بیماری کبک ، شناسایی و درمان بیماری های رایج کبک

آشنایی با علائم و نشانه های بیماری کبک

بیماری کبک بسیار شبیه به امراض و بیماری های سایر پرندگان اهلی می باشد، کبک نیز مانند هر پرنده اهلی و وحشی دیگری بیماری های خاص خود را دارد که در این مقاله سعی داریم به مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها اشاره کنیم. اگر پرورش دهنده کبک هستید و یا در آینده قصد پرورش این پرنده را دارید، مطالعه دقیق این مقاله حتما به شما توصیه میشود. 

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» دارای بدنه ی ساخته شده از ABS سبک و قابل حمل
» بهره گیری از شیشه نورگیر ضد اشعه از جنس پلی کربنات
» عملکرد حرفه ای و هوشمند در جوجه کشی از تخم کبک
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

کبک ها چگونه پرندگانی هستند و چقدر استعداد ابتلا به بیماری دارند؟

کبک ها پرندگانی ذاتا وحشی هستند و نسبت به سایر پرنده های اهلی و خانگی در برابر بیماری مقاومت بالایی دارند، اما اگر پرورش دهنده ها در تغذیه و شرایط محیطی پرنده کوتاهی بکنند و موارد بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال بروز بیماری در این پرنده ها نیز وجود خواهد داشت. از جمله رایج ترین بیماری هایی که کبک ها می توانند به آنها مبتلا شوند، می‌توان به کوکسیدیوز، مایکوپلاسما، نیوکاسل، آسیت، تیفوئید، آنفولانزا، بیماری‌های تنفسی و عفونی اشاره کرد که در این مقاله سعی داریم به صورت خلاصه و مفید به هر یک از این بیماری ها اشاره کنیم و شما پرورش دهنده عزیز را با روشهای پیشگیری و درمان این بیماریها آشنا سازیم.

 

بیماری کوکسیدیوز در کبک

عامل بیماری کوکسیدیوز در کبک ها انگلی به نام کوکسیدیوز است که از طریق فضولات و خوراک های کثیف وارد سیستم گوارشی پرنده شده و روده های‌ او را تحت تاثیر قرار می دهد. این انگل نسبت به بسیاری از ضد عفونی کننده ها مقاوم است به همین دلیل بیشترین علت مرگ و میر پرنده ها به همین بیماری مربوط می شود. 

از علائم بیماری کوکسیدیوز می‌توان به اسهال به ویژه اسهال خونی، کاهش اشتها لاغری و بی حالی پرنده اشاره کرد، انگل های کوکسیدیوز روده کور و روده باریک را مورد حمله قرار میدهد، برای جلوگیری از ابتلای گله کبک ها به بیماری کوکسیدیوز باید فضولات تجمع یافته در کف سالن را به صورت مرتب پاکسازی نمود و از افزایش بیش از حد رطوبت بستر و خیس شدن آن جلوگیری کرد، استفاده از سیستم های تهویه مناسب و پوشال های نرم یا خاک اره تاثیر زیادی در کاهش رطوبت بستر دارد. همچنین تغذیه کبک ها از فضولات تجمع یافته در کف سالن نیز عامل مهمی در ابتلا به بیماری کوکسیدیوز می باشد که تمیزکاری مرتب کف سالن از این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

 

مایکوپلاسما در کبک
مایکوپلاسما در کبک

بیماری مایکوپلاسما در کبک ها

مایکوپلاسما ویروسی است که باعث ایجاد مشکل تنفسی در کبک ها میشود، این ویروس از طریق تنفس و آب و غذای آلوده به سایر پرنده ها منتقل می شود و حتی قابلیت انتقال از طریق نطفه را نیز دارند، بنابراین جوجه های حاصل بدنی ضعیف و فلج خواهند داشت، پس بهترین راهکار جدا کردن پرنده های بیمار و ممانعت از سرایت آن به سایر پرنده ها می باشد، جهت یافتن داروی مناسب این ویروس باید به دامپزشک مراجعه کرد.

 

بیماری نیوکاسل در کبک ها

این بیماری نه تنها در سایر پرنده های خانگی مانند مرغ و بوقلمون اردک و غاز مشاهده می شود، بلکه کبک ها نیز استعداد ابتلا به بیماری نیوکاسل را دارند. این بیماری نیز عامل ویروسی دارد و عموماً در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان بروز می کند. تماس پرنده ها با پرنده های وحشی، استفاده از آب و دان و کود آلوده ، نیروی کار آلوده و تماس کبک ها با پرنده های مرده مهمترین عوامل انتقال ویروس نیوکاسل هستند.

از علائم بیماری نیوکاسل می توان به سبز رنگ شدن اسهال پرنده، تنگی نفس و تنفس با دهان باز و کج شدن گردن همراه با لرزش اشاره کرد. بنابراین برای جلوگیری از بروز بیماری نیوکاسل در گله کبک ها ، بهتر است تمامی قسمت های سالن از جمله کف ، سقف و دیوارها را عایق بندی کنید تا از ورود پرنده های وحشی و موجودات موذی به داخل سالن جلوگیری شود. 

در میان گله کبک ها، جوجه ها بیشترین استعداد را در ابتلا به بیماری نیوکاسل دارند، در صورتی که پرورش دهنده در تغذیه جوجه ها دقت نکند و بهداشت محیطی آن ها را رعایت نکند، احتمال ابتلای گله جوجه ها به بیماری نیوکاسل بالا خواهد بود، از علائم بیماری نیوکاسل در جوجه کبک ها، می‌توان به سرفه، عطسه، ناله، خس خس کردن سینه، کم اشتهایی و اسهال اشاره کرد.

کارشناسان دام و طیور بر این باورند که بهترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری نیوکاسل استفاده از واکسن است که باید در دوره های زمانی مشخص به روش های مختلفی از جمله قطره چشمی، آشامیدنی، اسپری و عضلانی تزریق شود، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما باید به دامپزشک معتبر مراجعه کنید.

 

بیماری نیوکاسل کبک
بیماری نیوکاسل کبک

بیماری آسیت در کبک ها

بیماری آسیت زمانی به وقوع می پیوندد که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد و گله با کمبود اکسیژن مواجه شود، از علائم این  بیماری افزایش تپش قلب، بزرگ شدن قلب و افزایش جریان خون در ریه ها، افزایش میزان تنفس و بزرگ شدن شکم و سینه پرنده اشاره کرد. درمان این بیماری دشوار و هزینه‌بر است بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بیماری آسیت، ایجاد یک سیستم تهویه مناسب در سالن پرورش است.

 

بیماری تیفوئید در کبک ها

عامل این بیماری انگلی به نام سالمونلا است، استفاده از آب و غذای آلوده و کپک زده مهمترین عامل پیدایش این بیماری در میان گله کبک ها می باشد. بیشتر پرورش دهندگان علایم این بیماری را در کبک های بالغ و بعضاً در جوجه های سه ماهه و بزرگتر مشاهده نموده اند، مهمترین علائم بیماری تیفوئید در کبک ها عبارتند از: تشنگی زیاد، بی حالی و بی اشتهایی، اسهال سفید و سبز، پرهای ژولیده است. همچنین طی کالبد شکافی هایی که دامپزشکان بر روی کبک های مبتلا به این بیماری انجام داده اند، نتایج نشان می دهد که کبد پرنده بیمار نرم و بزرگ و دارای لکه های کوچک و سفید می باشد، همچنین طحال و کیسه صفرای پرنده نیز از حالت عادی بزرگتر میشود. بنابراین برای جلوگیری از بروز بیماری تیفوئید باید از آب و غذای سالم و تازه استفاده کرد و پرنده های بیمار را به موقع شناسایی و قرنطینه نمود.

 

بیماری آنفولانزا در کبک ها

این بیماری عموماً تمامی پرنده های پرورشی را در مواقعی از سال درگیر خود میکند، کبک ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. این بیماری که به عنوان طاعون مرغی نیز نام گرفته است، از یک ویروس نشات میگیرد و از طریق ترشحات دهان و بینی و فضولات پرنده در محیط پخش می شود، تنفس سایر پرندگان از هوای آلوده و یا نوک زدن فضولات پرنده بیمار، سبب انتشار این ویروس می شود. از علائم بیماری آنفولانزا می توان به عطسه، خروج ترشحات از چشم و بینی، تورم سر و صورت، اسهال و بی حالی و پرهای بهم ریخته اشاره کرد. تاکنون هیچ واکسنی برای آنفولانزای مرغی ساخته نشده و بهترین راه رعایت بهداشت محیطی و استفاده از آب و غذای سالم، شناسایی پرنده های بیمار و قرنطینه کردن به موقع آنهاست.

 

بیماری های مزمن تنفسی

عوامل ایجاد کننده این بیماری باکتری هایی هستند که از طریق مخاط بینی، تنفس و تغذیه وارد نای و در نتیجه شش پرنده شده و بافت سلولی کیسه های هوایی و شش را تحت تاثیر قرار می دهد، از علایم بیماری های تنفسی می توان به تنگی نفس، تنفس با دهان باز، گرفتگی بینی، عطسه، چرکی شدن بینی و چشم پرنده اشاره کرد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این بیماری، تهویه مناسب سالن، جلوگیری از تراکم زیاد پرنده ها، رعایت بهداشت محیطی و استفاده از آب و غذای سالم است.

 

نکات مهم در جلوگیری از بیماری کبک ها

اگر به صورت خلاصه به تمام بیماری های فوق نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که شرط اساسی و لازم برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری، رعایت بهداشت در سالن پرورش پرنده، استفاده از مواد غذایی تازه و سالم، پرهیز از تماس کبک ها با پرنده ها و موجودات وحشی و استفاده از واکسن ها و مولتی ویتامین ها در مواقع ضروری می باشد. بنابراین در صورتی که پرورش دهنده ای ، تمامی موارد را رعایت کند تلفات و بیماری پرنده ها به حداقل ممکن خواهد رسید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۵۵ دیدگاه ها

  1. سلام دوتاکبک دارم فکرکنم یکی نرویکی ماده باشه همه چیشون خوبه خوب میخورن خوب میخونن فقط چرا تخم نمیکنن تقریبا۱سال و۷ماه دارمشون جوجه بودن یکی ازدوستان بزرگ کرده بود ودادبه من

    1. سلام لیلی عزیز
      اینا کمبود کلسیم دارن
      مکمل کلسیم میخری قاطی میکنی به جیره مصرفی
      دسترسی نداشتی پوسته تخم مرغ رو آسیاب کن بزن تو جیره بخورن

  2. سلام وقت بخیر
    یک کبک نر کوهی دارم یه چند وقتیه صداش گرفته قبلا خیلی میخوند ولی الان میخونه صدا در نمیاد، میشه لطفا بگین مشکلش چیه و چه درمانی داره؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      علائمی از سرماخوردگی رو که نداره؟؟
      از چیزی که نترسیده؟؟

  3. سلام
    یه کبک نر کوهی جنگی دارم خیلی آواز خون و وحشی بود تغذیه هم ماش زیاد می‌خورد بهش سبزیجات و مغزیجات مثل پسته بادام مغز شیرین زرد آلو میدادم خیلی می‌خورد و اشتهای خیلی خوبی داشت ولی یه چند وقته اصلا نمیخوره، هیچی نمیخوره لاغر هم شده دمای محیطش متعادل و خوبه و اینکه فضولات اسهالی و سفید شده
    میشه لطفاسریعتر راهنماییم بکنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اسهال سفید نشون دهنده درگری با عفونته
      عرق الاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه قاطی میکنی و به مدت۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره

      البته میتونی از سولفامیت هم برای درمان اسهال استفاده کنی که طریقه مصرفش روش نوشته شده
      بعد از اینکه دوره درمانی با این این موارد تموم شد
      بهش پروبیوتیک محلول میخری هفته ای یک الی ۲ روز بهش میدی برای تقویت سیستم ایمنی بدنش هم خوبه

  4. سلام وقت بخیر،من کبکم نر هست حالش خوب بود, ولی یهویی یکی از چشماش بسته شده نمی‌دونم علتش چی هست باز می‌کنه ولی باز می‌بنده فقط یه دونه از چشماش ممنونم راهنمایی کنید🙏

    1. سلام دوست عزیز
      یا به چشمش ضربه وارد شده و یا عفونت کرده
      ببین چشمش متورم هست یا ترشحات چرکی ازش بیرون میاد؟؟

  5. سلام یه کبک نر کوهی دارم یه کبک ماده هم خریدم انداختم پیشش بعد کبک نر ایقد ماده رو زد که سرش و پشت گرنش زخم شده و خون اومده خیلی علت رفتار کبک نر چیه؟
    بعد واسه زخم های کبک ماده چیکار کنم خودش خوب میشه یا دارو بگیرم و اگه دارو میخاد چه دارویی؟

  6. سلام من یک کبک وحشی نر دارم حالش خوبه
    فقط هی میپره بالا جای بالا دوست داره
    اب و غذا نمیخوره
    هرکاری کردم هیچی نخورده
    تو قفس هم میزارمش خودش رو میخواد بکشه

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهش بده
      هم اشتهاشو تقویت میکنه و استرسشو کم می کنه

  7. سلام کبک من یک پاش میشله اما راه میره و میتونه بپره ولی یک پاش رو تو خودش جمع میکنه لطفا کمکم کنید ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      یکیم چک کن ببین از زیر پاش میخچه در نیومده که؟
      یه برجستگی صورتی یا مایل به قهوه ای

    1. سلام دوست عزیز
      قبلا میخوند الان نمیخونه یا کلا نمیخوند؟

      1. سلام برای کبک که میخچه پا دارد چه کنیم و نوک آن که کلفت و بد می شود

        1. سلام دوست عزیز
          اول پاشو با آب ولرم بشور خوب خشکش کن بعد
          پماد تتراسایکلین رو با پماد A چشمی مخلوط میکنی و میزنی به پاش و ماساژ میدی و باند پیچی میکنی
          حواست پاشه باندپیچی رو هی عوض کنی
          کلفت شدن نوکش هم برمیگیرده به تغذیه نادرستش
          ببر دامپزشک اصلاح منقار انجام بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس