مرغ و خروس بلژیکی | مرغ و خروس یوسل بلژیکی

آشنایی با مرغ و خروس یوسل بلژیکی Belgian Uccle

نام انگلیسی : Belgian Uccle 
نام فارسی: یوسل بلژیکی

کشور بلژیک نیز مانند سایر کشورها نژاد های مختلف مرغ و خروس ها را در خود پرورش داده است که مهم ترین و شناخته شده ترین آنها مرغ و خروس یوسل می باشد. اما در این نوشته علاوه بر اینکه خصوصیات مرغ و خروس یوسل خواهیم پرداخت، بلکه نگاه کلی به سایر نژاد ها هم خواهیم داشت. پس آیا ادامه این مطلب از چیکن دیوایس همراه باشید. 

ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس یوسل 

مرغ و خروس یوسل جزو پرنده های زینتی محسوب می شود و به دلیل وزن پایین برای تولید گوشت کاربرد ندارد. هم چنین تخم های بسیار کوچکی تولید می کند که اکثرا توسط پرورش دهندگان مورد جوجه کشی قرار می گیرد و مصرف خوراکی ندارند. وزن مرغ یوسل بالغ ۶۵۰ گرم و خروس یوسل بالغ ۷۵۰ گرم است. 

مرغ و خروس یوسل جزو پرنده های بانتام محسوب می شوند و دارای رنگ های خالخالی در بدن خود هستند، این پرنده ها اکثرا به رنگ های قهوه ای خالخالی، مشکی با خال های سفید، زرد با خال های سفید، ترکیب آبی و زرد و سایر رنگ ها مشاهده می شود. 

خروس یوسل دارای دمی بلند و تاج و ریشی بزرگ است، اما مرغ سویل دم و تاج و ریش کوتاه دارد. یکی از زیبایی دیگر این پرنده ها وجود پر در قسمت های ساق پا و روی پنجه ها می باشد که زیبایی پرنده را چند برابر نموده است. 

پرورش مرغ و خروس بلژیکی یوسل

اگر پرورش دهنده پرنده های زینتی و گران قیمتی مانند طوطی سانان هستید می توانید این مرغ و خروس را نیز به عنوان یک پرنده زینتی پرورش داده و از طریق فروش آنها کسب درآمد کنید. تنها چیزی که برای اینکار نیاز دارید تعدادی تخم نطفه دار اصل و تازه این پرنده و یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای است تا بتوانید با بالاترین راندمان از تخم های این پرنده جوجه کشی کنید.  

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم های مرغ و خروس بلژیکی
» دارای پمپ آب اتوماتیک برای تامین رطوبت
» مجهز به سنسور داخلی و محیط دقیق با کارایی بالا
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

دوره جوجه کشی تخم های این پرنده ۲۱ روز می باشد و در دمای ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۶۰ درصد امکان جوجه کشی از آنها وجود دارد. در خرید تخم نطفه دار دقت کنید که از افراد مطمئن خریداری کنید و حتما به صورت حضوری خرید خود را انجام دهید چون امکان تقلبی بودن تخم ها در صورت خرید اینترنتی وجود دارد. زیرا تجربه نشان داده افراد زیادی از طریق اینترنت اقدام به کلاهبرداری و فروش تخم های بدون نطفه  کرده اند.

خروس بلژیکی یوسل
خروس بلژیکی یوسل

سایر نژادهای مرغ و خروس بلژیکی 

مرغ و خروس های بلژیکی محدود به یوسل نمی شود بلکه در کشور بلژیک بالغ بر ۱۰ نوع مرغ و خروس وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهد شد. 

الف – مرغ و خروس آرد نایس

خروس این نژاد در سن بلوغ ۲۳۰۰ گرم و مرغ آن ۱۶۰۰ وزن پیدا میکنند و در سال ۱۹۰ تخم می گذارند. از آنها می توان به عنوان پرنده های تخمگذار و گوشتی استفاده کرد. در بدن خروس انواع پرهای رنگی مانند شرابی ، مشکی براق، قهوه ای روشن، قرمز و سفید وجود دارد، اما مرغ در تک رنگ های قهوه ای و خاکستری هستند. 

ب – مرغ و خروس بلژیکی باربو

مهم ترین ویژگی این نژاد کوتاه بدون دم آنهاست که هم در مرغ و هم در خروس این نژاد کاملا به چشم می خورد. آنها وزن بسیار پایینی دارند  و به عنوان پرنده های زینتی پرورش داده می شوند. طوری که وزن خروس به ۷۰۰ گرم و وزن مرغ به ۶۰۰ گرم می رسد. آنها در رنگ های قهوه ای با خال های مشکی ، آبی با خال های سفید، قهوه ای روشن با خال های سفید و … وجود دارند. 

ج – مرغ و خروس نژاد مالینز

این نژاد شباهت زیادی به مرغ و خروس پلیموت راک دارد یعنی در سراسر بدن خود پرهایی سفید و مشکی خالدار دارند که دقیقا همین الگو در مرغ و خروس پلیموت راک نیز مشاهده می شود. تفاوت این دو نژاد در کوتاهی دم مرغ مالینز و تخم گذاری بالای مرغ پلیموت راک است. خروس پلیموت راک حدود ۳ کیلوگرم وزن دارند اما خروس مالینز تا ۵ کیلو نیز می توانند وزن بگیرند، مرغ این دو نژاد تقریبا وزن یکسانی دارند.

د – مرغ و خروس نژاد کامپین 

این نژاد میانگین وزنی مناسبی دارند اما تخم گذاری بالایی دارند و از آن می توان به عنوان پرنده تخم گذار و گوشتی پرورش داد علاوه بر این دارای رنگ های زیبایی در بدن خود هستند که می توان به پرنده زینتی در حیاط  خانه و باغچه خود پرورش داد. وزن خروس بالغ ۲۷۰۰ گرم و وزن مرغ بالغ ۲۳۰۰ گرم می باشد و در سال بیشتر از ۲۰۰ تخم می گذارند.  آنها در رو رنگ کردن سفید با بدن خالدار مشکی و سفید و هم چنین گردن نارنجی با بدن خالدار قهوه ای به چشم میخورند.  

در این نوشته شما را مهم ترین نژادهای مرغ و خروس بلژیکی آشنا کردیم در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهادی می توانید از طریق بخش نظرات پایین صفحه با ما درمیان بگذارید در صورتی که پرورش دهنده یکی از نژادهای فوق هستید خوشحال می شویم تصاویر و تجربیات خود را با در میان بگذارید. 

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋