بررسی کیفیت تخم مرغ قبل از شروع جوجه کشی

بررسی کیفیت تخم مرغ از هر لحاظ قبل از اقدام به جوجه کشی

یکی از مراحل مهم قبل از جوجه کشی ، بررسی کیفیت داخلی و خارجی تخم مرغ یا تخم نطفه دار هر پرنده دیگری است. در این مقاله به بررسی قسمت های مختلف تخم مرغ خواهیم پرداخت و ویژگی های یک تخم مرغ با کیفیت را بیان خواهیم نمود. 

✔ احتیاط در حمل تخم نطفه دار

قبل از تولید یک تخم مرغ , جنین داخل آن به دلیل شرایط مساعد درون مجرای تخم راه از جمله حرارت و رطوبت , حدود ۲۴ ساعت در حال رشد مداوم بوده و در یک مرحله رشد پیشرفته قرار داشته است. بنابراین چنین تخم مرغی برخلاف تخم مرغ های خوراکی , حاوی جنین فعال و حساس بوده و باید در هنگام نقل و انتقال , جابجایی,بازرسی , ذخیره سازی , عملیات بهداشتی و غیره با آرامش و وسواس کامل جابجا شده , دچار تکان های شدید و ضربه نشده , تحت تغییرات دمایی و رطوبتی شدید قرار نگرفته و در نهایت با دقت و مراقبت خاص به سالن های جوجه کشی ارسال شود.

احتیاط در حمل تخم نطفه دار - چیکن دیوایسبیشتر تلفات جنینی ناشی از مشکلاتی چون دما و رطوبت نامناسب در مرحله نگه داری و در معرض حرکات اضافی قرار گرفتن است.تکان های شدید و حرکات اضافی در ضمن حمل و نقل می تواند منجر به آسیب جدی پوسته و جنین داخل تخم مرغ گردد. دمای تخم مرغ در آغاز تولید معادل دمای بدن مرغ یعنی حدود ۴۱ درجه سانتی گراد است.

در این دما رشد اولیه جنین بسیار زیاد است, هر چند دمای مناسبی برای ادامه فرایند جوجه کشی نمی باشد.بنابراین اولین قدم برای جلوگیری از رشد جنین در تخم مرغ , کاهش تدریجی دمای تخم مرغ تا میزان ۲۰ درجه سانتی گراد در طی مدت ۶ تا ۹ ساعت می باشد.

⚡ برخی از مراقبت های ویژه که باید در مراحل مختلف از مرحله تولید تخم مرغ تا تحویل به واحد جوجه کشی انجام گیرد,به شرح ادامه می باشد :

الف – مراقبت در حین جمع آوری تخم مرغ ها :

جمع آوری تخم مرغ های جوجه کشی باید به تناوب در طول روز انجام شود.تخم مرغ های جمع آوری شده باید تحت دمای مناسب خنک شوند و برای این منظور باید روزانه به تعداد ۴ تا ۶ مرتبه جمع آوری گردند.الگوی تخم گذاری پرندگان معمولا بر اساس زمان شروع روشنایی روز , زمان خوراک دهی و اثر سن گله می باشد.

بنابراین جمع آوری تخم مرغ ها باید با توجه به این الگوها صورت گیرد.در موقع جمع آوری تخم مرغ هر چه دمای محیطی بالاتر باشد , باید حساسیت در جمع آوری و سرعت عمل در این کار نیز بیشتر شود.در روش جمع آوری دستی باید تخم مرغ ها مستقیما بر روی شانه های پلاستیکی قرار گیرند.

البته شانه های مقوایی از نظر جلوگیری از آسیب تخم مرغ و ایجاد شکستگی قرار گیرند.البته شانه های مقوایی از نظر جلوگیری از آسیب تخم مرغ و ایجاد شکستگی ارجحیت داشته ولی چون قابل شستشو و ضدعفونی کردن نمی باشند ,یک بار مصرف بوده و قابلت استفاده مجدد نداشته و هزینه ها را افزایش می دهند.

ب – آموزش کارگران جهت جمع آوری صحیح :

آموزش کارگران سالن مرغ مادر برای جمع آوری اصولی تخم مرغ های قابل جوجه کشی بسیار اهمیت دارد.کارگران باید بخوبی آموزش دیده باشند تا بتوانند در حین جمع آوری , تخم مرغ های اداری ناهنجاری و اختلالات آشکار را جدا کرده و در کنار تخم مرغ های سالم قرار ندهند.

این اختلاف می تواند شامل تخم مرغ ههای دو زرده ,تخم مرغ های کثیف و ترک دار و تخم مرغ های با شکل غیر طبیعی باشد.در زمینه استفاده از تخم مرغ های کف سالن برای جوجه کشی هنوز بین صاحت نظران اختلاف نظر وجود دارد.بعضی از افراد معتقدند که نباید چنین تخم مرغ هایی را برای جوجه کشی در نظر گرفت.

آموزش کارگران جهت جمع آوری صحیح - چیکن دیوایسدر حالی که بعضی دیگر اعتقاد دارند می توان با عمل پاکسازی و تمیزکاری سطحی بر روی پوسته تخم مرغ ها , آن ها را برای جوجه کشی مورد استفاده قرار دارد.اما نکته حساس و کلیدی در این قضیه مخلوط نشدن تخم مرغ های بستر با دیگر تخم مرغ ها درون دستگاه جوجه کشی می باشد.در واقع زمانی که تخم مرغ های بستر با دیگر تخم مرغ ها درون دستگاه جوجه کشی می باشد.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» دارای بدنه ی طراحی شده بصورت ایزی کلین
» مجز به سه فن جهت سیرکولاسیون و یکنواخت سازی هوا
» جوجه کشی اتوماتیک و حرفه ای تخم مرغ
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

تخم مرغ های بستر هرگز نباید توسط کاگر به درون لانه تخم گذاری انتقال یافته یا با سایر تخم مرغ های درون شانه ها و کارتن ها مخلوط شوند.تخم مرغ های کثیف نیز باید به طور کامل از تخم مرغ های تمیز و عادی جدا گردند.همچنین کارگرانی که مسئول جمع آوری تخم مرغ از سالن ها می باشند باید به طور دایم دست هایشان را شتسه و نظافت کنند.

در صورت حمل و نقل تخم مرغ ها درون سالن و محوطه موسسه باید روی چرخ ویژه حمل تخم مرغ با یک پوشش مناسب پوشانده شده و از در معرض قرار گرفتن تخم مرغ ها با گرد و غبار و جریان هوا و گازهای آلاینده جلوگیری شود.

اهمیت بررسی کیفیت داخلی و خارجی تخم مرغ 

کیفیت پوسته تخم مرغ و کیفیت داخلی تخم مرغ در صنعت تخم مرغ دارای اهمیت زیادی است.در این بخش نحوه تشکیل تخم مرغ و روش های اندازه گیری کیفیت پوسته تخم مرغ و کیفیت داخلی تخم مرغ مورد بحث قرار می گیرد.

کیفیت پوسته تخم مرغ به صورت اندازه تخم مرغ وزن مخصوص تخم مرغ رنگ پوسته استحکام پوسته تغییر شکل پوسته (تخریبی یا غیر تخریبی ) وزن پوسته، درصد پوسته، ضخامت پوسته و ساختار درونی پوسته اندازه گیری می شود. روش های جدید در این زمینه مرتبا در حال توسعه و پیشرفت هستند. کیفیت داخلی تخم مرغ به صورت رنگ زرده انسجام غشای پری ویتیلین و کیفیت سفیده اندازه گیری میشود. در این بخش فاکتورهایی که بر روی کیفیت داخلی تخم مرغ و کیفیت پوسته تخم مرغ تاثیر می گذارند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

کیفیت پوسته تخم مرغ ممکن است با سویه و سن مرغ تخمگذار تولک برای اجباری فاکتورهای ت

غذیه ای مثل کلسیم فسفر ویتامین ها کیفیت آب پلی ساکارید های غیر نشاسته ای آنزیم ها آلودگی خوراک استرس های عمومی و استرس گرمایی بیماری نوع سیستم تولیدی و خواص افزودنی های جیره های غذایی تحت تاثیر قرار گیرد.

کیفیت داخلی تخم مرغ با مدت زمان انبار داری سویه و سن مرغ تخمگذار تولک بری اجباری تغذیه و بیماری تحت تاثیر قرار میگیرد. به منظور تولید تخم مرغ های با کیفیت بالا داشتن اطلاعات کافی در مورد عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت داخلی تخم مرغ و کیفیت پوسته تخم مرغ لازم و ضروری است.

تخم مرغ از سه بخش : زرده ( در حدود ۳۰ الی ۳۳ درصد ) سفیده یا آلبومین تقریبا ۶۰ درصد پوسته تقریبا ۹ الی ۱۲ درصد تشکیل شده است.

نحوه تشکیل تخم مرغ در طیور تخمگذار

به منظور آشنایی شما با تمام قسمت های تخم مرغ و شناسایی کیفیت تخم لازم است تا با نحوه تشکیل آن نیز آشنا شوید. تخم در مرغ های تخمگذار محصول نهایی یک سری فرآیند پیچیده است که در زیر شرح داده میشود.

اولین مرحله تخمک اندازی زرده (همراه با تخمک ) از تخمدان چپ به داخل لوله تخم بر چپ است. تخمدان سمت راست و لوله تخم بر سمت راست در طیور تخمگذار تجارتی رشد و توسعه پیدا نمی کند. زرده توسط اینفاندیبولوم گرفته میشود و تخم مرغ رشد کرده و در حدود پانزده دقیقه در این محل باقی می ماند و در اینجاست که غشای پری ویتلین و شالاز به وجود می آید.در مرغ های مادر عمل لقاح در این محل از لوله تخم بر صورت میگیرد.

نحوه تشکیل تخم مرغ در طیور تخمگذار - چیکن دیوایستخم مرغ سپس حرکت کرده و وارد ماگنوم میشود و در این محل حدود سه ساعت باقی می ماند و پروتیئین های سفیده تخم مرغ (آلبومین)در این محل ترشح میشود ( حدود ۴۰ نوع در کل ).لایه ای از پروتئین ها حفاظ مکانیکی و باکتریایی برای زرده ایجاد می کند و همچنین صفحه ای را ایجاد می کند که غشای پوسته و بعد از پوسته روی آن تشکیل خواهد شد.

سپس تخم مرغ که از لحاظ اندازه بزرگ شده است از ایستموس می گذرد این عمل در حدود یک ساعت به طول می انجامد.در این مکان رشته هایی تولید میشود که غشاهای داخلی و خارجی پوسته را می سازد.سپس تخم مرغ وارد رحم میشود که دارای غده پوسته ساز است.در این محل آب و الکترولیت ها وارد سفیده میشود (فرآیندی که پلمپینق نامیده میشود ) و همچنین تشکیل نقاط دکمه مانند به نام هسته های پستانی شروع میشود که در حدود پنج ساعت به طول می انجامد.بیشترین زمان توقف در طی تشکیل تخم مرغ در کیسه ی غده پوسته ساز صورت میگرد(حداقل پانزده ساعت ) در این محل پوسته تخم مرغ تشکیل میشود و فرآیند پلمپینق تکمیل میشود.

ماتریکس آلی پوسته تخم مرغ حاوی غشاهای پوسته هسته های پستانی ( نقاط دکمه مانند ) ماتریکس پوسته و کوتیکول است.پخش غیر آلی پوسته تخم مرغ شامل کربنات کلسیم است .لایه های مختلف پوسته تخم مرغ عبارتند از لایه دکنه مانند پستانی لایه پالی سد و لایه صفحه ای کریستال که کریستال های کلسیمی را در جهات مختلف ایجاد می کند.

بررسی های اخیر نشان می دهد که تشکیل ماتریکس آلی سرعت تشکیل پوسته تخم مرغ  و پایان تشکیل پوسته را تعیین می کند و در نهایت تخم مرغ از طریق مهبل و گلواک خارج میشود.

پیچیده بودن فرآیند تشکیل قسمت های داخلی تخم مرغ و پوسته تخم مرغ بدین معنا است که مشکلات مربوط به کیفیت تخم مرغ ممکن است در هر یک از مراحل تشکیل تخم مرغ ایجاد شود.همچنین مشکلات موجود در کیفیت داخلی تخم مرغ و کیفیت پوسته تخم مرغ به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها یک عامل تاثیر گذار نیست.

✔ بررسی کیفیت پوسته تخم مرغ

کیفیت پوسته تخم مرغ به وسیله روش های مختلف اندازه گیری میشود. برخی از این روش ها نیازمند شکستن تخم مرغ است.علاوه بر آن برخی از روش ها به صورت مستقیم بوده و برخی دیگر غیر مستقیم هستند.روش های مستقیم شامل اندازه گیری استحکام پوسته مثل مقدار نیرویی که سبب شکستن تخم مرغ میشود نیروی سوراخ شدن یا فشار شبه ساکن است.روش های غیر مستقیم شامل وزن مخصوص دفرمه شدن غیر تخریبی ( تغییر شکل تخم مرغ که نیاز به شکستن پوسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ترتیب به عنوان خصوصیات مکانیکی و فیزیکی تخم مرغ مد نظر هستند.

در صنعت تخم مرغ تخم مرغ ها با استفاده از نور برای تشخیص شکستگی و سایر معایت کندل میشوند و یا اینکه از طریق یک آشکار ساز الکترونیکی شکستگی و معایت آنها تشخیص داده میشود. وزن مخصوص یک تخم مرغ کامل به وسیله فروبردن تخم مرغ ها در محلول های نمک با وزن مخصوص مختلف تعیین میشود بدین صورت که در هر محلولی که تخم مرغ در آن شناور شد وزن مخصوص آن تخم مرغ است.وسایل خاصی جایگزین این روش شده است که بر اساس ارشمیدس کار می کنند.

رنگ پوسته شاید توسط رویت ظاهری با یک سری از استاندارد های درجه بندی شده تعیین گردد و یا اینکه توسط انعکاس پذیری پوسته اندازه گیری شود.در این روش نسبتی از نور تابیده شده ای که از سطح تخم مرغ به راحتی توسط یک ترازوی الکتریکی اندازه گیری میشود.اندازه گیری استحکام پوسته و بدشکلی پوسته ( به صورت تخریبی و غیر تخریبی ) نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی است.

بررسی کیفیت پوسته تخم مرغ - چیکن دیوایساستحکام پوسته معمولا به وسیله فشار شبه سکون اندازه گیری میشود که در آن تخم مرغ تحت شرایط کنترل شده تحت فشار قرار می گیرد تا زمانی که پوسته ترک برداشته یا شکسته شود و سپس حداقل نیروی مورد نیاز برای ایجاد شکست در پوسته اندازه گیری شده به وسیله فشار شبه سکون و درصد شکستگی ها نشان می دهد.تعیین بد شکلی پوسته شاید به صورت غیر تخریبی ( عدم نیاز به شکستن پوسته ی تخم مرغ ) باشد که در آن انحراف یا شکست پوسته تحت یک نیروی وارده مورد اندازه گیری قرار میگیرد یا به صورت تخریبی ( نیاز به شکستن پوسته تخم مرغ ) است که به صورت اندازه پوسته به هم فشرده شده قبل از شکست پوسته اندازه گیری میشود.

ضخامت پوسته تخم مرغ با استحکام پوسته تخم مرغ ارتباط دارد.وزن پوسته به وسیله شکستن یک تخم مرغ و خارج کردن سفیده و زرده آن و سپس خشک نمودن پوسته تعیین میشود.وزن پوسته سپس به صورت نسبتی از وزن تخم مرغ بر حسب درصد پوسته محاسبه میشود.

ضخامت پوسته به وسیله یک ابزار مناسب معمولا از سه نقطه پوسته در اطراف خط مرکزی تخم مرغ اندازه گیری میشود.استحکام پوسته یک تخم مرغ نه تنها به وسیله میزان پوسته که به صورت درصد بیان میشود.اندازه گیری میشود بلکه همچنین به وسیله کیفیت ساختار درونی پوسته نیز اندازه گیری میشود. مطالعه کیفیت ساختمان پوسته به وسیله مطلالعه ساختار درونی پوسته تخم مرغ با استافده از اسکن میکروسکپ الکترونیکی صورت میگیرد . تکنیک های جدید مثل اندازه گیری سختی دینامیک پوسته تخم مرغ نیز توسعه پیدا کرده است و با روش های سنتی و قدیمی قبلی قابل مقایسه است.

✔ سویه پرنده

در منیجه انتخاب ژنتیکی سویه های مختل مرغ های تخمگذار به طور چشم گیری در کیفیت پوسته تخم مرغ اندازه تخم مرغ و میزان تولید تفاوت دارند و تفاوت آشکاری بین پرندگان تجاری مدرن و نژاد های قدیمی پرندگان تخمگذار به وجود آمده است..
انتخاب برای یک صفت خاص مثل تولید تخم مرغ یا وزن تخم مرغ سایر خصوصیات تخم مرغ مانند کیفیت پوسته را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

سن پرنده :

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که با افزایش سن مرغ کیفیت پوسته تخم مرغ کاهش می یابد.با افزایش سن پرنده تخمگذار اندازه تخم مرغ افزایش می یابد و همزمان با افزایش اندازهی تخم مرغ وزن پوسته افزایش می یابد یا ثابت باقی می ماند.افزایش وزن تخم مرغ متناسب با افزایش وزن پوسته نیست و بنابراین نسبت افزایش وزن پوسته به وزن تخم مرغ (اغلب به عنوان درصد پوسته مرغ مطرح است کاهش می یابد.مدارکی وجود دارد که نشان می دهد ناتوانی مرغ در تولید مقدار بیشتری از پوسته تتخم مرغ فعالیت ۲۵ هیدروکسی کوله کلسی فرول ۱- هیدروکسیلاز بستگی دارد و این آنزیمی است که در هوموستازی کلسیم دخالت دارد.تغییرات جیره ای که اندازه تخم مرغ را کاهش دهد شاید کیفیت پوسته تخم مرغ را در مرغ های تخمگذار مسن بهبود بخشد و همچنین برخی از مکمل ها در بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ در مرغ های مسن موثرند.

تولک بری

اثر سن روی کیفیت پوسته تخم مرغ می تواند به وسیله عمل تولک بری اجباری تا اندازه ای معکوس شود.نتایج گزارش شده متفاوت بوده و بستگی به نوع و شدت تولک بری و همچنین سن پرنده دارد.گزارش شد که اثرات مفید تولک بری در پرندگان مسن تر مدت زمان زیادی طول نمی کشد و اثر اندک و موقتی روی کیفیت پوسته تخم مرغ دارد.

تغذیه

پوسته تخم مرغ حاوس سه گرم کلسیم است.بنابراین جیره ی یک مرغ بایستی دارای مقادیر کافی کلسیم باشد به شکلی که به طور موثر قابل استفاده باشد.شواهد ضد و نقیضی در مورد کاربرد اندازه ذرات منابع کلسیم وجود دارد.اگر چه به عقیده ی اکر متخصصین تغذیه بایستی ۵۰ تا ۷۰ درصد کلسیم به صورت درشت ( دو تا پنج میلی متر قطر ) بوده و ما بقی به فرم پودر تهیه گردد.ارایه کردن کلسیم جیره به صورت ذرات درشد مثل سنگریزه مشخص شده است که اثرات سودمندی دارد اما این حالت مناسب سیستم خوراک دهی اتوماتیک نیست.برخی از محققین مخلوطی از سنگ آهک آسیاب شده همراه با پوسته ی صدف را توصیه می نمایند..

تغذیه مرغ و خروس - چیکن دیوایسفسفر ناکافی در جیره ممکن است موجب تحلیل محتویات مواد معدنی اسکلت در پرندگان تخمگذار شود. نسبت کلسیم به فسفر در جیره خیلی مهم است به صورتی که فسفر بالا در جیره با جذب کلسیم در روده تداخل کرده و منجر به کاهش کیفیت پوسته می شود.به نظر می رسد که احتیاجات کلسیم و فسفر با سن پرنده تحت تاثیر قرار می گیرد. علاوه بر آن به خاطر مسائل زیست محیطی استفاده از فسفر در کشورهای پر جمعیت حداقل شده است.

لازم است که میزان کلسیم جیره هفت تا ده روز قبل از ظهور اولین تخم مرغ افزایش یابد.شواهد متعددی وجود دارد که ارایه کردن کلسیم اضافی زودتر از زمان مناسب اگر با میزان فسفر کم در جیره همراه باشد تاثیر منفی روی کلیه ها دراد.با این وجود این نکته خیلی مهم است که اگر کلسیم اضافی در شرایط مناسب ارایه نگردد اثرات منفی بلند مدت شدیدی روی متابولیسم کلسیم و ذخایر استخوانی کلسیم خواهد داشت.

تعیین کیفیت تخم مرغ از طریق بررسی آلبومین

امروزه واحد هاو (haugh) به منظور تعیین کیفیت آلبومین به طور وسیع به کار می رود. زمانی که آلبومین را با معیار توانایی حفظ ویسکوزیته اندازه گیری می کنیم اختلافات بسیار زیادی در کیفیت تخم مرغ های تازه مشاهده می شود. البته سن تخم مرغ نیز بر کیفیت آلبومین تخم مرغ تاثیر دارد.

برای محاسبه واحد هاو ضخامت آلبومین را پس از تصحیح در اختلاف اندازه ی تخم مرغ در نظر می گیرند . پروفسور هاو که عامل تصحیح کننده برای محاسبه واحد هاو را به دست آورد متوجه شد که کیفیت آلبومین در تخم مرغ های شکسته شده با محاسبه لگاریتمی بهتر مشخص می شود.

تعیین کیفیت تخم مرغ از طریق بررسی آلبومین - چیکن دیوایسبرای مثال تغییر ضخامت آلبومین از ۱۰ میلی متر به ۹ میلی متر از نظر ظاهر آلبومین اهمیت به نسبت کمی دارد ولی تغییر از ۳ میلی متر اهمیت بیشتری نسبت به قبلی دارد.

آلبومین صورتی .ممکن است به خاطر گوسیپول موجود در کنجاله ی پنبه دانه آلبومین صورتی تشکیل شود.

آلبومین سفید آبکی .این مساله بیشتر در اثر بالا بودن درجه ی حرارت محیط یا زیاد بودن گاز آمونیاک در سالن یا تولید مرغ های مسن یا مصرف داروهای سولفامیدی یا بروز بیماری ها رخ می دهد.

بررسی کیفیت تخم مرغ ، وجود لکه های خون و گوشت در تخم مرغ

لکه های خون در تخم مرغ: لکه های خونی بر اساس اندازه آن ها طبقه بندی می شوند .لکه های خونی کوچک کمتر از ۳۲ صدم سانتی متر قطر دارند . قطر لکه های خونی بزرگ تر بیشتر از این مقدار است.

گاهی اوقات وقتی زرده در محل استیگما پاره می شود عروق کوچک نزدیک به این ناحیه پاره شده و یک لخته ی خونی به داخل زرده وارد می شود که با آن وارد اویدوکت می گردد.

خونریزی می تواند با عوامل مختلفی از جمله ژنتیک غذا و سن مرغ ارتباط داشته باشد.

لکه های خون در تخم مرغ های با پوسته قهوه ای بیشتر است و به طور متوسط حدود ۵ درصد می باشد. خیلی از لکه های خونی تیره رنگ هستند و با لکه های گوشتی اشتباه می شوند. سویه های لگهورن از نظر تولید تعداد تخم مرغ با لکه های خونی با هم فرق دارند.

لکه های گوشت در تخم مرغ : هر بافتی که از کیسه ی فولیکولی یا اویدوکت جدا شود ممکن است همراه با زرده ی تخم مرغ از اویدوکت عبور کند. این تکه های بافتی با گذشت زمان تیره رنگ شده و لکه های گوشتی نامیده می شوند .

لکه های گوشتی نیز بر اساس اندازه شان طبقه بندی می شوند .لکه های گوشتی به ندرت در تخم مرغ هایی که تخم مرغ سفید تولید می کنند دیده می شود. معمولا تعداد آن ها کمتر از یک درصد و قطر کمتر از نیمی از آن ها بیشتر از ۳۲ صدم سانتی متر است.

از سوی دیگر لکه های گوشتی در مرغ هایی که تخم قهوه ای تولید می کنند بیشتر است و به طور متوسط حدود ۲۰ درصد و در بعضی از سویه ها تا ۳۰ درصد از تولید آن ها لکه های گوشتی دارند.

راه های تولید تخم مرغ با کیفیت

راه های تولید تخم مرغ با کیفیت شامل موارد زیر است:

  • حمل و نقل و نگهداری صحیح تخم مرغ
  • اصلاح نژاد و تغذیه
  • نگهداری نکردن خروس در گله
  • تعداد دفعات جمع آوری تخم مرغ و خشک نگه داشتن بستر
  • استفاده از سیم ظرف شویی در تمیز کردن پوسته ی تخم مرغ کثیف

بررسی کیفیت تخم مرغ های خوراکی از  لحاظ ظاهر

۱- تخم مرغ با دانه های برجسته روی پوسته . این مورد در نژاد ها و سنین مختلف گله متغیر است .ممکن است یک مرغ مدت ها تخم هایی با دانه های برجسته تولید می کند و میزان این برجستگی ها نیز یکسان باشد .این موضوع هیچ ارتباطی با عنوان بیماری زا ندارد و در واقع این برجستگی ها ذرات کربنات کلسیم چسبیده روی پوسته است.

کیفیت این پوسته ها به دلیل دانه های برجسته یا حفره های روی آن پایین است . مصرف ویتامین D3 به میزان بالا در جیره غذایی سبب افزایش این عارضه مسی شود. در حالی که میزان کلسیم جیره ارتباطی با این مسئله ندارد.

۲- تخم مرغ با پوسته ی روزنه دار .گاهی خطوط نیمه شفاف یا روزنه روی تخم مرغ ها دیده می شود . معمولا این نوع تخم مرغ ها استحکام و وزن مخصوص کمتری دارند . بعضی از آن ها خراش بسیار کوچکی دارند که آب به سرعت از این خراش ها خارج استحکام در ناحیه ی پوسته کم می شود. هنوز برای کاهش این موارد روش خاصی شناخته نشده است.

۳- تخم مرغ های بد شکل. تخم مرغ های بدشکل به عنوان ضرر اقتصادی محسوب می شود. تعداد مرغ های داخل قفس با تعداد تولید این گونه تخم مرغ ها ارتباط مستقیم دارد و هر چه جمعیت داخل یک قفس بیشتر باشد موارد از این دست بیشتر است.

غالبا این گونه تخم مرغ ها در هنگام صبح گذاشته می شوند و هنگام شیوع بیماری های برونشیت عفونی و نیوکاسل تولید می گردند. زمانی که مرغ ها در روش پرورش بستر پوشالی نگهداری می شوند و اغلب است تخم مرغ ها هنگام شب تولید می شوند.

چرا باید تخم های نطفه دار را قبل از جوجه کشی مورد بررسی قرار داد؟

از طریق بررسی تخم ها قبل از اقدام به جوجه کشی می توان به نطفه دار بودن و یا بدون نطفه بودن آن پی برد. در این صورت می توان تخم های نطفه دار را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار داد و راندمان جوجه کشی را به طرز قابل توجهی بالا برد.

از چه روش هایی می توان تخم مرغ ها را مورد بررسی قرار داد؟

از طریق بررسی پوسته ، سفیده ، زرده می توان مورد بررسی قرار داد. هم چنین احتیاط در حمل ، تغذیه صحیح پرنده های مادر، عدم وجود بیماری در آنها و … همگی در نطفه دار بودن تخم تاثیر گذار هستند.

چطور می توان تخم مرغ با کیفیت تولید کرد؟

از طریق انتخاب نژادهای اصلاح شده ، تغذیه صحیح مرغ های تخمگذار با جیره غذایی استاندارد، مراقبت از پرنده ها در برابر بیماری ها، دقت در حمل و جابه جایی تخم های نطفه دار، تمیز سازی صحیح تخم ها و نظافت مرتب بستر می توان به تخم هایی با کیفیت دست پیدا کرد.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام.یسری تخم مرغ گذاشتم داخل دستگاه.وهفته اول بابت سنوگرافی چکشون کردم.یسریا حالت آبکی بنظرم اومدن.مشگل دارن عایا؟

    1. باید رگ های خونی و یک موجود متحرک داخل تخم رو مشاهده می کردید
      وگرنه همه تخم ها ابکی هستند در ابتدا

      1. خیلی بزرگوارید و سپاس ازلطفتون.لکه های خونی ب وضوح قابل روئیت هستن لطف کردین ازنگرانی درم آوردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋