آموزش جوجه کشی شترمرغ | نکات کلیدی در جوجه کشی شترمرغ

چگونه از شترمرغ جوجه کشی کنیم

آموزش جوجه کشی شترمرغ  : جوجه کشی از شترمرغ نیاز به تجربه دارد و عملی دشوار و زمان بر می باشد.معمولا جوجه کشی از شتر مرغ نیز مانند هر پرنده ای به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد، در روش جوجه کشی طبیعی انسان هیچ دخالتی در روند جوجه درآوری نداشته و تمامی مراحل را شتر مرغ های نر و ماده به کمک یکدیگر بر عهده دارند، با توجه به اینکه دوره جوجه کشی شتر مرغ ۴۲ روز می باشد بنابراین اگر پرورش دهنده ای بخواهد از روش طبیعی برای جوجه کشی استفاده نماید، صرفه اقتصادی نداشته و مجبورا باید از ماشین جوجه کشی بدین منظور استفاده نماید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۱۶ تایی
» جوجه کشی کاملا حرفه ای تخم نطفه دار شترمرغ
» دارای بدنه PVC یکپارچه
» قابلیت تنظیم و تامین دقیق دما و رطوبت
قیمت : ۲۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان
 

زیرا هنگامی که شتر مرغ ماده بر روی تخم ها بخوابد، تخم گذاری خود را متوقف خواهد نمود و تمام تمرکز خود را صرف تولید کشی از آن تخم ها خواهد کرد، ولی در صورتی که تخم ها مرتبا از محیط جمع آوری شود، شترمرغ قادر به تخم گذاری خواهد بود و تا پایان فصل تخم گذاری همچنان اقدام به تخم گذاری خواهد نمود.

در این نوشته می خواهیم نکات و فوت و فن های جوجه کشی از شترمرغ با استفاده از دستگاه جوجه کشی شترمرغ را خدمت شما توضیح دهیم، با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارد و هر کدام نیز دارای معایب و مزایای مخصوص به خودشان هستند، بنابراین مطالب را به صورت کلی بیان خواهیم نمود و فرض ما بر این خواهد بود که شما قبلا دستگاه جوجه آوری مورد نظر خود را انتخاب نموده اید.

در این نوشته خواهیم خواند :

قبل از شروع به پرورش شترمرغ باید تخم های نطفه دار آنها را تهیه نمایید، در ادامه با تکنیک ها و نکات مهم خرید تخم نطفه دار و نحوه تشخیص تخم نطفه دار سالم و هم چنین با نکات مهم هنگام خرید، تست و راه اندازی دستگاه جوجه کشی آشنا خواهید شد. قبل از اقدام به قرار دادن تخم ها داخل دستگاه باید آنها را ضد عفونی نمایید که در ادامه توضیح داده شده و هم چنین پس از گذشت یک هفته از فرایند جوجه کشی باید تخم ها را مورد نوربینی قرار دهید و در نهایت با نحوه تغذیه و مراقبت از جوجه های تازه به دنیا آمده آشنا خواهید شد.

خرید یا جمع آوری تخم های نطفه دار

خرید یا جمع آوری تخم های نطفه دار - چیکن دیوایساگر خودتان پرورش دهنده شتر مرغ هستید و شتر مرغ های شما اقدام به تخم گذاری می کنند که مسلما تخم های تولید شده نطفه دار خواهند بود، زیرا خود شما بر وضعیت تغذیه، جفت گیری و تخم گذاری آنها نظارت دارید، اما اگر اولین بارتان است که می خواهید جوجه کشی از شتر مرغ را انجام دهید قطعا باید تخم های را از مکان دیگری تهیه نمایید، رعایت نکات زیر هنگام خرید تخم های نطفه دار شترمرغ بسیار حائز اهمیت خواهد بود :

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» رطوبت دهی و تامین دمای کاملا اتوماتیک
» دارای برد جوجه کشی ۹۵۰ پلاس
» مناسب برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

  1. برای خرید هیچ تخم نطفه داری بخصوص تخم شترمرغ به صورت اینترنتی اقدام نکنید زیرا اولا معلوم نیست تخم ها در چه شرایطی نگهداری می شوند و چند روز از تولید آنها می گذرد، دوما به دلیل مسافت زیاد بین شما و فروشنده احتمال شکستگی تخم ها و یا مرگ نطفه ها حین جا به جایی وجود خواهد داشت.
  2. برای خرید تخم نطفه دار شتر مرغ حتما به سالن پرورش فروشنده مراجعه کنید تا از نزدیک وضعیت شتر مرغ ها را بررسی کنید، مسلما برای تولید تخم نطفه دار وجود شتر مرغ نر در گله الزامی خواهد بود، لطفا توجه فرمایید که شترمرغ ماده دارای پرهای قهوه ای و شترمرغ نر دارای پرهای سیاه رنگ در بدن خود می باشد.
  3. وضعیت تغذیه شتر مرغ ها در نطفه دار بودن تخم ها بسیار تاثیر گذار است، بنابراین اگر پرورش دهنده ای انواع مواد غذایی مفید و کنسانتره های مخصوص را به شتر مرغ های خود می دهد، مطمئن باشید که کیفیت تخم ها بالا خواهد بود، اما اگر پرورش دهنده ای فقط از علف و یونجه شتر مرغ ها را سیر می کند، تخم ها کیفیت پایینی خواهد داشت.
  4. مدت زمان نگهداری تخم ها در نطفه آنها تاثیر گذار است، هر چه تخم ها زمان بیشتری را در انبار سپری کنند احتمال جوجه شدن آنها نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین از پرورش دهنده درخواست کنید تا تخم های تازه متولد شده را به شما بدهد، هم چنین هنگام خرید، تعداد تخم های نطفه دار خریداری شده را با تعداد شترمرغ های ماده موجود در مزرعه مقایسه کنید، مثلا اگر پرورش دهنده ۱۰ شترمرغ ماده دارد و به شما ۵۰ تخم نطفه دار داد، مطمئن باشید تخم ها مدتی را در انبار سپری کرده اند، بنابراین توصیه می کنیم تخم ها را کم کم خریداری کنید تا بلافاصله بتوانید داخل دستگاه قرار دهید.
  5. از خرید تخم های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ، ترک خورده، آلوده به خون و فضولات، دایره ای شکل و … خودداری کنید چون احتمال جوجه شدن آنها پایین خواهد بود.
  6.  پس از خریداری تخم ها، تا زمان آماده سازی دستگاه آنها را در محیطی خنک و در درجه دمایی ۱۲ الی ۱۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.آنها را هر دو الی سه ساعت یک دور بچرخانید و رطوبت محیط را به کمک رطوبت سازهای اولتراسونیک تامین کنید، تخم ها را به دو صورت افقی و عمودی می توانید نگهداری کنید در صورتی که قصد دارید تخم ها را به صورت عمودی نگه دارید حتما باید قسمت پهن تخم رو به بالا باشد.

آماده سازی دستگاه جوجه کشی

با توجه به شرایط خاص جوجه کشی شترمرغ ، امکان استفاده از سایر دستگاه های جوجه کشی وجود ندارد و شما حتما باید دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ را خریداری کنید،هنگام خرید دستگاه باید به کیفیت تولید و راندمان آن توجه ویژه ای داشته باشید زیرا این دستگاه باید تا چندین سال برای شما کار بکند، از وجود گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده دستگاه مطمئن شوید تا هنگام خرابی یا هر گونه مشکل بتوانید با بخش پشتیبانی تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

آماده سازی دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسبا توجه به این موضوع که شترمرغ شرایط متفاوتی نسبت به سایر پرندگان برای جوجه کشی دارد برای جوجه آوری از این پرنده نیاز به ماشین مخصوص جوجه کشی شترمرغ می باشد.
محیطی که دستگاه جوجه کشی شتر مرغ در آن قرار خواهد گرفت باید حتما دارای کولر گازی یا کولر آبی باشد، تا بتوان رطوبت ساطح شده از تخم ها را جذب نمود، چون در دوره ستر نیازی به رطوبت گیری شدید خواهد بود و حتما باید از وسیله های سرمایشی استفاده نمود و در دوره هچر نیز نیاز به رطوبت دهی بالا خواهد بود و باید رطوبت دستگاه را بالا ببرید، برای این منظور حتما باید وسایل گرمایشی در مکان وجود داشته باشد. دمای محیطی مناسب برای دوره ستر ۱۵ درجه و برای دوره هچر نیز ۲۵ درجه می باشد.

توجه : دستگاه های جوجه کشی شترمرغ امکان ستر و هچر همزمان ندارند، زیرا در دوران ستر نیاز به رطوبت گیری شدید می باشد و در دوران هچر نیز نیاز به رطوبت دهی شدید می باشد و این دو امکان را یکجا نمی توان فراهم نمود. بنابراین حتی دستگاه پیشرفته خارجی نیز نمی توانند امکان ستر و هچر همزمان را برای دستگاه های جوجه کشی شترمرغی فراهم کنند.
بنابراین اگر قصد دارید به صورت پی در پی تخم های تازه خریداری کنید و داخل دستگاه بگذارید باید دو عدد ماشین جوجه کشی خریداری نمایید که یکی برای ستر و دیگری نیز برای هچر استفاده شود. اما اگر قصد دارید فقط از یک دستگاه برای جوجه کشی استفاده نمایید باید تمامی تخم ها را درون دستگاه قرار داده و منتظر رسیدن روز ۳۹ ام یعنی روز هچ باشید که در این دوره باید سیستم رطوبت دهی دستگاه را فعال نمود و تخم ها را نیز به سبد هچر منتقل کرد.

قبل از اینکه تخم ها را داخل دستگاه بگذارید باید از کارکرد صحیح دستگاه مطمئن شوید زیرا برخی از دستگاه ها به دلیل استفاده از سنسور های بی کیفیت نیاز به کالیبره مجدد خواهند داشت ( دستگاه های جوجه کشی شترمرغی اسکندری به دلیل استفاده از سنسور فوق العاده دقیق sht نیاز به کالیبره مجدد ندارند ) بنابراین دمای دستگاه را روی ۳۶.۳ درجه سانتی گراد قرار داده و رطوبت را نیز روی ۱۶ الی ۲۰ درصد تنظیم نمایید، پس از گذشت ۲۴ ساعت در صورت عملکرد صحیح دستگاه می توانید تخم ها را به دستگاه منتقل کنید، اما باید قبلا تخم ها را ضد عفونی کرده باشید چون حاوی میکروب بوده و این میکروب ها در داخل دستگاه رشد خواهد کرد که جوجه های تازه به دنیا امده را بیمار خواهد ساخت.

در نهایت به چند نکته زیر دقت داشته باشید و جوجه کشی خود را آغاز کنید.

اول اینکه تخم شترمرغ برای اینکه در داخل دستگاه قرار بگیرد باید در دما ، رطوبت و محیطی کاملا بهداشتی نگهداری شود. به دلیل حساسیت بالا و محدود بودن تعداد تخم ها حتما پیش از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه ( دوره ستر ) تخم های شترمرغ را در اتاق یا محیطی پیشگرم قرار دهید تا به دمای نزدیک به دمای داخل دستگاه برسند. گاهاً دیده شده است به دلیل اختلاف دمای داخل دستگاه با دمای تخم ، شک دمایی به نطفه وارد شده و تبدیل به جوجه نشده است. پیش از قرار دادن تخم ها حتما از کارکرد صحیح ماشین جوجه آوری آگاهی کامل داشته باشید. افراد با تجربه برای اطلاع از روند جوجه کشی ، اقدام به وزن کشی مینمایند ، حتما شرایط را برای وزن کشی در دوره جوجه کشی مهیا کنید.اگر برایتان مقدور باشید تجهیزات لازم برای شرایط خاصی مثل قطع شدن برق را تامین کنید و در دسترس قرار دهید. یکی از این تجهیزات ضروری اینورتر یا مبدل برق دستگاه جوجه کشیمی باشد.

ضد عفونی تخم ها قبل از قرار دادن داخل ماشین جوجه کشی

در هر فرایند جوجه کشی قبل از اینکه تخم ها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید باید آنها را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید تا هیچ گونه آلودگی را به داخل دستگاه منتقل نسازد. برای تمیز کردن تخم ها می توانید از یک ابر تمیز، مسواک و یا پارچه خشک و تمیز استفاده کنید، دقت کنید که هرگز از پارچه خیس استفاده نکنید و یا تخم ها را با آب سرد نشویید چون موجب مکش میکروب ها به داخل تخم خواهد شد و لایه بیرونی محافظ تخم را از بین خواهد برد.

همانطور که احتمالا اطلاع داشته باشید ، استفاده از گاز فرمالین در گذشته بسیار مورد توجه بوده است. ولی امروزه به دلیل استفاده از سنسور های حساس و دقیق مانند سنسور SHT در دستگاه جوجه کشی ، استفاده از گاز فرمالین برای ضدعفونی تخم ها اصلا توصیه نمیشود. این گاز با صدمه زدن به سنسور های ماشین جوجه کشی هوشمند باعث اختلال در فرایند جوجه کشی می شود. در حال حاضر بهترین و مطمئن ترین راه استفاده از مسواک نرم و تمیز برای تمیز کردن تخم ها می باشد.

چرا تنها استفاده از پارچه و مسواک برای ضدعفونی کافی است

شاید برای شما نیز سوال پیش آید که اگر با گاز فرمالین ، تخم های نطفه دار را ضدعفونی نکنیم پس تکلیف میکروب ها چه میشود.

جواب این سوال در سیستم دستگاه جوجه کشی و بدنه آن می باشد. اول به این نکته توجه کنید که در طبیعت نیز ، پرنده مادر تخم های خود را ضدعفونی نمیکند.

خوب پس مشکل کجاست ؟ مشکل در بدنه فلزی دستگاه های جوجه آوری قدیمی می باشد. در ماشین های جوجه کشی بدنه فلزی به دلیل وجود لایه ای از جنس یونولیت در بین جداره بدنه در این فضا با وجود شرایط ایده ال رطوبت ، گرما و تاریکی محیطی مناسب برای جمع شدن میکروب ها و تکثیر آنها ایجاد میشود.به همین دلیل متخصصان در گذشته بسیار توصیه میکردند که تخم ها نطفه دار را ضدعفونی کنید تا میکروب و آلودگی وارد دستگاه نشود و به مرور راندمان جوجه کشی را کاهش ندهد. پیشنهاد میکنیم حتما نوشته فاجعه به نام دستگاه جوجه کشی بدنه فلزی را مطالعه نمایید. ولی امروزه با وجود نسل جدید دستگاه ها با بدنه PVC مشکلات قدیمی دیگر وجود ندارد زیرا محصولات بدنه PVC به راحتی بعد از هر دوره جوجه کشی تمیز شده و ضدعفونی میگردند و دیگر بین دیواره این محصولات فضای لازم برای تکثیر میکروب ها وجود ندارد. از طرفی خود این بدنه ها نیز خاصیت ضد میکروبی دارند. به همین دلیل دیگر توصیه میشود از گاز فرمالین برای ضد عفونی استفاده نکنید و تنها به پارچه و مسواک نرم اکتفاء کنید.

قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی

پس از آماده سازی محیط دستگاه جوجه کشی ( از لحاظ سرمایشی و رطوبتی ) و تست ماشین جوجه کشی و ضد عفونی تخم ها نوبت به قرار دادن آنها داخل دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ فرا میرسد، اما قبل از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه باید نکاتی را مد نظر قرار دهید:

  1. با توجه به اینکه تخم ها را در یک محیط سرد قرار داده اید و دمای داخل دستگاه بسیار گرم می باشد بنابراین اگر بلافاصله تخم ها را وارد دستگاه کنید امکان وارد آمدن شوک دمایی به نطفه ها وجود خواهد داشت، بنابراین حتما تخم ها را به مدت یک الی دو ساعت در دمای ۲۵ الی ۳۰ درجه قرار دهید تا کاملا آماده قرار دهی درون دستگاه شوند.
  2. دمای دستگاه را بر روی ۳۶.۳ درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۱۶ درصد قرار دهید، هم چنین روز شمار دستگاه را بر روی عدد صفر قرار دهید.
  3.  اگر از شانه های حفره ای یا عمودی استفاده می کنید حتما باید تخم ها به گونه ای قرار بگیرد قسمت پهن تخم رو به بالا باشد، زیرا این قسمت حاوی کیسه هوایی بوده و در صورت برعکس قرار گرفتن، فشار سفیده و زرده باعث ترکیدگی کیسه شده و محتویات تخم فاسد خواهد شد.
  4. دمای محل قرار گیری دستگاه باید بین ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد و وجود کولر گازی یا کولر آبی در محیط ضروری می باشد چون نیاز به رطوبت گیری شدید خواهد بود.
  5. حتما باید سیستم تهویه دستگاه را روشن کنید، اگر دستگاه شما خودکار باشد به صورت اتوماتیک عمل تهویه هوا را انجام خواهد داد.
  6. از دستگاه های تولید جوجه کاملا خودکار و اتوماتیک استفاده کنید تا تمامی عملیات های چرخش تخم، تامین دما، رطوبت گیری و رطوبت دهی را بر عهده بگیرد، بنابراین هنگام خرید دستگاه جوجه کشی باید به این مورد نیز توجه کافی داشته باشید.
  7. در دوره ستر تمامی دریچه های هوای دستگاه را به صورت کامل باز کنید تا رطوبت ساطح شده از تخم بلافاصله تخلیه گردد.
  8. قبل از قرار دادن تخم ها درون دستگاه آنها را وزن کنید و با شماره گذاری تخم ها و یادداشت وزن ها آنها همراه با شماره هر تخم بر روی یک کاغذ فرآیند رطوبت گیری را مورد سنجش قرار دهید، پس از گذشت یک هفته دوباره تخم ها را تک به تک وزن کنید و تفاوت وزنی آنها را به دست بیاورید. اگر تخم ها بیشتر از ۳۰ گرم وزن کم کرده بودند این بدان معناست که رطوبت زیادی را از دست داده اند و شما باید رطوبت را روی ۲۱ درصد قرار دهید اما اگر کمتر از ۳۰ گرم وزن کم کرده بودند این بدان معناست که رطوبت کمتری از دست داده اند و شم باید رطوبت دستگاه را روی ۱۵ درصد قرار دهید.
  9. حتما باید سیستم برق اضطراری مانند موتور برق و یا باتری ماشین همراه با مبدل برق ۲۲۰ ولت در محیط وجود داشته باشد تا هنگام قطع شدن برق شهری، بلافاصله به داد جوجه ها برسید زیرا یک لحظه غفلت باعث خفگی جوجه ها در اثر کمبود اکسیژن خواهید شد.

نطفه سنجی تخم ها در جوجه کشی شترمرغ

عمل نطفه سنجی به سادگی انجام پذیر خواهد بود و شما با کمک نطفه سنجی متوجه تخم های بدون نطفه و یا دارای نطفه مرده خواهید شد، اگر این تخم ها را به موقع از دستگاه خارج نسازید فاسد خواهند شد و موجب انتقال بیماری به سایر تخم ها و جنین های داخل تخم خواهد شد، بنابراین این مرحله را حتما در روز ۱۴ و ۳۲ انجام دهید.
برای انجام نطفه سنجی، ابتدا وسایل سرمایشی را خاموش کنید و دمای اتاق را به ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد برسانید، اگر در مناطق گرمسیر قرار دارید نیازی به استفاده از بخاری نیست اما اگر در مناطق سردسیر هستید باید با استفاده از بخاری گازی یا نفتی این دما را تامین کنید.

پس از ایجاد گرمای فوق تمامی چراغ های اتاق را خاموش کنید و تخم ها را یک به یک از دستگاه خارج کنید و مورد نطفه سنجی قرار دهید، برای اینکار می توانید از چراغ قوه استفاده نمایید، با توجه به اینکه تخم شترمرغ اندازه بزرگی دارد بنابراین حتما از چراغ قوه های بزرگ استفاده کنید تا داخل تخم به صورت واضح نمایش داده شود.

اگر با نوربینی تخم ها متوجه رگ های خونی داخل تخم شدید، پس نطفه زنده بوده و در حال رشد است، اما اگر هیچ گونه رگی مشاهده نکردید و با تکان دادن تخم متوجه حرکت لکه ای سیاه رنگ درون تخم شدید بدانید که تخم بدون نطفه بوده لکه سیاه رنگ درون تخم نیز همان زرده تخم است پس تخم مورد نظر بدون نطفه بوده و باید از دستگاه خارج گردد. در روز ۳۲ نیز باید با ایجاد همین شرایط تخم ها را مورد نوربینی قرار داده و تخم های بدون نطفه و خراب را از دستگاه خارج نمایید.

انتقال تخم ها از ستر به هچر

سه روز آخر جوجه آوری به دوره هچر تعلق دارد، در این دوره جوجه ها کاملا رشد کرده اند و آماده بیرون آمدن از تخم هستند، بنابراین شما باید شرایطی را مهیا کنید که آنها به راحتی بتوانند پوسته تخم را بشکنند، برای اینکار ابتدا شما باید وسایل سرمایشی موجود در اتاق جوجه کشی را خاموش کنید تا دمای اتاق به ۲۵ الی ۲۷ درجه سانتی گراد برسد، تخم ها از شانه ها به سبد هچر منتقل کنید، چرخش دستگاه جوجه کشی را متوقف کنید، دما را بر روی ۳۶.۶ درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۴۰ درصد قرار دهید، دریچه ها را همچنان باز بگذارید زیرا جوجه ها نیاز به اکسیژن بیشتری دارند تا نیروی کافی برای بیرون آمدن از دستگاه را داشته باشند.

اگر دستگاه پرورش جوجه  اسکندری را تهیه کرده اید، گزینه هچر را انتخاب کنید تا دستگاه به صورت خودکار شرایط هچ را برای تخم ها فراهم سازد. در طول دوره هچر هرگز درب دستگاه را باز نکنید، هم چنین جوجه های تازه به دنیا آمده باید تا دو روز درون دستگاه بمانند تا انرژی کافی برای حرکت داشته باشند و کیسه زرده موجود در بدن خود را به صورت کامل مصرف نمایند، پس از گذشت یک روز جوجه ها را به آرامی به بستر مخصوص شان منتقل کنید.

دوره جوجه کشی از شترمرغ

دوره جوجه کشی Rea شترمرغ

</td style=”width: 20px;”>

شترمرغ Rea ۳۵-۴۰ روز هچر در روز ۳۴ ام

دوره جوجه کشی شترمرغ

شترمرغ معمولی ۴۲ روز هچر در روز ۴۰ ام
شترمرغ استرالیایی EMU شترمرغ استرالیایی EMU ۵۰-۵۶ روز هچر روز ۴۹ ام

اقدامات لازم بعد از جوجه کشی شترمرغ

زمانی که تخم ها را در دستگاه جوجه کشی قرار دادید، لازم است که مکان و بستر مناسبی را برای آنها فراهم آورید تا دچار سرمازدگی و یا هر نوع بیماری دیگری در اثر شرایط نامناسب محیطی شوند، با توجه به دوره جوجه کشی ۴۰ الی ۵۰ روزه جوجه کشی فرصت کافی برای آماده سازی مکان آنها خواهید داشت. در ادامه اقدامات لازم جهت این کار توضیح داده خواهد شد. 

آماده سازی بستر مخصوص جوجه های یک روزه تا دو هفته ای

اگر چه که جوجه ها در برابر سرما و گرما مقاومند، اما به منظور پیشگیری از هر گونه بیماری باید بستری کاملا گرم و نرم برای آنها فراهم سازید. برای این منظور باید اتاقی را به جوجه های یک روزه اختصاص دهید، برای پوشاندن کف اتاق از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید و از لامپ مادر مصنوعی یا هیتر های تابشی برقی برای گرمایش محیط آنها استفاده کنید.

دانخوری و آبخوری مناسب جوجه ها را فراهم نموده و در محیط آنها قرار دهید، محیط آنها، دانخوری ها و آبخوری ها و کلیه لوازم در دسترس جوجه ها باید کاملا تمیز باشد تا هیچ گونه بیماری را به آنها منتقل نسازد. وجود هر موجود موذی مانند موش، سوسک، موریانه، مگس و … برای سلامتی آنها مضر بوده و می تواند آنها را بیمار سازد، بنابراین تدابیری برای ایمن سازی محیط ببینید، سیمان کاری، کف، دیوار ها و سقف باعث خواهد شد تا نفوذ این موجودات به سالن به حداقل برسد.

تغذیه جوجه شترمرغ ها

جوجه هایی که از دستگاه جوجه کشی بیرون آمده اند هنوز ضعیف هستند، بنابراین برای تقویت جوجه ها می توانید از مخلوط آب و شکر و مولتی ویتامین استفاده کنید. هم چنین جیره غذایی آغازین برای جوجه بوقلمون ها برای آنها مناسب خواهد بود، برای افزایش میزان پروتئین و ویتامین موجود در غذا می توانید چند تکه هویج، کاهو، کلم و یونجه خرد شده ، سیب زمینی پخته شده و تخم مرغ آب پز شده را به جیره غذایی آنها اضافه کنید.

تغذیه جوجه شترمرغ ها - چیکن دیوایسافزودن تکه گوشت آب پز شده، حبوبات و مقداری پودر استخوان یا پودر صدف بر ارزش غذایی جیره آنها خواهد افزود.
جوجه های شترمرغ با توجه به اینکه تاکنون تجربه غذا خوردن نداشته اند، بنابراین ممکن است اشیای دیگری را به جای غذا تشخیص بدهند و بخورند که انباشت این مواد در روده آنها باعث مرگ آنها خواهد شد، پس بهتر است هر وسیله دیگری به جز دانخوری و آبخوری را از محیط آنها خارج سازید، برای کمک به تغذیه آنها می توانید مقداری از جیره آنها را در دستان خود گذاشته و آنها را تحریک به غذا خوردن از دستان خود بکنید. هم چنین وجود تعداد زیادی آبخوری و دانخوری در محیط ، آنها را بیشتر کنجکاو به تست محتویات موجود در ابخوری و دانخوری خواهد کرد و این تکنیک باعث خواهد شد تا جوجه ها سریعتر به خوردن غذا از دانخوری و آب از آبخوری عادت کنند.

شایعترین موردی که درباره مرگ و میر جوجه شترمرغ ها گزارش شده است، مربوط به عفونت کیسه زرده می باشد، زیرا برخی از پرورش دهنده ها به دلیل عدم آگاهی از سیستم پرورش صحیح اقدام به غذا دادن جوجه ها بلافاصله پس از بیرون آمدن از تخم می کنند و این اقدام باعث خواهد شد تا جوجه از کیسه زرده تغذیه نکرده و مواد موجود در کیسه زرده درون شکم جوجه شروع به فاسد شدن و عفونت خواهد کرد، بنابراین حتما اجازه دهید جوجه ها تا ۴۸ ساعت داخل دستگاه جوجه کشی بمانند.

برای جلوگیری از خورده شدن مدفوع جوجه ها توسط خودشان حتما بستر آنها را مرتباً تمیز کنید و آبخوری و دانخوری آنها را حداقل روزانه یک بار بشویید، همیشه سعی کنید آب و غذای تازه در اختیار آنها قرار دهید، تا سه هفتگی جوجه ها باید مرتبا مولتی ویتامین بخورند، این کار در افزایش مقاومت بدن آنها و افزایش سرعت رشد آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سود جوجه کشی از شترمرغ

این اعداد و ارقام مربوط به سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ می باشد.

شترمرغ پرنده ای بسیار پر خاصیت با گوشتی بسیار لذیذ و بدون چربی می باشد که امروزه افراد زیادی را جذب خود نموده است، از این رو می توان گفت که در پرورش و تولید جوجه شترمرغ سود زیادی وجود دارد البته با تجربه و پشت کار. پرکشش بودن بازار محصولات شترمرغ از قبیل، گوشت، تخم، روغن، پر و پوست سبب شده تا افراد زیادی در این زمینه مشغول به کار شوند.

با توجه به وسیع بودن امر پرورش شتر مرغ افرادی نیز هستند که فقط به جوجه آوری از این پرنده می پردازند، یعنی با خرید تخم نطفه دار آنها را با استفاده از دستگاه جوجه کشی تبدیل به جوجه نموده و روانه بازار میکنند، پس می توان اذعان کرد که سود جوجه کشی از شترمرغ نیز بسیار بالا بوده و افراد زیادی در این زمینه به درآمد بالایی رسیده اند.
برای شروع جوجه آوری از تخم شترمرغ و کسب درامد از این روش نیاز به تعدادی تخم نطفه دار شترمرغ، ماشین جوجه کشی مخصوص تخم شترمرغ، ۴۲ روز زمان، مکان جوجه های یک روزه و جیره غذایی استارتر خواهید داشت.

همانطور که می دانید دوره جوجه کشی شترمرغ نسبتا طولانی بوده و انجام این کار نیازمند تجربه و مهارت است، بنابراین هر کسی قادر به جوجه کشی از این پرنده نخواهند بود و این بازار بسیار مناسبی برای شما خواهد بود به شرطی که به درستی از این فرصت استفاده کنید و اعتماد مشتریان را به سمت خود جلب کنید. معمولا یک تخم نطفه دار شترمرغ ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد و در مقابل یک جوجه یک هفته ای شترمرغ ۴۰۰ هزار تومان ! و این نشان می دهد که در طول ۴۶ الی ۴۸ روز سرمایه شما بدون صرف هیچ هزینه ای دو برابر خواهد شد.

مهم ترین مسئله ای که برای شروع کسب درامد از جوجه کشی شترمرغ مد نظر قرار دهید، انتخاب تخم نطفه دار با کیفیت و محصول جوجه کشی استاندارد و اتوماتیک می باشد. افراد زیادی سعی در فروش تخم نطفه دار دارند، سعی کنید فقط از پرورش دهنده ها خرید کنید و از وجود شترمرغ نر در محیط مطمئن شوید چون تولید تخم نطفه دار در گرو وجود شترمرغ نر در میان شترمرغ های ماده است. هم چنین در مورد دستگاه های جوجه کشی مخصوص شترمرغ نیز به کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده دستگاه توجه کنید، ساخت دستگاه جوجه کشی ساده  است اما هر دستگاهی قادر به جوجه کشی از تخم شترمرغ نیست و باید دما و رطوبت را به صورت لحظه ای و دقیق تنظیم نماید، تخم شتر مرغ در دوره ستر نیاز به رطوبت گیری و در دوره هچر نیاز به رطوبت دهی شدید دارد.

فیلم جوجه کشی شترمرغ با دستگاه اسکندری

سخن آخر :

پرورش و جوجه کشی شترمرغ کاری بسیار آسان و لذت بخش می باشد، به شرطی که اصول و مقررات مربوط به این کار را رعایت کنید، اگر شما جزو کسانی هستید که قصد راه اندازی یک واحد پرورش شترمرغ را دارید. قبل از شروع کسب و کار حتما تحقیقات لازم را در این زمینه به عمل آورید و از پرورش دهنده های معتبر و موفق مشاوره های لازم را بگیرید.

جوجه کشی طبیعی شترمرغ حتی در هوای بد تابستان

در کشور آلمان در منطقه بادن در تابستان سال ۲۰۰۰ میلادی با توجه به این که تابستانی پر باران و هوای بدی مخلوط از باران و رگبار و تگرگ و رعد و برق وجود داشت در مزرعه موهو خانواده اوشی براون مشاهده نمودند که شترمرغ نر آنها کارلوس با اشتیاق هرچه تمام، شترمرغ ماده لوسی را وادار به جفتگیری و تخم گذاری می نماید. کارلوس شروع به کندن و درست کردن لانه نموده و سرانجام موفق شد لوسی را وادار به تخم گذاری کند.

جوجه کشی طبیعی شترمرغ حتی در هوای بد تابستان - چیکن دیوایسهنوز اندک زمانی از گذارن تخم شماره ۹ نگذشته بود که کارلوس بر روی تخمها خوابید و مزرعه دار در درون دفتر تقویم روزانه اش با خط قرمز دور تاریخ روز را خط کشید. بالاخره بعد از ۴۲ روز انتظار در روز ۱۳ یونی خانواده کامل بود ۹ جوجه از تخم درامده بودند و کارلوس سعی بر این داشت که وظیفه خویش را به نحو احسن انجام دهد.

آموزش جوجه کشی شتر مرغ

حال پدر خانواده با غرور تمام فرزندانش را همراهی می کرد، و مادر آنها نیز آنان را در برابر حمله احتمالی کلاغ ها و دیگر شترمرغ ها محافظت می کرد.

در این حال هوا تغییر کرد و شب هنگام بارش شدید باران که به ده لیتر در هر مترمربع می رسید آغاز شد.

هنوز آنان دو هفته از عمرشان نمی گذشت که میزان ریزش باران به بیست لیتر در هر مترمربع رسید.

مزرعه داران همه از این اوضاع ناراحت بودند، و جوجه ها نیز حتی هنگام شب استراحتگاهشان را ترک می کردند و در زیر باران تا ساعت ۱۰ شب به دنبال آذوقه می گشتند.

هر روز رشد آنها بهتر می شد، و هنوز دو ماهه نبودند که در ۱۴ آگوست کنجکاوانه در مرتع کناری پدر و مادر خویش را می دیدند که مجددا نسلی – جدیدی از جوجه هایشان را پرورش میدادند.

مجموعا در طی این دو ماه ۲۱۴ لیتر باران بارید و این رقم رکورد جدیدی را در تابستان ۲۰۰۰ بر جای گذاشت.

جوجه کشی مصنوعی شترمرغ و ذخیره تخم ها

تخم ها بعد از گذاشته شدن می بایستی بلافاصله جمع آوری گردند تا از وارد آمدن هر گونه آسیبی به آنها همانند تابش آفتاب و خیس گشتن به دور بمانند. تخمی که گذاشته شد به هیچ عنوان نمی توان کیفیت آن را تغییر داد.

به همین علت هرچه کیفیت تخمی که گذاشته شد بهتر باشد جوجه ای که از آن متولد می شود سالمتر است.

در هنگامی که تخم گذارده می شود ، جنین در حالت سلولی است و در این حالت استراحت می کند.

از حرارت ۲۱-۲۰ درجه این استراحت قطع میگردد و با این سبب این امکان وجود دارد که تخمها به فاصله چند روز جمع آوری گردد و سپس همگی با هم در یک زمان در درون دستگاه جوجه کشی گذارده شوند.

تخمهای جمع اوری شده می بایستی هر روزه دو مرتبه گردانده شوند تا از چسبیدگی جنین جلوگیری به عملی اید.

بهترین طول زمان برای نگهداری تخمها سه روز است و این زمان نمی بایستی از ۱۰ روز تجاوز کند. تخمهایی که به مدت پانزده روز نگهداری شده اند بیش از ۴۵٪ از انها جوجه متولد نمی شود.

تخمهایی که حرکت داده شده اند ابتدا میباییستی ۲۴ ساعت تمام استراحت کنند.تخم ها هنگام بیرون امدن از بدن دارای دمایی حدود ۳۶ درجه سانتیگراد می باشند که این دما بعداً به ۱۵ درجه کاهش مییابد.

برای این که قبل وررود تخمها به دستگاه این اختلاف دما از بین برود، می بایستی چند ساعت قبل از ورود تخمها به دستگاه تا دمای ۲۰-۲۴ درجه گرم شوند.

شرایط جوجه کشی مصنوعی شترمرغ

مدت زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم درست همانند زمان طبیعی همان ۴۲ روز است و تخمها در درون دستگاه می بایستی زاویهای ۴۵ درجه به سمت راست داشته باشند ور هر روز چند بار گردانده شوند.

حرارت درونی دستگاه می بایستی ۳۶ درجه باشد. در هنگام بیرون آمدن جوجه ها از تخم این حرارت می بایستی به ۳۵ درجه سانتیگراد برسد.

رطوبت هوا در ابتدا می بایستی ۲۵ درصد و در هنگام بیرون امدن جوجه ها از تخم ۵۰ درصد باشد. حرارت و میزان رطوبت ایده آل هر مزرعه دار با دیگری متفاوت است.

در نظرخواهی که از ۱۰ مزرعه دار پرورش دهنده شترمرغ انجام گرفت، آنها ۱۲ نمونه آمار متفاوت ارائه دادند.

در هر صورت واضح است که قبل از در آمدن جوجه ها از تخم با ایجاد هوای خشک سبب تبخیر آب درون تخم گردیده تا بدین وسیله فضای اتاقک هوایی وسیع تر گردد و بدین طریق اکسیژن بیشتری برای جوجه در هنگام تولد به وجود می آید.

جوجه کشی مصنوعی شترمرغ - چیکن دیوایسجوجه کشی مصنوعی شترمرغ

بیرون آمدن از تخم کاری بس دشوار و پیچیده است و دیده شده که شترمرغ های نر بزرگترین کمک برای بیرون آمدن جوجه هایشان از تخم هستند.

معمولا زمان بیرون آمدن از تخم مابین روز ۴۲-۳۹ است ولی به طور معمولی اکثر جوجه ها همان روز ۴۲ از تخم بیرون می آیند.

در هنگام بیرون آمدن از تخم جوجه ها چندین مرحله مختلف را پشت سر می گذارند.اول جهت یابی جنین به سمت اتاقک هوایی است که از روز دوم صورت می گیرد و در نهایت در روز ۳۹-۴۰ در موقعیت نهایی قرار میگیرد.

در این هنگام تنفسی ریه ها اغاز میگردد و بدین ترتیب مقدار گاز دی اکسیدکربن در تخم بالا میرود و جوجه شروع به سوراخ کردن پوسته درونی تخم می کند و موفق میگردد منقار خویش را به درون اتاقک هوای فرو کند.

از این هنگام ۲۴ ساعت اکسیژن برای نفس کشیدن جوجه باقی می ماند و او می بایست الویت سوراخ را درون پوسته خارجی تخم ایجاد کند در غیر این صورت درون تخم خفه خواهد شد.

چه روش هایی برای جوجه کشی از شترمرغ وجود دارد؟

معمولا به دو روش طبیعی و مصنوعی می توان از آنها جوجه کشی کرد، در روش طبیعی شترمرغ های نر و ماده به نوبت بر روی تخم ها می خوابند و آن را به جوجه تبدیل می کنند اما در روش مصنوعی باید با استفاده از دستگاه جوجه کشی این کار را انجام داد که در این مقاله این دو روش آموزش داده شده است.

دوره جوجه کشی شترمرغ چند روز است؟

بستگی به نژادی که دارند بین ۴۰ الی ۵۰ روز متفاوت خواهد بود که سه روز آخر جوجه کشی به دوره هچر یعنی زمان بیرون آمدن تخم ها از جوجه اختصاص خواهد یافت. دوره جوجه کشی انواع شترمرغ ها در این نوشته توضیح داده شده است.

چگونه می توان تخم نطفه دار شترمرغ را به دست آورد؟

بهترین روش برای به دست آوردن تخم شترمرغ خرید از خود پرورش دهنده های آن می باشد چرا که تخم هایی تازه و کاملا مطمئن به شما خواهند فروخت. قبل از خرید پیشنهاد می شود از گله شترمرغ ها دیدن کنید تا از وجود تعداد کافی شترمرغ نر در میان گله مطمئن شوید. 

نحوه جوجه کشی از شترمرغ در یزد

جوجه کشی از شترمرغ در یزد نیز مانند هر منظقه دیگری به دو روش طبیعی و مصنوعی قابل انجام است. معمولا در روش طبیعی پرنده های نر و ماده به نوبت بر روی تخم ها خوابیده و آنها را به جوجه تبدیل می کند. اما در روش مصنوعی با استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ می توان همان تخم های نطفه دار را به جوجه تبدیل کرد که در این نوشته نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ توضیح داده شده است. 

قیمت جوجه شترمرغ در یزد

معمولا قیمت جوجه شترمرغ در هر منطقه ای به تعداد رقبا و هزینه تمام شده تغذیه و نگهداری آنها بر می گردد. با توجه به اینکه پرورش دهنده های مختلفی در یزد وجود دارند می توانید قیمت واقعی جوجه شترمرغ در یزد را پس از پرس و جو از پرورش دهنده های مختلف به دست آورید. در صورت افزایش قیمت نهاده ها و سوخت ، مسلما قیمت جوجه ها نیز دچار تغییر و نوسان خواهد بود.

شرایط پرورش شترمرغ در یزد

یزد یکی از مناطق کویری کشور است که شبهایی سرد و روزهایی گرم دارد، اما همانطور که گفته شد، شترمرغ ها در مناطق آب و هوایی سرد و گرم به خوبی پرورش داده میشوند و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت زیادی از خود نشان خواهند داد. بنابراین سرما و گرمای طاقت فرسا برای آنها قابل تحمل خواهد بود. پس نه تنها در یزد بلکه در هر منطقه جغرافیایی دیگری به راحتی می توان شترمرغ ها را پرورش داد و از فروش گوشت و تخم آنها به درآمد رسید.

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. سلام کیفیت دستگاهاتان عالیه لطف بفرمایید یه دستگاه جوجه کشی ۶۴ تایی تحویل کابل افغانستان با ضمانت چند در میاد.

  2. سلام اگر کولر ابی بزاریم برای جوجه کشی شتر مرغ باید اب کولرم وصل باشه ؟ اب کولر باعث ایجاد رطوبت نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      کولر گازی در حالت درای باید استفاده بشه تا رطوبت رو جذب کنه
      کولر آبی با ایجاد رطوبت زیاد مشکل ساز خواهد بود

  3. سلام خدا قوت من حدود دو سال پیش یک دستگاه جوجه کشی درست کردم و ازش برای جوجه کشی تخم مرغ استفاده کردم و راضيم
    ميخواستم بدونم ميشه واقعا باهاش تخم شتر مرغ جوجه کشی کرد اگه ميشه چطوري
    و اینکه حتما باید در اتاقی که دستگاه قرار داره کولر روشن باشه یعنی کولر باید ۲۴ ساعته روشن باشه
    و سوال بعدی اینکه چطور میتونیم رطوبت رو برای تخم شتر مرغ فراهم کنیم ( در دوران
    ستر) و سیستم مکش رطوبت رو باید بسازیم چطوري اگه آمادش هم وجود داره ميشه معرفی بفرمایید.

    با تشکر

    1. ساخت دستگاه های جوجه کشی شترمرغی یکم مشکل
      در دوره ستر نیاز به رطوبت گیری و در دوره هچر نیاز به رطوبت دهی بالا داره

    2. سلام بله درست میفرمایید.

      راستی در جوجه کشی مرغ در روز های آخر جوجه ها در تخم میمیرند فقط چندتا هچ ميشن و وقتی تخم هايي که جوجه ها داخلش مردن رو میشکنم و بررسی میکنم میبینم اطراف جوجه رو آب گرفته به نظرتون دلیلش چيه؟
      یعنی مشکل ميتونه از دستگاه باشه؟
      با تشکر

      1. احتمالا رطوبت دستگاه خیلی زیاده و اب داخل تخم تبخیر نمیشه
        به همین دلیل جوجه نمیتونه بیاد بیرون

  4. من ی دستگاه جوجه کشی دارم درست میکنم با جا یخی
    ی خورده بزرگه جا یخی ک خریدم
    طولش ۸۰ سانتی متره
    بابد چنتا لامپ درش ب کار ببرم؟
    چنتا فن باید استفاده کنم؟
    مقدار اب در دستگا چقدر باید باشه

    1. یدونه لامپ ۱۰۰ وات کافیه
      یدونه فن کوچک
      و اب هم در داخل یک کاسه بزرگ

  5. سلام برشما ممنون بابت رهنمای خوب تون ببخشید از دستگاه جوجه کشی شتر مرغ ۱۶ تایی برای مرغ کوشتی هم میتوان استفاده کرد یا خیر و این دستگاه تا چند روز میتونه جوجه بیکشه ممنون میشم اگه جواب منو بدهید لطفا

    1. سلام
      برای اطلاع در این مورد بهتره که با کارشناس ما تماس بگیرید تا توضیحات مورد نیزا رو خدمتتون ارائه بدن ، مشاوره هم رایگان هست
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

  6. سلام ممنون بابت اطلاعاتی که در دستمون قرار دادین من با خوندن این مطالب انگیزم برای پرورش شتر مرغ دو چندان شد ولی هنوز نمیدونم یک شتر مرغ بالغ چند متر مربع فضا نیاز داره لطفا سوالمو جواب بدین چون جواب های متفاوتی شنیدم یکی میگه ۳تا شتر مرغ ۱۵۰۰ متر مربع جامیخاد یکی هم میگه ۱۵۰ متر

    1. سلام
      خواهش میکنم
      ببینید شرایط نگهداری شترمرغ مثل سایر پرنده ها نیست ، شترمرغ ها نیاز به دویدن دارن و برای دویدن محیط بزرگی در نظر گرفته میشه ، هر چقدر دویدن در این پرنده بیشتر باشه گوشت خوشطعمتری خواهند داشت و تخم ریزیشون افزایش پیدا میکنه .
      اما میشه این مکان رو به مقادیر کمتر هم تقلیل داد. هر پرنده شترمرغ به ۷۵ متر جا در استراحت گاه نیاز داره که برخی همین مقدار رو به عنوان زمین مناسب برای پرورش پرنده اشاره میکنن و چراگاه و محل دویدن رو حساب نمیکنن .
      دلیل اختلاف ها همین هست

  7. سلام
    واقعا ممنون از اطلاعات عالیتون
    من چندروز پیش نزدیک بود دستگاهی بخرم که داخلش استیل بود و شرکتش میگفت برای هچر بهتره داخلش استیل باشه
    از اطلاعاتتون ممنونم
    گرچه خودم دستگاهی رو ساختم که مرحله اول از التراسونیک برای بخور استفاده کردم و مرحله دوم از اب گرم
    دستگاه تمام اتومات هست و گردش تخمها افقی مثل خود مرغ
    تخم ها ایام سمانی بودن
    متاسفانه با هزینه زیاد موفق نشدم
    باوجودی که قصد کردم بیام برای تولید شتر مرغ و از شما دستگاه تهیه کنم ولی ممنون میشم راهنماییم کنید
    ضمنا کنترلر رو خودم ساختم با سنسور sht
    حرارت هم دوتا لامپ شصت به همراه فن cpu
    ممنون و منتظرم

    1. سلام
      مورد اول که استیل برای هچر بهتر هست یا نه بحثی هست که ۱۰ سال پیش عنوان میشد ، الان اگه دستگاه های شرکت های شناخته شده ای مثل آرکام رو نگاه کنید ، در نمونه های صنعتی به هیچ وجه از استیل در بدنه ی داخلی استفاده نمیکنن ! از PVC استفاده میکنن
      در مورد دستگاهی هم که ساختید باید از ابزارهای سنجش دما و رطوبت در قسمت های مختلف استفاده کنید تا مشکل رو پیدا کنید

      اما برای شترمرغ استفاده از دستگاه های تولیدی شخصی کمی خطری هست چون هزینه ی زیادی برای تخم ها میشه
      از طرفی در شتر مرغ نیاز به سیستم مکش رطوبت در ستر دارید ! که باید اقدام به طراحی چنین موردی نیز بکنید .
      تعداد لامپ و … هم بسته به نوع طراحی و چگونگی طراحی دستگاه هست و فقط با تست دما و رطوبت قابل تشخیص هست

  8. سلام خسته نباشید
    با خوندن این مطالب مشتاق شدم که این کارو انجام بدم
    میخواستم بدونم سرمایه اولیه چقدر لازمه بعد چه مقدار فضا احتیاج داره و جای بخصوصی میخواد واسه پرورش و نگه داری این کار
    بعد میخواستم بدونم چطور میشه جوجه رو فروخت
    ممنون میشم اگه کمکم کنید

  9. سلام خسته نباشید
    من یجا خوندم که رطوبت و دمای مورد نیاز برای جوجه کشی هر هفته با توجه به وزن گیری تخم تغییر میکنه آیا این ادعا درسته یا باهمون وضعیت دما و رطوبت ستر تا ۳۹ روز باید ثابت بمونه و تغییر نمیکنه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. با خدمات پس از فروش تماس بگیرید راهنمایی میکنند

  10. سلام به شما و سپاس از مطالب شما
    سوالم اینه چرا در حالی ما باید رطوبت رو کاهش دهیم از کولر آبی استفاده میکنیم مگه کولر ابی باعث افزایش رطوبت نمیشه ؟
    و اینکه گفته بودید از آب برای ضد عفونی تخم ها استفاده نکنیم درحالی که توی فیلم اموزشی گوینده میگه از آب گرم استفاده کنید
    ممنون میشم کامل توضیح بدید سپاس ازشما

    1. از کولر آبی برای کاهش دمای محیط استفاده خواهد شد، برای کاهش رطوبت محیط می توانید از فن های تهویه استفاده کنید.
      بله می توانید از اب گرم هم برای تمیز ساختن تخم ها استفاده کنید، اما بهتره این کار رو نکنید. تمیز کردن تخم ها با یک پارچه خشک و تمیز کفایت خواهد کرد.

  11. سلام وقت بخیر…اگر توی شهری باشم ک دما ۳۵ تا ۴۵ باشع و رطوبت در طول شبانه روزی اکثر ساعت ها زیر ۱۵ باشه و نهایتا به ۳۰ برسه …ساعات بامدادی… باز هم نیاز به کولر گازی هست ؟
    و اینکه بفرمایید استفاده کولر گازی برا چ مواردی هست…ممنونم از سایت خوبتون

    1. برای دریافت مشاوره و راهنمایی با کارشناسان فروش تماس بگیرید
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰

  12. سلام..ببخشین اون بخار ساز جداگانه که هست یه طرفش به بالای دستگاه شترمرغ وصل میشود درسته؟

  13. سلام..ببخشین اون بخار ساز جداگانه که هست یه طرفش به بالای دستگاه شترمرغ وصل میشود درسته؟

    1. حتما در فرصتی مناسب اطلاعات جامع تری را در وبسایت بروز خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋