خواص گوشت و تخم کبک

خواص گوشت و تخم کبک

خواص گوشت و تخم کبک بر کسی پوشیده نیست. کبک از میان تمامی پرندگان شکاری از ارزش غذایی بسیار بالاتری برخوردار است. کبک دارای گوشتی بسیار لذیذ است که خواص درمانی فراوانی دارد. گوشت این پرنده در مقایسه با انواع گوشتها پروتئین بسیار بالایی دارد و نه تنها مضرات گوشت قرمز را ندارد بلکه نسبت به گوشتهای سفید دیگر ارزش غذایی بالاتری دارد. برای اطلاع از خواص بی نظیر گوشت و تخم کبک با مطالعه ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس همراه ما باشید.

کبک پرنده ای از تیره قرقاولان است. دارای وزنی حدود ۵۱۰ تا ۶۸۰ گرم و به رنگ قهوه ای خاکستری و رنگ زرد در ناحیه شکم است. نوک ساق و پاهای کبک به رنگ قرمز است. رنگ این پرنده بسته به زیستگاهش متغیر است و هرچه در منطقه خشک تری باشد رنگ پرهایش بیشتر به خاکستری و سفید متمایل است. زیستگاه این پرنده در کوه ها و صخره ها و دامنه هاست. این پرنده بسیار همرنگ محیط زیستگاهش است و به راحتی استتار میکند. به همین دلیل شکار آن برای شکارچیان دشوار و البته بسیار جذاب است. این پرندگان با توجه به شرایط محیطی یکبار در سال توانایی تولید مثل دارد و در هربار تخم گذاری بین ۷ تا ۲۱ عدد تخم میگذارد. کبک اهل مهاجرت نیست و از گیاهان سبز، دانه ها و میوه های خودرو و حبوبات تغذیه میکند. بدلیل تغذیه طبیعی و شرایط زندگی در کوه ها گوشت کبک بسیار خوش طعم است و خواص فراوانی برای بدن انسان دارد. درباره خواص گوشت و تخم کبک در واقع باید گفت که یک بمب انرژی کامل درسبد غذایی هر انسانی است.

 طعم و مزه گوشت کبک

 در ایران از دیرباز کبک به گوشت شکار معروف بوده و از غذاهای لوکس و با قیمت بالا محسوب می شود. اکثر کشورها سالهاست به پرورش کبک و تولید تخم آن میپردازند اما در کشور ما تقریبا همه کبک را گوشت شکاری میدانند. با توجه به خواص گوشت و تخم کبک ، حدود ۳  سالی است که ایران هم درصدد پروش این پرنده ارزشمند پرداخته و اخیرا در بخش‌هایی از استان فارس، کرمان، سمنان و اصفهان پرورش کبک مرسوم شده است. کبک در زمره گوشت‌های سفید مردم این مناطق به شمار می‌آید. اما هنوز هم در بسیاری شهرها این گوشت کمیاب و قیمتی است. کبک به لحاظ طعم و مزه از گوشت‌های شترمرغ بوقلمون و مرغ بسیار لذیذتر است.

 ارزش غذایی کبک

کبک از گروه ماکیان و در زمره پرندگان وحشی شکاری است. میزان پروتئین موجود در گوشت آن ۵ تا ۱۰ برابر گوشت‌های دیگر است. اسیدآمینه به‌وفور در گوشت این پرنده شکاری یافت می شود. گوشت این پرنده سرشار از آهن است و نیاز بدن به پتاسیم، فسفر، منیزیم ، آهن و گوگرد را تامین می‌کند و چربی و کلسترول بسیار پائینی دارد. مقدار بسیار زیاد مواد معدنی در گوشت این پرنده، ارزش غذایی آن را ثابت می‌کند. این املاح براحتی جذب بدن می‌شود و نیاز بدن را رفع می‌کند. این گوشت، برخلاف دیگر گوشتها کمتر اسید اوریک در بدن تولید می کند. مصرف این گوشت بسیار انرژی زاست و تا ساعتها بدن را به هر غذایی بی نیاز میکند.

گوشت کبک در درمان بیماری‌ها

گوشت کبک دارای طبع گرم و خشک است و برای بدن بسیار مفید است. گوشت این پرنده بسیار ترد و سبک بوده و سریع الهضم است و به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. خوردن این گوشت ضعف عمومی بدن را از بین می‌برد. از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می کند. تقویت حافظه و قوای جسمانی را به همراه می‌آورد. در اکثر کشورها برای درمان بیماری‌های روانی ضعف اعصاب و بی‌خوابی تجویز می شود. خوردن گوشت کبک فعالیت‌های کلیه را بهبود می‌بخشد و باعث دفع سموم بدن می‌شود. در طب سنتی آمده اگر کسی تب کرد به او کبک دهید زیرا به پاها قوت می دهد و تب را قطع می‌کند.  علاوه بر گوشت این پرنده ، مغز سر، جگر خام، زهره، بیضه و… این پرنده در درمان بیماری هایی همچون یرقان، صرع، تقویت چشم و حافظه، لاغری و… نیز مفید است.

گوشت کبک در درمان بیماری‌ها

 خوردن گوشت کبک در بهبود قدرت بدنی و جسمانی برای تقویت قوای جنسی نیز مؤثر و مفید است. به دلیل کلسترول پایین حفظ سلامت قلب را در پی دارد و مصرف آن در جیره غذایی از ابتلا به عفونت‌های تنفسی جلوگیری می کند. با مصرف گوشت کبک تولید اسید اوریک کاهش و تسریع خروج سموم بدن انجام میشود. مصرف این گوشت  باعث تسریع دوره بهبودی  میشود و طول دوره نقاهت را کاهش میدهد.

عوارض مصرف گوشت کبک

خوردن گوشت کبک ممکن است در برخی افراد عوارضی ایجاد کند. هرچند کلسترول پایینی دارد اما کلسترول را کاهش نمی‌دهد و مصرف آن به افرادی که کلسترول بالایی دارند توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد کبک در مناطق گرمسیری در افراد با مزاج گرم مناسب نیست و بهتر است با مصلح آن که سکنجبین و ترشی است مصرف شود. بهتر است در مصرف این گوشت زیاده‌روی نشود چون به دلیل خشکی بالا یبوست به همراه می‌آورد.

تخم کبک و ارزش غذایی آن

به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا مصرف تخم کبک برای کودکان، مادران باردار و شیرده و افراد سالمند و کسانی که نیاز به جذب پروتئین بالا دارند بسیار مؤثر است. تخم این پرنده در تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید واقع میشود. ترکیبات غذایی این تخم شبیه تخم بلدرچین است و به لحاظ انواع ویتامین گروه B فسفر و آهن بسیار غنی است. وزن آن حدود یک و نیم برابر تخم بلدرچین و یک‌سوم تخم‌مرغ است. رنگ آن سفید مایل به زرد است با لکه های ریز قهوه ای و شکلی بیضی دارد که نوک آن تیز است. وزن تخم آن حدودا ۱۶ تا ۲۵ گرم است. اسید آمینه های کمیاب در تخم این پرنده به وفور یافت می‌شود. به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی مزه این تخم بسیار لذیذ است.

 تخم کبک در درمان بیماری‌ها

در سفیده این تخم، مقدار بسیاری مس، ید و منیزیم موجود است که در سنتز هموگلبین نقش دارد و از کم خونی جلوگیری می کند.

پزشکان مصرف این تخم را به افراد سال‌خورده که نیاز به ترمیم بافت سلول های ازدست‌رفته دارند، برای تقویت و حفظ سلامتی بدنشان توصیه می‌کنند. املاح بسیار مفید موجود در تخم این پرنده در درمان بیماری‌های سختی چون آسم، تشنج، فشارخون، عقب‌افتادگی‌های جسمی و ضعف اعصاب بسیار مناسب است.

تخم کبک برای رشد کودکان و افزایش شادابی جوانان و بازیابی نیروی سالمندان بسیار مناسب است. و مصرف به اندازه آن  به درمان و تقویت نیروی جنسی در افراد کمک می کند. مصرف تخم نپخته،  در تقویت صدا و درمان سرفه کاربرد دارد. مصرف این تخم بصورت خام در درمان اختلالات تکلم و کودکانی که دیر به حرف می آیند مفید است. و به بهبود تکلم کمک میکند. مصرف این تخم اشتها را افزایش داده و به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک می کند. از بیماریهای شایع در سنین بالا آلزایمر است که با مصرف این تخم که سرشار از امگا ۳ است میتوان از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد یا به بهبود علائم آن کمک کرد. تخم این پرنده به دلیل داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A و آنتی اکسیدان فراوان به بهبود بینایی کمک میکند. مصرف این تخم یکی از راه های ساده و کم هزینه و موثر برای توقف آب مروارید است. مصرف ۳ تا ۴ عدد تخم کبک روزانه به صورت آب‌پز یا نیمرو درصد بسیار زیادی از مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. این خوراک ارزشمند به دلیل محدود بودن تولید آن خیلی در دسترس نیست . خواص گوشت و تخم کبک بسیار ارزشمنداست اما به دلیل رشد نسبتا طولانی و پرورش خاص کبک قیمت گوشت و تخم آن بسیار گران است.

سخن آخر 

در این نوشته به خواص مهم تخم و گوشت کبک آشنا شدید، در صورتی که قصد پرورش و نگهداری کبک در خانه را دارید، کافیست تخم های نطفه دار آنها را از پرورش دهنده های معتبر خریداری کرده و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی از آنها جوجه کشی کنید و جوجه های یک روزه کبک را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر به دست آورید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس