آموزش جامع و کامل تغذیه قناری از جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری

تغذیه قناری از دوران تولد تا بلوغ و جفت گیری و تخم گذاری 

قناری ها جزو پرنده های دانه خوار محسوب می شوند که در طبیعت از دانه ها ، میوه ها و سبزیجات و اغلب از حشرات و جانداران ریز مانند حلزون ، کرم خاکی و … تغذیه می کنند. اما قناری های خانگی و اهلی تغذیه متفاوتی دارند و نمی توان حشرات و کرم ها را برای آنها فراهم آورد. 

این پرنده ها نیز مانند هر پرنده دیگری در دوره های مختلف زندگی خود رژیم غذایی متفاوتی دارند که جهت رشد و تکامل آنها ضروری خواهد بود. در این نوشته از چیکن دیوایس به انواع مواد غذایی مناسب برای قناری در سنین مختلف اشاره خواهیم کرد، اگر علاقه مند به داشتن پرنده ای سالم و سرحال هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و در صورت تمایل ، لینک آن را برای دوستان خود بفرستید. 

اهمیت تغذیه در قناری 

استفاده از مواد غذایی مناسب و مقوی در رشد بهتر جوجه قناری ها موثر است و استفاده از مواد غذایی کافی در تغذیه قناری هایی که در دوره رشد قرار دارند، در تقویت بنیه آنها برای جفت گیری و تخم گذاری تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

اهمیت تغذیه در قناری - چیکن دیوایسقناری هایی که وارد دوره تولک یا همان پر ریزی می شوند باید با مواد غذایی سرشار از پروتئین تغذیه شوند تا در سریعترین زمان ممکن زمینه رشد پرهای جدید را فراهم آورد و قناری را برای دوره تخم گذاری و جوجه دهی بعدی آماده نمود. 

برخی از پرورش دهنده ها صرفا از گندم و ذرت و چند نوع سبزی جهت تغذیه قناری استفاده می کنند، لازم به ذکر است که پرنده ها نیز مانند انسان ها جهت دریافت انواع ویتامین ها ، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن خود، به طیف وسیعی از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات و منابع پروتئینی و معدنی نیاز دارند. 

تغذیه قناری در دوره های مختلف رشد 

قناری ها در هر دوره از زندگی خود مانند دوره جوجگی ، دوره رشد ، دوره جفت گیری و تخم گذاری ، دوره تولک و دوره استراحت دارای جیره غذایی متفاوتی است که در ادامه به صورت تفکیک شده به هر یک از آنها اشاره خواهد شد :

— تغذیه قناری در جوجگی 

معمولا تغذیه جوجه قناری ها را والدین یا همان قناری های نر و ماده بر عهده می گیرند، اما برای اینکه جوجه ها به خوبی تغذیه شوند، باید قناری های نر و ماده را به خوبی سیر کنید تا انباشته کافی برای تغذیه جوجه قناری در چینه دان خود داشته باشند. 

البته برخی از پرورش دهندگان حرفه ای با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تبدیل تخم قناری به جوجه را دارند که در این مورد تغذیه جوجه به عهده پرورش دهنده خواهد بود و نیاز به تجربه و مهارت بالایی خواهد بود تا از تلف شدن جوجه جلوگیری شود. 

تغذیه قناری در جوجگی - چیکن دیوایسدر نظر داشته باشید که دوره جوجه کشی قناری ۱۴ روز است و زمانی که به روزهای پایانی جوجه کشی نزدیک می شویم باید با تغذیه کافی والدین را تقویت کنیم تا غذای کافی برای تغذیه جوجه ها را داشته باشند. 

برای اینکه قناری ها در سریعترین زمان ممکن بتوانند قناری ها را تغذیه کنند و از تلف شدن آنها جلوگیری کنند، باید از مواد غذایی نرم و پودری استفاده کنید، نمونه های زیر را حتما به قناری های مولد بدهید :

الف – ترکیبی از سیب زمینی پخته رنده شده + تخم مرغ آب پز رنده شده + کاهو رنده شده 

ب – ترکیبی از هویج پخته رنده شده + سیب زمینی پخته رنده شده + خیار و جعفری رنده شده 

ج – ترکیبی از تخم مرغ آب پز رنده شده + آرد سوخاری + هویج پخته رنده شده + پودر جوانه گندم

د – گندم پودر شده + هویج پخته رنده شده + سبزیجات رنده شده + پلت طوطی سانان پودر شده 

دقت کنید که مواد غذایی پخته شده مانند تخم مرغ و هویج و سیب زمینی پس از مدتی فاسد خواهند شد، بنابراین بهتر است که پس از گذشت نیم ساعت از دسترس قناری ها خارج کنید تا از مسموم شدن آنها جلوگیری کنید. 

همراه با مواد غذایی فوق ، حتما باید آب کافی نیز در اختیار قناری های مولد قرار دهید چون که به هضم مواد غذایی کمک خواهد کرد و هم چنین در مواقع گرم سال به خنک سازی بدن آنها کمک زیادی خواهد کرد. 

حتما از دانه هایی مانند ارزن و کتان ، گندم و جو دو سر ، بادام و … نیز به قناری های مولد بدهید تا جیره غذایی یکنواختی نداشته باشند. استفاده از میوه و سبزیجات خرد شده نیز برای تقویت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز قناری های مولد و جوجه ها نیز ضروری خواهد بود. تمامی قناری ها از یک جیره غذایی استفاده خواهند کرد، برای آشنایی با انواع قناری ها می توانید به صفحه نژاد های قناری مراجعه کنید. 

هم چنین با مشورت دامپزشک معتبر می توانید مکمل معدنی و مولتی ویتامین نیز به جیره غذایی قناری ها بیفزایید تا در رشد بهتر جوجه قناری ها نقش موثری داشته باشد. 

— تغذیه جوجه قناری یک ماهه چیست؟

جوجه های یک ماهه کم کم می توانند غذاهای نرم بخورند، بنابراین ضمن اینکه غذای نرم و کافی به والدین آنها می دهید، مقداری از مواد غذایی نرم را نیز برای جوجه ها در نظر بگیرید، شاید نتوانند از دانخوری غذا بخورند، بنابراین مقدار کمی غذا را در داخل لانه قرار دهید تا بتوانند از آن تغذیه کنند. 

انجام این کار به دانخور شدن و مستقل شدن جوجه قناری ها کمک خواهد کرد. جهت تامین آب مورد نیاز بدن جوجه ها شاید لازم باشد که مقداری آب را از طریق سرنگ در گلوی آنها بچکانید. 

— تغذیه جوجه قناری های دو ماهه

قناری هایی که دو ماه سن دارند، کاملا پر دار شده اند و به راحتی می توانند پرواز کنند، آنها در چنین سنی در طبیعت کاملا مستقل می شوند و می توانند لانه را برای پیدا کردن غذا و جفت ترک کنند.

تغذیه جوجه قناری های دو ماهه - چیکن دیوایسبنابراین قادر به خوردن انواع دانه ها و میوه و سبزیجات خواهد بود، حتی در صورت مشاهده درگیری بین جوجه قناری ها با والدین ، می توانید آنها را در قفسی جداگانه پرورش دهید. 

جهت تغذیه جوجه قناری های دو ماهه می توانید از برنامه غذایی زیر استفاده کنید :

الف – انواع دانه ها مانند کتان ، ارزن ، کافشه ، شاهدانه ، تخم کدو ، تخم آفتابگردان و … (همه مواد به صورت خرد شده ) 

ب – تخم مرغ آب پز + سیب زمینی پخته + گندم و ذرت (همه مواد به صورت پودر شده )

ج – میوه هایی مانند انگور ، سیب ، گلابی ، هلو ، شلیل، موز ، توت فرنگی ، زردآلو و… (به صورت تکه تکه شده )

د – انواع سبزیجات مانند خیار ، کاهو، کلم، کرفس، جعفری، ریحان، گوجه ، فلفل دلمه ای ، خربزه ، هندوانه ، کدو و… (به صورت تکه تکه شده)

هـ – مولتی ویتامین و مکمل های معدنی با نظر دامپزشک 

و – استفاده از دانه های هفت تخم که شامل بذر کاهو، شلغم، منداب، نیجر، گشنیز، شاهدانه ، کلزا و… می باشد، جوجه قناری ها به خوبی می توانند از این دانه ها تغذیه کنند. 

ز – پلت مخصوص قناری و پرنده های زینتی که شامل انواع ویتامین ها ، پروتئین ، مواد معدنی ، فیبر و کربوهیدرات مورد نیاز بدن پرنده می باشد. 

قناری ها باید از تمامی مواد غذایی فوق استفاده کنند و به صورت رندوم می توانید ترکیبی از این مواد را به آنها بدهید تا جیره غذایی یکنواختی نداشته باشند. به مرور زمان که جوجه ها بزرگتر می شوند، بر میزان خوراک و اشتهای آنها نیز افزوده خواهد شد، بنابراین به اندازه کافی به آنها غذا بدهید. 
اگر شاهد درگیری بین جوجه ها بودید، احتمالا بر سر آب و غذا دعوا می کنند، بهتر است که به اندازه کافی آبخوری و دانخوری برای آنها در نظر بگیرید تا از دعوا جلوگیری کنید، در صورت نرسیدن غذا به جوجه های ضعیف تر، احتمال بیماری و مرگ آنها وجود دارد. 

— تغذیه قناری های جوان و در دوره رشد 

آنها تا سن ۸ الی ۱۰ ماهگی در دوره رشد هستند و باید از انواع مواد غذایی فوق به خوبی تغذیه کنند تا بنیه قوی برای جفت گیری و تخم گذاری در آینده داشته باشند، هر چه قدر که قناری های شما قوی تر باشند، مقاومت بدنی بالایی در برابر بیماری ها خواهد داشت و احتمال تلف شدن آنها نیز کمتر خواهد بود. 

تمامی مواد غذایی در فوق اشاره شدند، برای قناری های جوان و در حال رشد مناسب خواهد بود، به صورت دوره ای از انواع مواد فوق استفاده کنید تا ضمن ایجاد تنوع غذایی برای آنها ، رشد سریعتر و بهتر آنها را نیز فراهم کنید. 

— تغذیه قناری های نر در دوره جفت گیری 

قناری ها معمولا در ۹ ماهگی الی یکسالگی به سن بلوغ جنسی می رسند و قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. هم چنین اواخر زمستان ، اوایل بهار و نیز اوایل پاییز زمان های مناسبی برای جفت گیری آنهاست.

پس اگر قناری نر شما به یکسالگی رسیده و در یکی از زمان های فوق قرار دارید، به احتمال خیلی زیاد شاهد اولین جفت گیری قناری خود خواهید بود و لازم است که او را برای جفت گیری آماده کنید تا نطفه هایی قوی برای تولید جوجه داشته باشد.

زمانی که در فصل هایی غیر از فصل جفت گیری قرار دارید، مانند تابستان و زمستان ، لازم است که از جیره غذایی استاندارد و سبک در تغذیه پرنده استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از میوه و سبزیجات ، ارزان و کتان و هفت تخم گزینه های بسیار عالی برای دوره استراحت پرنده نر خواهد بود. 

اما دو هفته قبل از ورود به موسم جفت گیری باید پروسه تقویتی پرنده را آغاز کنید، برای این منظور، علاوه بر استفاده از مواد غذایی فوق یعنی دانه ها و میوه و سبزیجات ، می بایست از مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین بیشتر استفاده کنید. 

تخم مرغ آب پز ، هویج پخته شده ، آرد سوخاری ، جوانه گندم و سایر دانه ها، مکمل های پروتئین و ویتامین و… استفاده کنید. به محض پایان دوره جفت گیری و خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها ، باید مواد غذایی مازاد فوق را حفظ کنید تا از چاقی و اضافه وزن قناری نر جلوگیری شود. 

— تغذیه قناری های ماده در دوره تخم گذاری

قناری ماده نیز همچو پرنده نر در سن ۹ الی ۱۲ ماهگی به سن بلوغ جنسی رسیده و آماده تخم گذاری خواهد بود. توجه کنید که پرنده ها بدون حضور پرنده نر نیز می توانند تخم گذاری کنند، اما تخم ها بدون نطفه بوده و به جوجه تبدیل نخواهند شد. 

اما در صورت جفت گیری قناری نر با ماده ، نطفه وارد تخم شده و امکان جوجه شدن تخم ها فراهم خواهد شد. جهت تولید بهترین تخم ها که برای جوجه کشی نیز مناسب باشد، باید پروتئین و کلسیم کافی به بدن قناری ماده رساند. 

تغذیه قناری های ماده در دوره تخم گذاری - چیکن دیوایسقسمت زیادی از سفیده را پروتئین، زرده را چربی و پوسته را کلسیم تشکیل داده است، بنابراین جهت جبران این مواد از دست رفته از بدن قناری و حفظ بینه و قوای بدنی پرنده باید بهترین تغذیه را در اختیار او قرار داد. 

زمانی که قناری ماده در دوره استراحت قرار داشته باشد، باید طبق روال قبلی از انواع دانه ها و میوه و سبزیجات استفاده کنید. دو الی سه هفته قبل از شروع فصل جفت گیری باید استفاده از تخم مرغ آب پز ، هویج پخته شده ، جوانه گندم ، آرد سوخاری ، مکمل های معدنی ، مولتی ویتامین و مکمل های پروتئینی را شروع کنید. 

هم چنین استفاده از کف دریا در قفس پرنده ها ضروری خواهد بود و باید مقداری پودر پوسته تخم مرغ را همراه با دانه ها به قناری ماده بدهید تا به افزایش سطح کلسیم بدن کمک کند. 

پس از پایان تخم گذاری و به محض خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها، باید روال عادی تغذیه پرنده را شروع کنید و از دادن مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم زیاد خودداری کنید چون سبب چاقی قناری ماده خواهد شد و بیماری های زیادی را در پی خواهد داشت. 

— تغذیه قناری در دوره تولک و پرریزی 

معمولا قناری ها و همه پرنده ها در خارج از فصل جفت گیری وارد دوره پرریزی می شوند که به آنها دوره تولک نیز میگویند. در واقع پس از پایان فصل تخم گذاری ، دوره پر ریزی قناری ها آغاز خواهد شد. 

البته پر ریزی قناری بنا به عوامل دیگری مانند قارچ ، کمبود ویتامین ، بیماری های زمینه ای ، شپش و کنه و … نیز می تواند باشد، بنابراین در صورت مشاهده سایر علایم بیماری در کنار پرریزی ، حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. 

قناری هایی که در دوره تولک قرار دارند باید به اندازه کافی ویتامین و پروتئین دریافت کنند و یکی از مهم ترین آنها ویتامین E است که قناری را برای دوره تخم گذاری بعدی آماده خواهد کرد.  پس باید از انواع دانه ها و تخم ها مانند ارزن ، کتان ، شاهدانه ، کافشه ، تخم آفتابگردان، هفت تخم و … استفاده کنید 

هم چنین استفاده از میوه و سبزیجات به صورت روزانه و تخم مرغ آب پز هر هفته یکبار کاملا مناسب خواهد بود. قبل از دادن مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ، با دامپزشک مشورت کنید.

مواد غذایی مضر و ممنوع برای قناری ها کدامند؟

مواد غذایی مضر و ممنوع برای قناری ها کدامند؟ - چیکن دیوایسقناری ها برخلاف انسان ها قادر به هضم مواد غذایی شور ، شیرین و پر چرب نیست بنابراین از دادن شکلات ، بیسکویت و ویفر، برنج پخته ، آجیل و دانه های نمک دار و بو داده ، چیپس و پفک ، قند ، مواد غذایی چرب و شور و … خودداری کنید چون سبب مسمومیت و مرگ قناری خواهد شد. توصیه می شود قفس پرنده را دور از دسترس اطفال قرار دهید. 

نتیجه گیری کلی در مورد تغذیه قناری 

قناری ها پرنده هایی دانه خوار هستند و سهم عمده ای از مواد غذایی آنها را دانه ها و میوه و سبزیجات تشکیل می دهد، بنابراین دانه ها و میوه و سبزیجات معرفی شده در مقاله حتما باید در جیره غذایی قناری گنجانده شود. 

در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با تغذیه قناری می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۷۵ دیدگاه ها

  1. سلام استاد جوجه های قناری من ۱۰ روزه و نه روز هستن مادر مریضه و بالا شون نمیره از سردی نمی‌میرند قفسشون کنا رادیاتور هست نمیمیرن؟

    1. سلام کسری
      اگه قفس تو یه فاصله ی خیلی نزدیکی از رادیاتور باشه ممکنه از گرما بپزن
      برای همین بهتره اونارو جداشون کنی برای گرمایششون از یه لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی
      و اینکه با سرلاک تغذیه شون کنی

  2. استاد تورو خدا زود جواب بدید قناریم بیماری کبد چرب داره گناه داره بمیره آخه رو جوجه میشه بگید چه بهش بدم تورو خدا زور جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      عرق خارمریم یا عرق شوید به هرکدوم که دسترسی داشتی
      ۵ قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره خوب میشه
      البته حواست باشه که باید براش پلت مخصوص بخری و ازبس جیره غذاییش حاوی چربی بوده این مشکل پیش اومده

    1. سلام دوست عزیز
      اصلا نباید تو بدو تولد گشنگی بکشه
      وگرنه تلف میشه

  3. سلام ببخشید استاد مزاحم شدم خواستم بدونم جوجه قناری۳روزه غذا به مقدار کافی بخوره باز هم دهن باز میکنه غذا بهش بدی آخه مادرش کم تجربه است و از کجا بفهمم بهش غذا داده میترسم گرسنه باشه غذا خودم بهش بدم میترسم از اینکه هم مادرش بهش داده باشه من ندونسته باشم بخوام بهش غذا بدم چینه دانش پاره شه

    1. سلام دوست عزیز
      باید چینه دانشو چک کنی
      زیر گلوش اگه متورم باشه یعنی پره و نیازی به غذا نداره
      اگه صاف باشه یعنی چینه دانش خالیه
      ولی اگه مادر تغذیه شون میکنه لازم نیس نگران باشی چون خودش میدونه کی غذا بده بهشون
      فقط غذای کافی در اختیارش بذار

      1. سلام استاد شبتون بخیر عیدتونم مبارک. چرا قناری رو جفت زدم ماده مست نر هم مست ولی اصلا اجازه جفت‌گیری نمیده

        1. سلام جواد عزیز
          سال نوی شما هم مبارک
          عدم جفت گیری شون می تونه دلایل مختلفی داشته باشه
          یا هنوز به اندازه ی کافی بالغ نشدن، یا آمادگی کافی رو ندارن، یا استرس دارن یا هم به خاطر کمبود مواد غذاییه
          چند سالشونه؟ چه غذایی بهشون میدی؟

  4. سلام من قناریم جلوی پنجره است وتخم و جوجه داره اگه جا بجا بشه نمیره روی تخم و جوجه هاش الان هم بارونه و امکان رعد و برق هم داره اگه پارچه بندازم روشون کفایت میکنه خواهش میکنم زود تر جواب بدید ممنون هستم

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه هم جابجایی هم صدای رعد و برق میتونه بهشون استرس وارد کنه
      همین باعث میشه رو تخم ها نشینن
      تو پتو رو بنداز رو قفس بیار داخل لااقل بارون نزنه والد ها مریض نشن

    1. ترکیبی از سیب زمینی پخته رنده شده + تخم مرغ آب پز رنده شده + کاهو رنده شده
      ترکیبی از هویج پخته رنده شده + سیب زمینی پخته رنده شده + خیار و جعفری رنده شده
      ترکیبی از تخم مرغ آب پز رنده شده + آرد سوخاری + هویج پخته رنده شده + پودر جوانه گندم
      گندم پودر شده + هویج پخته رنده شده + سبزیجات رنده شده + پلت طوطی سانان پودر شده
      اینا همشون غذای مقوی ان
      به علاوه می تونی براشون میلورم هم تهیه کنی بدی

  5. سلام قناریم همین الان از تخم در اومد نمیدونم چی باید بهش بدم تلف نشه خواهش میکنم زود جواب بدین جوجه گناه داره طفلک

    1. سلام دوست عزیز
      اگه والدینش بزرگش می کنن لازم نیس براش چیزی بدی
      به غذای اونا رسیدگی کنی کافیه
      اگه نه باید با سرلاک مخصوص تغذیه ش کنی

  6. با سلام استاد ببخشید جوجه قناری ازتخم بیرون آمد بعد ۴روز مرد نر وماده را باید سوا کنم چه کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه پرخاشگری نمی کنن و به هم آسیب نمیزنن لازم نیس جداشون کنی
      چون دو ماه استراحت برای ماده لازمه
      برای اینک مست نشن و دوباره جفت گیری نکنن
      توی جیره ی غذاییشون گرمیجات رو کم کن و تخم کاهو، تخم خرفه و تخم کاسنی اضافه کن
      لونه رو هم فعلا از تو قفس بردار

    1. سلام دوست عزیز
      نخیر این نشون میده که پرندت کمبود مواد مغذی به خصوص کمبود کلسیم داره
      بهتره از داروخونه براش مکمل کلسیم تهیه کنی

      1. سلام ببخشید مزاحم شدم. استاد به قناری سه روزه چی بدیم بخوره اگه میتونین راهنمایی کنین.

        1. سلام دوست عزیز
          اگه والدینش بهش غذا ندن باید با سرلاک مخصوص پرنده بزرگش کنی
          برا اینم باید جوجه رو هر دو ساعت یه بار با ۱ تا ۲ سی سی سرلاک تغذیه کنی
          غلظت سرلاک هم نباید زیاد سفت باشه دماش هم ولرم باشه و این کارو باد با سرنگ انجام بدی
          بزرگتر که میشه میزان سرلاکو بیشترش میکنی تعداد وعده های غذایی رو کمتر

    1. تخم کتان وارزن، قطره‌ مولتی ویتامین، غذای تخم مرغی، سرکه سیب،سبزیجات و میوه در انواع مختلف هفته یکبار و یک قطره که دامپزشک نوشته تا سه روز که دادم ولی خوب نشد ،متشکرم از لطف جنابعالی ،قناری ام فر سفید است

    2. سلام بعداز جفت انداختن قناری چه نو غذایی را به نروماده دا ه شود ممنونمسید

  7. سلام من یه قناری رسمی بلند هدیه گرفتم یه دو سه سالی سفت میخوند الان یک ساله از خوندن رفته و خیلی قناری با ارزشیه نمیدونم چیکارش کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    یکم ریز خونی میکنه ولی نه مثل قبل سفت شلاق میزد
    ممنونم
    تقریبا ۴،۵ سالشه

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب در مواقعی که بیمار هستن، افسردگی دارن، استرس شدید و ترسی که بهشون وارد شده
      منجر به سکوت و یا تغییر در آوازخوانیشون میشه
      بنابراین باید بررسی کنید ببینید علائم بیماری و یا افسردگی رو داره یا نه

  8. سلام من یک جفت قناری نر وماده مست را یکجا کردم مد۴روزی میشه ولی ماده جفت نمیره وسه چهار پر در روز چهارم ریزونه هالا اینا جفت میرن یا جودا شون کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از جنسیتشون مطمئن هستی؟
      بالغ شدن؟
      تو جیرشون گرمیجات اضافه کن و قطره AD3E بده بهشون

  9. سلام خسته نباشید من ی جفت قناری دارم دوتا جوجه هم زیرشونه اول نر سفت میخوند ولی الان ۴ روزه اصلا نخونده ممکنه چون جوجه بزرگ بزرگ میکنه نخونه

    1. سلام مشخص نیست . چه علائمی داره ؟ فضلش چه رنگیه ؟ تغذیش چیه ؟

  10. سلام من تازه قناری گرفتم میشه یک برنامه غذایی کامل و مناسب به تفکیک روز به من بدید برای مثال شنبه چی بدم یک شنبه چی بدم و الی آخر

    1. سلام
      همچین چیزی نمیشه داد
      توضیحات کافی در مورد تغذیه رو هم داخل پست نوشتیم
      نیازی به همچین برنامه ای هم کلا ندارید اصول رو رعایت کنید تو تغذیه کافی هست

    1. سلام
      خیر
      مولتی ویتامین + غذاهای گرمی مثل تخم مرغ اینا بده بهش

  11. باسلام و خسته نباشید خدمت شما خواستم ازتون سوال کنم که بنده قناری هام و جفت انداختم و الان به نر به ماده دونه میده ولی تا الان که ۳ روز میگذره هنوز سراغ پنبه ها نرفتن باید بازم صبر کنم معمولا چقدر طول میکشه خودشون دست به کار لانه بشن. با تشکر

    1. سلام بله صبور باشید ممکنه بیشتر از ۱۰ روز هم طول بکشه زیاد به قفس سر نزنید تا مطمئن بشن امنه لونه . براشون مکمل کلسیم خریداری کنید از داروخانه دامپزشکی

  12. سلام من ۱ جفت قناری خریدم ولی نمی دونسم انها را باید جدا کنیم و دوباره پیش هم بندازید حدود ۵ و ۶روزدیگه لارم نیست جداشون کنم یا باد جدا شن

    1. سلام
      وقتی هر دو رو با هم خریدی نیازی به این کار نیست
      صبور باش به محیط عادت کنن

    2. سلام من یک قناری سفید ماده دارم با توجه به تغذیه دستوری دامپزشک طیور هنوز هم پرریزی ادامه داره و نوکش هم دائم بزرگ ميشه وباید کوتاه کنم ممنون اگر راهنمایی بفرمایید

  13. با سلام من یک قناری تر دارم و دیشب بدون اطلاع ب جادونیش آویزان بوده تا صبح و صبح کاملا منگ بود و الان سیب میخوره ولی دانه نه باید چکار کنم برای اینکه دووم بیاره؟ از صبح فقط سیب خورده و هنوز همه حالت تیک داره

    1. سلام توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید. یعنی چی اویزون بوده ؟ گیر گرده ینی ؟ ممکنه پاش یا بالش شکسته باشه حتی

  14. سلام جناب من یه قناری نر داشتم الان یک سالشه امروز یه ماده گرفتم خواستم بگم به چه مدت باید از هم جدا باشند تو قفس و من جفتشونو به هم چسباندن قفساشونو و بینشون یه پارچه سفید گذاشتم آیا درست یا نه پارچرو از بینشون وردارم

    1. سلام
      تو کامنت های قبلی گفته بودم اونارو نگاه میکردی اوکی بود
      اتاقشون رو جدا کن
      ممکنه بیماری باشه جدیده حداقل ۲ هفته اتاق جدا
      ۲ هفته قفس کنار هم ، اینجوری هم نیازی به پارچه نیست همینجوری بزار کنار هم

  15. عزیز دل سلام خستع نباشی من ۲ جفت قناری نرو ماده مست داشتم ۶ روزی هست جفت کردم اما جفتگیریشونو ندیدم فقط دیدم جفت شدن و به هم نوک میدن و غذا میدن جا تخمی گذاشتم بگی نگی با پنبه ها ور میرن اما جفت نمیزنن هر دو جفتم اینجورن سواشون نکنم یا جا تخمی زود نذاشتم؟

    1. سلام بهشون زیاد سر نزنید تقویتشون کنید قطره AD3E و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی براشون بگیرید . زمان میبره

  16. سلام قناری من چن روز سست شده وبا صدا آروم میخونه ومن هویچ خام رنده میکردم میدادم

  17. میشه گه یه برنامه برایی کل هفته بزارید مثلا شنبه میوه پروتین یک شنبع چیزیی دیکه ای این طوریی یه برنامه بزارید تا طبقه همون برنامه پیش بریم الان برایی فصل جفت گیری باید چه برنامه عذایی رو براشون بزاریم تا اماده بشن

  18. این لیست غذایی الف و ب و ج باید تو چند روز مختلف داده بشه دیگه. نه یک روز همشونو بدیم. مثلا شنبه الف یکشنبه ب دوشنبه ج و سشنبه د و سه روز بعدی هم تکرار. درسته؟!؟؟؟

    1. روزانه چند وعده غذایی مختلف داده بشه
      تنوع غذایی حتما داشته باشه تا اشتهاش کور نشه

    2. سلام من ی جوجه ۹ماهه دار م چی کارکنم بخونه مستی میکنه تغذیهشم مناسبه دوماهه اوردمش فقط ی سری دهنای خیلی ریز میاد

      1. سلام
        شرایط نگهدرایش چجوریه ؟ محیط شلوغع فضای ازاده چیه ؟
        ۹ ماهه هم جوجه نیست !

  19. ممنون از اطلاعات مفیدتون .قناری من تخم میزان ولی جوجه نمیشه.یه بار از چهار تا یه دونه داشت که تو تخم مرده بود بعدا باز تخم گذاشت دوتا داشت در اومد از چهار تا که تو هفته اول یکیش مرد و هفته دوم دومی.تغذیه هم میکردم می‌دیدم که میرسن به جوجه.ولی بعد اون دو بار بدون نطفه تخم گذاشت با وجود اینکه جفت گیری میکردن

    1. بهتر که اونا رو برای مدتی از هم جدا کنی تا ماده تقویت بشه
      در تغذیه ماده از کلسیم و پروتئین کافی استفاده کن
      نر هم تغذیه مقوی و پروتئین دار داشته باشه
      زمانی که پرنده روی تخم ها میخوابه حتما دما و رطوبت محیط رو در سطح مناسبی حفظ کن دمای محیط بین ۲۵ الی ۲۷
      رطوبت بین ۵۰ الی ۶۰ درصد

      1. سلام قناري باسهره انداختم جفت دان چي بدم بهشون سهره شاهدانه ميخوره قناري کتانو ارزن چي بزارم براشون ک مضرنباشه براشون

        1. سلام دوست عزیز
          در این حیطه با متخصص جیره نویس مشورت کنید
          تا در اثر تغذیه نادرست مشکلی براشون پیش نیاد

  20. سلام خسته نباشید قناری من ۴ روزه که سه تا تخم گذاشته باید چند روز منتظر باشم؟

  21. خدا حفظتون کنه و به صنعت شما برکت و رونق روز افزون بده انشالله ؛ مطالبی که در سایت گذاشتید فوق العاده ارزشمند هست ؛ بینهایت ممنونم از راهنمایی های خوبتون

  22. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم چ جور میشه جوجه قناری ها را دستی کرد ! باید خودم تغذیه شون کنم؟؟چند روز بعد تولد ممنون

    1. بهتر که تغذیه رو به والدین شون بسپارید
      از دو ماهگی که کاملا دانخور شد می تونید اموزش اهلی کردن رو شروع کنید.

    2. با سلام بنده یک جفت قناری دارم که ۲۰ روز است که جوجه ها ازتخم بیرون آمده ولی والدین شروع به جفت گیری کردند آیا باید دوباره لانه وپنبه بگذارم بنده تا باحال سوال نگذاشتم ولی می نویسد تکراریاست

      1. سلام چندین بار سوالتون رو ارسال کردین یکبار هم کامنت بذارید در اسرع وقت جواب داده میشه صبور باشید
        باید تقویتشون کنید . غذای سرد به نر بدین مثل کاهو و کاسنی اگر تمایل به تخم گذاری دارن باید جوجه ها رو بردارید و خودتون تغذیه کنید

    3. سلام من یک جفت قناری دارم حدود ۲۰ روزه که جوجه ها از تخم بیرون اومدم الان بهشون چی بدم بخورن سرلاک خوبه؟

      1. سلام
        بله سرلاکی خوب بده
        سرلاکی رو اصلا تو یخچال یا … نگهداری نکن ، کم درس کن همونجا بده باقیشو بنداز بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋