انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی | جمع آوری تخم مرغ

اولین گام برای شروع یک جوجه کشی موفق انتخاب تخم مرغ مناسب است. لازم به توجه که هر تخم مرغی برای جوجه کشی مناسب نیست و باید از تخم های نطفه دار استفاده کرد که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد. برای تولید بیشتر و به دست آوردن جوجه مرغوب تر باید تخم های انتخاب شده ، ویژگی های مناسبی شامل نطفه داری و شکلی ظاهری مناسب داشته باشند. اگر نطفه داری بالا نباشد تخم مرغ هایی که در ماشین جوجه کشی گذاشته می شوند به جوجه تبدیل نخواهند شد و باید دور ریخته شوند.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» جوجه کشی حرفه ای تخم نطفه دار مرغ
» تهویه ی یکنواخت و عدم ایجاد نوسان دمایی در داخل دستگاه
» مجهز به برد کنترلر با کیفیت بدون هنگی و نویز پذیری
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مرغ معمولاً بر حسب غریزه، به تخمگذاری در جای معینی عادت دارد. با توجه به این غریزه، در سالن مرغ های تخم گذار، باید تعداد معینی لانه تخم گذاری نصب نمود یا آنها را در قفس های مخصوص تخم گذاری پرورش داد. این امر سبب سهولت جمع آوری تخم مرغها شده و از شکستن و نیز کثیف شدن آنها جلوگیری می نماید. در مرغداری های صنعتی و بزرگ از قفس های مکانیزه مخصوص مرغ های تخم گذار استفاده می شود. 

انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی
انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی

نکات مهم انتخاب و خرید تخم نطفه دار مرغ 

روش هایی که در ادامه توضیح داده خواهد شد نه تنها برای خرید تخم نطفه دار مرغ ، بلکه برای تخم نطفه دار سایر پرنده ها نیز کاربرد دارد، بنابراین حتی اگر قصد پرورش سایر پرنده ها را نیز دارید، مطالعه این نوشته به شما کمک خواهد کرد. قبل از خرید تخم نطفه دار نکات مهم زیر را مد نظر قرار دهید: 

الف – حتما از خود پرورش دهنده ها خرید کنید. به عنوان مثال اگر قصد جوجه کشی از تخم مرغ را دارید حتما از مرغدار خریداری کنید و اگر قصد خرید تخم بلدرچین را دارید حتما از پرورش دهنده های بلدرچین اقدام به خرید تخم نطفه دار مورد نظر بکنید. 

ب – از واسطه ها و فروشنده های اینترنتی خرید نکنید، چرا که احتمال کهنه بودن تخم وجود دارد، باید بدانید که هر چه قدر از زمان تولد تخم بگذرد احتمال جوجه شدن آن نیز کم می شود بنابراین تخم هایی که بیشتر از یک هفته نگهداری می شوند، نباید انتظار جوجه شدن را از آنها داشت. 

ج – تخم هایی که آلوده به خون و فضولات باشند، احتمالا قبلا میکروب ها به داخل آن نفوذ کرده اند بنابراین نمی توان زیاد انتظار تولید جوجه از آنها را داشت. 

د – قبل از خرید حتما از وجود پرنده نر در میان گله مطمئن شوید، به عنوان مثال اگر می خواهید تخم نطفه دار مرغ را خرید کنید حتما به داخل سالن مراجعه کرده و از وجود تعداد مناسبی خروس در میان گله مرغ ها مطمئن شوید. معمولا به ازای هر ۸ مرغ باید ۱ خروس وجود داشته باشد تا تخم ها به خوبی نطفه دار شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر قبل از خرید تخم نطفه دار حتما مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را بخوانید. 

جمع آوری تخم مرغ و انتقال آن به انبار | انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی

هدف از این بخش جمع آوری تخم مرغ به روش دستی یا خودکار، تفکیک ظاهری تخم مرغ ها و انتقال به انبار نگهداری و سپس محاسبه بازده تخمگذاری است. جمع آوری تخم مرغ می تواند به صورت دستی یا خودکار انجام گیرد، ولی برتری یک روشی بر روشی دیگر خود یک مسئله قابل بحث بین مرغداران است.

برای یک کارگر ماهر، جمع آوری تخم مرغ های ۳۰۰۰۰ قطعه مرغ تخم گذار با دست و انجام کارهای دیگر چندان مشکل نیست. برای اسانی کار، تخم مرغها را در داخل شانه های مقوایی جمع اوری کرده و توسط ارابه ای در طول راهرو به حرکت در می آورند. در بیشتر سالن های پرورش جدید سیستم خودکار جمع آوری تخم مرغ نصب میگردد.

که در این روش تخم مرغ ها توسط شیب کف قفسی بر روی تسمه نقاله غلت خورده و از انجا به اتاق جمع آوری تخم مرغ ها که در انتهای سالن قرار دارد منتقل شده و یا به طور مستقیم به اتاق فرایند جهت نظافت، درجه بندی و بسته بندی انتقال می یابند.

 

استاندارد عملکرد | انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی

پس از اتمام این واحد یادگیری علاقه مندان قادر خواهند بود که جمع آوري و بسته بندي تخم مرغها را با کمترین شكستگي در یک سالن به ظرفیت ۲۰۰۰ قطعه انجام دهد.

جمع آوری تخم مرغ به صورت دستی
جمع آوری تخم مرغ به صورت دستی

 

روشهای جمع آوری تخم مرغ | انتخاب تخم مرغ مناسب جوجه کشی

جمع آوری تخم مرغ میتواند به صورت دستی یا خودکار انجام پذیرد.

  1. سیستم جمع آوری تخم مرغ به صورت دستی : کارگران تخم مرغها را در داخل شانه های مقوایی جمع آوری کرده و توسط ارابه ای در طول راه رو به حرکت درمی آورند و به انبار نگهداری تخم مرغ میبرند.
  2. سیستم جمع آوری تخم مرغ به صورت خودکار : در تأسیسات جدید، سیستم خودکار جمع آوری تخم مرغ نصب میگردد.

تخم مرغ هاي جمع شده روی باند تخم مرغ جمع كن به وسيله نقاله حمل تخم مرغ به اتاق جمع آوری تخم مرغ انتقال می يابد و به دو صورت دستی يا خودکار توسط دستگاه، بسته بندی میشود. جهت تميز نگهداشتن باندهاي جمع آوری تخم مرغ، برس هایی در ابتدای هر باند تعبيه شده است تا گرد و غبار موجود روی باندها بهوسيله آن برطرف گردد.

جمع آوری تخم مرغها توسط سيستم آسانسور از طبقات بالا شروع و در پايين ترين طبقه پايان مي یابد.

جمع آوری تخم مرغ به صورت خودکار

دفعات جمع آوری تخم مرغ

تعداد دفعات جمع آوری تخم مرغ مناسب جوجه کشی در مرغداریها به دلیل تجربه، سرعت جمع آوری، ترکیب قفسها، کیفیت تخم مرغ و نوع وسیله جمع آوری متفاوت است. کارگران ماهر میتوانند در هر ساعت ۵۰۰ تخم مرغ و یا بیشتر را جمع آوری کنند.
از این رو یک کارگر میتواند با ۸ ساعت کار مفید روزانه، کلیه تخم مرغهای یک مرغداری ۵۰۰۰۰ قطعهای را که تولیدی معادل ۷۵ درصد داشته باشد جمع آوری کند.

سرعت کار در سیستم های مکانیزه جمع آوری تخم مرغ به ۳ برابر افزایش یافته و در سیستم های تمام خودکار نیازی به کارگر برای جمع آوری تخم مرغ نخواهد بود. تعداد دفعات جمع آوری تخم مرغ مناسب جوجه کشی حداقل ۴ بار و در شرایط گرما ۶ بار در روز توصیه میشود در هر جمع آوری نباید بیش از ۳۰ درصد کل تخم مرغ جمع آوری شود.

در جمع آوری تخم مرغها با وسواس و تقوای علمی دقیق عمل کنید تا کوچکترین آسیب و ضربهای به آنها وارد نشود. آسیب یک تخم مرغ یعنی خروج سرمایه و وقت به اندازه یک مرغ است و ما در پیشگاه الهی مسئول خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس