راه اندازی مزرعه پرورش بلدرچین | صفر تا ۱۰۰

راه اندازی کسب و کار پرورش بلدرچین

آموزش پرورش بلدرچین | بلدرچین ها پرندگانی کوچک جثه و وحشی هستند که پرورش آن ها از دیرباز مورد توجه انسان بوده است. بلدرچین نام متداول این پرنده بوده که به زبان ترکی است. در زبان های فارسی از کرک ، لری از کوگ پور و در گویش های نوین زبان فارسی از بدبده برای نامیدن این پرنده استفاده شده است. به بلدرچین در اشعار و اسطوره های قدیمی زبان و ادبیات فارسی بسیار اشاره شده است.

پرورش بلدرچین از کسب و کارهایی است که به دلیل هزینه کمتر و سودآوری بیشتر آن نسبت به پرورش سایر پرندگان مورد توجه سرمایه گذاران و علاقه مندان فعالیت در صنعت دام و طیور میباشد. همچنین به دلیل این که پرورش این پرندگان در فضای کوچکی به اندازه یک اتاق نیز قابل انجام است بسیاری از علاقه مندان به کسب و کارهای خانگی به راه اندازی کسب و کار بلدرچین روی می آورند.

خصوصیات ظاهری بلدرچین

همانطور که اشاره شد این پرنده جزء ماکیان است و جثه بسیار کوچکی دارد. بلدرچین ها بسته به نژادی که دارند ، در طبیعت در رنگ های مختلف از سفید تا قهوه ای قابل مشاهده هستند. این پرنده اندازه ای به طول ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر دارد. این بلدرچین ها معمولا وزنی کم تر از ۳۰۰ گرم دارند که البته نسبت به نژادهای مختلف متغیر است.

مثلا وزن جنس نر این پرنده بسته به نژادی که دارد می تواند بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ گرم ، و وزن ماده بین ۱۴۰ تا ۲۷۰ گرم باشد. معمولا بلدرچین های نر از بلدرچین های ماده کوچک جثه تر هستند و از این معیار می توان برای تشخیص جنسیت این پرندگان نیز استفاده کرد.

خصوصیات ظاهری بلدرچین
خصوصیات ظاهری بلدرچین

خواص گوشت و تخم بلدرچین

این پرنده که از راسته ماکیان سانان است به دلیل تخم و گوشت ارزشمندی که دارد برای مصرف بیماران ، کهنسالان و کودکان توصیه می شود. تخم این پرنده که حدود یک پنجم تخم مرغ اندازه و وزن دارد ، پنج برابر آن دارای پروتئین و املاح معدنی است و در میان عموم مردم به بمب پروتئین معروف است. از طرف دیگر گوشت آن بلدرچین نیز سرشار از انواع ویتامین ها ، آمینه اسیدها و امگا ۳ است و از چربی کمتری دارد.

مصرف گوشت و تخم بلدرچین برای درمان و پیشگیری بیماری های قلبی و عروقی ، اعصاب و روان و رفع کسالت و بی حالی توسط پزشکان توصیه می شود. همچنین افرادی که از چربی خون بالا رنج می برند ، می توانند با خیال راحت گوشت این پرنده را مصرف کنند. استفاده از فراورده های این پرنده برای نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند ، خانم های باردار و شیرده و افراد مسن نیز توصیه می شود.

با این اوصاف گوشت و تخم بلدرچین جایگزین مناسبی برای محصولات و فراورده های سایر ماکیان مانند مرغ است. مخصوصا به دلیل این که دوره رشد و بلوغ این پرنده بسیار کوتاه است و به دلیل ذات وحشی که دارد ، در برابر بیماری ها مقاوم تر است ، در پرورش آن از مواد دارویی به ندرت استفاده می شود و فراورده های آن عاری از هرگونه مواد سمی و مضر برای بدن انسان است. تخم بلدرچین معمولا بین ۸ تا ۱۶ گرم وزن داشته باشد.

خواص گوشت بلدرچین
خواص گوشت بلدرچین

نژادهای بلدرچین

بلدرچین ها در حالت کلی به انواع بلدرچین های بر قدیم و بلدرچین های بر جدید تقسیم بندی می شوند. بلدرچین های بر قدیم شامل نژادهای بلدرچین معمولی ، ژاپنی ، کاهگلی ، نیوزیلند ، بارانی ، هارلکین ، جزایر قناری و … هستند.

در حالی که بلدرچین های بر جدید شامل نژادهایی همچون بلدرچین کوهی ، پولک دار ، آراسته ، کالیفرنیا ، گمبل و … هستند.

در میان نژادهای مختلف بلدرچین فقط بلدرچین های ژاپنی و معمولی قادر به پرواز هستند و می توانند فواصل بسیار طولانی را پرواز کنند. بیشتر بلدرچین های پرورشی در ایران از نژاد بلدرچین ژاپنی می باشند.

چگونه می توان کسب و کار پرورش بلدرچین را راه اندازی کرد؟

همانطور که اشاره شد کسب و کار پرورش بلدرچین به دلیل راحتی پرورش این پرنده و سودآوری بالای آن مورد توجه افراد علاقه مند به پرورش طیور قرار دارد.

شما نیز با داشتن سرمایه کافی ، استراتژی مناسب و اندکی تجربه می توانید کسب و کار پرورش بلدرچین را راه اندازی کنید. قبل از شروع به تاسیس کسب و کار پرورش بلدرچین بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • داشتن اطلاعات و تجربه در زمینه پرورش بلدرچین از عواملی است که می تواند ، در موفقیت شما در این کسب و کار مفید باشد. بنابراین اگر قبلا بلدرچین پرورش نداده اید بهتر است از یک فارم یا سالن پرورش بلدرچین بازدید کرده و یا اطلاعات لازم برای پرورش این پرنده را با شرکت در دوره های آموزشی کسب کنید.
  • بسیاری از کارشناسان و پرورش دهندگان بلدرچین بر این عقیده هستند که اگر کسب و کار پرورش بلدرچین از ظرفیت مناسبی برخوردار باشد می تواند سود ۳۰ درصدی را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید وارد این عرصه شوید و به دنبال کسب سود بالایی هستید بهتر است ظرفیت کسب و کار خود را به صورت بهینه انتخاب کنید.
  • استراتژی مناسبی برای مدیریت کسب و کار و بازاریابی محصولات تولیدی خود داشته باشید. این مساله را به صورت مفصل در قسمت های بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای ساخت سالن پرورش بلدرچین به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

پرورش بلدرچین در سالن هایی انجام می پذیرد که به صورت اختصاصی برای پرورش این پرنده ساخته می شوند. پرورش این پرندگان را می توان هم در قفس و هم بر روی بستر انجام داد اما پرورش در قفس از اولویت برخوردار است چون در این روش رکوردگیری بسیار آسان بوده و تعداد پرندگانی که می توان در واحد سطح پرورش داد بیشتر است.

همانند سالن پرورش سایر طیور و ماکیان ، راه اندازی سالن پرورش بلدرچین نیز بدون فراهم کردن تجهیزات لازم امکان پذیر نیست. این تجهیزات شامل طیف مختلفی از وسائل گرمایشی تا سرمایشی گرفته تا مخزن آب را شامل می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • دستگاه های سرمایشی و گرمایشی

دما عامل بسیار مهمی در پرورش همه طیور از جمله بلدرچین است. دمای مناسب برای پرورش جوجه ها های بلدرچین در ابتدا چیزی حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است که رفته رفته کاهش پیدا کرده و در عرض چند هفته به ۲۱ درجه سانتی گراد می رسد. دمای مناسب برای نگهداری بلدرچین های مولد در سالن های پرورش بلدرچین چیزی حدود ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

بنابراین با توجه به منطقه جغرافیایی باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب در سالن پرورش بلدرچین استفاده کنید. کاهش دمای سالن پرورش بلدرچین باعث بروز بیماری و افزایش دمای سالن باعث استرس دمایی بلدرچین ها می شود.

دستگاه های سرمایشی و گرمایشیبرای کاهش دما میتوانید از مه ساز و برای افزایش دما میتوانید از هیتر استفاده نمایید. البته مه ساز به افزایش رطوبت سالن نیز منجر میشود. رطوبت سالن بلدرچین باید در محدوده ۵۰ درصد باشد. رطوبت های بالا باعث مشکلات تنفسی شده و رطوبت پایین نیز باعث دهیدراته شدن پرندگان میشود.

سیستم گرمایشی قابل استفاده در دوره جوجگی بلدرچین ها شامل مادر مصنوعی برقی و یا گازی و یا کوره هوای گرم می باشند. لازم به ذکر است که اگر از هیترهای دودکش دار برای گرمایش جوجه ها استفاده نشود، همگی آنها در اثر استنشاق گازهای خفه کننده تلف خواهند شود.

همچنین تنظیم دستی دما در سالن پرورش بلدرچین اگر با خطا همراه باشد می تواند پرورش این پرنده را با مشکلات عدیده ای مواجه کنید. بنابراین اکیدا توصیه می کنیم که در سالن های پرورش این پرندگان از سیستم اتوماسیون کنترل دما استفاده کنید.

  • سیستم تهویه و تصفیه هوا

تهویه هوا و اکسیژن رسانی مناسب به سالن برای رشد پرورش بلدرچین ها ضروری است. بنابراین باید سیستم تهویه و اکسیژن رسانی مناسبی را برای سالن تهیه کرده و به آن تجهیز کنید. سالن پرورش بلدرچین را معمولا به انواع هواکش و فن تهویه مجهز می کنند تا همیشه هوای تازه در داخل سالن در جریان باشد.

هوای داخل سالن پرورش بلدرچین باید عاری از هرگونه آلودگی باشد زیرا هوای آلوده تلف شدن بلدرچین ها و در نتیجه کاهش بهره وری کسب و کار شما را به دنبال خواهد داشت.

این مساله تنها منحصر به آلودگی هوا نیست بلکه وجود ریزگرد درهوا نیز باعث وارد شدن تلفات به بلدرچین ها در هنگام پرورش و نگهداری می شود. بنابراین با استفاده از سیستم تصفیه ، آلودگی و ریزگرد موجود در هوا را به حداقل رساند.

  • قفس های بلدرچین ، آبخوری و دانخوری ها

نگهداری بلدرچین ها در قفس های مخصوص پرورش بلدرچین انجام می پذیرد. این قفس ها معمولا به صورت چند طبقه و در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شوند.

قفس بلدرچین از توری های سقف ، کناری و کف تشکیل می شوند. بهتر است قفس هایی را خریداری کنید که توری های آن ها از مفتول های گالوانیزه گرم ساخته شده باشد.

توری کف باید حالت ارتجاعی داشته باید تا هنگام تخم گذاری ، تخم ها در برخورد با آن دچار شکستگی نشوند. همچنین فاصله بین مفتول های توری را باید به فاصله مناسبی از هم قرار داشته باشد تا پاهای بلدرچین ها از آنها خارج نشود. همچنین اگر فاصله بین مفتول ها  زیاد باشد ، احتمال دارد که گردن بلدرچین ها در بین آن ها گیر کند.

قفس بلدرچین ها باید به فاصله مناسبی از هم قرار گیرند تا هوای مناسب برای آن ها فراهم شده و قابل تهویه باشد. فاصله مناسب برای طبقات ۴۰ سانتی متر است. همچنین بهتر است حداکثر ۴ طبقه قفس بلدرچین بر روی هم قرار داشته باشند.

فروش قفس بلدرچینقفس های مورد استفاده بهتر است ظرفیتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ بلدرچین داشته باشند. فضای مناسب برای پرورش هر قطعه بلدرچین چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر مربع است به طوری که در هر متر مربع به طور میانگین می توان ۵ پرنده بلدرچین را نگهداری کرد.

اگر تعداد طبقات بیشتر و یا کمتر باشد ، دسترسی به طبقات بالاتر یا پایین تر مشکل بوده و اختلاف دمای موجود در بالا یا پایین سالن می تواند پرورش بلدرچین ها را با مشکل مواجه کند.

آبخوری های مناسب برای پرورش بلدرچین که باید در قفس های بلدرچین نصب و تجهیز شوند ، آبخوری های قرمز رنگ نیپل هستند. در سالن های پرورش بلدرچین از نیپل های فشاری و تک جهت استفاده می شود.

برای تغذیه بلدرچین ها باید از دانخوری هایی استفاده شود که عمق و عرض زیادی نداشته باشند تا سر بلدرچین ها به راحتی بتواند وارد دانخوری شود. همچنین باید از دانخوری هایی استفاده کنید که دان به راحتی از درون آن ها به درون قفس ریخته نشود. قفس های آماده بلدرچین معمولا دارای آبخوری نیپل و دانخوری متناسب با جثه بلدرچین ها می باشند.

همچنین در قفس پرورش بلدرچین امکان تخلیه کود پرندگان و جمع آوری راحت تخم ها وجود دارد. چراکه برای هر کدام از این عملیات یک سینی در ساخت قفس بلدرچین تعبیه میشود.

  • سیستم عایق بندی

همانطور که اشاره شد دمای کم یا زیاد می تواند پرورش بلدرچین ها را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل برای جلوگیری از شارش گرما به محیط بیرون از سالن پرورش بلدرچین بهتر است سالن با استفاده از عایق های با دانسیته بالا عایق بندی شده و از تبادل حرارت جلوگیری شود.

  • روشنایی

در طراحی و راه اندازی سالن پرورش بلدرچین باید روشنایی سالن را هم مد نظر قرار دهید. روشنایی سالن رابطه مستقیم با رشد و تخم گذاری بلدرچین ها دارد به طوری که در برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی به صورت ۲۴ ساعته به بلدرچین ها روشنایی داده می شود.

روشنایی باعث کاهش مدت زمان مورد نیاز برای بلوغ بلدرچین ها می شود. روشنایی بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت در سالن های پرورش بلدرچین ضروری است.

  • مخزن آب

در راه اندازی و طراحی سالن پرورش بلدرچین حتما از مخزن آب نیز استفاده کنید. استفاده از این وسیله در زمان قطعی آب ضروری است. همچنین محلول دارویی و غذایی مورد نیاز برای پرورش این پرنده را باید در مخزن آب تهیه کنید.

چگونه میتوان گله مولد بلدرچین تشکیل داد؟

مهم ترین و اصلی ترین گام در پرورش بلدرچین تشکیل گله مولد است. چراکه با استفاده از تخم نطفه دار به دست آمده از گله مولد در هر دوره می توان به تولید جوجه های یک روزه پرداخت. گله مولد بلدرچین باید ترکیب صحیحی از نر و ماده باشد. بیشتر پرورش دهندگان گله مولد را با ضریب یک نر به سه ماده تشکیل میدهند. بدنی معنی که به ازای هر سه بلدرچین ماده باید حتما یک عدد بلدرچین نر در گله حضور داشته باشد تا تخم های نطفه دار با کیفیت حاصل شود.

چگونه میتوان گله مولد بلدرچین تشکیل دادگله های مولد بلدرچین عمر محدودی دارند و نهایتا تا ۱۰ ماه نگهداری میشوند. پس از آن باید گله جوان جایگزین شود. مولدهای قدیمی نیز معمولا با قیمت ارزان به کشتارگاه ها فروخته میشوند.

برای تشکیل گله مولد بلدرچین به چند طریق می توان عمل نمود:

  • خرید تخم نطفه دار بلدرچین و جوجه کشی از آنها با استفاده از ماشین جوجه کشی
  • خرید نیمچه بلدرچین
  • خرید بلدرچین بالغ

طول دوره پرورش بلدرچین چقدر است؟

دوره پرورش بلدرچین با توجه به نوع گله (تخمگذار و یا گوشتی) فرق می کند. بلدرچین های گوشتی تقریبا در سن ۵۰ روزگی آماده کشتار میشوند. بلدرچین تخمگذار نیز معمولا در سن ۶ هفتگی به سن تخمگذاری رسیده و تا سن ۷ الی ۸ ماهگی نگهداری میشوند. هر بلدرچین ماده در طول دوره پرورش تا ۲۸۰ بار میتواند تخمگذاری داشته باشد. البته بعد از سن ۹ ماهگی پرورش بلدرچین تخمگذار صرفه اقتصادی ندارد. لازم به ذکر است که در پرورش بلدرچین تخمگذار و یا گوشتی، دو هفته نیز صرف ضدعفونی سالن میشود.

آیا راه اندازی مزرعه بلدرچین نیاز به مجوز دارد؟

مجوز گرفتن از جهاد کشاورزی برای راه اندازی سالن پرورش نیازمند رعایت برخی شروط بوده که مهمترین آنها مساحت زمین و تعداد بلدرچین های مورد پرورش می باشد. معمولا بیشتر پرورش دهندگان بلدرچین بدون مجوز و به صورت سنتی اقدام به این کار میکنند. تنها مشکلی که پیش روی این نوع افراد می باشد مشکل فروش محصولات است. البته برای فروش محصولات بلدرچین میتوان با شرکت های بسته بندی همکاری کرد که لیبل های بهداشتی و مجوز لازم را دارند.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. ضمن عرض سلام و درود خدمت متخصصین عزیز سایت چیکن‌ دیوایس
    سوله ای تجاری به مساحت ۱۰۰متر و ارتفاع ۷/۵متر مجهز به تانکر آب شرب و برق سه فاز، اگر خواسته باشیم از قفس های گالوانیزه استفاده کنیم؛ ظرفیت چه تعداد بلدرچین تخم گذار رو داره؟
    سپاسمندم👍

    1. با سلام
      با کارشناسان فروش تماس بگیرید مشاوره کاملا رایگان رو ارائه خواهند داد.
      شماره ها در انتهای صفحه درج شدن

  2. سلام من یک سالم ۱۰۰۰ متری دارم میخوام ۲ هزارتا بلدرچین بگیرم ماهانه چقدر دان مصرف میشه بعد از بلوغ یکم محاسبه کنم

    1. هر بلدرچین بالغ روزانه بین ۲۰ الی ۳۰ گرم دان مصرف میکنه

  3. سلام برای راه اندازی پرورش بلدرچین حداقل چقد سرمایه لازم است

    1. بستگی به فضا و تعدادش داره
      شاید در شرایط اقتصادی امروزی بشه با ۲۰ میلیون هم شروع کرد ولی نباید انتظار درامد بالایی با تعداد کم داشته باشید

  4. من یه جوان ۱۸ ساله می خوام کنار درس یه مزرعه بلدرچین داشته باشم فروشگاه شما تجهزات اینکار را چطوری میفروشه؟میشه منو مشاوره بدید

    1. خیلی هم عالی
      با شماره زیر تماس بگیرید
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰
      ۰۹۱۴۳۸۸۳۳۸۰

  5. سلام
    تو حیاط باغچه ای به مساحت ۴۰ متر مربع دارم که کف ش چمن و علف هست چه جوری میتونم ازش برای پرورش بلدر چین استفاده کنم؟

    1. به راحتی می تونید یک قفس توری بسازید و بلدرچین ها رو در داخل اون پرورش بدید
      برای این کار به یک چارچوب چوبی یا فلزی ، مقداری تور ، دانخوری و ابخوری و چندین سایه بان یا لانه تخم گذاری نیاز خواهید داشت.
      برای تغذیه هم از انواع مواد غذایی خانگی و یا جیره مخصوص بلدرچین ها استفاده کنید.

  6. سلام امروز یکی از بلدرچین هام رفت زیر پام نمیتونه راه بره مثانش قرمز شده باید چی کارش کنم زنده می‌مونه اینه خواهش میکنم جواب بدین و اینکه آوردمش توخونه جاش گرمتر باشه و هی چشماشو هی میبنده چیکارش کنم؟؟؟😥😥😭😭

    1. اگه فشار زیادی بهش وارد کرده باشید ممکن بدنش اسیب دیده باشه
      بهتر ذبحش کنید تا نمرده

    1. خاک اره یا کاه
      خاک نریزید چون ممکن بلدرچین ها خاک بخورند و براشون ضرر داره
      هفته ای یکبار هم باید کف قفس رو تعویض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋