تغذیه بلدرچین – راهنمای جامع در مورد تغذیه بلدرچین و روش های نگهداری آن

تغذیه مناسب برای بلدرچین در دوره های مختلف رشدی | تغذیه بلدرچین در خانه

همه ی طیور و پرندگان پروازی نیاز به تغذیه ی کامل دارند. محتویات تغذیه عبارتند از پروتئین، انرژی، ویتامین و مواد معدنی و دیگر مواد مغذی که برای رشد مناسب، تولید تخم و سلامتی پرنده لازم میباشد.

تغذیه پرنده های جوان برای تولید گوشت متفاوت تر از پرندگانی است که برای تولید تخم و نسل کشی استفاده میشود. جیره میباید محتوی مواد مغذی مناسب باشد که بتواند تولید بلدرچین های مولد را افزایش دهد.

تغذیه ی پرنده های گوشتی همانند پرندههای تخمگذار در جهت تولید مستلزم صرف هزینه های بالا میباشد. آنها بزرگتر از حدی هستند که پرواز کنند ولی در مقابل سویه کو چک بلدرچین باب وایت خوب پرواز میکنند ولی برای تولید گوشت مناسب نیستند.

تغذیه مناسب جوجه بلدرچین ها

پس از اینکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند، باید به مدت ۲۴ ساعت داخل دستگاه جوجه کشی بمانند زیرا بدن ضعیف داشته و باید ریکاوری شوند، در این مدت آنها می توانند از مواد مغذی موجود در بدن خود (کیسه زرده) تغذیه کنند، پس از بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی و قرار دادن آنها داخل سالن مخصوص، باید بدن آنها را به کمک محلول آب و شکر و مولتی ویتامین ها تقویت کنید.

بدین منظور باید ابتدا محلول ۱۰ درصد شکر و ۹۰ درصد آب گرم را در اختیار آنها قرار دهید، برای اینکه همه جوجه ها قادر به نوشیدن محلول اب و شکر باشند حتما باید تعداد آبخوری ها و دانخوری ها را به طور مناسبی توزیع کنید، هم چنین با توجه به اینکه جوجه ها برای گرم کردن خودشان زیر لامپ مادر مصنوعی تجمع می کنند، بنابراین آبخوری ها و دانخوری ها را کمی با فاصله از لامپ قرار دهید تا مانع قرار گرفتن جوجه ها زیر لامپ نشوند.

تغذیه مناسب جوجه بلدرچین هاپس از گذشت ۲۴ ساعت از عمر جوجه ها می توانید آنها را به کمک دان مخصوص جوجه بلدرچین ها تغذیه نمایید، این غذا استارتر نامیده می شود و در همه فروشگاه های عرضه محصولات دام و طیور وجود دارد، سعی کنید غذای بلدرچین ها را از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی تهیه نمایید تا به سلامتی جوجه ها لطمه ای وارد نشود، هم چنین به منظور تقویت بدن آنها در مقابل انواع بیماری ها می توانید هفته ای دو الی سه مرتبه به آنها مولتی ویتامین آشامیدنی بدهید.

آنها را روزانه سه مرتبه با آب و غذای تمیز تغذیه نمایید و هر دفعه نیز قبل از دادن آب وغذا ظروف دانخوری و آبخوری آنها را به کمک آب داغ بشویید تا هیچ گونه آلودگی را به جوجه ها وارد نسازد.

برنامه ی تغذیه بلدرچین

تغذیه ی جوجه ی بلدرچین یک جیره ی پیش دان است که بعد از جوجه کشی شروع می گردد. تغذیه تا زمانی که پرندگان در سن ۴ یا ۶ هفتگی هستند از جیرهی پیش دان استفاده میشود و اهمیت بسیاری در پرورش بلدرچین دارد. جیرهی پیش دان (استارتر) دارای بالاترین سطح از پروتئین است که یک پرنده در طی دورهی حياتش دریافت می کند. با افزایش سن جوجه ها، نیاز به مواد مغذی بیشتر میشود به طوری که از مقدار پروتئین کم میشود اما نیاز به انرژی افزایش می یابد.

بعد از اینکه جوجه ها به سن ۴ یا ۶ هفتگی رسیدند برای تیپ گوشتی یک جیرهی پایانی در نظر گرفته میشود و تغذیهی تیپ پروازی برای تولید تخم با جیرهی میان دان صورت می گیرد. تغذیهی پرنده های گوشتی تا زمان کشتار توسط جیرهی پایانی صورت می گیرد.

تغذیه پرندههای پروازی و بلدرچینهای مادر نابالغ تا زمانی که به فروش برسند در حدود سن ۲۰ هفتگی با جیرهی میاندان خواهد بود. یک هفته قبل از تولید تخم، بلدرچینهای مادر از یک جیره جهت تخمگذاری تا زمانی که دوره ی تولید تخم کامل شود استفاده می کنند.

بلدرچینهای نژاد كاتورنیکس زودتر از بلدرچین باب وایت بالغ میشوند و ممکن است سن تخمگذاری آنها در سن ۸-۶ هفتگی باشد. برای تولید گوشت احتیاج به جیره پیش دان و پایانی دارد در حالی که برای بلدرچین تخمگذار از جیرهی پیش دان و جیری بلدرچین مادر استفاده می گردد.

در جیره، حداقل نیاز به پروتئین، کلسیم، فسفر و میتونین برای تغذیه پرندهها در جدول نشان داده شده است. برای رسیدن به یک بازدهی مناسب، فراهم کردن یک جیرهی درست، الزامی و مهم است. به خاطر داشته باشیم برای تولید تخم از جیره پیش دان و از جیرهی پایانی استفاده نمیشود بلکه در بلدرچین تخمگذار بالغ فقط از جیرهی تخمگذاری استفاده میشود.

مواد مغذی مورد نیاز برای انواع بلدرچین ها
مواد مغذی مورد نیاز برای انواع بلدرچین ها

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

ویتامین های مورد نیاز بلدرچین

ویتامینها همیشه باید به مقداری اضافه شود که در جیره مورد نیاز است. دریافت مقدار زیادی از ویتامینها برای سلامتی عملکرد بلدرچین ضروری است. ویتامینها در درهای بالا معمولا مضر نیستند اما افزایش بیش از حد مکمل ویتامین غیر ضروری و گران میباشد.

حداقل ویتامین مورد نیاز برای سنین مختلف پرندگان در جدول نشان داده شده است.

زمانی که ویتامین به جیرهی پیش مخلوط اضافه میشود جهت تأمین حداقل ویتامین لازم از همه ی ویتامین ها باید اطمینان حاصل شود. در زمان استرس، بیماری، حمل و نقل یا تغییرات ناگهانی در محیط، اضافه کردن ویتامین و الکترولیت در آب تا زمانی که شرایط استرس برطرف شود توصیه میشود.

ویتامین های مورد نیاز بلدرچین
ویتامین های مورد نیاز بلدرچین

مواد معدنی مورد نیاز بلدرچین

همانند ویتامینها سطح معینی از مواد معدنی می باید برای همهی پرندگان فراهم شود.

مواد معدنی در تغذیه ی بلدرچین مادر بسیار مهم است. تخمگذاری بلدرچین نیاز به سطحی بالا از مواد معدنی برای ساختار پوسته ی تخم دارد. جوجه ها نیاز به سطحی بالا از مواد معدنی برای ساختار مناسب استخوان و رشد دارند.

مواد معدنی کم نیاز به جیرهی پیش مخلوط جهت عملکرد بهتر اضافه میشود. مواد معدنی کم نیاز به مقدار بسیار پائین برای رشد و تولید نیاز میباشد. اغلب ترکیبات غذایی محتوی این مواد معدنی هستند اما بعضا پاسخگوی نیاز بلدرچینها نیستند. بسیاری از مواد معدنی به صورت صنعتی در پیش مخلوطهای ویتامینی و مواد معدنی کم نیاز میتوان در جیره به میزان ۲ پوند در هر تن غذا اضافه کرد.

مواد معدنی مورد نیاز بلدرچین

داروهای مورد استفاده در جیره غذایی بلدرچینها

تغذیه پرندگان نیاز به یک سری از انواع داروهای رایج برای پیشگیری یا درمان بیماری دارند. دو نوع دارو اغلب به جیره افزوده میشود که عبارتند از کوکسید یواستات و آنتی بیوتیکها کو کسیدیوز یک بیماری انگلی است که دستگاه گوارشی را مورد هجوم قرار داده که این تهاجم توسط پروتوزوآهای کوکسید یا انجام میشود. جهت کنترل بیماری با عملیات بهداشتی آن هم به تنهایی بسیار مشکل است.

بهترین روش پیشگیری استفاده از داروهای کو کسیدیو استات میباشد که بتواند جمعیت کو کسیدیا را کاهش دهد. داروهای کو کسیدیو استات معمولا به جیره در یک مقدار کم و به طور مداوم افزوده میشود. بعضی از کو کسیدیو استاتها در دز بالاتری داده میشود و این زمانی است که برای درمان کو کسیدیوز که علائم بیماری در پرنده پدیدار شده است، استفاده میشود.

داروهای مورد استفاده در جیره غذایی بلدرچینهامشورت با یک متخصص بیماریهای طیور قبل از مصرف داروی کوکسید واستات برای جلوگیری از امکان بروز مسمویت، ضروری می باشد. داروهای کوکسیدیو استات در صورت استفاده در جیره غذایی باید یک هفته مانده به کشتار بلدرچینهای گوشتی، از جیره غذایی حذف
گردد.
پرندگان بالغ در حال رشد مقاومت به ارگانیسم کو کسیدیا را در صورتی که در کنترل باشند، کسب مینمایند. پرندگان رشد یافته برای جانشینی بلدرچین مادر، کو کسیدیو استاتها را تا سن حدودا ۶ هفتگی دریافت می کنند. در شیوع ناگهانی بیماری میتوان از طریق آب محتوی داروی ضد کو کسیدیوز، بیماری را کنترل کرد.

کو کسیدیو استاتها توسط ادارهی غذا و داروی فدرال برای استفاده در تغذیه بلدرچین مانند مونسين سدیم (کربال) و آمپرولیوم به تأیید رسیده است. آنتی بیوتیکها نیز مانند بعضی از غذاها جهت بهبود عملکرد و سلامتی پرنده افزوده میشوند. زمانی که در دزهای پائین استفاده میشود به عنوان پروفیلاتیک محسوب میشوند.

آنتی بیوتیکها نیز در پیشگیری از بیماری و رشد سریع پرنده تأثیر بسزایی دارند. در بالای آنتی بیوتیکها (تراپوتیک) برای درمان بیماری، معمولا در آب ریخته یا به پرنده تزریق میشود. به طور مثال ادارهی غذای داروی فدرال استفادهی آنتی بیوتیکهایی چون باسیتراسين و پنی سیلین را در جیره بلدرچین به تأیید رسانده است.

باسیتر اسين (تن اگرم ۵۰-۲۰) فدرال در جیرهی پرندگان برای پیشگیری از تورم قرحهای توصیه شده است. دز بالاتر از آن توسط ادارهی غذا و داروی فدرال توصیه نهاده است. بهترین روش درمان، اضافه نمودن آنتی بیوتیک در آب آشامیدنی میباشد. این روش بهترین روش درمانی محسوب میشود زیرا پرندگان بیمار معمولا آب را مینوشسنا۔ ولی غذا را نمی توانند مصرف کنند. جهت حفظ سلامتی و تولید خوب، اضافه نمودن باسیتراسین به جیره توصیه میشود.

وقتی از هر دارویی استفاده می کنید به دقت به همه ی اخطارهایی که بر روی برچسب زده شده توجه کنید.

فرموله کردن جیره

در جدول سطوح مختلف مواد مغذی جیره با مقادیر کافی از همهی مواد غذایی برای انواع پرندگان ذکر شده است. همهی ترکیبات باید بدون جانشین استفاده شوند. انحراف از جیرههای توصیه شده باعث اختلال در رشد و تولید خواهد شد. همیشه باید جهت اعمال تغییرات در جیره غذایی با یک متخصص تغذیه طیور مشورت نمود.

اغلب، تهیه غذای پرندگان پروازی به شکل «کرامبل» میباشد. غذای کرامبل برای بلدرچین هایی که تازه از جوجه کشی بیرون آمده اند به عنوان غذای پیش دان مناسب است. آسیاب کردن اضافی جهت اندازهی دلخواه ذرات تولیدی لازم است. اگر چه کرامبل برای تولید خوب لازم نیست اما دارای چندین شاخص مناسب میباشد. بسیاری از ترکیبات افزودنی را می توان استفاده نمود اما ترکیبات جایگزین، نیاز به اصلاح، جهت تنظیم مواد مغذی مختلف در جیرهی غذایی دارد.

توجه به کیفیت بالای ترکیبات زمانی که غذای پرنده آماده است، ضروری میباشد. قبل از اینکه جیره حاضر شود از همه ی ترکیبات جیره باید مطمئن بود.

اغلب، کیفیت بالای خوراکی صنعتی بلدرچین در بازار وجود ندارد و نیاز به جایگزینی دارد. اگر مشکلات تولید در ارتباط با جیره غذایی روی دهد در اولین اقدام نمونه گیری از غذا انجام شود. نمونه از غذا معمولا کافی است.

ارتباط با یک متخصص طيور برای کمک به حل مسئله لازم است. ارائه دادن ۱ الی ۲ فنجان از نمونهی غذا برای آنالیز شاخصهای تغذیه و نگه داشتن باقیمانده نمونه برای منابع آینده الزامی است. جانشینی موقت غذای مشکوک ممکن است تا زمانی که نظر نهایی داده شود لازم باشد

ترکیبات جیره ی پرندگان پروازی

آب مورد نیاز

پرورش دهندگان نظارت و اهمیت زیادی به آب تمیز و تازه گله دارند. آب اگر چه از نظر مواد مغذی توسط پرورش دهندگان بررسی نمیشود اما مهمترین ماده غذایی محسوب میشود. تمیز بودن آب آبخوریها و تعویض آب باید حداقل یک دفعه در روز باشد. آب و غذا باید تماما از فضولات حیوانی، بستر خاک و دیگر آلودگیها تمیز باشد.

غذای مصرفی باید تمیز و خشک باشد. در صورت نیاز، روزانه دانخوریها ۲ الی ۳ بار خالی و دوباره با غذای تازه و خشک پر شود. از آلوده شدن غذای مصرفی بلدرچینها به قارچها باید جلوگیری نمود. غذاهای کپک دار میتواند بلدرچینها را از بین ببرد.

احتياجات غذایی بلدرچین ژاپنی به صورت درصد یا واحد در هر کیلوگرماحتياجات غذایی بلدرچین ژاپنیغذای مصرفی باید تمیز و خشک باشد.در صورت نیاز ، روزانه دانخوری ها ۲ الی ۳ بار خالی و دوباره با غذای تازه و خشک پر شود.از آلوده شدن غذای مصرفی بلدرچین ها به قارچها باید جلوگیری نمود.غذاهای کپک دار می تواند بلدرچین را از بین ببرد.

احتياجات غذایی بلدرچین ژاپنی بخش دوم

احتیاجات غذایی بلدرچین باب وایت

نوشته های مشابه

‫۴۷ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      بله تخم میذاره ولی تخماش بدون نطفه میشن
      یعنی اگه بخوای جوجه کشی کنی تبدیل به جوجه نمیشن

  1. سلام خسته نباشید
    من بلدرچین هامو دو ماه هست که خریدم،سه تا ماده و یک نر.اون موقع که خریدمشون بالغ بودن یعنی شک ندارم که بالغ هستن،تو حیاط هم نگهداری می کنم و نور و گرمای کافی وجود داره،منطقه ما هواش معتدل هست.دون هم گندم و برنج و خورده سبزی میدم ولی تخم نزاشتن تا الان،مشکل از کجاست?????ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز. کمبود نور، کمبود کلسیم، کمبود پروتئین، استرس، پیری بلدرچین، تغییرات دمایی، بیماری، چاقی جا به جایی، کرچ شدن، تولک رفتن و….از عواملی هست که بلدرچین تخم نمیذاره یا قطع تخم گذاری میشه

      1. سلام من ۳ تا بلدرچین ماده دارم و ۱ نر ولی نر همش میزنه تو سر ماده ها و اذیتشون میکنه ولی کنار بقیه نر ها اینجوری نیست چیکارش کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره نر رو جدا کنی
          ممکنه آسیب جدی بهشون وارد کنه و در نهایت به کانیبالیسم دچار بشه

  2. سلام و درود خسته نباشید
    من میخاستم جوجه بلدرچین یک روزه بگیرم
    تعداد۱۰۰۰قطعه و میخام کسب و کار راه بندازم
    واسه شروع این تعداد خوب هست. تحربش روهم دارم تا حدودی بعد. میخاستم بدونم چند متر جا لازمه برای ۱۰۰۰قطعه. و از روز اول تا ۵۰روزگی چند کیلو دان باید بخرم انبار کنم

    1. معمولا حدود ۲۰ الی ۳۰ بلدرچین رو میشه در هر متر مربع پرورش داد
      هر بلدرچین حدودا ۳ الی ۴ کیلو دان رو تا سن ۵۰ روزگی مصرف می کنه
      اطلاعات دقیق تر رو از جیره نویس طیور می توانید سوال کنید

  3. سلام من ۱جفت بلدر چین نر ماده دارم که نره موهای ماده هرو کند الآنم تقریباً دو ماهه از هم جدا شدن توی دوتا قفس نگهداری میشن روبه روی هم چون نره دودقیقه ماده هرو نبینه وحشی میشه و صدای رو نمی در میاره الآنم پره ماده در آمده ولی خیلی کم از سر تا کمر خالی و فقط پوستش دیده میشه خواستم بگم چی کار کنم سریع رشد کنه؟

    1. از غذاهای مقوی و دارای پروتئین زیاد استفاده کن

  4. سلام. برای تغذیه بلدرچین در خانه آیا میشه از برنج یا گندم یا سبزی جات استفاده کنیم. حدود ۳۰۰ تا بلدرچین

    1. ۳۰۰ تا بلدرچین
      بهتر که از دان مخصوص بلدرچین استفاده کنید ارزون تر در میاد
      در کنار اون می تونید از سبزیجات و گندم و … استفاده کنید اما روزانه ۳ وعده دان رو داشته باشن

  5. سلام بزرگوار
    برای راه اندازی پرورش بلدرچین نیاز به راهنمایی دارم.
    مخصوصا در مورد تهیه غذای بلدرچین توسط خودم.

    1. سوالتون رو همینجا مطرح کنید تا بقیه دوستان هم استفاده کنن

  6. سلام میزان دان به هر جوجه بلدرچین به گرم که همون استارتره قبل ازبلوغ چندگرمه در روز؟؟

    1. سلام
      بسته به کیفیت نوع استارتر متفاوت می باشد .
      اطلاع دقیقی در این مورد ندارم

  7. سلام
    دمای سالن من (کلا هشت متره با سیصد پنجاه قطعه بلدرچین) از بیست نه درجه کمتر نمیشه واسه همین همش ازین تعداد شصت تخم برداشت میشه
    کولر ۲۸۰۰ داره و ی فن سی در سی دمنده
    واقعا کلافه شدم چکا میتونم بکنم برای کاهش دما
    ممنونم از پاسخگویی تون

    1. از فن های بزرگتر استفاده کنید و تعداد فن ها رو زیاد کنید
      حتما ورودی و خروجی هوا باشه
      به نظر شما ۸ متر برای ۳۵۰ بلدرچین کم نیست ؟
      کمبود جا هم باعث کاهش تخم گذاری میشه

    1. سلام
      تخم کردن بستگی به سنشون داره در وحله ی اول
      بعد بهشون جیره مخصوص طیور تخم گذار بدید بهتره براشون چون کلسیم داره و در تخم دان پرنده به تشکیل بهتر تخم کمک میکنه
      اگه مولتی ویتامین مخصوص طیور هم دریافت کنن که بسیار خوب هست

  8. سلام من از یکی دو بلدرچین خریدم گفت تخم میکنن ولی چند روزه که خریدم تخم نمیکنن
    چه چیزی برا تخم اوردن خوبه؟
    کرم میل ورم خشک خوبه!؟؟؟

    1. سلام
      جیره مخصوص طیور تخم گذار از پرنده فروش براشون بخر
      ورم خشک فایده ای چندانی نداره ، چند تا بده بخورن
      محیطشون هم گرم بشه ، چون محیط عوض شده شوک خوردن کمی بعد تخم هم میزارن

  9. سلام
    من تقریبا سیصد پنجاه تا بلدرچین تخمگذار دارم و از قفس های طبقاتی پنج طبقه استفاده میکنم
    طبقات بالا کامل دان روزانه شونو مصرف میکنن اما طبقات پایین همیشه اضاف میارن میشه راهنمایی کنید دلیلش چیه؟
    ممنون

    1. سلام
      همینجوری نمیشه گفت که دلیلش چی هست
      به مدت یک هفته ، پرنده های دو طبقه ای که میگید کامل مصرف میکنه و کم مصرف میکنه رو دقیق همون مقدار رو جابجا کنید ! اگه دیدید که طبقه ی بالایی بعد این مدت شروع کرد به کامل خوردن غذاش ، امکان کمبود تهویه و نوردهی مناسب در قفس های طبقه ی پایین وجود داره

    1. دانه پارس معمولا برای پرنده های زینتی تولید میشه
      ولی فکر نمی کنم برای بلدرچین مضر باشه ، می تونید استفاده کنید اما سعی کنید که از مواد غذایی ارزان قیمت در تغدیه پرنده استفاده کنید.

      1. سلام پنج عدد بلدرچین دارم توی یک انباری ۱×۱ داخل حیاط نور کافی داره یه پنجره برای تهویه هوا داره میخواستم بدونم نیاز به نور چراغ هم هست و اینکه الان چهار پنج روزه ک دارن تخم گذاری میکنن و یه سوال دیگه اینکه این میزان جایی ک من دارم برای چه تعداد بلدرچین مناسب هست یه مولتی ویتامین و یه کلسیم هم داخل آب بهشون میدم این را چند روز یک بار باید بهشون بدم ممنون میشم جواب من را هم بدین سپاسگذارم

        1. این مقدار فضا برای ۶ یا ۷ تا بلدرچین خوبه
          بیشتر از اون باعث ایجاد بیماری کانیبالیسم میشه
          فعلا نیازی به لامپ نیست چون هم هوا گرمه و هم در بهترین شرایط هستن چون دارن تخم می کنن
          به تغذیه رسیدگی کنید و غذای دارای پروتئین و کلسیم کافی بهشون بده
          کف بستر هم از پوشال نرم استفاده کن

      1. از ۵۰ روزگی شروع میشه
        به شرطی که تغذیه کافی و شرایط محیطی مناسبی داشته باشه

  10. سلام
    من دیشب نه شب قبلش دوتا جوجه بلدرچین گرفتم نمی‌دونم چند وقتشونه ولی خیلی کوچیکن و زیر نور نگهشون میداشتن از وقتی که خریدم یکیشون که اصلا غذا و آب نمیخوره اون یکی هم خیلی کم دوتا نوک به غذا میزنه و خیلی کم آب میخوره. الان اون یکی که اصلا غذا نمیخوره جون ندارن راه بره یا وایسه اتفاقا خیلی هم شیطون بود ولی امروز صبح که دیدم اینطوری شده اون یکی هم یه مقداری نسبت به این سرحال تره سعی کردم خودم بهشون غذا بدم ولی اصلا نمیخوره تو آبشون مولتی ویتامین ریختم نوکشونو گذاشتم تو آب یه مقداری خوردن. الان چیکارشون کنم؟ چطوری بهشون غذا بدم؟

    1. احتمالا جوجه های بیمار رو خریدید
      جوجه های سالم جنب و جوش زیادی دارند و اب و غذاشون رو با اشتها میخورن
      جوجه ها رو به فروشنده برگشت بزنید.

        1. محیطش رو گرم کن و از لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای استفاده کن
          اب و غذای کافی بده و حتما از مولتی ویتامین استفاده کن
          در صورت خوب نشدن به داروخانه حیوانات مراجعه کنید و داروی لازم رو تهیه کنید.

  11. سلام میگم بلدچین گندم میخوره یا مثلا اشغال های خونه مثل برنج سویا ماش پخته اینها میخوره و من الان یکی بلدچین دارم وقت یکی چون من ببتسر اهل کفتر هستم ۵۰ کفتر دارم یکی بلدچینن خریدم بار اولم هه باید چیشون بدیم

    1. هم گندم میخوره هم غذاهای خونگی اما چربی و نمک خیلی کمی باید تو غذاهاش باشه

  12. سلام ببخشید بلدرچین من سه روز تخم میکنه امروز تخم بدون پوسته کرده کدام یک از ضروریات بدنش کم شده ۱

    1. سلام
      این مشکل میتونه به دلیل تغذیه نامناسب ، اب حاوی املاح و نمک و بلوغ زودرس باشه
      در مورد تغذیه حتما از تغذیه مناسب استفاده کنید که مواد مغذی و ویتامین ها همچون ویتامین D و کلسیم مناسبی داشته باشن

  13. سلام میشه قرص ویتامین رو با آب قاطی کنیم و با غذاشون مخلوط کنیم و بهشون بدیم بخورن

    1. باید با مشورت دامپزشک اینکار رو بکنید چون ممکن براشون مضر باشه

  14. سلام چند تا بلدرچین دارم الان بالغن ولی تخم نمیزارن باید چیکار کنم

    1. گرمای کافی ، غذای کافی ، لانه تخم گذاری نرم و گرم و محیط ارا و بدون صدا
      از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب هم لامپ باید روشن باشه

  15. سلام بلدرچین آسیایی از روز اول تا ۲ماهگی چند گرم دان نیاز دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋