خروس سیاه اسپانیایی صورت سفید white Faced Black Spanish | خروس سیاه و سفید

معرفی نژاد مرغ و خروس سیاه اسپانیایی صورت سفید

نام انگلیسی : white Faced Black Spanish

نام فارسی : سیاه اسپانیایی صورت سفید

مرغ و خروس سیاه اسپانیایی صورت سفید : این نژاد در سال ۱۸۷۴ در انجمن طیور آمریکا پذیرفته شد و محتملا قدیمی ترین نژاد از گروه ماکیان مدیترانه ای می باشد و اما در انگلستان قدیمی ترین اسناد برجای مانده درباره آن به سال ۱۵۷۲ میلادی بر می گردد. تخم گذار خوبی است و تخم های بزرگ با رنگ سفید گچی می گذارد. اما تمایلی به کرچ شدن و خوابیدن روی تخم ها ندارد و برای جوجه کشی از آنها لازم است از سایر نژادهای مرغ ها و یا یک ماشین جوجه کشی استفاده کنید. مهم ترین مشخصه این نژاد صورت سفید همراه با نرمه گوش بزرگ و آویزان و سفید رنگ است.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» برخورداری از بدنه ی آنتی باکتریال عایق و مقاوم
» مناسب جوجه کشی از تخم خروس سیاه اسپانیایی
» دارای برد کنترلر با کیفیت و با حداقل میزان نویز پذیری
قیمت : ۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مرغ و خروس سیاه اسپانیایی صورت سفید یک از قدیمی ترین نژادهای مدیترانه ای هستند که همانطور از نامشان پیداست از اسپانیا منشأ گرفته اند. مرغ و خروس های این نژاد دارای پرهای براق سیاه بوده و پوست اطراف چشم و صورت آنها سفید رنگ می باشد. ما می خواهیم در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس به طور کامل مشخصات، خلق و خوی و ویژگی های این نژاد را خدمت شما معرفی کنیم.

The-Spanish-or-White-faced-خروس

تاریخچه پیدایش مرغ و خروس سیاه اسپانیایی صورت سفید

سوابق مرغ های صورت سفید در مدیترانه حداقل به سال های ۱۶۰۰ میلادی بر میگردد. این نژاد مرغ ارتباط نزدیکی با نژادهای مینورکا و کاستیلین دارد. اما آنها مسن تر از مینورکا هستند و در سرتاسر جهان توزیع شده اند. تصور میشود که آنها صورت سفید خود را از مرغ های کاستلیایی به ارث برده اند. جالب این است که بدانید در اسپانیا جمعیت این گونه مرغ ها نسبت به سایر مناطق کمتر است.

اسپانیایی ها این نژاد را اولین بار از منطقه کارائیب آورده اند. در دوره استعمار آنها در جنوب اسپانیا بسیار محبوب بودند. همچنین این نژاد از هلند به آمریکا صادر شده و در سال های ۱۸۲۵ الی ۱۸۹۵ یکی از نژادهای بسیار محبوب و شناخته شده بود. چرا که این نژاد استعداد خوبی در تخمگذاری داشت و هم اینکه تخم مرغ های این نژاد درشت بودند. البته با پیدایش نژاد لگهورن به شدت از محبوبیت این نژاد کاسته شد. مرغ و خروس سیاه اسپانیایی در سال ۱۸۷۴ در انجمن طیور آمریکا بعنوان نژاد استاندارد پذیرفته شد.

ویژگی های ظاهری مرغ و خروس سیاه و سفید

پرهای بدن این نوع مرغ و خروس ها سیاه براق می باشد. پرها زیر نور آفتاب همانند سبز تیره می درخشند. ولی بارزترین ویژگی ظاهری آنها رنگ و اندازه لاله های گوش می باشد. در واقع لاله های گوش این نژاد بزرگ، سفید و آویزان می باشد و بیش از حد رشد کرده است. همچنین پوست اطراف چشم آنها نیز سفید رنگ و چین دار است.

مرغ و خروس سیاه صورت سفید بسیار کند رشد میکنند. به طوریکه گاهی اوقت ۱۲ ماه طول می کشد تا به بلوغ کامل برسند. نوع بانتام این نژاد سریعتر از نژاد استاندارد رشد میکند. صورت سفید آنها با افزایش سن سفید تر و عمیق تر می شود و رشد لاله های گوش در آنها تا یک سال طول میکشد. مرغ های سیاه رنگ و صورت سفید اسپانیایی دارای یک تاج با اندازه متوسط هستند که رنگ آن قرمز روشن بوده و پنج نقطه کاملا مشخص دارد. شکل تاج در خروس های این نژاد کاملا قائم است ولی در مرغ ها کمی شل بوده و به سمت پایین متمایل می باشد.

آویزه های گوشتی و ریش ها نیز در این نژاد مخصوصا خروس های صورت سفید بلند، کمی نازک و به رنگ قرمز روشن می باشد.

رنگ چشمان این نژاد مرغ و خروس نیز قهوه ای تیره بوده و منقاری سیاه رنگ دارند. رنگ پنجه و انگشتان پاهای آنها نیز تیره می باشد. پاها بدون پر و چهار انگشتی هستند. همچنین رنگ پوست این نژاد سفید است.

خروس سفید چهره اسپانیایی حدودا ۲.۵ الی ۳ کیلوگرم وزن و مرغ های این نژاد نیز حدودا ۲ الی ۲.۵ کیلوگرم وزن دارند. این نژاد مرغ و خروس نوع بانتام نیز دارند.

عکس جوجه سیاه صورت سفید

تخمگذاری مرغ سیاه اسپانیایی

مرغ های صورت سفید اسپانیایی تخمگذار خوبی هستند و در طول سال حدودا ۱۸۰ عدد تخم با پوسته سفید رنگ و اندازه بزرگ می گذارند. وزن تخم مرغ های این نژاد به طور متوسط بیش از ۷۸ گرم بوده و تا ۱۲۰ گرم !! نیز ثبت شده است. وزن تخم مرغ معمولی تقریبا ۵۰ الی ۶۵ گرم می باشد. همانطور که ذکر شد این نژاد به ندرت کرچ میشود و تمایلی به جوجه آوری طبیعی ندارد. برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار این مرغ ها از سایر نژادها استفاده میشود و یا اینکه میتوان با خرید ماشین جوجه کشی به تکثیر آنها پرداخت.

مرغ و خروس سیاه از جمله نژادهای بسیار فعال، پر انرژی و تا حدود زیادی پر سر و صدا هستند. فضای باز برای پرورش آنها ایده آل است با این حال میتوانند شرایط زندگی در قفس را تحمل کنند.

این گونه از مرغ و خروس ها با آب و هوای گرم سازگاری دارند و در مناطق سرد به شدت مستعد سرماخوردگی هستند. ریش و تاج آنها بلند می باشد و همین امر مقاومت بدنی آنها در برابر هوای سرد را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از فاکتورهایی که باعث شد این نژاد امروزه کمیاب باشد به دلیل مقاومت پایین آنهاست. همانطور که گفته شد مرغ و خروس چهره سفید به آهستگی بالغ میشوند و هدف از پرورش آنها عمدتا تولید تخم مرغ و پرورش پرنده زینتی می باشد.

از دیگر ویژگی های این نژاد مرغ می توان به شخصیت ملایم و آرام آنها اشاره کرد. حتی خروس های صورت سفید نیز به ندرت پرخاشگر میشوند و با سایر طیور سازگاری دارند. در خصوص این مرغ بایستی ذکر شود که در مقایسه با سایر نژادها آنها استعداد خوبی در پرواز کردن دارند. بنابراین کسانی که قصد پرورش این نژاد را دارند بایستی به فکر حصار کشی بلند باشند تا مرغ ها قادر به خروج از جایگاه خود نباشند. امروزه جمعیت این نژاد مرغ بسیار کم بوده و جزو گونه های در معرض خطر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋