آشنایی با مرغ و خروس مارانز Marans

خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس مارانز Marans

نام انگلیسی: Marans
نام فارسی: مارانز

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

مرغ و خروس مارانس یا مارانز که در انگلیسی به آن Marans می گویند، بومی کشور فرانسه است که در سال ۱۷۰ تخم می گذارد و تخم های آن بزرگتر آن تخم مرغ معمولی است و رنگی قهوه ای تیره دارد، آنها بین ۲ الی ۳ کیلو وزن می گیرند و هم به عنوان پرنده گوشتی و تخمگذار می توان پرورش داد. در این نوشته از چیکن دیوایس می خواهیم شما را با یکی دیگر از نژاد مرغ و خروس آشنا کنیم، با ادامه این مطلب همراه باشید. 

تاریخچه مرغ و خروس مارانس

مرغ و خروس مارانز، نژادی که متعلق به شهر بندری مارانس در منطقه نوول-آکویتن در جنوب غربی فرانسه است.

این نژاد حاصل جفت گیری دو نژاد جنگی متعلق به هند و اندونزی بود. نژاد اصلی مارانز از طریق ترکیب مجدد با کراد لانگشان وارداتی صورت گرفته است. مرغ مارانس در نمایشگاه های طیور به عنوان یک مرغ ایده آل شناخته شده چرا که یک مرغ دو منظوره است که هم تخم های بسیار تیره تولید می کند و هم کیفیت گوشت و وزن بالایی دارد.

مرغ و خروس مارانز در سال ۱۹۳۰ وارد انگلستان شد و از طریق جوجه کشی و تکثیر نژاد به سایر نقاط دنیا نیز راه یافت. 

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس مارانز

مرغ و خروس مارانز در دو گونه بزرگ و بانتام وجود دارد.

وزن خروس بزرگ تا ۴ کیلو گرم نیز بالا می رود و وزن خروس بانتام تا ۱ کیلو گرم افزایش خواهد یافت. مرغ مارانز بزرگ تا ۳ کیلوگرم نیز وزن می گیرد و مرغ بانتام آن نهایتا تا ۸۰۰ گرم وزن خواهد گرفت.

در استاندارد نژاد فرانسوی ۱۰ رنگ برای مرغ و خروس های مارانز بزرگ شناخته شده است که شامل سفید ، گندمی ، نقره ای و سفید راه راه ، طلایی و نقره ای راه راه ، سیاه ، ترکیب مسی و مشکی ، ترکیب نقره ای و سیاه ، ترکیب آبی و مسی ، قهوه ای دم سیاه و آبی آسمانی می شوند و گونه بانتام نیز در رنگهای سیاه ، سفید ، ترکیب مسی و سیاه و نقره ای و سفید راه راه وجود دارند.

چشم مرغ و خروس مارانز نارنجی است. ساق پاها معمولاً به رنگ خاکستری سنگی یا صورتی است، کف پای آنها نیز مانند پوست آنها سفید است. اگرچه ممکن است در ساق پا نیز پر داشته باشند، اما پرورش دهندگان انگلیسی گونه های دارای ساق بدون پر را ترجیح می دهند، به همین دلیل مارانز های دارای ساق پردار را می توانید در فرانسه و آمریکا پیدا کنید. استاندارد طیور استرالیا هر دو گونه ساق تمیز و ساق پر دار را ثبت نموده اما انجمن طیور آمریکا فقط گونه دارای ساق پردار را ثبت کرده است. 

پرورش مرغ و خروس مارانز

مرغ مارانز با توجه به شرایط تغذیه و پرورشی خود در سال بین ۱۷۰ الی ۲۰۰ تخم می گذارد و تخم های این پرنده به رنگ قهوه ای تیره می باشد که نمونه های آن را کمتر دیده باشید، به همین دلیل فروش تخم بالایی خواهد داشت. هم چنین با توجه به وزن گیری بالایی که دارند، بازگشت سرمایه خوبی خواهند داشت. پس اگر بتوانید جوجه ها یا تخم های نطفه دار این پرنده ها را پیدا کنید به راحتی می توانید کسب و کار خودتان را شروع کنید.

برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده ها می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی کار را شروع کنید. اما با توجه به اینکه امکان کمیاب بودن این نژاد در ایران وجود دارد، بنابراین توصیه می کنیم که تخم های نطفه دار آنها را از افراد با تجربه و سابقه خوب خریداری کنید و به منظور جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی از خرید اینترنتی و غیرحضوری پرهیز کنید. 

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام خوبین خسته نباشید میشه یه سایت و یا ادرسی
    یا مرکزی رو بهم معرفی کنید تا بتونم جوجه یا تخم نطفه دار اینا نژاد رو بخرم؟

      1. دقیقا،من دیشب ۲۰ تا تخم بوقلمون گرفتم،تمام تخمها از رده خارج و خراب بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس