تمامی اطلاعات مورد نیاز در جوجه کشی تخم مرغ

آموزش تمامی نکات و اطلاعات لازم جهت جوجه کشی از تخم مرغ

جوجه کشی از تخم مرغ یکی از روش های پرسود و با ریسک کم است که هر کسی با حداقل سرمایه و یک مکان مناسب می تواند این کار را شروع کند. جهت شروع کار به یک ماشین جوجه کشی ، تعدادی تخم نطفه دار تازه و مطمئن و یک مکان مناسب نیاز دارید که در این نوشته از چیکن دیوایس تمامی اطلاعات لازم در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ
» دارای شانه های شاخکی برای انواع تخم پرندگان
» به همراه آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

بازار و درآمد جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ 

همانطور که می دانید گوشت و تخم مرغ پرمصرف ترین ماده غذایی در میان مردم است و همیشه کمبود آن در بازار احساس می شود، بنابراین ورود شما به این بازار نه تنها ضرر نداشته بلکه سود زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. فقط باید نکات لازم را از مرحله خرید تخم نطفه دار تا تبدیل آنها به جوجه و ارائه به بازار را رعایت کنید تا در این مراحل متضرر نشوید. در غیر این صورت فروش جوجه های یکروزه و حد مرغ های گوشتی  کار آسانی است و همیشه مشتریان خود را دارد. 

جهت شروع کار ابتدا باید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ خریداری کنید، در مرحله بعدی به دنبال تخم های نطفه دار مرغ خواهید بود، در خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار باید دقت زیادی را به خرج دهید چرا که دو مرحله اصلی موفقیت در جوجه کشی از تخم مرغ همین است و مابقی مراحل درجه اهمیت کمتری دارند. در ادامه راهنمایی های لازم جهت خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار مرغ ارائه خواهد شد. 

نکات لازم در خرید دستگاه جوجه کشی مرغ

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ باید تمام فرایند های جوجه کشی مانند تولید حرارت ، تولید رطوبت ، چرخش تخم ها و تهویه هوا را بصورت خودکار و بدون نیاز به دخالت کاربر انجام دهد. هم چنین قطعات به کار رفته در ساخت آن مانند سنسور، بدنه ، فن ، راک، شانه ، المنت، برد و.. از کیفیت لازم برخوردار باشد. در ادامه به ویژگی های مهم یک دستگاه جوجه کشی استاندارد برای تخم مرغ اشاره خواهد شد

الف – سنسور ؛ 

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید دارای سنسوری دقیق و قوی باشد تا به صورت لحظه ای  و با سرعت بالا دما و رطوبت داخل دستگاه را مورد سنجش قرار دهید.

سنسور - چیکن دیوایسسنسور sht به عنوان دقیق ترین و جدیدترین سنسور دیجیتالی مورد استفاده در اکثر تجهیزات پزشکی حساس و دستگاه های جوجه کشی معتبر دنیا ، این قابلیت را دارد که دما و رطوبت داخل دستگاه را به صورت دقیق و لحظه ای و با خطای یک دهم درجه مورد سنجش قرار دهد. این سنسور بر خلاف سایر نمونه ها نیاز به کالیبره مجدد ندارد و میزان تلورانس آن بسیار پایین است. 

ب – بدنه دستگاه ؛

نوع ساختار و بدنه ماشین جوجه کشی نیز تاثیر زیادی در راندمان نهایی آن دارد، دستگاه هایی که از بدنه فلزی مانند استیل، آلومینیوم و یا ورق های گالوانیزه ساخته شده باشند مقدار زیادی از حرارت تولید شده را به محیط بیرون منتقل خواهند کرد که این کار سبب افزایش تولید گرما توسط دستگاه و در نتیجه افزایش تولید برق می شود. 

اما دستگاه هایی که از بدنه pvc ساخته شده باشند، گرما را تا حد زیادی حفظ خواهند کرد و ضمن جلوگیری از وارد آمدن شوک دمایی به جنین ، به کاهش مصرف برق نیز کمک خواهد کرد. قبل از خرید دستگاه جوجه کشی حتما به این مورد نیز توجه فرمایید. 

ج – برد جوجه کشی ؛

برد جوجه کشی به عنوان مغز دستگاه جوجه کشی عمل می کند و دقیق و قوی بودن به معنای بالا بودن راندمان جوجه کشی است. چه بسا برخی از بردهای جوجه کشی بی کیفیت در حین جوجه کشی دچار خطا و هنگی شده و کنترل دستگاه را از دست می دهد و این باعث نابودی تخم ها و ضررهای مالی به پرورش دهنده خواهد شد.

برد جوجه کشی باید قادر به انجام تمام فرایند های جوجه کشی به صورت اتوماتیک باشد. به عبارت دیگر باید دما و رطوبت را به صورت خودکار تولید کند، چرخش تخم ها را به صورت خودکار انجام دهد، در مواقع ضروری اقدام به تهویه دستگاه کند و ضمن رساندن اکسیژن کافی به جنین ، حرارت و رطوبت اضافی را از دستگاه خارج کند و در صورت بروز هرگونه خطا، هشدارهای لازم را به کاربر بدهد.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» مجهز به نسل جدید برد جوجه کشی JDR 970
» برخورداری از سیستم چرخش دقیق و هوشمند
» دارای آموزش قدم به قدم جوجه کشی
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان
 

نکات مهم قبل از خرید تخم نطفه دار مرغ

عامل مهم دیگری که در صورت دقت در خرید و تهیه آن ، موفقیت جوجه کشی را تضمین خواهد کرد. خرید تخم نطفه دار با کیفیت و تازه است. دقت کنید که یک تخم زمانی نطفه دار خواهد شد که خروس با مرغ جفت گیری کرده باشد و عمل لقاح انجام شده باشد. بنابراین وجود تعداد مناسبی خروس در میان گله های مرغ الزامی خواهد بود، در بهترین حالت باید به ازای هر ۴ مرغ ۱ خروس وجود داشته باشد. 

توصیه می شود حتما تخم ها را از پرورش دهنده های معتبر و با سابقه خریداری کنید و قبل از خرید حتما از سالن پرورش دیدن کنید تا از وجود تعداد کافی خروس در میان گله مطمئن شوید. بنابراین خرید از واسطه ها و سایت های اینترنتی به دلیل فروش تخم کهنه و یا بدون نطفه ریسک بالایی دارد. 

نکات مهم قبل از خرید تخم نطفه دار مرغ - چیکن دیوایسحداکثر زمان مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار یک هفته است، بنابراین تخم هایی که بیشتر از یک هفته نگهداری می شوند میزان جوجه آوری آنها به شدت کاهش پیدا میکند، هم چنین برای مراقبت از جنین و جلوگیری از مرگ آن حین نگهداری تخم نطفه دار ، باید شرایط خاصی را فراهم آورد. چرخاندن روزانه چند بار و حفظ دما در محدوده ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۴۵ الی ۶۰ درصد از شرایط نگهداری آن است که هر فروشنده و واسطه ای این شرایط را برای تخم های نطفه دار فراهم نمی آورد. 

در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار اطلاعات لازم قبل از خرید را به دست خواهید آورد و با افزایش دانش خود در این زمینه به موفقیت جوجه کشی نزدیک تر خواهید شد و اگر در گذشته راندمان پایینی از جوجه کشی تخم مرغ داشته اید با یادگیری نکات این مقاله اشتباهات گذشته خود را جبران کنید. 

آماده سازی محیط و شروع جوجه کشی از تخم مرغ

پس از خرید و تست دستگاه جوجه کشی و اطمینان از صحت عملکرد آن و خرید تخم های نطفه دار نوبت به آماده سازی محیط مناسب جوجه کشی و شروع یک جوجه کشی با راندمان بالا است. 

محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار میگیرد باید دمایی بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبتی بین ۳۵ الی ۵۰ درصد را داشته باشد تا بهترین عملکرد جوجه کشی را ببینید. افرادی که در مناطق گرم و خشک و یا گرم و مرطوب کشور قرار دارند باید از استفاده از تجهیزات سرمایشی ، تهویه و رطوبت گیری این شرایط مناسب را برای اتاق فراهم آورد تا دستگاه در بهترین حالت ممکن به جوجه کشی بپردازد.

آماده سازی محیط و شروع جوجه کشی از تخم مرغ - چیکن دیوایس

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه باید مدتی درب دستگاه را باز کنید تا با دما و رطوبت محیط یکسان شود ، دقت کنید که دستگاه حتما باید خاموش باشد. هم چنین باید تخم های نطفه دار نیز برای چند ساعت در داخل محیط جوجه کشی قرار دهید تا به دما و رطوبت محیط برسد، سپس می توانید تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید و با تنظیم دما و رطوبت ، جوجه کشی را شروع کنید. 

مدت زمان بیرون آمدن جوجه مرغ | جوجه مرغ چند روزه در میاد؟

در صورتی که دما و رطوبت جوجه کشی به صورت استاندارد تنظیم شود و در طی دوره جوجه کشی هیچ مشکلی برای دستگاه و تخم ها به وجود نیاید، می توان گفت که تخم ها در روز ۲۱ ام به جوجه تبدیل خواهند شد. 

دمای مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ ۳۷.۷ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب ۶۰ درصد است. این دما و رطوبت برای دوره ستر تنظیم می شود و در دوره هچر باید دما را به ۳۷.۲ درجه سانتی گراد و رطوبت را به ۷۰ درصد رساند. در ادامه نحوه انتقال تخم ها از دوره ستر به هچر توضیح داده خواهد شد. 

زمان چرخش دستگاه جوجه کشی و چگونگی تنظیم آن

همانطور که گفته شد یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید تمام فرایند های جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت ، چرخش تخم ها ، سنجش حرارت و رطوبت و تهویه هوای داخل دستگاه را به صورت خودکار و بدون دخالت کاربر انجام دهد. 

زمان چرخش تخم ها در دستگاه جوجه کشی نیز از زمانی آغاز خواهد شد که تخم ها را در داخل دستگاه گذاشته و دما و رطوبت را تنظیم کرده اید. معمولا چرخش تخمها در حالت پیشفرض به صورت یک دور در دو ساعت انجام می شود یعنی در هر ۱۲۰ دقیقه یک دور کامل به سمت راست و یک دور کامل به سمت چپ انجام می شود. 

زمان چرخش دستگاه جوجه کشی و چگونگی تنظیم آن - چیکن دیوایسدر برخی از دستگاه های جوجه کشی مانند دستگاه های جوجه کشی اسکندری امکان تغییر در سرعت چرخش تخم ها وجود دارد که طبق دستورالعمل دفترچه راهنما می توان این مقادیر را تغییر داد. 

شیوه های مختلفی جهت چرخش تخم نطفه دار وجود دارد که معمولا به دو صورت ۴۵ درجه و ۳۶۰ درجه انجام می شود. در دستگاه های جوجه کشی صنعتی و بزرگ از روش ۴۵ درجه استفاده می شود. اما در دستگاه های جوجه کشی کوچک و خانگی مانند ایزی باتور ۳، ۴، ۵ و ۶ از شانه های غلتکی و همه کاره جهت چرخش ۳۶۰ درجه تخم ها استفاده می شود. روش چرخش ۳۶۰ درجه برای تخم های نطفه دار پرنده های زینتی مناسب است اما تخم مرغ با چرخش ۴۵ درجه نیز بازدهی بالاتری خواهد داشت. 

مرغ و جوجه جوجه کشی شده با دستگاه جوجه کشی

چرخاندن تخم مرغ و وضعیت قرار گرفتن آن در دستگاه جوجه کشی

در چرخاندن تخم مرغ در  طول دوره  انکوباسیون  عوامل زیر موثر است

  • تکرار و استمرار چرخاندن تخم مرغ ها
  • محور قرار گیری
  • محور چرخش
  • زاویه چرخش
  • حد چرخش

(چرخش با توجه به مراحل رشد جنین است)

چرخش تخم ها در جوجه کشی مصنوعی

علل چرخاندن تخم مرغ در جوجه کشی

آلبومین یا سفیده  تخم مرغ تقریبا  فاقد ذرات چربی است و وزن مخصوص ان نزدیک به وزن  مخصوص آب است  اما زرده به دلیل داشتن  مقدار زیادی چربی مثل روغن و سایر چربی ها وزن  مخصوص کمتری نسبت به  آب دارد  بنابر این  اگر تخم مرغ در  یک وضعیت ثابت قرار گیرد  زرده به طرف بالا  و سپس به سمت پوسته حرکت می کند. از طرفی  جنین در حال رشد  همیشه در قسمت  بالای زرده قرار می گیرد .

اگر تخم مرغ چرخانده نشود زرده به دلیل وزن مخصوص  کمتر نسبت به سفیده در سطح بالا تر و چسبیده  به پوسته  قرار می گیرد  لذا جنین  در حال رشد  بین زرده و پوسته  تحت فشار می ماند  و  دچار آسیب یا مرگ می شود . چرخاندن تخم مرغ باعث می شود زرده دور تر از پوسته قرار گیرد  و موجب سلامت جنین در حال رشد  شود.

علل چرخاندن تخم مرغ در جوجه کشی - چیکن دیوایسبه هر حال چرخاندن تخم مرغ در حین جوجه کشی  برای جلوگیری از چسبیدن جنین به غشای داخلی  پوسته تخم مرغ است . چسبیدن پرده های جنینی  به پرده یا غشای  داخلی پوسته  تخم مرغ یا سایر  قسمت های تخم باعث  مواردی به شرح زیر می شود:

الف – غیر طبیعی قرار گرفتن جنین در داخل تخم مرغ

ب – کاهش استفاده از آلبومین به دلیل  جاری شدن غیر طبیعی و پخش شدن داخل  تخم مرغ

ج – کاهش مبادله اکسیژن  از سطح  کوریو آلانتوئیس (پررده بزرگ جنینی  چسبیده به پوسته )

د – ضعیف شدن  رشد کیسه زرده (پرده جنینی  زرده را در بر گرفته است )

 چرخاندن تخم مرغ ها در بیشتر  گونه ها زمانی  که ته یا قسمت  پهن تخم مرغ  به طرف بالا باشد  حول محور  کوچک تخم مرغ است . در صورتی که اگر تخم مرغ  به صورت افقی قرار گیرد  حول محور  بزرگ آن چرخانده می شود .  در تخم مرغ هایی که  کیسه هوایی آن  به طرف بالا است  بهترین نتیجه زمانی  به وجود می آید  که تخم مرغ ها  ۹۰ درجه می چرخند  و با زاویه  ۴۵ درجه  قرار می گیرند.

چرخش تخم ها در دستگاه جوجه کشی

در تخم هایی که به طور افقی قرار گرفته اند  بهترین هچ زمانی  اتفاق می افتد  که تقریبا ۱۸۰ درجه می چرخند . چرخاندن این  تخم مرغ ها  فقط در یک جهت باعث پارگی پرده ها  ، رگ های خونی و نهایتا مرگ جنین می شود .

در صورتی که  تخم مرغ ها  داخل ماشین  به گونه ای قرار گیرند که قسمت پهن تخم مرغ  به طرف پایین باشد و جنین در جهت عکس  کیسه هوایی  یعنی به طرف  بالا قرار گیرد  به علت عدم دسترسی  جنین به اکسیژن  داخل کیسه هوایی در روز ۱۹ الی  ۲۰  جوجه کشی تلف می شود . اگر  قسمت پهن تخم مرغ  در هفته اول جوجه کشی به طرف بالا باشد  جنین معمولا در جهت مناسب قرار می گیرد .

تعداد چرخش تخم مرغ در شبانه روز  برای پرندگان  به طور مشخص تعیین نشده  است ولی  بهترین نتیجه زمانی است که تخم مرغ  در شبانه روز  ۲۴ بار چرخانده شود در ضمن یاد آوری می شود کج کردذن تخم مرغ و  بازگرداندن به حالت اولیه یا تکان دادن آن  ها نمی تواند اثر چرخاندن را داشته باشد .

در انکوباتور های کوچک  خانگی در بعضی  از مواقع  تخم مرغ ها  را فقط  دو بار می چرخانند  یک بار صبح و یک بار  هم شب  ولی بهتر است  تخم مرغ ها  را به تعداد  اعداد فرد  در شبانه روز  بچرخانیم  .طولانی ترین  مدتی که تخم مرغ ها  در یک وضعیت می مانند  در شب است  . این مسئله باعث می شود  قسمت پهن و باریک تخم مرغ  یک شب در میان به طرف بالا قرار گیرند .

چرخش تخم ها در دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسبعضی از تولید کنندگان جوجه برای چرخاندن تخم مرغ شب ها در ماشین جوجه کشی  را باز می کنند و شانه های حاوی تخم ها را بیرون  می کشند و دست  هایشان را روی تخم ها حرکت می دهند  در صورتی که این فقط تکان دادن تخم مرغ هاست  و در بعضی موارد  باعث ترک خوردن  پوسته تخم مرغ نیز می شود. در انکوباتور های کوچک  خانگی یک طرف  تخم مرغ ررا با حرف (O ) و طرف دیگر را با حرف ( X) نشانه گذاری می کنند  تا در هر بار  چرخاندن یک بار  قسمت (O ) و بار دیگر قسمت ( X) ظاهر شود ، این وضعیت در ماشین هایی به کار برده  می شود که در شبانه روز  فقط چند بار  آن ها را می چرخانند. در این روش باید  سعی شود زمان چرخش  جهت های یاد شده با هم مساوی باشد.

اگر چرخاندن تخم مرغ ها به صورت اتوماتیک  باشد  باید حد اقل  هر ۲ ساعت یک بار  تخم مرغ چرخانده شود.در سیستم های دستی باید تخم ها تا حد امکان  چرخانده شوند .

تخم مرغ ها نباید در  ۳ تا ۴ روز پایانی  قبل از هچ چرخانده شوند زیرا جوجه ها  برای نوک زدن  و ترک دادن  پوسته  نیاز به وضعیت  پایداری دارند  از طرفی جنین در این زمان  بزرگ است و بیشتر  زرده را به عنوان  غذا استفاده کرده  و دیگر  خطر تحت فشار قرار داشتن بین زرده و پوسته وجود ندارد.

مدت زمان بیرون آمدن جوجه چند روز است؟

دوره جوجه کشی مرغ معمولا ۲۱ روز است ، در صورتی که دما و رطوبت جوجه کشی از تخم این پرنده به خوبی رعایت شود می توان در روز بیست و یکم انتظار بیرون آمدن جوجه ها از تخم را داشت.

از چه دستگاهی برای جوجه کشی تخم مرغ می توان استفاده کرد؟

هر دستگاه جوجه کشی استانداردی که توانانی سنجش و تامین خودکار و دقیق حرارت و رطوبت ، چرخش تخمها و تهویه خودکار را داشته باشد برای جوجه کشی از تخم مرغ مناسب است.ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی استاندارد در داخل مقاله توضیح داده شده است.

آیا هر تخم مرغی برای جوجه کشی مناسب است؟

خیر. فقط باید از تخم مرغ هایی استفاده کنید که قبلا خروس با مرغ مولد آن تخم جفت گیری کرده باشد و به عبارتی تخم را نطفه دار کرده باشد. زیرا فقط تخم های نطفه دار قابلیت جوجه شدن را دارند، برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید تخم نطفه دار را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۳۸ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید برای گذاشتن تخم مرغ در دستگاه اونارو باید داخل اب نمک قرار دهیم یا خیر
    ممنون میشم زود تر جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      نیازی به این کار نیست
      و فقط با یه مسواک تمیز پوسته رو تمیز کنید کفایت میکنه

  2. سلام ببخشید تخم ها از چندمین روز به بعد نباید چرخانده بشن؟!

    1. سلام دوست عزیز
      توی دوره ی هچر نیازی به چرخوندن تخما نیس
      یعنی روز ۱۸ به بعد

  3. ممنون ادمین عزیز ، دستگاهم تمام اتومات هست و ستر و هچر رو هم زمان داره از روز ۱۹ به صورت اتوماتیک تنظیم میشه رو حالت هچر ، ولی دستگاه اضافی ندارم که تخم مرغ هایی که دیر تر گذاشتم رو در زمان هچر انتقال بدم به دستگاه دیگری، با توجه به تجربیات جنابعالی راهی یا تنظیماتی وجود داره که در دوره هچر با همون دستگاه برا مابقی تخم مرغ‌هایی که در دوره ستر هستند ادامه بدم و به جوجه های در دوره ستر آسیبی وارد نشه، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. از چه دستگاهی استفاده می کنی؟
      توی دستگاه های ستر و هچر همزمان اینطوری نیس که بخوای تخما رو جدا کنی
      میای از رو برد جوجه کشی دستگاهو تنظیم می کنی
      یه قسمت از دستگاه دماش کمتر میشه رطوبتش بیشتر میشه چرخش هم نداره که مناسب برای هچره
      اینجا برات یه لینک میدم فیلماشو حتما ببین بطور کامل توضیح داده شده
      ستر چیست ؟ هچر چیست ؟ ستر هچر همزمان چیست

  4. سلام اگه تخم مرغ ها نطفه نباشند یعنی خوارکی باشند داخل دستگاه به جوجه تبدیل می شوند یا نه

  5. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم اگر جواب بدید ممنون میشم.دستگاه جوجه کشی که خودم درستش کردم کمی لرزش داره ایا مشکی برای تخم مرغ ها دارد

    1. سلام دوست عزیز
      هرگونه شوک حرکتی تاثیر منفی توی راندمانتون خواهد داشت نباید لرزشی وجود داشته باشه

      1. سلام تخم هایی که داخل دستگاه گذاشتم تاریخشون متفاوت هست چجوری عمل کنم که در دوره هچر به تخم هایی که دیر تر گذاشتم تو دستگاه اسیبی وارد نشه ، اگر نکته ای داره لطفا راهنمایی کنید با تشکر

        1. سلام دوست عزیز
          اگه دستگاهت از نوع ستر هچر همزمان نباشه
          از اونجایی که دما و رطوبت توی دوران ستر با هچر متفاوته
          مجبوری تخمارو برداری و بذاری تو یه دستگاه دیگه
          با دما و رطوبت مناسب برای دوران هچر

  6. سلام میشه جواب بدین دستگاه جوجه کشی من از تنظیم افتاده برای چرخش هر دوساعت تایمر رو تنظیم میکنم چند دور میچرخه چجوری درست کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیر راهنماییت میکنن
      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  7. سلام اگر تخم های نطفه دار قبل از ورود به دستگاه به مدت ۳تا۶ساعت در دمای ۵ درجه یا کمتر باشند احتمال باز شدن تخم ها چقدر می‌باشد

    1. سلام دوست عزیز
      اینارو باید تو دمای اتاق نگهداری میکردی
      قطعا تو راندمات تاثیر منفی خواهد داشت

  8. سلامی دوباره خیلی ببخشید اگر تخم مرغ ها رو قبل از این که داخل دستگاه بزاریم کمی سرما. دیده باشه به مدت یک روز احتمال باز شدن تخم ها هست.

    1. سلام
      اگه زیاد سرما دیده باشن و بهشون شوک دمایی وارد شده باشه
      آسیب میبینن و ممکنه تبدیل به جوجه نشن

    1. سلام دوست عزیز
      چرخوندن تخم به این دلیل هست که زرده و یا جوجه به دیواره ی تخم نچسبه و فرایند رشد بطور صحیح انجام بشه
      تخم مرغ باید حداقل دو ساعت یه بار چرخش کامل داشته باشه
      و اگه یه روز کامل نچرخونیش بله ممکنه مشکلی پیش بیاد

  9. سلام اگه تخم مرغ ها به یک طرف چرخانده شود مشکلی دارد یا نه؟ مثلا همیشه به سمت راست خرچانده میشود.

  10. سلام من تخم هارا ۶ساعت ۶ساعت میچر خانم مشکلی پیش نمی اید؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین چرخش هر ۴ ساعت یکبار یک دور کامل هست

    2. در ایزی باتور ۴ ، اعداد ۱ تا ۱۲ برای کنترل سرعت برای تخم غاز و مرغ باید رو چه عددی باشد

      1. هرچه قدر تخم بزرگتر تر باشه عدد به ۱۲ نزدیک تر میشه
        مثلا برای تخم غاز عدد ۸-۹ مناسبه
        برای تخم مرغ که کوچیکتره میتونی بذاریش رو ۶-۷

  11. سلام جوجه هارو چه زمانی از دستگاه میتونم در بیارم
    بیشترین زمان نگه داری در دستگاه چقدر است

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها تا تا ۲۴ ساعت میتونن تو دستگاه بمونن البته اگه بخوای بیشتر از ۲۴ ساعت هم نگهشون داری باید هیچ تخمی تو دستگاه نباشه و دمای داخل دستگاه هم ۳۳ درجه باشه

  12. سلام اگه تخم مرغها کاملا عمود باشه در حالت عمود چطور باید بچرخانیم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اگه عمودی ۹۰ درجه باید چرخش داده بشه
      در این صورت
      نوک پهن همیشه باید بالا باشه نوک تیز به سمت پایین
      اصلا اجازه برعکس شدن رو به تخم نده
      اگه قسمت پهن تخم بیاد پایین احتمال برعکس شدن کیسه هوایی و جوجه نشدن تخم ها هست

  13. سلام وقت بخیر و خسته نباشید.
    میخاستم بدون موقع ستر دمای تخم از دمای ۳۸درجه دستگاه بالاتر باشه عادیه یا ن؟
    تخم بوقلمون روز ۱۵ ستر
    دمای دستگاه۳۸ دمای تخم ها۳۹
    آیا دمای دستگاه رو پایین بیارم یا این ۱ درجه عادیه؟

  14. سلام ممنونیم از نظر خوب شما. کم شدن رطوبت ربطی یه کم شدن دما نداره اگر به مدت ۴ ساعت دماتون کاهش یافته به احتمال زیاد قطعی برق صورت گرفته و اما در خصوص رطوبت روزهای اول جوجه کشیتونه یا آخر؟ اگر اوایل دوره هست و مطمئنید تخمهاتون تازس مشکلی ایجاد نمیکنه ولی اگه روزهای آخر هستش ممکنه جوجه هاتون دیر به دنیا بیان. برای رفع این مشکل میتونید به مدت ۴ ساعت رطوبت رو ۵ درصد از میزان اصلی بالا ببرید و با گذشت این بازه زمانی کمش کنید. دستگاهتون چندتایی هست؟

  15. سلام . دستگاه من به علت قعطی سیم خاموش شد .حدود ۱۰ ساعت .وقی وصلش کردم دما ۲۲ درجه و رطوبت ۷۵ درجه نشون میداد.آیا مشکلی واسه تخم ها پیش اومده ؟ دمای محیط هم ۲۳ درجه بود .۱۰ تا تخم تو ستر و چهار تا تخم تو هچ بودند که یکیشون قبل از قعطی نوک زده بود ولی بعد از ۱۲ ساعت دیگه هیچ تغیری نکرده بود امکان مردن جوجه هست؟

    1. سلام ، خب متاسفانه دماا خیلی پایین اومده و میتونه آسیب بزنه و راندمان پایین باشه،
      در مورد جوجه ای که هچر بود هم فقط یکی دو روز صبر کنید نمیشه کاری کرد

  16. سلام.بنده میخواهم دستگاه ایزی باتور ۴۸ عددی رو بخرم.و زیاد تحقیق کردم و دیدم دستگاه بنظر خوبی هست و اکثرا راضی هستن و حتمن میخوام بخرمش.ولی الان دیدم داخل این مقاله نوشته شده که تخم باید بصورت ۳۶۰ درجه بچرخه و اگر نصف و نصف بچرخه یعنی ۴۵ درجه اصن جوجه در نمیاد.الان دو دل شدم.یا من اشتباه متوجه شدم یا واقعیت داره؟؟ممنون میشم مهندس جان توضیح کوتاهی بدید.

    1. سلام
      همچین موردی در داخل متن نوشته نشده ، نوشته شده که برای تخم های زینتی بهترین شرایط زمانی مهیا میشه که تخم ۳۶۰ درجه بچرخه که این مورد در ایزی باتور ۶ و ۵ مهیا هست. و البته ما برای مشتریانی که جهت تخم های زینتی مثل طوطی ها دستگاه خریداری می کنن، همیشه ایزی باتور ۶ رو پیشنهاد میدیم.
      داخل همین متن نوشته شده که برای مرغ و تخم هایی که کیسه هوایی اونها به طرف بالاست ، ۹۰ درجه بهترین شرایط رو میده ، ۹۰ درجه یعنی ۴۵ درجه به راست و ۴۵ درجه به چپ ، حالت گهواره ای که در ایزی باتور ۱ و ۲ و همینطور دستگاه های نیمه صنعتی اسکندری ، از اون استفاده میشه . پس اگه برای طیور بومی میخواید ، ۴۸ تایی و ۹۶ تایی بسیار هم مناسب هست و راندمان بالایی میده بهتون
      پیروز باشید

  17. سلام
    وقت بخیر
    در دستگاه رو چند روز یک بار میتونیم باز کنیم!؟

    1. سلام
      چرا باید درب دستگاه رو باز کنی ؟ یبار حداکثر دو بار برای نطفه سنجی میتونی باز کنی و در دوره هچ به هیچ وجه نباید درب رو باز کنی

  18. سلام خسته نباشید
    من تخم هارو از الان با شونه گذاشتم توی سبد،از ترس این که موقع جابه جایی صدمه نبینن مشکلی نداره!؟

    1. سلام
      با شونه ؟ تخم ها رو از شونه دربیار عزیز ! اروم دربیار بزار کف سبد ، تو شونه نمیتونه خودشو بچرخونه و خفه میشه

  19. سلام وقتی که روز ۲۱ تخم ترک خورده باید جای ترک به بالا بچرخانیم یا نه

  20. سلام تعدادی از تخم مرغها نوک زدن ولی نتونستن بیان بیرون علتش چی میتونه باشه با تشکر

    1. دلایل زیادی داره دو علت خیلی شایع : ۱. باز کردن مکرر درب دستگاه در هچر ، عدم بالا بردن رطوبت محیط قبل از باز کردن درب در هچر ، عفونت بند ناف یا آلودگی تخم و دستگاه ، عدم ضد عفونی صحیح دستگاه یا تخم ها و البته سایر علت هایی مثل رطوبت پایین در هچر ، کهنه بودن تخم ها ، عدم تهویه اصولی (اکسیژن محیط) در محیط و….

  21. سلام من یی دسگاه دس ساز دارم امروز روز نوک جوجه هاست چرخش دسگاه رو خاموش کنم دیگه
    ا

  22. سلام ببخشید من یک دستگاه جوجه کشی دست ساز ساختم ترموستاتم براش گزاشتم گفتم اگه چرخش تخم مرغ ها ۱۲ ساعت یک بار باشه مشکلی نیست

    1. سلام
      ۱۲ زیاده ، اونا جوجه نمیشن بشن هم احتمال مریضی خیلی زیاده مخصوص عفونت کیسه زده

  23. امروز زمان هچ تخما بود من گزاشتمشون تو سبد هچ و میخواستم سبدو بزارم تو دستگاه تخما تکون خوردن چرخیدن خوردن به هم ولی محکم نخوردن به هم . یه جا نوشته بود نباید تکون بخورن .الانم استرس دارم که خراب نشده باشن . امکانش هست که خراب بشه؟؟؟؟؟

    1. فعلا که کاری نمیتونی بکنی ، بهرحال خوردن
      اگه یواش خورده باشن مشکلی نیست

  24. سلام من امروز زمان هچ تخم ها بوداز شونه در آوردم گزاشتم تو سبد تخم هارو داشتم میزاشتم تو دستگاهتان ها چرخیدن تخم هام سالمه هنوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام ببخشید من الان در روز ۲۰ جوجه کشی هستم و از بین ۴۰ تا تخم مرغ هیچ کدو نه نوک زدن نه چیزی ۴۰ تاشم نژاد اصیل لاری هستش دستگاهمم فول اتماتیک هستش تقریبا ۲ تومن پول خرج کردم خواهشن کمکم کنید که الان باید کاری کنم خودمم سابقه جوجه کشی دارم

      1. سلام دوست عزیز
        توضیح از مکان قرار گیری دستگاه و رطوبت و دماش بده تا بتونم کمک کنم ، نطفه سنجی انجام داده بودی ؟ تخم ها چه مدت نگهداری شده بودن ؟

  25. سلام من تازه تخم مرغ گذاشتم هر چند ساعت باید دستگاه بچرخد

    1. سلام
      دستیه چرخش ؟ هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار
      اگه اتومات باشه خود دستگاه میچرخونه

  26. با سلام
    من دستگاه ایزی باتور ۶ رو تهیه کردم،
    دیروز در روز دهم تخم ها، کندلینگ انجام دادم، موقع بستن درب دستگاه، حواسم به اون چیزی ک شونه رو عقب جلو میکنه و باعث گردش تخم ها میشه نبود ، همینجوری درب را بدون انداختن اون گرداننده در حفره شونه بستم، الان بعد از گذشت حدود بیست چهار ساعت متوجه این اشتباه شدم ، ایا در روز دهم ک تازه قلب تشکیل شده، گردش به مدت بیست چهار ساعت کمو بیش قط بشه ، تخم ها خراب میشن؟ ممنون میشم جواب بدید نگرانم تخم ها زینتی هستن،

    1. سلام
      نه
      ان شالله مشکلی نداره
      حتما دقت کن که دیگه این مشکل پیش نیاد

      1. سلام وقتی رطوبت دستگاه در دوران هچ میره بالا باید چیکار کرد
        وچرا جوجه نوک زده ولی قبل از اینکه بیاد بیرون مرده
        با تشکر

        1. سلام بالا رفتن رطوبت در هچر یک چیز طبیعیه به علت خروج جوجه ها و خیس بودن بدنشون و لی اگر دیدید که رطوبت بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ درصد بالا رفته کمی آب دستگاه رو کم کنید یا دریچه خروج هوا رو بیشتر کنید
          دلایل تلف شدن بعد نوک زدن خب عوامل زیادی هستش اما دو تا از مهمترین ها ۱. عفونت بند ناف (آلودگی دستگاه یا تخم و عدم یا کامل نشدن ضدعفونی) و ۲. باز کردن درب دستگاه برای برداشت جوجه ها (در سه یا چهار روز هچر فقط یکبار درب را بازکنید و اجازه بدید جوجه های هچ شده بمونن داخل دستگاه مهم نیست قبل باز کردنم محیط رو مرطوب کنید(تا ۶۰درصد) ) سایر دلایل : رطوبت پایین در هچر ، کهنه بودن تخم و ….

        2. سلام دستگاه بنده دست‌ساز هستش و دما و رطوبت خیلی دقیق انجام میده ،ولی هر پنج دقیقه تخم میچرخونه ایرادی برای جوجه نداره؟

        3. سلام این پنج دقیقه ها رو باید به نحوی تنظیم کنید که در کل هر چهار ساعت بشه یک دور کامل ۳۶۰ درجه
          اگر هر پنج دقیقه یک دور کامل بزنه خب تعداد چرخش زیاده و تخم ها بهشون آسیب وارد میشه

  27. خسته نباشید من اگر بخوام موتور ۱دور در دقیقه بزارم هر چند ساعت یکبار باید موتور رو تنظیم کنم که بچرخه؟

    1. موتور یک دور در دقیقه برای شانه های دورانی یا همون غلتکی مناسبه
      نیازی به تنظیم نیست خودش کار میکنه
      اگه برای شانه های گهواره ای میخوای
      بهتر که ترنرش رو یکجا بخری

  28. سلام
    ببخشید یه سوال
    اگه میزان چرخش تخم مرغ ها داخل دستگاه کم باشه مثلاً ۲۵ درجه ولی به جاش هر نیم ساعت چرخش تخم مرغ انجام بشه مشکلی در روند جوجه کشی ایجاد میکنه؟

    1. بله مشکل ایجاد میکنه
      حتما باید نیم دور کامل بچرخه تا جنین از همه قسمت های زرده تغذیه بکنه

  29. ایااگرتخمها ازاین دستگاه به دستگاه دیگری انتقال بدیم برای تخمها مشکلی پیش میاد

    1. اگه دستگاه ها کنار هم باشن و دما ۳۷ و مقدار رطوبت هم ۵۰-۶۰ باشه و حین انتقال ضربه نخورن خیر

  30. سلام مرغ ما روز ۱۹ هست که روی تخم ها نشسته از کجا بفهمیم ک آیا جوجه شده اند یا نه

  31. سلام آیا این درست است که جوجه متولد شده از دستگاه بعد از بزرگ شدن نمی تواند به صورت طبیعی جوجه کشی کند

    1. میتونه کرچ بشه ، مشکلی پیش نمیاد نگران نباشید
      کافیه که براش لانه بذاری و محیطش خلوت و اروم باشه

  32. سلام ببخشید میخاستم بپرسم که
    اگه گردش تخم بیشتر از ۱۸ روز باشه
    مشکلی برایه جوجه مرغ ها پیش میاد؟
    چون یه سری از تخم هارو ۲روز دیر تر گذاشتم
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. جوجه ممکن نتونه تخم رو بشکنه و داخل تخم خفه بشه

  33. سلام . من یه دستگاه دست ساز دارم که چرخش دستی هست.من تخم هارو داخل شانه گذاشتم به صورت عمودی و از راک هم استفاده نکردم .و به صورت ۹۰درجه چرخش میدم. یعنی ۴ساعت نوکی تیز بالا میمونه و ۴ساعت نوک پهن .نطفه سنجی کردم داخل تخم رگ خونی بود آیا روش درسته ادامه بدم؟

    1. نوک پهن همیشه باید بالا باشه
      اصلا اجازه برعکس شدن رو به تخم نده
      اگه قسمت پهن تخم بیاد پایین احتمال برعکس شدن کیسه هوایی و جوجه نشدن تخم ها هست

  34. سلام . من یه دستگاه دست ساز دارم که چرخش دستی هست.من تخم هارو داخل شانه گذاشتم به صورت عمودی و از راک هم استفاده نکردم .و به صورت ۹۰درجه چرخش میدم. روز هفتم هم نصفه سنجی کردم رگ خونی بود داخل تخم .آیا چرخش درسته؟

    1. چرخش باید خیلی اروم باشه و هر دو الی سه ساعت یکبار انجام بشه
      ۴۵ درجه به راست و ۴۵ درجه به چپ به حالت گهواره ای انجام بشه

  35. با عرض سلام و خسته نباشید.
    ببخشید تخم مرغ ها را باید چطوری داخل دستگاه قرار بدم.منظورم اینه که داخل شونه چطور بذارم.نوک تخم رو به بالا باشه یا رو به پایین.و مورد بعد اینکه من خودم داخل منزل یک دستگاه جوجه کشی با لوازم و قطعات معتبر و فول اتومات با اتاقک یخچال مونتاژ کردم.هنه مواردی که داخل مقاله خوندم رعایت شده.ایا مشکلی در تولد جوجه به وجود میاد یا نه؟ .هنوز تخم مرغ یا تخم هیچ پرنده ای داخلش نذاشتم و واقعا استرس دارم که جواب بده یا نه.ولی مطمئن هستم کلیه قطعات و کلیه درجات درسته و کنترلر دستگاه همه موارد را انجام میده.

    1. اگر قرار که چرخش به صورت گهواره ای یعنی به راست و به چپ باشه حتما تخم ها رو به صورت عمودی بذار و نوک تیز هم رو به پایین
      ولی اگر چرخش غلتکی یا دورانی هستش تخم ها باید خوابیده قرار داده بشن

  36. سلام خسته نباشید خواستم بپرسم از روزیکه تخم مرغ هارو میزاریم تو دستگاه همون روز ،را روز اول حساب کنیم یا از فرداش روزاول حساب میشه

      1. سلام خسته نباشد من دردوران هچر هستن تخمهاولی رطوبات بردم بالا بالا نمیر چرا

        1. سلام
          محیط زندگی خشکه ؟ دستگاه اگه خروجی رطوبت و هوا داره ، پلاک بزار اونجا
          درب رو اصلا باز نکن

  37. سلام ما یک دستگاه ۴۰۰تایی داریم
    وقتی رطوبت ساز را به دستگاه متصل میکنیم فیوض میسوزاند باید چکار کنیم

    1. با سازنده دستگاه تماس بگیرید
      احتمالا به دلیل مصرف برق زیادشه

  38. سلام ببخشید من خودم ی دستگاه جوجه کشی درست کردم دمای دستگاه رو روی ۳۷,۷ گذاشتم و ی ظرف آب گذاشتم برای رطوبت آیا رطوبت سنج ندارم عیبی نداره؟؟

    1. حتما رطوبت سنج هم بذار
      تخم ها هر دو الی سه ساعت یکبار باید چرخش داشته باشن

  39. با سلام
    ببخشید جناب یک سوال داشتم تخم اردک چگونه نطفه سنجی کنم ؟
    بعدش من دستگاه رو ۲ روزه فعال کردم ولی میخوام جابه جاش کنم مشکلی پیش نمیاد؟
    اونوقت فن تهویه واجبه؟
    و روز چندم نطفه سنجی کنم؟

  40. سلام وققتون بخیر ،
    من بعد اینکه ی روز از ستر دستگاه جوجه کشی گذشته بود دوباره تعدادی تخم داخل دستگاه اضافه کردم دقیقا ی روز از ستر گذشته بود دستگاهمم به صورت اتومات میره تو هچر و دما رطوبت ب طور خودکار تغییر میکنه، طبیعتا تخم هایی ک اول گذاشته بودن تو زمان مناسب میره تو هچر اون تخمایی که روز دوم گذاشتم اگه یک روز زودتر برن تو هچر مشکلی داره یا اختلاف دما و رطوبت ستر هچر اونقدری تو ی روز اختلاف تاثیر داره رو تخم هایی ک روز دوم اضافه کردم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. یک روز زودتر بردن به هچر مانع از جذب کامل زرده میشه و احتمال متولد نشدن جوجه هست
      بهتر که از دستگاه های ستر و هچر همزمان استفاده کنید تا این مشکل براتون پیش نیاد

  41. سلام ایا جایی ک دستگاه جوجه کشی قرار داره و تخم داخلشه تو دوره ستر باید دستگاه تو محل تاریک قرار بگیره درب دستگاهم شیشه ایه لامپ روشنه تو جایی ک قرار دادم روی درو بپوشنم یانه

    1. اگر شیشه ای مات هستش نیازی به خاموش کردن لامپ نیست
      اما اگر شفاف بهتر از لامپ های کوچک شب خواب استفاده کنید.

  42. سلام تخم مرغ هارا تو ۲۴ ساعت چندبار چرخید در طول ۲۴ ساعت هر چند ساعت باید ی بار چرخید

    1. هر ۴ ساعت یکبار باید چرخش داده بشه
      اگر به صورت عمودی قرار داده شده، قسمت تیز باید رو به پایین باشه و ۴۵ درجه چرخش داشته باشه
      اگر به صورت افقی (خوابیده) قرار داره ، هر ۴ ساعت نیم دور باید چرخانده بشه

  43. ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم انتقال تخم به هچر در روز ۱۷ برای جوجه مشکل ساز میشه

    1. بهتر که روز ۱۹ این کار رو بکنید
      در روز ۱۷ احتمال اینکه جوجه کامل تشکیل نشده باشه هست و تا زمانی که کامل تشکیل نشده باید همچنان چرخش داشته باشه تا زرده رو کامل جذب کنه

  44. سلام ممنون از اینکه پاسخ دادین واینکه من یه سوال دیگه هم داشتم اونم اینکه وقتی تخم رو نطفه سنجی میکنم میبینم که توی تخم جوجه هنوز تخم رو پر نکرده و فقط بخش کوچیکی از اون باقیمونده به جز(کیسه هوا) میخواستم بدونم که تو این ۲ روز اینده اون قسمت هم کامل میشه

    1. ممکن که کاملا پر نشه
      ایا حرکت جوجه رو داخل تخم متوجه می شید؟

        1. پس به جوجه کشی ادامه بدید و در روز مقرر وارد قسمت هچر کنید تا ان شالله جوجه ها به دنیا بیان

  45. سلام من یه دستگاه خونگی ساختم و توش سه تا تخم مرغ گذاشتم و امروز روز ۱۸ هستش جنین ها در داخل تخم ها بزرگ شدن وتکون هم میخورن در حالی که دما بین ۳۴ تا ۳۵ و رطوبت ۵۸ هست میخواستم بدونم ایا دما در سه روز پایانی مناسب هست یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید واینکه از فردا یعنی روز ۱۹ دیگر نیازی به چرخش تخم هانیست یا از امروز

    1. از روز نوزدهم نیازی به چرخش نیست ، دما باید ۳۷ و رطوبت باید بالای ۶۵ درصد باشه

  46. یه سوال جنین وقی که بزرگ تر میشه تحرک رگ هاش یا خودش کم تر میشه یا نه؟ اصلا جنین داخل تخم تکون میخوره یا نه؟

  47. ببخشید من اولین بارم هست میشه یکم راهنمایی کنید روز های هچر دما باید ۳۸درجه باشه یا بیشر؟ بعد اینکه باید از روز ۱۶ به بعد تخم ها رو نچرخونیم؟

    1. اگر از تخم مرغ استفاده می کنید، از روز ۱۹ نباید تخم ها رو بچرخونید
      ولی اگر از تخم سایر پرنده ها استفاده می کنید، ۳ روز اخر رو به عنوان دوره هچر در نظر می گیرید.
      دما باید روی ۳۷.۲ درجه و رطوبت روی ۶۵ الی ۷۰ درصد باشه ، چرخش تخم ها رو هم باید متوقف کنید.

  48. سلام من روی بخاری سه تا تخم مرغ نطفه دار گذاشتم الان هشت روزشون هست و جنین داخل تخم ها تشکیل شده پوسته تخم مرغ ها یکم کثیف هست آیا براشون مشکلی پیش نمیاد

    1. بخاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      منظورتون کدوم بخاری هستش
      امکان نداره جوجه تشکیل بشه

      1. بخاری گازی که خودمون باش گرم میکنیم شعله بخاری رو متوسط کردم تخم مرغ ها رو هم گذاشتم توی یه روسری نخی توی سبد سبد روهم گذاشتم روی یه قابلمه پر آب که درش برعکس گذاشتم یه شال نخی هم روش هست تا الان جنین داخلش تشکیل شده چشماش و درست شده الان هم پا و بالش داره درست میشه

        1. به جوجه کشی ادامه بدید انشالله که نتیجه بگیرید
          فقط تخم ها رو روزانه چند بار بچرخون تا جنین نمیره

  49. سلام من میخام یه دستگاه جوجه کشی درست کنم ولی نمیدونم چطور باید تخم هارو بچرخونم اگه در دستگاهو بازکنم و تخم هارو بچرخونم میترسم دما خراب بشه

    ویه سوال دیگه داشتم که من شنیدم اگه تخم ها در ۵ روزگی به بالا دست بخورن یعنی اگه دست انسان لمسشون کنه خراب میشن چطور باید کدلینگ کنیم که دست نخوره و اگه کدلینگ کنیم باید تخم بیاد بیرون ایا حراب نمیشه ؟ لطفان کمک کنید

    1. اصلا نباید در دستگاه رو باز کنید چون با هر بار باز و بسته کردن درب ، کل دما و رطوبتش به هم میخوره
      تخم ها روی یک شانه پلاستیکی تخم مرغ قرار بدید و یک میله به شانه وصل کنید
      میله رو از کناره های دستگاه به بیرون انتقال دهید و برای چرخاندن تخم ها کافیه که میله رو بچرخونید

      1. اخه من میخوام تخم هارو به روش افقی یا خوابیده بزارم در اون صورت چطور بچرخانیم

        1. باید از روش غلتکی استفاده کنید
          ی غلتک میسازید و تخم ها رو روی اون قرار میدید، بعد از بیرون هر چند ساعت یکبار چرخش میدی

      2. ویه سوال دیگه داشتم که من شنیدم اگه تخم ها در ۵ روزگی به بالا دست بخورن یعنی اگه دست انسان لمسشون کنه خراب میشن چطور باید کدلینگ کنیم که دست نخوره و اگه کدلینگ کنیم باید تخم بیاد بیرون از دستگاه ایا حراب نمیشه ؟ لطفاکمک کنید

        1. حتما دستاتون رو با اب و صابون شسته و به خوبی ضد عفونی کنید و یا از دستکش لاتکس استفاده کنید
          چون دست حاوی میکروب و وقتی دست می زنید این میکروب ها وارد تخم میشه و جنین رو از بین میبره

      3. ویه سوال دیگه داشتم که من شنیدم اگه تخم ها در ۵ روزگی به بالا دست بخورن یعنی اگه دست انسان لمسشون کنه خراب میشن چطور باید کدلینگ کنیم که دست نخوره و اگه کدلینگ کنیم باید تخم از دستگاه بیاد بیرون ایا خراب نمیشه چطور کدلینگ کنیم که هم در دستگاه باز نشه هم دست نخوره چون شما گفتین در روز ۷ تا ۱۰ کدلینگ کنید چطور تخم ها وقتی تو دستگاهن کد لینگ کنیم

        1. بهتر که از دستکش لاتکس استفاده کنید و دست ها و تمامی وسایل رو به خوبی ضد عفونی کنید
          تخم ها رو همراه با شانه از دستگاه بیارید بیرون
          البته قبلتش باید دمای محیط رو به ۳۲ الی ۳۳ درجه افزایش داده و رطوبت روبه ۶۰ برسونید تا شوکی به تخم ها واردنشه
          برای مطالعه اموزش کامل نطفه سنجی کلیک کنید.

  50. سلام ببخشید من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم ولی متورم تایمر نداره وبا ترموستات کار میکنه آیا من الان جوجه کشی کنم امیدی به جوجه دادن دستگاه هست ممنون

    1. اگر دما و رطوبت به خوبی تامین بشه و تخم ها مرتبا چرخش داده بشن ، میتونه جوجه بده

  51. سلام من دو روزه که تخم ها رو داخل دستگاه گذاشتن ولی یه لحظه دستگاه اتسالی کرد و تخم هارو برق گرفت ولی تخم ها داخل سبد بودن ایا براشون مشکلی پیش اومده راسی رطوبت دستگاه از ۶۳ الا ۶۵ پایین تر نمیاد ایا این هم مشکلی به وجود میاره

    1. بعد از گذشت چند روز از جوجه کشی ، تخم ها رو نطفه سنجی کنید
      اگر رگ های خونی و جنین متحرک رو مشاهده کردید یعنی مشکلی برای تخم ها به وجود نیومده

      1. میخواستم بدونم تخم مرغ های بدون نطفه ای که بعد از چند روز تشخیص داده شد که نطفه ندارن و از دستگاه خرجشون کردم قابل استفاده هستن برای خود جوجه ها؟

        1. احتمالا فاسد شده اند بهتر که دور بندازید و جان جوجه ها رو به خطر نیندازید.

  52. سلام خسته نباشید ببخشید دما دستگاه جوجه کشی نیمه اتوماتیک خریدم که دما رفته بود ۳۹ ایا زنده هستند امیدی هست خیلی ناراحت هستم‌ روز دوم رفته بودم بیرون

    1. به جوجه کشی ادامه بدید و روز هفتم نطفه سنجی کنید
      جنین های زنده رو از مرده جدا کرده و دوباره به جوجه کشی ادامه بدید

      1. سلام ممنون بابت پاسخگویی شما ببخشید در یک مکان دو متر در دو متر چه تعداد بلدرچین میشه پرورش داد؟؟

        1. سلام
          هر مترمربع برای نگهداری از ۳۵ تا ۴۰ بلدرچین تخم گذار مناسب هست
          برای بلدرچین مولد و یا برای بلدرچین گوشتی این تعداد کمتر میشه و نیاز به محل هایی برای پریدن و … هم هست

          شما ۲ متر داری مقدار رو ضربدر ۲ کن

        2. این مقدار یعنی دو متر در دو متر برای چند عدد جوجه بلدرچین تا ۲٠ روزگی مناسب هست؟؟

  53. ببخشید من خودم درست کردم بعد
    تقریبا ۴۰ درجه هست یه روزه همینجوریه امیدی هست

      1. سلام وقت شما بخیر در عمل چرخش برای تخم بلدرچین ایا هر ۱۲۰ دقیقه یکبار انجام بشه مناسبه؟

        1. سلام وقت شما بخیر ببخشید من یه دستگاه تمام اتومات ساختم یسوال داشتم فقط فن سیرکولاسیون رو در داخل دستگاه و در بالای دستگاه قرار دادم دما رو باید به پایین بده یا بکشه بالا؟

        2. فن سیرکولاسیون وظیفه چرخش هوا در داخل دستگاه را دارد و حرارت و رطوبت رو از نقطه گرم به نقطه سرد منتقل میکنه
          اون فنی که شما میگید ، فن تهویه است که بهتر هوا رو به بیرون انتقال بده
          و در دیواره های دستگاه چند سوراخ ریز ایجاد کنید که هوای تازه به داخل بیاد
          البته فن تهویه همیشه نباید روشن باشه ، فقط در مواقعی که دما و رطوبت به بیش از مقدار مجاز برسه و باید توسط برد جوجه کشی یا یک برنامه دیگه کنترل بشه

        3. سلام ممنون از پاسخگویی تون منظورم همون فن سیرکولاسیون هست من یه فن داخل و بالای دستگاه گذاشتم که دما رو به سمت پایین هدایت میکنه و یه فن پایین دستگاه گذاشتم که دما و رطوبت رو به سمت بالا هدایت میکنه که نحوه ی چرخش دما و رطوبت در دستگاه به خوبی صورت بگیره و یکنواخت بشه آیا درست هست یا لازمه که فن نصب شده در بالای دستگاه رو قطع کنم؟ببخشید طولانی شد

        4. به نظرم وجود یک فن کافیه
          اگر می خواهید دما و رطوبت بهتر چرخش پیدا کنه ، دو تا فن رو می تونید فعال کنید

        5. ممنون از پاسخگویی شما تشکر ببخشید فقط یسوال دیگه داشتم از خدمتتون من منبع تولید گرمای دستگاه رو دو تا لامپ قرار دادم و اینکه دو تا فن دائم هم روی لامپ ها نصب کردم میخواستم بدونم
          این فن ها چطور باید کار کنن یعنی هوا رو به سمت پایین و به لامپ ها بزنن یا به سمت بالا؟

        6. اول اندازه کارتن و میزان گرمادهی لامپ ها بررسی کنید اگر دمای داخل بیشتر از ۳۷.۵ درجه شد باید یکی از لامپ ها رو بردارید و یا از دیمر استفاده کنید که میزان روشنایی لامپ رو تنظیم میکنه
          اگر لامپ ها رو در قسمت بالایی کارتون نصب کنید و فن ها هم در بالای اونا قرار داره ، پس باید به سمت پایین هوا رو انتقال بده تا گرما به تمامی قسمت های کارتون برسه

        7. سلام وقتتون بخیر ببخشید یه دستگاه جوجه کشی دست ساز داشتم که توی اتاق گذاشتمش و دمای اتاق معمولا روزا بین ۳۲ تا ۳۵ درجه هست آیا مشکل ساز میشه و دمای اتاق فرقی داره؟؟

        8. با توجه به اینکه دمای اتاق بالاست و لامپی که برای تولید حرارت گذاشتید هم دمای بالای ۴۰ درجه رو تولید خواهد کرد.
          بنابراین دمای داخلی دستگاه جوجه کشی بسیار بالا خواهد رفت
          بهتر که از دماسنج استفاده کنید و در صورت امکان از لامپ کوچکتر استفاده کنید و یا به اتاق خنک تری منتقل کنید.

        9. اگر حرارت لامپ درون دستگاه جوجه کشی رو به وسیله دیمر کنترل کنم و دما رو روی ۳۷.۵ نگه دارم آیا دمای بالای اتاق مشکل سازه؟؟

        10. باید تست کنید
          اگر لامپ رو به ترموستات وصل کنید شاید بتونه دما رو کنترل کنه
          دمای خود اتاق نزدیک به دمای جوجه کشی هستش پس با یک لامپ کوچک تر هم میشه دما رو به ۳۷ رسوند.

        11. سلام من چند تا جوجه مرغ داشتم الان ۲۰ روزه هستن و بال هاشون در اومده ولی بال هاشون آویزونه علت افتادگی بال هاشون چیه غذا میخورند ولی گاهی اوقات یه گوشه چرت میزنن آیا دچار بیماری شدن و راه درمانشون چیه؟؟

        12. بله بیمار هستن
          پرنده های بیمار رو از پرنده های سالم جدا کنید و برای درمان حتما به دامپزشک و یا داروخانه حیوانات مراجعه کنید

        13. سلام ببخشید برای جوجه بلدرچین از زمان تولد تا سن دو هفتگی که به نور و روشنایی ۲۴ ساعته نیاز داره آیا میشه از لامپ های ال ای دی سفید یا مهتابی اسفاده کرد؟؟

        14. نور باید گرمای لازم رو هم ایجاد کنه
          لامپ های مهتابی گرمای کافی ایجاد نمی کنن ، از لامپ های رشته ای استفاده کن

      2. سلام من دستگاه جوجه کشی دست ساز دارم کمی گرم شدن پوست تخم ها طبیعیه ؟

        1. بله طبیعیه
          باید از دماسنج استفاده کنی تا دمای داخل دستگاه رو بدونی

  54. سلام بنده یه سوال داشتم دستگاه ۱۲۶تایی … رو دارم الان۱۲الی۱۳روز شده روی یکی از تخم مرغ ها حدود۷تا کرم سفید وجود داره چیکار باید بکنم همون تخم هم جوجه داره

    1. سلام
      با یه دستمال خشک پاکشون کن
      ممکنه محل نگهداری تخم ها مناسب نبوده باشه و اگه لارو زده باشن با مشکل مواجه خواهید شد

  55. سلام دستگاه جوجه کشی مشهد برق دارم روز هفدهم شده مقداری تخم ها بوی نامطبو گرفته مشکل خاصی هست؟درضمن در روز هفت و چهار ده نطفه سنجی کردم وتخم های بی نطفه روخارج کردم

    1. دوباره نطفه سنجی کنید و تخم های خراب رو از دستگاه خارج کنید
      احتمال مرگ جنین در حین جوجه کشی وجود داره

  56. سلام
    خسته نباشید.
    نزدیک دو هفته پیش یک یا کریم جای پنجره خونمون تخم گذاشت و به خاطر اینکه ما براشون غذا می گذاشتیم ترسید و دیگه برنگشت. ما تخمارو تو خونمون آوردیم چون هوا سرد بود. یک ماسک سالم رو بصورت گرد در آوردیم و توشو دستمال ریز کردیم. بعد روی دستمال ها تخم هارو قرار دادیم.
    بعد هر روز ظهر جای پنجره میگذاریم تا هوا و آفتاب بخورن.
    میخواستم بدونم این لونه ای که براشون ساختم مناسبه و اینکه از کجا بفهمم که تخم نطفه داره یا نه.
    من هر چی تو سایتا گشتم هیچ مطلبی در مورد شرایط نگهداری تخم ها بدون مادر نبود.
    لطفا اگه کسی در این مورد ماهر است بیزحمت من رو راهنمایی کنه.
    باتشکررررر

    1. اگر می خواهید تخم ها رو به جوجه تبدیل کنید باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید
      در غیر این صورت بهتر که همونجا بمونه تا مادرشون بیاد روشون بخوابه

    2. سلام برای زیر پای جوجه بلدرچین از ماسه بادی استفاده کنیم مناسب هست؟

  57. سلام
    امروز روز بیست و یکم است که تخم داخل دستگاه است اما خبری نشده
    تا چه موقعی صبر کنم

    1. سلام
      نطفه سنجی رو قبلا انجام دادید ؟ سالم بودن ؟
      الان یکی رو چک کنید

      1. سلام وقتتون بخیر.
        من دستگاه جوجه کشی خانگی دارم ، روز شانزدهم متوجه شدم لامپ دستگاهم سوخته ،بعد از چند ساعت که متوجه شدم دوباره لامپ گذاشتم و دما را تنظیم کردم ، آیا تخم مرغهام از بین رفتن ؟

        1. به جوجه کشی ادامه بدید و بعد از چند روز نطفه سنجی کنید

  58. سلام خسته نباشین
    میخواستم بدونم آیا تخم های بدون نطفه که از دستگاه خارج کردیم (بعد از یک هفته تا ده روز ) قابل مصرف و خوردن هستن یا نه ؟

        1. سلام
          یه لحظه باشه نه ولی داعم روزی چندبار نکنید بهتره

  59. سلام من هر روز با چراغ گوشی جوجه هارو نگاه میکنم مشکلی به وجود میاد

    1. منظورتون تخم های در حال جوجه کشی هستن؟
      یا جوجه های به دینا امده
      اگر منظورتون تخم باید هفته ای یکبار نطفه سنجی کنید
      اگر منظورتون جوجه است نه مشکلی نیست فقط برای گرم کردن محیط شون حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کن تا تلف نشن

        1. هر روز کار درستی نیست
          باید هفته ای یکبار نگاه کنید اونم دمای محیط رو تا ۳۲ درجه ببرید بالا تا تخم ها شوک دمایی نداشته باشن

  60. سلام ببخشید من دستگاه رو روشن کردم کلادر حال چرخش هست ودمای حرارت پایین می آید ورطوبت بالا میرودید چه کاری باید انجام دهم

    1. سلام
      بیشتر توضیح بدید
      دستگاه چی هست
      میزان دما رو رطوبت رو چند نشون میده
      دما و رطوبت محیط چند هست ؟

  61. سلام. با وجود نه روز از شروع جوجه کشی. هیچ گونه نشانه ای در زمان نور بینی مشاهده نشد . البته روز های قبل دستگاه با تغییرات دمایی زیادی روبرو بود و حتی گاهی اوقات خاموش یا به دمای ۴۰ درجه می رسید. آکنون بهتر شده است . آیا امکان رشد جنین در روز های آینده وجود دارد؟ در ضمن دستگاه جوجه کشی دست ساز می باشد و در گله نیز خروس وجود دارد

    1. سلام
      هیچکدوم تغییری نداشتن ؟ روز ۱۲ هم تست کنید
      نبود بردارید تخم ها رو
      سری بعدی تغذیه طیور و نسبت خروس و مرغ رو رعایت کنید

  62. سلام در بین روز اول و دوم زمانی که دمای دستگاه دیده شد از۴۰ درجه بالاتر بود .اما نمی دانم که چند ساعت یا چند دقیقه در این حالت بود و دما را کاهش دادم. آیا مشکلی نمی باشد؟در ضمن دستگاه جوجه کشی دست ساز می باشد .و آیا برای چرخش هر ۶ ساعت یکبار کافی می باشد

    1. سلام
      اینکه نمیدونید چه مدت بوده ، پس نمیشه گفت تاثیری داشته یا خیر !
      هر ۶ ساعت هم خوبه ، اگه هر ۵ ساعت بشه بهتره

      1. سلام من یک جوجه از تخم بیرون می آمد مادرش تخم رو شکسته بود من پوسته رو از دورش ورداشتن که جوجه نفس بکشه اشکالی نداره

        1. اما نباید جوجه رو به صورت کامل از پوسته بیرون بیاری
          باید همچنان داخل پوسته بمونه تا خودش خشک بشه بیرون بیاد
          محیطش رو گرم و مرطوب کن تا تحملش بره بالا و تلف نشه

  63. سلام… دستگاه من تقریبا ۵ یا ۶ ساعت برق رفته بوده رفتم دیدم تخم ها سرد هستن یعنی دیگه جوجه ها از دست رفتن؟؟؟؟

    1. امکانش هست ولی به جوجه کشی ادامه بدید و نا امید نشید
      احتمال زنده ماندن برخی از نطفه های قوی وجود داره

  64. من یک سوال دیگه هم داشتم میشه تخم مرغ وتخم بوقلمون رو باهم تو یک دستگاه بزاریم

    1. نه نمیشه
      چون دما و رطوبت و دوره جوجه کشی متفاوتی دارند.

      1. سلام وقتتون بخیر ببخشید علت مرگ بلدرچین در ۱۵ روزه گی چی هست؟؟

  65. سلام ببخشید میشه بعد چند روز به تخم مرغهای توی دستگاه تخم مرغ اضافه کنیم

    1. بله میشه
      اما باید تاریخ ورودشون رو یادداشت کنید تا در دوره هچر برای انتقال تخم ها دچار سردرگمی نشوید.

  66. سلام
    سوال ۱_ اگه یک تخم ترک کنه ولی طوری که هوا به جوجه برسه نباشه بعد چقدر انتظار باید سوراخ کنیم ؟

    سوال ۲_ اگه جوجه بیشتر از یک روز سوراخ کرده و بیرون نیومده باید منتظر موند یا بعد همون هشت ساعت اول درش اورد ؟

    سوال ۳_ اگه یک تخم پوسته خیلی سخت داشته باشه طوری که رطوبت هفتاد درصد هم روش تاثیر نزاره چه روزی می توان سوراخ کرد ؟باید کیسه هوایی که در بالای تخم قرار دارد رو سوراخ کرد ؟

    سوال ۴_الان روز بیستم هست چند تخم که داخلش جوجه هست سوراخ نشده میشه سوراخ کنیم ؟

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست !
      جوجه باید خودش بتونه بیاد بیرون ، اگه نتونه میشه یکمی کمکش کرد ولی اون جوجه به احتمال ۷۰ درصد ضعیف خواهد بود و دلیلش هم یا رطوبت کمه یا ضعیف بودن نطفه یا هر دو
      تخم با این شرایط راندمان کمی داره ! سوراخ کردن فایده ای نداره چون اون ضخامت زیادی داره و اکسیژن کمی به نطفه میرسه ، تخم های غاز در چنین مواردی شرایط مجزایی دارن
      میتونید تست کنید ولی به امکان زیاد اونا از دست رفتن

      1. سلام ببخشید برای چرخش تخم بلدرچین در دستگاه دست ساز آیا چرخش هر ۶ ساعت هم مناسبه؟

        1. مناسب ولی برای گرفتن بالاترین بازدهی بهتر که هر ۴ ساعت یکبار انجام بشه

  67. ببخشید امروز ۲۲ روزه در نیومد نکشو شکوندم زنده بود ولی یک ذره ازش خون رفت جوجه هه میمیره

    1. سلام
      امکان تلف شدن پرنده ها زیاده ، دستگاه دستساز بود ؟ رطوبت به چه شکلی ایجاد شده بود ؟

  68. سلام لطفا کمکم کنید
    چرا دستگاه من رطوبتش بالا پایین میشه مثلا تو چن دقیقه یدفعه رطوبت میره ۶۸ دوباره برمیگرده
    مارکش ایزی باتور ۶۴ تایی

      1. ببخشید یه سوال داشتم

        من یه دستگاه ساده دستی دارم

        من تخم مرغ ها رو هر ۶ ساعت ۱۸۰ درجه میچرخانم.
        به نظر شما این روشِ خوبه؟

        1. سلام
          اگر تخم ها رو به صورت خوابیده قرار داده باشید، مشکلی نیست
          اما اگر تخم ها ایستاده هستند ، نباید بیشتر از ۴۵ درجه بچرخونید.

    1. سلام خسته نباشید
      من یه دستگاه دست ساز دارم که الان ۱۲ روزه ۳۰ تخم گذاشتم و همه چیزو رعایت کردم ،چند ساعت غافل شدم دیدم دما رو ۴۲ درجه هست ،نمیدونم چه مدت تو این دما موندن ولی زود اوردم پایین ،به نظر شما چیشدن ،چیکار باید کنم

      1. به جوجه کشی ادامه بدید
        اگر برای یک یا دو ساعت بوده باشه احتمالا جوجه ها زنده می مونن

  69. سلام من ۵ تا جوجه باز کردم ۳تاشون مردن ۲تای دیگه یکی شون خیلی رشد کرده یکی شون خیلی کم رشد کرده! اون جوجه ی دیگه مشکلی داره؟
    ازکجا باید فهمید که مرغن یا خروسن؟

    1. سلام
      تا پنج هفتگی نمیشه تشخیص داد، بعدش از طریق مخرج میشه تشخیص داد

  70. احتمال مرگ نطفه وجود داره
    اما ۸ ساعت مشکل زیادی ایجاد نمیکنه

  71. سلام وقت بخیر من یه دستگاه جوجه کشی درست کردم دما و رطوبتش از اول جوجه کشی درست بوده و روزی سه بار تخم ها رو میچرخوندم و الان روز ۲۰ ام هست و هنوز اثری از بیرون اومدن جوجه نیس درضمن کدلینگ شون کردم و داخل تخم کامل سیاه شده فقط کیسه هوایی سفید هس لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ایا امیدی هس ؟؟؟

    1. سلام
      دما و رطوبت رو در روز ورود به هچر تغییر دادید ؟
      روزی سه بار که واقعا کمه ! حداقل ۴ بار ! هر چقدر گردش بیشتر باشه و منظم تر باشه راندمان بالاتر میره
      دما و رطوبت هم اهمیت بالایی داره ، در چه حدودی نگهشون داشته بودید و چطوری سنجش میکردید ؟

      1. دما و رطوبت رو در ستر ۳۷.۷و۶۰درصد بود و در دوران هچر روی ۳۷.۳و رطوبت ۷۰هس تخم ها رو هم با فلش گوشی تو یه میحط تاریک نگاه کردم کاملا سیاه شده به غیر از کیسه هوایی که سفید دیده میشه

        1. خوب پس شرایط ایده آل هست (جز میزان چرخش روزی سه بار )، دقت کنید که در هچر نچرخونید تخم هارو . رطوبت رو ۵ درجه بالاتر ببرید بشه ۷۵
          دو روز هم صبر کنید و شرایط رو بررسی کنید
          اگه جوجه کشی که هیچ ، در غیر این صورت تخم های سری بعد رو از یه جای دیگه تهیه کنید و میزان چرخوندن رو هم به روزی ۵ بار افزایش بدید و تست کنید
          دستگاه های دستساز فقط با تست میشه نتیچه گرفت ، با حدس و گمان نمیشه چیزی گفت

        2. یعنی الان امیدی به بیرون اومدن جوجه ها نیست؟اگه پوسته تخم ها رو بشکنم چی؟

        3. حسین جان عرض کردم خدممتون که رطوبت رو کمی بالا ببرید و دو روز صبر کنید ، امید هست چرا نباشه ! هنوز که ۲۳ روز تکمیل نشده !
          صبور باشید
          اگه تخم رو بشکونید ممکنه ناقص متولد بشن ، حداقل باید بتونه یه نوک بزنه

  72. سلام دوستان من ۲۲ روزه تخمرو گذاشتم زدم پشت تخم رد شکستم از پشتش معلومه که تکان میخوزا جوجه زنده است وخون توش هست ایا من باید کمکش کنم

  73. ببخشیدتخم مرغ های داخل دستگاه من از خودش ترک می‌بره چرا اینجوری میشه جواب بدین

    1. روز چندم گذاشتید داخل دستگاه؟
      از چه دستگاهی استفاده می کنید؟

    2. سلام، خسته نباشید، من ی دستگاه ۱۲۶تایی دارم، هر بار ک تخم داخلش میزارم تقریبا نصف تخم ها جوجه میشن، در خرید تخم مرغ هم خیلی دقت میکنم، دما و محیط دستگاه رو هم خیلی وقت میکنم، چیکارکنم ک بازدهی بالا بره

      1. حتما تخم ها کهنه هستن و یا گله مادر دارای بیماری هستن
        برای دریافت راهنمایی دقیق تر با خدمات پس از فروش مشورت کنید.

  74. سلام ببخشید یکی از تخم مرغام نک زده و۱۲ ساعت است که نکش بیرونه و جیک جیک میکند
    چکار کنم کمکش کنم

  75. سلام
    من طی سه دوره به علت پیدا نکردن تخم نطفه دار به فاصله س روز تخم ها را در دستگاه قرار دادم،به نظر شما در. دوره هجر اگر دما و رطوبت راتغییر ندهم. احتمال موفقیت چقدر کاهش میابد؟
    به. نظر شما چکار کنم

    1. سلام
      خوب بستگی به دستگاه داره
      بعضی از دستگاه ها قابلیت اضافه کردن تخم رو دارن و به دلیل سیستمی که دارن در قسمت انتهایی رطوبت رو بالا میبرن و درنتیجه تخم نطفه دار جدید رو میشه بهشون اضافه کرد
      به این دستگاه ها میگن ستر هچر همزمان

      در دستگاه های عادی امکان هچ وجود داره ولی دقیق نمیشه درصد گفت بهش

  76. سلام من ۱۰ تا تخم مرغ دارم که گزاشتم تو دستگاه برق شهر ما امروز ۳الی ۴ ساعت رفت من از دسگام فراموش کرده بودم بعد ۳ ساعت که رفتم دورشون بدم دیدم دستگام خاموشه و دما ۲۸ و رطوبت ۹۰ آیا جنین تو تخم مرغ مرده الان ۱۲ رو شونه که تو دستگاه لطفاً جواب بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋