بیماری کاسکو | آشنایی با بیماری های رایج در کاسکو

انواع بیماری کاسکو و نحوه درمان

کاسکو نیز مانند هر پرنده و موجود زنده دیگری دچار بیماری می شود، آنها در هر سن و شرایطی مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی هستند که ممکن است از محیط ، آب و غذای آلوده و حتی جانداران زنده اطراف به آنها منتقل شود. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم شما را با انواع بیماری های کاسکو و روش های پیشگیری و درمان آشنا کنیم، پس اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و به یک پرورش دهنده حرفه ای و موفق کاسکو تبدیل شوید، حتما این مقاله و سایر مقالات مرتبط با پرنده کاسکو را مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» جوجه کشی حرفه ای از تخم کاسکو با راندمان ۹۹ درصد
» رطوبت رسانی به تخم ها با استفاده از پمپ اب مخصوص
» بهره گیری از سنسور SHT بدون نیاز به کالیبراسیون مجدد
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

بیماری های کاسکو شامل چه مواردی می شود؟

معمولا از بیماری های رایج این پرنده می توان اسهال، سرماخوردگی، ورم روده ، عفونت کیسه زرده ، نیوکاسل، بیماری های پوستی و قارچی ، افسردگی و پرکنی و… اشاره کرد که در این نوشته به مهم ترین بیماری ها و امراض این پرنده ارزشمند اشاره خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مجموعه مقالات بیماری های طیور را مطالعه کنید. 

سرماخوردگی در کاسکو

شایع ترین بیماری که ممکن است کاسکوها را درگیر کند، همین سرماخوردگی است که از تغییرات ناگهانی دمای محیط ، خیس شدن کاسکو ، وزش باد و حتی دست زدن انسان سرما خورده ممکن است به پرنده منتقل شود. 

در صورتی که کاسکو به سرماخوردگی مبتلا شود، دچار عطسه ، سرفه ، آبریزش بینی و بی حالی می شود، آبکی شدن فضله و حتی اسهال نیز می تواند از علائم سرماخوردگی باشد. 

سرماخوردگی در کاسکو - چیکن دیوایسبرای جلوگیری از بروز این بیماری حتما دمای اتاق را بالا ببرید و از آب کافی در تغذیه پرنده استفاده کنید. حتی می توانید از مولتی ویتامین نیز استفاده کنید به شرطی که به توصیه متخصص انجام شود. 

بیماری اسهال در کاسکو

عوامل مختلفی در بروز اسهال کاسکو نقش دارند که مهم ترین آنها بیان خواهند شد، معمولا کاسکو ها و پرنده هایی که به تازگی خریداری می شوند، به دلیل تغییر محیط و شرایط زندگی دچار استرس می شوند که این استرس سبب پیدایش اسهال در آنها می شود که کاملا طبیعی است. اما اگر این روند بیش از چند روز به طول انجامید باید جهت درمان کاسکو اقدام کنید.

زمانی که کاسکو را برای استحمام آماده می کنید و یا با استفاده از ظرف آب و یا اسپری آب حمام می دهید، ممکن است دچار استرس شود که با گرم کردن محیط و آرام کردن او ، اسهال او نیز برطرف می شود. 

علت سوم بروز اسهال در کاسکو ها ، قرار گرفتن آنها در معرض سرما می باشد که با گرم کردن محیط آنها و استفاده از داروهای تقویتی می توان سرماخوردگی و اسهال آنها را با هم برطرف نمود. 

اما علت چهارم بروز اسهال در کاسکو ها که خیلی مهم و حیاتی است، بر اثر تغذیه از مواد غذایی فاسد و یا بیماری ویروسی رخ می دهد که حتما برای مداوا باید به یک متخصص مراجعه کنید و داروهای لازم را تهیه کرده و با از طریق آب و غذا به آن بدهید. 

در صورت بروز اسهال ویروسی باید هر چه سریعتر اقدام کنید چون در صورت شدت یافتن بیماری ، مشکلاتی مانند کاهش اشتها ، کاهش وزن و بی حالی و در نتیجه سایر بیماری های ثانویه مانند پر ریزی و بیماری های قلبی را به دنبال خواهد داشت. 

توجه : پرنده ها و کاسکو ها تحمل آمپول را ندارند و احتمال مرگ آنها بسیار بالا خواهد بود، بنابراین تا زمانی که مجبور نشدید، از آمپول برای مداوای پرنده استفاده نکنید. 

خشکی پر در کاسکو

این بیماری نیز زمانی به وجود خواهد آمد که میزان پروتئین دریافتی بدن کاسکو کم باشد و یا محل نگهداری کاسکو رطوبت ناکافی داشته باشد، در این صورت با شکنندگی پرهای او روبرو خواهید شد

پرکنی در کاسکو ، علت و درمان 

پرکنی در کاسکو ، علت و درمان  - چیکن دیوایسیکی دیگر از بیماری های کاسکو که بیشتر جنبه روانی دارد، پرکنی آنها برای نیل به اهداف مختلف است، یعنی زمانی که از موضوعی رنج می برند و یا درصدد دستیابی به چیزی باشند، با پرکنی ، اعتراض خود را به پرورش دهنده نشان خواهد داد. از عوامل مختلفی که سبب پرکنی در کاسکو ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد که با برطرف کردن آن می توان جلوی این عارضه را گرفت :

☼ زمانی که کاسکو به سن بلوغ می رسد و نیاز به جفت دارد که معمولا از ۷ سالگی به بعد شاهد آن هستیم.

☼ پرکنی به دلیل تنش تغذیه ای ، یعنی نا میزان بودن جیره غذایی و افزایش یا کاهش بیش از حد چند ماده غذایی در غذای آنها 

☼ پرکنی آنها به دلیل ترس از چیزی یا کسی 

☼ پرکنی به دلیل ایجاد حس خشونت، به خصوص زمانی که احساس کند که کسی قصد شکار او را دارد. 

☼ به دلیل پرورش در یک محیط نامناسب که دما و رطوبت غیر استانداردی دارد و یا سر و صدای زیادی در آن محیط وجود دارد. 

☼ ابراز اعتراض از طریق پرکنی ، در صورت فروخته شدن به یک صاحب جدید و عدم سازگاری با او 

☼ در صورت تنها ماندن و یا مورد بی توجهی قرار گرفتن به شدت پرکنی خواهند کرد تا جایی که تمام بدنشان زخمی شود، بنابراین این مورد را کاملا جدی بگیرید و اگر زمان کافی برای رسیدگی و پرورش کاسکو را ندارید از نگهداری آن خودداری کنید.

☼ در صورت حسادت به یک حیوان یا پرنده دیگر نیز پرکنی خواهند کرد. یعنی زمانی که پرورش دهنده حیوان ، پرنده و یا حتی نوزادی را وارد خانه می کند و کاسکو مورد بی توجهی قرار گیرد، با پرکنی اعتراض خود را نشان خواهد داد. 

بیماری ترس در کاسکو

زمانی که کاسکویی را به تازگی خریداری کرده باشید، از محیط و افراد جدید خواهد ترسید و حالت تدافعی به خود خواهد گرفت. شاید با نزدیک شدن به پرنده با جیغ و داد و چنگ و گاز او مواجه شوید.

اما اگر چند روزی او را تنها بگذارید، این فرصت را به او خواهید داد که با محیط و شرایط جدید وفق داده شود و به مرور زمان این حس در او ایجاد خواهد شد که افراد قصد آسیب رساندن به او را ندارند، پس از ترس و استرس پرنده کم خواهد شد و بر شادابی و سرزندگی او افزوده خواهد شد. 

عفونت بند ناف

زمانی که کاسکو ها به دنیا می آیند باید به خوبی از آنها مراقبت کنید تا در اثر عفونت بند ناف تلف نشوند، بنابراین تمیز بودن محیط دستگاه جوجه کشی و تمیز کردن تخم قبل از جوجه کشی بسیار با اهمیت خواهد بود. 

در صورت استفاده از دستگاه آلوده و یا پرورش جوجه ها در یک مکان آلوده ، احتمال عفونت بند ناف و کیسه زرده و در نتیجه تلفات جوجه کاسکو وجود دارد. 

دقت کنید که برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو می توانید از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای مانند ایزی باتور ۶ می توانید استفاده کنید. در این دستگاه تمامی فرایند های جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت ، چرخش تخم ها ، تهویه دستگاه ، سنجش دما و رطوبت و … به صورت خودکار و مداوم انجام خواهد شد. 

بیماری های قارچی و پوستی 

معمولا بیماری های قارچی در اثر استفاده از مواد غذایی فاسد و یا بالا بودن رطوبت محیط پرورش بروز پیدا می کند. در صورت خارش پوست که همراه با التهاب باشد، می توان به مبتلا بودن کاسکو به بیماری پوستی و قارچی شک کرد. 

بیماری های قارچی و پوستی - چیکن دیوایسهم چنین در صورت مشاهده علایمی مانند بی حالی ، کاهش اشتها و وزن ، مشکل در تنفس و وجود لکه های سفید بر روی زبان پرنده می توان به مسمومیت و قارچ دهانی پی برد که حتما باید توسط متخصص درمان شود. 

علت بروز بیماری در کاسکو ها 

معمولا کاسکو ها پرنده های مقاومی در برابر بیماری ها هستند، اما اگر پرورش دهنده ای در نگهداری از آنها کوتاهی کند و از انواع مواد غذایی فاسد و مانده و یا بسیار شور و شیرین و … استفاده کند، طبیعتا هر پرنده ای دچار بیماری خواهد شد. 

هم چنین اگر به اندازه کافی از انواع ویتامین ها و پروتئین ها بهره مند نشود، بدنشان در برابر میکروب ها و ویروس ها مقاومت کمتری از خود نشان خواهد داد. 

بنابراین استفاده از مواد غذایی ساده و تکراری و یا فاسد و غیر بهداشتی عامل مهمی در بیماری کاسکو خواهد بود. عامل دیگری که در بیمار شدن کاسکو می تواند دخیل باشد، عدم رعایت بهداشت در محل پرورش است. زمانی که فضولات پرنده به مقدار خیلی زیادی در کف قفس تجمع یافته باشد و انواع حشرات و موجودات موذی به راحتی وارد اتاق شوند، بدیهی است که کاسکوی شما به راحتی به انواع ویروس ها مبتلا خواهد شد. 

چرا که حشرات ناقلان ویروس و بیماری هستند و به راحتی می توانند میکروب ها از سایر سطوح و موجودات به کاسکوی شما منتقل کنند و اگر با آن هم آب و هم غذا شود، به سرعت کاسکو را به بیماری مبتلا خواهد کرد. 

پس نه تنها در تغذیه پرنده باید دقت کافی را به عمل آورید، بلکه رعایت بهداشت محیطی و نظافت مرتب محیط و دانخوری و آبخوری از شرط های اصلی در مراقبت از کاسکو خواهد بود. 

روش های پیشگیری از بیمار شدن کاسکو

رعایت بهداشت در محل زندگی و تغذیه کاسکو در عامل مهم در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها می باشد. به طور کلی موارد زیر را برای پیشگیری از بیمار شدن کاسکو می توانید انجام دهید :

الف – حتما کاسکو را از پرورش دهنده های مطمئن و با تجربه خریداری کنید و از سالم بودن آن قبل از خرید مطمئن شوید. پرنده های بیمار معمولا، بی حال و بی اشتها هستند و با پرهایی پف کرده در حال چرت زدن هستند.

ب – در اتاق نگهداری پرنده از یک فن تهویه کوچک استفاده کنید تا هوای آلوده را به بیرون منتقل کند.

ج – قفس کاسکو را به صورت مرتب و هر هفته تمیز کنید و از تجمع فضولات در کف بستر خودداری کنید. هم چنین میله ها ، دانخوری و آبخوری و تمامی وسایل در دسترس کاسکو را مورد شستشو قرار دهید. 

د – از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید، آب آشامیدنی آنها باید دارای سختی پایین و کاملا توسط انسان قابل شرب باشد. هم چنین از دانه ها و غذای تازه استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از تخم مرغ آب پز و سایر غذا های فاسد شدنی استفاده کنید، حتما آن را پس از یک ساعت از قفس آنها خارج کنید چون سبب مسمومیت پرنده خواهد شد.

هـ – از غذاهای ممنوعه در تغذیه کاسکو استفاده نکنید. غذاهای شور و شیرین ، بسیار چرب و روغنی مانند چیپس و پفک ، دانه ها و آجیل بو داده و دارای نمک ، شکلات و شیرینی جات ، ماکارونی و برنج دارای روغن و… همگی برای کاسکو مضر و سمی هستند.

و – وضعیت او را به صورت مرتب تحت نظر بگیرید و در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک مانند اسهال ، استفراغ ، سرفه و عطسه ، بی حالی و کاهش اشتها ، خارش مداوم و پرکنی به دامپزشک قابل اعتماد و دارای تجربه مراجعه کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. سلام یه کاسکودارم سه ساله هست چندماه هست اطراف نوکش چندتابرامدگی بوجودامده البته خیلی سالم هست غذاخوب میخوره فضله اش هم طبیعی هست علت این برامدگی هاچی هست ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      منظورت از برآمدگی چیه؟ ضایعاتی که شبیه تاول هستن؟
      چه غذایی بهش میدی؟

  2. سلام خسته نباشید
    من یک کاسکو چندماهه خریدم ازسایت دیوار والان بدلیل شرایط مالی میخام بفروشم
    توسایت دیواراگهی کردم ویک نفر گفت pbdfداره من هم تواینترنت سرچ کردم علائمش رو ولی مطعن نیستم بیمارباشه چجوری میتونم تشخیص بدم .کاسکوم بیشتر خابه وغذاوتخمه کم میخوره .لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پرریزی داره؟
      ساقه پرهاش خونی هستن؟

  3. سلام و وقت به خیر..مرسی بابت اطلاعات دقیق سایتتون کاملا مفیده.
    من یه سوال داشتم لطفا در صورت تجربه داشتن دوستان راهنمایی کنند.
    یه کاسکو دارم حدودا ۶ماه گرفتم ..حرف میزنه. شاید ۴سالش باشه جنسیت نامعلوم احتمال ۹۰٪نر باشه.منو صدا میکنه رو دستم میاد و از دستم غذا میخوره.و کاملا با من احساس آرامش داره .غذای مونده اصلا بهش نمیدم و هر وقت قفسش کثیف بشه شاید هفته ای یک بار کاملا تمیز میکنم.ظرفها غذارو هم چند روز یه بار با آب گرم میشورم. ولی یه نکته که تا الان باهاش کنار نیومدم پر کندنشه…هر یه مدت یه بار گیر میده همه پرهاشو با منقار میکنه.بردم چنتا دامپزشک که متاسفانه یه جوری ادم میپیچونن دنبال تیغ زدن صاحب پرنده هستن و بی وجدانترین آدمها بودن و اونقدر مساله رو پیچیده میکنن که ادم گیج میشه…یکی قطره مولتی ویتامین داد..اثر نداشت…یکی هم بایو استرس داد با یه پودر محلول در اب که اونم اثر نداشت.چنتا دارو گیاهی هم مثل مریم گلی رو امتحان کردم موقت بود بازم همون آش و همون کاسه…لطفا راهنماییم کنید .

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      شما اول باید ریشه اصلی پرکنی رو پیدا کنی اونو رفع کنی بعد بری سراغ درمان
      افسردگی، استرس، تغذیه نامناسب، سر و صدای زیاد، تنظیم نبودن دمای محیط قرارگیری، نبود جفت، نبود سرگرمی
      بی توجهی به پرنده همه و همه منجر به پرکنی اون میشه
      الان بشین بررسی کن ببین کدوم براش صدق میکنه که راهکار رفع براش بدیم

      1. نه خونی نیس ولی زیاد چیزی نمیخوره بیشتر انگار افسردس مدفوعش ابش زیاده پرهای کرکیش رو میکنه

        1. اینو ببر دامپزشک یه تست ایدز بگیرن ازش واقعا حالش خوب نیس با این اوصاف

  4. سلام کاسکو‌من امروز کاملا بی حال جان شد فوری بردمش دامپزشکی امپول احیا و تنفس زدن و گفتن فوری گرمش کنم
    🥺🥺

    1. سلام دوست عزیز
      ای جانم مواظبش باش ان شاالله به زودی حالش خوب بشه بیای خبرش رو بهمون بدی

  5. سلام من امروز کاسکو خریدم فروشنده گفته کلام دار هست ولی اصلا حرف نمیزنه اسهال هم هست

    1. سلام دوست عزیز
      تازه یکروزه خریدین و این مسئله طبیعیه اگر مطمئنید که موقع خرید حرف میزده
      فعلا باید به مکان جدید و صاحب جدید عادت کنه بعد
      بنابراین یه مدت به صبوری شما نیاز هست

  6. سلام من یه کاسکو ۱۱ ماهه تازه خرید کردم خیلی ساکته اصلا هیچ صدایی در نمیاره

  7. سلام و درود من یه کاسکو ۱۰ساله دارم پرز سفید رنگ میده اکثر مواقعه ،چه چیزی باعث میشه اینجوری بشه؟

    1. سلام
      هر سال یکم موهای قدیمی میرزه و جدید درمیاد جاش
      ممکنه از این باشه
      یا اینکه ممکنه از خشکی محیط باشه که سبب خشک شدن پوستش میشه و این مشکل پیش میاد

    1. سلام
      قفس رو سالی چندبار میشوری ؟
      بزارش رو یه کاغذ a4
      بچلونش ! جوری که اسیب نبینه ، بعد ببین موجودات سفید ریز میفتن رو کاغذ a4 یانه
      اگه افتادن یعنی شپش گرفته ، بیشتر به خاطر محیط کثیف ، یا مجاورت با گل و گیاه و … که شپش دارن
      در این صورت باید از کلنیک دامپزشکی یا پت شاپ براش اسپری ضدشپش بگیری
      اونو بزنی حل میشه

      مورد بعدی میتونه از خشکی محیط باشه ، در این صورت پوست پوست میشه پوستش و ممکن هم هست کمی پرریزی داشته باشه

  8. سلام کاسکوی من چند ساعتی هست حالت سکسکه گرفته و گوشه گیرشده مشکلش چیه؟

  9. سلام. من. یک. جوجه. کاسکو. دارم. که.آسم. دارد.وبالانوکش. قارچ. گرفته.چكار. کنم.؟

  10. کاش کمی علمی تر باشه و نام داروها نیز ذکر بشه..من دامپزشک هستم و مطالب برایم خیلی مفید نبود..کمی سطح علمی مقالات بالا بره بهتره

    1. سلام، شما بهتر از ما میدونید که در صورت بیماری پرندگان گران قیمتی مثل طوطی سانان باید به یک دکتر متخصص مراجعه بشه، و طبق معاینات و شرایط جسمی و شدت بیماری پرنده دارو و دز مصرف تجویز بشه، با ذکر نام دارو و مصرف اشتباه صاحب پرنده یه جاندار میمیره.

      1. سلام خسته نباشید کاسکوی ما چندروزه که آب پس میاره باید چه کنیم که خوب بشه

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی دادی؟
          تغییر رنگ فضله هم داره؟

        2. تخمه خورده رنگ فضلشم سبزواری

        3. علائم دیگه هم داره؟ مثل بی حالی یا خواب آلودگی؟ اشتهاش کم شده نسبت به قبل؟

        4. آره هم اشتهاش کم شده هم بی حاله هم خواب آلودگی

        5. خب اینا می تونن علائم اولیه ی بیماری کبدی و یا نیوکاسل تو پرنده باشن
          بهتره خیلی زود ببریش دامپزشک تا براش درمان دارویی شروع کنه

        6. بردیم بهش دارو داده داره بهتر میشه
          یک قرس داده یک پوتر

        7. طبق گفته هاش پیش برید پس مشکلش حل میشه

        8. خیلی خیلی ممنون که بهم کمک کردین یک دنیاممنون چشم

        9. خواهش میکنم دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس