احداث جایگاه مناسب طیور | آشنایی با اصول احداث جایگاه پرورش طیور

احداث جایگاه مناسب طیور | هرچند در نگاه اول این موضوع ساده به نظر میرسد ولی از انجایی که پرورش طیور در هر سالنی سوداور نیست باید در طراحی و ساخت سالن دقت کنید. در این پیمانه، علاوه بر آشنایی با اهمیت جایگاه و تأسیسات، با اصول احداث سالن های پرورش طیور و انواع ان اشنا می شوید.

اهمیت جایگاه در پرورش طیور نوع تأسیسات یک واحد مرغداری برای پرورش طیور اهمیت زیادی دارد. مهم است که بدانید قسمت عمدهای از هزینه های سرمایه گذاری در واحدهای پرورش طیور صرف ایجاد جایگاه نگه داری می شود. بنابراین هرگونه اشکال در احداث ساختمانها در واقع هدر دادن سرمایه گذاری انجام شده است.

عوامل محیطی نامناسب آثار ناگواری چون اضطراب (استرس) شدید، کاهش تولید، شیوع بیماری و تلفات در پی خواهد داشت و به این ترتیب خسارت و صدمات جبران ناپذیری به واحدهای پرورش طیور وارد می شود.

در حالی که جایگاه ها به پرورش دهنده ی طیور امکان میدهند به منظور فراهم آوردن محیط مناسب برای تولید گوشت تخم مرغ بسیاری از عوامل محیطی را به درستی کنترل نماید.

به خاطر داشته باشید به طور کلی مرغ های می توانند حداکثر ظرفیت تولید خود را نشان دهند که در یک محیط آرام و بدون تنش نگهداری شوند و در مقابل شرایط نامساعد هوا و درجه ی حرارت بالا و پایین محیط خارج، محفوظ بمانند. آشنایی با اصول احداث سالن ها عوامل مؤثر برای احدات ساختمانهای پرورش طیور به شرح زیرند :

۱- زمین مناسب برای احداث جایگاه مناسب طیور

برای احدات جایگاههای پرورش طیور باید از زمینهایی استفاده کرد که از نظر کشاورزی با ارزش نیستند، امکان زهکشی مناسب دارند، دارای شیب زیاد نیستند و نسبت به زمینهای اطراف مرتفع اند (برای این که آب برف و باران به آنها نفوذ نکند). مقدار زمین مورد نیاز به نوع پرورش طیور (گوشتی، تخم گذار خوراکی و مادر)، روش پرورش، سن و مدت نگهداری بستگی دارد.

در محاسبه ی زمین مورد نیاز، علاوه بر جایگاه، باید انبار، ساختمانهای مسکونی، اداری، خدماتی و ساختمان آماده سازی دان مصرفی، راه های ارتباطی و حصارکشی را در نظر بگیرید. مقدار زمین مورد نیاز برای تأسیس واحدهای پرورش طیور در جدول درج شده است.

۲- شرایط اقلیمی مناسب برای احداث جایگاه مناسب طیور

ما در کشوری با آب و هوایی متنوع زندگی می کنیم. آب و هوای معتدل و مرطوب در شمال کشور، آب و هوای گرم و مرطوب با تابستانهای طولانی در جنوب، آب و هوای سرد و مرطوب با زمستانهای طولانی در غرب و شمال غربی و آب و هوای گرم و خشک در مرکز، شرق و جنوب شرقی ایران دیده می شود.

طراحی مطلوب تأسیسات و سالن های پرورش طیور را باید با توجه به اقلیم منطقه و نوع مصالح ساختمانی در دسترس انجام دهید. در طراحی واحد پرورش طیور، علاوه بر اقلیم، به جهت باد نیز باید توجه کنید.

در مناطق گرمسیر ساختمانها را عمود بر جهت وزش باد بسازید. به طوری که بتوان از جریان باد برای خنک کردن سالن استفاده کرد و در مناطق سردسیر ساختمانها را به نحوی طراحی کنید که باد کمتر وارد آنها شود. برای ساخت پنجره در سالن های پنجره دار باید به میزان نیاز به گرمای خورشید و شرایط اقلیمی توجه کنید.

در مناطق سردسیر برای حداکثر استفاده از گرما پنجره ها را رو به آفتاب بسازید.

۳- مصالح ساختمانی مناسب برای احداث جایگاه مناسب طیور

با توجه به تنوع اقلیمی در کشور، بدیهی است مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمانهای پرورش طیور باید با شرایط اقلیمی محل تطابق داشته باشند. در مناطق شمالی ایران، با توجه به بارندگی و رطوبت زیاد، بیشتر از ایرانیت، ورقه های آهن گالوانیزه و بتن استفاده کنید. در مناطق گرمسیر آجرهای توخالی و بلوک سیمانی و در مناطق سردسیر بتن، بلوک سیمانی و مواد عایق به کار ببرید.

به طور کلی باید از مصالح ساختمانی مقاوم، ارزان قیمت و عایق حرارت و رطوبت استفاده کنید.

۴- آب و برق مورد نیاز مناسب برای احداث جایگاه مناسب طیور

تامین اب مناسب برای واحد مرغداری بسیار مهم است. در این خصوص به مقدار و کیفیت آب باید توجه کنید. علاوه بر آب مصرفی، در جدول درج شده ، به آب جھت شستوشو، خنک کردن سالن و مصرف کارگرها نیز نیاز است، که مقدار آن تقریباً برابر مقادیر ذکر شده است. از نظر کیفیت ضروری است آب مصرفی فاقد گل ولای، میکربهای بیماریزا، مواد سمی و سختی زیاد باشد.

وجود سرب، جیوه و مس میتواند سبب مسمومیت شود. از آنجایی که تعداد زیادی از وسایل مورد استفاده و تامین روشنایی به برق نیاز دارد، لازم است برای واحد پرورش طیور برق ارزان قیمت و مطمئن فراهم کنید. برای این منظور تامین برق از شبکه ی سراسری و تهیه ی یک دستگاه موتور برق اضطراری بهترین گزینه است.

۵- ساختمانها و راه ارتباطی مناسب برای احداث جایگاه مناسب طیور

واحد پرورش طیور باید دارای راه مناسب باشد، به نحوی که ارتباط بین ساختمانها به خوبی برقرار شود. همجنین ساختمانها باید با یکدیگر ارتباط منطقی داشته باشند. برای مثال، سالن پرورش طیور نباید از مکان آماده سازی خوراک فاصله ی زیاد داشته باشد، در عین حال نباید این فاصله آنقدر کم باشد که صدای دستگاهها و گرد و غبار ناشی از آن سبب تنش و اضطراب (استرس) در طیور گردد.

واحدهای پرورش طیور باید با فاصله ی مناسب از سایر واحدهای تولید کننده ی دام و طیور، راههای اصلی و فرودگاه ها احداث شوند. فواصل مجاز، با توجه به امکان انتقال آلودگی، جهت باد و امکان ایجاد تنش و اضطراب در طیور در نظر گرفته می شوند.

سالن های پرورش طیور را نزدیک اماکن مسکونی احداث نکنید، زیرا آثار ناگوار این اقدام (اختلال در آرامش، آلودگی محیط زیست، بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی) برای ساکنین مضر خواهد بود.

فاصله ی مجاز سالن های پرورش طیور با سایر اماکن و تأسیسات در جدول نشان داده شده است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس