آموزش کامل جوجه کشی طبیعی غاز و نحوه مراقبت از غاز کرچ

راهکارهای جوجه کشی طبیعی غاز و مراقبت از غاز کرچ

جوجه کشی غاز و هر پرنده دیگری به دو صورت طبیعی و مصنوعی قابل انجام است، در روش طبیعی از خود پرنده غاز جهت تبدیل کردن تخم نطفه دار به جوجه استفاده می شود، اما در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی نیازی به خوابیدن غاز بر روی تخم نبوده و تمامی فرایند های لازم برای جوجه شدن تخم ها توسط دستگاه و بدون حضور فرد در کنار آن انجام خواهد گرفت. در نوشته جوجه کشی غاز با دستگاه جوجه کشی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

اما در این نوشته قصد داریم شیوه جوجه کشی طبیعی غاز، نحوه آماده سازی غاز برای کرچ شدن و خوابیدن روی تخم ها را آموزش دهیم تا بدون استفاده از دستگاه جوجه کشی نیز بتوانید یک جوجه کشی موفق غاز داشته باشید. هم چنین در انتها، به نکات مهم جهت مراقبت از غاز کرچ پرداخته خواهد شد. 

سن مناسب غاز برای جفت گیری و تخم گذاری

در صورتی که قصد خرید غاز دارید، حتما باید از سن مناسب این پرنده برای جفت گیری و تخم گذاری آگاه باشید تا پرنده هایی بالغ و مولد را خریداری کنید. اگر هم دارای غازهای مولد هستید، با آگاهی از سن مناسب غازهای خود می توانید آنها را از چرخه تولید خارج کرده و غازهای جوانتری را جایگزین آنان کنید.

سن مناسب غاز برای جفت گیری و تخم گذاری - چیکن دیوایسغازها نژادهای مختلفی دارند که به سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. معمولا در سن ۲ سالگی به بلوغ کامل جنسی می رسند و آماده جفت گیری جهت تولید تخم نطفه دار خواهند بود. بهتر است غازهای نر و ماده را تا قبل از دوسالگی به صورت جدا نگهداری کنید تا از جفت گیری پیش از موقع و تولید تخم پوچ جلوگیری شود. 

بنابراین اگر قصد خرید غاز مولد دارید، گزینه هایی را انتخاب کنید که یکسالگی خود را گذرانده باشند. آنها تا سن ۱۰ سالگی نیز می توانند تخم نطفه دار با کیفیت تولید کنند و معمولا سالانه یکبار اقدام به جقت گیری و تخم گذاری می کنند. 

فصل مناسب برای جفت گیری غازها کدام است؟

معمولا اکثر غازها در اواخر اسفند با گرم شدن هوا و طولانی شدن روزها تصمیم به جفت گیری می گیرند. اما غازهای چینی توانایی جفت گیری و تخم گذاری در فصل زمستان را نیز دارند. بنابراین فصل جفت گیری غازهای کانادایی ، افریقایی ، امبدن ، تولوز و … از اواخر اسفند تا اواخر خرداد خواهد بود. لازم به ذکر است که غازهای ماده تصمیم به انتخاب غازهای نر می گیرند. در ادامه نسبت غازهای نر به ماده توضیح داده شده است. 

نسبت مناسب غازهای نر و ماده 

معمولا یک غاز نر برای چند غاز ماده کفایت خواهد کرد، با توجه به اینکه غازها نژادهای سبک و سنگین دارند، بنابراین در نژادهای سنگین نسبت ۱ به ۳ (۱ نر ۳ ماده) و در نژادهای سبک نسبت ۱ به ۵ (۱ نر ۵ ماده) رعایت شود. سبک و سنگینی غازها به میزان وزن گیری آنها بستگی دارد.

ویژگی های مکان مناسب غاز برای جفت گیری و تخم گذاری (نحوه ساخت لانه غاز)

در صورتی که برای غازهای خود استخر یا برکه ای در نظر گرفته اید، آنها در اطراف برکه اقدام به ساخت لانه جهت تخم گذاری خواهند کرد. معمولا هر غاز نر با انتخاب چند ماده ، قلمرو مشخصی برای خود  انتخاب کرده و در آن محدوده اقدام به ساخت لانه می کند. 

جهت کمک به جفت گیری بهتر غازها می توانید از کاه، پوشال های نرم و گیاهان و بوته ها استفاده کنید، بهتر است برای هر گله از غازهای خود قلمرو مشخصی در نظر بگیرید تا درگیری بین آنها اتفاق نیفتد. 

دقت کنید که غازها مکانی را برای لانه سازی دوست دارند که دید مستقیمی به شکارچیان خود داشته باشند، از جمله شکارچیان آنها می توان به شاهین، عقاب، کلاغ، روباه ، سگ و… اشاره کرد. هم چنین آنها با خوابیدن شبانه در داخل برکه و تحرک آب به محض ورود شکارچیان، متوجه ورود آنها می شوند. 

در صورتی که به استخر یا برکه آب دسترسی نداشته باشید، ساخت آشیانه در باغچه ، سالن و یا انباری نیز امکان پذیر خواهد بود. از جعبه های چوبی و یا پلاستیکی با بستر نرم پوشیده از پر یا خاک اره و پوشال های نرم می توانید استفاده کنید. 

غازها ترجیح می دهند روی آب جفت گیری کنند. در حالی که فراهم کردن امکانات شنا برای غازها ضروری نیست، باروری در نژادهای سنگین در بهترین حالت ممکن زمانی اتفاق خواهد افتاد که عمق کافی برای شنا کردن وجود داشته باشد. 

آب لازم برای شنا فقط در فصل تولید مثل ضروری است زیرا به نطفه دار شدن تخم ها کمک خواهد کرد و در مابقی فصل ها می توانید غازها را از استخر دور کنید، البته ماندن غازها در کنار استخر در سایر فصل ها نیز مشکلی به وجود نخواهد آورد. به طور کلی آب استخر یا برکه وضعیت غازها را بهبود می بخشد و به تمیز نگه داشتن بدن غاز ها و تخم های تولید شده آنها کمک شایانی خواهد کرد. اطلاعات کامل در مورد نحوه جفت گیری غاز ها و آموزش های لازم برای ترغیب غازها به جفت گیری را در مقاله جفت گیری غاز می توانید مطالعه کنید. 

غازها پس از انتخاب لانه و خوابیدن بر روی تخم ها ، تا زمان پایان جوجه کشی در آن لانه خواهد ماند. بنابراین در انتخاب و ساخت لانه دقت کنید تا پرنده شما در مکانی خطرناک و نا امن لانه گزینی نکند. 

نشانه ها و علائم جفت شدن غازها چیست؟

زمانی که غازهای نر و ماده همدیگر را انتخاب کرده باشند، بیشتر اوقات با هم خواهند بود، یعنی با هم شنا می کنند و با هم غذا می خورند. یک غاز نر باید به صورت مساوی به همه ماده های خود ابراز علاقه کند، در غیر این صورت احتمال بدون نطفه شدن تخم برخی از غازها وجود دارد. 

یکی دیگر از نشانه های آمادگی غازها برای جفت گیری خم کردن گردن می باشد، طوری که غازهای نر و ماده هم دو با هم گردن خود را به سمت بالا و پایین خم می کنند. معمولا نر و ماده هایی که به هم علاقه دارند، از سایر غازها دوری کرده و به صورت تنها به گشت و گذار می پردازند و غاز نر از ماده (یا ماده های خود) در برابر سایر غازهای نر محافظت خواهد کرد که این نشان از علاقه آنها و احتمال وقوع جفت گیری در آینده دارد. 

غازهایی که قبلا با هم جفت شده باشند، تا زمانی که یکی از اعضای جفت بمیرد در پیوند باقی می مانند. اگر حتی برای مدت کوتاهی آنها را از هم جدا کنید، به محض مشاهده یکدیگر با یک نمایش خوشامدگویی جالب به یکدیگر سلام می کنند. این نمایش شامل تولید صدای بلند توسط هر دو پرنده نر و ماده و چرخاندن سر توسط پرنده نر است، البته این علائم به غاز کانادایی مربوط است، ممکن است سایر نژاد ها علائم متفاوتی از خود نشان دهند. 

غازهای علاقه مند، با هم به سمت استخر آب حرکت کرده و با هم اقدام به آب تنی و شنا می کنند، در این میان جفت گیری میان غازهای نر و ماده نیز قابل انجام خواهد بود، حتی در صورت زیر نظر گرفتن آنها برای چند ساعت ، می توانید شاهد جفت گیری بین غازهای نر و ماده نیز باشید.

زمان لازم برای تولید تخم نطفه دار پس از جفت گیری موفق

زمانی که غازها به خوبی جفت گیری کرده باشند، حدود یک هفته بعد، تخم های گذارده شده توسط غاز ماده نطفه دار خواهد بود. البته در حالت ذاتی نیز، غاز ماده حدود یک هفته پس از گذشت اولین جفت گیری اقدام به تخم گذاری خواهد کرد تا درصد بالایی از تخم ها را به جوجه تبدیل کند.

در صورتی که از قبل لانه مناسبی را برای غازهای خود آماده کرده باشید، جفت گیری بهتر و موفق تری خواهند داشت و غاز ماده با آرامش کامل در لانه استراحت خواهد کرد. بنابراین یکی از شرط های موفقیت در جوجه کشی طبیعی غاز، آماده سازی لانه مناسب است.

فصل کرچ شدن غاز و نحوه انجام آن 

فصل کرچ شدن غاز دقیقا در زمان جفت گیری غازها خواهد بود، یعنی در اواخر اسفند تا پایان بهار که غازها آماده جفت گیری هستند، در صورت وجود لانه مناسب نیز، غازهای ماده پس از تخم گذاری، در داخل لانه کرچ خواهد شد. 

غاز نر نیز در تمام طول دوره جوجه کشی ، از غاز ماده و لانه مراقبت می کند، البته غاز ماده روزانه سه بار برای نوشیدن آب و خوردن غذا از لانه بیرون می آید و همراه با غاز نر جهت آب تنی و معاشقه به استخر یا برکه آب سر می زنند. 

وظیفه پرورش دهنده در این زمان، فراهم کردن آب و غذای تازه برای غازهای نر و ماده است، هم چنین باید محیطی آرام و بدون استرس را برای آنها ایجاد کند، تا غازها با خیالی آسوده به جوجه کشی از تخم ها بپردازند. 

میزان تخم گذاری غاز در هر دوره جوجه کشی 

معمولا غازها در حالت طبیعی بین ۱۲ الی ۱۵ تخم تولید کرده و سپس جهت جوجه کشی از آنها، بر روی تخم ها می خوابد به عبارت دیگر کرچ می شوند. به محض کرچ شدن غازها، تخم گذاری آنها نیز قطع خواهد شد. 

در صورت برداشتن تخم ها از لانه ، غاز ماده کرچ نخواهد شد و به تخم گذاری خود ادامه خواهد داد تا اینکه دوره تخم گذاری خود را کامل کند. غازها بسته به نژادی که دارند، در سال بین ۳۰ الی ۵۰ تخم تولید می کنند. در صورتی که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید، بدیهی است که تعداد جوجه های بیشتری را به دست خواهید آورد. حتی می توانید از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و کوچک نیز برای شروع کار پرورش استفاده کنید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مجهز به سیستم روزشمار جوجه کشی
» دارای نمایشگر دما و رطوبت
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

جوجه غاز چند روزه در میاد؟ طول دوره جوجه کشی غاز

دوره جوجه کشی غاز بسته به نژادی که دارد، بین ۲۸ روز الی ۳۵ روز متغیر است. غازهای نژاد سبک دوره جوجه کشی کوتاه تری نسبت به غازهای نژاد سنگین دارند. به عنوان مثال غاز کانادایی دوره جوجه کشی ۲۸ روزه و غاز آفریقایی دوره جوجه کشی ۳۰ روزه دارد. جهت آگاهی از طول دوره جوجه کشی غاز مورد نظر خود می توانید از طریق دیدگاه های انتهای مقاله سوال خود را مطرح کنید. 

علائم و نشانه های کرچ شدن غاز چیست؟

یکی از نشانه های بارز و واضح کرچ شدن غاز بر روی تخم ها، رفتارهای پرخاشگرانه اوست. زمانی که به قصد برداشتن تخم ها ، دستتان را به سمت لانه دراز می کنید، حتما دستتان را گاز خواهد گرفت. یکی دیگر از نشانه های غاز کرچ ، خوابیدن در لانه خالی از تخم است و رفتارهای لانه سازی و جمع آوری پر و چوب برای ساخت لانه نیز از علائم غاز کرچ است. 

زمانی که چنین رفتارهایی را در غاز خود مشاهده کردید، حتما محیط آرام و بدون استرسی را برای او فراهم کنید تا بدون دغدغه و استرس اقدام به تخم گذاری کرده و از آنها جوجه کشی کند.

چگونه از غاز کرچ شده مراقبت کنیم؟

حال که غازهای شما به خوبی جفت گیری کرده اند و غاز ماده با موفقیت بر روی تخم ها خوابیده است، یعنی کار جوجه کشی طبیعی غاز به خوبی شروع شده است. اما برای ادامه کار و تبدیل شدن تخم ها به جوجه باید حداکثر تلاش خود را جهت مراقبت از غاز کرچ شده به عمل آورید. جهت مراقبت از غاز کرچ باید اقدامات زیر را انجام دهید :

  • آب و غذای کافی در اختیار غاز ماده قرار دهید و جهت تغذیه بهتر او، مانع از خوردن آب و غذا توسط سایر غازها شوید. در نوشته تغذیه غاز به اطلاعات کاملی در این مورد خواهید رسید.
  • از غذاهای کم چرب و با میزان پروتئین و کلسیم کم استفاده کنید تا سلامتی غاز دچار خطر نشود.
  • لانه او را دور از دسترس موش و گربه ، کلاغ و سایر شکارچیان احتمالی قرار دهید تا آرامش غاز کرچ مختل نشود.
  • غاز روزانه سه نوبت باید از روی تخم ها بلند شده و به آب تنی بپردازد که هم به بهتر شدن شرایط روحی پرنده کمک خواهد کرد و هم به نرم شدن پوسته تخم و هچ شدن راحت تر جوجه ها کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین حتما در دوره جوجه کشی ، استخر یا برکه داشته باشند. 
  • اگر غازها را در داخل سالن نگهداری می کنید، حتما استخر مصنوعی برای آنها بسازید. 
  • وجود صدای سگ و بوق ماشین و سایر صداهای استرس اور می تواند غاز را از ادامه جوجه کشی بازدارد، بهتر است تا جای ممکن از نگهداری سگ خودداری کنید و محل نگهداری غازها نیز به دور از مناطق پر سر و صدای شهری باشد. 

فیلم غاز کرچ و جوجه کشی طبیعی غاز

 

جمع بندی کلی در مورد جوجه کشی طبیعی غاز 

در این نوشته به تمام نکات مهم در مورد جوجه کشی طبیعی غاز، نحوه کرچ کردن غاز و مراقبت از غاز کرچ، دوره جوجه کشی غاز و شرایط ساخت لانه غاز پرداخته شد، در صورتی که پرورش دهنده غاز هستید، مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد نحوه پرورش و جوجه کشی طبیعی غاز می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه زیر با ما در ارتباط باشید. 

نوشته های مشابه

‫۴۸۷ دیدگاه ها

  1. سلام دوساله که غازمون کرچ میشه میخابه روتخمها ۲۸ الی ۳۰ روزم میخابه ولی یدونه تخمم جوجه نمیشه بعد غازه از سر تخمها بلند میشه علتش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      این میتونه ناشی از جفت گیری نادرست و یا نطفه های ضعیف و یا بی نطفه بودن تخم ها باشه
      چه غذایی بهشون میدی؟
      تقویتشون می کنی؟

  2. سلام
    داخل خانه غاز ها خیلی خیلی زیاد مگس و مورچه و زنبور جمع شده میخواستم بدونم که با وجود غاز و جوجه غازها اگه از حشره کش برای دفع حشرات استفاده کنم به غازها آسیب میرسه؟؟؟
    و میتونم داخل خانه غاز ها از گوگرد استفاده کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      نخیر اون از مواد شیمیایی تهیه شده و به شدت برای پرنده ها مضره
      براشون مشکل تنفسی ایجاد می کنه
      بهتره پرنده ها رو از محیط بیاری بیرون بعدش حشره کش بزنی
      بله برای هر ۶ متر مکعب فضا یه کیلو گوگرد لازمه تا حرارتش بدی و گاز حاصل از اون محیط رو ضدعفونی کنه

  3. سلام دوتا غاز ماده داریم الان کرچ شدن، چون تخم غاز نطفه دار گیرمون نیومد، مجبورن تخم مرغ هر کدوم ۲۸ و ۲۴ تخم مرغ گذاشتیم زیر پاشون…. در این مورد میشه توضیح کامل بفرمائید…..

  4. سلام چندتا سوال داشتم
    تعدادی غاز داریم که همشون به صورت عادی کرچ شدن و خوابیدن روی تخم اما یک جفت نه از این دو غاز ماده وقتی تعداد تخم هایی که گذاشته به ۸تا رسید غاز نر روی تخم ها خوابید الان ۱۲روز هست حالا غاز ماده هم کرچ شده و خوابیده روی تخم ولی فقط یک تخم هست که خوابیده روش باید چکار کنم ؟
    و مکان خیلی بدی هم انتخاب کرده چطور میتونم جایی که ساخته و خوابیده رو عوض کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر جاشو عوض نکنی
      به محض اینکه این کارو بکنی رو تخم نمیشینه
      تو فقط ببین جایی که تخم گذاشته میتونی یه محیط سربسته بالاسرش ایجاد کنی که از سرما و … دور باشه

  5. سلام من غازم ۹ تا تخم کرده ولی در دوران اولیه خیلی بلند میشد ولی الان به صورت کامل می خوابه به نظر شما تخم ها جوجه میشن ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اینجور مسائل رو نمیشه قطعی گفت
      نطفه سنجی انجام دادی؟؟ اگر مرتب روشون نشسته باشه و تخم ها نطفه دار باشن قطعا در میاد

  6. سلام غاز من دو ماهه تخم میزاره کاهی میشنه بعضی وقطها تخم کهنه رو میندازه بیرون نزدیک به چهل تخم کذاشته غاز افریقای هستش چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون رو متوجه نشدم لطفا واضح تر بیان کنید
      اگه تخم نطفه نداشته باشه و به قول شما کهنه هم شده باش طبیعیه که این حرکت رو نشون بده

  7. سلام من غازم دوتا تخم گذاشت کرچ شد امروز رفتم ۱۰ تا تخم غاز خریدم ۱۲تا کردم تخمشو یکم بد می‌خوابه کلا تخم رو نمیپوشونه کنار تخم میشینه این اسطو خودوس رو چند قطره به دهانش بندازم کر چش زیاد بشه

    1. سلام دوست عزیز
      بگ اسطوخدوس و یا بابونه رو تو دهنش نمیریزی
      برگشو میذاری کنار لونه ش بوی اون باعث میشه به کرچ شدن تحریک بشه
      اگه میخوای چیزی بدی بخوره خمیر ترش درست کن بده
      اونم کم ها
      مریض میشه اگه زیاد بدی

      1. سلام من غازم ۳تا تخم گذاشت خوابید تخمشو ۱۰تا کردم اصلا تخم رو گرم نمیکنه میزارم تخم کلا سرد میمونه برمیدارم چیکار کنم ترو خدا بگید تخم ها خراب میشه

        1. سلام دوست عزیز
          الان منظورت اینه که میخوابه ولی تخما گرم نمیشن؟ یا نمیخوابه رو تخما؟

    2. می‌خوابه ولی سرد میمونه صبح بلند میشم میرم میبینم بالا سر تخم ایستاده

      1. احتمالا مدت کمی می خوابه روشون برای همین سر میشن
        اگه سرد بشن هم جوجه نمیشن
        نطفه سنجیشون کن اگه سالم ناشن برشون دار
        برای تحیرکش به کرچی می تونی تو لونش برگ گیاه بابونه یا اسطخدوس بذاری
        و یا اینکه براش خمیر ترش تهیه کنی بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس