بیماری در فنچ | برخی از علائم قابل مشاهده بیماری در فنچ

معرفی بیماری های فنچ

فنچ نیز مانند هر پرنده دیگری ممکن است دچار بیماری گردد، اما با توجه به اینکه این پرنده ها از مقاومت بدنی بالایی برخوردار هستند، تا جایی که اکثر پرورش دهنده ها آنها را در فضای آزاد پرورش می دهند، بنابراین بیشترین احتمال بیماری مربوط به تغذیه ناصحیح و استفاده از مواد غذایی ناسالم می باشد. برخی از علائم قابل مشاهده بروز بیماری در پرندگان رفتار بی تفاوت، تنگی نفس، چشم های قرمز و ملتهب، خروج ترشحات از چشم و بینی، کم اشتها شدن، اسهال و فضولات رنگی، پف کردن غیر عادی پرها، ژولیدگی و آلودگی پرها، تورم پوست پا یا منقار، گوشه گیری، عدم تحرک کافی، تنگ شدن و نیمه باز شدن چشمها، کج کردن گردن، دور نگه داشتن بالها از بدن، مشاهده انگل های خارجی در میان پرها می باشد. شما باید قادر به تشخیص علائم بیماری در فنچ باشید تا هم فنچ بیمار را درمان کنید و هم از سرایت بیماری به پرنده های دیگر جلوگیری کنید.

در این نوشته از سایت چیکن دیوایس خواهید خواند:
با علائم و نشانه های رایج ترین بیماری های فنچ و راه های پیشگیری و درمان این بیماری ها آشنا خواهید شد. وجود انگل داخلی و خارجی از شایع ترین بیماری ها بوده و علت بیشتر مرگ و میرها نیز همین بیماری است، کوکسیدیوز نام بیماری دیگری است که در اثر عدم رعایت بهداشت فنچ ها را درگیر خود می سازد. سرماخوردگی نیز شایع ترین علت تلفات در بین فنچ ها بوده است که در این مقاله به این موضوع نیز پرداخته شده است.

 

معرفی بیماری های فنچ
علائم بیماری در فنچ

 


 

بیماری های رایج در فنچ ها همراه با علائم و روش های درمان

۱- انگل :

این بیماری به صورت خارش و پر ریزی در اکثر فنچ ها بروز می کند، برخی از انگل ها نیز در دهان و مدفوع آنها مشاهده می شود. علت بروز این بیماری تغذیه از مدفوع بر جای مانده در قفس، رشد انگل ها در میان فضولات و ترکیب شدن فضولات با آب و دانه های آنها می باشد. برای همین توصیه می شود، کف قفس را هر دو روز یکبار و یا در صورت امکان روزانه تمیز کنید، ظرف اب و غذای آنها را روزانه دو الی سه بار بشویید و هر بار آب و غذای تمیز به آنها بدهید. نحوه از بین بردن انگل پوستی در پرندگان را در این صفحه بخوانید.

در صورت مشاهده علائم بیماری در فنچ، هرچه سریعتر برای درمان و جدا کردن او از بقیه فنچ ها اقدام کنید.

۲- کوکسیدیوز :

این بیماری نیز منشا انگلی داشته و واگیر دار است، عامل اصلی این بیماری انگلی بنام ” ایمریا ” می باشد که عمدتاً از طریق فضولات و هم غذا شدن پرنده های وحشی با فنچ ها به بدن آنها منتقل می شود و روده آنها را ملتهب و درگیر بیماری می سازد، از علایم این بیماری می توان به اسهال آبکی، بی حالی، پف کردن، کاهش اشتها و … اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این بیماری حتما موارد بهداشتی اشاره شده را رعایت کنید و در صورت پیشرفت بیماری از دارویی به نام آریستو پت سولفادیم می توانید استفاده کنید. هم چنین باید تمامی وسایل در دسترس پرنده را ضدعفونی کنید.

۳- سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی فنچ - چیکن دیوایس
از دیگر بیماری شایع در فنچ ها می توان به سرماخوردگی آنها اشاره نمود، از نشانه های سرماخوردگی در فنچ ها می توان به اسهال، بی حالی، پف کردن، آبریزش از چشم و بینی، لرزیدن بدن، عطسه و … اشاره نمود. علت اصلی بروز این بیماری تغییرات ناگهانی و شدید دمای محیط و وجود رطوبت زیاد در محل می باشد، برای شروع درمان حتما باید فنچ بیمار را از سایر فنچ ها جدا کنید تا دیگر پرنده ها را درگیر بیماری نسازد. پس از جداسازی پرنده بیمار آب و غذای سالم و کافی در اختیارش قرار دهید، دما و رطوبت را در حد متعادلی و به صورت ثابت نگه دارید و سعی کنید با استفاده از دارو های انتی بیوتیک و پروبیوتیک مناسب (با مشاوره دامپزشک) به پرنده ها بخورانید.

۴- نیوکاسل :

از دیگر بیماری شایع در میان تمامی پرنده ها نیوکاسل می باشد، این بیماری یک عامل ویروسی دارد که در اثر استفاده از هوای آلوده و هم غذا شدن با پرنده های وحشی بروز می کند و در صورت عدم واکسینه نمودن پرنده ها، به تدریج تمامی گله را در بر خواهد گرفت. برای جلوگیری از نفوذ این بیماری حتما فنچ ها را واکسینه کنید چرا که پس از بروز بیماری درمان کردن آن مشکل خواهد بود. از علایم این بیماری می توان به اسهال آبکی، لرزش پرنده، بی حالی، بی اشتهایی، افتادگی بالها، فلجی پا، چرخش سر، عدم توانایی در پرواز و عدم تعادل در ایستادن اشاره نمود.

۵- آبله :

نوع دیگری از بیماری های متداول و نام آشنا در میان فنچ ها می توان به آبله فنچی اشاره نمود که در سه مرحله پوستی، دیفتریک و حاد بروز می کند. نشانه های اولیه بروز بیماری آبله در فنچ ها وجود زخم در سر و بدن پرنده می باشد. در صورت عدم توجه به بیماری امکان پیشرفت و حاد شدن آن وجود دارد، بنابراین توصیه می گردد با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مانند بتادین و گلیسیرین زخم های پرنده را مداوا کنید و از آنتی بیوتیک های مناسب بنا به مشورت دامپزشک معتبر استفاده کنید. این بیماری عامل ویروسی دارد که در صورت تماس فنچ ها با پرنده های وحشی و تغذیه از مواد غذایی فاسد و مانده بروز خواهد کرد.

مریض شدن فنچ - چیکن دیوایس۶- آنفلوآنزا :

این بیماری در اثر تماس فنچ ها با پرنده های تازه وارد و حامل ویروس آنفولانزا بروز خواهد کرد. هم چنین وجود پرنده ها و موجودات وحشی مانند کلاغ، موش، گربه و … در اطراف قفس نیز امکان انتقال بیماری به فنچ ها را افزایش خواهد داد. از علائم اولیه بیماری آنفولانزا می توان به کاهش اشتها، افسردگی، بی حالی، آبریزش چشم و بینی اشاره نمود و در صورت گسترش بیماری امکان اسهال آبکی، خس خس کردن سینه، تنگی نفس و … در آنها افزایش خواهد یافت. بهترین روش برای جلوگیری از بروز بیماری آنفولانزا در فنچ ها جلوگیری از تماس با پرنده ها و موجودات آلوده می باشد، انجام واکسن های مناسب با مشورت دامپزشک معتبر نیز پیشنهاد می شود.

۷- ورم روده :

از نشانه بارز وجود این بیماری ورم زیر شکم پرنده است و در صورتی که پرهای قسمت زیر شکم و کلواک او را کنار بزنید، متوجه رگ های کبود و متورم در آن نواحی خواهید شد. علت بروز این بیماری تغذیه از مواد غذایی فاسد و خیس، تغذیه بیش از حد از سبزی ها ، استفاده از آب گرم در تابستان، وجود کلر در آب آشامیدنی، کثیف بودن قفس و … می باشد که در صورت رعایت بهداشت در محیط، بیماری نیز برطرف خواهد شد. اما در صورتی که بیماری حاد باشد باید با استفاده از آنتی بیوتیک ها سعی در درمان بیماری داشته باشید. در صورت بی توجهی احتمال مرگ فنچ ها بالا خواهد بود.

۸- بیماری چشم در فنچ ها

وجود هر گونه عفونت در اطراف چشم، قرمزی ملتحمه، زخم و ورم پوست اطراف چشم ها نشانه بیماری در فنچ ها می باشد. این بیماری در اثر عامل باکتریایی و قارچی و همچنین در اثر ضربه ممکن است در فنچ ها به وجود آید. گاها ورم و ابریزش چشم ها نشانه بیماری عفونت تنفسی است و زمانیکه بخش فوقانی سیستم تنفسی پرنده درگیر عفونت میشود، چشم ها نیز درگیر میشوند. در صورت مشاهده عفونت در چشم فنچ میتوان از قطره آنتی بیوتیک چشمی کمک گرفت ولی بهتر است که با مراجعه به دامپزشک دلیل اصلی بیماری چشم فنچ را تشخیص دهید.

راهنمای تشخیص بیماری در فنچ ها

دانلود مستقیم ویدیو 


در برخی از موارد تشخیص بیماری در فنچ ها مشکل میباشد چرا که علایم بیشتر بیماری ها شبیه به یکدیگر بوده و تشخیص بیماری از این طریق ممکن نخواهد بود، از طرفی دیگر فنچ ها به دلیل غریزه ترس از شکار شدن، مهارت خاصی در پنهان کردن علائم اولیه بیماری را دارند. در چنین مواردی شما باید به صورت هوشمندانه پرنده را در تحت نظر بگیرید تا ببینید در غیاب شما علائم بیماری از خود بروز می دهد یا خیر.
برای تشخیص بیمار بودن فنچ ها باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

  1. فنچ ها در حالت عادی بسیار سرحال، پر جنب و جوش و پر سر و صدا هستند، در صورتی که فنچی کم آواز می خواند و کسل و بی حال است می توان به بیماری او شک نمود.
  2. فضولات پرنده باید خشک و سفت باشد، در صورت آبکی یا رنگی بودن فضله فنچ باید به بیمار بودنش شک کنید، برای اطمینان از سلامت هر کدام از فنچ ها، مخرج آنها را بررسی کنید در صورت خیس و کثیف بودن پرهای قسمت مخرج احتمال بیمار بودن پرنده وجود دارد.
  3. فنچی که به راحتی قادر به نشستن بر روی میله ها نباشد، احتمال شکستگی پا و یا بیماری در آنها وجود دارد. هم چنین در صورت افتادگی بال ها، احتمال شکستگی بال ها و یا بیماری در پرنده وجود دارد.
  4. یک پرنده سالم از اشتهای خوبی برخوردار است و به محض قرار دادن غذا در اختیارش آن را خواهد خورد، اما پرنده بیمار شاید پس از کمی غذا خوردن دست از آن کشیده و به لانه برود و یا اینکه کلا سمت غذا نیاید.
  5. چشمان یک فنچ سالم بسیار براق و کاملا باز است، در صورت چرکی، خیس بودن و یا نیمه باز بودن چشم ها می توان گفت که فنچ شما بیمار است.
  6. در برخی موارد پرنده کاملا سالم و سرحال بوده و آب و غذای خود را می خورد، اما هیچ پروازی ندارد، در این صورت اگر قفس پرنده کوچک است سعی کنید آن را درون قفس بزرگتری قرار دهید تا آزادانه پرواز کند.

crohns_disease

بهترین راهکار جلوگیری از بیمار شدن فنچ ها

در این مقاله بیماری های رایج فنچ ها ذکر شد و در مابین گفته ها به راه حل هایی هم برای جلوگیری از بیماری آنها اشاره شد. در حالت کلی برای جلوگیری از بیمار شدن فنچ ها بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

  1. بهداشت محیطی را در مورد آنها رعایت کنید
  2. از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید
  3. در مصرف مواد غذایی اعتدال را رعایت کنید، هیچ ماده غذایی را بیش از حد و تکراری به پرنده ندهید
  4. ظرف آب و غذا و ظرف استحمام آنها را روزانه بشویید.
  5. فضولات کف قفس را هر دو روز یکبار و یا به صورت روزانه عوض کنید
  6. از ورود پرنده ها، حشرات و یا جوندگان به قفس آنها جلوگیری کنید، انتقال بیماری از طریق این جانوران بسیار بالاست.
  7. برای تقویت بدن پرنده ها حتما هفته ای دو بار از مولتی ویتامین استفاده کنید. در این لینک نحوه استفاده از مولتی ویتامین برای پرندگان زینتی را مطالعه کنید.
  8. واکسن های مورد نیاز را در زمان های مقرر به پرنده ها تغذیه کنید.

 

نوشته های مشابه

‫۱,۴۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام یه فنچ ماده دارم مولد هم هست خیلی ازش جوجه گرفتم ولی مشکل اینه پرهای سر و گردنش ریخته و زیاد نمیتونه پرواز کنه یعنی وقتی میاد پایین غذا و اب بخوره بعدش میخواد پرواز کنه بره توی لونش نمیتونه خوب پرواز کنه میفته پایین و منم چنتا چوب گذاشتم از روی چوبا میره توب لونش میخواستم بدونم مشکش چیه ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر چقدر که بیشتر از یه پرنده جوجه کشی کنی اون همه بدنش ضعیف تر میشه
      و عمرش هم کمتر میشه
      بهش چه غذایی میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟

        1. در اثر تخم گذاری مزمن به ناحیه بالهاش فشار وارد شده
          و پرندت به این روز افتاده

  2. با ارض سلام جوجه فنچ هامون انگار مریض شدن یکیشون کز زده یه جا هی پف میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      سنشون چقدره؟ پدر مادرش غذا میدن یا خودت تغذیه شون می کنی؟
      با چی تغذیه شون میکنی؟

  3. سلام
    فنچ ماده من همش پف میکنه و این بار چند روزی هست که همینطور پف کرده بود و بعد یه مدتی تخم کرد ولی خورد و این ۷ باره که تخم خورده.ازتون سوال کردمگفتین کمبود کلیسیم داره باید قطره کلسیم بخوره،این کار را چند بار دادم یعنی هر روز بهشون میدم و ۲۴ساعته عوض میکنم.قطره هم داره تمام میشه اما هنوز تخم میخوره.
    درمان قطعیش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      تخم گذاری مزمن پرنده رو به شدت ضعیف می کنه اینجوری که فنچ تو داره تخم گذاری می کنه هیچ وقت کمبود کلسیمش رفع نمیشه
      بهت گفتم که باید به پرنده استراحت بدی
      این یعنی اینکه باید تو غذای فنچت غذاهای با طبع سرد اضافه کنی تا مست نشه
      تخم کاهو و تخم خرفه از این غذاها هستن، ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      تو جیره ی غذاییش پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف هم می تونی اضافه کنی
      قطره ی کلسیم هم باید در ماه دو هفته بدی بهش

  4. سلام
    اگر من لانه فنچ را عوض کنم باز داخل لونه میرود؟
    لونش چوبی است و میخواهم لانه بلاستی کی بگذارمن چون لانشون داره می پوسه و خراب میشه.
    بنظر شما لانه چه رنگی باشد؟
    چون یه جا خواندم یک دیلیلی که فنچ داخل لانه نمیره اینکه لانه تاریکه و عکسش هم بود،پشت لانه را برید و چسب شفاف نواری زده بود.
    بنظرتون لانه سفید خوبه؟
    چون نور از لانه رد میشه و لانه رو روشن میکنه.

    1. سلام دوست عزیز
      والا من باید اونموقع علم و غیب داشته باشم که قطعی بگم این میره تو لونه یا نه
      استاندارد باشه مشکلی نیس
      تفاوتی نداره
      والا من این مورد رو تازه از شما شنیدم

  5. سلام من یه جفت فنچ داشتم که هر جوجه ای داشتن بعد مدتی میمرد
    بعد ازون هم فنچ ماده مرد
    دوباره یه فنچ ماده جدید گرفتم که اینم باز مریض شده
    چشاش همش نیمه بازه میلرزه پراش کمی ریختن و بیجونه
    لطفا کمکم کنین چیکار کنم چه دارویی بگیرم چی بدم بهشون که تقویت بشه
    واقعا دوسشون دارم هر دفعه که یکیشون چیزیش میشه خودمم از لحاظ روحی اذیت میشم

    1. سلام دوست عزیز
      چون شرایطش حاد هست حتما باید برسونی دامپزشک
      با درمون خونی هیچ پرنده ای رو نمیتونی از مرگ نجات بدی
      مگر اینکه آنتی بیوتیک درمانی صورت بگیره

  6. چطوری ببینم تورم داره یا نه نمیزاره بهش دست بزنم وقت فضله میکنه خشک و سفت یعنی تا میکنه فضلش چون خشکه میرسه زمین پرت میشه یجا دیگه انقدر که خشکه.

    1. مشخص میشه دیگه
      از حالت طبیعیش متورم تره
      تو جیره ی غذاییش میوه و سبزی اضافه کن
      دو قطره روغن زیتون هم بچکون تو دهنش

  7. سلام
    فنچ ماده من همش پف میکنه و مخرجش رو میخارونه.،چند بار چکش کردم ولی مخرجش کثیف نبود.
    چه راهی برای درمانش وجود داره؟
    یه سوال دیگه اینکه فنچ من تخم خوره و من براش قطره کلسیم خریدم،چطور باید استفاده کنم؟تو ابش بریزم ولی چند قطره؟تو غذاش بریزم؟
    میتونم تخمشو بردارم که نخوره و هروقت خوب شد بهش تخمو بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی شکمش تورم هم داره؟ حجم مدفوعش زیاد شده؟
      ممکنه تخم داشته باشه
      ۲ یا سه بار در هفته ، ۳-۴ قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      ببین تخمش نطفه داره؟ اگه داشت که نمی تونی برش داری فاسد میشه
      اگه نداشت هم بردار بنداز دور

  8. سلام
    فنچ من روی زمین تخم میکنه میخوره و اصلا تو لونه تخم نمیزاره،چون من وقتی تخم مصنوعی براش میزارم از لونه پرت میکنه بیرون.
    هنوز هم لازمه لانه رو بردارم چون نر به لانش وابستس و حتی من به لونش دست میزنم حمله میکنه و روز های وقت های زیادی رو تو لونش میگذرونه و مخالف تخم خوری فنچ ماده هست ووقتی فنچ ماده داره تخم میکنه نر بهش حمله میکنه و میزنتش.

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا فنچ مادت لونه رو نمی پسنده حالا یا استاندارد نیس براش یا رنگشو دوس نداره
      برای همین بهتره عوضش کنی
      تخم خوردنش هم نشون میده که پرنده کمبود کلسیم داره که باید براش مکمل کلسیم تهیه کنی بدی

  9. سلام ۳هفتس دوتا پاهای فنچم ورم کرده یعنی بامبل فوت شده نرده های قفسشو شستم و به نرده ها پماد موضعی زدم امکان باندپیچی و مراجعه ب دامپرشکم ندارم چ کنم?

    1. سلام دوست عزیز
      به نرده چرا پماد موضعی زدی پس؟
      پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کن
      به مدت ۷ تا ۱۰ روز هر ۶ ساعت یه بار بزن رو پاهاشون
      اگه باند پیچی نکنی نوک میزنن پمادو باید این کارو انجام بدی

  10. سلام
    فنچ من تخم خور هست ومن چند بار ازتون سوال پرسیدم و راه درمانش رو رفتم مثل قطره کلسیم پودر پوسته تخم مرغ و… و گفتم دوباره تخم میکنن گفتین باید دوماه استراحت کنه منم تو تقویم علامت زدم که کی تخم کرد،بعد، یه روز همش پف میکرد من فکرکردم مریض و بهش از همون قطره تو ابش ریختم بعداز ظهر رفتم پیش فنچ هام، دیدم فنچ مادم داره تخم میخوره به تقویم نگاه کردم دیدم اخرین باری که تخم کرده و خورده ۱۳روز گذشته!یعنی اون روزی که تخم کرده بود و خورد رو علامت زدم که دو ماه بعد تخمش رو ازش بگیرم تا نخوره ولی به جای دوماه بعد ۱۳روز دباره تخم خورد.
    هر روز هم روی زمین دنبال تخم میگرده که بخوره و هر چیز سفیدی که پیدا کنه میخوره حتی فضله.
    چرا دست از تخم خوری برنمیداره؟تا الان ۵تا از تخم هاشو خورده و قطره هم میدم ولی باز هم میخوره.
    ماده رو عوض کنم خوبه؟

    1. ببین دوست عزیز
      اون خودش نمیدونه که باید استراحت کنه
      باید خودت شرایطشو فراهم کنی تا دو ماه بگذره بعدش اقدام به جفت گیری کنه
      و برای اینکه این گپرنده توی مدت این دو ماه استراحت داشته باشه
      باید گرمی هایی که بهش میدی رو کمترش کنی به جاشون از سردیجات مثل تخم خرفه و یا تخم کاهو استفاده کتی
      و یا ۴ قطره عرق کاسنی رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی اب و بهشون بدی تا از مستیشون کم بشه
      وگرنه پرنده اینارو نمیفهمه
      لونه رو از تو قفس بردار نذار بیشتر از ۱۲ ساعت نور دریافت کنه
      حالا تو این مدت بهش کلسیم بده

  11. سلام
    فنچ ماده ی من همش پف میکنه و مخرجش رو میخارونه.یه بار چکش کردن دیدم مجرجش کثیفه و داره تمیزش میکنه اما نمیتونه.تو اتاق نگهش میدارم ولی باز پف میکنه، بهش قطره کلسیم و پسته میدم.
    ایا فنچ مادم سرما خورد یا به خاطر پسته هستش؟

    1. سلام دوست عزیز
      چسبیدن فضله نشون دهنده ی عفونت دستگاه گوارشیه
      یکم روغن زیتونو بزن رو یه پارچه ی نرم خیلی اروم بزن رو مخرجش
      بعدش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهش بده
      براش ارزن و تخم کتان بده به نسبت ۵ به ۱
      کاهو سیب و هویج هم تو جیره ی غذاییش اضافه کن

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص دقیق به دامپزشک مراجعه کنید بله نشانه بیماری هست

  12. سلام ،با تشکر از شما ،ما حدودا دوسه جفت فنچ تو یه قفس بزرگ داریم الان چند وقته هر کدام از جفت‌ها جوجه می زارن و بزرگ میشه واز خونه میاد بیرون روز اول بقیه نرها اینقدر اذیتش می کنن و تمام پرهاش را می کنن و نوک بهش می زنن تا حالا چند تا جوجه از دست دادیم ، امکان جدا کردن هم نداریم چون تقریبا شبیه هم هستند تشخیص پدر و مادرشون سخته و بدون اونها هم نمی تونن غذا بخورن وغذاشون هم ارزن و سبزیجات و گاهی تخم مرغه. می خواستم بپرسم کمبود مواد خاصی دارند یا بیماری ،لطفا زود جواب بدین ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اگه چن تا جفت فنچ تو یه قفس نگهداری بشن به خاطر حس قلمرو خواهی به هم دیگه اسیب می زنن
      این آسیب می تونه به تخما باشه، لونه و یا جوجه ها
      برای همین اگه می خوای زنده بمونن جوجه ها باید جداشون کنی
      یا هم اینکه به محض تولد جوجه ها برشون داری و خودت با سرلاک بزرگشون کنی
      کار دیگه ای نمیشه کرد
      این از بیماری نیس یه رفتار غریزیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋