آموزش اهلی کردن قناری | دستی کردن قناری | تربیت قناری

آموزش تربیت و اهلی کردن قناری | چگونه قناری را دستی کنیم؟

قناری ها نه تنها پرنده هایی خوش آواز هستند، بلکه هوش لازم برای تربیت و یادگیری را نیز دارند و در صورتی که زمان کافی برای آموزش قناری داشته باشید، به پرنده ای سرگرم کننده و مهیج در خانه شما تبدیل خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قناری
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

قناری ها نیز مانند هر پرنده دیگری امکان آموزش و دستی شدن را دارند و در صورت اموزش درست و مستمر، پس از چند هفته یا چند ماه می توان تغییر رفتار را در قناری مشاهده کرد.

اگر به تازگی پرنده خود را خریداری کرده اید و یا قناری شما رفتار پرخاشگرانه ای دارد و اجازه نزدیک شدن و دست زدن را به شما نمی دهد، می توانید از آموزش های این مقاله استفاده کنید. 

هدف از دستی کردن و اهلی کردن قناری چیست ؟

معمولا برخی از پرورش دهندگان تمایل دارند که قناری را به خود وابسته کنند، یعنی اسمی را برای آن انتخاب می کنند و هر وقت پرنده را صدا می زنند، به سمت آنها پرواز می کند. یا اینکه قناری را به نشستن بر روی دست و شانه خود عادت می دهند، در این صورت در همه حال قناری را همراه خود خواهند داشت.

هدف از دستی کردن و اهلی کردن قناری چیست ؟ - چیکن دیوایساهلی کردن قناری احتمال فرار پرنده را کم خواهد کرد و پرورش دهنده می تواند او را در اتاق رها کرده تا آزادانه پرواز کند، اما برخی از پرورش دهندگان نیز صرفا به آواز قناری علاقه دارند و تمایلی به دستی کردن پرنده ندارند. در نوشته تاریخچه قناری ، به انواع قناری ها نیز پرداخته شده است.

انتخاب نوع نژاد برای اهلی کردن 

معمولا قناری ها هوش یکسانی دارند و شامل سه دسته می شوند، قناری های آواز خوان ، قناری های رنگی و قناریهای دارای شکل ظاهری خاص که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در نوشته انواع نژادهای قناری می توانید، مهم ترین نژادهای قناری را مشاهده کرده و گونه مناسب را انتخاب و خریداری کنید. 

هم چنین در نوشته راهنمای خرید قناری اطلاعات مفیدی ارائه شده که قبل از خرید قناری حتما آن را مطالعه کنید. در حالت کلی اگر می خواهید قناری آواز خوان بخرید، قناری رسمی ایرانی ، آمریکایی ، آلمانی ، واتر اسلاگر، رومن ، روسی و اسپانیایی را پیشنهاد می کنیم. 

تاثیر سن و جنسیت در آموزش و دستی کردن قناری ها 

مسلما هر چقدر که پرنده مسن تر باشد، آموزش و اهلی کردن آن مشکل تر خواهد بود، بنابراین بهتر است قناری های دو ماهه و سه ماهه را برای آموزش انتخاب کنید. هم چنین قناری های نر نسبت به قناری های ماده جسورتر هستند و در مدت زمان کوتاه تری آموزش خواهند دید. 

اگر قناری آواز خوان می خواهید حتما باید جنس نر را انتخاب کنید چون ماده ها نمی توانند صداهای زیبا و دلنشین تولید کنند. برای تشخیص سن و نر و ماده بودن قناری، پیشنهاد می کنیم مقاله تشخیص سن و جنسیت قناری را بخوانید. 

مهم ترین شرط در آموزش قناری 

توجه داشته باشید که این پرنده نسبت به سایر پرنده ها مانند طوطی سانان و مرغ مینا ، هوش کمتری دارد و آموزش آن نیز مشکل تر خواهد بود، اما غیر ممکن نیست. 

مهم ترین شرط در آموزش قناری  - چیکن دیوایسبا صبر و تلاش مستمر می توانید پرنده را اهلی کرده و وجه تمایزی برای آن به وجود آورید که در ارزش و قیمت آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین اگر به پرورش و نگهداری از قناری ها علاقه مند هستید و هم چنین زمان کافی برای آموزش آن دارید، اقدام کنید. 

مراحل آموزش و دستی کردن قناری 

جهت آموزش پرنده خود بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

۱- قناری را به محیط عادت دهید

نه تنها قناری بلکه هر پرنده دیگری را اگر خریداری کردید، باید مدتی به او اجازه دهید تا کاملا به محیط جدید عادت کند و پس از اطمینان از وجود حس آرامش در پرنده می توانید برای آموزش اقدام کنید. 

پرندگان به طور غریزی از انسان ها و شکارچیان هراس دارند و زمانی که به تازگی وارد محیطی می شوند، ترس از شکار شدن دارند و همواره خود را برای حمله ناگهانی دشمن آماده می کند، بنابراین قناری تازه وارد تمرکز و حواس لازم برای دریافت آموزش های شما را نخواهد داشت و تا زمانی که کاملا به شما اعتماد نکرده باشد، نباید آموزش را شروع کنید. 

جهت عادت کردن هر چه سریعتر قناری به محیط جدید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

– از حرکات سریع و ناگهانی خودداری کنید و کاملا آرام  وارد اتاق نگهداری قناری شوید. 

– از ایجاد سر و صداهای بلند و خشن خودداری کنید و در حضور پرنده با آرامش صحبت کرده و رفتار مهربانانه ای داشته باشید. 

– استفاده از پنجره دو جداره در اتاق مانع از ورود سر و صدای بیرون خواهد شد و این عمل به عادت کردن سریعتر قناری کمک خواهد کرد. 

۲- قناری را درک کنید

زمانی که به تازگی قناری را خریداری کرده باشید، طبیعی است که در حضور شما هراسان و آشوب زده شود. به عنوان مثال زمانی که وارد اتاق می شوید و یا مستقیما به او نگاه می کنید، به طرف دیگر قفس می رود و اگر در حال نوشیدن آب و یا خوردن دان باشد، آن را رها کرده و به گوشه ای دیگر پناه خواهد برد.

بنابراین در روزهای ابتدایی، فاصله خود را از قفس حفظ کنید و از دور نظاره گر پرنده خود باشید، به مرور زمان که قناری شما را به عنوان دوست قبول کرد، می توانید به او نزدیک تر شوید. 

۳- صدا یا سوت منحصر به فردی داشته باشید

برای اینکه قناری به شما عادت کند و از دیدن یا شنیدن صدای شما به وجد اید ، لازم است که سوت یا صدای مخصوصی داشته باشید و هنگام ورود به محل نگهداری قناری ، این سوت یا صدا را اجرا کنید. 

صدا یا سوت منحصر به فردی داشته باشید - چیکن دیوایسبه عنوان مثال می توانید برای قناری یک نام انتخاب کنید و در بدو ورود به اتاق ، نام پرنده را صدا بزنید و یا سوت مخصوصی را انتخاب کرده و هنگام ورود به محل ، آن را اجرا کنید. 

۴- زمان کافی را با قناری بگذرانید 

اگر زمان کافی برای آموزش قناری نداشته باشید، طبیعتا پرنده نیز آموزش نخواهد دید. مهم ترین شرط برای تربیت قناری گذراندن وقت کافی با اوست. برای این کار باید روزانه چندین ساعت در کنار قناری حضور داشته باشید.

به عنوان مثال زمانی که آب و دان تازه را در اختیار او قرار میدهید می توانید نیم الی یک ساعت را در کنار قفس نشسته و به آرامی با او صحبت کنید، این کار شما به قناری اطمینان خاطر خواهد داد که قصد شکار و یا آسیب رساندن به پرنده را ندارید. 

بهتر است ارتفاع قفس قناری را طوری تنظیم کنید که هم سطح با چشمان شما باشد، در این صورت قناری به راحتی شما را خواهد دید و چهره تان را تشخیص خواهد داد. صندلی را کنار قفس قرار داده و بر روی آن بنشینید، سپس ارتفاع قفس را تنظیم کنید، از پایه های قابل تنظیم جهت این کار می توانید استفاده کنید.

۵- شب و روز را برای قناری مشخص کنید 

در طبیعت قناری ها در طول روز فعال هستند و به دنبال آب و غذا هستند و شب ها نیز می خوابند. شما باید این سیکل طبیعی را برای پرنده فراهم آورید. آنها برای اینکه در طول روز به اندازه کافی فعال و سرزنده باشند، نیاز به ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب شبانه دارند، پس ۸ شب الی ۸ صبح را به خواب قناری اختصاص دهید. 

در ساعت ۸ شب حتما لامپ اتاق را خاموش کنید و یک پارچه سیاه و مناسب را روی قفس بکشید، پارچه نباید خیلی کلفت باشد که سبب خفگی پرنده شود و نباید زیاد نازک باشد که نور را به راحتی از خود عبور دهد. 

هم چنین در ساعت ۸ صبح پارچه را از روی قفس برداشته و در صورت نیاز ، لامپ را روشن کنید. انجام این کار به مرور زمان سیکل طبیعی شب و روز را در قناری نهادینه خواهد کرد. 

۶- به آرامی با قناری صحبت کنید 

پس از گذشت یک الی دو هفته از زمان حضور پرنده در محل جدید، تا حد زیادی به شما عادت خواهد کرد. اگر پرنده با دیدن شما و یا شنیدن صدایتان مضطرب نمی شود، می توانید به قفس نزدیکتر شوید و به آرامی با او صحبت کرده و اسمش را صدا بزنید. 

دقت کنید که قناری ها در اثر استرس سکته می کنند، پس هیچ گونه استرسی را به پرنده وارد نکنید و کاملا به او اجازه دهید تا خود را با محیط و شما وفق دهد.

نکته مهم : تا زمانی که قناری به محیط جدید و شما عادت نکرده ، او را از قفس بیرون نیاورید چون خود را به در و دیوار کوبیده و احتمال زخمی شدنش وجود دارد. هم چنین اصلا دستتان را داخل قفس نبرید چون استرس زیادی به او وارد خواهد کرد و پروسه اهلی کردن را کند خواهد کرد، چون ترس قناری از شما بیشتر خواهد شد. 

۷- چند اسباب بازی در اختیار قناری قرار دهید

پس از گذشت دو الی سه هفته ، قناری تا حد زیادی به شما و محیط عادت خواهد کرد. در این زمان برای سرگرم کردن پرنده می توانید یک اسباب بازی در قفس او قرار دهید و یا دو میله نشیمن داشته باشد تا هر از گاهی بین آنها پرواز کند. 

چند اسباب بازی در اختیار قناری قرار دهید - چیکن دیوایسدقت کنید که قفس قناری باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا فضای کافی برای تحرک و پرواز داشته باشد، بنابراین از قرار دادن تعداد زیادی اسباب بازی و شلوغ کردن قفس خودداری کنید. 

برای تنوع می توانید اسباب بازی ها را چند روز یکبار عوض کنید و یا مکان میله های نشیمن را تغییر دهید. رفتار پرنده را خوب بررسی کنید تا با اسباب بازی های مورد علاقه او آشنا شوید. 

۸- امکان استحمام به قناری بدهید

این کار به فراهم آوردن محیطی مناسب برای قناری کمک خواهد کرد و به صورت غیر مستقیم در اهلی کردن پرنده تاثیر خواهد داشت. یک ظرف کم عمق را پر از آب ولرم کنید و در قفس او قرار دهید تا در صورت نیاز استحمام کند. 

البته فراموش نکنید که این ظرف را نیز همراه با ظروف آبخوری و دانخوری شستشو دهید تا از بیمار شدن قناری خود جلوگیری کنید.

۹- به او جایزه بدهید

حال که قناری کمی با محیط آشنا شده و به راحتی استحمام می کند و با اسباب بازی های خود بازی می کند و یا حتی شروع به آواز خواندن کرده است، می توانید برای آموزش اقدام کنید. 

یک تکه از میوه یا سبزیجات مورد علاقه قناری را در بین انگشتان خود قرار دهید و به آرامی دست خود را وارد قفس پرنده بکنید. برای جایزه از میوه هایی مانند سیب، هلو، انگور، توت فرنگی ، موز، خربزه و یا سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، کاهو، خیار، هویج، گوجه ، کدو و هر غذای دیگری می توانید استفاده کنید. 

همانطور که دستان خود را همراه با غذا به داخل قفس پرنده می برید، به دنبال علائم استرس در او باشید، علائمی مانند تند تند نفس کشیدن، دور شدن از شما و فاصله گرفتن بال ها از بدن نشان دهنده وجود استرس در قناری است. 

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، جایزه را در قفس او بگذارید و دست خود را بیرون بیاورید. جایزه دادن به قناری را به روز بعد موکول کنید، اگر دوباره علائم استرس را در پرنده مشاهده کردید، دلسرد نشوید. با صبر و پشتکار کافی و به مرور زمان ، قناری به رفتارهای شما عادت خواهد کرد و شما را به عنوان یک دوست خواهد پذیرفت. 

زمانی که قناری به حضور شما عادت کرده باشد، سرش را کج کرده و به شما خیره خواهد شد، هنگامی که دست خود را همراه با غذا داخل قفس می برید، به راحتی غذا از روی دستان شما برداشته و اگر احساس آرامش کافی داشته باشد، یک پای خود را بر روی انگشت شما قرار خواهد داد. 

اگر قناری برای مدت طولانی پای خود را روی انگشت شما قرار داده و به نظر می رسد که با حضور شما در قفس موافقت کرده ، می توانید مراحل بعدی آموزش را با سرعت بیشتری پیش ببرید. 

۱۰- اقدام لازم برای زمانی که قناری انگشت شما را گاز گرفت 

با اینکه پرنده های آرامی هستند، اما برخی موقع امکان گاز گرفتن انگشت شما توسط او وجود دارد. اما نگران نباشید، گاز های او آنقدر هم دردناک نخواهد بود.

اقدام لازم برای زمانی که قناری انگشت شما را گاز گرفت - چیکن دیوایساگر هنگام بردن دست همراه با غذا در داخل قفس ، انگشت شما را گاز گرفت ، این به معنی آماده نبودن قناری برای آموزش است. بهتر است که چند روز صبر کنید و جایزه دادن را به چند روز بعد موکول کنید. 

در طول این چند روز می توانید قناری را از دور مشاهده کنید و همانند قبل به آرامی با او صحبت کنید تا اعتمادش را جلب کنید. 

۱۱- سعی کنید قناری را به بیرون از قفس منتقل کنید

هنگامی که قناری، غذا را از روی دستتان بر می دارد، به صدا یا سوت خاص شما واکنش نشان می دهد و یا اینکه با نگاه کردن به شما و هم چنین قرار دادن یک پا روی انگشت شما، موافقت خود را اعلام می کند، می توانید او را در کف دست خود قرار داده و از قفس خارج کنید.

آموزش قناری در قفس دشوار است و برای راحت تر نمودن کارتان و انجام ادامه آموزش حتما باید او را از قفس بیرون بیاورید، زمانی که قناری کاملا با شما راحت باشد، هنگام بیرون آوردن از قفس نباید هیچ گونه استرس یا علائم ترس را در او مشاهده کنید. زمان مناسب برای انجام این کار از پرنده ای به پرنده دیگر متفاوت است، اما این کار را بعد از چهار تا شش هفته می توانید امتحان کنید.

برای اینکه قناری را به درستی در دستان خود نگه دارید، لازم است که کف دست خود را بر روی پشت او بگذارید و با قرار دادن انگشت شست و اشاره در دو طرف سر او، انگشتان خود را به دور بدن او بپیچید. همانطور که سعی دارید پرنده را بگیرید، سوت مخصوص خود را نیز بنوازید و با انگشتان خود به آرامی پشت و جلوی بدن او نوازش کنید. این کار باعث آرامش قناری می شود و در دستان شما حس آرامش بیشتری خواهد داشت. 

۱۲- قناری به کمک میله از قفس خارج کنید 

روش دیگری که برای خارج کردن قناری از قفس مناسب خواهد بود و به اهلی سازی و ادامه آموزش او کمک خواهد کرد، استفاده از یک میله چوبی ۳۰ سانتی متری است.

قبل از خارج کردن قناری، اطمینان حاصل کنید که تمام درها و پنجره های اتاق را بسته اید و وسایل شکستنی و خطرناک را خارج کرده اید. سپس، چوب را از میله های نزدیک به در قفس وارد کرده و سپس در را باز کنید. شاید برای نشاندن قناری بر روی چوب مجبور به استفاده از جایزه باشید، همانند زمانی که غذا را از دست شما گرفته و پای خود را روی انگشت شما قرار میداد. 

پس از نشستن قناری بر روی چوب ، به آرامی دست دیگر خود را داخل قفس برده و میله را با دستی که از در وارد قفس کرده اید، گرفته و قناری را به آرامی از قفس خارج کنید. 

همچنین باید یک میله نشیمن دیگری را نیز در نزدیکی قفس نصب کنید – مانند یک میله پلاستیکی و یا شاخه ای از یک درختچه داخل گلدان – تا پس از پروازی کوتاه بر روی آن فرود بیاید. 

از تعقیب قناری در حال پرواز خودداری کنید زیرا این امر می تواند او را وحشت زده کرده و از بازگشتن به داخل قفس خواهد ترسید. حتی فقط یک تجربه بد نیز می تواند تمام آموزش ها و اعتماد های قبلی را از بین ببرد. 

بنابراین اجازه دهید که قناری در آرامش کامل از قفس خارج شود و برای برگرداندن دوباره به قفس به اجبار یا زور متوسل نشوید. زمانی که گرسنه یا تشنه شود، برای آب و دان خوردن دوباره به قفس باز خواهد گشت. 

آموزش قناری برای نشستن روی دست با صدا زدن 

پس از گذراندن موفق تمامی آموزش ها و مراحل فوق، در نهایت می توانید قناری را برای نشستن روی انگشت دست خود آموزش دهید. 

هنگامی که قناری کاملا یاد گرفت که بدون نیاز به هیچ جایزه یا میله ای از قفس خارج شود و به راحتی روی صندلی ها و وسایل اتاق بنشیند، می توانید آموزش فرود آمدن روی دست را عملی کنید. در طول انجام این کار باید از میوه و سبزیجات خوشمزه نیز به عنوان جایزه استفاده کنید. 

آموزش قناری برای نشستن روی دست با صدا زدن - چیکن دیوایسهنگامی که پرنده شما از قفس خارج شد، یک خوراکی را بین دو انگشت خود قرار دهید طوری که حالت میله ای ایجاد شود و قناری به راحتی روی انگشت شما فرود بیاید. با نواختن سوت مخصوص و صدا زدن اسم او، پرنده را به سمت خود بخوانید. 

اگر قناری با موفقیت روی دو انگشت شما فرود آمد، به او پاداش دهید. این کار را تا زمانی که قناری کاملا به نشستن روی انگشت دست شما عادت نکرده باشد، ادامه دهید. با گذشت زمان می توانید جایزه را پنهان کنید و زمانی که قناری روی دست یا سر شما فرود آمد، به او بدهید. با تمرین کافی، قناری شما یاد خواهد گرفت که هنگام صدا زدن او، روی دست یا سر شما فرود بیاید.

توجه کنید که : برای آموزش قناری هرگز به او گرسنگی ندهید بلکه باید او را تشویق کنید، گرسنه نگه داشتن پرنده نه تنها به آموزش و دستی شدن او کمکی نخواهد کرد، بلکه کاری غیر اخلاقی و غیر انسانی خواهد بود. 

آموزش برگرداندن دوباره قناری به داخل قفس

زمانی که قناری شما از قفس خارج شده است، در مواقع احساس گرسنگی و تشنگی دوباره به قفس باز خواهد گشت. اما در برخی موارد، پرنده از آمدن به داخل قفس خودداری می کند، در این مواقع به جای تعقیب کردن و گرفتن قناری،  بهتر است روش اصولی زیر را انجام دهید. 

برای اینکه قناری شما به خوبی آموزش ببیند و به خوبی رام شود، باید به صورت خود آگاهانه به قفس خود بازگردد. از تعقیب پرنده و گرفتن او خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند او را بترساند و تمامی اعتماد های قبلی را از بین ببرد. 

از میوه ها برای تشویق پرنده جهت بازگشت به قفس استفاده کنید. برای این کار لازم است که دو انگشت خود را به داخل قفس برده و جایزه را بین آن قرار دهید، سپس قناری را با اسم یا سوت مخصوص صدا زده تا به داخل قفس بازگردد.

در موارد نادر، ممکن است پرنده شما مایل به بازگشت به داخل قفس نباشد، برای انجام این کار، اتاق را تاریک کرده و سریعا بر روی او توری بکشید. وقتی که قناری را داخل قفس قرار دادید، چراغ ها رو روشن کرده و سعی کنید با حرف زدن ملایم او را آرام کنید.

دقت شود که فقط در موارد ضروری از تور برای گرفتن قناری استفاده کنید چون که انجام این کار به صورت مدام ، قناری را دوباره به همان پرنده وحشی قبلی تبدیل خواهد کرد و احتمال فرار او نیز وجود خواهد داشت. 

سخن آخر 

در این نوشته در مورد آموزش رام کردن و اهلی کردن قناری ، آموزش کامل و جامعی ارائه شد و با استفاده از نکات و تکنیک های گفته شده در این نوشته می توانید قناری یا هر پرنده خانگی دیگری را آموزش دهید. در صورتی که سوال یا پیشنهادی دارید از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید.  

نوشته های مشابه

‫۷۷ دیدگاه ها

  1. سلام من یه قناری دو ساله دارم خیلی وقته از همین روش برم دستی میشه

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به سنی که داره به سختی این امکان فراهمه که بخواد دستی بشه

  2. سلام برای اینکه قناری کاملا دستی بشه و بیاد رو دس بشینه و ازادش کنم تو خانه . قناری ای که سه ماهشه و رو بخرم خوبه ؟ یعنی وقتی از سه ماهگی بخرمش دیگه کاملا دستی میشه و….؟

    1. سلام دوست عزیز
      سه ماهگی یعنی شروع انجام یکسری کارها که پرنده دستی بشه
      اینم یعنی اینکه ما قبل سه ماهگی خریداری بشه به محیط جدید، شرایط جدید و صاحب جدید عادت کنه
      بعد اقدام بشه به دستی کردنش
      درست سه ماهگی بخرید و انتظار داشته باشید بلافاصله دستی بشه فکر درستی نیست

  3. سلام
    من یه قناری دارم الان تقریبا ۱سال داره اگه برم کنار قفس صداش کنم خوشش میاد اما وقتی که خیال کنارش باشم شروع میکنه تن تن نفس زدن اینو چه جوری درستش کنم.
    بعد اگه ناخن های قناری رو بگیرم لال نمیشن خیلی بلند شده گاهی وقتا ناخن های خودشو نوک میزنه
    میترسم بگیرم مثل قناری قبلیم بشه چون ناخن هاشو گرفتیم دیگه آواز نمیخوند

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا این کارو برای جلب توجهت انجام میده تا باهاش ارتباط برقرار کنی
      علائم دیگه ای که نداره؟ کم اشتهایی؟ بی حالی؟ تغییر رنگ فضله؟ سرحاله کامل؟
      دلیل آواز نخوندن قناری قبلیت این بوده که موقع کوتاه کردن ناخناش بهش استرس وارد شده
      و استرس هم می تونه باعث بشه که پرنده افسرده بشه
      باید این کارو بدون وارد کردن استرس به پرنده انجام بدی یا هم ببری دامپزشک کوتاه کنن

  4. میشه یه روش ساده تر برای دستی کردن قناری بهم بگی منو خیلی دوست داره هرموقع میرم پیشش برام‌میخونه جیک جیک میکنه

    1. همه ی موارد توی مقاله گفته شدن
      حالا می تونی از خوراکی های مورد علاقه ش بریزی تو کف دستت و نزدیکش وایسی تا خوراکیا تشویقش کنن بیاد بشینه رو دستت

  5. سلام من یک قناری یه ساله دارم بعدش وقتی انگشتمو میبرم نزدیک قفس میاد جلو پراشو باز میکنه این یعنی چه انگاری میخواد نوکم‌بگیره ولی میترسه

    1. سلام دوست عزیز
      تازه خریدیش یا قبلا داشتیش؟
      به احتمال زیاد وقتی این کارو می کنی پرنده دچار استرس میشه
      چون دستت و یا انجام هر حرکت ناگهانی می تونه براش استرس ایجاد کنه

  6. سلام میخواستم بپرسم من دوتا قناری رو توی قفس بزرگ نگه میدارم من میخوام یک قناری رو دستی کنم ولی اون یکی مزاحم میشه

    1. سلام دوست عزیز
      متوجه منظورتون نشدم لطفا سوالتون رو واضحتر بپرسید
      ممنون از حسن توجهتون

    2. منظورم اینکه قناری ای که جفت داره یا دوتا کنار هم .با تشکر

      1. نه کلا به جفتش توجه میکنه و چون سنشون زیاده دیگه رام و دستی نمیشن
        برا رام کردن از همون بچگی باید سعیتو میکردی

        1. خواهش میکنم. موفق باشید

  7. سلام
    ببخشید من ی قناری دستی دارم،می خوام ی طوطی برزیلی دستی هم بخرم
    می خواستم بدونم این دو تا پرنده می تونن با هم بسازن یا نه؟

  8. با سلام
    ببخشید من ی قناری دستی دارم،می خوام ی طوطی برزیلی دستی هم بخرم
    می خواستم ببینم این دو پرنده می تونن با هم بسازن
    یا براشون مشکل ایجاد میشه؟

  9. سلام عرض ادب احترام، خسته نباشید
    بنده یک جا خونده بودم که برای آرامش بیشتر به پرنده باید عرق گل گاوزبان داد.
    آیا این کار تاثیری دارد که انجام دهم؟

    1. سلام
      اینکارها سنتی هست و تا تست نشه نمیشه گفت
      من تست نکردم و نظری در موردش ندارم

    1. سلام.مادیروزناخنهای قناریمون روکوتاه کردیم.خداروشکرن پاش زخم شده.نه چیزی..ولی نمیدونم چرادیگه نمیخونه..خیلی ازاین بابت ناراحتم..نمیدونم چش شده..توروخداراهنمایی کنید.ممنونم

      1. ممکنه تو این مدت که داشتین ناخناشو کوتاه می کردین بهش استرس وارد شده باشه
        یکم باهاش ارتباط برقرار کن حرف بزن بهش رسیدگی کن بهتر میشه

      1. سلام . از نظرتون قناری ای که سه ماهشه میتونه کامل دستی بشه و راحت ازادش کرد و رو دست بیاد ؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله زمان جوجگی بهترین سن برای دستی کردنشه
          فقط نیاز به تمرین و گذاشتن وقت داره

  10. سلام مجله تون خیلی خوبه
    ببخشید میشه بگید که جوجه قناری ۹ماه برای دستی کردن زیاد طول میکشه یانه

    1. سلام
      ۹ ماه سنش زیاده و جوجه هم نیست
      زمان باید بزاری نمیشه گفت یه روز دو روز ولی قناری ها هم زیاد علاقه ای به دستی شدن ندارن
      مطالب بیشتر رو داخل پست میتونی ببینی

    1. نه نمیشه
      حتما باید تنها پرورش بدید و براش وقت زیادی بذارید تا افسرده نشه

  11. سلام من یه قناری دارم هر وقت سوت می زنم میا طرفم و اگر من نباشم دنبالم میگرده ولی از دستم غذا نمیخوره میشه بگید چطوری دستی کنم

    1. سلام من قناری جفت دارم و دائما قناری نر ماده رو میزنه و من میتونم هر دو شونو اموزش بدم؟

      1. سلام
        ممکنه به خاطر شلوغی یا شرایط نامناسب محیط باشه که یکی ترسیده و اونیکی رو میزنه

  12. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    ببخشید قناری والد نر (پدرشون) به جوجه ها نوک میزنه و اونا میترسن و مادرشون پرهای جوجه هارو میکنه (با اینکه براش لانه جدا گذاشتم) جوجه ها ۲۱ روزشونه ایرادی نداره که کلا جداشون کنم بدون مادر پدر نگهشون دارم؟؟

    1. پدر رو جدا کن ، مادر با جوجه ها خوب میشه
      اگه مادره هم خوب نشد
      باید جوجه ها رو جدا کنی و با سرلاک بزرگشون کنی
      از پرورش دهنده های باتجربه قناری هم کمک بگیر

  13. سلام من یک قناری دو ماهه دارم از من زیاد نمیترسد ولی اجازه نمی‌دهد به او دست بزنم یا دست در قفس آن کنم باید چه کار کرد

    1. مقاله رو کامل بخونید ، جواب سوالات شما وجود داره

  14. سلام برای دستی کردن قناری از جوجگی بهتر نیست اخه من جوجه ده روزه دارم میخوام خودم بهش. سزلاک لدم که کلا ب من عادت کنه این راه بهتر؟

    1. جوجه قناری ها بدن به شدت ضعیفی دارن و بهتر که توسط والدین تغذیه بشه
      پس از رسیدن به سه یا چهار ماهگی و زمانی که کاملا دانخور شد می تونید برای اهلی کردن اقدام کنید

  15. سلام یه سوال داشتم من وقتی خواستم قناری را قفسش رو تمیز کنم خود قناری رو کجا بگذارم اخه قناری همونطور که میدانید قناری بیاد بیرون خودشو به کشتن میده لطفا به سوالم پاسخ بدهید

    1. بهتر که دو تا قفس داشته باشید
      یک قفس چوبی و ارزان ، برای موقعی که قفس اصلی رو شستشو میدید

  16. دلیل این کار اینه که جوجه ها تحریک کنه تا دهنشونو باز کنه تا غذا تو دهنشون بذاره.بعد یکی دو روز که جوجه ها عادت کردن دیگه این کارو نمیکنه. یادش بخیر.

  17. سلام ..
    ببخشید من یه قناری دارم، نمیدونم نر یا ماده ،میشه بگید چجوری میشه فهمید ؟
    خواستم از روی صداش بفهمم ،اونم تازه داره خوندن یاد میگیره. ۲ماه هم هست که خریدمش ،
    هر وقت دستم رو به ارومی میبرم سمتش، میپره میره اون ور قفس، به نظرتون عادیه ،یا مشکلی هست ؟

    رنگ پر هاشم زرد کمرنگ به نظرتون نر یا ماده؟

      1. من اسم قناریم را پنبه گذاشتم خوب هست، چطوری؟؟ آیا مناسب یک قناری نر هست؟؟؟

        1. قناری نر پنبه خوب به نظر نمیرسه
          چکشی چیزی
          یا یه اسم مردونه ، کامبیز مثلا :دی

          در کل اسم مهم نیست هر اسمی که دوس داشتی میتونی بزاری مشکلی ایجاد نمیکنه
          تغذیشون رو به بهترین حالت تامین کن ممنونت خواهند بود

  18. سلام
    قناری من هر وقت دستم رو میارم سمت قفس می خواد گاز بگیره
    می خواد باهام بازی کنه ؟
    و یه سوال دیگه ، چجوری بهش اموزش بدم رو دستم بشینه ؟

  19. و یه سوال دیگه اینکه چه اسم هایی میشه برای قناری نر گذاشت؟…اسمی معرفی کنید که به اسم نازی بیاد چون اسم قانری ماده مان نازی است

    1. سلام
      خوب هر اسمی که بزارید میشه ! بسته به خودتون داره
      نظام الله مثلا !
      کامبیز ! خیسرو ! از این جور اسما بیشتر دوس دارن

    1. سلام از پت شاپ ها و یا مراکز پرورش پرنده ی زینتی میتونید جفت رو تهیه کنید

  20. چرا.اهلی شده چون دست دخترم رو نوک نمیزنه…ما بهش زیاد میدیم اما باز هم میگه بدین بخورم…ولی از همان اول اهلی شد به صورت کامل….قناری خونه ی مامان بزرگ دخترم است

  21. سلام قناری من ماده است اما زیاد میخوره…چرا؟ اگه جواب من رو بدید ممنون میشم…و اینکه وقتی او را میگیریم دست رو نوک میزنه همینجوری هم بیرون نمی آید

    1. سلام
      خوب حتما گرسنه هست که زیاد میخوره !
      نوک زدن دست هم در این پرنده زیاد عجیب نیست ، اهلی نشده به صورت کامل

      1. سلام من جفت قناری دارم و وقتی دستمو بدون غذا توی قفس میکنم فرار میکنن .ولی وقتی با غذا دستمو تو میکنم میاد روی دستم غذا میخوره بنظرتون باید جداشون کنم .معمولا قناری هایی که تنها هستن با ادم دوست میشن .لطفا راهنماییم کنین.

        1. سلام جداشون کنید افسرده میشن ! دوستن باهاتون

  22. سلام من وقتی به قناری ام غذا می دادم صوتی شبیه جیک جیک می زدم ( همیشه باید همان ریتم را تکرار کنید ) کم کم قناری با من دوست شد هر موقعی که به قناری غذا می اوردم اشتباهی انگشت من را گاز می گرفت و از گاز گرفتن خوشش امد و وقتی انگشتم را نزدیک قفس می امردم گاز می گرفت پس از چند هفته وقتی من را می دید جیک جیک میکرد (در ۱سال)دستم را که در قفس می اوردم روی دستم می نشست پس از یک ماه ان را از قفس اوردم بیرون او روی شانه هایم و سرم می نشست روزی که او را در حیاط خانه گذاشته بودم گربه ای قفس او را پایین انداخت و میله هایش را خم کرد و قناری ام امد بیرون و در شاخه ی گل رز خانه مان نشست من گربه را فراری دادم ولی از این تعجب کردم که او فرار نکرد وجای دیگری نرفت او روی شانه هایم نشست و جیک جیک می کرد و او را از خانه می اوردم بیرون وصمیمیت مان به جایی رسید که وقتی خودم را به زمین می انداختم نگران می شد و حتی برایم اواز می خواند تا من بلند شوم.
    توجه من برای صدا کردن او و انجام کار هایی از صوت های مختلفی اصتفاده می کردم

    1. سلام
      نوشته جالبی بود. انشاالله که با قناری دوستای خوبی باشید.

  23. سلام دوستان میخوام قناریم را تربیت کنم با اسمی که روش گزاشتم و عادتش میدم تازگی ها نمیخونه انگار از صدای من میترسه میشه کمکم کنید چرا اینجوری میکنه به ایمیلم پیام کنید

  24. سلام علیکم دوستان محترم می خواستم که بگوییم یک قناری دارم می خواهم آنرا تربیه کنم اگر چی در خانه آزاد رحایش می کنم خوب است یک کمی بامن بلدید دارد رفت و آمد در درون قفس خود بدون جنجال می کند می خوام که با من زیاتر آشنا شود.
    . لطفا کمک کنید در این راستا جوابش را در ایمل یا جیمل ام بنویسد تشکر…..

    1. با سلام این متاسفانه این مورد در حیطع کاری ما نیست ، گروه صنعتی اسکندری سازنده بهترین دستگاه های جوجه کشی در سطح خاور میانه میباشد ، شما برای تربیت پرنده خود بهتر است به متخصصین این کار مراجعه فرمائید.

  25. سلام.ببخشید من یک جفت قناری دارم که از وقتی که جوجه هاشون در آمدن ماده اول صبح حدود ساعت ۶ تا ۸ شروع به جیک جیک کردن میکنه ممکنه بهم بگید این کار طبیعیه یا خیر و اگه نیست پس چشه؟ممنون.(البته اضافه کنم که قناریم ریزه خوانی نمیکنه بلکه تک جیغ میزنه.)

      1. سلام،من بجاي كشيدن پارچه قناري رو شبا در حمام كه محيط كاملا تاريكي است ميگذارم،مشكلي ايجاد نميشود؟

        1. حمام سرد و ممکن که سرما بخورن
          بهترکه قناری ها رو در یک اتاق گرم نگهدارید و پارچه بکشید روی قفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس