تغذیه کبوتر های نر و ماده برای تولید کبوتر گوشتی

تغذیه کبوتر های نر و ماده برای تولید کبوتر گوشتی

تغذیه کبوتر : در حالی که در طبیعت از دانه ها حلزون ها و کرم ها تغذیه می کنند ولی به طور کلی به عنوان یک پرنده دانه خوار معروف است. از آنجا که تقریبا کبوتان پرورشی و پرواری از توقع یکسانی  نسبت به کمیت و کیفیت غذا برخوردارند . لذا تا کنون برای هر یک جداگانه جیره یا جیره های خاصی تدوین نشده است. این موضوع حتی برای جوجه های  جوان نیز صادق می باشد. .میزان پروتئین خام جیره های غذایی کبوتران بر حسب سن بیت ۱۲-۱۸ درصد در نوسان است .بوچر که آزمایشات وسیعی در این زمینه انجام داده تصویر واضحی از میزان پروتئین خام مناسب ترسیم نکرده است.

معمولا ۸۰ درصد تغذیه کبوتر را دانه های مختلف غلات و ۲۰ درصد بقیه را دانه هایی که بیشتر حاوی پروتئین هستند تشکیل می دهند. در مورد نیاز دقیق تغذیه کبوتر به یکایک مواد موثر غذایی آزمایشات محدود و اندکی صورت گرفته است . در امریکا میزان ۴/۱۳ MJ در هر کیلوگرم غذا توصیه می گردد.

کلاین استفاده از غذای پلت نشده را برای تغذیه کبوتر توصیه می نماید . زمانی که دانه ها به عنوان غذا  مصرف می شوند ضروری است مخلوطی از مواد معدنی را نیز به جهت مکمل برای تغذیه کبوتر در اختیار کبوتران گذاشت.

در ایتالیا اغلب از دانخوری های  منقسم به بخش های متعدد استفاده می شود. در هر قسمت ماده غذایی خاصی مانند ذرت ،انواع غلات ،عدس و.. ریخته شده و کبوتران متناسب با نیاز غذایی خود  از این مواد برداشت می کنند.

از آنجایی که کبوتران در انتخاب دانه ها وسواس به خرج می دهند لذا سبب می گردد که دانه ای بیش از دانه دیگر مصرف گردد .  بدین جهت استفاده از غذای پلتی توصیه می شود . ریسینگ معتقد است که مشابه جیره های طیور را می توان برای کبوتران نیز به کار برد .

کبوتر در حال پرواز

راندمان تولید کبوتر گوشتی

بوچر در رابطه با تحقیقاتی که بر روی کبوتران شاهی و تکزاس انجام داد راندمان تولید سالیانه  آنها را به ترتیب خلاصه نمود.

در بسیاری از کشور ها به جهات مسائل اقتصادی کبوتران گوشتی جوان را در ۲۸ روزگی ذبح می نمایند . ذبح با چاقو صورت گرفته و کندن پر ها ممکن است خشک یا تر انجام شود .در ذبح تر کبوتر را در آب گرم  ۵۵ درجه فرو برده و پس از سست شدن ریشه پر ها با دست اقدام به کندن پر ها می نمایند. از دستگاه های خودکار نیز برای این منظور استفاده می کنند . ذبح و پر کنی با دست در حدود ۱۲-۱۵ دقیقه برای هر کبوتر به طول می انجامد . با به کار گیری دستگاه پر کنی این زمان به ۵-۶ دقیقه کاهش می یابد. وزن لاشه آماده پخت گوشتی ها بین ۳۰۰-۴۰۰ گرم قرار دارد.

کبوترهای بالای درخت

الگو های رفتاری کبوتر

کبوتر که انسان او را نمادی از صلح می داند گاهی درست بر عکس عمل کرده و اغلب بر سر لانه  تا سر حد مرگ با یکدیگر مبارزه می کنند و آنکه ضعیف تر است نجاتی برایش متصور نیست .در رابطه با شدت غریزه جنسی کبوتران آزمایش های زیادی به عمل آمده است .

وقتی که کبوتر بربری نر را در فصل تولید مثل  از جفتش محروم نمودند متوجه کبوتر خانگی سفید شد و زمانی که این کبوتر را نیز از او دور کردند  او به یک جارو گرد گیری روی آورد  و وقتی که هیچ چیز نیافت  عاقبت به قفس خالی خود راضی شد و اظهار عشق کرد.

جوجه کبوتر ها گرسنگی ابدی شان را به طریق خاصی علامت می دهند . تغذیه آنها همواره با فرو کردن منقار به درون چینه دان عملی می گردد چون چینه دان کبوتران دارای مایعی مغذی است که شیر کبوتر یا شیرابه چینه دان خوانده می شود و برای این که پر های سر جوجه کبوتران به دلیل این نحوه تغذیه  آلوده نشوند تا مدت ها پر در نیاورده و پر های این قسمت آخر از همه می رویند.

برج کبوتر

کبوتر خان یا برج کبوتر

از زمان های بسیار دور جهت نگهداری کبوتر ها مخصوصا کبوتر های نامه بر از کبوتر خوان ها استفاده می کردند. برج های کبوتر را با فرم های خاصی ساخته و مسئولیتی برای اداره آنها می گماردند که این خود از مشاغل دولتی به شمار می رفت.اغلب افراد قابل اعتماد حکومتی  به این کار منصوب می شدند . کبوتر خان ها روشن،هوادار ،با لانه های زیادی  در دیواره داخلی  ساخته می شدند.

تمرکز لانه ها طوری بود  که می شد  به راحتی به تمام آنها  دسترسی پیدا کرد . کبوتر خان ها اغلب استوانه ای و ندرتا مکعب مستطیلی بودند  . لانه ها در اندازه های ۳۰ در ۳۰ در ۵۰ -۳۰ سانتی متر ساخته می شدند  و سطح کف آنها را با کاه  یا کلش یا علوفه خشک می پوشانیدد. در بسیاری نقاط ایران مخصوصا اصفهان و آذربایجان کبوتر خان هایی جهت ارسال پیغام های سریع بر پا داشته اند که تعدادی از آنها  هنوز پا بر جا بوده و برخی نیز نیمه ویرانه ای بیش نیستند. مانند کبوتر خانه مراغه ،ائل گلی تبریز یا شیبلی  در ۲۵ کیلومتری تبریز و یا کبوتر خان  های اصفهان که بعضی از آنها فعلا در داخل شهر مستقرند.

کلمات مرتبط :

پرورش کبوتر ، تغذیه کبوتر ، کبوتر نر ، کبوتر ماده ، پیدایش کبوتر ، چگونه کبوتر پرورش دهیم ؟ ، غذای کبوتر ، دستگاه جوجه کشی کبوتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس