جوجه کشی بلدرچین | آموزش کامل جوجه کشی از بلدرچین

آموزش جوجه کشی بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین می تواند یک کار لذت بخش و البته پر درآمد باشد. اگر مطالب موجود در اینترنت را مطالعه کرده باشید معمولا در مورد جوجه کشی بلدرچین دشواری های بسیاری نوشته اند.من میخواهم با شما یک رازی را در میان بگذارم ، جوجه کشی و پرورش بلدرچین سخت نیست ، بلکه تجربه و دقت می خواهد.

من میخواهم با شما یک رازی را در میان بگذارم ، جوجه کشی و پرورش بلدرچین سخت نیست.

 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم بلدرچین ژاپنی
» عایق بندی کامل بدنه
» دارای یکسال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

چرا آموزش جوجه کشی از بلدرچین مهم است؟

شاید این سوال از خاطرتان عبور کند که آیا آموزش جوجه کشی بلدرچین واقعا مهم است؟ در جواب باید گفت که هر حرفه ای دارای فوت و فن های خاص خود می باشد و در صورتی که با فوت و فن ها و تکنیک های آن حرفه آشنایی لازم را نداشته باشید، احتمال شکست در آن شغل بسیار بالا خواهد رفت. در حرفه پرورش بلدرچین نیز همین طور، اگر شما به صورت سنتی و بدون بهره گیری از دانش روز قدم بردارید احتمال دارد که تا حدی پیشرفت کنید، اما احتمال شکست شما و عدم سود دهی کار شما در هر لحظه وجود خواهد داشت، یعنی کافیست تا یک بیماری واگیر دار بلدرچین های شما را در بر بگیرد، در آن لحظه متوجه خواهید شد که بهره گیری از تجربیات دیگران چقدر می توانست در جلوگیری از این بیماری موثر واقع شود. در فرایند جوجه کشی بلدرچین نیز شاید شما بدون خواندن این مقاله یا سایر مقاله ها فرایند جوجه کشی موفقی را پشت سر بگذارید، اما مسلما خواندن این مقاله راندمان و درصد موفقیت شما را بسیار بالا خواهد برد و از مشکلات احتمالی آینده نیز جلوگیری خواهد نمود، پس خواندن این مقاله خالی از لطف نخواهد بود.

انواع نژاد بلدرچین

اگر حتی برای یک بار هم از جوجه کشی از مرغ پرداخته باشید ، باورداشته باشید هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد ، تنها تفاوت در مدت زمان جوجه کشی کمتر بلدرچین است همچنین شاید شما نطفه سنجی را نیز فراموش کنید و به آن توجه نکنید. همین بس که فقط کافیست تخم های نطفه دار بلدرچین را در داخل یک دستگاه جوجه کشی قرار دهید آن را روشن کنید و ساعت و روز های سپری شده را صبر کنید تا جوجه های بلدرچین به شما سلام بگویند.البته اگر ماشین جوجه کشی اتوماتیک داشته باشید تا خودش عمل چرخش و تنظیم دما و رطوبت را انجام دهد فوق العاده میشود.

جوجه کشی بلدرچین ژاپنی

بیشتر بلدرچین های اهلی که در ایران نگهداری و پرورش داده میشوند از نژاد بلدرچین ژاپنی می باشند. جوجه کشی بلدرچین ژاپنی نیز همانند دیگر نژادهای این پرنده می باشد؛ با این تفاوت که دوره جوجه کشی بلدرچین ژاپنی به طور متوسط ۱۷ الی ۱۸ روز طول میکشد. بلدرچین های ژاپنی معمولا غریزه کرچی ضعیفی دارند و به ندرت کرچ میشوند. به همین دلیل جوجه کشی از این پرندگان عموما با ماشین های جوجه کشی انجام میگیرد. در ادامه این مطلب تمامی فوت و فن های جوجه کشی از این نژاد نیز ذکر شده است.

ویدیو آموزشی جوجه کشی بلدرچین

دانلود ویدیو


نکاتی در مورد خرید تخم های نطفه دار با کیفیت

اگر خودتان از قبل پرورش دهنده بوده اید و دارای بلدرچین های مولد و تخم گذار هستید، برای به دست آوردن تخم های نطفه دار حتما باید چند بلدرچین نر را وارد گله کنید، یعنی تولید تخم های نطفه دار منوط به وجود بلدرچین نر در گله تخم گذار می باشد، لطفا توجه فرمایید که به ازای هر بلدرچین نر ۴ بلدرچین ماده در نظر میگیرند، اگر این نسبت رعایت نشود کیفیت تخم ها کاهش خواهد یافت.
نکته بعدی در مورد تغذیه بلدرچین های تخمگذار می باشد، آنها باید روزانه به مقدار کافی پروتئین، کلسیم و سایر مواد معدنی را دریافت کنند تا بتوانند تخم هایی با کیفیت و نطفه دار تولید کنند، زیرا اگر تغذیه ناکافی و نامناسب داشته باشند، علاوه بر کاهش در تخم گذاری با بیماری های زیادی نیز رو به رو خواهند شد. این نکته را باید هنگام خرید تخم های نطفه دار نیز در نظر بگیرید، یعنی اگر پرورش دهنده ای به گله تخم گذار خود توجه ویژه ای دارد و برای تغذیه مناسب آنها هزینه می کند و جیره مخصوص بلدرچین های تخمگذار را تهیه می کند، پس می توان گفت که خرید از پرورش دهنده مورد نظر کاملا عاقلانه می باشد.

اگر از قبل هیچ بلدرچینی نداشته اید و اولین بارتان است که می خواهید جوجه کشی از تخم بلدرچین را شروع نمایید باید قبل از خرید تخم های نطفه دار نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

  • برای خرید تخم نطفه دار حتما به مزرعه و سالن پرورش دهنده مراجعه کنید تا از نزدیک بلدرچین ها را مشاهده کنید و از وجود بلدرچین نر در سالن پرورش مطمئن شوید، زیرا برخی از افراد سودجو اقدام به فروش اینترنتی تخم های نطفه دار می نمایند و وقتی از تخم ها جوجه کشی می کنید متوجه می شوید که بیشتر تخم ها بدون نطفه بوده اند، بنابراین اکیدا تاکید می کنیم از خرید اینترنتی و غیر حضوری پرهیز نمایید و حتی خرید از مغازه های داخل شهر نیز عاقلانه نخواهد بود.
  • برای اینکه متوجه وجود بلدرچین نر در گله شوید باید به شکل ظاهری بلدرچین ها توجه نمایید، بلدرچین های ماده دارای نقاط قهوه ای رنگ روی سینه خود هستند، اما بلدرچین های نر دارای سینه صاف و قهوه ای روشن می باشند که با کمی دقت متوجه جنسیت آنها خواهید شد.
  • مقایسه تعداد تخم های خریداری شده با تعداد بلدرچین های موجود در سالن؛ معمولا بلدرچین ها هر دو روز یکبار تخم گذاری می کنند، بنابراین اگر تعداد تخم هایی که از پرورش دهنده خریداری نموده اید بسیار بیشتر از بلدرچین های موجود در سالن بود، باید به قدیمی بودن تخم ها شک فرمایید.
  • تخم های نطفه دار بسیار حساس هستند و تا زمانی که در دستگاه جوجه کشی قرار نگرفته باشند، باید به شدت از آنها محافظت نمود، نطفه ها در دمای بالاتر از ۱۵ درجه به صورت ناقص رشد نموده و نهایتا میمیرند و در دمای زیر ۱۰ درجه نیز دچار سرمازدگی شده و در نتیجه می میرند، بنابراین بهترین دما برای نگهداری تخم ها دمای ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت ۷۰ درصد میباشد، پس اگر پرورش دهنده تخم ها را در محیطی بسیار گرم و یا بسیار سرد مانند فریزر نگهداری کرده باشد احتمال بی نطفه بودن تخم ها بسیار بالا خواهد بود.
  • از خرید تخم های شکسته، ترک خورده، بسیار کوچک، بسیار بزرگ، آلوده به خون و فضولات، کاملا دایره ای و مشکوک خودداری کنید زیرا تبدیل به جوجه نخواهند شد.
  • بلدرچین ها دارای نژاد های مختلفی هستند ولی بیشترین نژادهایی که در ایران پرورش می یابند، نژاد معمولی و ژاپنی می باشند که از میزان تخم گذاری بالاتری برخوردار بوده و سرعت رشد بیشتری نیز نسبت به سایر نژاد ها دارند.
  • برای خرید تخم های نطفه دار بلدرچین به نزدیک ترین سالن های پرورش بلدرچین مراجعه کنید، زیرا هر چه مکان دورتر باشد، احتمال مرگ نطفه ها حین جا به جایی وجود خواهد داشت.
  • برای اطمینان از تازه بودن تخم ها می توانید چند عدد از آنها را به صورت تصادفی انتخاب نموده و درون ظرفی پر از آب گرم قرار دهید، اگر تخم ها بر روی آب شناور شدند پس کهنه هستند ولی اگر به زیر آب منتقل شدند تازه هستند.
  • دمای مناسب برای نگهداری تخم های نطفه دار ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب ۶۰ درصد می باشد، در صورتی که محیط ذخیره تخم ها بسیار گرم یا بسیار سرد باشد، کیفیت تخم ها کاهش خواهد یافت، لطفا به این مورد نیز توجه نمایید.
  • تخم نطفه دار حداکثر تا ۶ الی ۷ روز قابل نگهداری است و بعد از آن نطفه درون تخم به شدت ضعیف شده و تبدیل به جوجه نمیشود.
  • در زمان انبار و نگهداری تخم نطفه دار بلدرچین بایستی روزانه هر سه ساعت یکبار تخم ها را به آرامی چرخاند.
  • هر چه تخم ها تازه تر باشند ، احتمال جوجه شدن آنها بیشتر خواهد بود، بنابراین در خرید تخم ها هیچ عجله ای نکنید خرید خرد خرد تخم های با کیفیت بسیار عاقلانه تر از خرید انبوهی از تخم های بی کیفیت می باشد.

مراحل جوجه کشی از بلدرچین

برای جوجه کشی مصنوعی  از بلدرچین معمولی و یا ژاپنی و دیگر نژادهای این پرندگان مراحل زیر را به دقت عملی کنید:

مرحله اول خرید دستگاه جوجه کشی: بهتر است ابتدا دستگاه جوجه کشی مد نظر برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار را تهیه کنید. اگر ابتدا به فکر تهیه تخم نطفه دار باشید و به موقع دستگاه جوجه کشی تهیه نکنید، تخم های نطفه دار کهنه شده و به جوجه تبدیل نخواهند شد.

مرحله دوم تست دستگاه جوجه کشی: ۲۴ ساعت قبل از جوجه کشی، دستگاه را تست نموده و از عملکرد قطعات مختلف آن و کالیبره بودن سنسورها مطمئن شوید.

مرحله سوم ضد عفونی دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار: داخل و بیرون دستگاه جوجه کشی باید کاملا ضدعفونی باشد تا احتمال آلوده شدن تخم های نطفه دار از بین برود. میکرو ارگانیزم ها و باکتری ها و عوامل بیماری به راحتی می توانند از منافذ پوسته تخم عبور کرده و جنین داخل تخم را تضعیف کنند.

همچنین در زمان انبار و نگهداری تخم های نطفه دار بلدرچین حتما آنها را با روش های اصولی ضدعفونی کنید.

مرحله چهارم انتقال تخم های نطفه دار به محیط گرم تر: چندین ساعت قبل از اینکه تخم های نطفه دار را به داخل دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید، آنها را در دمای اتاق (۲۲ الی ۲۴ درجه سانتی گراد) نگهداری کنید. بدین ترتیب تخم های نطفه دار با دمای اتاق هم دما میشوند.

مرحله پنجم انتقال تخم های نطفه دار به داخل دستگاه جوجه کشی: بهترین حالت برای چیدن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه حالت افقی می باشد. شانه های قدیمی این ویژگی را ندارند و فقط شانه جوجه کشی همه کاره (یونیورسال) و شانه غلطکی این قابلیت را دارند. اگر دستگاه جوجه کشی مورد استفاده شما دارای شانه قدیمی و مخصوص هر پرنده می باشد، به هنگام قرار دادن تخم های نطفه دار بایستی قسمت نوک پهن تخم رو به بالا باشد. زیرا کیسه هوایی در انتهای پهن تخم قرار دارد و اگر این قسمت رو به پایین باشد در اثر فشار پاره شده و جنین نمی تواند نفس بکشد.

مرحله پنجم تنظیم دستگاه جوجه کشی: هرگز به یکباره تخم های نطفه دار را در داخل دستگاه جوجه کشی با دما و رطوبت بالا قرار ندهید. زیرا اینکار باعث شوک دیدن نطفه درون تخم میشود. بهتر است که دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی به تدریج افزایش پیدا کنند. دما و رطوبت مورد نیاز و همچنین تعداد روزهای جوجه کشی بلدرچین را در جدول زیر برای شما آماده کرده ایم.

درصد رطوبت در هچر دما در هچر توقف چرخش درصد رطوبت در ستر دما در ستر کل دوره جوجه کشی نژاد
۷۰ الی ۷۵ ۳۷٫۲ ۲۱ ۵۲-۵۷ ۳۷٫۵ ۲۳ بلدرچین
۷۰ الی ۷۵ ۳۷٫۲ ۱۵ ۵۷-۶۲ ۳۷٫۷ ۱۷-۱۸ بلدرچین ژاپنی

 

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی بلدرچین

دمای ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۶۰ درصد برای دوران ستر و دمای ۳۷.۲ و رطوبت ۷۵ درصد برای دوران هچر بلدرچین مناسب می باشد.

مرحله ششم نطفه سنجی تخم ها بعد از ۷ روز: بعد از یک هفته میتوان نطفه سنجی تخم های بلدرچین را انجام داد. نطفه سنجی جهت شناسایی تخم های بدون نطفه و خارج نمودن آنها از دستگاه جوجه کشی الزامی است. هرگز نطفه سنجی را در زمان هچر و روزهای آخر جوجه انجام ندهید.  در ادامه نطفه سنجی را به طور کامل توضیح داده ایم.

مرحله هفتم تغییر وضعیت تخم های نطفه دار در زمان هچ: زمان هچر در جوجه کشی حساسیت بالایی دارد و معمولا ۳ الی ۵ روز آخر جوجه کشی به این دوره تعلق دارد. در زمان هچر چرخش تخم های نطفه دار متوقف شده و نباید درب دستگاه را باز کرد. دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی را مطابق با تنظیمات دوره هچر تنظیم کنید. در دوره هچر لازم است که اتاق جوجه کشی تهویه کافی داشته باشد تا اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها قرار گیرد. اکسیژن مصرفی جوجه ها در زمان هچر بیش تر از ستر می باشد. به همین دلیل توصیه میشود که دریچه های تهویه دستگاه جوجه کشی در زمان هچر بیشتر از دوره ستر باز شوند.

مراحل مهم در جوجه کشی از بلدرچین

مرحله اول – خرید تخم نطفه دار با کیفیت؛ برای شروع جوجه کشی موفق باید تخم های نطفه دار با کیفیت و با ضریب تبدیل بالا خریداری نمایید و یا اگر بلدرچین های مولد دارید باید در تغذیه آنها دقت عمل های لازم را اعمال نمایید تا کیفیت تخم ها را بالا ببرید.

مرحله دوم – خرید دستگاه جوجه کشی استاندارد؛ باید یک دستگاه جوجه کشی مخصوص جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین تهیه نمایید، هر چه دستگاه هوشمند تر و اتوماتیک تر باشد، راندمان جوجه کشی افزایش خواهد یافت.

مرحله سوم – تهیه مکان مناسب جوجه ها؛ تهیه مکان مناسب برای جوجه های تازه به دنیا آمده یک عامل کلیدی در سلامت و رشد جوجه ها خواهد بود. این مکان باید حتما دارای لامپ مادر مصنوعی ، دانخوری، آبخوری و وسایل گرمایشی و سرمایشی باشد.

مرحله چهارم – تغذیه مناسب جوجه ها؛ در این مرحله شما باید جوجه ها را تحت مراقبت ویژه قرار دهید، و با غذای مخصوص و انواع مولتی ویتامین ها تغذیه کنید، تغذیه به موقع و درست جوجه ها در افزایش سرعت رشد آنها و سلامت آنها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.


بلدرچین نژاد های مختلفی دارد ولی در نژاد معمول آن در سن ۸-۹ هفتگی پرنده مادر شروع به تخم گذاری می کند. فوق العاده نیست؟ اگر به دید سرمایه گذاری به موضوع نگاه کنیم واقعا این سرعت تخم گذاری فوق العاده است.تخم بلدرچین بسته به نژاد اگر نطفه دار باشد در ۱۷ روز نیاز دارد تا دوره ستر خود را در داخل دستگاه جوجه کشی سپری کند و روز ۱۸ یا ۱۹ ام را نیز در هچر سپری می کند تا از تخم خارج شود. مانند تخم مرغ داخل تخم بلدرچین نیز تقویم وجود ندارد پس اگر زودتر در روز ۱۶ ام یا دیرتر در روز ۲۰ ام جوجه ها سر از تخم در آوردند نگران نشوید.

 

طول دوره جوجه کشی بلدرچین

در مورد دوران ستر بایست بدانید که طول دوره جوجه کشی به دو قسمت تقسیم میشود دوره ستر و دوره هچر ، دوره ستر به روز اول جوجه کشی گفته میشود تا روزی که دیگر تخم نیاز به چرخش ندارد ، برای مثال این دوره در بلدرچین ۱۵ روز اول از ۱۸ روز و در مرغ ۱۸ روز اول از ۲۱ روز می باشد.در دوران ستر دما بیشتر از دوران هچر است ، تخم ها نیاز به چرخش دارند همچنین رطوبت نیز کمتر از دوران هچر می باشد.
وقتی جنین در داخل تخم به طور کامل رشد کرد زمان آن رسیده است که شرایط هچ را برای آن فراهم کنید به این دوران ، دوران هچر می گویند.در دوران هچر چرخش دستگاه جوجه کشی متوقف میشود.رطوبت اندکی افزایش می یابد و یک سری اعمال دیگر که بایست صورت گیرد.پیشنهاد می کنیم مطلب زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی را مطالعه بفرمایید.

نکته جانبی در جوجه کشی : شاید برای شما هم جالب باشد که چطور میشود یک دوره جوجه ها زودتر از تخم خارج شوند و یک دوره دیرتر.خوب این برمیگردد به دقت ماشین جوجه کشی در کنترل دما و رطوبت.هر چقدر دما و رطوبت توسط سنسور های دستگاه به خوبی اندازه گیری شوند و منابع گرمایشی دستگاه ( هیتر ، المنت و .. ) به خوبی بتوانند دمای مورد نیاز را تامین کنند به همان مقدار هم جوجه های به دنیا آمده سرزنده تر و مقاوم تر خواهند بود و از طرفی در روز دقیق تری از تخم خارج میشوند.برعکس همین شرایط هم وجود دارد ، با کاهش دما به میزان کمتر از یک درجه شاهد دیرتر هچ شدن تخم ها هستیم و با افزایش دما شاهد کاهش شدید راندمان در جوجه کشی خواهیم بود.پس تنظیم دما و رطوبت به میزان دقیق مورد نیاز پرنده بسیار در جوجه کشی مهم می باشد و این در جوجه کشی بلدرچین نیز نقش حیاتی دارد.

بلدرچین های چند روزه
بلدرچین های چند روزه

دما و رطوبت در جوجه کشی بلدرچین

رطوبت در جوجه کشی بلدرچین
رطوبت در جوجه کشی بلدرچین

رطوبت جوجه کشی بلدرچین : درجه رطوبت یکی از اولین مسائل مربوط به جوجه کشی بلدرچین Coturnix می باشد که بایست به آن دقت کنید.رشد و تکامل جنین داخل تخم بستگی به میزان تبخیر آب داخل آن دارد.در داخل هر تخم نطفه داری در یک سمت یک کیسه هوا وجود دارد و در سمت دیگر یک مایع وجود دارد که در داخل آن نطفه قرار گرفته است.نطفه برای رشد خود از رطوبت و مواد مقوی داخل تخم استفاده می کند با گرم شدن تخم رطوبت اضافی از داخل تخم رفته رفته تبخیر میشود و این کاملا طبیعی است.حال اگر رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی زیادتر از حد مورد نیاز باشد این رطوبت اضافه تخم دیگر تبخیر نشده و جنین داخل تخم خفه میشود و برعکس اگر رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی کم باشد ، رطوبت داخل تخم سریع تر تبخیر شده و باز جنین دچار خشکی میشود.در دستگاه های جوجه کشی از یک سنسور دقیق برای کنترل رطوبت استفاده می کنند.برای نمونه گروه صنعتی اسکندری از سنسور های سوئیسی SHT برای این کار استفاده می کند.اگر هم از دستگاه جوجه کشی بلدرچین دست ساز خود استفاده می کنید حتما یک رطوبت سنج دقیق خرید کنید و مطمئن شوید که دقت آن توسط سازنده تضمین شده باشد.
در ادامه موضوع رطوبت در جوجه کشی بلدرچین بایست توجه داشته باشید برخی از افراد روش جوجه کشی خشک را انتخاب می کنند و موفق میشوند.در مورد روش جوجه کشی خشک ، آب به مقدار خیلی کم در دفعات به دستگاه اضافه میشود.در مورد این روش مطلب جداگانه ای در فرصت مناسب خواهم نوشت.اگر شما به روش معمول بخواهید از بلدرچین جوجه کشی کنید بایست توجه کنید رطوبت مورد نیاز در پانزده روز اول ۶۰ درصد می باشد و این میزان به ۷۵ درصد در روز های پایانی افزایش می یابد.البته این تجربه شخصی من است و در منابع مختلف با مقادیر مختلف روبه رو خواهید شد.
اگر از یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک استفاده می کنید کار بسیار راحت تری خواهید داشت.کافی است بر طبق دستورالعمل سازنده عمل کنید و در قسمت های تعبیه شده آب اضافه کنید تا رطوبت به میزان مورد نیاز برسد.یک تجربه خوب که می توانم به شما انتقال دهم این است که همیشه قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی آن را بدون تخم برای چند ساعت روشن کنید و تست کنید.میزان رطوبت و دما را بررسی کنید.همیشه رطوبت و دمای محیط جوجه کشی را زیر نظر بگیرید زیرا تاثیر مستقیم بر دما و رطوبت داخل دستگاه دارند.همچنین توجه کنید به دلیل داشتن رطوبت در خود تخم ها ، وقتی تخم های نطفه دار را در دستگاه قرار میدهید رطوبت به یک باره افزایش پیدا می کند نگران نباشید این رطوبت حاصل از رطوبت خود تخم ها است که در دستگاه جوجه کشی آزاد شده اند.

 

دما جوجه کشی بلدرچین

دما جوجه کشی بلدرچین : برای درجه حرارت، تخم نطفه دار بلدرچین در دمای مشابه با تخم نطفه دار مرغ جوجه کشی می شوند.دمای مورد نیاز در دوران ستر برای بلدرچین ۳۷.۵ درجه و در دوران هر ۳۷.۲ درجه می باشد.همان طور که در ابتدای همین متن نیز توضیح داده شد دما بسیار مهم است و اختلاف هر چند کم درجه دمایی می تواند تاثیر مخرب بسیاری داشته باشید.برای همین از دقیق بودن سنسور و سالم بودن مطمئن باشید.سعی کنید یک سنسور جانبی با کیفیت نیز خریداری کنید هم برای سنجش دمای محیط جوجه کشی هم برای سنجش دمای داخل دستگاه جوجه کشی. از تهویه مناسب در محیط جوجه کشی استفاده کنید. جنین داخل تخم زنده است و هر موجود زنده نیاز به اکسیژن دارد. اگر تهویه اتاقی که در آن دستگاه جوجه کشی را قرار داده اید مناسب نباشد رفته رفته اکسیژن کم شده و جنین داخل تخم خفه میشود.

چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین

چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین
چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین

دوره جوجه کشی بلدرچین چند روز است؟

دوران جوجه کشی از بلدرچین بسته به نژاد متفاوت است، برای نمونه دوره جوجه کشی بلدرچین ژاپنی و معمولی ۱۷ الی ۱۸ روز و دوره جوجه کشی نژاد باب وایت ۲۳ تا ۲۴ روز می باشد. در طول دوران ستر ( پیشتر ستر را توضیح دادیم ) بایست تخم ها به صورت مداوم و البته آهسته چرخش داده شوند.

چه زمانی برای جوجه کشی بلدرچین مناسب است؟

جوجه کشی از بلدرچین را می توان در فصل های مختلفی از سال انجام داد، اما اوایل فصل بهار و اوایل فصل پاییز به لحاظ آب و هوا برای جوجه کشی بسیار ایده آل می باشند و در این زمان میتوان راندمان های بالایی به دست آورد.

چرا تخم های نطفه دار نیاز به چرخش دارند؟
چرا تخم های نطفه دار نیاز به چرخش دارند؟

چرا تخم های نطفه دار نیاز به چرخش دارند؟

بگذارید یکم بحث را فنی و علمی کنیم.به طور ساده هر تخم نطفه دار در داخل خود دارای یک کیسه هوا و یک قسمت که زرده و سایر موارد مورد نیاز نطفه برای رشد تشکیل شده است.اگر تخم به طور مداوم و آهسته چرخش داده نشود این مایع در جای خود ثابت می ماند و همین عامل باعث میشود که با رشد جنین ، جنین به دیواره تخم بچسبد و خوب صد البته جنین تلف خواهد شد.اگر دقت کرده باشید پرنده مادر نیز در طول روز بارها جای تخم ها را عوض میکند.خوب چرا تخم ها بایست آرام بچرخند؟ دلیل این است که پرده نگهدارنده جنین در صورتی که یک باره چرخش پیدا کند پاره میشود و باز جنین تلف خواهد شد.
برای جوجه کشی بلدرچین و جوجه کشی از هر پرنده ای اگر شما یک ترنر دستگاه جوجه کشی ندارید ( که البته شدیدا پیشنهاد می کنیم هم برای نگهداری تخم ها قبل از جوجه کشی و هم در دوران جوجه کشی ترنر تهیه کنید ) بایست به صورت دستی تخم ها را چرخش دهید.میزان چرخش برای تخم نطفه دار بلدرچین سه مرتبه در روز کافی می باشد ، البته اگر بتوانید به پنج مرتبه این عمل را ارتقاء دهید به حد ایده ال رسیده اید.می توانید با یک مداد به آرامی در دو طرف تخم علامت X و O قرار دهید تا تشخیص جهت چرخش برای شما آسان شود.

نطفه سنجی در دوران جوجه کشی بلدرچین

نطفه سنجی بلدرچین
نطفه سنجی بلدرچین

اول به این موضوع بپردازیم که نطفه سنجی چیست؟ در حالی که تخمهای نطفه دار در حال رشد هستند، می توانید پیشرفت آنها را بررسی کنید. “Candling” یا نطفه سنجی یا نوربینی یک تخم به نگه داشتن تخم در مقابل یک منبع نور قوی در یک اتاق تاریک اشاره دارد. این به شما اجازه می دهد که رشد جنین را ببینید. تخم هایی که به درستی در حال رشد نیستند باید برای جلوگیری از آلودگی سایر تخم ها از دستگاه جوجه کشی خارج شوند.پیشنهاد میکنیم مطلب نطفه سنجی را مطالعه کنید.
حال که با عمل نطفه سنجی آشنا شدید بایست بدانید در بلدرچین نیز نطفه سنجی صورت میگیرد.اگر چه می توانید در روز ششم یا زودتر با استفاده از یک نطفه سنج ( چراغ قوی ) در یک اتاق تاریک عمل نطفه سنجی را انجام دهید ولی تجربه و درک من از جوجه کشی بلدرچین باعث شده است که روز ۱۵ ام را برای اینکار انتخاب کنم.در روز ۱۵ ام وقتی دوران ستر تمام شد و چرخش را متوقف کردیم ، زمان مناسب برای نطفه سنجی است.در زمان با سرعت و دقت لازم تخم ها را در دست بگیرید در اکثر مواقع به دلیل نازک بودن پوسته تخم بلدرچین ، حرکت جنین داخل تخم را احساس خواهید کرد.همچنین وزن یک تخم که داخل آن جنین است به طور قابل ملاحظه با تخم بدون جنین تفاوت دارد.اگر با این موارد گفته شده به نتیجه نرسیدید ، با استفاده از یک چراغ در یک اتاق تاریک که از قبل آن را به خوبی گرم کرده اید ( گرم تر از دمای معمول مورد نیاز انسان ) تخم ها را روی لامپ نطفه سنج گرفته تا داخل آن روشن شود.اگر در روز های ۵ – ۶ باشید رگه های خونی ، نقطه تاریک که نطفه است و در دور خود رگ های ریز مثل تار عنکبوت دارد را مشاهده می کنید و اگر در روز ۱۵ ام باشید خود جنین را به شکل یک جسم سیاه مشاهده میکنید.البته لازم به ذکر است پوسته تخم بلدرچین به دلیل رنگی بودن عمل نطفه سنجی را سخت می کند.پس به تجربه خود بی افزایید و به آن اعتماد کنید مثل توضیحات حرکت جنین و وزن تخم که در ابتدای همین بخش توضیح دادم.

ویدیو هچ بلدرچین

دانلود ویدیو

صفحه ویدیو در سایت : ویدیو جوجه کشی هچ از بلدرچین

هچ تخم های نطفه دار بلدرچین

هچ بلدرچین
هچ بلدرچین

وقتی به روز های پایانی جوجه کشی بلدرچین می رسیم ، هیجان خاصی دارد.برخی افراد بیرون آمدن جوجه ها از تخم را به مانند ذرت بو داده روی گاز می دانند.البته شاید به این سرعت هم نباشد ولی بسیار هیجان انگیز است.در دوران هچ به هیچ وجه درب دستگاه جوجه کشی را بدون اینکه مهم باشد باز نکنید.

هچ تخم های نطفه دار بلدرچین
هچ تخم های نطفه دار بلدرچین

در دوران هچ به هیچ وجه درب دستگاه جوجه کشی را بدون اینکه مهم باشد باز نکنید.

 

نکات هچ جوجه کشی
نکات هچ جوجه کشی

محلی را برای اینکه جوجه های تازه متولد شده را در آن نگهداری کنید آماده کنید.معمولا از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش این محل استفاده می کنند.جوجه های تازه به دنیا آمده را سریع از دستگاه خارج نکنید ، این کار هم به خود جوجه و هم به سایر تخم ها صدمه وارد می کند.شک دمایی در این دوران بسیار حیاتی است و کمترین اختلاف دما باعث تلف شدن جوجه ها میشود.جوجه های تازه به دنیا آمده می توانند تا ۲۴ ساعت در داخل دستگاه بدون مشکل زندگی کنند پس زیاد نگران نباشید.معمولا تخم های که در وسط دستگاه قرار گرفته اند سریع تر از سایر تخم ها سر از تخم در می آورند.
در روزهای آخر، تهویه و رطوبت باید افزایش یابد. رطوبت بر روی نرمی پوسته و راحتی خارج شدن جوجه ها از تخم تاثیر مستقیم دارد. گاها یک نیروی بیرونی قوی برای کمک به هچ برخی از جوجه ها لازم می باشد اما این به طور کلی یک اشتباه است و فکر دست زدن به تخم ها و شکسن آنها را از سر خود بیرون کنید. همان طور که گفتم و باز میگویم رطوبت در این دوره خیلی مهم است ، هر بار که درب دستگاه را باز می کنید یک باره رطوبت را کاهش می دهید و باعث خشکی داخل تخم میشوید که این برای جوجه ها بسیار خطرناک است.آرامش خود را حفظ کنید ، بیرون آمدن آنها را تماشا کنید و تا خشک شدن ، کرکی شدن و بیرون آمدن کامل آنها به جوجه ها دست نزنید.

دوران بعد از خارج شدن جوجه ها از تخم

تجربه جوجه کشی بلدرچین و به دنیا آمدن جوجه ها خیلی تجربه خاصی است.ساعت های اول بعد از خارج شدن جوجه ها از تخم بسیار حیاتی می باشند.بعد از آنکه جوجه های بلدرچین را از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کردید بایست آنها را در یک محیط گرم نگهداری کنید.برای جلوگیری از بیماری روز های اول بهتر است حتما از مادر مصنوعی استفاده کنید.گرما باعث میشود هم جوجه دچار بیماری نشود و هم قوی و سالم باشد.سطح زیر پای بلدرچین نبایست صاف و لغزنده باشد زیرا باعث میشود پاهای بلدرچین کج شود.در این روز ها بدن بلدرچین ضعیف و بسیار انعطاف پذیر است.
همانطور که هر جوجه ای نیاز به غذا و آب دارد برای جوجه بلدرچین هم باید همیشه غذا و آب در دسترس باشد. بلدرچین در کل پرنده کوچکی است و جوجه بلدرچین هم خیلی کوچک است.برای جلوگیری از غرق شدن، باید از ظرف های مخصوص که با نام آب خوری بلدرچین شناخته استفاده کنید. پس از هفته اول، بعد از هفته اول یک ظرف کم عمق آب کفایت می کند. بلدرچین ها باید با غذای پر پروتئین تغذیه شوند تا بتوانند به سرعت رشد کنند. میتواند از دانه جوجه (یا دانه پلیتی) موجود در بازار استفاده کنید.
در مطلبی جدا به پرورش بلدرچین پرداخته ایم و نیاز های تغذیه این پرنده را بررسی کرده این که می توانید از این لینک ” پرورش بلدرچین ” مطالعه کنید.

تهیه مکان مناسب جوجه بلدرچین ها

جوجه های یک روزه به شدت ضعیف و مستعد بیماری هستند، بنابراین شما باید به شدت از آنها مراقبت کنید، پس از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی می توانید اقدام به تجهیز مکان جوجه ها بنمایید، محیط جوجه ها ترجیحا کوچک باشد تا تامین گرمای محیط به آسانی ممکن شود، دمای محیط جوجه ها بین ۲۷ الی ۳۰ درجه باشد، رطوبت محیط آنها بین ۶۰ الی ۷۰ درصد باشد و حتما از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش آنها استفاده کنید، لامپ مادر مصنوعی به دلیل استفاده از نور مادون قرمز برای گرمایش جوجه ها هم از مصرف برق پایینی برخوردار است و هم این نور خاصیت آنتی باکتریایی داشته و میکروب های موجود در محیط را از بین خواهد بود و از این مهمتر نور قرمز لامپ جوجه ها را تحریک به غذا خوردن می کند. معمولا به ازای هر ۴۰۰ جوجه ۱ لامپ مادر مصنوعی در نظر می گیرند.

برای تامین دمای محیط می توانید از بخاریهای گازی و یا بخاری های برقی استفاده کنید، برای تامین رطوبت نیز رطوبت ساز های مختلف در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید. اگر در مناطق گرمسیر هستید و یا در فصول گرم سال قرار دارید نیازی به تامین دما و رطوبت نیست. اما برای اینکه جوجه ها مکان راحت تری داشته باشند حتما کف سالن را با خاک اره و یا پوشال های نرم بپوشانید تا کف پای آنها دچار زخم نشود. از طرفی باید دانخوری و آبخوری های مناسب را در سان آنها قرار دهید، دانخوری ها و آبخوری ها نباید ارتفاع زیادی داشته باشند تا جوجه ها به راحتی بتوانند تغذیه کنند، در آبخوری ها و دانخوری هایی که ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر قطر دارند، معمولا به ازای هر ۱۰۰ جوجه یک عدد در نظر میگیرند، اگر قصد استفاده از آبخوری ها و دانخوری های دست ساز را دارید باید لبه های آن را کاملا کند نمایید تا به گردن و پای جوجه ها آسیب نرساند، سعی کنید از مواد پلاستیکی قابل بازیافت استفاده کنید زیرا بیماری زا نخواهند بود.

با توجه به اینکه جوجه بلدرچین ها بسیار به صدا حساس هستند و حتی با شنیدن صدای جیغ و داد نیز ممکن است بیمار شود ، بنابراین پیشنهاد می کنیم که مکان آنها را حتما در خارج از شهر و در یک مکان ساکت بسازید، مکان مورد نظر باید به قابل تمیز و قابل مصرف، برق و گاز شهری دسترسی داشته باشد و وجود این سه مورد بسیار ضروری می باشد.

به منظور جلوگیری از ورود هر موجود و جاندار موذی مانند موش ، سوسک ، مگس ، موریانه و … حتما در ، پنجره ، سقف ، کف و دیوار های سالن را به سیمان عایق بندی کنید، زیرا این موجودات عوامل اصلی انتقال بیماری بوده و هم برای انسان و هم برای جوجه های ضعیف بسیار خطرناک هستند، در صورتی که تمامی موارد گفته شده را رعایت کنید، سلامتی جوجه های شما تضمین شده خواهد بود.

جوجه ها باید تا دو هفته در زیر لامپ مادر مصنوعی و در همان محیط باقی بمانند و پس از گذشت ۲ هفته می توانید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید. پس از انتقال جوجه ها و خالی شدن محیط پرورش جوجه ها می توانید خاک اره موجود در کف سالن را تعویض نموده تا محیط برای جوجه های بعدی کاملا پاکیزه بماند.

توجه : اگر شما هم تجربه جوجه کشی بلدرچین را دارید خوشحال میشویم تجربیات خودتان را با دیگران در قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید.

انواد نژاد بلدرچین و دوره جوجه کشی و ستر آنها ( برای اطلاعات بیشتر روی نام نژاد ها کلیک کنید ) :

نژاد دوره جوجه کشی دوره ستر
Benson ۲۲ روز ۲۰ ام
Blue Scaled ۲۳ روز ۲۱ ام
Bobwhite ۲۲-۲۳ روز ۲۰ ام
Button ۱۶ روز ۱۴ ام
Cal Valley ۲۲-۲۳ روز ۲۰ ام
Coturnix ۱۶-۱۸ روز ۱۴ ام
Gambels ۲۲ روز ۲۰ ام
Mearns ۲۴-۲۵ روز ۲۳ ام
Mountain ۲۴-۲۵ روز ۲۳ ام

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین

همزمان با خرید تخم های نطفه دار باید به فکر خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین نیز باشید، لطفا به این نکته مهم توجه نمایید که کیفیت یک دستگاه جوجه کشی به اندازه کیفیت تخم های نطفه دار مهم می باشد، زیرا اگر بهترین و با کیفیت تخم های دنیا را نیز تهیه نموده باشید ولی اگر از یک دستگاه جوجه کشی ارزان و بی کیفیت استفاده کرده باشید، باز به نتیجه دلخواه تان نخواهید رسید.
یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید قادر به انجام چهار عمل تامین دما، تامین رطوبت، چرخش تخم ها و تهویه هوا باشد، در صورتی که دستگاه قادر به انجام یک یا چند مورد از اقدام های فوق نمی باشد، مناسب جوجه کشی از تخم هیچ پرنده ای نخواهد بود.
برخی از دستگاه های جوجه کشی مانند برینسا و آرکام دارای سیستم هوش مصنوعی هستند، یعنی فرایند کنترل دما، رطوبت، چرخش و تهویه را در دست دارند و در زمان مناسب اقدام به انجام این اعمال می کنند و در ایران نیز دستگاه های جوجه کشی اسکندری این ویژگی ها را دارد.
در صورتی که از دستگاه های جوجه کشی دست ساز و یا غیر اتوماتیک استفاده می کنید، باید عملیات های تامین دما، رطوبت، چرخش و تهویه را به دقت کنترل کنید زیرا هرگونه تغییرات دمایی و رطوبتی چشمگیر و یا عدم چرخش مناسب و به موقع تخم ها باعث مرگ نطفه ها خواهد شد، هم چنین لازم به یادآوری است که از یک دستگاه جوجه کشی دست ساز نباید انتظار راندمان بالای ۹۵ درصد را داشت. لطفا توجه فرمایید که اگر قصد دارید به صورت جدی وارد حوزه پرورش بلدرچین شوید، باید یک دستگاه جوجه کشی بسیار با دوام و با طول عمر بالا تهیه نمایید تا هزینه های جانبی برای شما ایجاد نکند. هم چنین از وجود گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده دستگاه مطمئن شوید تا صورت وجود هرگونه مشکل و یا سوالی بتوانید با بخش پشتیبانی تماس بگیرید.
گروه صنعتی اسکندری پیشرو در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه های جوجه کشی در ظرفیت های مختلف، دارای ۲۶ سال سابقه درخشان و مفتخر به تولید دستگاه های جوجه کشی کاملا خودکار و اتوماتیک در سطح خاورمیانه است. وجود سنسور های فوق العاده دقیق سنجش دما و رطوبت و سیستم هوش مصنوعی و منطق فازی موجود در دستگاه پروسه جوجه کشی را بسیار آسان نموده و هر کسی را قادر به جوجه کشی از انواع پرنده های مختلف نموده است، کافیست تا کاربر تخم های نطفه دار مورد نظر خود را به شکل صحیحی درون دستگاه قرار دهد و با روشن کردن آن و انتخاب پرنده مورد نظر خود به دستگاه اجازه جوجه کشی خودکار از آن پرنده را بدهد، تمام عملیات های کنترل دما و رطوبت، تامین دما و رطوبت، چرخش راک ها و تهویه داخل دستگاه به وسیله هوش مصنوعی دستگاه انجام خواهد گرفت.
دستگاه جوجه کشی شما باید با ظرفیت تولید شما همخوانی داشته باشد، به عنوان مثال اگر قصد پرورش ۱۰۰۰ بلدرچین را دارید، دستگاه جوجه کشی شما باید ۶۰۰ تایی یا ۷۰۰ تایی باشد تا بتواند جوابگوی سالن باشد، برای قرار دادن تخم ها درون دستگاه هم می توانید تمامی شانه ها را یکباره پر کنید و هم می توانید به مرور زمان اقدام به خرید تخم و پر کردن شانه ها بکنید، با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی اسکندری دارای سیستم ستر و هچر همزمان هستند، بنابراین اگر خودتان از قبل پرورش بوده اید و بلدرچین های تخمگذار دارید می توانید هر هفته تخم های نطفه دار جدید به دست آمده را درون دستگاه قرار دهید و از آن طرف نیز به فاصله ۱۰ الی ۱۵ روز می توانید جوجه های یک روزه را از دستگاه خارج کنید.

نوشته های مشابه

‫۷۰ دیدگاه ها

  1. سلام دمای جوجه کشی بلدرچین بین۳۷.۵تا۳۸.۲باشه خوبه رطوبت هم نفهمیدم باید چند باشه یکجا زده۶۵یکجا زده۵۲تا۵۷نفهمیدمدکدوم درسته اگه میشه توضیح بدید

    1. سلام دوست عزیز
      دما و رطوبت جوجه کشی برای بلدرچین ژاپنی با نژادای دیگه فرق می کنه
      الان مال تو ژاپنی نیس که؟

  2. سلام خسته نباشید میخواستم بگم انروز روز شنزده بلدرچین است حدود ۵ و ۶ تا از ۸۰ تا تخم هچ شدن .یکم زود نیست ؟ و بقیه کی هچ میشن؟

    1. خیر زود نیست بقیه هم هچ میشن البته اگه تخم ها سالم باشن. نوربینی کردین ؟ ببنید جوجه تشکیل شده داخل تخم یا نه

  3. سلام من ۸ تخم بلدرچین نطفه دار را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دادم و پس از ۱۷ روز فقط یکی از جوجه ها به دنیا آمد و آلن که روز ۱۸ هم هست همون یه دونه جوجه داخل دستگاه است چرا بقیه جوجه ها متولد نشده اند؟ آیه امکان داره در روز های آینده متولد شوند؟

    1. بله ممکنه. البته نطفه دار بودن تخم ها هم مهمه. نوربینی کردین ببینید داخل تخم جوجه تشکیل شده یا نه ؟

  4. یک طبقه خانه ام مرغ عشق نگهداری می کنم بصورت گله ای، قفسه‌های طوری درست کردم، آنجا میشه بلدرچين نگهداری کنم، بهترین کاردرموردنگهداری بلدرچين، کدام مرحله هست ودرامدش بیشتر، یعنی تولید جوجه یا تخم

    1. به دلیل اینکه ممکن بیماری ها رو به هم انتقال بدن توصیه نمی کنم
      حتما بلدرچین ها رو در یک اتاق مجزا نگهداری کنید و هیچ ارتباطی با مرغ عشق های شما نداشته باشن
      در مورد روش های درامدی هم اول به عنوان بلدرچین تخمگذار پرورش بدید، بعد اینکه به دوره تولک رسیدن به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار ارائه کنید.

  5. سلام آیا بلدرچین دستگاهی کرچ می‌شود و صاحب تخم های نطفه دار میشود

    1. اگه کرچ نشه می تونی از دستگاه جوجه کشی استفاده کنی
      مهم جفت گیری بلدرچین ها هستن که باعث نطفه دار شدن تخم میشه

  6. آیا تخم بلدرچین راباید یک ساعت به یک ساعت چرخاند در زمان جمع کردن و تا قبل از اینک دا خل دستگاه گذاشت

  7. سلام من ۱۸تا تخم بلدر چین گذاشتم والان روز ۱۷ هستش نزدیک به۱۲تاش ترک خورده امادهیچ جوجه ای در نیومده و ترک ها به همون اندازه هستند باید چیکار کنم.

    1. دما و رطوبت رو به شکل دقیقی تامین کنید و صبر کنید
      جای نگرانیس نیست بیرون میان
      فقط باید دما و رطوبت درست باشه
      دریچه ها رو هم باز بذار تا جوجه ها اکسیژن کافی دریافت کنن

  8. سلام‌خسته نباشید آیا برای جوجه کشی حتما باید نر را جدا کرد از ماده

      1. سلام به نظر شما بهترین ماشین جوجه کشی برای جوجه کشی بلدرچین در حد پنجاه شصت تا تخم بلدرچین بهتره؟؟

  9. سلام من یک دستگاه جوجه کشی دست ساز دارم،بلدرچین داخل دستگاه گذاشتم رطوبت و دما خوبه امروز روز ۸ تخم ها تموم شد وارد روز ۹ شدن.ولی وقتی نطفه سنجی میکنم داخل تخم ها قرمزه رگ ها خیلی بد دیده میشن‌.داخل تخم قرمز یعنی جوجه ها پاتن یانه.من خیلی نگرانم.پاتن یا نه

    1. اگه رگ های خونی رو می بینید یعنی جوجه در حال تشکیل شدن
      به جوجه کشی ادامه بدید و نگران نباشید

    1. اگر تخم ها به صورت خوابیده بودند مشکلی نداره
      اما اگر تخم ها رو به صورت ایستاده یا عمودی گذاشته بودید، ممکن کیسه هوایی جا به جا شده باشه

  10. سلام،میشه بگید چقدر باید چرخش بدیم ۹۰درجه یا ۱۸۰ یا…
    خیلی مهمه تخم بلدرچین های من توی دستگاهن باید هر چه زود تر چرخششون بدم.🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. اگر به صورت خوابیده هستن ۹۰ درجه به چپ و ۹۰ درجه به راست باشه و یا بیشتر
      اما اگر ایستاده است ۴۵ درجه به راست و ۴۵ درجه به چپ باشه

  11. سلام من با دستگاه اسکندری کار میکنم ۴۸ عددی تخم بلدرچین گذاشتم روز اوله دما ۳۷.۷ هست رطوبت ۶۷ نمیدونم چیکار کنم رطوبتو بیارم پایین اب دستگاه هم خالی کردم فقط یه مشکل دارم دمای سالون از ۳۰ پایینتر نمیاد ایا یه فن اضافه کنم داخل دستگاه به نظرتون یا چیکار کنم زود جواب بدین ادمین ممنون

    1. سلام
      رطوبتت اونقدرها هم زیاد نیست ، مقدار رطوبت محیطت بالاست ؟
      اینجا مهم دمای اتاقت هست که خیلی زیاده و صدردصد تو راندمانت تاثیر میزاره ، دمای اتاق رو ببر روی ۲۵ ۲۶ درحه
      اینکه چطوری دمای اتاق رو بیاری پایین بستگی به شرایط اتاقت داره ، اگه فن برای خروج هوا گذاشتی حتما برای ورود هوا هم یه فکری بکن

  12. سلام، ما ۱۰ تا تخم بلدرچین گذاشتیم داخل دستگاه اتوماتیک، از روز ۱۷ فقط ۳ تا آمدند بیرون که این سه تخم از همه تازه تر بودند و الان روز۱۹ هست و هیچ خبری از ۷ تا تخم دیگه نیست، داخلشان جوجه هم هست آیا بندازیم بیرون یا هنوز صبر کنیم؟ فقط روز ۱۷ چند بار در دستگاه رو باز کردیم دلیلش می تونه همین باز کردن دستگاه باشد؟

    1. بازم صبر کنید جوجه ها باید بیان بیرون
      احتمالا رطوبت دستگاه پایین و جوجه ها نمی تونن تخم رو بشکونن
      از زنده بودن جوجه های داخل تخم مطمئن هستید؟

  13. سلام. من ۳ بلدرچین ماده و یک نر دارم. که بلدرچین نر رنگ سفید دارد و نژادش متفاوت است. اما بلدرچین های دیگر معمولی هستند. آیا می شود جوجه کشی کرد؟

    1. سلام
      خیر بهتره این کارو نکنید ، امکان آسیب در این شرایط وجود داره

    2. سلام روز ۱۵ وقتی می خواستم رطوبت دستگاه را افزایش بدهم روی سبد هچر با سرنگ آب ریختم و آب رفت زیر یکی از تخم های بلدرچین البته خیلی آب زیاد نبود آیا امکان دارد که به جنین داخل تخم آسیب رسیده باشد و دیگر جوجه بیرون نیا ید؟

      1. نمیشه جواب قطعی گفت
        به جوجه کشی ادامه بدید اخر سر معلوم میشه

  14. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دستگاه رو درست کردم بلدرچین ها هم به دنیا اومدن اما پای دوتاشون کج شده اصن نمیتونن وایسن میشه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ؟

    1. حتما مکانی که بلدرچین ها رو روش قرار میدی باید نرم باشه
      از خاک اره و یا کاه و پوشال های نرم استفاده کن

      1. ممنون از پاسختون
        فقط یه سوال دیگه
        یکی از جوجه ها دو روز تلاش میکرد از تخم بیاد بیرون اما نمیتونست منم دیدم نمیشه کمکش کردم یکم پوسته تخم رو شکافتم الان خیلی ضعیفه یه ماده سیاه رنگ هم ازش خارج شده این دلیلش چیه ؟ ممکنه بمیره ؟ اینکه جوجه نمیتونه خارج بشه از تخم نباید بهش دست زد ؟ دوتاشون خفه شدن اخه باید چیکار کنم ؟ 🙁

        1. باید داخل دستگاه بمونن و دما و رطوبت هم چنان برای دوره هچر باشه
          پس از جذب کامل زرده از پوسته تخم جدا خواهند شد
          نگران نباشید
          اگر قوی باشن زنده میمونن

  15. سلام من یه جفت بلدرچین مینیاتوری خریدم و کرچ شد و ۴ تا تخم گذاشت تا ۱۰ روز روش نشست کامل و دیروز ما حواسمون نبود درشو باز گذاشتیم صبح دیدیم فرار کرده از طبقه سوم پرواز کرده رفتیم با بدبختی پیداش کردیم آوردیمش از صبح تا الان دیگه روی تخما نَشَست ما تجربه ی اولمون هست و دیدیم نشسته یک تخم رو برداشتیم و با نور نتونستیم چیزی ببینیم تخم رو شکستیم و دیدیم یه جنین کامل توش تشکیل شده و چشم نوک و تن داره و زنده هم بود چون قلبش میزد به نظرتون دوباره روی اون ۳ تا میشینه؟ با توجه به اینکه امکان داره چند ساعت رو بیرون در پارکینگ گذرانده باشه، و این تخما اگر چند روز روشون نشینه میمیره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

  16. سلام ببخشید یه سوال داشتم اینکه تخم هارو به اندازه ۳تا۵ مرتبه رهر روز باید بچرخونیم تخم هارو هر چند ساعت باید بچر خونیم؟

  17. سلام. ببخشید آیا میشه تخم مرغ و بلدرچین را باهم جوجه کشی کرد؟ مثلا اول تخم مرغ ها را داخل دستگاه بذارم، بعد از ۳ روز تخم بلدرچین ها رو در دستگاه بذارم که ایام هچر همزمان بشه؟
    در این صورت دما و رطوبت چقدر باید باشه؟

    1. دما و رطوبت متفاوتی دارند
      امکان جوجه کشی همزمان وجود نداره
      در صورت انجام این کار راندمان جوجه کشی پایین خواهد اومد

  18. سلام طول جوجه کشی بلدرچین مینیاتوری چند روزه؟ من دستگاه ۱۶۸ تایی اسکندی دارم لطفا میکنید طول ستر و هچر رو بفرمایید

    1. سلام
      به پست زیر مراجعه کنید جداول کامل موجوده، بلدرچین ها هم به طور کلی در یک شرایط یکسان سنجش میشن :
      جدول دما و رطوبت جوجه کشی

      اگه سوال فنی در مورد دستگاه داشتید حتما با بخش خدمات پس از فروش ما تماس بگیرید سریعتر راهنمایی میکنن

  19. سلام. آیا میتوان بلدرچین را طوری پرورش داد که خود روی تخم بنشیند تا جوجه متولد گردد؟
    لطفا ایمیل کنید متشکر.

    1. سلام
      بله اگه نگهداری طیور به صورت طبیعی و محلی باشه ، میشه ازشون جوجه کشید ، هر چند اینکار نیاز به تجربه و تست و خطای بالایی داره

  20. سلام من یه جوجه یه روزه دارم که پنجه ی یکی از پاهاش بستس و نمیتونه بازش کنه میشه کاریش کرد؟

    1. سلام
      دامپزشک باید این مورد رو بررسی کنه نمیشه همینجوری نظر یا پیشنهادی داد

    1. بلدرچین معمولا کرچ نمی شود و باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  21. سلام جوجه بلدرچین به چه میزان به صدا حساس هست و ممکن است با صدا بمیرند؟
    محل نگهداری جوجهام نزدیک چندتا بوقلمون هست و بوقلمون هم هرچند وقت صدای بلندی از خودش میده ممکنه مشکل ساز بشه؟
    البته بلدرچین ها و بوقلمون ها از هم کاملا جدان و صداشون میرسه بازم

    1. باید شرایط جوجه کشی رو فراهم کنید و تخم ها باید دائما در حال چرخش باشند .

  22. سلام ببخشید من دستگاه جوجه کشی دستی درست کردم نطفه هارو به جنین تبدیل کردم و در مرحله هچر جوجه کشیم ولی به علت سهل انگار ی دما به مدت ۱ یا ۲ ساعت ۴۶ درجه شده بود به نظرتون مشکلی پیش نمیاد لطفا جواب بدین

    1. احتمال تلف شدن جوجه ها وجود داره ، اما اگر تهویه مناسب بوده باشه ، ظاهرا مشکلی پیش نخواهد امد.

  23. سلام
    من یک جوجه بلدر چین خریدمداره میمیره غذا هم نمی خوره چی کار کنم البته مال من نیست مال دوستمه

  24. سلام من یک دستگاه جوجه کشی دارم که تو دفترچه راهنما زده رطوبت بلدرچین ۶۵ باشه حالا من موندم رطوبت رو روی ۶۵ تنظیم کنم که اینجوری تا ٧٠ هم میره یا روی ۶٠ تنظیم کنم که تا ۶۵ برسه لطفا جواب بدید

  25. سلام من ٥٣ عدد جوجه بلدرچين داشتم الان ٢٣ تا مونده كه دارن ميميرن چيكار كنم بنظرتون

  26. سلام من ٥٣ تا جوجه بلدرچين داشتم اما الان ٢٣ تا موندن كه دارن كم كم ميميرن مشكل چيه

  27. سلام من دستگاه دست ساز جوجه کشی روساختم تخم بلدرچین گذاشتم داخلش اما رطوبت نوسان داشت امادما یکسان بودایا مشکلی پیش میاد برای تخم ها؟تقریبا رطوبت از۴۰درصد تا ۶۰درصدعوض کردم

    1. سلام
      اگر این شرایط برای مدت طولانی نباشه ، مشکل زیادی پیش نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋