مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور

مرغ و خروس برهما یا مرغ امپراطور Brahma

نام انگلیسی: Brahmas

نام فارسی: براهما

مرغ برهما یکی از نژادهای باشکوه و بزرگ جثه می باشد که ریشه قدیمی دارد. همانند خیلی از نژادها، ترکیب دقیق این نوع مرغ ها برای ما ناشناخته است. مرغ و خروس نژاد برهما به پادشاه و امپراطور مرغ ها نیز مشهور می باشند. این گونه از مرغ ها طبیعت آرام و ملایمی داشته و هم تخمگذاری خوبی دارند و هم اینکه سنگین وزن بوده و گوشت آنها نیز خوش طعم میباشد. در این مقاله از سایت چیکن دیوایس هر آن چیزی که در مورد این مرغ غول پیکر لازم است را به شما توضیح میدهیم.

تاریخچه مرغ برهما

خواستگاه اصلی این نوع مرغ ها منطقه ای به نام برهما پوترا در کشور هندوستان می باشد. این نژاد در سال ۱۸۱۶ میلادی از چین به کشور آمریکا وارد گردید و پرورش آن توسعه یافت. در سال های ۱۸۵۰ تا ۱۸۷۰ نیز مرغ برهما به انگلیس برده شد و در آنجا بعنوان یک نژاد رسمی معرفی گردید.

مرغ برهما قبل از ظهور مرغ های صنعتی در دهه ۱۹۳۰ یکی از مرغ های گوشتی محبوب بر سر سفره ها بود. هر چند که در تولید گوشت صنعتی از آنها استقبال نشد، اما هنوز هم مرغ برهما در گله های مختلف روستایی پرورش می یابد؛ چرا که یک مرغ دو منظوره ای است. مرغ برهما در داخل ایران نیز از جمله نژادهای مهم می باشد ولی جمعیت آنها آندک است. و خروی

مرغ امپراطور به لحاظ جثه یکی از بزرگترین نژادهای مرغ بوده و پرهای زیبایی دارد که به جذابیت این نژاد خاص افزوده است.

این نژاد مرغ با آب و هوای خنک سازگاری بیشتری دارد. پوشش پر در بدن او ضخیم و متراکم بوده و آنها در هواهای سرد نیز مقاومت بالایی دارند. ویژگی جالبی که این نژاد مرغ دارد این است که آنها در فصل های پاییز و زمستان تخمگذاری بالایی دارند، دقیقا برعکس مرغ های دیگر که اوج تخمگذاری آنها در فصل بهار و تابستان میباشد.

این مرغ گنده برخلاف ظاهرش مرغ های بسیار ملایم و آرامی هستند و افراد مبتدی میتوانند به پرورش انها بپردازند. پرورش مرغ برهما بیشتر در مناطق روستایی و گله های کوچک انجام میگیرد. در ادامه این متن خواهید خواند که چرا نژاد برهما با وجود اینکه بسیار سنگین وزن بوده ولی برای پرورش مرغ  گوشتی و صنعتی مناسب نیست.

ویژگی های مثبت و منفی مرغ برهما

نکات مثبت:

  • مرغ دو منظوره ای عالی
  • بسیار آرام با کودکان و افراد
  • در رنگ های تیره، روشن و شفاف یافت میشود.
  • در طول زمستان تخمگذاری میکند.
  • مقاوم در برابر سرما

نکات منفی:

  • در سن ۷ ماهگی به تخمگذاری میرسند.
  • دان بیشتری مصرف میکنند و زیاد غذا میخورند.
  • در هنگام گرسنگی میتوانند سایر مرغ ها را اذیت کنند.

خرید مرغ-و-خروس-امپراطور

مشخصات ظاهری مرغ امپراطور

همانطور که گفته شد این نژاد مرغ هیکل گنده ای دارد و بیشتر بدن آن را پرها پوشانده است. آنها بدن بلند و پهن و بالهایی قدرتمندی دارند. ولی به دلیل وزن زیاد این نوع مرغ ها قادر به پرواز نیستند. مرغ امپراطور سر بزرگ ولی تاج کوتاهی دارد. همچنین نوک این پرنده ها نیز کوتاه می باشد. پوشش پرها بر روی بدن مرغ براهما بسیار متراکم بوده و این موضوع میتواند باعث شود که بارورسازی مرغ ها به خوبی صورت نگیرید.

مرغ و خروس امپراطور در گذشته هیکل بزرگتری داشتند. برخی از آنها حتی نزدیک به یک متر قد و بیش از ۷ کیلو گرم وزن داشتند. اما قد و وزن مرغ برهمای امروزی نسبت به اجدادش کوتاه و سبکتر می باشد. به طور متوسط خروس برهما امروزی تا ۵ کیلو گرم و مرغ آن نیز تا ۴ کیلوگرم میتواند وزن بگیرد. قد آنها نیز بین ۶۰ الی ۷۰ سانت متغیر است. واریته ای از مرغ برهما به نام بانتام برهما وجود دارد که بسیار کوچکتر و سبک تر از برهمای اصیل می باشد.

انواع رنگ مرغ برهما

مرغ امپراطور در ۳ رنگ استاندارد وجود دارد که عبارتند از رنگ های تیره، روشن (سفید) و بوف (زرد و براق). جمعیت مرغ برهمای سفید و یا روشن بیشتر از سایر رنگ ها می باشد. البته رنگ های دیگری نیز از این مرغ ها یافت میشود ولی هیچ کدامشان به طور رسمی و استاندارد پذیرفته نشده اند. مرغ برهما جست و جوگر خوبی است و بیشتر وقتش به دنبال غذا میگردد. این مرغ در قفس نیز قابل پرورش می باشد ولی بهتر است که در فضای باز نگهداری شود.

برای نگهداری از مرغ امپراطور در فصل تابستان باید محیطی خنک به همراه سایبان و آب برای آنها فراهم نمود. مرغ امپراطور در برابر گرما تحمل پایینی دارد.

طبیعت مرغ برهما

این نوع مرغ ها از جمله نژادهای بسیار آرام به حساب می آیند. همچنین در کنار سایر طیور مرغ و خروس امپراطور برخلاف جثه اش بسیار متواضع بوده و سر و صدای کمی دارد. مرغ برهما همچنین با انسان ها نیز زود خوی میگیرد. کودکان کوچک ممکن است در ابتدا از ظاهر گنده این مرغ بترسند و به آن نزدیک نشوند؛ ولی این نوع مرغ ها بسیار صمیمی و دوستانه بوده و آسیبی به انسان ها وارد نمیکنند.

عکس-مرغ-و-خروس-امپراطورجوجه کشی مرغ برهما

این نوع مرغ ها پرورش دهنده های بسیار مهربان برای جوجه هایشان می باشند. همچنین این مرغ ها غریزه کرچی قوی دارند. ولی بهتر است برای جوجه کشی از آنها استفاده نشود. چون مرغ برهما وزن سنگینی دارد و ممکن است جوجه ها در زیر پاهای سنگین او لگدمال و یا له شوند. جوجه کشی مرغ برهما با ماشین جوجه کشی و یا طبیعی همانند مرغ معمولی ۲۱ روز بوده و دما و رطوبت آن نیز دقیقا همانند دیگر نژادهای مرغ میباشد.

برای شروع کار نیازی به خرید تعداد زیاد تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی گران قیمت نیست. می توانید از دستگاه جوجه کشی خانگی و تعداد کمی تخم نطفه دار استفاده کنید که هزینه زیاد نیز از شما نخواهد گرفت.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و زینتی
» دارای کارایی و طول عمر بالا
» امکان تامین دما و رطوبت بصورت خودکار
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تخمگذاری مرغ برهما

مرغ برهما در سن ۷ ماهگی بالغ میشود و شروع به تخمگذاری میکند. آنها در طول هفته ۴ عدد تخم قهوه ای با سایز متوسط و یا کمی بزرگ تولید میکنند. همانطور که گفته شد برهما به هوای خنک علاقه دارد و در فصل پاییز و زمستان تخمگذاری میکند.

مرغ و خروس امپراطور پرنده های ساکتی بوده و به ندرت سر و صدا ایجاد میکنند. به همین دلیل در محیطهای شهری نیز میتوان تعدادی از آنها را پرورش داد.

قلم پای این نوع مرغ ها با پر پوشیده است. بنابراین این نوع مرغ ها نباید در معرض محیطهای گل آلوده قرار بگیرند. زیرا گل و لای و تجمع فضولات دور پاها میتواند باعث پوسته پوسته شدن و عفونت پاها شود. مخصوصا در زمستان بایستی قلم پاهای مرغ برهما تا حد الامکان تمیز نگه داشته شود، زیرا تجمع توده یخ بر روی پاها میتوند باعث سرمازدگی و از بین رفتن پنجه های پا در این مرغ ها شود.

مرغ برهما اشتهای زیادی برای خوردن دارد و دان زیادی مصرف میکند. به همین دلیل در پرورش مرغ صنعتی از آنها استفاده نمیشود. مرغ های برهما به فضای بزرگتری برای نگهداری احتیاج دارند. در زمان ساخت لانه مرغ برای نگهداری برهما بهتر است که حداقل هر مرغ نیم مترمربع فضا در اختیار داشته باشد. همچنین چوب خواب این پرندگان نباید زیاد ارتفاع داشته باشد. چون این پرنده سنگین وزن بوده و اگر از ارتفاع بالایی به سمت پایین  بپرد، احتمالا پاهای او آسیب جدی خواهند دید.

در نظر داشته باشید که نگهداری مرغ برهما در فضای باز بهتر از فضای بسته است. برهما یک مرغ چاق می باشد و پاهای آن مستعد عفونت می باشند. مخصوصا نباید در محیطهایی نگهداری شوند که بستر آن خشک و سفت باشد و یا اشیای تیز نباید در معرض پای انها قرار بگیرند.

buff-brahma-chickens

خروس براهما Brahmas خصوصیات : اصل این نژاد از ناحیه ” براهما پوترا “در هندوستان می باشد.این نژاد برای اولین بار در سال ۱۸۴۰ به آمریکا و در سال ۱۸۵۳ به انگلستان برده شد و در سال ۱۸۷۴ استاندارد آن تعیین گردید. در این نژاد بدن جمع و جور، سنگین، پرها خوش منظره و هیکل متناسب و تاج نخودی شکل است. وجود پرها در پاها و پنجهها مشخص کننده این نژاد است. از نظر رنگ سه گونه از آن مشاهده میشود ، روشن ، تیره و نخودی ، و رنگ روشن آن بیشتر است.رنگ پوسته تخم قهوه ای است.

 

نوشته های مشابه

‫۱۲۴ دیدگاه ها

  1. با سلام من یک سوال دشتم
    من چند تا مرغ و خروس برهما دارم ولی بااین که فصل زمستونه تخم نمیگزارند میشه دلیلش رو بگین

    1. سلام دوست عزیز
      یکیش تغییرات دمایی هست باید تو محل نگهداریشون دمای ایده آلی رو فراهم کنید
      حتما از جیره هایی که پروتئین زیادی داره تو این فصول استفاده کنید
      و نوردهی رو هم داشته باشید

      1. سلام دوست عزیز
        برهما معمولی ۵۰ الی ۶۰ سانت
        اگه بانتام باشه ۴۰ الی ۵۰ سانت

  2. سلام وعرض ادب من یک عدد خروس برهما برای مرغ های محلیم خریدم چند هفته ای میشه اوردمش
    نه با مرغ هام جفت گیری میکنه نه بانگ میگه سنشم میگفت ۹ ماهه مشکل از چیه؟

    1. این مرغ فقط با هم جنسهای خودش میگرده .
      و فقط با اونا جفت میخوره

        1. سلام قیمت‌ها شون چقدره تو بازار خبر دارین

  3. با سلام استاد
    برای خاص سازی مرغ ها خصوصا برهما آیا باید فقط چند نسل بگذره یا باید مولد اصل گیر بیارم؟
    و اینکه پیاز سیر خوراک خوبی هست برای مرغ ها ؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید نژاد خالص رو تهیه کنی
      بله میتونید درواقع یه انتی بیوتیک طبیعی هست
      و برای تقویت سیستم ایمنی بدنشون مناسبه

  4. سلام خسته نباشین
    خروس برهما تو چ سنی ب بلوغ میرسه و میتونه مولد باشه؟من ی مرغو خروس برهما دارم سه چهار ماهه وقتی هم ک گرفته بودم سنشو طرف میگفت هفت ماهشه از روز اولم باهم جفت میشن ولی هیچکدوم از تخم مرغها نه تو دستگاه ن زیر مرغ جوجه نمیشن ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      ۷ ماهگی به بعد بالغ میشن
      همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما
      غذاشون چیه؟
      نطفه رو باید تقویت کنی

      1. غذاشون معمولا گندمه ولی سبزیجاتو غذاهای اضافی خونه هم میدم بهشون

    2. سلام دلیلش پرهای کنار مخرجشون هست که مانع از ورود اسپر به تخمدان مرغ میشه باید انهارو قیچی کنید

  5. سلام
    من یک نژاد خروس دارم امپراطوریه میخاستم مطمئن بشم ک نژادش امپراطوریه .
    غذا زیاد میخورع پاهاش هم خیلی پر دارع و مثل خروس امپراطوری پر زیادی دارع ولی تاجش شبیه این خروس ها نیس ولی تمام نشانه هاش ب غیر از تاجش شبیه امپراطوریه رنگشم تیره ب توسی هستش
    میخاستم ببینم این خروس قدبلند میشه یا کوتاه

    1. سلام
      دوست من ، باید نژادهای زینتی رو از سالن های پرورش معتبر خریداری کنید.
      کسانی که حرفه ای کار نمیکنن چند نژاد رو باهم نگهداری میکنن. جفت گیری هاشون باعث به دنیا اومدن جوجه های دورگه میشه.
      جوجه های دورگه نه تنها مرغ و خروس مدنظر شما نمیشن، بلکه ارزش ریالی هم ندارن.

      جوجه ای که شما خریداری کردین دورگه ست، در انتظار این نباشید که قد خیلی بلند و هیکل زیبایی پیدا کنه.

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون که تجربیاتتون رو با ما در میون گذاشتین

    1. نسبت خروس به مرغ به صورت استاندارد در گله یک به هفت هستش.
      اگه تعداد مرغ بیشتر باشه میزان نطفه داری تخم ها کاهش پیدا میکنه
      برای برهما یک به سه هم بسیار خوب هست

  6. سلام وقت بخیر اقای مهندس آیا جفت شدن مرغ های بومی کوچیک جثه با خروس برهما شدنی ؟ برای مرغ ها ضرری نداره؟

    1. سلام
      پیشنهاد میکنم این سوال رو در داخل اینستاگرام ما بپرسید تا اقای اشرفی پاسخ بدن ، من این مورد رو ندیدم چون مرغ های بومی فرار میکنن از دست برهما، غالبا ! eig.1372

    1. سلام
      زمان مشخص نمیشه
      علائم هم مثل سایر پرنده ها هست ، قطع تخم گذاری ، خشن شدن ، گوشه گیری

  7. عرض ادب و احترام
    ابتدا تشکر میکنم از اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار میدید…و همچنین میخواستم بپرسم چطور میتونم چندتا جوجه اعم از نر و ماده اصیل برهما رو تهیه کنم. سپاس

    1. سلام
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده
      بهتره تو دیوار شهر خودتون یا شهر های اطراف درخواست بدید
      از راه های خیلی دور نگیرید

    1. سلام از این اطلاعات مفیدتون سپاس گذارم من یک خروس برهما خریدم سنشم ۹ماهه نه بانگ میگه نه با مرغهای محلی جفت گیری میکنه ایا برای نطفه دار کردن تخم خوبه؟

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون از حسن توجهتون
        برای نطفه بله خوبه اگه جفت گیری کنه

  8. سلام
    میخواستم بدونم قطره بکمپلکس و کلسیم واسه برهما خوبه؟ب صورت مداوم استفاده بشه یا نه؟جدا ازهم یا میشه باهم قاطی کرد؟

    1. خوبه ولی نه مداوم به صورت دوره ای استفاده کنید. بهتره بایک دامپزشک مشورت کنید.

    1. این اتفاق به ندرت میفته
      مگر اینکه شرایط تغذیه ای خیلی خوبی داشته باشن و محیط شون اروم و بدون استرس باشه
      مهم تر اینکه همو قبول داشته باشن

    1. از جیره مخصوص جوجه ها استفاده کنید از مغازه های فروش دان طیور می تونید خریداری کنید.

    1. بانتام ها کوچکن
      اصیل ها بزرگن
      باید بتونید سنشون رو تشخیص بدید

  9. سلام من چند عدد مرغ تخمگذار میخوام بخرم خواستم بدونم چه نژادی بخرم که هروز برام تخم بزارن

  10. سلام ببخشید من تخم های برهما رو همون مثل زمان مرغ انتقال دادم سبد های هچ بعد چند جا دیدم نوشته اونا ۲۲تا ۲۳ روز طول میکشه در بیان خواستم ببینم من الآن زودتر انتقال دادم یا درسته همه چی وایسم روز ۲۲اینا بشه ؟

    1. حالا که انتقال دادید بذارید در دوران هچر بمونن
      در حالت کلی زمانی باید تخم ها رو وارد دوره هچر کنید که از نوک زدن جوجه مطمئن شدید
      این مورد رو برای پرنده های در نظر بگیرید که از دوره جوجه کشی دقیق شون اگاهی ندارید.

  11. سلام چرا جوجه برهما ها دیر تر از بقیه مرغ ها از تخم بیرون میان مال ما تو روز های۲۲تا۲۳بیرون اومدن و چند بار هم امتحان کردیم همیشه دیر تر از بقیه تخم ها بیرون میان

  12. سلام وقت بخیر من سه دانه مرغ برهما لایت دارم پنج ماهه است هیچ اشتها به دان خوردن نداره خیلی کم میخورن دان از مرغ گوشتی برایش خریدم

    1. جیره رو عوض کنید، از جیره دوره رشد استفاده کنید
      از میوه و سبزیجات و علوفه استفاده کنید
      دانه های درشتی مثل گندم و جو و سویا رو بهش بدین
      میلورم هم خوبه

  13. سلام خسته نباشيد من يخ خروس برهما لايت دارم كه جثش بزرگه در حدي كه هنگام راه رفتن تعادلشو از دست ميده چيكار كنم كه به حالت نرمال دربياد ممنون

    1. احتمالا به خاطر چاقی هستش
      باید غذاهای کم چرب بهش بدید
      مثلا برنج و باقی ته مانده غذاهای خانگی رو بهش ندید
      و سعی کنید در محیط ازاد بگذارید و اونو مجبور به دویدن کنید تا وزنش کم بشه

  14. سلام
    من ی خروس برهما بلو لمون دارم به سن بلوغ هم رسیده اما خیلی ترسو هست مرغ ها میزننش
    می‌خوام بدونم چیکار کنم تا وحشی شه
    ممنونم

    1. باید بین چند تا خروس کوچیک تر از خودش باشه
      تا با خروس ها دعوا کنه و چون بزرگ تر از بقیه خروس هاست ، پیروز میشه و جراتش بیشتر میشه

  15. سلام من یه مرغ پر وارونه که پاش سبز هست و پاش پر هم داره و تاجش به شکل ۷ هست
    این نوع مرغ توانایی خوبی در تخم گذاری داره ؟

    1. باید نژادش رو شناسایی کنید
      بعدش به راحتی می تونید اطلاعات لازم در مورد اونا روبه دست اورید ، مثل میزان تخم گذاری ، میزان وزن گیری و …

    1. سلام وقت بخیر. من یک مرغ و خروس امپراطور(برهما) دارم اما مرغه اصلا تخم نمی گذارد فقط پارسال یک بار تخم گذاشت و مدتی زیادی است اصلا جفت گیری هم نمی کنند.

      1. بهتر که با خروس نژاد خودش جفت بشه
        محیط اروم و بدون استرس
        تغذیه کافی
        مکان گرم
        و نور کافی
        اینا شرط تخم گذاری ان ، اما بهتر که در فصل بهار تخم گذاری کنه ، الان فصل استراحت شونه

        1. سلام وقت بخیر
          فروشنده چند هفته پیش دو تا جوجه بِهِم فروخت به اسم برهما.
          الان که توجه میکنم میبینم پاهاشان پر نداره.
          داشتن پر بر روی پاها از نشانه‌های قطعی نژاد برهما است؟

          با تشکر

        2. همشون پر دارن
          ممکن که هنوز چون به سن بلوغ نرسیدن برای همین پردار نشده بهتر که بقیه جوجه های طرف رو هم نگاه کنی

        3. سلام مجدد
          منظور از “سن بلوغ” دقیقا” چند ماهگیِ جوجه‌هاست؟

          با تشکر

        4. حدود ۶ یا ۷ ماهگی
          بستگی به نژاد داره ممکن کم یا زیاد باشه

        5. نه اصیل نیستن برهما وقتی از تخم بیرون میاد پاهاش پر داره

        6. من بعید میدونم برهما باشه.
          لااقل خالص نیست و دورگه هستش. یکی از ویژگی های بارز جوجه مرغ خالص برهما پاپری بودنشه. جثته ای هم از جوجه های هم سن خودش در صورت تغذیه و شرایط نگهداری کاملا یکسان، درشت تره.

        7. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

  16. سلام خروس برهما تو چند ماهگی به خوندن میام مال من ۶ ماهست ولی نمیخونه

    1. حدودا در همین حوالی که به سن بلوغ میرسه ، شروع به خوندن هم میکنه
      احتمالا چیزی باعث ترسش شده و یا محیط نا مناسبی داره
      شاید هم مادرزادی لاله

      1. خروس روی مرغ هم نمیره بردم دامپزشکی گفته نر یا ماده اش معلوم نیست

        1. به یک پرورش دهنده مرغ و خروس مراجعه کنید تا نر و ماده بودنش رو تشخیص بده

        2. سلام مهندس عذر می خواهم چند تا مرغ داریم خروس نداریم. یکی از مرغ ها مثل خروس روی مرغ های دیگه میرود. میشه بگین دلیلش چیه؟

        3. برای مرغ ها یک خروس تهیه کنید
          ایا از مرغ بودن اون پرنده مطمئن هستید؟

        4. براشون خروس تهیه کن مشکل حل میشه

  17. سلام مهندس عزیز و گرامی، خاستم بدونم در فصل سرما دقیقن چه غذاهایی باید به مرغ و خروس برهما داده بشه؟

    1. بهتر که از دانه های قوی و گرم مثل ذرت ، پودر کتان ، گندم ، پودر سویا ، پودر گوشت ، پودر ماهی و سایر مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها رو بدید
      از غذاهای خانگی هم میشه به برنج و حبوبات و نان خرد شده اشاره کرد.

  18. سلام من یه جفت برهما دارم
    مرغم تو سن ۱۱ ماهگی به بلوغ و البته تا سن ۱۰ ماهگی پاپریاش خوب در نیمد و هنوزم با یکسال و ۳ ماه سن وزنش کمه و العان پر هاش هم ریخته

    العان یه خروس برهما دارم ۵ ماهه قدش رشد کرده ولی حیون خیلی لاغره و پرهاش کمه و پاپریاش هم همینطور و موقع دویدن هم تعادل خوبی نداره
    مولدخروس ۹۰ سانت قد داشت و تقریبا هیولا بود ولی این خیلی زیر تر از اونه
    و برهماهام انقدر پرهاشون کم شده و لاغرن که همه فکر میکنن دورگن العان چیکار کنم
    تنها نژادی هست که توش به مشکل بر خوردم و بیشترین تلفات رو دارم وهمین ها موندن

    1. بهش اب و غذای کافی بده
      حتما مولتی ویتامین بده و از مواد غذایی دارای پروتئین مثل گوشت و تخم مرغ اب پز و دانه های سویا و … استفاده کن

  19. سلام
    وقت بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    من توی اهواز زندگی میکنم
    و به تازگی یه باغ خریدیم و داریم ویلاش میکنیم
    و فعلا شرایط اینو ندارم که برای پرورش مرغ از کولر استفاده کنم
    میخاستم بپرسم که به نظرتون چه نژاد های زینتی میتونم تهیه و پرورش بدم
    که تحمل بالای در مواجهه با گرما دارن

    1. در حالت کلی مرغ ها می تونن دمای ۱۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد رو تحمل کنن
      مرغ ها در برابر اب و هوای گرم و سرد مقاوم هستن اما برای اینکه از تلفات اونا جلوگیری کنی حتما از فن تهویه ، اب خنک و پد خنک کننده استفاده کن

  20. سلام من در اپارتمان زندگی میکنم میخوام یک جفت مرغ و خروس برما نگه داری کنم بالای پشت بوم با اجریجور قفس ساختم که توش مرغ تخم گزار نگه داری میکردیم زیرشم کاشی هست وتقریبا ۳ در ۲ هست میخواستم بپرسم میشه در این شرایت مرغ برما نگه داری کرد یا نه اگه میشه چه نژادی و راستی من میخوام تخم برما را بفروشم چه نژادی بهتر هست و یه چیز دیگه میشه برای خوراک این مرغ از اشغال خونه هم استفاده کرد؟

    1. سلام
      اگه قبلا داشتید پس میشه ولی محیط قفس باید بزرگ باشه کفش هم ماسه و پوشال و اینجور چیزا بریزید
      اشغال خیر ، اشغال سبب بیماری پرنده میشه

    1. معمولا در سه ماهگی به سن کشتار و شش ماهگی به سن بلوغ میرسه و مانند بقیه مرغ های بومی هستش
      برای اطلاعات ببیشتر می تونید از پرورش دهنده نژاد برهما سوال کنید.

  21. سلام وقت بخیر
    من چند تا جوجه برهما دارم یکیشون یکدفعه اینجوری شده که موقع راه رفتن پاشو از بغل باز میکنه و میاره بالا بعد میاره پایین
    به خاطر همین درست نمیتونه راه بره البته خوراکش کاملا عادیه ولی تو راه رفتن کم توان شده

    1. احتمال بیماری ویروسی هست
      برای درمان قطعی حتما به دامپزشک مراجعه کن

  22. سلام خسته نباشین من یه سوالی داشتم اونم اینکه من مرغ برهما پرورش میدم تکثیر میکنم ولی یه جا اشتباهی داشتم خواستم ازتون مشاوره بگیرم خروس نژادش اصل برهما قرمز رنگه ولی مرغ همون نژاد سفیده درکنار اون یک خروس همون نژاد سفیده ولی جوجه ای که تکثیر میکنم رنگش قرمز درمیاد نمیتونم درست بفروشم هیچ کس نمیخره الان من اون خروسو گذاشتم کنار جفت سفیدا موندن ولی مرغ دیگه هیچ تخمی نمیزاره خواستم اینو بپرسم اگه دوباره این جفت بخواد مرغش تخم بزاره جوجش سفید در میاد یا قرمز .ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. چون پدر و مادر سفید هستن به احتمال خیلی خیلی زیاد جوجه هم سفید در میاد
      تغذیه کافی داشتنه باشن و حتما به مرغ پروتئین و پودر استخوان و سایر مواد معدنی و ویتامین های کافی بده
      و خروس رو هم تقویت کن تا جفت گیری کنن
      موفق باشید.

  23. سلام خسته نباشید دوست عزیز وقت بخیر باشه انشاالله یک سوال داشتم خدمت شما من چند برهما دارم انتی بیوتیک تزریقی زدم بهشون ولی باز هم علایم دارن چرت میزنند چشمانشان میبندد میشه راهنمایی کنید من رو که باید چه کرد

    1. سلام
      ببریدشون دامپزشکی ممکنه بیماری ویروسی داشته باشن که با انتی بیوتیک حل نشده
      حتما ببرید تا دقیق بررسی بشن

  24. سلام علیکم
    یه خروس ۵ ماهه برهما دارم که متاسفانه پرهای ساق پاش پر کمی دارهو رشدی نداشته.البته دو ماهگی مریض شد.میشه راهنمایی بفرمایید

    1. باید بهش پروتئین کافی بدید تا دوباره رشد کنه
      تخم مرغ اب پز ، سینه مرغ اب پز شده ، دانه هایی مثل سویا ، ذرت و مهم تر از همه میل ورم بده تا رشد کنه
      با مشورت دامپزشک می تونی از مولتی ویتامین هم استفاده کنی

  25. سلام آیا جوجه خروس برهما هم مثل مرغ داخل سن ۶ تا ۷ ماهگی به بلوغ میرسه؟؟

    1. در سن ۶ الی ۷ ماهگی وارد دوره بلوغ میشه بعدش گوشتی میشه

  26. بنظرتون چه مرغی بیشتربرای نگهداری زیبا وبهتره مهم نه غذا خوردن نه کثیفی

    1. لهستانی برای نگهداری خیلی خوبه زیبا، ابریشمی هم پرنده زیبایه برای نگهداری ، هیچ کدوم گوشتی نیستن، بیشتر تزیینی ان

  27. سلام من میخواهم برهما بخرم ازکدام نژادش بخرم بلویاوایت بهتره واینکه چقدر عمر میکنن واگه بامرغ مرندی دریک جاباشن مشکل ایجادمیشه

    1. سلام
      از چه نظر میخواید بدونید بهتره یا خیر ؟ عمر هم بین ۵ تا ۱۱ سال هست
      نه مشکلی ایجاد نمیشه

  28. سلام ببخشید من یه خروس برهما دارم.یه سوال داشتم اینکه ساقه ی پر پای خروس هی میشکنه و خون میاد ایا به دلیل پاپری بودند این اتفاق میوفته یا نه فضای باز و خوبی هم داره

    1. سلام
      حتما کف بستر سیمانی یا سفته واس همین اسیب میبینه
      از خاک اره یا پوشال نرم در کف بستر استفاده کنید
      یا پرها رو با قیچی بزنید تا نشکنه

      1. بله کف حیاط ما کاشی هست ولی خونه ای که داره از خاک اره پوشیده هست ولی توی همون خونشون بیشتر خون میاد میشه لطفا توضیح بدید باید چیکار کنم

        1. 🤔
          بهتر که پرهاشو با قیچی بزنید تا با زمین برخورد نداشته باشه
          شاید هم مشکل از جای دیگه ای باشه
          چند ساعت زیر نظرش بگیر ببین چی باعث میشه

  29. سلام آیا تمام نژاد های برهما غول پیکر میشه یا بعضی ها من خودم جوجه برهما طلایی دارم آیا غول پیکر و گنده میشه یا نه فقط لایت و بلک و……

    1. سلام
      عموما جسه ی این پرنده بزرگ هست و زیر نژادهاش هم بزرگن

  30. سلامی دوباره
    آیا استعداد کرچ شدن خوبیرو داره ؟
    و برای جوجه کشی مناسب است ؟

    با تشکر

    1. بله جزو پرنده های خانگی هستش و اگر شرایطش رو فراهم کنید کرچ میشه

  31. سلام
    آیا مرغ برهما کرچ میشه ؟
    اگه میشه معمولاً کی کرچ میشه ؟

    1. بله میتونه کرچ بشه باید شرایطش رو فراهم کنید.
      معمولا در فصل های گرم مثل بهار و تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋