تغذیه خروس لاری و مرغ لاری – تکنیک های غذا دادن به خروس لاری

تغذیه خروس لاری ، روش های غذا دادن به خروس لاری

تغذیه خروس لاری به شکل درست و مناسب، یکی از عوامل مهم در سلامت و نشاط و افزایش قدرت بدنی آن جهت نبرد در میدان است. تغذیه مرغ و خروس لاری جزء تفکیک ناپذیری از روند پرورش این پرنده می باشد. نیاز به مواد غذایی بعد از نیاز به اکسیژن، مهم ترین اصل در پرورش موجودات زنده است. در واقع به کمک انرژی حاصل از هضم و جذب مواد غذایی هر موجود زنده می تواند زنده باشد، حرکت کند، رشد و تولید و تولید مثل داشته باشد.

در این نوشته خواهید خواند: با مواد غذایی مقوی و مناسب برای تغذیه خروس لاری در سنین مختلف و نحوه صحیح و اصولی غذا دادن به این پرنده آشنا خواهید شد، برای رشد صحیح و افزایش توانمندی های خروس لاری باید از انواع ویتامین ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات های مناسب برای این پرنده استفاده کنید که لیست کامل آنها در این مقاله ذکر خواهد شد. 

خداوند توانایی ذاتی فوق العاده ای در وجود مرغ و خروسی قرار داده است که می تواند مواد غذایی مورد نیاز خود را تشخیص داده و مصرف کند. بعضی مولفین مرغ و خروس را دانه خوار و بعضی دیگر همه چیز خوار می دانند. این پرنده خوراک مورد نیاز خود را به کمک منقار برداشت نموده و می بلعد. این مواد در طول سیستم گوارش پرنده از مسیری عبور کرده، تغییراتی نموده و قسمتهایی از آن هضم و جذب می شود و در نهایت باقیمانده ی آن به صورت مدفوع دفع میشود.

در تغذیه جوجه ها و حتی خروس های بالغ باید با استفاده از خوراک با کیفیت بالا و عاری از مواد آلوده و آب تازه، تا حدود زیادی سلامتی و تندرستی پرنده را تضمین نمود. قبل از انتخاب هر نوع خوراک برای حیوان، باید از آلوده نبودن آن اطمینان کافی حاصل شود. بنابراین توصیه می شود ” مواد غذایی مورد نیاز پرنده ها را از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید

زیرا آب و خوراک آلوده منشاء بسیاری از بیماری های مهلک بوده و میتواند حیات پرنده را به مخاطره بیاندازد. خوراک مورد استفاده برای خروس، باید دارای یک ترکیب متعادل حاوی کربوهیدرات، پروتیین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی باشد. نسبت و مقدار هر یک از اجزای ذکر شده بستگی به وضعیت جسمی، شرایط نگهداری خروس، سن و بسیاری از عوامل دیگر دارد.

یک وعده غذایی نامناسب و نامتعادل می تواند تأثیر نامطلوبی در رشد جسمی و حتی جنسی خروس داشته و ممکن است باعث افزایش حساسیت خروس نسبت به بیماری های مختلف شود که حتی گاهی اوقات برای خروس بازان حرفهای و برای خروس های اصیل و سالم اتفاق می افتد و حیوان تلف میشود. پنج عامل مهم که در واقع اساس تغذیه مرغ , خروس لاری می باشند در زیر آورده شده است.

چرا که پرنده های در حال رشد نیاز به پروتئین و مواد معدنی بیشتری برای رشد دارند، هم چنین در مورد خروس لاری های بالغ خواهید خواند که برای افزایش قدرت آنها در نبرد ها استفاده مواد غذایی انرژی زا و مولتی ویتامین ها ضروری و لازم خواهد بود. در ادامه مقاله شما را با تغذیه خروس لاری از جوجگی تا سن بلوغ و مواد غذایی مفید برای این پرنده آشنا خواهیم کرد.

آب، کربوهیدرات و چربی در تغذیه مرغ و خروس لاری

آب، کربوهیدرات و چربی در تغذیه مرغ و خروس لاری - چیکن دیوایسمنایع غذایی زیر مهم ترین عوامل در رشد و نمو پرنده ها می باشد که به تفکیک توضیح داده شده اند و باید در جیره غذایی پرنده ها گنجانده شوند، البته باید طبق دستور متخصص و یا جیره نویس ترکیب مشخصی از مواد غذایی زیر را به کار برد تا ضمن رشد صحیح و اصولی پرنده ، با مشکلات سلامتی نیز رو به رو نشود. 

 آب : جوجه ها و خروس های بالغ نمی توانند آب زیادی در بدن ذخیره کنند لذا باید مرتب آب بخورند. آب مصرفی باید pH حدود ۶.۹ داشته باشد. چون حس چشایی آنها ضعیف بوده و مزه آب را حس نمی کنند پس باید مواظب تلخی و شوری آب باشید. حتما از آبخوری  های مناسب جوجه ها استفاده کنید، با توجه به اینکه جوجه ها قد کوتاهی دارند، بنابراین آبخوری پرنده های بالغ برای آنها مناسب نخواهد بود. مقدار نمک آب باید صفر و یا حداکثر ۵۰۰ قسمت در میلیون یا ppm باشد. همچنین درجه حرارت آب باید ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد باشد. آب موجب نرم شدن خوراک، تسهیل در اعمال هضم و جذب، تنظیم درجه حرارت بدن، انتقال مواد غذایی از روده به سایر قسمت ها و دفع مواد زاید می گردد.

انرژی : انرژی برای زنده ماندن، حرکت، رشد، تولید مثل و جنگیدن خروس لاری ضروری می باشد، منبع اصلی انرژی کربوهیدراتها هستند. این مواد انرژی زا بوده و انرژی و گرمای بدن را تامین نموده و رابطه مستقیم با تولید دارند. در جوجه ها چون پوشش بدن کافی نیست و در حال رشد هستند نیاز بیشتری به انرژی دارند که باید تأمین شود. مواد اولیه جهت تامین انرژی شامل دانه هایی هستند که مقدار کربوهیدرات آن ها زیاد می باشد مانند ذرت، گندم، جو، برنج، ارزن و سبوس که در زیر به آنها اشاره می شود.

  گندم: انرژی آن بیشتر از جو است. گندم به دلیل داشتن گلوتن باعث چسبندگی مقعد جوجه ها میگردد. همچنین گندم به دلیل ترکیب غیرمحلول با کلسیم، روی و منیزیم موجب کاهش جذب کلسیم در بدن میگردد، بنابراین از مصرف زیاد آن برای جوجه ها خودداری کنید چون جوجه ها باید استخوان های محکمی داشته باشند. 

  جو: انرژی زا و چاق کننده بوده و به دلیل وجود اسید فیتیک در پوسته مانع جذب کلسیم، روی و منیزیم می شود. سلولز آن بالا و بنابراین دیر هضم بوده و خوش خوراک نمی باشد، بنابراین در دادن این ماده غذایی نیز نباید زیاده روی کرد. 

  جو دوسر (یولاف): جو دوسر به دلیل داشتن ماده معطر آونین محرک اشتها و محرک میل جنسی بوده لذا موجب رشد، پر درآوری جوجه ها و شور جنسی در مرغ و خروس می شود. به علت داشتن ویتامین E، از آن در درمان مشکلات جنسی و نطفه داری استفاده میگردد.

برنج: برنج از نظر انرژی زایی متوسط بوده ولی به خاطر قیمت بالای آن معمولا مصرف نمی شود، اما می توانید باقی مانده برنج مصرفی وعده های غذایی خود را بشویید تا چربی آن گرفته شود و سپس به صورت له شده به جوجه ها بدهید. 

  سبوس : پوسته خارجی گندم که از لحاظ فسفر غنی ولی کلسیم کمتری دارد. سبوس ملین است و برای جلوگیری از یبوست استفاده می شود.

  چربی: چربی ها جز منابع اصلی و مهم برای تامین انرژی هستند. چربیها برای جذب ویتامین K ،E ،D3 ،A و اسیدهای چرب ضروری می باشند. اسیدهای چرب ضروری نیز برای رشد غشا، سنتز هورمون ها، تولیدمثل و جوجه درآوری ضروری می باشند. بهترین منبع اسیدهای چرب ضروری روغن های گیاهی می باشند. چربیها علاوه بر تامین انرژی به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کنند زیرا مصرف چربی در مقایسه با پروتئین ها و کربوهیدراتها حرارت کمتری تولید کرده و در نتیجه انرژی خالص جیره را بالا می برد. 

  سویا : دانه های سویا دارای مقادیر زیادی روغن گیاهی می باشد و چربی مورد نیاز جوجه ها را تامین خواهد کرد. استفاده از دو اسید چرب ضروری لینولنیک (امگا ۳) و لینولئیک (امگا ۶) در تغذیه مرغ و خروس لاری سیار ضروری هستند. اسید لینولئیک در اندازه تخم مرغ موثر می باشد، این چربی ها را می توان در روغن های گیاهی موجود در دانه های روغنی یافت که دانه سویا یکی از این منابع است. 

  ذرت: دانه های ذرت نیز دارای مقادیر زیادی روغن گیاهی و ویتامین و پروتئین می باشد که بخش مهمی از تغذیه جوجه ها را می تواند تشکیل دهد. 

  دانه کتان : دانه های کتان نیز در کنار دارا بودن مقادیر زیادی پروتئین و ویتامین ، دارای روغن های گیاهی بوده و برای تغذیه جوجه های لاری مناسب است. دانه های روغنی خصوصا دانه کتان حاوی اسید لینولئیک است. به کاربردن چربی در جیره طیور مستلزم استفاده از آنتی اکسیدان می باشد. عدم وجود این مواد سبب فساد چربیها گردیده و موجبات فساد خوراک را فراهم می آورد.

 دانه ارزن : این دانه نیز حاوی کربوهیدرات ها و چربی زیادی می باشد و به عنوان یک منبع غذایی مهم برای اکثر پرنده ها به شمار می رود. ارزن دیرهضم است. می توان ارزن را در آب خیسانده و جوانه زده آن را به طیور داد. جوانه زنی باعث افزایش ارزش غذایی دانه و تقویت آن از نظر ویتامین ها می شود. همچنین مواد پروتئینی آن را قابل هضم ساخته و در عین حال برای طیور خوراک تازه بشمار میرود.

  چربی های حیوانی : از مهمترین چربیهای حیوانی پیه، دنبه و چربی های داخل شکم و از چربیهای گیاهی می توان روغن ذرت، آفتابگردان و غیره را نام برد. چربی های گیاهی نسبت به چربیها حیوانی دارای انرژی و ارزش غذایی بیشتری شده اما چربیهای گیاهی به علت وجود اسیدهای چرب غیراشباع سریع فاسد می شوند بنابراین استفاده از آنتی اکسیدان در چنین جیره هایی ضروری است.

منابع پروتئینی برای تغذیه مرغ و خروس لاری

پروتیین بیشترین تاثیر در رشد حیوانات را دارد. در صورت کمبود انرژی، پروتیین به انرژی تبدیل می شود ولی هیچ چیزی در صورت کمبود پروتیین جایگزین آن نمی شود. وجود پروتیین مازاد در خوراک حیوانات مضر است. چون حیوانات برای دفع ازت مازاد، انرژی مصرف می کنند. بنابراین پروتیین زیادی نه تنها باعث رشد نمی شود، بلکه کاهش رشد را در پی دارد.

منابع پروتئینی برای تغذیه مرغ و خروس لاری - چیکن دیوایسپروتیین ها بخشی از مواد مغذی می باشند که از ترکیبات ساده ای بنام آمینواسید تشکیل شده اند. آمینواسیدها به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. آمینواسید های ضروری باید از طریق خوراک به بدن برسد. قسمتهای مهم بافتهای نرم بدن مانند ماهیچه ها، بافتهای پیوندی، کلاژن، پوست، مو، سم، پرها، ناخنها و قسمتهای شاخی منقار در پرندگان از پروتیین تشکیل شده است. ۲۲ آمینواسید وجود دارد که به طور معمول در اجزای سازنده خوراک یافت می شوند. دو آمینواسید لایزین و متیونین نقش مهمی را در تغذیه خروس لاری به عهده دارند.

منابع اصلی تامین پروتئین در طیور شامل موارد زیر می شود که باید طبق یک برنامه مشخص و جیره نویسی اصولی به پرنده ها داد، لزومی به گنجاندن تمامی موارد زیر در جیره غذایی پرنده ها نیست، بلکه باید به اندازه مشخصی از گزینه های در دسترس استفاده کنید. 

  کنجاله سویا: یکی از بهترین و متداولترین منابع تأمین پروتئین گیاهی در جیره های غذایی بوده که پس از روغن گیری از دانه سویا به دست می آید و در صورت فرآوری مناسب و حرارت دیدن کافی بیشترین بازدهی را خواهد داشت. کنجاله سویا علاوه بر پروتئین کافی دارای مقادیر لازم آمینو اسیدهای ضروری و ویتامین های خانواده B می باشد. این کنجاله دارای ۴۴ تا ۶۶ درصد پروتئین و ۲۶۵۰ کیلو کالری انرژی می باشد. مصرف توام این کنجاله به همراه پودر ماهی نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. کنجاله سویا دارای مقادیر لازم از آمینو اسیدهای نوع لایزین و متیونین و سیستین می باشد. کنجاله با پودر ماهی، ترکیب بسیار مناسبی را از نظر تأمین آمینو اسیدهای ضروری در جیره های غذایی طیور فراهم می کند. از این رو در اغلب کشورها به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در جیره های غذایی استفاده می شود.

 کنجاله تخم پنبه: دانه پنبه را پس از جدا کردن الیاف و گرفتن کرک های آن (لینترگیری) شکسته و از مغز دانه، روغن را تحت اثر حرارت و فشار و حلال های آلی استخراج می نمایند. کنجاله تخم پنبه یکی از منابع پروتئینی گیاهی ارزان برای تغذیه دام و طیور و ماهی می باشد. ترکیب شیمیایی کنجاله تخم پنبه بسته به نوع تهیه آن متفاوت است. کنجاله تخم پنبه دارای مقدار متفاوتی پیگمان گوسیپول بود  و مصرف آن موجب مسمومیت می گردد، به همین دلیل نباید از آن به عنوان تنها منبع پروتئین گیاهی در جیره های غذایی استفاده نمود.

  کنجاله آفتابگردان: از دانه های آفتابگردان پوست کنده پس از روغن کشی به دست می آید. در کشورهای اروپای شرقی به مقدار وسیع تولید و در جیره های غذایی دام و طیور و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

  کنجاله بادام زمینی: از دانه بادام زمینی پس از روغن کشی به دست آمده و دارای بویی شبیه به باقلایی تازه بوده و مزه آن شیرین و مطبوع است.

  پودر گوشت :منبع اولیه تامین پروتئین در جیره بوده و از خشک کردن و سپس آسیاب لاشه، استخوانهای حیوانات و یا قسمتی از آن ها (به استثناء شاخ و سم) حاصل می شود. پودر گوشت دارای مقادیر مناسبی از آمینو اسید ها می باشد. همچنین بین ۴۰ تا ۵۵ درصد پروتئین با کیفیت و ۲۳۰۰ کیلو کالری انرژی متابولیسمی در هر کیلوگرم داشته و از لحاظ عناصر معدنی کمیاب مانند مس و ید و غیره غنی می باشد. اگر فسفر آن بیش از ۴ درصد باشد پودر گوشت و استخوان نامیده می شود.

  پودر ماهی: از خشک کردن و آسیاب ماهی های مختلف و غیر قابل استفاده انسانی تهیه شده و اگر با شرایط و اصول خاصی تهیه شده باشد و مواد افزودنی نداشته باشند منبعی عالی از پروتئین و همچنین لایزین و متیونین است. پودر ماهی بین ۴۵ تا ۷۸ درصد پروتئین با کیفیت بالا و گاهی ۲۹۰۰ کیلو کالری انرژی متابولیسمی در هر کیلوگرم دارد و از لحاظ املاح معدنی مانند آهن و ید نیز غنی است. پودر ماهی به علت داشتن پروتئین زیاد با ترکیب آمینو اسیدهای متناسب در تغذیه خروس لاری از اهمیت بالایی برخوردار است. باید چند هفته قبل از عرضه محصول به بازار از جیره حیوان حذف شود زیرا پودر ماهی اثرهای منفی بر طعم و مزه گوشت، چربی و تخم مرغ دارد.

  پودر خون: در صورتی که می خواهید خروس جنگی پرورش دهید، می توانید از پودر خون در تغذیه این پرنده استفاده کنید، این ماده غذایی نیز سرشار از پروتئین است، با توجه به حساس بودن سه مورد فوق ، آنها را حتما از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید. خون خشک شده می باشد که هیچ مواد دیگری اضافه نشده باشد. استفاده از پودر خون به میزان ۱۰ درصد در جیره غذایی طیور باعث اسهال می شود. در حال حاضر برای تهیه پودر خون از دستگاههایی استفاده می کنند که در آن خون کامل به صورت پودر پاشیده شده و به طریقه اسپری خشک می شود. پودر خون حاوی ۸۰ درصد پروتیین، ۱۰ درصد رطوبت و معمولا به طور متوسط ۸۲ درصد ماده از ته می باشد. پودر خون دارای مقدار زیاد لایزین و مقدار کمی ایزولوسین، تریپتوفان، آرژنین و میتونین است. مواد معدنی آن در حدود ۵ درصد و چربی آن بسیار کم می باشد. پودر خون با داشتن مقدار فراوان مواد ازته معمولا همراه با غلات که از نظر پروتیین خام و لایزین ضعیف است، در جیره غذایی استفاده می شود.

  پودر کشک : حرارت دادن و جوشاندن و سپس خشک کردن مایع غلیظ دوغ به دست آمده و به عنوان مکمل پروتیینی در تغذیه مرغ لاری ، دام و طیور بکار میرود. انواع مختلف کشک از لحاظ ترکیب بسیار با یکدیگر متفاوت بوده و ارزش غذایی آنها به نوع کشک و نحوه تهیه آن بستگی دارد. محدودیت استفاده از کشک در جیره های غذایی، میزان متغیر مواد معدنی آن است که به میزان نمک آن بستگی دارد. از این رو کشکهایی که در جیره غذایی طیور استفاده می شود بر حسب مبداء و مخصوصا روش تهیه و عرضه آن باید استاندارد شوند.

  پودر پر : اگر به خوبی فرآوری شده باشد یک منبع پروتیینی خوب برای طیور می باشد. زیرا آمینواسیدهای تشکیل دهنده پروتیین آن از نظر تعداد و نسبت، در مقایسه با سایر پروتیین ها بهتر می باشد. پودر پر خام دارای مواد غیرقابل هضم بوده ولی اگر با حرارت و رطوبت هیدرولیز شود، به طور رضایت بخشی قابل هضم خواهد شد، بنابراین معمولا به مدت ۱۸ ساعت در حرارت ۱۲۱ درجه سانتیگراد هیدرولیز شده و در نتیجه قابلیت هضم آن به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. در دستگاه های جدید، هیدرولیز پر در اتوکلاو مخصوص در حرارت ۱۴۰ درجه و به مدت ۳۰ دقیقه انجام می گیرد. پودر پر هیدرولیز شده دارای مقدار قابل توجهی پروتیین (۸۰ تا ۸۵ درصد) و آمینواسید ضروری می باشد. پودر پر در تغذیه مرغ لاری دارای لایزین کم و از نظر تریپتوفان و هیستیدین دچار کمبود است. مواد معدنی ان در حدود ۴ درصد و میزان فسفر آن سه برابر کلسیم بوده و حاوی ۲ تا ۳ درصد چربی میباشد. ویتامین های موجود در پودر پر به خصوص ویتامین های خانواده B در حدود دانه غلات می باشد.

  پودر شیر پس چرخ : از شیری تهیه می شود که قسمت اعظم چربی آن جدا شده است. مقدار چربی موجود در این شیرها حدود ۱ تا ۵ درصد می باشد. شیر پس چرخ ۳۸ درصد مواد ازته دارد.

ویتامین های مورد نیاز بدن مرغ و خروس لاری 

ویتامین مورد نیاز تغذیه طیور : معمولا در تغذیه طیور ۱۳ ویتامین اهمیت دارند. این ویتامینها به دو گروه محلول در چربی (E ،D ،A و K) و محلول در آب (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیرید و کسین، اسید فولیک، بیوتین، کولین و کوبالامین) ویتامین ها به مقدار خیلی کم مورد نیاز میباشند ولی وجود آنها ضروری بوده و کمبود آن ها منجر به ناهنجاری ها خواهد شد. در طیور ویتامین C در بدن سنتز شده، بنابراین نیازی به وجود این ویتامین در جیره نیست.

علایم ناشی از کمبود ویتامین ها در طیور

ویتامین A: اختلال در ساخت ردو پسین، شب کوری، کاهش ایمونو گلوبولین ها، کاهش تولید تخم مرغ و کاهش جوجه درآوری.

ویتامین D : نرمی استخوان یا ریکتز، انحنا در پاها، تاخیر در رشد، کاهش کیفیت تخم مرغ. ویتامین E: میوپاتی، انسفالومالاشیا و خونریزی سلول های مغزی.

ویتامین K : کمخونی و تاخیر در لخته شدن خون. ویتامین B : کاهش اشتها، لاغری و از کار افتادن دستگاه عصبی.

ویتامین B۲ : فلجی پنجه پا، کاهش جوجه درآوری و نارسایی در تخم مرغ.

ویتامین B۳:عوارض استخوانی و غیر طبیعی بودن پر. ویتامین هB: کاهش رشد، کم خونی و ضعیف شدن استخوان ها.

ویتامین B۹: کاهش جوجه درآوری و کاهش تولید تخم مرغ. ویتامین B۹: کمخونی، فلجی گردن و کاهش جوجه درآوری.

ویتامین B6: پردرآوری ضعیف، ضایعات کلیوی، کمخونی و کاهش اشتها.

ویتامین B 12  : پردرآوردی ضعیف ، ضایعات کلیوی ، کم خونی و کاهش اشتها.  

ویتامین ها برای تغذیه طیور در حال رشد

ویتامین ها برای تغذیه طیور در حال رشد - چیکن دیوایسدر جیره طیور در حال رشد باید توجه زیادی به ویتامین ها مبذول داشت. زیرا کمبود هر یک از ویتامین ها عوارض مختلفی در جوجه ها به وجود می آورد.

ویتامین A  : مناسب ترین مقدار A  برای جوجه ها ۲۰۰۰ I.C.U   در هر پند است ( هر پند مساوی ۴۵۴ گرم است). در جوجههای بزرگتر (۶ تا ۸ هفته) این مقدار ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ واحد و در هنگام بلوغ این میزان افزایش یافته و به ۱۲۰۰ واحد می رسد.

ویتامین D: مقدار مناسب این ویتامین برای طیور در حال رشد ۱۳۰ I.C.U در هر پوند میباشد. احتیاج به آن با افزایش رشد کم شده ولی در هنگام تخم گذاری دوباره افزایش خواهد یافت.

ریبوفلاوین: مقدار ضروری آن ۱/۷ میلی گرم در هر پوند است. با افزایش سن احتیاج به ریبوفلاوین به سرعت کم می شود. برای ۸ هفته اول ۱.۷  و بعداً به کمتر از ۱ میلی گرم تقلیل مییابد. پانتوتنیک اسید: مقدار ضروری آن برای جوجه ها ۵ میلیگرم در هر پوند خوراک می باشد.

کولین: احتیاج جوجه ها به این ویتامین در حدود ۶۵۰ میلی گرم در هر پوند خوراک می باشد. ویتامینهای دیگر : نباید میزان ویتامین E از ۶ میلی گرم در هر پوند خوراک یا به طور مناسبتر ۹ میلی گرم در هر پوند خوراک کمتر باشد.

سایر افزودنیهای جیره غذایی طیور افزودنیهای غذایی به منظور تغییر در متابولیسم بدن پرنده و ایجاد رشد بهتر و تولید محصول نهایی بهتر مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر برخی افزودنی های غذایی غیرمغذی ارائه شده است.

مواد معدنی در تغذیه طیور 

مواد معدنی گروهی از مواد مغذی می باشند که استفاده از آن در تغذیه دام و طیور ضروری می باشد. املاح معدنی فقط ۴ درصد از وزن بدن حیوانات را تشکیل می دهند ولی به علت نقش های مختلف در واکنش های بیوشیمیایی اهمیت ویژه ای دارند. همچنین مواد معدنی در جوجه ها از نظر تشکیل استخوان و در مرغ های تخم گذار از نظر تخم مرغ به خصوص پوسته آن نقش مهمی دارند. مواد معدنی فاقد انرژی و پروتئین می باشد ولی برای مصرف انرژی و پروتئین و نیز متابولیسم مواد غذایی، ضروری هستند.

 

با توجه به اهمیتی که مواد معدنی در تغذیه طیور دارند به دو دسته ماکرو المنت و منیزیم و مواد معدنی میکرو یا کم نیاز شامل آهن، مس، کبالت، ید، منگنز، روی و سلنیوم است. مواد اولیه جهت تامین مواد معدنی شامل پودر استخوان، پودر صدف، سنگ آهک، سنگ ریزه و نمک طعام می باشد. از جمله مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن پرنده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

✯ پودر صدف : گوش ماهیها را خرد کرده و به صورت آرد نرم برای جوجه ها و یا به صورت خرد شده برای تغذیه مرغ لاری و خروس لاری استفاده می کنند. پودر صدف از لحاظ کلسیم بسیار غنی و میزان فسفر آن نیز مناسب می باشد. لذا استفاده از پودر استخوان و پودر صدف در جیره غذایی اساس تأمین مقدار کافی کلسیم و فسفر می شود. در جوجه ها معمولاً از صدف به صورت نرم و همراه با آرد استفاده می شود. در تغذیه مرغ لاری و خروس لاری میزان احتیاج به کلسیم زیاد می باشد. بنابراین علاوه بر اضافه نمودن پودر صدف باید مقداری نیز به صورت آزاد در اختیار مرغها قرار گیرد.

✯ سنگ آهک : سنگهای آهکی دارای مقادیر کافی کلسیم می باشند. در مناطقی که تهیه پودر صدف مشکل است از سنگ آهک استفاده می شود. سنگ آهک را خرد کرده و به صورت آرد به تغذیه مرغ لاری و خروس لاری اضافه می نمایند. در مرغ های تخم گذار مقداری سنگ آهک باید طور آزاد در اختیار آن ها قرار گیرید.

✯ سنگ ریزه : طیور از سنگریزه ها برای خرد کردن خوراک در داخل سنگدان استفاده می نمایند. جنسی این سنگ ها از نوع گرانیت، کوارتز، فلدسپات و یا سنگهای فسفاتی می باشد. اندازه سنگ ریزه ها برای جوجه های تخم گذار و مرغ ها تفاوت دارد. اگر جوجه ها از خوراک تمام آردی استفاده کنند، احتیاج به اضافه نمودن سنگ ریزه نبوده ولی در سنین بالاتر حتماً باید مقادیر کافی سنگ ریزه در جیره طیور اضافه نمود. سنگ ریزه علاوه بر کمک به هضم و خرد شدن خوراک تا اندازه ای از نظر تأمین کلسیم و فسفر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

✯ نمک طعام : نمک طعام در جیره تمام دام ها باید استفاده گردد. نمک طعام منبع اصلی سدیم و کلر است. از نمک طعام به نسبت ۰.۵  تا ۱ درصد در جیره طیور می توان استفاده نمود. استفاده بیش از حد در جوجه های در حال رشد ۴ گرم برای هر کیلو وزن زنده است. در صورت استفاده از موادی مانند کشک یا پودر ماهی که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند اضافه نمودن نمک طعام ضرورتی ندارد.

✯ پودر استخوان: برای تهیه پودر استخوان ابتدا مواد آلی آن را سوزانده و چربی آن را می گیرند و سپس مواد باقی مانده بصورت پودر در می آورند. این فرآورده دارای مقدار کافی فسفر می باشد. این پودر علاوه بر مصرف خوراکی برای دام، کودی غنی از نظر تأمین فسفر است. تهیه پودر استخوان در تمام نقاط ایران امکان پذیر می باشد. درصد پودر استخوان مورد استفاده در جیره طیور بسته به سن و احتیاجات آنها متفاوت بوده ولی به طور کلی بین ۱ تا ۳ درصد می باشد.

استفاده از مواد غذایی و مکمل های انرژی زا

همانطور که انسان های ورزشکار برای پیروزی در مسابقات و برنده شدن نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارند، خروس ها نیز برای اینکه به جنگجو های قدرتمندی تبدیل شوند، نیاز به تمرین دارند، بنابراین پرورش دهنده باید روزانه چندین ساعت را صرف ورزش دادن پرنده بکند که در مقاله ای جداگانه به این موضوع پرداخته شده است. اما در مورد تغذیه خروس لاری ها، همانطور که اشاره شد استفاده از مواد غذایی سالم و انرژی زا بهترین گزینه خواهد بود، صد البته اینکه استفاده از مولتی ویتامین ها و مکمل ها نیز در افزایش قدرت بدنی آنها بی تاثیر نخواهد بود.

استفاده از مواد غذایی و مکمل های انرژی زا - چیکن دیوایسمواد غذایی مانند کنسانتره و یا پلت دارای بیشترین میزان پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند و کمترین میزان چربی ها را نیز در خود جای داده اند. استفاده از دانه های روغنی مانند سویا اصلا برای خروس لاری ها مناسب نیست، چرا که موجب افزایش وزن در آنها شده و قدرت پرش آنها را کاهش خواهد داد. برای استفاده از مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها باید با دامپزشک مربوطه مشورت کنید و استفاده روزانه از مقدار مناسبی مولتی ویتامین کودکان برای آنها خطری ایجاد نخواهد کرد. این مولتی ویتامین را می توانید در آب آشامیدنی آنها ترکیب کنید و به آنها بخورانید.

تغذیه جوجه لاری

پس از متولد شدن جوجه ها، ضمن اینکه باید مکان گرم و نرمی را برای آنها فراهم آورید، به تغذیه آنها نیز باید توجه ویژه ای شود. در صورتی که جوجه ها تغذیه کاملی داشته باشند در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری خواهند داشت و در آینده نیز به خروس جنگی های قدرتمندی نیز تبدیل خواهند شد. هم چنین تغذیه صحیح و اصولی یکی از عوامل اصلی در افزایش دانگ خروس لاری است که تاثیر زیادی در موفقیت او در میدان دارد.

برای تغذیه جوجه لاری ها باید ترکیبی از مواد پروتئینی، ویتامین ها و مواد معدنی و کربوهیدرات ها را به صورت اصولی با هم مخلوط کنید و با استفاده از آسیاب آنها را کاملا پودر کنید و توجه داشته باشید که جیره غذایی جوجه ها را به صورت خودسر تهیه نکنید و حتما با مشورت یا متخصص و یا جیوه نویس معتبر ، فرمول استاندارد جیره غذایی جوجه ها را دریافت کنید. 

تغذیه جوجه لاری - چیکن دیوایسضمن استفاده از مواد غذایی فوق ، حتما باید آب آشامیدنی سالم نیز استفاده کنید تا به هضم بهتر غذا کمک کند. می توانید مقداری مولتی ویتامین نیز در آب جوجه ها بریزید تا به تقویت بدن آنها نیز کمک کند. لازم به ذکر که حتما باید از آبخوری و دانخوری مناسب جوجه ها استفاده کنید تا برای خوردن آب و غذا بیش از اندازه خم نشوند و یا بدون بلند کردن زیاد گردن خود به راحتی به مواد غذایی دسترسی پیدا کنند. 

برای جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها حتما قبل و بعد از وعده غذایی ، ظروف دانخوری و آبخوری را بشویید و از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید. مواد غذایی فاسد شدنی را در انبارهای خنک و به دور از نور خورشید نگه دارید و به منظور از دسترسی موجودات موذی مانند موش و سوسک به انبار غله، حتما اقدامات و سمپاشی های لازم را انجام دهید.

تغذیه خروس لاری بالغ

پس از گذشت یک ماه می توانید جیره غذایی جوجه ها را عوض کنید، جوجه های نر باید به یک خروس لاری جنگی تبدیل شوند و جوجه های ماده نیز باید طوری تغذیه شوند که در سن بلوغ بتوانند بهترین تخم گذاری را داشته باشند. با توجه به اینکه عضله سازی و افزایش قدرتی خروس های لاری بسیار اهمیت دارد، بنابراین باید قسمت اعظمی از جیره غذایی آنها را پروتئین و کربوهیدرات تشکیل داده و کمترین میزان چربی را داشته باشد. 

 

از بین مواد پروتئینی اشاره شده در فوق می توانید چند مورد از آنها را در صورت در دسترس بوده آسیاب نموده و با سایر مواد معدنی و کربوهیدرات ها ترکیب کنید و یک جیره غذایی کامل برای خروس لاری تدارک ببینید. در تغذیه خروس های لاری دقت کنید که نباید از چربی زیاد استفاده کرد، چرا که افزایش وزن خروس سبب تنبلی آنها و عدم موفقیت در میدان خواهد شد

برای جنگی نمودن خروس لاری تنها تغذیه کنید، بلکه باید از روش های ورزش و تمرین نیز برای آماده سازی خروس برای میدان استفاده کرد که در مقاله های دیگر در این مورد مفصلا توضیحات لازم ارائه شده است. 

تغذیه مرغ لاری تخم گذار

در صورتی که قصد پرورش مرغ لاری را نیز دارید، می توانید جوجه لاری های ماده را نیز پرورش دهید و از آنها در آینده به منظور بهره گیری از گوشت و تخم و یا جوجه کشی استفاده کنید. معمولا مرغ نژاد لاری مانند سایر نژاد های مرغ در سن ۶ یا ۷ ماهگی به سن بلوغ می رسد و می تواند تخم گذاری کند، اگر می خواهید پرنده تخم هایی نطفه دار تولید کند ، باید حتما در فصل جفت گیری که اوایل بهار تا اواسط تابستان می باشد، از خروس لاری در گله مرغ ها استفاده کنید. برای جوجه کشی از مرغ لاری به دو روش طبیعی و مصنوعی می توانید اقدام کنید که در مقاله جوجه کشی مرغ لاری کاملا توضیح داده شده است. 

تغذیه مرغ لاری تخم گذار - چیکن دیوایسدقت کنید که در تغذیه مرغ ها نیز باید مثل خروس ها عمل کنید، اما از پروتئین کمتر و کربوهیدرات بیشتر استفاده کنید. مگر در فصل تخم گذاری که پرنده برای تولید تخم نیاز به پروتئین و کلسیم بیشتری دارد، می توانید جیره غذایی آن را تغییر بدهید و از پروتئین و کلسیم بیشتری در مواد غذایی پرنده استفاده کنید. دقت کنید که مصرف انرژی زیاد به صورت چربی در زیر پوست و محوطه بطنی جمع شده و موجب دشواری تخم گذاری و پرولاپس مقعد و اویدوکت می شود. بنابراین از کمترین میزان چربی در جیره غذایی مرغ لاری به خصوص در فصل تخم گذاری استفاده کنید. 

🐓تغذیه خروس لاری شامل چه مواد غذایی می شود؟

در تغذیه خروس لاری نیز مانند سایر پرنده ها باید از انواع مختلف منابع غذایی مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی استفاده خواهد شد که باید جیره کامل غذایی این پرنده با استفاده از ترکیب مواد فوق تهیه شود. 

برای افزایش قد خروس لاری باید از چه غذایی استفاده کنیم؟

در کنار استفاده از جیره غذایی کامل ، برای افزایش قد خروس لاری باید از مقدار استانداردی کلسیم در جیره غذایی آن استفاده کرد و برای افزایش قد بیشتر ورزش دادن خروس لاری گزینه مناسبی است.

کم هزینه ترین روش برای تغذیه خروس لاری چیست؟

مسلما استفاده از مواد غذایی موجود در خانه و ته مانده های غذایی روش کم هزینه برای پرورش خروس لاری است، اما برای تامین تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن پرنده با انواع پروتئین ها ، ویتامین ها و مواد معدنی را به او داد که کنسانتره های مخصوص خروس لاری گزینه مناسبی است.

غذای مناسب برای جوجه لاری چیست؟

برای تغذیه جوجه لاری باید مقدار مشخصی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی را با هم ترکیب کرد و به جوجه ها داد که در صورت کامل بودن جیره غذایی پرنده شاهد رشد روز افزون و سلامت جسمی آن خواهید بود. 

نوشته های مشابه

‫۹۸ دیدگاه ها

  1. سلام بر خروس بازان عشق بازان ببخشید خروس من لاغری شدید گرفته هر کاری میکنم نمیتونم درستش کنم میتونین راه حل شو بگین گفت:

    سلام ببخشی کسی میدونه یه خروس لاری اصیل دارم ولی مریضی لاغری گرفته نمیتونم درستش کنم خواهشن راه حلشو میگین

    1. سلام دوست عزیز
      ماست رو با مقداری سیر مخلوط میکنی
      میدی بخوره
      تو وزن گیریش موثر خواهد بود

  2. برای مست کردن خروس لاری که مرغ رو بگیره….یک خروسی دارم ۵ساله میل گرفتن مرغ نداره چه بدم دوباره مرغ بگیره درجا

  3. ببخشید خروس ۸ ماهه دارم پرهای پایین گردنش ریخته یه دونم پرهای پشتش ریخته که نزدیک به دمش هست

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      ببین تغییر رنگ فضله داره؟
      اغلب از سر تغذیه نادرست یا بیماری های قارچی و .. این مشکل پیش میاد
      تو نواحی که پرهاش ریخته ببین سفیدک نزده مثل گچ؟

  4. سلام ببخشید علت پف کردن و بزرگ شدن مرغ چیه وزنش زیاده ولی تازگیا چیزی نمیخوره بیشتر هم یه طرف لونه وامیسته تقریبا ۴۰.۵۰ روز میشه از تخم افتاده احتمال کرچ داره یا مشکل دیگه البته یکم هوا هم سرد شده

    1. سلام دوست عزیز
      بله احتمال کرچ شدن وجود داره
      البته چک کن ببین تغییر رنگ فضله داره یا نه

  5. سلام میخوام برای جوجه کشی از تخم مرغ خودم استفاده کنم به مرغ و خروس چی بدم که داخل تخم مرغ نطفه قوی داشته باشه

  6. ۴خروس لاری دارم یکی شون نسبت به بقیه خیلی کم رشد کرده می دونید دلیلش چیه و چه جوری درست می شه

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی می تونه وجود داشته باشه
      که از اونا میشه به ژنتیک، کمبود تغذیه ای، بیماری، استرس و … اشاره کرد اول باید علتشو شناسایی کنی
      تغییر رنگ فضله یا علائمی از بیماری داره؟

      1. سلام قربان من ۵ تا جوجه لاری زیر مرغی دارم که الان حدود ۵ ماهشون است خوراکشون هم گندم سبزیجات هفته ای یکی دو بار نواله هست ویتامین و کلسیم هم بهشون میدم اما خیلی کوچک موندن نمی دانم چکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          سیر رو با ماست مخلوط بده بخورن تو رشد سریع کمک کننده هست
          حتما هم پلت مخصوص بخر براشون و جیره رو تنها محدود به گندم نکن
          مولتی ویتامین هم بخر بده بهشون

      2. سلام یه مرغ محلی دارم که وزنش خیلی کم شده و تخم میکنه البته وقتی که تخم میکنه قسمت وسط تخم مرغ رو به بالا شکسته بیرون در میاد و دور اون شکستگی کبودی مشاهده میشه و وقتی که تازه تخم کرده تخمشو میشکنم لکه خون روی سفیده مشاهده میشه میتونید بگید که چه مشکلی داره یا که احتمال کردی یا بیماری وجود داره و راه حلشم بگید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          درمورد وجود خون توی تخم مرغ مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          خون در تخم مرغ نشانه چیست ؟
          چه غذایی بهش میدی؟ پرندت توانش برای تخم گذاری کمه و نمیتونه تخمو درست دفع کنه اینم برمیگرده به تغذیه ش

  7. سلام
    اگه به خروس لاری خون و جگر بدیم تو جنگ تاثیر داره ؟

  8. با سلام و خسته نباشید خدمتم شما.

    خروس لاری اصیل دارم که یک سال رد کرده و الان پر ریزی ولی از ۷ ماهگی پرهای بال خروس که در میاد میشکنه تقریبا ۵سانت رشد میکنه پرهای بالش همشون از سر میشکنه جای که نگه داری میکنم هم بزرگه الانم یک سال رد کرده همینطوره.ممنون میشم دلیل شکستن پرهاشو بگید و راه درمانش که منظم در بیاد.با تشکر.

  9. سلام من یک خرس لاری دارم کم اشتهاهست بقیر از یکم ذرت چیز دیگه ای نمی خوره

    1. سلام
      مولتی ویتامین و کلسیم براش بخر و بده استفاده کنه بهتر میشه
      تغذیه هم پلت بخر خوبه ، فقط ذرت نده بهش

  10. سلام من یک خروس لاری دارم تاج مهره ۱۰ماهشه کسو هم انداختم خوب میزنه بهش نواله میدم خودم درست میکنم ترکیباتشم آرد گردو سیر سویا خرما خشک نخود آسیاب میکنم خمیر درست میکنم میدم روزانه دو وعده صبح غروب آیا مفید هست یانه آمپول ب ۱۲ ب۱۳ هم یک روز در میان تزریق میکنم نیم سی سی آیا ضرری نداری .

    1. غذایی که شما میدید خب بسیار غذای پر انرژی و خوبیه و قطعا مفیده اما خب طبیعتا نباید فقط و فقط همین فرمول غذا رو بدید خب حیوان نیاز به گندم و ذرت و پلت و … هم داره
      اما آمپول ب۱۲ و ۱۳ هم خب تزریقش برای لری خوبه ولی خب اونم نه همیشه که کلیه هاش از کار بیافته
      در کل همیشه هنگام استفاده از آمپول و دارو و… از دکتر دامپزشک مشورت بگیرید

    2. اقا امپول اینارو نزن طبیعی به بار بیار داغونش میکنی ها نواله و دونو کاری ندارم ولی امپول هارو نزن

  11. سلام من یک لاری ۸ماهه دارم ۷تاآجور قتش میشه آیا خوب است اما نمدونم چرا خوب چاق نمی شه یک روشی برا چاق شدن بگین

  12. خروس من کم اشتها شده و گلوش خس خس میکنه چه راهکاری رو پیشنهاد میکنید

  13. سلام خسته نباشید یه جوجه دلاری دارم حدود سه چهار یا پنج ماهه هستش یدونه جوجه خروس محلی بزرگ تر دارم که دوتا مرغم پیشه شونه این از اونا می‌ترسه چیکار کنم قوی بشه و نترسه ازشون کنار همن ولی همو زیاد نمیبینن و یچی وسطه شون گزاشتم ولی صداشو میشنوه چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید بعد دانه پارس‌خوبه بهشون بدم یا مخلوط نونو سبوس ذرت گندم لطفا بگید

    1. باید با خروس کوچک تر از خودش جنگ کنه تا ترسش بریزه

  14. سلام من یه خروس دورگ دارم برای نبرد در میدون خوبه با خیابانی.

    ممنون اگه بگید

  15. سررم خسته نباشی یه جوجه نزدیک به سه ماه دارم قدش خوبه اما جدیدا پرهاش شل شده در به داغونه انگار. اما یمدت پیش ساخته صاف و سرحال بود نمیشد دست بهش بزنی الان انگار سردش باشه اون شکلیه

  16. پودر کشک پودر خون پودر هایی که معرفی کردین پودر ماهی از کجا باید تهیه کنیم چه جوری گیر بیاریم

  17. درود خسته نباشی
    خروس لاری دارم همیشه دارم جیره میدم ولی
    میخوام خوراک بعدی بهش بدم راهنمایم کن لطفا
    چی بهش بدم تو فیلم دیدم بقیه دون با اب خاطی کردن دادن واما متوجه نشدم
    میخوام خروس لاری قد،ودرش بشه
    بایدچیکارکنم

    1. از جیره غذایی دارای پروتئین بالا استفاده کن
      میتونی از فروشگاه های دان طیور بخری
      پرورش دهنده های خروس لاری هم می تونن جیره مناسب رو به شما پیشنهاد بدن
      گندم و ذرت، پودر گوشت و پودر ماهی رو توی غذاش زیاد کن

    2. باسلام خدمت دوستان عزیز.
      کسی هس برنامه غذایی یه هفته ای بهم بگه یا بنویسه بفرسته؟
      والله من به خروسام همه چی میدم ولی نمیدونم اونطوری که باید بشن نمیشن.
      اگه کسی از دوستان میتونه کمک کنه ممنون میشم.
      باتشکر از عشقبازای عزیز❤

  18. سلام من یک خروس دارم احساس میکنم کمی گلوش چرک داره و بعضی وقتا گلوشو خخ و خخ میکنه چه دارویی بهش بدم

    1. احتمال سرماخوردگی هست
      از مولتی ویتامین و ب کمپلس و تتراساکیلین می تونی استفاده کنی
      اونا رو می تونی از داروخانه دامپزشکی بخری نحوه استفاده هم ازشون بپرس
      حتما خروس رو از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن تا بیماری رو به همه انتقال نده

  19. سلام خسته نباشید ببخشید من میخواستم مرغ و خروس لاری بخرم
    می‌خواستم بدونم خروس زیاد صدا میده ؟ و شبا هم میخونه ؟

  20. سلام من یه مرغ لاری دارم ۱۰ ماهه بین ۲۰تا ۳۰ تاتخم گذاشته الان تخم نمیزار کرچ هم نیس چیکار کنم دوباره به تخم بیاد

    1. احتمالا مریضه یا تغذیه کافی نداره و یا شاید هم محیطش استرس داره

  21. سلام من یک عدد مرغ لاری ۶ماهه دارم که پدرش ۵دانگ بوده الان در این سن چی بهش بدم تا قوی بشه وقد بکشه

  22. سلام خروس لاری من ضعیف هست هم پاها هم کت زدنش ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون

    1. از انواع دانه های مقوی مانند گندم و ذرت و سویا استفاده کنید
      میل ورم خشک شده بهش بدید
      سبزیجات و علوفه کافی بهش بدید
      و با مشورت دامپزشک مولتی ویتامین و مکمل تقویتی بهش بدید

  23. پس خوب میشه برای چی اینطوری مریض شده دلیلش چی ممنون میشم بگید

  24. سلام من یک عدد خروس لاری دارم که ۱روزه گلو درد و چشم درد داره باید چی کار کنم بهش دونه جوجه و گندم می دم

    1. از بقیه پرنده ها جدا کن و برای تهیه انتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید.

  25. سلام، مرغ و خروسهای لاری من، بیمار شدند، و علت و درمانش رو نمیدونم، در عرض ۲یا ۳ روز آنقدر لاغر میشه که راه هم نمیتونه بره، نه آبریزش بینی، نه عطسه هیچ علائمی هم نداره، فقط بی حال و کسل میشن و می‌میرند، علت چی میتونه باشه، و درمانش چی میتونه باشه

    1. احتمالا نیوکاسل باشه
      به محض مشاهده علائم بیماری در هر یک از پرنده ها ، پرنده های بیمار رو جدا کنید و برای درمان حتما به دامپزشک و یا داروخانه حیوانات مراجعه کنید.

  26. سلام همگی،علت اینکه غذای لاری رو جای بلند میزارن چیه؟ من هر جا تحقیق کردم علتشو پیدا نکردم.

    1. علتش اینه که پرنده برای غذا خوردن گردنش رو به سمت بالا بکشه
      اینطوری به مرور زمان افزایش قد پیدا میکنه

  27. سلام من جوجه ۳ ماهه دارم غذا حیوونو در جای بلند بزارم یا رو زمین بزارم میخوام حیوونم قد بلند شه

  28. چرا کسی جوابمو نمیده لطفا جوابمو بدید یا یه شماره بدید بیام واتساپ کمکم کنید

      1. سلام خسته نباشید خروس من کم اشتها شده وگلوش خس خس میکنه چیکار کنم که خروس بدنش گم باشه یا لباسی رو براش گذاشتن تو سایت که بپوشونیم بدنش رو

  29. سلام خسته نباشید من یه جوجه خروس لاری دارم ۸ماهشه غذا میخوره ولی خودشو کامل سیر نمیکنه و مشکل دیگم اینه که هیکلش درشت نیست و میخام بدندار بشه و هیکلش عالی بشه لطفا جوابمو بدید و بهم بگید چکار کنم ممنونم

  30. سلام، جوجه های من الان ۵ ماه شونه ولی به رشد کامل نرسیدن و پر های گردنشون هم در نیومده کامل! مشکل از کجاست بزرگ میشن یا همون قدر میمونن اشتهاشونم کمه

    1. به تغذیه رسیدگی کنید
      از غذاهای دارای پروتئین زیاد استفاده کنید

  31. من دونه های بلال رو به جوجه های لاری ۵ ماهه میدم ؛ مشکلی ایجاد نمیکنه؟

      1. سلام
        خروس من ۸ ماهشه پاهاش تو قد کشی چیکار کنم چی آمپولی بزنم چند سی سی بزنم از کجا بزنم

  32. سلام
    نظرت راجع به دادن سیب زمینی پخته به عنوان یک وعده اصلی به جوجه های لاری چیه ؟ حیوون رو خراب میکنه یا کمک میکنه رشدش بهتر بشه ؟
    ممنون

  33. سلام من یه خروس و مرغ هفت ماهه دارم خروسم چند روزه مرغشو میزنه بدجوری کل پوست سرشو کنده خورده دلیلش چیه

  34. من یک خروس لاری دارم غذای قبل خیلی میخورد ولی الان نمی خوره چی کنم

    1. سلام
      باید موارد دیگه هم بررسی بشه ، مخصوص فضله ی پرنده که آیا ابکی هست ، نیست ، چه رنگیه
      پرنده بی حاله
      و …
      بعد میشه نظر داد

  35. سلام خوبی من یک جوجه دارم تازه خریدمش نمی دونم چه نصل
    هیچ پری نداره فقط بال دمه کوچیک نوک طوطی قد درازه اون فقط گفت که یک ماهو نیم هست گردنش هم درازه
    کسی میدونه این چه نصل افغانی یا یک چیز دیگه

  36. من یه جوجه لاری دارم ۳ ماهشه ولی قدش کچیکه چیکار کنم قدش بلند بشه🤔🤔🤔

  37. سلام
    من یه مرغ و یه خروس دارم بهشون گوشت بدم یا نه برنج نمیخورن

  38. سلام
    من یه مرغ لاری ماده دارم غذا میخوره دو روز بعد هل میکنه چیکارش کنم تخم هم نمیزاره ۲ ساله شده سنش

  39. جوجه لاری طوس یک ماه دارم که دانه پارس نمی خورد چه کار کنم تا بخوره

    1. دانه پارس رو همراه با غذای مورد علاقه اش بهش بدهید.

    2. سلام ورزش یا همون قشاوش بده رون هاش و ماساژ بده .از پشت بگیرش دست هاتو ببر و ماساژ بده گردنش و هم با دست هات ماساژ بده .تمرین پا مهمه چون به قدرت پاش کمکش میکنه بشین پاشو ش بده و اصلی ترینش اینه پاشو ببند

    1. سلام
      من یه خروس یه مرغ دارم بهشون گوشت بدم یا نه
      برنج.نمیخورن

  40. خروس لاری من خیلی لاغر شده و هی داره بالا می یاره چکار کنم

    1. ماست کمی سیر و کمی پیاز قاطی کن بهش بده خودش نمیخوره باید به زور بهش بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋