خروس جنگجوی هلندی | مرغ هلندی | خروس هلندی

مرغ و خروس جنگجوی هلندی Dutch Bantams

نام انگلیسی : Dutch Bantams

نام فارسی: جنگجوی هلندی

خروس جنگجوی هلندی Dutch Bantams : اصل این نژاد از کشور هلند است و در سال ۱۹۶۰ میلادی به انگلستان برده شد و از آن هنگام تا کنون به تدریج قوی و قوی تر شده است. در بریتانیا سیزده رنگ آن استاندارد گردیده است و این تعداد در هلند اندکی بیشتر بوده است. این نژاد در بین مردم محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یک پرنده مخصوصی نمایش و یا یک حیوان خانگی مطرح است. قد راست و کشیده و رفتار غرورامیز و طبیعت پرنشاط، از ویژگی خروس های جنگجوی هلندی میباشد.

مرغ و خروس های هلندی دارای نژادهای مختلفی بوده که در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس مهمترین آنها را توضیح خواهیم داد. مرغ و خروس های هلندی بیشتر به دلیل تخمگذاری بالا محبوبیت دارند. مخصوصا برخی از نژادهای هلندی، تخم مرغ قهوه تولید میکنند که برای پرورش مرغ بومی تخمگذار ایده آل هستند. برخی از نژادهای مرغ هلندی در ایران نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. حتی نمونه های از مرغ های بومی دو رگه بوده که حاصل تلاقی نژادهای مختلف با نژادهای هلندی میباشند.

خروس جنگجوی هلندی

خروس بانتام هلندی و یا جنگجوی هلندی از جمله نژادهای قدیمی می باشد که بیشتر بعنوان یک نژاد زینتی شناخته میشود. پیدایش این نژادها به قرن ۱۷ ام برمیگردد و منشأ اصلی آنها کشور هلند می باشد. تصور میشود که اجداد این مرغ ها ابتدا از شرق هند و جنگل های اندونزی سرچشمه گرفته است. نژاد بانتام هلندی برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۵۰ به آمریکا صادر شد و در سال ۱۹۹۲بعنوان نژاد استاندارد معرفی گردید.

امروزه هنوز هم این نژاد مرغ در هلند بسیار محبوب بوده و در کشورهایی نظیر انگلیس و آلمان مورد توجه پرورش دهندگان طیور می باشد. در اروپا این نوع خروس ها به اسم Hollandse Kriel نیز معروف هستند.

dutch-bantam

مشخصات و ویژگی های ظاهری خروس بانتام هلندی

این نوع مرغ ها از جمله کوچکترین نژادهای مرغ های بانتام هستند. آنها سینه ای پهن اما جثه ای کوتاه و وزن سبکی دارند. بالهای این نوع مرغ ها نیز به نسبت هیکل آنها بزرگ و بلند می باشد. بال های نسبتا بلند و وزن سبک؛ به همین دلیل مرغ و خروس بانتام میتواند به خوبی پرواز نموده و حتی پروازهای بلندی را تجربه کند.

همچنین دم این مرغ ها با پرهای زیاد و بلند پوشیده است. خروس ها دارای تاج قرمز رنگ بوده که ۵ برجستگی در آنها وجود دارد. اما در این مرغ و خروس ها، لاله گوش به رنگ سفید و بیضی شکل میباشد. مرغ و خروس بانتام هلندی دارای رنگ بندی مختلفی بوده و در انواع رنگ های کرمی، قهوه ای، قرمز تیره، نقره ای و … یافت میشوند. پاهای این نوع مرغ ها نیز چهار انگشتی بوده و پوست آن نیز متمایل به رنگ آبی و بدون پر میباشد.

وزن خروس های بانتام هلندی به طور متوسط ۵۵۰ گرم و وزن مرغ ها نیز ۴۵۰ گرم میباشد. مرغ و خروس باتام هلندی خلق و خوی بسیار آرامی دارند و نگهداری آنها اسان است. این نژاد در برابر سرما مقاوم نبوده و باید در فصل های سرد به خوبی از آنها مراقبت شود.

همچنین مرغ بانتام هلندی تخمگذاری ایده آلی دارد و تخم هایی به رنگ سفید و کوچک میگذارد. این نژاد به خوبی کرچ شده و محافظان خوبی برای جوجه هایشان هستند.

از دیگر نژادهای مرغ هلندی که در ایران پرورش داده میشوند میتوان به نژاد بارنولدر، لهستانی و هامبورگ اشاره کرد. از میان این نژادها، بارنولدر بیشتر در ایران محبوب می باشد.

مرغ و خروس بارنولدر (Barnevelders)

این نژاد از جمله مرغ های دو منظوره ای هلندی بوده نام آنها برگرفته از شهر بارنولد می باشد. مرغ بارنولدر، الگوی بسیار زیبایی بر روی پرهای خود دارد (یک اثر پیکان مانند با رنگ قهوه ای و حاشیه سفید). هر چند این الگوها ساده می باشند ولی یک ظاهر خیره کننده ای به مرغ های بارنولدر بخشیده است. لازم به ذکر است که در این نژاد، پرهای گردن بدون الگو بوده و به رنگ سیاه می باشند.

خروس بارنولدر بر خلاف مرغ فاقد پرهای زیبا بوده پرهای آنها به رنگ سیاه و قهوه ای تیره می باشد. در این مرغ ها، رنگ لاله گوش قرمز میباشد و به همین دلیل تخم مرغ های قهوه ای رنگ میگذارند. این نوع مرغ های هلندی وزن خوبی دارند و معمولا به ۲.۷ کیلوگرم میرسند. خروس ها نیز تا ۳.۶ کیلو گرم وزن میگیرند.

نژاد مرغ بارنولدر - فروشگاه چیکن دیوایسمدت زیادی طول کشید که این نژاد بعنوان یک نژاد استاندارد شناخته شود. این نژاد در سال ۱۹۲۳ در بریتانیا و بالاخره در سال ۱۹۹۱ در آمریکا به عنوان نژاد استاندارد به رسمیت شاخته شد.

همچنین این نوع نژاد مرغ های تخمگذار تولید بسیار خوبی دارند و در طول هفته ۳ الی ۴ عدد تخم مرغ قهوه ای تیره میگذارند. به همین دلیل بیشتر برای تولید تخم مرغ های محلی، آنها را پرورش میدهند. مرغ و خروس هلندی بارنولدر معمولا خلق و خوی آرامی دارند و کمتر با سایر طیور درگیر میشوند. همچنین آنها کم صدا بوده و تقریبا با آب و هوای مختلف سازگار هستند. نکته که در خصوص این نوع مرغ های هلندی وجود دارد این است که آنها بیشتر از سایر طیور در معرض بیماری مارک هستند و بهتر است که به موقع واکسینه شوند.

مدت زیادی طول کشید که این نژاد بعنوان یک نژاد استاندارد شناخته شود. این نژاد در سال ۱۹۲۳ در بریتانیا و بالاخره در سال ۱۹۹۱ در آمریکا به عنوان نژاد استاندارد به رسمیت شاخته شد.

همچنین این نوع مرغ ها تخمگذاری بسیار خوبی دارند و در طول هفته ۳ الی ۴ عدد تخم مرغ قهوه ای تیره میگذارند. به همین دلیل بیشتر برای تولید تخم مرغ های محلی، آنها را پرورش میدهند.

مرغ و خروس هلندی بارنولدر معمولا خلق و خوی آرامی دارند و کمتر با سایر طیور درگیر میشوند. همچنین آنها کم صدا بوده و تقریبا با آب و هوای مختلف سازگار هستند. نکته که در خصوص این نوع مرغ های هلندی وجود دارد این است که آنها بیشتر از سایر طیور در معرض بیماری طیور از جمله بیماری مارک هستند و بهتر است که به موقع واکسینه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋