زادگاه و ویژگی های مرغ و خروس سوماترا Sumatra

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس سوماترا

نام انگلیسی: Sumatra

نام فارسی : سوماترا

مرغ و خروس سوماترا دارای دمی بلند و پرهایی زیبا می باشد که از گذشته تا کنون به عنوان پرنده زینتی و بعضا تولید تخم و گوشت پرورش داده می شود، این خروس در قدیم به عنوان خروس جنگی نیز مورد استفاده قرار می گرفت. در این نوشته از چیکن دیوایس میخواهمی شما را در مورد مرغ و خروس سوماترا بیشتر آشنا کنیم اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این نژاد از مرغ و خروس هستید حتما این ادامه مطلب از چیکن دیوایس را دنبال کنید.

 

زادگاه و تاریخچه مرغ و خروس sumatra

سوماترا نژادی از مرغ بومی جزیره سوماترا در اندونزی است. در اصل این نژاد از مرغ  و خروس ها  در سال ۱۸۴۷ به عنوان خروس های جنگی از سوماترا به ایالات متحده آمریکا و اروپا به جهت سرگرمی و مسابقه در میدان وارد شدند ، اما امروزه این نژاد اساساً برای نمایش در نمایشگاه های سالانه طیور زینتی پرورش داده می شوند. همچنین نژاد در سال ۱۸۸۳ در استاندارد کمال آمریکا پذیرفته شد.

 

ویژگی های ظاهری و رفتاری سوماترا

سوماترا در وهله اول به عنوان یک پرنده زینتی نگهداری می شود چرا که دارای پرهای جذاب خاصی می باشد. اغلب پرهای این مرغ و خروس سیاه و سفید براق کی باشد و در سراسر بدن و دم آن براقیت سبز به چشم می خورد. 

مرغ و خروس سوماترا در رنگ های ترکیبی قرمز و سیاه ، آبی و سفید و همچنین خال خالی سیاه و سفید وجود دارند، لازم است بدانید که تمامی این رنگها در نتیجه جفت گیری و جوجه کشی این نژاد با هم به وجود آمده اند و برای تولید چنین ترکیب رنگی نیاز به جفت دادن با سایر نژاد ها نیست.

معمولا وزن خروس در سن بلوغ به دو و نیم الی سه کیلوگرم و وزن مرغها نیز به حدود یک و نیم الی دو کیلوگرم می رسد. مرغ ها تخم گذار های ضعیفی هستند که تعداد تخم مرغ تولیدی سالانه آن بالغ بر ۱۰۰ تخم کرمی رنگ است، اما خوشبختانه به خوبی بر روی تخم های خود می خوابند و مادران خوبی برای جوجه های خود خواهند بود. 

خروس سوماترا تاج و ریش بسیار کوچک و کوتاهی دارند که به رنگ قرمز مشاهده میشود، حتی در برخی گونه ها تاج و ریش به حدی کوتاه است که از فاصله دور قابل مشاهده نیست، اما دارای دمی بلند و برافراشته هستند که بر زیبایی و محبوبیت آن افزوده است. هم چنین خروس ها دارای خارهایی در ساق پای خود هستند. اما مرغ سوماترا نیز فاقد تاج و ریش است و دم بلند و صاف و یکدستی دارد. 

نکته جالب تر در مورد مرغ و خروس سوماترا قابلیت پرواز آنها می باشند، آنها بر خلاف سایر مرغ و خروس های محلی توانایی پرواز تا چندین متر را دارند. نکته مهم دیگر در جنگندگی خروس های سوماترا است که آنها معمولا برای حفظ تسلط خود در گله می جنگند اما این جنگ به حدی خشن و خونین نیست که منجر به مرگ آنها شود.

 

پرورش و نگهداری مرغ و خروس سوماترا

از آنجایی که این نژاد وزن کم و میزان تخم گذاری کمی دارد بنابراین برای پرورش به عنوان پرنده های تخمگذار و گوشتی مناسب نخواهند بود و در حالت تجاری صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اما می توان آنها را در خانه به عنوان پرنده زینتی برای تولید تخم و گوشت مورد نیاز خانواده پرورش داد. 

جهت شروع پرورش می توانید جوجه های چند روزه آنها را خریداری نموده و پرورش دهید اما روش دیگری نیز وجود دارد که می توانید به صورت ارزانتری به نژاد های این مرغ و خروس دست پیدا کنید و آن خرید تخم نطفه دار آنها و جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی است.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» جوجه کشی از تخم مرغ و خروس سوماترا با نهایت دقت
» مجهز به سنسورهای سوئیسی با نهایت دقت
» سنجش و پردازش دما و رطوبت بصورت لحظه ای و در کمترین زمان ممکن
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان، تو یه سایتی (فکر کنم سایت امروزی) دیدم که در مورد مرغ و خروس نژاد سوماترا که خیلی هم کمیابه نوشته شده بود که این نژاد در رنگهای مشکی، توسی یا آبی، و سفید دیده شده، خواستم اضاف کنم که بنده علاوه بر این رنگها، رنگهای پاتریج، بلک متلد و سفید با خالهای سرخ و سیاه هم دارم، پس نژاد سوماترا تو هر رنگی میتونه موجود باشه
    البته با تحقیقی که کردم فکر میکنم تنها کسی که تو ایران این رنگهارو داره من باشم ، به جز افرادی که بهشون تخم نطفه دار فروختم و ممکنه اونها هم الان داشته باشن
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس