جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی : انواع مختلف دستگاه جوجه کشی در بازار وجود دارد که برخی از آنها گران قیمت و اتوماتیک هستند و دیواره  آنها از مواد عایق درست شده است و انواع دیگر از آن ارزان است و لازم است که هر روزه کارهایی انجام دهید تا فعالیت تولید جوجه شما ثمر دهد .خرید ماشین جوجه کشی را تنها با توجه به قیمت آن انجام ندهید.

ماشین های جوجه کشی  دارای انواع مختلفی هستند که از نظر  تعداد تخمی که می توانند در خود جای دهند  تفاوت دارند. ماشین های کوچک برای  شرایط حومه  شهر مناسب تر هستند ولی باید ابتدا بدانید که چند تا مرغ می توانید نگه دارید.

در اصل چهار نوع ماشین جوجه کشی وجود دارد ماشین های  با هوای ساکن با چرخش دستی  یا اتوماتیک  و ماشین های تهویه دار ببا چرخش دستی یا اتوماتیک .

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» قابلیت اتصال به سیستم برق اضطراری
» دارای راهنمای ویدئویی جوجه کشی رایگان
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان
 

ماشین جوجه کشی با هوای ساکن

در اصل این دستگاه  بسیار ساده  و شامل  یک جعبه است  که در درون آن  یک لامپ قرار داده شده است . در انواع قدیمی آن با بیرون آوردن لامپ  به کنترل دمای داخلی  آن مبادرت می شد در حالیکه انواع جدید تر آن دارای ترموستات است که بسته به دمای درون دستگاه لامپ آن خاموش یا روشن میشود.

برخی از این دستگاه ها دارای سیستم اتوماتیک چرخش تخم هستند گرچه به ندرت از این سیستم در انکوباتورهای با هوای ساکن  استفاده می شود. این دستگاه ها از نظر قیمت مناسب هستند و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم نتایج آن دارای فرود و فراز است مگر این که فرد از آن استفاده کرده و به تدریج فوت و فن آن را پیدا کند.

ماشین جوجه کشی  تهویه دار

این گونه دستگاه ها  گرچه گران تر هستند  ولی نتیجه  بسیار بهتری دارند . دما و رطوبت در این دستگاه ها به صورت اتوماتیک کنترل و در سطح  ثابتی نگه داشته می شوند .در ضمن مکانیسم  چرخاندن  تخم مرغ در آنها  به مراتب بهتر طراحی شده است .چرخش تخم ها

حرکت دادن تخم های جوجه کشی

حرکت دادن تخم ها

مرغ کرچ تخم ها را  در مراحل زمانی  متوالی و مکرر  حرکت  می دهد .این عمل باعث می شود  که تمام قسمت های  جنین به صورتی  یکنواخت گرم نگه داشته شود.

البته یک دلیل  مهم دیگر  برای چرخاندن  تخم مرغ وجود دارد . وزن جنین در حال رشد  در داخل  تخم مرغ به سمت  پایین گرایش دارد  و این مسئله باعث می شود  که غشائ به پوسته تخم بچسبند و در نتیجه  جوجه در حال رشد  دچار  نقض عضو گردد . برای جلوگیری از این گونه خسارات باید تخم مرغ چرخیده  شود در غیر این صورت  جنین داخل آن توسعه مناسبی نمی یابد .

اگر چرخاندن  تخم ها را با دست انجام می دهید بهتر است  در فواصل زمانی  کمتر از ۶  ساعت انجام شود . البته در  تمامی طول شب  که شما در خواب هستید  تخم مرغ  کاری به شما ندارد  ولی توجه داشته باشید  که در شب های متوالی  یک طرف تخم  مرغ بالا نباشد . برای انجام این کار  می توان روی تخم مرغ  یک نقطه رنگی   گذاشت و هر روز  تعداد چرخاندن  تخم مرغ را  در دفعات فرد تنظیم کرد .اگر تعداد دفعات چرخاندن زوج باشد هر شب قسمت مشخصی از تخم مرغ  رو خواهد آمد  که درست نیست .

کوشش کنید سبک چرخاندن تخم ها به صورت  دستی ظریف  باشد . هر بار آن را به  میزان ۱۸۰ درجه بچرخانید .به این معنی که یک شب  نقطه علامت گذاری شده  بالا و شب دیگر پایین باشد ..چرخاندن  تخم مرغ ها به همین  روش ادامه می یابد  تا حدود ۳ روز قبل از خروج  از تخم جوجه ها . در این زمان دیگر غشایی وجود ندارد  که به پوسته تخم بچسبد . بدن جوجه در این لحظه سراسر پوشیده از پر است .

مکانیسم اتوماتیک حرکت  تخم شامل چرخاندن اتوماتیک  تخم ها توسط ماشین است . البته من اعتقادی ندارم که  حرکت چرخاندن تخم ها  به صورت مداوم انجام شود  . به اعتقاد من چرخاندن  ۵ بار در روز کافی است .اگر دستگاه از کار بیافتد  و من به مدت ۲۴ ساعت هیچ تلاشی نکنم  فاجعه ای رخ خواهد داد .

محل استقرار ماشین جوجه کشی

برای شروع کار البته نمی توان  دستگاه را در  محل شلوغی قرار داد که مردم  حیوانات خانگی   و بچه ها از کنار آن عبور و مرور میی کنند . اطاق محل قرار دادن  دستگاه جوجه کشی باید  آرام و بی سر و صدا باشد و مورد استفاده برای کار های  دیگر قرار نگیرد  و دمای اضافی  نداشته باشد .می توان  دستگاه را روی  یک میز ثابت  و محکم قرار داد  به طوری که میز  محل ضربه و تکان  خوردن نباشد و  دور خودش نچرخد .

مطمئن شویم که  جریان هوای ثابتیی  به سمت  دستگاه جریان یابد  و فردی که با دستگاه  کار می کند  هر چه نیاز دارد  در دسترس باشد .نباید دستگاه را زیر  نور مستقیم خورشید  و یا سایر  منابع تولید گرما  قرار داد .

تمیز کردن دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن  تخم ها در دستگاه توجه کنید  که دستگاه  تمیز و ضد عفونی شده باشد  .از مواد بو دار استفاده نکنید  .مواد ضد عفونی معمولی با غلظت توصیه شده کارخانه تولید کننده  آن مناسب است .بعد از شست و شو  و ضد عفونی دستگاه جوجه کشی  درب آن را بباز نگه دارید تا  با ورود هوا خشک شود و هر گونه بوی  اضافی از آن حذف گردد.

 

خرید تخم نطفه دارتخم نطفه دار قابل جوجه کشی

خرید تخم نطفه دار

در فضای اینترنت  تعداد فراوانی از فروشندگان تخم نطفه دار را می توانید  پیدا کنید  ولی به هر حال  دریافت تخم نطفه دار در جلوی  خانه و توسط پست یک مقدار خطرناک است. تخم مرغ نطفه دار باید در دمای  ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود درحالی که  سر تیز آنها به سمت پایین است . تخم ها نباید سن بیش از ۷ روز داشته باشند.

اگر برای اولین بار است  که به فعالیت  تولید جوجه  می پردازید  بهتر است از فروشندگان  محلی نژاد مورد علاقه تان  خرید کنید . کلوپ محلی طیور و همچنین  انجمن های نژادی  تمامی تماس ها و قرار های  لازم را در اختیار  قرار می دهند . در این مرحله  مشورت هاییی در مورد  مشکل انتقال  تخم ها به خانه با  شما می شود .این گونه مشورت ها  بسیار خوب است  و اعتماد شما را جلب می کند . همه چیز بستگی به اعتماد دارد .

 

دمای دستگاه جوجه کشیدما و رطوبت در جوجه کشی

دما

دما مهم ترین عامل موفقیت  در جوجه کشی است  . قبل از این که کار را به صورت  واقعی شروع کنید ابزار های حرارتی دستگاه را  چک کنید . یک مقدار آب داخل  سینیی ایجاد رطوبت  دستگاه بریزید  و دمای دستگاه را تنظیم کنید .. دما باید برابر  ۷/۳۷ باشد  . قبل از این که به کار ادامه دهید  دستگاه باید به مدت حد اقل  ۲۴  ساعت این دما را نگه دارد . در این مدت دمای دستگاه باید ثابت باقی بماند . بالا و پایین رفتن دما ی دستگاه  در حد یک درجه سانتی گراد  عملکرد دستگاه و مقدار  جوجه به دست آمده را  کاهش می دهد.

رطوبت

مقدار آب موجود در  هوا نیز بخشش مهمی از  فرایند خوابانیدن  تخم ها است .در قسمت اعظم زمان جوجه کشی  رطوبت محیط  اطراف تخم  ها برابر  ۵۰ درصد باشد . دو روز قبل از  خروج جوجه ها رطوبت دستگاه را افزایش دهید و آن را به  ۶۰ درصد برسانید . رطوبت  به دو روش   کنترل می شود با افزودن آب به ظرف رطوبت و دستکاری  درجه ورودی هوا . در دستگاه های پیشرفته ابزار های کنترل  اتوماتیک  دما و  رطوبت به کار  گرفته شده است که مقدار   دقیق آنها را  به صورت دیجیتالی  نشان می دهد  ولی در دستگاه های ارزان  تر  این دو شاخص  تا حدودی  حدس زده می شود .

حدس زدن رطوبت دستگاه 

مادامی که آبی در ظرف  رطوبت دستگاه وجود دارد رطوبت در هوای آن نیز وجود دارد . رطوبت در چنین شرایطی چندان بهرانی نخواهد بود . همیشه آب گرم به دستگاه اضافه کنید تا دما خیلی بالا و پایین نرود . دو روز قبل از خروج جوجه ها  یک قطعه پنبه یا ابر اسفنج  در داخل ظرف رطوبت دستگاه  قرار دهید تا سطح تبخیر را افزایش دهد  و در نتیجه  رطوبت مورد نیاز این موقع را که  که بیشتر از روز های اولیه است  افزایش یابد .

تنظیم دقیق رطوبت دستگاه جوجه کشی

این کار برای جوجه کشی های  با هوای ساکن است . آب بخار می شود و همانگونه که هر بچه مدرسه ای می داند  به موازات بخار شدن خنک می گردد . اگر تفاوت دمای ترمومتر  تر و ترمومتر خشک  را اندازه گیری کنیم  می توانیم تشخیص دهیم  که چه مقدار آب  در هوای موجود در دستگاه وجود دارد.

مقدار  فضای سلول هوایی تخم بستگی به دما و زطوبت دارد به همین دلیل  اگر بتوانید تخم مرغ را  در برایر نور نگاه دارید  و اندازه و شکل آن را ببینید می توانید ایده کلی از وضعیت  رطوبت و دمای اطاق  دستگاه داشته باشید .

 

نوربینی تخمتفاوت تخم نطفه دار و بی نطفه

بررسی تخم در برابر نور

بعد از ۱۰ تا ۱۴  روز می توان درون تخم را دید  و متوجه حولادث داخل آن گردید . این کار را دیدن تخم در برابر نور یا < کندلینگ > می نامند زیرا در یک اتاق تاریک و در برابر یک منبع نور انجام می شود.میتوان  از یک چراغ قوه هم استفاده کرد . برای این منظور   تخم را برای مدت کوتاهی از دستگاه بیرون آورده  و در برابر نور می بینید.

اگر  هیچ ساختار قابل تشخیص  سایه و عروق خونی  و امثال آن دیده  نشد  تخنم مرغ مورد استفاده نابارور و غیر نطفه دار است و باید آن را دور انداخت  . تخم جوجه کشی خوب تخمی است که  در جریان نور بینی  عروق خونی  و نیز  یک مرکز  سیاهی که جنین در حال توسعه  است در آن تشخیص داده شود. تخم مرغ هایی که دارای چنین ساختار هایی نیستند  نباید به داخل دستگاه  جوجه کشی برگردند . بعد از این زمان دیگر با دیدن تخم متوجه چیزی نخواهید شد  .تخم مرغ های  به درد نخور را نخورید .

 

خروج جوجه از تخمخروج جوجه های جوجه کشی شده توسط دستگاه جوجه کشی

خروج از تخم

جوجه ها تمامی زرده و سفیده  باقی مانده در تخم مرغ  را به درون بدن می کشند و در نتیجه به  صورتی کاملا آماده  پا به این دنیا می گذارند . در روز ۲۱ شاهد طپش  جوجه ها در درون تخم ها هستید و جوجه ها یکی بعد از دیگری  به دنیا خواهد آمد  . دمای محل زندگی جوجه ها  روی ۳۵ درجه تنظیم کنید  . به محض خروج یک جوجه از تخم  پوسته آن را بیرون بیاورید و مقداری  وقت بگذارید و به خارج شدن آنها نگاه کنید و لذت ببرید . از این زمان استفاده کنید  .

آنها را در دستگاه به حال خود رها کنید  تا خشک شوند . در صورتی که محوطه  درونی جوجه کشی  خیلی مرطوب یا خیلی خشک باشد  پر کرک های سطح بدن  جوجه ها ممکن است  چسبنده شود . وقتی تمامی جوجه ها  حالت پف کرده و خشک  پیدا کردند  آماده برای ورود به مرحله بعدی زندگی  هستند.

انتقال جوجه ها

انتقال جوجه ها بیشتر از ۲۴ ساعت پس از خروج آنها  از تخم نخواهد کشید پس از خروج  جو جه ها از دستگاه  آنهات را به محلی بسته  و بدون کوران هوا  ببرید که دارای منبع حرارتی  دان خوری و آب خوری است . با دقت و مواظبت جوجه ها  را در محل  جدید خالی کنید  . اگر جوجه ها را در یک جعبه  قرار می دهید بهتر است  کف ان را روزنامه پهن کنید .

یک لامپ بالای سر  جوجه ها آویزان کنید  تا هم جوجه ها گرم شوند و هم بهتر  ببینند . اگر جوجه ها زیر لامپ  در کنار هم جمع می شوند  لامپ خیلی بالاست و هوا  در سطح جوجه ها سرد است  و اگر جوجه ها به اطراف کارتن می روند  لامپ ها پایین بوده و در سطح جوجه ها گرم است . لامپ را در ارتفاعی تنظیم کنید   که جوجه ها آزاد  و راحت باشند. اگر از لامپ مادون قرمز استفاده کنید  بهتر است. آیا شما هم می خواهید  روز اول زندگی خود را  زیر نور یک لامپ پر نور سپری کنید ؟ لامپ های نور سفید دارای اثزرات فیزیولوژیکی  روی جوجه ها هستند   و باید به خاطر داشته باشید  که جوجه ها قالبی عمل می کنند   و هر چه را که امروز ببینند  رفتار ۀنها در روز های بعدی  را شکل می دهد .

منطقه محصور نگهداری جوجه ها فاقد هر گونه  جریان هوا باشد و در معرض دید  دیگر حیوانات و کودکان نباشد . بعد از چند روز  همان گونه که قبلا گفته شد یک مقدار خاک اره  زیر انها بریزید  و یک مقدار روزنامه  روی بستر و به ویژه   در اطراف آبخوری  و دان خوری ها بگذارید تا جوجه ها بتوانند  در هفته اول زندگی خود  به خوبی روی انها  راه بروند .

آنها را آموزش دهید  که از طریق نوک زدن به سینی دان خوری  دان کرامبل شده را استفاده کنند . همچنین آب را به گونه ای  در اختیار آنها قرار دهید  که جوجه ها خیس نشوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋