تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور و انواع پرندگان

تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور : دانه های تازه یکی از منابع مفید و خوب برای خروس لاری به شمار میرود. ولی بایستی با دقت تهیه و نگهداری شوند، تا ترش یا فاسد نگردند. این جوانه ها را به راحتی می توان تهیه کرد. و مزیت آن این است که دانه ها را با دست خود و به روش طبیعی عمل آورده اید. این خوراک مقوی (دانه های تازه) را گاهی در اختیار پرنده خود قرار دهید.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای انواع طیور
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

طرز تهیه دانه های تازه یا جوانه ها: در مبحث تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور بسته به تعداد پرندگان خود آبکش پلاستیکی مناسبی تهیه کرده و به اندازه خوراک یک وعده، دانه های مخلوط نظیر ارزن، تخم کتان، گندم و سایر دانه ها را در آبکش ریخته و آنرا روی ظرف آبی چنان قرار داده یا آویزان نمایید که دانه ها زیر سطح آب قرار گیرند.

پس از گذشت ۱۲ ساعت آبکش را خارج کرده و دانه ها را با آب سرد به آرامی بشویید. سپس آبکش محتوی دانه ها را مجددا داخل همان ظرف که آب آن را تعویض نموده اید و آب تمیز را جایگزین کردید به همان منوال قبل قرار دهید.

پس از گذشت ۱۲ ساعت دانه ها را مجددا با آب سرد شسته و این بار آبکش را طوری در ظرفی که باز آب تازه در آن ریخته اید قرار دهید که دانه ها خارج از آب قرار گیرند و تنها آب، زیر آبکش قرار گیرد و روی آب کش و ظرف آب را با پلاستیکی بپوشانید (تنها هوای مرطوب زیر آب کشی کافی است). پس از حدود ۲۴ ساعت دانه ها شروع به جوانه زدن می کنند.

آبکش را خارج نموده و برای بار سوم دانه ها را با آب سرد شستشو داده و سپس روی حوله ای قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود. سپس میتوانید پرندگان خود را با این خوراک لذیذ که خود تهیه نموده اید تغذیه کنید. نکته مهم این که دمای ۲۱ تا ۲۸ درجه مناسبترین دما برای جوانهزدن دانه ها است در ضمن نور کم هم به تسریع جوانه زدن کمک زیادی می نماید.

برای تغذیه پرندگان با این دانهها باید از ظروف کم عمق و پهن استفاده نمود زیرا در غیر اینصورت دانه ها روی هم انباشته شده به سرعت ترش شده و کپک میزنند. دانه ها را حتی المکان پس از تغذیه از دسترس پرنده خارج کرده تا خطر خوردن جوانه های فاسد توسط پرنده به حداقل برسد.

تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور
تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور

نکات مهم در تغذیه خروس لاری از دیدگاه پرورش دهندگان

۱- وعده صبح شامل پیش دان خیس شده می باشد که هفته ایی ۲ بار با ماست و سیر و پیاز رنده شده به صورت نواله تهیه می شود و به اندازه یک گردو صبح به خروس داده می شود.

۲- دادن وعده غذای اصلی حاوی دانه گندم در زمان مشخص به خروس می باشد.یعنی اگر امروز ساعت ۶ بعد از ظهر دان دادیم روزهای بعد هم دقیقا همان ساعت دان بدهیم.

۳- مدت ارائه دان بهتر است در حدود نیم ساعت باشد.

۴- پس از دادن غذا و برداشتن دان برای افزایش وزن خروس، باید به انداره یک گردو نواله به حیوان بدهید.

۵- در انتها پس از برداشتن گندم چندین دانه ذرت زیر پای خروس داخل قفس بیندازید. و مقداری میوه مانند سیب خرد شده به خروس بدهید.

۶- تمیز و تازه بودن آب و استفاده از مخمرهای غذایی و مولتی ویتامین به مقدار کافی در تغذیه خروس از اهمیت ویژهای برخوردار است. این برنامه غذایی سبب بهتر شدن اشتهای خروس لاری و افزایش وزن خروس می شود. در ضمن جثه دار شدن لاری بستگی به سن و به خصوص نسل و ژنتیک خروس دارد.

تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور - مرغ درحال تغذیه
تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور – مرغ درحال تغذیه

طرز تهیه نواله

در ادامه مقاله تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه طیور پیش دان پلتی خيس شده، مقدار کمی بادام آسیاب شدہ، کمی کشک خشک و آسیاب شدہ، آرد گندم، کمی آرد سنجد، آرد سویا، مقداری گردوی آسیاب شده و خرمای له شده را به نسبت دلخواه با هم مخلوط کرده و پس از تهیه به اندازه یک گردو به خروس میدهند.

پلت شامل ذرت، گندم، کنجاله سویا، اسید چرابا، دی کلسیم فسفات، مکمل ویتامینه ۹ معدنی ویژہ طیور، متیونین، لایزین، نمک، فورمایسین، آنزیم و غیره بوده که با پیشرفتهترین نوع آسیاب خرد شده و بین حرارت ۷۵ تا ۹۰ درجه سانتیگراد پخته و پس از شکل پذیری بسته بندی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس