معرفی خروس گردن لخت ایرانی Persian Naked Neck

معرفی ویژگی ها و زادگاه خروس گردن لخت ایرانی

نام انگلیسی : Persian Naked Neck

نام فارسی : گردن لخت ایرانی 

خروس گردن لخت یکی از نژادهای مشهور و پرطرفدار ایرانی است که در بسیاری از شهرستان های کشور می توان نمونه هایی از انها را یافت. بسیاری از افراد در شمال ایران اقدام به پرورش این نژاد و جوجه کشی از آنها می کنند.

مهم ترین ویژگی های این نژاد عدم وجود پر در ناحیه گردن است، اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مرغ و خروس گردن لخت هستید، ادامه این مطلب از چیکن دیوایس را مطالعه فرمایید. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» جوجه کشی حرفه ای و هوشمند از تخم خروس گردن لخت
» مجهز به سنسور محیطی و داخلی دقیق
» دارای برد جوجه کشی حرفه ای
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

زادگاه و تاریخچه

این نژاد بیشتر در استان های مازندران و گیلان به چشم می خورند و به عنوان مرغ و خروس پرطرفدار ایرانی به جهت تولید تخم و گوشت و در برخی موارد نیز به دلیل جنبه های زینتی پرورش داده می شوند. نمونه هایی از این مرغ و خروس های گردن لخت را می توان در رومانی و آلمان یافت. حتی برخی ادعا دارند که منشا پیدایش این نژاد کشور مجارستان بوده و از آنجا به سایر کشورها راه یافته است.

ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس گردن لخت

مرغ گردن لخت معمولا سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ تخم تخم می گذارد. انتظارات کمی از صاحب خود دارند و در برابر تغییرات آب و هوایی ، به ویژه تنش گرما مقاومت بیشتری دارند. آنها در ۱۵۵ روز به سن بلوغ رسیده و  معمولاً رنگهای مختلفی در سراسر دنیا به چشم می خورند. مرغ گردن لخت را به طور کلی می توان به نژادهای خالص و نیمه خالص تقسیم کرد.

ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس گردن لخت - چیکن دیوایسرنگ پرها کرم و برخی سفید می باشد و رنگ های سیاه ، گل باقلایی ، زیره ای ، قهوه ای و قرمز نیز در بین آن ها دیده میشود. رنگ نوک اغلب قهوه ای روشن و رنگ پا زرد است.از مشخصات ویژه آن عدم پر در آوری در ناحیه  گردن است که به همین خاطر آن ها گردن  لخت می نامند.شکل تاج غالبا ساده یکطرفه و در تعدادی از آنها توت فرنگی ، گلسرخی و نخودی است وزن خروس ها ۲.۴ کیلوگرم و وزن مرغ ها ۱.۶ یک کیلوگرم است.

با توجه به اینکه مقاومت بالایی در برابر شرایط اب و هوایی نا مناسب دارند، بنابراین در مناطقی که امکان پرورش مرغ و خروس های کم طاقت وجود ندارد به راحتی می توان این نژادها را به منظور تولید تخم و گوشت پرورش داد. علت لخت بودن گردن این نژاد نیز به دلیل عدم وجود ژن غالب است. 

پرورش مرغ و خروس گردن لخت ایرانی

اگر در مناطق گرمسیر و شرجی کشور قرار دارید این نژاد بهترین گزینه برای پرورش خواهد بود. برای پرورش مرغ و خروس گردن لخت می توانید جوجه ها چند روز آنها را خریداری کند و اگر می خواهید راهی ارزان تر و به صرفه تر برای شروع پرورش آنها پیدا کنید توصیه ما خرید تخم نطفه دار آنها می باشد.

البته در خرید تخم نطفه دار سعی کنید که از افراد با تجربه و خود پرورش دهنده های این نژاد خرید خود را انجام دهید چون که امکان کلاهبرداری در این مورد بالا بوده و توصیه ما خرید حضوری و مرغ و خروس های مولد گردن لخت از نزدیک می باشد.

پس از خرید تخم های نطفه دار می توانید آنها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید تا جوجه کشی از آنها شروع شود و پس از گذشت ۲۱ روز شاهد بیرون آمدن جوجه ها از داخل تخم خواهید بود.

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون بابت مطلب مفیدتون.
    من و خونوادم مدتی توی روستا زندگی میکردیم و بین مرغ و خروس هامون یه گردن لخت هم داشتیم. پرنده هامونو از وقتی جوجه بودن بزرگشون کرده و همیشه باهاشون مهربون بودیم.
    اکثر خروس هامون (کم کمش دو سه بار) مثه وحشیا حمله میکردن سمتمون و نوکمون میزدن، اما خروسه گردن لختمون هیچوقت همچین رفتاری نمیکرد.
    اصلا یادم نمیره، بین اون همه خروسه دعوایی، اون یه شخصیت با ابهت و قوی و در عین حال خیلی آروم و دوست داشتنی داشت. القصه یکی از بامرام ترین خروسایی که تا حالا دیدم، همین گردن لخته نازنین بوده ❤️😁

    1. سلام دوست عزیز
      ممنونم که این مطلب رو با ما در میون گذاشتین
      از خوندنش لذت بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋