آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

آموزش سخنگو کردن مرغ مینا : در ابتدا قبل از اینکه وارد بحث آموزشی حرف زدن مرغ مینا شویم دو فیلم حرف زدن مرغ مینا از عزیزانی که مینای خود را آموزش داده اند را ببنید تا انگیزه شما بالا رود و هم ذهنیت در مورد این کار کسب کنید.

به طور خلاصه بشنوید :


چگونه به مینای خود حرف زدن بیاموزیم

آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

باید در سنین پایین حداقل ۴ نوبت در هر روز باشد . صبح ساعت ۸ – ظهر ساعت ۱۲ – عصر ساعت ۵ – و شب ساعت ۹ آموزش سخنگو کردن مرغ مینا رو با کلمه هایی که راحت تر تلفظ میشود شروع میکنیم مانند سلام . در ساعت های ذکر شده رو بروی قفس بنشینید و با مینا صحبت کنید بعد شروع کنید به گفتن کلمه سلام.

پس از گفتن اولین سلام ۱۰ ثانیه صبرکنید و مجددا تکرار کنید دوباره ۱۰ ثانیه بعد و الی آخر. . . این کارو به مدت ۵ دقیقه انجام میدید. پس از گذشت این زمان ؛ برای استراحت دو تا دونه انگور قرمز رو بهش بدین تا بخوره و ۵ دقیقه هیچی بهش نگید.

بعد از گذشت مدت زمان ۵ دقیقه مجدداً همون مرحله اول رو براش تکرار میکنین به مدت ۵ دقیقه دقت کنید که هر زمان که مشاهده کردید مینا سعی میکند مثل شما تکرار کند سریع یک جایزه مثل همون دانه انگور بهش بدین و ادامه بدید بعد از مرحله سوم نوبت اول آموزش تمام شده و باید مجددا این تمرین رو در ساعتهای بعدی که گفتم تکرار کنید .

مهمترین و اساسی ترین نوبت آموزش در شبانه روز ساعت ۹ شب هست . زمانی که مینا از صبح سه نوبت آموزش دیده و درشب با شروع تمرین کلیه کلماتی رو که از صبح شنیده رو در ذهنش ذخیره میکنه و درسکوت شب اونارو مرور میکنه در این نوبت شما باید در فضایی که بدون هر گونه صدایی باشه با مینا تمرین کنید.

چگونه به مینای خود حرف زدن بیاموزیم - چیکن دیوایسسعی کنید در تاریکی شب باشه . یعنی در اون فضا تاریک باشه که مینا چشماشو ببنده . نگران نباشین با بستن چشماش نمیخوابه و داره به صدای شما گوش میکنه . فقط کاملا آرومه به یاد داشته باشین که هیچ وقت توقع نداشته باشین که درحین آموزش یه دفعه مینای شما شروع کنه کلمه رو تکرار کنه پیشنهاد میکنیم گونه های مختلف میناها را هم مطالعه کنید.

این تمرین ها باید تا روزی که مینا اولین کلمه رو گفت ادامه پیدا کنه . بعد از گفتن اولین کلمه شما به صورت رندم این کلمه رو در کنارش تکرار کنید به مدتی که مطمئن شدید دیگه کلمه سلام رو راحت تکرار میکنه و بعد از اون برین سراغ کلمه دوم   شروع صحبت کردن مینا هر زمانی میتونه باشه . شاید زمانی که شما اصلا پیشش نباشین باشه .

اما مهم اینه که بعد از شروع دیگه مدام این کلمه رو تکرار میکنه صدای مینا های جوجه در ابتدا لرزان است و هنگامیکه او سعی کند کلماتی را که با او تمرین کردید تکرار کند ، ممکن است آن صدا ها متفاوت با آنچه که شما از او خواستین باشه. حتی ممکن است آنها چیزهایی بگویند که اصلا ربطی به کلمه ای که شما به او یاد دادین نباشه.

اما نگران نباشین تمرین را ادامه دهید و بدانین که صدای مینا به مرور واضح خواهد شد. یه نکته دیگه که یادم اومد اینه که دیدم خیلی از دوستان وقتی میرن پیش میناشون شروع میکنن براش سوت میزنن و یا مهمون که براشون میاد وقتی میخواد پرنده نگاشون کنه براش سوت میزنن بزرگترین اشتباه کسانی که پرندشون سخنگو نمیشه همین سوت زدن هست . اگه مینا افتاد رو دور سوت زدن دیگه سخت کلمات رو یاد میگیره.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی حرفه ای از مرغ مینا
» مجهز به سیستم چرخش ۳۶۰ درجه ای
» به همراه آموزش اصولی رایگان جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

 کتاب پرورش و نگهداری پرنده مرغ مینا

از اونجایی که علاقه مندان مرغ مینا در کشورمان روز به روز در حال افزایش و خیلی ها هستند که تجربه آموزش دادن به مرغ مینا رو دارند هرچند کوچیک تصمیم گرفتیم بخشی رو در سایت قرار بدیم که دوستان بتونند تجربه هاشون رو با دیگران به اشتراک بگذارند.

توجه : لطفا در صورت تمایل تجربه خودتون رو به همراه عکس میناتون برامون ارسال کنید تا به اسم خودتون تو سایت قرار بگیره.

تجربه اول : آموزش حرف زدن مرغ مینا – به مینای خود حرف زدن بیاموزیم آموزش حرف زدن مرغ مینا : بسیاری از عزیزان از من می پرسند که چطور می تونند مرغ مینای خود را آموزش بدن که حرف بزنه ، این دلیلی شد برای من که بخوام این مطلب رو در سایت چکین دیوایس برای خوانندگان منتشر بدم.

اولین موردی که باید بهش دقت کنید اینه که من نمی تونم قول این رو بدم که حتما مرغ مینای شما صحبت می کنه ، فقط می تونم پیشنهادهای به شما بدم و تجربیات خودم رو در اختیارتون قرار بدم ولی امیددارم با گذاشتن وقت کافی هر کسی می تونه حرف زدن رو به مرغ مینای خودش آموزش بده.

برخی از مرغ میناها به خوبی حرف می زنند و واژه های بسیاری رو می تونند به زبون بیارند ، من معتقدم که در نگاه اول به نوع شخصیت پرنده این عامل بستگی داره و محیط زندگی پرنده و آموزش ها و نحوه نگهداری از پرنده مینا نیز تاثیر مستقیم بر میزان سخنگوی اون میذاره. نحوه بیان کلمات و عبارت تاثیر زیادی در آموزش حرف زدن مرغ مینا داره.همیشه سعی کنید کلمات و عبارتی که به کار میبرید به واضح ترین شکل ممکن به همرام کمی خنده و شوخی باشه و وقتی که دارید با مینای خودتون صحبت می کنید شاد باشید تا بیشتر بتونید توجه پرنده رو به خودتون جلب کنید.

من یادم به مرغ مینای خودم میگفتم ، کشمش ( اسم مرغ مینای من ) ، چی کار میکنی ؟ با صدای بلند ، همون لحنی که وقتی با یک گربه یا سگ خانگی داریم صحبت می کنیم. برای مثال وقتی من این لحن گفتن رو چندین بار در روز برای چند روز پیاپی ادامه دادم  ، کشمش شروع کرد به تکرار جمله من با همون لحنی که من می گفتم.این خیلی جالب و خنده دار. حالا بعد چند مدت کشمش جمله من رو به صورت نرمال میگه بعضی وقت ها هم با همون لحنی که بش یاد دادم جمله رو تکرار میکنه.

وقتی همسرم برای اولین بار صدای کشمش رو با اون لحن خنده دار شنید ، گفت تو با پرنده مون چیکار کردی ؟مینامون داره مثل شخصیت های کارتونی صحبت می کنه . این لحن آموزش در میزان یادگیری مرغ مینا تاثیر زیادی دارد ؟ من نمی تونم قول بدم که حتما تاثیر داره ولی روی مینای ما که خیلی تاثیر داشت. یک نکته دیگه اینه که یک رکوردر صدا همراه خودتون داشته باشید و صداتون رو ضبط کنید و هر روز چندین نوبت برای چند هفته این صدا رو براش تکرار کنید. من خودم این کار رو هر نیم ساعت یک بار برای پنج دقیقه انجام می دادم و صدا رو پلی می کردم و میذاشتم کشمش به خوبی به صدا گوش کنه. بعضی وقت ها جملات را عوض کنید ، وقتی پرنده مینای شما در طول روز تنها است صدا را برایش پخش کنید حتما از این که او را از یکنواختی در میاورید از شما ممنون میشود.

حتما دقت کنید که تنها یک رکوردر صدا برای آموزش حرف زدن مرغ مینا کافی نمی باشد.اگر چنین کنید اصلا انتظار نداشته باشید مینای شما به خوبی صحبت کند. اگر پرنده مینای شما خارج از قفس به آرامی روی دست شما می نشیند این بهترین زمان برای آموزش او است. اگر مینای خود را در داخل قفس آموزش میدهید یا روی دستتان مهم این است که مینا به زمان نیاز دارد تا به گفته های شما فکر کند تا آنها رو خوب بیاموزد. اوایل صبح یا عصر بهترین زمان برای آموزش حرف زدن به مینا است.

سعی کنید آموزش ها زیاد طولانی نباشد و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.این کار را چندین دفعه در طول روز انجام دهید و بعد از آن فرصت دهید تا پرنده به آموزش های شما فکر کند. به این نکته هم خیلی دقت کنید که رابطه شما با پرنده مینای شما بسیار مهم است ، هر چقدر پرنده احساس آرامش و امنیت کند بهتر آموزش می بیند.

هر چقدر مینای شما کوچک تر باشد با شما رابطه بهتری خواهد داشت من کشمش را در چهار هفتگی گرفتم و الان رابطه خیلی خوبی با هم داریم. یک نکنه دیگه هم که باید بتون بگم اینه که مینا هم معمولا از دو ماهگی شروع به صحبت کردن می کنند. اگر شما یک مینای چند ماهه خریداری کرده اید نگران نباشید هنوز هم شانسی برای آموزش دادن به مینای خود دارید ولی باید سعی تلاش خود را بیشتر کنید.

آموزش حرف زدن به مرغ مینا

آموزش حرف زدن مرغ مینا - چیکن دیوایستجربه دوم : آموزش حرف زدن مرغ مینا – ارسال شده توسط آقای بابک عزیز باسلام. از مدیریت سایت بسیار سپاسگزارم بابت مطالب خوبتون و اینکه فرصتی فراهم کردین که علاقمندان به مرغ مینا بتونن مطالب خوبی رو یاد بگیرن. هرمینایی یکجور خاصی هستش و شخصیت مختص به خودشو داره. نمیشه همه رو یجور درنظر گرفت.

معمولا مینارو که تازه خریداری میکنی چندروز یا دوسه هفته ای طول میکشه تا باصاحبش خو بگیره و بیشتر باکسیکه بهش بیشترین محبت رو میکنه و بهش بیشتر رسیدگی میکنه و غذا میده بیشتر دوست میشه و بعضی از میناها هستن که فقط به خانما یا دختربچه ها علاقه دارن یا برعکس فقط به پسربچه ها یا اقایون علاقه دارن ولی مینای من از بچه ها خوشش نمیاد دقیقا مثل من. عاشق آهنگای شاده و هروقت براش آهنگ میذارم شروع به خوندن میکنه ولی اینکار کمک زیادی برای یادگیری سخنگویی نمیکنه.

بهتره مینارو کنار پرنده های دیگه نذارید و تو مکانهای خلوت و آرام نگهدارید. خیلی از میناهای سخنگو وقتی صاحبشون عوض شده یا محل زندگیشون عوض شده مثلا فروخته شدن یا از خونه به مغازه آورده شدن مدتی ساکت شدن و حرف نزدن و شاید افسرده شدن و بهتره برای اینکه زودتر به حالت قبل برگرده باهاش بیشتر صحبت کنیدو بازی کنیدو بهش محبت کنید و هریکی دوساعتی یکی دوتا دونه انگور بهش بدین.

البته مینا میوه های شیرین دیگه مثل گیلاس و توت فرنگی و شاهتوت و انجیر هم خیلی دوسداره ولی بیشتر به انگور علاقه داره چون هم شیرینه هم خیلی نرم و آب داره و راحت میتونه بخوره. هفته ای دوبار براش توی یه ظرف کم عمق مثل بشقاب گود آب بریزید تا خودشو توی اب خیس کنه و پرهاشو بشوره چون از آب تنی خیلی خوشش میاد ولی مراقب باشید سرما نخوره.

درضمن تو ظروف شیشه ای شفاف براش آب نذارید چون پرنده ها شیشه رو نمیتونن ببینن و متوجه آب نمیشن. دوستانیکه به تازگی مینا خریدن باید خیلی صبرو تلاش کنید تا میناتون شروع به صحبت کنه شاید پنج شش ماه طول بکشه تااولین کلماتو بگه.

مینا در طبیعت تا هشتاد سال و درقفس تا پنجاه سال عمر میکنه و به نظر من تا سن پانزده سالگی میتونه صحبت کردنو یاد بگیره ولی هرچی سن کمتری داشته باشه بهتره و اگه از جوجه گی بهش آموزش بدین مسلما خیلی خیلی بهتره. موفق و موید باشید.

ویدیوهای آموزش سخنگو کردن مرغ مینا


نوشته های مشابه

‫۹۶۳ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      سن میناتون چقدره؟
      چند وقته دارینش
      و چند وقته دارین باهاش تمرین میکنید

  1. سلام مینای من ۸ ماهشه داره پرریزی میکند پلت تاپ فید میخورد یکماهی میشه درست نمیخوره سپهردانه گرفتم میخوره منتها کم میخورد بیا و جان میگه رودر رو پرهاشو ودمش باز میکنه سرش را پاین بالا میبره پلت درست نمیخورد پر ریزی دارد خیلی کم توهفته دو دم ودو سه تا پر های کوچک ریخته ممنونتون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تغییررنگ فضله هم داره؟؟
      غذاشو دوست نداره که نمیخوره از یه طرفم مریضه

      1. سلام مینا ۸ ماهه ست تاپ فید دادم ازیکماهگی بودکه خریدم یکماهی هست درست نمیخورد بلال آبپز میدادم تخم مرغ وسیب زمینی آبپز میوه سیب و چوب گشنیز وجعفری برگشو دوست نداره یکهفته ای سپهردانه گرفتم میخوره نه مثل اول یمقدارآب بریزم روی پلتش خوب میخوره دوست داره غذاش دستم باشه بخوره اگه بخام همیشه بگیرم جلوش بخوره چنساعت یک دفه باید بهش بدم غذاشو یه سوال دیگه روزی سه چهارعددکشمش میدم ضرر نداره # از پلت زده شده باشد مجبوری یمقدار بخوره فضله وقتی کم میخوره مثل گچ و آبکی خوب میخوره فضله قهوه ای کمی سفید ماشالا سرحاله بادست بدم میخوره آب کمی میزنم به پلت خوب میخوره نمی دونم چندساعت یدفه بدم بهش راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. سلام دوست عزیز
          این بستگی به میزان فعالیت مرغ مینات در طول روز داره
          اگه فعالیتش زیاد باشه ممکنه لازم باشه هر ۳ یا ۴ ساعت یه بار بهش غذا بدی
          اگه نه فعالیتش کم باشه می تونی هر ۸ ساعت بهش غذا بدی
          ولی خب به طور کلی بهتره یه مقدار غذا تو دسترسش بذاری تا وقتی گرسنه ش شد بخوره
          براش کشمش نده چون میزان آهنش خیلی بالاست و حتما مشکل کبدی ایجاد میکنه براش و آخرسر تلف می شه
          ممکنه طعم پلتو دوست نداشته باشه پلتو با غذایی که دوست داره و آهن و وییتامین سی نداره قاطی کن بهش بده

  2. سلام من مرغ مینام ۵ ماهشه و چند وقتی میشه حرف میزنه ولی جلوی آدم حرف نمیزنه تو یه خونه ک تنها باشه حرف میزنه
    چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      آموزش شما بر پایه پخش صدای ضبط شده بوده
      بخاطر اون پرنده از حرف زدن رو در رو اجتناب میکنه

  3. ببخشیدها مینا من ۴ماهه نمیدونم نریامادست واگراست امیدی به حرف زدنش هست.تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      بله با تکرار و تمرین مداوم
      روزانه ۱۵ دقیقه در سه بازه ۵ دقیقه ای میتونید سخنگوش کنید
      برای تعیین جنسیت دقیق هم آزمایش خون مورد نیاز هست

  4. سلام من مرغ مینام رو وقتی یک هفته ای بود گرفتم فقط خودم عذاشو دادم و تر و خشکش کردم آلان ۵ ماهشه ولی وقتی آب و غذا میدم بهش خیلی وحشیانه نوک میزنه دوست داره آزادش کنم و اینکه از جوجگیش تا الان کنار گربه بزرگ شدن نمنترسه ازشون کلی نوک میزنه بهشون بیشتر سوت میزنه اواز میخونه چکار کنم خوی وحشی نگیره

  5. سلام یه مرغ مینا داریم از ۱ ماهگی داریمش الان نزدیک ۵ ماهشه خیلی باهاش تمرین کردیم چندوقتی هست شروع کرده به حرف زدن یه سری کلمات هم واضح میگه اما موقع حرف زدن توی قفس اصلا ثابت نیست همش این ور اونور میره یا خودشو تمیز میکنه حین حرف زدن. طبیعیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب وقتی حالشون خوبه همچین رفتاری نشون میدن
      اما برای یقین کافی از سلامتیش بهتره که چکاپ های دوره ای ببریدش

      1. سلام دوست عزیز
        کلا این مقاله در رابطه با سخنگو کردنش نوشته شده مطالعه کنید

  6. سلام من مینام را ۹ سال است که دارم و فقط چند کلمه بلده کلمه هاش اینه بیا سلام مینا من زیاد باهاش صحبت کردم شما هم با مینا هاتون زیاد تمرین کنید تا باهاتون حرف بزنه

    1. سلام من یک مرغ مینا ۸ ماهه دارم در روز باهاش تمرین میکنم ولی حرف نمیزنه
      مشکل چیه؟ چه زمانی کامل می‌تونه حرف بزنه؟

      1. سلام دوست عزیز
        از جنسیتش مطلع هستی؟
        روزانه چقدر براش وقت میذاری و تمرین میکنی؟
        از ۶ ماهگی اغلب میتونن حرف بزنن

  7. سلام ببخشید من ۱ مینا گرفتم ۳ مخهش هست من روزی ۴ هار نوبت بهش یاد میدیم مثلا صبح ساعت ۸ شروع میکنم تا چقدر توی هروقت باهاش کار کنم

  8. سلام من ۶ماهه مرغ مینا خریدم ۳ماهش بود باهاش تمرین میکنم کم کم داره سلام کردن یاد میگیره ولی کمی ازم میترسه وقتی اط قفس درش میارم فرار میکنه پشت مبل وقتی تو قفس براش آهنگ میزارم برا خودش میخونه بعضی موقه ها تو دستم به هش غذا میدم اول غذا شو بزمیدارم بعد چیکار کنم به هم عادت کنه دیگه نترسه

    1. سلام
      ممکنه قبلا بزور گرفته باشیش ، مثلا اومده بیرون از قفس خواستی بزاری داخل قفس بزور گرفتی ، ازت ترسیده
      این فقط با گذشت زمان اوکی میشه ، راهکار دیگه ای نداره

      1. سلام بعضی مینا ها از آقایون و بعضی ها خانوم ها یا بچه ها خوششون نمیاد مینا ی من فقط پیش من زیاد میاد

        1. سلام دوست عزیز
          چون به شما عادت کرده باهاتون رفتارش خوبه
          طبیعیه که با دیگرون رفتار خوبی نداشته باشه

  9. سلام مرغ مینای من ۷ ماهشه کلماتی که یاد دادم میگه ولی وقتی که تو قفس مارو میبینه اصلا حرف نمیزنه بیرون هم که اصلا حرف نمیزنه چیکار کنم؟

  10. سلام مرغ مینای من ۷ ماهشه کلماتی که یاد دادم میگه ولی وقتی که تو قفس مارو میبینه اصلا حرف نمیزنه بیرون هم که اصلا حرف نمیزنه چیکار کنم؟

    1. سلام پس کی حرف میزنه ؟ وقتی نمیبینه شما رو ؟ با ضبط صوت بهش اموزش دادین ؟

  11. سلام‌ممنون میشم ب سوالم‌جواب بدین…
    مرغ مینا گرفتم تازه۲.۳ روزه دارمش.صاحب اصلیش میگف ۵ماهشه.بنظرتون کمکم باید از قفس بیرون بیارمش یا زوده؟
    چون تو قفس هستش نزدیک قفس میشم هی خودشو ب اینور اونور میزنه ازم میترسه چیکار کنم بهم عادت کنه😓

  12. سلام خسته نباشین من مرغ مینام ۵ماهشه یعنی تازه گرفتم هرروز باهاش کلمه سلام تکرار کنم بنظرتون تقلید میکنه
    چون تازه گرفتم یکم وحشیه زیاد ورجو ورجه میکنع ایا رفتاراش عادیه؟؟
    ممنون از پاسخگویتون

    1. سلام
      اره اصولی کار کن یاد میگیره
      وقتی تازه گرفته باشی تا ۳ هفته ممکنه اینجوری باشه

  13. سلام من مینا رو که از قفس در میارم میاد انگشتای پاهام نوک میزنه چکارش کنم ؟

    1. سلام ؛ جوراب یا کفش بپوشید
      طبیعت مرغ مینا نوک زدنه دیگه حالا اگه فقط انگشت پای شما رو نوک میزنه احتمالا از کنجکاویه

    2. خخخخخ دقیقا مینا منم که از زمان گوشتی بودن دارمش میاد انگشتامو نو ک میزنه وفطی خوابم یاباگوشی دارم کارمینم می
      اد روگوشی صفح گوشیرونوک میزنه یامادرم داره نماز میخونه میره رو جانماز میشینه یاتسبیرو برمیداره فرار 😂😂

  14. سلام من ی مرغ مینا دارم حدود ۵ ۶ ماهشه قبلا هم ایمیل گذاشتم گفتین باید توی دست بهش غذا بدین تا عادت کنه چند ماهه دارم باهاش تمرین میکنم ک حرف بزنه یا بهمون عادت کنه اما هر کاری میکنم نمیشه
    بنظرتون چی کار کنم
    روزی ۳ الی ۴ ساعت تمرین میکنم

  15. سلام مینای من تو اتاق هستش ومرغ عشق هم دارم میخام بدونم مرغ عشق که مشکلی پیش نمیاره واسه حرف زدن مینا الان وقتی اتاق تاریک میشه مینا صحبت میکنه چن کلمه وبخام بیشتر بهش انوزش بدم از چه راه حلی ایتفاده کنم
    ممنون از، شنا دوست عزیر

    1. سلام
      کلا مینا پرنده ی بسیار حساسی هست
      حتی وجود صدای مرغ عشق هم میتونه براش ایجاد مشکل کنه

  16. سلام من به تازگی دوتا مرغ مینا گرفتم برای آموزش باید قفس های جداگانه داشته باشند ؟
    میتونم قفسهاشون کنار هم بزارم؟

    1. سلام
      نباید دو تا میگرفتی !
      کنار هم بزاری هم چیزی یاد نمیگیرن ! کلا نباید صدای همدیگه رو بشنون

    2. سلام مشکلی ندارد که کنار هم باشند ویا جفتشون داخل یه قفس باشه مهم یاد دادن حرفه من ۳۲ عدد مرغ مینا داشتم وحشی بودند اما همه شونو حرف زن کردم، میگم اون بستگی به خودت داره که چه جوری حرف یادشون بدی

  17. سلام من مرغ مینا دارم پرهای روی سرش ریخته نمیدونم دلیلش چیه؟ از سنشه؟میشه کاری کرد دوباره دربیاد؟

    1. سلام
      سنش چقدره ؟ ممکنه وارد دوره بلوغ شده باشه (۲ تا ۳ سال)
      در غیر این صورت استرس بهش وارد شده یا تغذیش مشکل داشته
      در کل باید فضله بررسی بشه ، پرنده از نظر شپش بررسی بشه و بعد نظرداده بشه

      1. سلام من مرغ میناگرفتم اصلاحرف نمیزنه تابیرون میارمش کثیف کاری میکنه چکارکنم حرف بزنه🥲 نمیدونم نره یاماده امادوماهه گرفتمش

        1. سلام دوست عزیز
          چند روزه گرفتی؟
          اون به تو و محیط جدید هنوز عادت نکرده فعلا سکوتش طبیعیه
          برای تشخیص جنسیت هم بهترین راهکار آزمایش خون هست

  18. سلام من مرغ مینا تازه گرفتم یکسالش هست ایاحرف زدن یاد میگیره زود چقدربایدباهاش تمرین کنم

    1. سلام
      زود ؟ خیر
      به مرور امکانش هست اگر جوونتر بود امکانش بیشتر بود

  19. سلام خسته نباشید مرغ مینای من پرای روی سرش ریخته نمیدونم چیکار کنم؟!؟؟؟

    1. سلام
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی از کلینیک دامپزشکی یا پت شاپ براش بخر
      همینطور غذایی که میدی بهش رو از برند بهتری تهیه کن

  20. سلام من مینا۹ماه دارم ولی هنوز حرف نمیزنه فقط سوت میزنه چطور به حرف بیارمش

  21. سلام من یه مینا تازه آوردم تازه دارم باهاش کار می کنم
    ساعت ۸و۱۲نیستم که باهاش کار کنم ولی ساعت ۱۷و۲۱هستم که کار کنم باهاش
    اشکالی نداره؟

  22. سلام چند روز طول می کشه که بگه سلام چون من دو روزه باهاش کار می کنم اما نمی گه سلام و ۵ ماه و نیمش هست

    1. این چه سوالاییه اخه
      نمیشه تشخیص داد
      ربات نیست که بگی بعد دو روز ساعت ۱۲ شروع میکنه حرف زدن !

  23. سلام یک مرغ مینا دارم ۷ ماهشه و خیلی خوش اشتها است
    از دستم غذا میگیره
    ولی هر کاری میکنم وقتی قفس درش میارم نمیاد سمت من و اگر بزارمش خیلی از قفس دور میشه

  24. سلام و خسته نباشید
    من یه مرغ مینا دارم که تقریبا یک سال هست که دارمش ولی خیلی ترسو بود زیاد نزدیکش نمیرفتیم الان یکمی ترسش کمتر شده ولی در کل زیاد آواز نمیخونه حرف زدن هم که هیچ میخواستم ببینم علتش چی میتونه باشه

    1. سلام
      چه مدته داری ؟
      خود به خود که صحبت نمیکنه باید به صورت اصولی یادش بدی
      چقدر اجازه میدی بیاد بیرون از قفس ؟

  25. و اینکه این مینا اصلا حرف نمیزد ولی الان خیلی چیزا یاد گرفته و حتی چندین جمله پشت سر هم میگه البته فقط توی قفس و تو خلوت خودش حرف میزنه ولی زمانی که منو میبینه ساکت میشه .پرنده دستی هم هست .میخواستم راهنماییم کنید که چیکار کنم که رو در رو هم صحبت کنه؟
    سپاس فراوان

    1. سنش چقدره ؟ با ضبط صوت یادش دادی یا کنار تلویزیون بود خودش یاد گرفته ؟ باید رخ به رخ یادش میدادی

      1. همون موقع که خریدم فروشنده گفت ۵ماهه هست ولی بردم پیش دامپزشک گفت بالغ هست و بالای یک سال داره . از همون موقع مینشست رو دستم خودم رخ به رخ باهاش حرف میزدم علاقه زیادی داشت باهاش حرف بزنم نه ضبط صوت بود نه تلوزیون . فقط صبح تا ظهر که میرم سر کار تنهاست

        1. یک سال سن زیاده
          اون مواردی که شما بهش یاددادی رو تکرار میکنه یا نه ؟ اگه اون موارد باشه ، همونارو تو بازه های ۱۰ دقیقه ای تو زمان های مختلف روز براش تکرار کن مثل قبل رخ به رخ
          سن بالاست و یادگیری سخت و زمان بر

        2. اتفاقا هر کلمه یا جمله جدیدی که براش تکرار میکنم دو روز بعد همون رو میگه . هوش خیلی بالایی داره . جمله ها رو پشت سر هم میگه فقط مشکلش همینه که بیرون از قفس یا رخ به رخ نمیگه

        3. مواردی که تو کامنت قبلی گفتم رعایت کن اوکی میشه

    2. باسلام جوجه مینا یکماهه خریدم الان ۸ ماهشه ترسوبود بیشتر میشه ترسش روزبروز از صدای بشقاب موتور وووو میپره میاد پیشم قایم میشه راهنمای کنید ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        باید محیط نگهداریش مناسب نیست و بهش استرس وارد میشه
        باید تو یه محیط خلوت و بی سر و صدا نگهدارش کنی

  26. با عرض سلام
    ببخشید من دو تا سوال داشتم اگه امکان داره راهنماییم کنید
    اول اینکه من چند ماه پیش یه مرغ مینا خریدم دهانش کاملا سیاه بود ولی الان رنگش کاملا صورتی شده میخواستم بدونم علتش چیه ؟

    1. سلام
      مشکلی نیست
      به دلیل تغییر فصل و تغییر فاصله ی روز و شب و اینجور چیزاس
      مشکلی نداره

  27. سلام من میخوام یک مرغ مینا حدودا ۴ ۵ ماه بگیرم و نمیه رام امکانش هست سخنگو بشه و این که رام بشه ممنون

  28. سلام، ممنون از مقاله عالیتون. من تازگی یه مرغ مینا گرفتم صاحبش میگفت حدود ۴ الی ۵ ماهش هست. از روی خود پرنده مشخصاتش میخوره که ماده هست (سقف دهان و رنگ پا و نوک و…) البته خوب نمیشه صد در صدی گفت ولی اگه ماده باشه خیلی سخت هست به حرف اوردنش؟ و سوال دیگه که داشتم اینه که من یه غذا براش خریدم حالت بسته بندی بود توش سویا پرنده هست و به نظرم کرم خشک شده هست. همین شکلی باید بریزم جلوش؟ یا اینکه مثلا خیس بخوره؟ چون میگیره تو نوکش پرت میکنه اینور اون ور بنظرم نمیخوره اصلا. و سوال آخرم این که یک مقدار میترسه ازم فقط رو شونه هام میشینه و اگه از قفس بیارمش بیرون واقعا سخت هست ببرمش تو قفس نمیخوام بگیرمش تو دستم که بیشتر ازم بترسه بنظرتون توی این سن دیگه احتمال اینکه از این دستی تر بشه وجود داره یا کلا بیخیال بشم؟ ممنون

    1. سلام
      نه اینجوری نیست در طوطی ها این شرایط هست برای مرغ مینا فرقی نمیکنه هر چی باشه یاد میگیره
      در انتخاب غذا بسیار باید احتیاط کنی ، غذاها همون شکل به قول خودت سویا مانند هست که بهشون میگن پلت
      پیشنهاد من اینه که فقط از برندهای کی کی ، پادوان یا تاپ فید بخری
      اره همونجوری بریز جلوش نیازی به خیس کردن نیست
      خوشش نمیاد از اون ، باید حتما برند خوب بگیری بعضیا کم لطفی میکنن ات و اشغال رو پلت میکنن میریزن تو جعبه هم پرنده بیمار میشه و هم اینکه اینجوری ادا در میاره
      اینکه ازت میترسه به خاطر اینه که تازه گرفتی
      به هیچ وجه وقتی از قفس اومد بیرون دنبالش ندو ! اینجوری خیلی ازت میترسه
      اما باید حتما اجازه بدی بیاد بیرون تا به خودت و محیط عادت کنه، عصری بیار بیرون ، شب چراغارو ببند یواش بگیرش و سریع بزار داخل قفس به طوری که چهرت رو نبینه
      ۴ ۵ ماهگی تازه دوران دستی شدن مرغ میناست و کاملا هم اماده ی اموزش صحبت کردن

      1. سلام مینا مین خیلی خیلی خیلی باهام خوبه فقط میاد رو شونه هام میشینه یا میخابه یا فیلم میبینینیم ولی بلغور می‌کنه حرف نمیزنه یکی دیگه دارم جوجه هست بلغور می‌کنه وحش نیست دستی دستی هم نیست باید چیکار کنم دستی دستی بشه سه ماهشه

  29. سلام
    برای سخنگو کردن صبح ظهر و عصر هم باید مکان تاریک باشد یا فقط شب تاریک باشد

    1. سلام
      خیر ، اون فقط برای نوبت شب هست، باقی موارد نیازی به تاریک کردن محیط نیست

  30. سلام مرغ مینای من ۶ماهشه تازه از لک در اومده ولی فقط آواز می خونه حرف نمیزنه اصلا ، خیلی هم باهاش تمرین کردم اما هیچ کلمه ای رو نمیگه چیکار کنم.

    1. سلام
      چجوری باهاش تمرین میکنی ؟ توضیح بده تا بگم کجای کار مشکل داره

      1. سلام مرغ مینای من حدود ۶ماهشه مرتب باهاش حرف میزنم اما فقط صداش میلرزونه واضع حرف نمیزنه چرا فقط میلرزونه صداش رو ایابه حرف میا

        1. سلام دوست عزیز
          از جنسیتش مطلع هستی؟
          اغلب سخنگو کردن نرها به آسونی رخ میده
          هنوز وقت داری با تکرار و تمرین میتونی

    1. سلام اگر نر و ماده هستن و با هم سازگارن خیر مشکل نداره. ولی برای سخنگو شدن باید به تنهایی نگهداری بشن

    1. چقدر ساده و مفید بود توضیحاتت
      حتما انتظار هم داری بگم قرص حجی مجی بده بهش تا حرف بزنه ! این همه هم متن نوشتم برای خوشی دل خودم !

  31. سلام مرغ مینا انجا که بود خیلی حرف میزد پیش صاحب قبلی ۰۰داداشم خریدش اوردش چند روزم میگفت خیلی حرف میزد الان چند روزه که حرف نمیزنه خیلی خیلی کم چکار کنیم رهنمایی کنید لطفا

    1. مدتی طول میکشه تا به محیط عادت کنه و شروع به حرف زدن بکنه
      نگران نباشید و به پرنده تون رسیدگی کنید

  32. سلام همه چی عالی بود مقالتون من مرغمینامو تازه گرفتم سرکارم خیلی پیشش نیستم شایددظهر بیام یا نیام شب ها هستم ایا باهام خوب میشه یا نه پرنده ای هم نداشتم ک بدونم راجبش درست

    1. سلام
      زمان کمی پیشش هستی
      وقتی نیستی هیچکسی پیشش نیست ؟ اینجوری احتمال افسرده شدنش زیاده ! خوب شده به کنار !

  33. سلام اگر مینای بزرگ باشه به احتمال این است که حرف بزنه یعنی وقتی بزرگ بود یافتم

      1. سلام من یک هفته هست مینا گرفتم جوجه هستش که هنوز باید خودم بهش غذا بدم روزی چند بار ولی از قفسه که میاد بیرون برا غذا خوردن مدام فرار میکنه تازه پرواز کردن یاد گرفت میخوام حرف زدن یاد بگیر چند روزی با صدای ضبط شده خودم باهاش کار میکنم چند تا کلمه براش ظبط کردم ایا همشو باهم یاد میگیر رو تکرار گداشتم ومدام همونارو تکرار میکنه براش؟ واینکه از چه سنی باید بزارم بیاد بیرون از قفسه وچقدر بیرون از قفسه باشه روزی واینکه خیلی کم میاد رو دستم من خیلی دوست دارم هرجا که میرم دنبالم بیاد تو خونه ولی اونحوری نیست ایا بخاطر سن کمش هست البته من صبح تا ۱ ظهر وعصر تا شب ساعت ۹ سرکارم وفقد چند ساعت خونه هستم

        1. سلام دوست عزیز
          با توجه به تایم کاری که دارید طبیعیه در اون حد باهاتون انس نگرفته باشه
          اگه اجازه بدی ساعات زیادی رو بیرون از قفس بمونه قطعا بعد یه مدت نمیتونی بذاریش تو قفس عادت میکنه به بیرون موندن
          روش های سخنگو کردن و چگونگیش هم تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  34. مینای من فحش یادگرفته اینو چکار کنم از سرش بیفته
    کنار خونه ما مدرسه پسرانه س فکر کنم دلیلش همینه

    1. 😄😄
      باید به یک اتاق دیگه منتقل کنی تا اون صداها رو نشنوه
      کم کم فراموش میکنه

  35. سلام خسته نباشید من مرغ مینام چند وقته ی کار عجیب میکنه دستشویی شو برمیداره یا میزاره رو چوبش یا میندازه تو ظرف غذاش قفسشم هر روز تمیز میکنم نمیدونم چیکار کنم از سرش بیوفته ممنون میشم کمکم کنید مرسی.

    1. محیطش رو عوض کن و جای میله و ظرف غذا رو عوض کن
      کف قفس توری بذار تا فضله بری زیر توری و بهش دسترسی نداشته باشه

      1. کف قفسش روزنامه میندازم پاش قبلا ضربه دیده بود رو توری نمیتونست خوب وایسه یه سری میخواستم روزنامشو عوض کنم هی میپرید رو روزنامه من گفتم داره بازی میکنه عوض کردم امکان داره از اون باشه؟ الان خورد میکنه میریزه دور قفس

        1. اگه روزنامه رو خورد میکنه و داخل لانه میبره احتمال میخواد تخم بذاره
          اگر هم کف پاش زخم یا تاول شده ، احتمالا کف قفسش مناسب نیست و بهتر که پوشال خیلی نرم بریزید.

  36. سلام وقتتون بخیر .مینای ما خود ب خود حرف میزنه .ولی وقتی بهش میگی چیزی نمیگه.
    رخ ب رخ حرف نمیزنه ،خودش هروقت دلش میخواد شرومیکنه ب صحبت کردن.
    چیکار کنیم رخ ب رخ صحبت کنه؟؟

    1. اگه تازه خریدی طبیبعیه
      مدتی باید بگذره تا کاملا بهتون عادت کنه

  37. سلام مقاله شما خیلی خوب بود ممنون از زحمات شما

    بخششسد من یک مرغ مینا دارم فکر کنم تا دو سه ماه دیگه یک سالش بشه شاید هم کم تر ،من یک مشکل دارم که مرغ مینای من پر های پروازی و دم و شکمش درش ده خیلی وقته اما رنگ سرش هنوز قهوه ای کم رنگ

    این درست میشه

    لطفاً راهنمایی کنید که خیلی استرس دارم ؟؟

    ممنون

    1. مشکلی نیست به مرور تغییر پیدا میکنه چو هر سال یک بار پر ریزی خواهد داشت.

  38. سلام من یک مرغ مینا دارم اولش اصلا سراغ ما نمیومد الانم به من عادت کرده فقط بهم نوک میزنه

  39. سلام خسته نباشید من یه مینا دارم امروز ۲۶ روزه که پیشمه
    اوایل خیلی میترسد از من اما کم کم الان که آزادش میکنم از پیشم تکون نمیخوره هر از گاهی هم رو پاهام میشینه
    اما یه مشکلی که هست نمیگذاره دستش کنم
    و خیلی کم صدا میده (معمولا هم وقتی صدای تلویزیون بلنده شروع به صدا دادن می‌کنه یا وقتی که چند نفر همزمان صداش میزنند )
    بعد خیلی هم دستشویی می‌کنه من بهش پلت میدم اما نمیخوره خیلی کم پیش میاد که بخوره همش دوست خیار و تخم گوجه داره تقریبا هر ۱۰ دقیقه یکبار دستشویی می کنه میشه راهنمایی کنید

    1. مشکل کبد داره و صد درصد آهن بالا هم هست . به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. یعنی مطمئنید
        آخه من یه چند وقتیه بهش غذا زیاد دادم
        در روز ۱ خیار با ۱ گوجه و …. امکان ندارد برای خوردن غذای زیاد باشه آخه پرنده من هیچ علامتی ندارند از بیماری چونکه سرحاله

        1. روزی یدونه گوجه واسه مینا خیییلی زیاده
          انقد بهش گوجه دادی آهنش رفته بالا کبدشو از کار میندازه بهش چایی بدین تا طلف نشده

  40. سلام و عرض ادب
    من بجای ماکارونی به پرندم نودولیت (نودل) دادم…
    و اون خیلی خوشش اومد.
    میخواستم بدونم اگه هر روز مقداری از همین نودل به غذاش اضافه کنم ، ایرادی نداره؟

      1. میشه یه برنامه درست و درمون به من معرفی کنید
        سایت شما رو زیر و رو کردم اما یه چیز متفاوت میخوام 😛

        1. به برنامه نیاز نیست فقط غذای مخصوص مرغ مینا تهیه کنید از برند های خارجی و هر ماده غذایی که آهن و ویتامین سی داره ندین. کرم های خشک شده مخصوص مرغ مینا هم هست میتونید تهیه کنید.

      2. و اینکه ایا میوه نیز واسش خوب نیست؟ اگر مثلا هر روز بش گلابی یا سیب بدم

        1. میوه هایی که پایین ترین درصد آهن و ویتامین سی دارن بدین

        2. و در ضمن…
          عارضم که سبزیجات نیز دارای اهن و ویتامین ‘ث’ هستند
          اگه زحمتی نیست با بیان اسم میوه و سبزی جات من رو اگاه کنید
          خیلی مرسی

        3. سبزیجات بسیار سبز ندین . از سبزیجات کاهو می تونید بدید، سیبزمینی آب پز، نخود فرنگی آب پز، کدو حلوایی یا همون کدو تنبل آب پز، سیب و گیلاس بدون هسته ، خیار، گلابی بدون هسته، انگور به مقدار بسیار کم و موز هم خیلی کم مشکلی نداره. ولی همونطور که گفتم کاملا کنترل شده و کم به عنوان تشویقی بدین

      3. سلام عزبزم
        من تو گوگل یه سرچی نمودم , ودیدم سیب زمینی ، کلم ، و اغلب مبوه ها داری وینامین ‘ث’ هستند
        ایا تکلیف چیه؟:-D

        1. سلام خوب طبیعتا میوه ها و سبزیجات ویتامین سی و آهن خواهند داشت نباید درصد بالا باشه و مداوم داده بشه. هفته ای یک بار به مقدار کم .

  41. من مینای ۹ماه دارم وقتی به ا و سلام می کنم در جواب سلام من سرش را بالا وپایین می برد ولی چیز دیگری می گوید آیا حرف می زند چند ماه طول میکشد متشکر

    1. نمیشه زمان مشخص کرد. در ضمن این پرنده فقط گفته شمارو تقلید میکنه. معنی سلام رو نمی دونه که . باهاش تمرین کنید. موارد لازم هم تو مقاله قید شده

  42. سلام من یه مرغ مینا دارم ۳ سالشه حرف زدن بلده بازم استعداد یادگیری داره یا نه

    1. ذهنش یه ظرفیتی داره اگه خارج از توانش باشه کلمه های جدید که یاد میگیره جای کلمه های قدیمی میاد

    2. سلام مینای من تقریبا سه ماهشه
      صحبت میکنه ولی هنوزتوگلوصحبت میکنه
      چندکلمه رومیگه متوجه میشیم ولی واضح نیست
      آیاصداش واضح میشه؟

  43. سلام ما یه مرغ مینا داریم که از دو ماهگی پیشمونه الان ۷ ماهشه باهاش هم خیلی تمرین میکنیم البته مثل بلبل خیلی خوب میخونه ولی اصلا حرف نمیزنه

  44. سلام خسته نباشین من یه مرغ مینا دارم از یک ماهگی خریدمش خودم بزرگش کردم الان تقریبا ۶ ماهش هست ولی اونجوری ک شما آموزش دادنو گفتین من یادش ندادم بعضی وقتا میخونه بعضی وقتا فکر کنم باخودش حرف میزنه ولی هنوز واضح حرف نمیزنه اگه یه زحمت بکشین راحنماییم کنین ک حرف زدن واضح یادش بدم ممنون میشم نمیدونم نره یا مادست ولی دیدم ک بعضی وقتا تمرین میکنه ولی نمیفههمم چی میگه الان که چند وقته باهاش تمرین نکردم باخودشم حرف نمیزنه دیگه رو دستم صداشم میکنم میاد اگه زحمتتون نیس راهنماییم کنین چکار باید بکنم ک زود یاد بگیره ممنون میشم

    1. خوب دوست عزیز، همین مقاله ای که زیرش کامنت نوشتین مرحله به مرحله توضیح داده. زحمت بکشین مطالعه کنید.

  45. سلام من یه مرغ مینا دارم یسالشه ۶۴کلمه حرف میزنه ولی هرکاری میکنم بیشتر از این یاد نمیگیره میشه راهنماییم کنید چطور یادش بدم

    1. یاد دادن مرغ مینای یکسال و بیشتر یکم حوصله و صبر میخواد. نکات مهم تو مقاله قید شده

    2. سلام مینای بزرگ بنظر یک سال میاد باآموزشی که دارم میدم دوماه و در جواب چیز دیگری جواب میدهد وباهش سرش را بالا و پایین می برد آیا به حرف می آید چه مدت طول می کشد ممنون

      1. زمان میبره باید حوصله داشته باشید و درست آموزش بدین. در هر صورت پرنده هست. اگه زیاد فشار بیارین حوصله اش سر میره

      2. سلام من ی مرغ مینا ی ۲ ماهه دارم از کی باید باهاش تمرین حرف زدن بکنم بعد اینکه خودش غذا نمیخوره باید بهش بدم بعد اینکه خیلی شیطونه تو قفس گ باهاش تمرین میکنم خیلی این ور اون ور می پره آیا اینجوری چیزی یاد میگیره

        1. سلام دوست عزیز
          چندوقته دارینش؟ چون گاها تازه خریداری شده و به علت عادت نکردن به محیط جدید غذا نمیخوره
          اغلب مرغ میناها بهحرفتون توجه کردنی چشماشون رو میبندن
          هر چقدر تو سن کم وقت بذارید سخنگو میشن

  46. سلام ما مرغ مینا رو از چهار ماهگی خریداری کردیم الان دو ماهه پیش ما هست ولی انگار هنوز به ما عادت نکرده چون از ما هنوز می‌ترسه آهنگ میذاریم خیلی دوست داره چون شروع به خوندن میکنه ولی هنوز حرف نمیزنه

    1. باید اعتمادش رو جلب کنید از غذاهایی که دوست داره بهش بدین، و برای صحبت کردنش هم باید باهاش تمرین کنید راهکارهای سخنگو کردن مرغ مینا تو مقاله هست.

  47. سلام من یک مرغ مینا دارم فقط شبا که همه جا تاریکه براش ویس پر کردم میذارم با این روش چیزی هم یاد میگیره

    1. یاد میگیره منتها اگه وویس پشت سر هم بدون فاصله تکرار کنه تاثیری نخواهد داشت و بیشتر از ۱۵ دقیقه باعث از حوصله پرنده خارج میشه. بهتره که روز ها و در مواقعی که پرنده استراحتشو کرده و تمرکز داره این کار رو انجام بدین

  48. سلام مرغ مینای من انگور قرمز نمیخوره باید چی بدمش جایزه تا حرف بزنه

    1. از پلت مخصوص مرغ مینا و سایر میوه ها می تونی استفاده کنی

      1. سلام وقتتون بخیر مرغ مینای من دوماهشه کلمه های سلام،خوبی،بیا،ساکت چندتا مثل اینارو تکرار میکنم براش آیا اینطوری یاد میگیره یا فقط یه کلمه رو براش تکرار کنم

  49. سلام من یک جوجه گرفتم اولش کمی پر داشت الان فک کنم حدود پانزده روزش باشه وتقریبآ کامل پردارشده از کی باید تمرین صحبت کردن باهاش شروع کنم بنظرتون الان زود نیست .درضمن هنوز راه نمیره و فقط رو پا می ایسته

  50. میخاستم بدونم ما ۱۰ تا مینا داریم داخل قفس هستن آیا حرف زن میشن

    1. برای آموزش حرف زدن باید پرنده تنها باشه بین ۱۰ تا مرغ مینا نمیتونه تمرکز داشته باشه که آموزش های شما رو یاد بگیره. در ضمن سن پرنده ها هم مهمه اگه بیشتر از یک سال داشته باشن بسیار سخت خواهد بود ولی غیر ممکن نیست

  51. سلام مرغ مینای من فقط درحد دوکلمه صحبت میکنه بیشتر هم باشوهرم صحبت میکنه من خودم باهاش خیلی حرف میزنم اما اصلا توجه نمیکنه علتش چیه که کلمه های جدید ویاد نمیگیره وبابقیه ارتباط نمیگیره الان فقط میگه سلام مینا

    1. مرغ مینا و طوطی سانان معمولا با یک نفر ارتباط بسیار نزدیکی دارن، برای جلب کردن توجه مرغ مینا میتونید از غذا هایی که دوست داره و تاکیدا براش مضر نیست به عنوان تشویق بدین و باید یکم صبر و حوصله داشته باشین چون به هر حال پرنده اس. برای آموزش هم به مواردی که در مقاله اشاره شده دقت کنید.

  52. ممنون از توضیحات کامل و جامعتون درباره حرف زدن یاد دادن به مرغ مینا؛ مثل همیشه عالی بود! آخه من همیشه وبلاگ هاتون میخونم؛ در کل برای نگهداری مینا جونم، فقط به نکات سایت شما اعتماد دارم! لطفا همیشه همینجوری خوب و عالی ادامه بدین:)

  53. سلام من نمیدونم چرا مینام فقط شب میاد روی شونم و روز اینطور نیست

  54. سلام وقتتون بخیر .ی مینا گرفتم الان ۳ ماهشه اهلی شده رو دستم میاد ولی هنوز حرف نمیزنه .ب خاطر شغلم وقت ندارم زیاد باهاش حرف بزنم ظهر ک میام خونه چند بار صداش میکنم و صدای ک از خودم ضبط کردم چند کلمه مثلا .سلام ؛مینا؛خوبی،بیا بیا اینارو براش میزارم شبم ۵ دقیقه ای باهاش کار میکنم میخواستم بدونم با این روش اصلا ب حرف میاد یا باید روش یاد گیریو عوض کنم.با تشکر

    1. بهتر که رو در رو باهاش حرف بزنید ، اینطوری یاد میگیره وقتی که پیشش هستین تکرار کنه
      اگر از صدای ضبط شده شما یاد بگیره
      زمانی که شما نیستید، اون کلمه ها رو تکرار میکنه
      و اصولا از حرف زدن جلوی انسان ها خجالت خواهد کشید

    2. سلام ببخشید مرغ مینای من چند کلمه و جمله حرف میزنه ولی رودر رو نمیگه چیکار کنم تا رودر رو باهام حرف بزنه

      1. باید رو در رو باهاش تمرین کنید تا کم کم یاد بگیره
        اول به خودتون عادتش بدید که کاملا باهاتون راحت باشه

        1. سلام یه جوجه یک ماهه دارم تازه گرفتم میخواستم بدونم اب نیاز هست بهش بدم غذای مخصوص گرفتم واسش خیس میکنم بهش میدم ابم نیاز هست بهش بدم یانه از چند نفر شنیدم فعلا آب بهش نده تا خودش غذا بخوره

        2. بله حتما بهش اب بده به حرف اینو و اون گوش نده
          حتما از دان مخصوص جوجه ها استفاده کن و در کنارش هم یک ظرف اب تمیز بذار

  55. سلام و عرض ادب
    من یک هفتس یه مینا خریدم صاحب قبلیش خانم بود، فقط با خانوما خوبه و حرف میزنه روز اول سلام رو میگفت الان کلا سلام رو نمیگه کلمات دیگه ای میگه . سنش رو هم نمیدونم

    1. کم کم بهتون عادت میکنه
      از خواهر یا مادرتون بخواهید تا باهاش ارتباط برقرار کنه

  56. سلام مرغ مینای من تقریبا الان ۱۱ماهشه و فقط اسم خودشو میگه چیکار کنم تا چیزهای دیگه هم یاد بگیره البته از امروز دارم باهاش حرف های جدیدو کار میکنم صدای قناری هم درمیاره ولی اصلا رو دست نمیاد ازم غذا میگیره و میره میخوره اما از دست خیلی میترسه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مقاله رو کامل بخونید
      از یک کلمه ساده شروع کنید و تا زمانی که اون کلمه رو کامل یاد نگرفته سراغ کلمه بعدی نرو

    1. از شش ماهگی به بعد کم کم شروع میکنه
      بستگی به تلاش و مقدار تمرین داره

      1. سلام من یه مینا دارم تازه داره گاهی وقتی دونه میخوره وقتی یجا وایساده همش بالاش تکون میده و خودشو با نوکش میخارونه یک ماهه که خریدم اینجوره نگاه میکنم همجاش تمیزع چیزی نمیبینم بایدچکارکنم یامشکلی نداره ممنون

        1. احتمالا شپش یا قارچ داره
          شاید هم داره پر در میاره
          باید بررسی کنی
          از دامپزشک متخصص پرنده های زینتی هم کمک بگیر

  57. سلام من یه مرغ مینا خریدم ۳ ماهو نیمه هر چی میخام غذا بهش بدن با زور یلا میخور نمیدونم واسه چی ….و یه چیزی مینای من هم سرما خورده باید چیکار کنم

    1. حتما غذا رو دوس نداره
      غذاشو عوض کن و از پلت مخصوص مرغ مینا که اهن خیلی کمی داره استفاده کن

  58. سلام من دوتا مینا گرفتم الان فقط از خودش صدا در میاره ولی نمیتونه حرف بزنه و همش میره تو اتاقم همه وسایل و ات اشغال کوچک ور میداره فرار میکنه ایا امیدی است

    1. اگه کمتر از شش ماه سن داشته باشه میتونی اهلیش کنی
      وگرنه همینجوری میمونه

  59. سلام مینای من ۳ماهشه وقتی از قفس درش میارم همش تو بغلمه ازم فاصله نمیگیره تو محیط نمیچرخه فقط تو بغلمه دلیلش چیه ؟ بعد خیلی نوک میزنه

    1. سلام
      سردشه ! جوجه ها به دلیل ضعف در پردراوری تا ۳ ۴ ماهگی محیط بالای ۳۰ درجه میخوان

  60. سلام خسته نباشید من از وختی ک با سایت خوبتون اشنا شدم علاقه شدیدی ب مینا پیدا کردم و فرداش ی جوجه ۱۰ روزه خریدم و الانم ۷ ماهشه و هم صحبت میکنه هم صوت میزنه هم دستی شده خلاصه ک خییییلی خوبه و متشکرم از شما و الان کلی قیمتی شده و اصن دلم نمیاد ک بفروشمش

  61. انگور برای مینا ضرر داره چون اهن داره و اهن برای مینا مثل سمع دیگه به گوگلم نمیشه اعتماد کرد

    1. مقدار اهنش خیلی کمه
      ولی هر روز بدید طبیعیه که مشکل ساز میشه
      هفته ای یکبار بیشتر ندید
      از سایر میوه و سبزیجات هم استفاده کن
      مخصوصا پلت مخصوص مرغ مینا

  62. سلام خسته نباشید یه مرغ مینا ۷ الی ۸ ماهه خریدم صدای آژیر صوت بلبلی همه را بلده ولی حرف نمیزنه پیش صاحب قبلیش حرف می‌زد ولی الان فقط صوت میزنه مشکل چیه

    1. مدتی طول میکشه تا به شما و محیط عادت کنه بعدش شروع میکنه به حرف زدن
      باید کم کم باهاش تمرین کنید
      همون کلماتی رو تکرار کنید که قبلا یاد گرفته

      1. سلام من یه مینافکرکنم بیش از۳ سال داره خریدم دورچشمش هن کاملازردهست آیاسخنگو میشه

        1. اگه بالای سه سال باشه خیلی بعید می دونم یاد بگیره

      2. سلام و عرض خسنه نباشید دو عدد مرغ مینای ۲ ماهه دارم تو یک قفس هستن وقتی درشون میارم موقع گرفتنشون همش فرار میکنن و خیلی شیطونن میخاستم ببینم مشکلشون چیه

        1. هنوز اهلی نشدن
          بهتر که فعلا داخل قفس باشن تا زمانی که کاملا به شما عادت کردن

  63. سلام وقتتون بخیر من یک مینا گرفتم ک یک ماهش هس برای خوردن غذا،و اموزش حرف زدنش چ نکاتیو باید رعایت کرد ممنون..

  64. سلام من یک مینای یک ساله خریدم فروشنده اش گفت ک چند کلمه صحبت میکنه مثلا میگه بوس بده و .. ولی الان هرچی اون کلمه رو تکرار میکنم غریبی میکنه و هیچی نمیگه 🙁

    1. چون هنوز به محیط عادت نکرده برای همین
      اون الان شدیدا استرس داره
      فعلا تنهاش بذارید تا کاملا ارام بشه بعد اموزش رو شروع کنید

  65. ببخشید مینای من ۱۰ ماهش هست وحرف نمی زنه فقط صدای سوت میده و اژیر ماشین ازما و دست ما میترسه و از قفس بیرون نمی یاد حتی وقتی که در قفسش باز ایا اگر این کار رو بکنم سخنگو می شه

    1. باید بهش اموزش حرف زدن بدی
      همینجوری که حرف نمیزنه
      اگرم اموزش دادی حتما نامناسب بوده
      حتما هر بارم که بیرون میاری کلی دنبالش میکنی تا بگیریش ! با این کارا تا ۲ هزار سال خورشیدی هم این زبون باز نمیکنه !

  66. سلام خسته نباشین
    من ۴ ماه پیش یه مینا خریدم فروشنده گفت سه ماهشه تا الان هرچی باهاش حرف میزنم یه کلمه هم نمیگه کامل کامل هم دستی نشده یعنی رو دست یا رو شونم نمیاد فقط میاد غذا از دستم میگیره و میره دورتر از من میشینه میخوره آیا امیدی به حرف زدنش هست؟و اینکه چیکار کنم کامل دستی بشه؟

    1. بهتر که با پرورش دهنده های مینا هم مشورت داشته باشید
      اگه سنش بالا باشه اموزشش سخته

    1. به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و داروی لازم براش رو بخرید

  67. سلام من تازه جوجه مینا گرفتم شوهرم میره سرکار و منم ب شدت میترسم ک دستم بگیرمش همش میترسم نوک بزنه چکار کنم گ ترسم ب کل بریزه

    1. باید اینقد دستتون رو ببرید سمتش که بهتون عادت کنه
      بهتر که از دستکش استفاده کنید

  68. سلام .
    من یک جوجه مینا از تو لونه برداشتم تقریبا ۱۵ الی ۲۰ روزشه پراش تمیز در اومده ولیهنوز نمیتونه درست رو پاهاش واسته حالته خمیده وا میسته رو پاهاش میخاستم بدونم الان بزارمش تو قفس اشکال نداره یا باید بزارمش تو کارتن هنوز ؟ و از چند هفتگی بهش میوه و تخم مرغ و چیزای دیگه بهش بدم ؟ باید الان خودم بزارمش تو آب یا ظرف آبو بزارم تو قفس خودش حمام کنه چون برای اولین بار میخام اینکارو بکنم هنوز حمام نکرده . ممنون

  69. سلام جوجه مینای ۱۵ روزه فکرکنم میشه از تو لونه برداشتمش اگه از الان بزارمش تو قفس اشکال نداره یا باید تو کارتن بزارمش ولی خب پراش تمیز در اومده ولی خب جوجست هنوز نمیتونه تمیز سرپا رو پاهاش واسته ولی پراش کامل در اومده تقریبا . بعد از چند هفتگی بهش میوه و چیزای دیگه که دوست داره بدم.ممنونم

  70. سلام
    من سه ماهه یه مرغ مینا خریدم فروشنده گفت سه ماهشه هرچی باهاش حرف میزنم تکرار نمیکنه چیکار کنم حرف بزنه دخترم گریه میکنه میگه مینای من بلد نیست حرف بزنه

    1. باید باهاش تمرین کنید و مدتی هم بگذره تا به شما و محیط جدید عادت کنه
      اگه پرورش دهنده قبلی حرف زدن یادش نداده باشد باید وقت زیادی برای آموزشش بذارید

  71. سلام شما که میگید به میناتون نباید سوت یاد بدیم عیب ندارد صدای آواز خوانده گنجشک هارو بشنوه چون من از صبح می‌زارم با قفسش به دیوار حیاط صدای گنجشک ها هم یک نوع سوت دیگه الان ۲ ماهشه وقتی میاد رو شونم و باهاش حرف میزنم انگار میخواد یجورایی ارتباط برقرار کنه دلیلش چیه و وقتی تو قفس هست منو میبینی خودشو میزنم به قفس بیاد پیشم چیکار کنم عادت کنه ب قفس ممنون میشم جواب سوالامو بدید

    1. نباید از قفس بیارید بیرون
      چون اگه بیاد بیرون ، طبیعتا بیرون بهتر از قفس هستش و تمایلی به رفتن دوباره داخل قفس نداره

  72. سلام مینای من ۲۰روزشه۱۰روزه دارم سلام يادش میدم تقریبا ازچندروزه دیگه میشه فهمیده داره تکرارمیکنه منظورم چندروزگی شروع به حرف زدن میکنه ممنون

    1. بستگی به تلاش شما و هوش پرنده داره
      حدودا دو الی سه هفته طول میکشه

  73. سلام مینا من ۸ ماهه بود خریدم تو دو هفته شروع کرد سلام کردن بردمش پیش یکی از دوستانم اونم مینا داشت هر چقدر ک مینای من واسش آواز خوند اون اصلا محل نگذاشت بعد که آوردم خونه فرداش مرد دلیلش چی میتونه باشه خیلی ناراحتم

  74. سلام از این ک تو هر نوبت پنج دقیقه سه مرحله تکرار کنیم ینی تو هر نوبت ستا پنج دقیقه سلا بگیم بینشونم پنج دقیقه استراحت؟

  75. سلام مینا من ۶ ماهشه تازه خریدم حرف میزد بردیم حمام اوردیم دیگه حرف نمیزنه این بعدش حرف میزنه یانه

    1. به شدت ترسیده
      پرنده رو نباید به زور حموم ببرید
      ظرف آب ولرم رو بذارید داخل قفسش
      خودش آب تنی میکنه

    2. سلام من یک مرغ میاندوآب پیش تو حیاط خونه گرفتم مثل بلبل می خونه باش حرف میزنم م

  76. سلام مینای من ۷ ماهشه فقد یک کلمه بیا رو میدونه دیکه چیزی نمیگه چیکار کنم

    1. کلمه بیا رو شما بهش یاد دادید؟
      به همون روشی که بیا رو بهش یاد دادید بقیه کلمه ها رو هم یاد بدید
      تا سنش زیاد نشده اموزش رو شروع کنید، با افزایش سن یادگیری هم براش سخت میشه

    2. مینا خیلی باهوشه همه چیز یاد میگیره چون تقلید کننده است فقط تمرین کنید باهاش فقط یک نفر

      1. سلام سالاریم جوجه میناتوچندماهگی شروع به صحبت میکنه جوجه من تازه داره نک بزمین میزنه فک کنم ۲۰روزش باشه ممنون

        1. باید باهاش تمرین کنی ، مقاله رو کامل بخون

  77. سلام من می‌نامد از ۲و۳ ماهگی دارم من همون دو سه ماهگی هم خیلی براش ویس صدای سلام میزاشتم و یه چند وقت نزاشتم و الان دوباره شروع کردم الا دیگه فکر کنم ۱۰ ماهشه خیلی دوست دارم حرف بزنه اما دیگه خسته شدم اصلا حرف نمیزنه نمیدونم چیکار کنم
    لطفا اگر هنوز میشه بهش یاد داد بگید چون خیلی زیاد میخونه

    1. الان دیگه دیر
      بی خیال حرف زدنش بشید با ضبط صدا خوب یاد نمیگیره
      خودتون باید رو به روش می نشستید و براش تکرار می کردید

    2. من میخام الان یک سال ونیمه اشه تازه حنجره اش کامل شده انگار نمیتونست تو سن کم حرف بزنه الان همه حرفهامون تکرار میکنه اینکه میگن دیر شده دروغی بیش نیست

  78. سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنماییم کنید مینای من نه ماهشه ازدوماهه کی هرچی بهش حرف زدن یادمیدم یادنمیگیره فقط دستی شده شوهرم میگه لال است

    1. جیک جیک و اواز و سر و صدای دیگه از خودش در نمیاره ؟

  79. سلام مینای من ۴ سالشه بدون جفت
    هنوز ۱ کلمه هم بلد نیستش هر چی باهاش سلام رو تمرین میکنیم نمیگه
    اینقدر که توی گوگل تحقیق کردم دیوانه شدم
    توروخدا راهنماییم کنید

    1. سنش بالاست
      باید از ۴ ماهگی تمرین رو شروع می کردید، اگر هدفتون از نگهداریش سخنگویی نیست ، نیازی به عوض کردن نیست

    1. غذایی که اهن کم و انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین های مورد نیاز بدن پرنده رو داشته باشه
      قیمت مهم نیست کیفیت مهم

  80. سلام وقت بخیر ، دو هفته است مینا گرفتم ۸_۹ ماهشه ، کاملا اهلیه ولی سخنگو نشده
    خواستم بدونم باید یک کلمه یک کلمه بهش آموزش داد یا چندین کلمه رو مرتب هروز براش تکرار کنم؟

    1. یک کلمه رو که کاملا یاد گرفت ، سراغ کلمه بعدی برید.

      1. الان نزدیک ۹ ماهشه ، الان یک هفته اس دارم آموزشش میدم هنوز سلام رو یاد نگرفته
        یکم طولانی نمیشه فقط رو یه کلمه وقت بذاریم؟
        طبیعیه که یک هفته یاد میگیره سلام رو؟

        1. اخه ۹ ماه هم خیلی زیاده
          میناهای ۳ یا ۴ ماهه بهتر یاد میگیرن
          البته اگه پرنده شما قبلا سابقه حرف زدن داشته باشه بهتر و سریعتر یاد خواهد گرفت.
          تا زمانی که یک کلمه رو کامل یاد نگرفته سراغ بعدی نرید.

  81. سلام من یک مرغ مینا خریدم دستی نیست حشرات ریزی روی بدنش هست هر روز هم کفی قفسش را عوض می کنم ولی با توجه به اب و هوا فقط روز های افتابی حموم می کنه

    1. حتما به دامپزشک یا داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا داروی ضد شپش لازم رو تهیه کنید.

  82. سلام وقتتون بخیر، ممنونم از سایت خوبتون خیلی بهم کمک کرده.
    آیا جلیقه پرواز برای مرغ مینای ۸ یا ۹ ماهه خوبه؟

    1. اگر به سایزش باشه خوبه
      با پرورش دهنده های مینا هم مشورت کنید.

        1. سلام مینا خریدم ۸ ماه میرم پیشش فرار میکنه خودش میزنه قفس

        2. احتمالا تازه خریدید برای همین
          بهتر که تا مدتی بهش کاری نداشته باشید و به حال خودش بزارید تا به محیط جدید عادت کنه
          فقط برای تعویض ظرف آب و غذا برید کنارش

  83. سلام مینای من حدود۶ماهشه وقتی از قفس میارم بیرون ب پام حمله ور میشه نوک میزنه
    ولی الان تموم چیرایی ک میگم انجام میده
    راه حل میخواستم واس خشونتش وچکار کنم حرف بزنه

    1. اگر به تازگی خریده اید باید مدتی بگذره تا کاملا به شما عادت کنه و باید پاهاتون رو بپوشونید تا این عادتش از بین بره
      برای حرف زدن هم باید باهاش تمرین کنید، اموزش های این مقاله رو بخونید.

  84. سلام ببخشید مینای من خیلی عطسه میکنه بیشتر شب‌ ها عطسه میکنه به همون جایی که خریدمش نشونش دادم يه پودر بهم داد گفت‌ يک هفته تا ۱۰ روز بهش بده الان يک هفته شده ولي هنوز عطسه میکنه چکار کنم اسم پودره هم پنیکا هست

    1. احتمالا جاش سرده بهتر که به یک محیط گرم متنقل کنید

      1. سلام جوجه مینای من ۲۰روزشه ۱۰روزه دارم سلام رابهش آموزش میدم ازچند ازچندروزگی متوجه میشم داره تکرارمیکنه ممنون

        1. باید بهش تشویقی بدید و هر روز و روزانه چند بار تکرار کنید تا بالاخره یاد بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋