تاریخچه کبوتر

تاریخچه کبوتر

تاریخچه کبوتر : تاریخچه اهلی شدن کبوتر

تاریخ دقیق پیدایش کبوتر و زمان اهلی  شدن و استفاده  از آن  در جنگ و صلح  به درستی معلوم نیست. مدارک باستان شناسی حاکی از  اهلی کردن کبوتر  در  ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد  حضرت مسیح  هستند .بر اساس  این مدارک یونانی ها و رومی ها در آن زمان  این پرنده را نگهداری می کردند  .ولی  استفاده از کبوتر جهت بهره برداری از  گوشت  آن و به عنوان پرنده زینتی  یا پروازی یا جهت  مصارف آزمایشگاهی  به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  بر می گردد.

تاریخچه کبوتر
تاریخچه کبوتر

ولی آن چه مسلم است  این است که از سه  هزار سال قبل  از میلاد مسیح  کبوتر در مصر وجود داشته  و فراعنه مصر  به عنوان پیک از آن  استفاده می کردند  و حتی آن را پرنده ای  مقدس می دانستند .کبوتر های  اهلی را  مخصوصا در دین مبین اسلام سمبل صلح و دوستی می دانند  .در مصر باستان ،یونان و  روم قدیم از کبوتر  به عنوان یک منبع غذایی   استفاده می شده است.

کبوتر های روم  و امروزه کبوتر های  بزرگ جثه والنسیا  که جزو سنگین  ترین کبوتران محسوب می شوند از اعقاب  آنها به شمار رفته  و زمان اهلی شدنشان  کاملا مشخص نیست.

یونانی ها هم چندین  هزار  سال قبل از  کبوتر  ه به عنوان  قاصد استفاده  می کردند و نام پرندگان  ورزش های  المپیک را  به پای  آن ها می بستند  و به وطنشان  می فرستادند. دریانوردانن فنیقی و قبرسی  در هنگام سفر کبوتر ها را با خود می بردند و پس از رسیدن به مقصد  آن ها را با نامه هایی  به محل سکونت  خود می فرستادند تا خانوادهایشان  را از وضعیت  و تاریخ بازگشت  خود مطلع سازند .

پس از مصر ،ایران ،چین ، یونان و روم  از قدیمی ترین مراکز پرورش و  تربیت کبوتر در  اعصار گذشته بوده اند. اجداد کبوتران اهلی  کنونی  کبوتر شبیه  کبوتر حرم بوده است. این کبوتر پوششی خاکستری  متمایل به آبی داشته  و پوشپرها  در سطح بال ها  روشن تر و در  سطح گردن  با بازتاب   براق به رنگ های مختلف  بوده است و دو نوار تیره  رنگ روی  بال ها از مشخصات  اصلی این پرنده می باشد.

تمامی واریته های پرندگان  اهلی امروز  گونه Columba livia  مي باشى  كه از كبوتر  صخره اي  از قاره های آسیا  اروپا و شمال آفریقا  منشا گرفته اند.

اهداف  پرورش کبوتر

استفاده از گوشت  و تخم کبوتر

استفاده از  کود کبوتر

استفاده از  کبوتران پروازی در مسابقات  و یا به منظور  رسانیدن پیام از نقطه ای  به  نقطه ی دیگر

استفاده از کبوتران زینتی برای  مسابقه

استفاده  از کبوتران  زینتی برای مسابقه

تاریخچه کبوتر
تاریخچه کبوتر

استفاده از  گوشت و تخم کبوتر

با توجه به  خواص گوشت کبوتر  که به آن  اشاره خواهد شد  پرورش کبوتر  به منظور  استفاده از گوشت  آن در بسیاری  از کشور ها  مرسوم می باشد .گوشت کبوتر به دلیل  داشتن مقادیر  بالای عناصر  کلسیم و فسفر  و ویتامین های  ب کمپلکس  اسید های  آمینه  متیونین  و لیزین  و تعادل   مناسب اسید های  آمینه ضروری  در مقایسه با  منابع پروتئین  گیاهی مانند  سویا و … ارزش بیو لوزیکی  بالاتری دارد. گوشت هر جوجه کبوتر حاوی  ۳۲ تا ۴۸ گرم  پروتوپلاسم  مایع است. مقدار پروتوپلاسم  جوجه کبوتر از  هر  خوراک دیگری  بیشتر است.

درصد  پروتئین گوشت  جوجه کبوتر  ۶۶/۲۰ درصد از  پرروتئین سایر  انواع طیور  خانگی مانند  مرغ ،بوقلمون ،غاز و اردک بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس