آموزش تقلید صدا طوطی سبز | آموزش سخن گفتن و حرف زدن

آموزش نحوه سخن گفتن و تقلید صدا در طوطی های ملنگو و اسکندر

طوطی های سبز از خانواده طوطی سانان هستند که هوش کمتری نسبت به کاسکو دارند، اما قادر به یادگیری کلمات ساده و سوت زدن و آواز خواندن هستند. کسانی که اقدام به پرورش و نگهداری این پرنده ها در خانه می کنند، هدفی جز سرگرم شدن را ندارند، بنابراین آموزش حرف زدن و انجام حرکات آکروباتیک، اهدافی است که هر پرورش دهنده طوطی آن را دنبال می کند. 

تقلید صدا طوطی سبز یکی از انتظاراتی است که هر پرورش دهنده ای از طوطی خود انتظار دارد، البته به شرطی که معلم سختکوش و پیگیری داشته باشد که پی در پی با پرنده کار نموده و در راه آموزش آن سستی و ناامیدی به خود راه ندهد. منظور از طوطی سبز همان شاه طوطی یا طوطی ملنگو است که هر دو بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما تفاوت های ظاهری و رفتاری نیز دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. این طوطی ها در حالت معمولی می توانند ۳۰ تا ۴۰ کلمه را فراگرفته و تقلید نمایند، هم چنین قادر به یادگیری همزمان چند زبان مختلف نیز هستند که تماماً به سعی و تلاش پرورش دهنده بستگی خواهد داشت.

 

آموزش تقلید صدای طوطی سبز
تقلید صدای طوطی سبز

در این نوشته خواهید خواند :
شاه طوطی و طوطی ملنگو دو گونه متفاوت از طوطی سانان هستند که با مزایای پرورش هر کدام از آنها آشنا خواهید شد. از شرایط لازم برای آموزش تقلید صدای طوطی سبز، محیط آرام و بدون سروصدا، آرامش در رفتار و از همه مهم تر داشتن صبر و حوصله است که تمامی تکنیک های ارائه شده در این مقاله بر پایه همین اصول است.

طوطی های سبز چند گونه هستند؟

این طوطی ها عموما دو نوع هستند که به طوطی ملنگو و شاه طوطی (همان طوطی اسکندر) معروف هستند، آنها بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما دارای تفاوت هایی در ظاهر ، رفتار و هوش خود هستند که در این نوشته به آنها اشاره شده است. 

شاه طوطی چه تفاوتی با طوطی ملنگو دارد ؟

مقایسه طوطی ملنگو و شاه طوطی
تفاوت شاه طوطی و طوطی ملنگو

در نگاه اول این دو طوطی بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما با نگاه دقیق تر متوجه خواهید شد که طوق یا حلقه دور گردن شاه طوطی ضخیم تر و بزرگتر از طوق طوطی ملنگو است، هم چنین منقار بالایی و پایینی شاه طوطی هر دو قرمز بوده ولی منقار پایینی طوطی ملنگو به رنگ سیاه است. شاه طوطی بزرگتر از طوطی ملنگو است و بر روی بال های خود لکه های قرمز رنگی دارد.

نکته مهم اینجاست که شاه طوطی هوش بالاتری نسبت به ملنگو داشته و آموزش آن راحت تر خواهد بود، هم چنین کلمات بیشتری را می توانید به او آموزش دهید. ولی ملنگو نسبت به شاه طوطی آرام تر بوده و حالت پرخاشگری کمتری خواهد داشت. بنابراین انتخاب با شماست که کدام پرنده را خریداری کنید.

شرایط لازم برای آموزش تقلید صدا طوطی سبز چیست؟

اولین شرط داشتن وقت و حوصله کافی برای آموزش طوطی می باشد. به عبارتی می توان گفت که میزان توانمندی تقلید صدای پرنده ارتباط مستقیمی با حوصله و صرف وقت صاحبش دارد. دومین شرط خرید یک طوطی جوان، سالم و باهوش است.

عکس شاه طوطی

هنگام خرید طوطی حتما سن آن را بپرسید و اگر ممکن شد از یک متخصص نیز کمک بگیرید. طوطی سبز خریداری شده باید کاملا سالم و سرحال باشد، چرا که طوطی های بیمار به درد آموزش و نگهداری نمی خورند و چیزی به جز هزینه به دنبال نخواهد داشت.

برخی از آنها در طی یک الی دو هفته اول آموزش قادر به بیان کلماتی می شوند، اما برخی از آنها نیز تا چند ماه نمی توانند حرف بزنند، بنابراین شما از آموزش غافل نشوید و به تلاش خود ادامه دهید، همانطور که گفته شد صبر و تلاش دو اصل مهم در سخنگو کردن پرنده های زینتی می باشد. 

تکنیک های آموزش تقلید صدا در طوطی سبز :

هنگام آموزش طوطی سبز باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید، تا در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را بگیرید :

برخی دیگر معتقدند که پرنده علاقه مند به تقلید صدا را می توان به راحتی از پرنده بی تفاوت تشخیص داد، آنان اظهار می کنند که با دقت در صورت پرنده علاقه مند به تقلید صدا می توان دریافت که پرنده به دقت به سخنان صاحبش گوش داده و به طور جدی سر خود را به سوی صاحبش گرفته و به سخنان او گوش می دهد، در حالی که پرنده بی تفاوت در جای خود ثابت مانده و هیچگونه عکس العملی از خود نشان نمیدهد و همانند افراد گیج و ابله به اطراف می نگرد.

در ابتدای آموزش چه کنیم؟

زمانی که پرنده را به تازگی خریده باشید، باید مدتی صبر کنید تا کاملا به شما و محیط جدید عادت کند که این کار ممکن است یک الی دو هفته طول بکشد، زمانی که طوطی کاملا اهلی شد و حالت وحشیانه خود را کم کرد، می توانید برای آموزش اقدام کنید. روزانه زمان خاصی را برای آموزش پرنده در نظر بگیرید و با یک کلمه خاص شروع کنید. 

پرنده علاقه مند اقدام به کوچک کردن عنبیه چشم می کند که این امر نشانه توجه کافی به سخنان صاحبش بوده و حکایت از بی تابی و بیقراری پرنده می کند. در چنین حالتی عنبیه چشم به رنگ سفید بوده و عدسه چشم به صورت نقطه ای سیاه در وسط آن قرار دارد.

برای آموزش تقلید صدا ابتدا باید یک کلمه ثابت را تکرار نمود و از به کار بردن کلمات مشابه خودداری کرد و صبر کرد تا آن پرنده کلمه مذکور را یاد گرفته و تکرار نماید.

اگر آموزش کلمات همراه با انجام کار مهم و حیاتی روزمره صورت گیرد می تواند بهتر در ذهن پرنده نقش ببندد. برای مثال اگر تعویض ظرف دانخوری واژه «بفرما» و یا در هنگام تعویضی ظرف آبخوری واژه «بسم الله» به کار برده شود، پس از مدتی تکرار، در هنگام تعویض ظرف دانخوری و یا ظرف آبخوری پرنده اقدام به تکرار واژه های مذکور خواهد کرد. این کار به اصطلاح شرطی شدن نام دارد و توسط همه پرورش دهنده ها رعایت می شود. 

باید از آموزش جملات طولانی به پرنده خودداری کرد و در گام های نخست از کلمات کوتاه یک بخشی یا دو بخشی استفاده کرد. به عنوان نمونه کلمه “خوبی” دارای دو بخش است و به راحتی توسط طوطی قابل یادگیری و تکرار است. آن را بارها و بارها تکرار کنید و تا زمانی که طوطی سبز شما قادر به بیان واضح کلمه “خوبی” نبود به سراغ کلمه دوم نروید. 

ویدیو زیبا از طوطی سبز و ملنگو

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده در سرویس اشتراک ویدیو ای آی جی شاپ


حالت صورت در تقلید صدا

در هنگام آموزش پرنده نباید چهره ای جدی و خشن گرفت و باید با پرنده به مهربانی رفتار کرد زیرا که طوطی می تواند حالت چهره شما را تشخیص دهد لذا در هنگام بر زبان راندن کلمه مورد نظر باید لبخند زد تا پرنده آن کلمه را بپذیرد و گرنه پرنده از تکرار آن روی گردان خواهد شد.

در هنگام تلفظ کلمات باید صدا شمرده و واضح باشد زیرا که پرنده معمولاً کلمه را به همان شکلی که می شنود تکرار خواهد کرد.

تکرار پی در پی

تکرار پی در پی کلمات یکی از اصول مهم آموزش طوطی سبز است و باید کلمه مورد نظر را هربار چندین مرتبه تکرار کرد و بهتر است روزی چندین بار این کار را تکرار کرد و این کار را برای روزهای متوالی انجام داد و نباید فراموش کرد که طوطی پس از این که چند کلمه را یاد گرفت، باید هر از چندی کلمات قدیمی را برایش مجدداً تکرار کرد تا آنها را فراموش نکند و چه بسا اگر این کار صورت نگیرد حافظه پرنده دچار اختلال شده و قادر به یادآوری کلمات قبلی نخواهد بود.

صبر و تحمل در آموزش

مطلب اموزش حرف زدن به طوطی سبز
اموزش حرف زدن به طوطی سبز

 

صبر و تحمل و بردباری یکی از ابزارهای مهم آموزش تقلید صدا است که این امر در مورد آموزش طوطی سبز نیز صادق است و نباید فراموش کرد که توانایی یادگیری هر پرنده با پرنده دیگر متفاوت است و نباید انتظار داشت که تمامی طوطی ها از جهت قدرت یادگیری همسان باشند از سوی دیگر عوامل دیگری نظیر: تغذیه، روش یادگیری، شخصیت معلم یا صاحب پرنده در سرعت یادگیری پرنده موثر می باشد.

برخی افراد برای آموزش تقلید صدا از ضبط صوت استفاده می کنند که روش خوب و مناسبی است اما نباید فراموش کرد که ضبط صوت وسیله ای بدون احساسی است در حالی که گوینده موجودی زنده است و در کنار آموزش می تواند محبت و علاقه خود را به پرنده ابراز نماید.

استفاده از ضبط صوت؛ صدا برای آموزش طوطی 

بهترین وقت برای استفاده از ضبط صوت، هنگام شب است زیرا که پرنده در چنین حالتی خود را برای خواب آماده می کند و تاریکی شب مانع از این می شود که حس کند ضبط صوت با او سخن می گوید ضمناً آرامش شبانگاهی می تواند به فراگیری پرنده کمک کند. البته نباید فراموش کرد که این کار مستلزم استمرار است و صدای ضبط شده باید صدایی آرام، واضح و شمرده و بدون داد و فریاد و تک صدا باشد و باید توجه داشت که استفاده از ضبط صوت در هنگام روز ممکن است باعث استرسی پرنده گردد زیرا که ارتباط عاطفی بین گوینده و شنونده برقرار نخواهد شد.

برخی از طوطی های سبز ممکن است علاوه بر حرف زدن اقدام به جیغ کشیدن کنند و این جیغ کشیدن می تواند به علت ترس و ناراحتی پرنده و یا نزدیک شدن افراد غریبه به آن باشد، برخی فکر می کنند که طوطی های جیغ زننده قدرت یادگیری کلمات را ندارند، در حالی که این طرز فکر عملاً نادرست است زیرا دیده شده که بسیاری از طوطی های جیغ زن کلمات زیادی را فرا گرفته و تقلید کرده اند که حتی طوطی های آرام و بدون جیغ نتوانسته این کلمات را تقلید و تکرار نمایند.

قرار دادن قفس در ارتفاع ۲ تا ۲/۵ متری نوعی اطمینان خاطر به پرنده می بخشد و در این حالت پرنده می تواند مراقب همه جا باشد بدون این که خودش تحت مراقبت کسی باشد. ضمناً باید توجه کرد که قفس از یک طرف رو به دیوار باشد زیرا اگر قفس در وسط اتاق آویزان باشد، پرنده احساس امنیت نخواهد کرد و ممکن است که اقدام به جیغ کشیدن کند.

احساس آرامش در طوطی سبز

تقلید-صدای-طوطی-سبز

گاهی اوقات دیده شده که پرنده هنگامی که احساس آرامش و خوشبختی میکند اقدام به تقلید کلمات می نماید و در اوقات دیگر که احساس ترس و ناراحتی می کند شروع به جیغ زدن می نماید. اینها همه نشانه اینست که پرنده همچنان احساس آرامش ندارد و قادر به همدمی با انسان نمی باشد. چرا که طوطی پرنده ای خوددار و گوشه گیر است و مدتها طول میکشد تا آدمی بتواند اعتماد پرنده را به خود جلب نماید و نباید فراموش کرد که پرنده زمانی از جیغ زدن دست می کشد که احساس امنیت کامل کند و این امر نیازمند رفتار احتیاط آمیز و آرام با پرنده می باشد و همزمان با آن باید از هرگونه کار تحریک آمیز نظیر نزدیکی به قفس پرنده و یا تلاش برای گرفتن پرنده خودداری کرد.

پرنده دوست ندارد که کسی از نزدیک به آن خیره شود و اگر خواستید که پرنده را تحت نظر داشته باشید بهتر است که این کار را از فاصله دور انجام دهید، مخصوصاً وقتی مشاهده می کنید که پرنده ترسیده، برای آرام کردن بدان نزدیک نشوید زیرا که پرنده نمی تواند مفهوم این حرکت شما را دریابد و به جیغ کشیدن ادامه خواهد داد، برای آرام کردن پرنده بهتر است که از مسافتی دور با او سخن بگویید تا او از دور بودن شما احساس امنیت و آرامش کند و اگر دیدید که به تدریج ترس پرنده برطرف شده است، می توانید آهسته به او نزدیک شوید اگر اولین عکس العمل پرنده عقب نشینی بود ناراحت نشوید زیرا که این رفتار از دید پرنده طبیعی است و در آینده به تدریج به این نوع رفتار عادت خواهد کرد.

اگر میخواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید به شکلهای مختلف این عبارت را بیان کنید، یک بار با صدای بلند یک بار با صدای آهسته و یک بار با صدای کودک و یا هر صدای دیگر و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهمد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند.

استفاده از کلمات زشت و زننده

برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکویت را یاد بگیرد آن را در دستان به طوری که پرنده آن را ببند نگاه دارید ، سپس کلمه را به وضوح ادا کنید.کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگویید دوست داری ؟ بعد بیسکویت را به اون نشان داده و بگویید : بیسکویت .اجازه بدهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید.

از یاد دادن کلمات زشت و بد به طوطی خودداری کنید، این کار غیر اخلاقی می تواند باعث شرمندگی شما شود و ممکن است که پرنده در جمع خانواده و یا مهمانان، کلمات زشت را تکرار کرده و باعث شرمندگی و شرمساری شما گردد.

چنانچه در هنگام صبح کلمه ای را به طوطی خود یاد دادید تا هنگام شب فقط همان کلمه را تکرار کنید تا طوطی آن را یاد گرفته و تکرار کند.

سعی نکنید که همزمان بیش از یک کلمه به پرنده یاد بدهید زیرا که این کار باعث تشویش دهن پرنده خواهد شد و برای گرفتن بهترین نتیجه سعی کنید که در هنگام ادای کلمه رو در رو مقابل پرنده ایستاده و کلمه را تکرار کنید و اگر پرنده اهلی بود بهترین کار اینست که پرنده را بر روی انگشتان خود نگاه دارید و در هنگام تکرار کلمه اورا مقابل صورت خود بگیرید تا پرنده حرکت لبهای شما را ببیند.

آموزش با غذا دادن

طوطی-سبز

 

اگر شما در هنگام غذا دادن کلمه خاصی را به او یاد دهید، در هنگام احساسی گرسنگی آن کلمه را تکرار خواهد کرد تا شما به او غذا دهید و یا اگر در هنگام بیرون آوردن آن از قفس کلمه خاصی را تکرار کنید، پرنده نیز در هنگامی که تمایل دارد از قفس بیرون بیاید آن کلمه را تکرار خواهد کرد و باید به خاطر داشته باشید که هرچه پرنده گرسنه تر باشد امکان آموزش دادن او بهتر و مناسب تر خواهد بود.


 

توجه : مدت زمان لازم برای آموزش تقلید کلمات از پرنده ای به پرنده دیگر متفاوت است ولی معمولا این کار مدت هشت ماه به درازا می کشد.در مراحل اولیه ممکن است که پرنده کلمات را به صورت غیر واضح تکرار کند ، اما به تدریج نحوه تکرار آن بهتر شده و پس از مدتی کلمات مذکور را شمرده و واضح تکرار خواهد کرد و این مساله امری طبیعی می باشد.

نوشته های مشابه

‫۲۱۷ دیدگاه ها

  1. باسلام وقت بخیر ،میشه آموزش کاملتری راجب نگهداری طوطی ملنگو مولد بگذارید باتشکر

    1. سلام مهری عزیز
      بله حتما به زودی نحوه نگهداری کامل از این پرنده زیبارو درج خواهیم کرد

  2. سلام خسته نباشید قرز از مزاحمت اومدم بپرسم چرا ملنگو های من سرو صدا نمی‌کنند علتش چیه.یکیش زنه یکیش مرد.کم و کم سروصدا میکنند

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی؟
      علائمی از بیماری دارن؟ بی حالی، کم اشتهایی، کم تحرکی؟
      فضله شون چه رنگیه؟

      1. غذای خودشون رو بهشون میدم.بیحالن.کم تحرکن.فظلشون سفید و سیاست

        1. فضله ی سیاه خطرناکه و نشون میده که خونریزی توی معده و یا روده ش داره
          و یا با یه فلز سنگین مثل سرب مسموم شده
          اونو باید سریعا ببری دامپزشک

      2. تازه زنه مرده رو میزنه چشاشم کوچیکو بزرگ میشه.غذاشونو میخورن.بیماری ندارن.بی حالن.تحرکشون کمه.کم کم تحرک میکنن.فضیلشونم سفید و سیاین

        1. قبلا گفتم که نگ فضله ش نشون میده که مشکل سلامتی دارن
          از کجا میدونی بیمار نیستن؟

  3. سلام خسته نباشین من یه طوطی ملنگوخریدم نزدیک ۲ماه صاحب قبلیش ۷ماه نگهش داشته بود نه رام بود نه تغذیه خوب طوطی من میخوادحرف بزنه امانمیتونه امروزداشت باگوشیم بازی میکرد زبونشودرآورده بوددیدم وسط زبونش انگارتورفتگی داره این طبیعیه چون من تاحالازبون طوطی روندیدم یابخاطرهمین تورفتگی نمیتونه حیون بحرف بیادیاطبیعیه

    1. سلام دوست عزیز
      اون که طبیعیه
      پرنده خودش که نمیتونه به حرف بیاد
      باید باهاش تمرین کنی بهش یاد بدی که تکرار کنه کلماتو
      هرروز به مدت ۱۵ دقیقه باهاش حرف زدن رو تمرین کن
      این ۱۵ دقیقه رو تقسیم کن به بازه های ۵ دقیقه ای تا پرنده حوصلش سر نره

      1. همین کارومیکنم خودم باهاش حرف میزنم براش کلیپ میزارم ازدستم غذامیگیره امامیترسه ازدست وقتی میخوام غذابدم میگم به به متوجه میشه نمیترسه غذارومیگیره امابرای نازکردن یابیادرودست بشینه میترسه

        1. برای کاهش استرسش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش

  4. سلام
    من ی شاه طوطی دارم یک سالش باهاش تمرین هم میکنم صحبتی نمیکنه . دکتر بردمش میگه ماده دیر ب صبحت کردن میفته یا اصلا صحبت نمیکنه
    ی راهنمایی میکنید
    مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      سنش زیاده و عملا به سختی امکان سخنگو شدن تو این سن وجود داره
      شما باید آموزشای خودتون رو از سه ماهگی شروع میکردین

      1. من از چهل روزگی صحبت میکردم باهاش شروع ب ریزه خونی می‌کرد ولی الان هیچ صحبتی نمیکنه

        1. سلام دوست عزیز
          اغلب در اثر وارد شدن استرس، ترس و بیماری دیگه صدایی در نمیارن

  5. سلام خسته نباشید من دقیقا ۱۷ روزه یه ملنگو نر خریدم هفت ماهه هنوز رام و وستی نشده آیا برای آموزش دیر نیست
    و اینکه الان میتونم در قفسش باز کنم آخه میترسم افسردگی بگیره از یه طرفی ام میترسم در قفسش باز کنم یه وقت بترسه خودش رو بزنه به درو دیوار داغون کنه
    و اینکه چیکار کنم رام بشه؟؟
    ممنون میشم پاسخگو باشد‌

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش فعلا اجازه بده با محیط جدید و خود شما انس بگیره و به شرایط جدیدش عادت کنه
      اگه زیاد سرک بکشی ممکنه استرس بگیره
      آروم بشین کنار قفس بزار بهت عادت کنه
      می تونی هرروز چند ثانیه دستتو نزدیک قفسش نگهداری تا ببینه و متوجه بشه که خطری از طرفت اونو تهدید نمیکنه
      بعضی وقتا باهاش حرف بزن
      بعد اینکه یه مدت این کارو انجام دادی می تونی کف دستت یکم از غذایی که طوطیت دوست داره بریزی و بدون اینکه استرسی بهش وارد کنی آروم دستتو ببری تو قفس
      غذا تشویقش میکنه که بیاد رو دستت بشینه
      بعدا دیگه طوطی بهت عادت می کنه و خودش از تو قفس درمیاد بیرون

  6. سلام من یه ملنگو خریدم که فروشنده گفت ۵ماهشه الان یک ماه خریدیم خیلی خیلی بی صدا فقط صبح که ما خوابیم دو تا جیغ میزنه و تو قفس این ور و اونور می‌ره تا در قفس و باز کنیم بیاد رو قفس راه بره هر کاری هم میکنیم دستی نمیشه میریم طرفش فرار می‌کنه یه جا مخفی میشه دیگه بیرون نمیاد تا بزور بیاریمش بیرون هیچی هم به جز تخمه نمیخوره واقعا نمی‌دونم چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید و این که با این همه ساکت بودنش به حرف میوفته یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      تنها تخمه بدی بهش به مرور کبدش چرب میشه
      باید غذای مخصوص از برندهای خارجی تهیه کنی و با مولتی ویتامین تقویتش کنی
      هنوز به تو و محیط جدید عادت نکرده این رفتار رو داره
      روزانه بذار سه ساعت بیرون از قفس باشه تا با همه چی انس بگیره
      به مرور روزانه ۱۵ دقیقه در سه بازه ۵ دقیقه ای بهش آموزش بده از کلمات ساده شروع کن تا زودتر یاد بگیره
      برای دستی شدن هم غذایی که دوس داره رو دستت بذار بده بخوره

  7. سلام من ۵ ماه هسته یک شاه طوطی خریدم میاد روی دستم سوت می‌زند ولی حرف نمیزنه باید چه کار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خودتون باید آموزش بدین روزانه ۱۵ دقیقه در سه تا ۵ دقیقه مجزا باهاش حرف بزنید
      خود به خود که سخنگو نمیشن نیاز به تکرار و تمرین شما هست

    2. سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون
      من سه هفته هست که طوطی ملنگو خریدم ۹ماهشه و نرم هست خیلی تخمه میخورد من کم کم از غذاش حذف کردم چون میگن کبدش چرب میشه و اینکه ارتفاعش یک مترو نیمه پشتشم دیوار کنار گلامه از آشپزخونه صداش میکنم باهاش حرف میزنم گاهی ی جیغ میزنه وقتی میرم آب عوض کنم یا دونشو تمیز کنم عقب نشینی می‌کنه دستمو نزدیکش میبرم دهنشو باز می‌کنه آنقدر که من میترسم گاز بگیره چیکار کنم حداقل یکم دستی بشه

      1. سلام دوست عزیز
        چون تازه خریدین فعلا این رفتار طبیعی هست
        و از حرکت دستتون میترسه و بهش استرس وارد میشه که میخواد گاز بگیره
        بهش دو قطره گلاب بده بخوره تو کاهش استرسش خوبه

  8. سلام من یک طوطی ملنگو دارم. شش ماهه بود خریدم نر هست و همیشه بیرون قفس روی قفس میشینه آزاده الان یک سالشه فقط کلمه ی مامان رو کمی یاد گرفته است. به حرف میاد یا نه بیرون قفس آزاد باشه یا درون قفس بزارمش که به حرف بیاد

    1. سلام دوست عزیز
      چون یکسال داره و سنش زیاده به سختی این امکان فراهمه

  9. سلام وقت بخیر
    من یه شاه طوطی دارم و چطور سن و جنسیت رو بفهمم
    هنور طوق دور گردن نداره

  10. سلام. ممنون بابت متن کاملی که گذاشته بودین. من یه ملنگو دارم که از دوهفتگیش دارمش. الان تقریبا دو ماهه س. از چه زمانی میتونه صحبت کنه؟ و اینکه وقتی منو میبینه و یا صدامو میشنوه جیغ میکشه و هیجان زده میشه. ازقفس میارمش بیرون میاد رو شونه م میشینه و هروقت اسمشو میگیم بازم جیغ میکشه. به نظرتون میخواد حرف بزنه یا از چیزی ناراحته؟ دون خوردنش رو هم تقریبا ده روزی هست که به سختی شروع کرده. هنوز کامل بلد نیست. نمیدونم چیکار باید بکنم درمورد دونخور کردنش. دوتا عروس هلندی داشتیم گذاشتیم پیشش یه کمی از اونا یاد گرفت.

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون بابت حسن توجهتون
      ملنگوهارو میتونید از سه ماهگی تا ۶ ماهگی برای سخنگو شدنشون تربیت کنید
      جیغ زدن هعم دلایل مختلفی داره که یکی از دلایل اصلیش ترس هست
      برا دونخور شدنش هم بهتره از نرمیجات اول شروع کنی بعدش رفته رفته دان رو در اختیارش قرار بدی

  11. سلام وقت بخیر
    من یه شاه طوطی دارم حدوداً ۵-۶ سالشه، تا ۱ سال پیش خوب حرف میزد ولی گربه اومد سمتش و شوکه شد و ازون موقع به بعد دیگه حرف نمیزنه، بعضی از صداهارو تقلید میکنه ولی صحبت نمیکنه، امکان داره دوباره به حرف بیافته؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ترس یکی از اصلی ترین دلایل سکوت در پرندگان هست
      اگه صداهارو تقلید میکنه به مرور هم حرف میزنه نگران نباش

  12. سلام ممنونم از مطالبت خوبتون
    من یه طوطی ملنگو ۱ماهه خریدم (سرلاکی)
    هیچ جا نوشته نیست کدوم طوطی بهتر حرف میزنه ،ماده یا نر؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      در کل در بین پرنده ها نر حالت موزیکالی داره

  13. سلام من طوطی ملنگو دارم نمیدونم چند وقته تازه خریدار فقط نمیدونم چرا بجز موقع خوردن و خوابیدن همش از سقف قفس آویزان مثل خفاش.توی همون حالت یه سری چیزارو بصورت گنگ تکرار میکنه و با دقت به کلمات گوش میده.مشکلی نداره به نظر شما؟

      1. مرسی.فک کنم صاحب قبلیش بدونه قفس نگهداریش میکرده.با تشکر از راهنمایی شما.بنظرتون باهاش کار کنم حرف زدن یاد میگیره؟بنظر خودم که با دقت گوش میده به کلمات و سعی در تکرارشون داره

        1. خواهش میکنم . بذارید آزاد باشه به مرور شما هم عادت میکنید به حضورش فقط اشیایی که میتونه ببلعه رو جمع اوری کنید . سنش رو میدونید ؟ پرنده باهوشیه

        2. سلام سنش رو شک دارم دور گردنش یه حلقه سبز کمرنگه ولی زیره نوکش سیاه نشده نمیدونم نره یا ماده سنشم شک دارم.کلا یکهفته باهاش دالی دالی کردم امروز تونست بگه دالی.خیلی باهوشه و دقتش زیاده ولی رو سنش شک دارم.احساس میکنم وقتی داخل قفسه بیشتر سعی در تمرین و تکرار کلمات داره

        3. سلام. این کار نیاز به مداومت و صبوری داره به مرور با عادت به شما سخنگو میشه

      2. سلام من یک هفته میشه یک طوطی ملنگو خریدم که سه ماهشه ولی جسش به ملنگو نمیخوره نوکش خیلی بزرگه و نارنجی هست بالایی هم پایینی مثل شاه طوطی اما رو بالش پر قرمز نداره طرف هم میگه ملنگوی هلندی هست اینا از ملنگو های دیگه بزرگن آیا اون طوطی چی هست

        1. سلام دوست عزیز
          من چون از نزدیک ندیدمش نمیتونم تشخیص دقیقی داشته باشم

        2. من دلیلش میدونم وببخشید که دخالت کردم فقط جهت اطلاع بگم طوطی تون ملنگو هستش چون جوجه هستش نوک زیرش مثل بالا نارنجی هستش و نکته دیگه این که شاه طوطی دوماه سن داشته باش دوطرف بالش لکه قرمز داره من خودم ملنگو داشتم والانم شاه طوطی دارم ۳ساله پرنده شما ندید وبدون شک میگم ملنگو هستش دکتر هم نیستم پرنده باز هستم وعاشق پرندها و تحقیق زیاد میکنم راجب پرنده ای که دارم امیدوارم بدردتون خورده باش صحبت هام

        3. سلام دوست عزیز
          ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین
          موفق باشید

  14. سلام
    من قریبا ۲ ماه میشه ۱ جفت طوطی برزیلی خریدم . از بیرون قفش غذا دستم میگیرم میان ازم میگیرن ولی رو دستم نمیان و میترسن یکم
    چیکار کنم اهلی بشه

    1. سلام. طوطی شما دقیقا چند ساله است؟
      آیا از سلامت روحی و جسمی کافی برخوردار است یا خیر؟
      از چه نژادی بوده و آیا اصلا آموزش پذیر هست؟
      آیا پیش از این که به دست شما برسد آموزش دیده؟
      اگر قبلا کسی به او آموزش داده با او بد رفتاری شده یا خیر؟

      1. حدودا ۷الی ۸ ماهه هستش
        نژاد صورت هلویی هستش . جفت هستن .
        خیر قبل از من دست کسی نبوده و اموزش هم ندیده از مغازه دار خریدم .
        رفتار بدی هم با انها نشده و کاملا سرحال و شاداب هستن
        ولی اهلی نمیشن و رو دستم نمیان وبی غذا بگیرم میان که بگیرن ازم

        1. سلام یه مدت باید صبوری کنید تا بهتون عادت کنه

        2. سلام خسته نباشید
          من دوتا ملنگو سبز دارم دوماهشه
          آیا دوتا ملنگو حرف میزنن؟

        3. سلام دوست عزیز
          ممکنه توجهشون معطوف بشه به همدیگه

  15. سلام وقت بخیر
    یه شاه طوطی نز هست واسه فروش دوسالشه و اهلی هست میاد رو دست میشینه اما سخنگو نیست ایا به مرور زمان باهش کارشه امیدی هست یاد بگیره و سخنگو بشه

  16. ببخشید ما ی طوطی خریدیم الان ۳ ماهیت هست خیلی وحشی‌ شده همش چنگ میزنه باید چکار کنیم

    1. مشکلی نیست ، تحمل کن ! هر چقدر اون چنگ بزنه شما دستتو بکشی بیشتر خوشش میاد و بیشتر تکرار میکنه

  17. سلام
    من ۱ هفته ای میشه ۱ جفت طوطی برزیلی خریدم . ولی با دستم غذا میدم نمیگیرن ازم و هنوز نزدیک نمیشن میترسن
    طبیعیه؟
    چقدر طول میکشه رام بشن؟

    1. سلام بله طبیعیه . مشخص نیست بسته به رفتار شما و آرامش محیط متفاوته

  18. سلام من یه. ملنگو دارم ۶ماهشه از دست غذا میگیره بد فرار می‌کنه همش رو قفسه هیچ صدای نداره صبحها یچیزی بلغور می‌کنه نزدیک نمیشه بهم

  19. سلام ، ببخشید من چند روزه یک جفت طوطی برزیلی خریدم . اما نزدیکشونم که میشم میترسن و میرن گوشه قفس . باید چیکار کنم سریع اهلی شن . ۴ الی ۵ ماهشونه

    1. سلام
      صبور باش کمتر نزدیک بشو تا محیط رو بشناسن
      به هیچ وجه قفس رو جابجا نکن

  20. سلام ببخشید طوطی برزیلی صورت هلویی توانایی حرف زدن در حد چند کلمه رو دارند؟!

    1. با تمرین و تکرار میشه
      اما خیلی واضح نخواهد بود
      بهتر که اموزش جوجه رو از سه ماهگی شروع کنی

  21. سلام من الان یک ماه هست یک ملنگو نر که ۱ساله هست خریدم هیچ صدایی از خودش در نمیاره ولی میاد روی دست میشینه اثلا میتونه به حرف بیاد ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  22. سلام شاه طوطی نر خریدم خیلی اهلی ست فکر کنم ۵ سالشه آیا اگه باهاش کار کنم حرف میزنه ؟

  23. سلام وقتتون بخیر، غرض از مزاحمت من یک ملنگو خریدم ۳ ناهش بود الان تقریبا یک ماه و نیم پیشمون هست پیشمون میاد و رو دستمون میاد و از دستمون غذا میخوره ولی نمیتونیم بغلش کنیم یا نازش کنیم میخواستم بدونم طبیعیه و رمان میبره و اینکه آوای کلمه ها رو تکرتر میکنه هنوز برای صحبت کردن زوده؟ ممنون از شما

    1. سلام
      اصراری به همچین کاری نداشته باشید که ازتون فراری میشه
      بله مشخصا مشکلی نداره ، تو غریضه و سیستم این پرنده چیزی به عنوان بغل کردن تعریف نشده ! ممکنه کم کم بیخیال ترس بشه و اجازه ی اینکارو بده ولی اصلا اصرار نداشته باشید
      موارد گفته شده در این پست رو برای اموزش صحبت کردن بخونید
      امکان صحبت کردن این پرنده ها کمه ولی خوب شاید یکی دو کلمه یاد گرفتن

  24. سلام وقت بخیر من ۳ماهه یه شاهطوطی نر خریدم که ۶ماهه بود.الآن ۹الی۱۰ ماهه است.ولی اصلا اهلی نمیشه.
    باما ارتباط نمیگیره.شدیدا از دست میترسه و جیغ میکشه وقتی نزدیکش میشیم.صبح تاشب روی قفسش نشسته.اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

  25. یک جفت ملنگو مولد دارم که تازه خریدم نره صاف هستش و ماده پرهای سینه اش کنده شده صاحب قبلیش گفت به دلیل مستی بودنش هست این حرف درسته یا طوطی مریض شده ؟
    طوطی ماده خودش تو روز شاید یه زره سیب یا هویچ بخوره چیز دیگه ای نمیخوره و نر میخوره و تو دهن ماده هم میزاره ماده مشکل داره یا نه؟ و این کار خوبه اشکال نداره ؟

    یه سوال دیگه هم داشتم این پرنده های من ملنگو ها اهلی نیستن و از آدم خیلی میترسن براشون تاب و … بگیرم یا نه
    و محل نگهدارتشون تو اتاق خواب کم رفت و آمد باشه یا تو پذیرایی که رفت و آمد زیاد باشه تا به آدم عادت کنه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. تغذیشون چیه ؟ به غیر از میوه چه چیزی براشون گذاشتین ؟ ریختن پر های سینه یا به خاطر تخم گذاری قبلی بوده یا هم کمبود کلسیم یا ویتامین داره
      تغذیشو کامل توضیح بدین . قفسشون بزرگ باشه تاب و اسباب بازی بذارید براشون ولی پلاستیکی نباشه
      توی اتاق کم رفت و امد باشن

  26. سلام من ۳ روزه که یک جفت ملنگو مولد گرفتم که ۳ سالشونه و اصلا اهلی نیستن و صاحب قبلیش میگفت ازشون جوجه گرفته و مانگو وحشی فقط جوجه میده ملنگو اهلی نمیده این حرف درست است ؟
    بعضی وقت ها زیاد جیغ می‌زنند و بین جیغ زدن کلمات بیا . مامان بیا . سلام. رو به طور غیر واضح میگن امکان داره به طور واضح حرف بزنن یا کلمه های دیگر را هم یاد بگیرن ؟
    فصل جفت گیریشون کی هست ؟

    1. سلام پرنده اهلی اگر تنها باشه با صاحبش خو میگیره و ممکنه با جفتش خو نگیره . میتونید باهاشون تمرین کنید احتمال اینکه این کلمات رو واضح بگن هست اما سنشون برای یادگیری زیاده

  27. سلام برای اهلی کردن پرنده بهتره که بالهاشو کوتاه کنم تا نتونه پرواز کنه؟ اینجور اهلی تر نمیشه؟

    1. سلام
      خیر همچین توصیه ای نمیشه
      باید باهاش بسازی ، مخصوص با پرواز کردنش

  28. سلام من یه ملنگو سبز خریدم یکسال سن داره سلام کنم براش سوت میزنه ولی چیزی از دستم نمیگیره یکساله توانایی حرف زدن داره یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید ؟برم نزدیکش میره

    1. سلام
      اگه تازه گرفتی ازت میترسه و طبیعیه
      طول میکشه بهت عادت کنه
      برای حرف زدن هم اصولی باید اموزش بدی بهش
      البته سنش بالاست ، اموزش بهتره در ۴ ماهی صورت بگیره ، بازم میشه یاد بگیره ولی زمان بر هست

  29. سلام و عرض ارادت..لطف میکنید بفرمایید چه نوع اسباب بازی برای طوطی ملنگو تهیه کنم..سپاسگزارم

    1. توپ، تاب، نردبان، زنگوله و …
      مغازه های پت فروشی دارن

  30. سلام من میخوام یه طوطی ملنگو بخرم که به خودم عادت داشته باشه چند ماهه خوبه
    وچطور دستی اش کنم

  31. ما یه طوطی سه چهار ماه خریداری کردیم تقریباً دوهفته هست که پیش ما هستش ولی حتی یک صدای کوچیک هم از خودش در نمیاره آیا این طبیعی هستش؟

    1. مدتی طول میکشه تا به محیط جدید عادت کنه
      بهتر که دور و برش رو خلوت کنید تا استرس کمی بهش وارد بشه و فقط یک نفر باهاش ارتباط برقرار کنه
      تا زمانی که به اون یک نفر عادت نکرده ، بقیه اعضای خانواده دور باشن
      توی اتاق خلوت نگهداری کنید که کمترین رفت و امد باشه

    1. اگر قبلا بهشون اموزش داده باشن میشه وگرنه باید تمرین کنید
      باید روزانه دو سه ساعت باهاش تمرین کنید

  32. سلام وقت بخیر من یه ملنگو خریدم حدود ۲ هفتس فکر میکنم ۲ سال سن داشته باشه نر هست بی نهایت دستی و رامه و به شدت منو دوست داره هرجا میرم دنبال من میاد به من بوس میده سوت میزنه بچلونمش کاری نمیکنه ولی حرف زدن بلد نیست بنظرتون باهاش کار کنم نتیجه میده یا اصلا دیگه واسه یادگیری مناسب نیست ؟

    1. تلاشتون رو بکنید ، اگه قبلا اهلی شده باشه و بهش کلمه یاد داده باشن ، دوباره یاد میگیره
      با پرورش دهنده قبلیش هم در ارتباط باش تا پرنده رو بهتر و بیشتر بشناسی

  33. سلام وقت بخیر شاه طوطی من حدودا ۵ ماهشه چند روزی هستش که خیلی پر ریزی داره طبیعی هستش یا مشکلی داره ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. احتمالا پرهای دوره بلوغش داره رشد میکنه
      به تغذیه اش رسیدگی کنید
      غذاش پروتئین زیادی داشته باشه

  34. سلام میخوام طوطی بخرم. کوچکتر از یک سال نیافتم. یک سال همیشه به حرف بیارم؟

  35. سلام من یه شاه طوطی ماده دارم حدودا ۴ ماهه هستش
    آیا پرنده ماده هم سخنگو میشه یا نه وحدودا چندماه طول میکشه تا یاد بگیره ممنون میشم پاسخ بدین

  36. سلام من یه شاه طوطی ماده دارم حدودا ۴ ماهه هستش
    آیا پرنده ماده هم سخنگو میشه یا نه وحدودا چندماه طول میکشه تا یاد بگیره ممنون میشم پاسخ بدین

    1. ماده هوش ضعیف تری نسبت به نر داره و باید تلاش بیشتری برای سخنگو کردن انجام بدی

      1. من یک طوطی ملنگو ماده دو ساله دارم که حدودا بیش از ۱۰۰کلمه و ۲جمله ۴ کلمه ای فرا گرفته اما یک نر دوساله هم دارم که بیشتر از ده کلمه یاد نمیگیرد

  37. سلام خسته نباشید من طوطی ملنگو رو چه زمانی از مادر جدا کنم بهتره الان ۵۳ روزه هست چطور بهش سرلاک بدم که بهم عادت کنه مرسی بابت جوابتون

    1. اگر کاملا پر دار شده و میتونه غذاشو بخوره می تونی جدا کنی
      ولی اگه هنوزم توسط پدر و مادر تغذیه میشه نیازی به جدا کردن نیست فعلا

  38. سلام، آیا تفاوتی در قدرت حرف زدن ملنگو نر و ماده هست؟؟ یا بازی کردن و شیطنت و رفتار دوستانه شون؟؟ هیچ کجا مطالبی در این مورد ندیدم

    1. طبیعیه که پرنده نر هوش و بازیگوشی بیشتری نسبت به ماده داره

  39. سلام
    متن این مقاله خیلی خوب هست
    اگه میشه راهنمایی کنید که شاه طوطی در ماه مختلف یا در سال مختلف بهترین وزن که باید داشته باشد چه وزنی هست…
    من شاه طوطی پنج ماه دارم.خیلی کم خوراک شده وزن پرنده هم حدود دویست بیست تا دویست سی گرم می باشد.

    1. اگر اشتهای خوبی نداره و بی حاله
      حتما مریضه و باید به دامپزشک مراجعه بشه

  40. سلام ملنگوی من داخل قفس بیتابی میکنه و خیلی بازیگوشی میکنه ایا این طبیعیه؟ناگفته نباشه که موقع غذا خوردن میره تو قفسش وقتی سیر شد میاد بیرون و میره یجای بالا مستقر میشه

    1. طبیعیه نگران نباشید
      حتما براش اسباب بازی بخرید و خودتون هم زیاد باهاش سرگرم بشید تا احساس تنهایی نکنه وگرنه افسردگی میگیره

    1. به یک پرورش دهنده با تجربه طوطی سانان مراجعه کنید.

  41. سلام من دوتا طوطی ملنگ دارم اما نره با ماده نمیسازه و نره نمیزاره ماده غذا بخواره و نره خیلی وحشی هست پای ماده رو گاز میگیره همش هم دنبال راه فرار هست
    من الن ماده رو اوردم بیرون و خیلی بازی میکنه و اینکه نمیدونم چند ماهش هست و عادی هست که دم ملنگوی ماده کوتاه باشه .
    از اول که اردمش بعد دو ماه اهلی شد و صبح ها صحبت میکنه من ۶ ماه هست دارمش و بیچاره ماده اونقدر لاغر شده که همش میترسم بمیره

      1. سلام من حدود ۴ روز‌میشه یه طوطی ملنگو خریدم اما تو قفسش مدام میچرخه حالت پشتک آیا این عادیه ؟

        1. شاید داره بازی میکنه
          با پرورش دهنده قبلی هم صحبت کنید که ایا قبلا هم این رفتار رو از خودش نشون میداده یا نه

        2. احتمالا میخواد بیاد بیرون من شاه طوطی دارم تقریبا کل روز آزاده شبا که در قفسش و میبندم میاد رو سقف بصورت وارونه بنظر من عادیه

  42. سلام من یه طوطی ملنگودارم ۲ماه که خریدمش وبهم گفتن که ۴ماهش هست دیروزلزسمت چپ سینش خون می اومدنمیدونم چیکارکنم ؟¿؟¿؟¿

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا درمانش کنید و حتما قضیه رو برای فروشنده توضیح بدید در صورت بیمار بودن پرنده ، مرجوعش کنید.

  43. سلام خسته نباشید من یه ملنگو صبح ۳ماهه خریدم
    برای اموزشش چندماه باید وقت گذاشت که دستی و سخنگو بشه
    و این که موارد مهم اموزش دستی شدنو برام بگین ممنون میشم

    1. به تلاش شما بستگی داره بین دو الی سه ماه کاملا دستی خواهد شد و چند تا کلمه هم تقلید خواهد کرد
      باز هم تاکید می کنم که نحوه اموزش و تلاش شما بستگی داره
      مقاله رو کامل بخونید اموزش داده شده

  44. سلام وقت بخیر من ی طوطی شاه طوطی دارم هشت ماه هستش دوهفته که خریدمش رو دست میاد بوس میده ولی گاز هم می‌گیره اولش بعد چیکار کنم و ی سوال دیگه تو سن هشت ماهگی میشه به حرف بیارمش یا لطفآ ی راهنمایی کنید ممنون میشم و زیاد هم غار غار میکنه

    1. ابتدا باید ارامش رو برای طوطی فراهم کنید یعنی هم به شما و هم به محیط جدید کاملا عادت کنه و هیچ گونه استرسی نداشته باشه ، بعدش می تونید اموزش رو از یک کلمه ساده شروع کنید.
      اصلا سعی نکنید با زور بگیرید و حتما یک اتاق رو در اختیارش بذارید تا ازادانه پرواز کنه

  45. سلام من نزدیک به یک سال و نیمه یه طوطمی ملنگو نر خریدم حدودا دوسال داره اصلا حرف نمیزنه یعنی خودم به خاطر کنکور وقت اموزش نداشتم و اینکه گاز نمیگیره و دستی نیست از بقیه خانوادم میترسه با دست بهش غذا میدم و نزدیکش میشم نمیترسه حدودا سه ماهه طوق گردنش دراومده خیلی سرحال و باهوشه امکانش هست بگید چطور دستیش کنم و حرف زدن بهش یاد بدم؟

    1. سلام
      سنش زیاده سخته یکم دستی کردن و بخصوص حرف یادگرفتن !
      اما باز سعی کنید بیشتر رو دستتون غذا بدید بهش، دستتون رو نوک بزنه هم دستتون رو نکشید ، اجازه بدید بیشتر تو خونه ازاد باشه ، هیچکسی نباید دنبالش کنه و … اینجوری امکانش هست که دستی بشه
      صحبت کردن هم روی ۵ بار ، هر بار ۱۰ دقیقه باهاش رو فقط یه کلمه کار کنید ، رخ به رخ ببینید تاثیری خواهد گذاشت یا خیر

      1. سلام یه طوطی ملنگو نر یک سالع خریدم سمتش میرم یا غذا بدم یا میترسع یا دور میشه یا گاز میگیرع حالت تهاجمی میگیرع و اینک صدای هم نوع خودشو میزارم دیونه میشه و اینک همش سغی میکنه از قفس بیاد بیرون چکار کنم رام بشه و اینک از الان میشه سخنگو بشه باهاش کار کنم؟

        1. سلام
          چه مدته داریش ؟
          سنش زیاده باید زودتر برای سخنگو کردنش تلاش میکردی
          ولی الان هم شروع کن مشکلی نداره

  46. سلام.وقت بخیر.برای درمان سینه کاردی طوطی کوتوله چه چیزی باید به طوطی بدهیم؟؟

    1. سلام
      بهتره ببرید دامپزشکی
      اول باید دلیلش مشخص بشه بعد درمان شروع بشه
      این عارضه بیشتر در طیوری اتفاق میفته که از نظر تغذیه ضعیف هستن
      استفاده از جیره غذایی مفید همراه با میوه ها ، مولتی ویتامین و کلسیم به صورت کف دریا یا سنگ مینرال در درمان اون تاثیر گذار .
      اگر بیماری دلیلش بیماری های گوارشی باشه ، اول خودش رو در تغییر فضله و … نشون میده و بعد این عارضه رو میده اونم باید درمان خاصی خودش رو بگیره .
      در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید

  47. سلام خسته نباشید.من یک طوطی کوتوله دارم،زیاد سرحال نیست ولی یه صدای طوطی از اینترنت گرفتم هرموقع براش پخش میکنم خیلی سرحال میشه و شروع میکنه به بازی کردن.اشکالی داره اگه صدا رو چند باری در طول روز براش پخش کنم؟؟

    1. بهتر نیست براش یک جفت بخرید تا از تنهایی در بیاد؟

  48. سلام من امروز یه ملنگو نر خریدم رام نیست ولی اصلا جیغ نمیزنه دلیلش نمیدونید چیه حتی زمانی که تو دستم گرفتم برای چیدن بالش اصلا جیغ نمیزد

    1. سلام
      یکچا چندین شووک بهش وارد کردید الانم ترسیده که جیک نمیزنه !
      چیدن بال شوک زیادی بهش وارد میکنه و باقی شوک رو هم تغییر مکان وارد کرده
      زیاد کنارش باشید بعد مدتی خوب میشه ، اگه به حال خودش ول کنید بعد مدتی افسرده میشه و تلف میشه

  49. سلام خسته نباشید من یک شاه طوطی دارم الآن یه دو سه ماهی هست که کنارمه با هم دوستیم می‌زاره که با دست نوازش کنم اما اصلا رو دستم نمیاد چیکارکنم؟حتی میاد با موهامم بازی می‌کنه اما رو دستم نمیاد؟
    سوال دوم درست می‌فهمه معنی کلمات رو ولی اونارو اصلا تقلید نمیکنه مثلا هر وقت می خوام بیارمش بیرون بهش میگم می خوای بیای دد می‌فهمه سریع میاد بالای قفسش که بیاد بیرون یا می‌دونه سیب چیه یا گوشی خیلی دوست داره هروقت بهش میگم بیا اینجا بهت فیلم نشون بدم سریع میاد ولی اصلا تقلید نمیکنه یا نمیگه اینو می خوام چیکار باید انجام بدم؟

    1. سلام
      برای اینکه روی دستتون بیاد
      باید اینقد توی دستتون بهش غذا بدید و کلمه بیا رو دستم رو تکرار کنید تا براش عادت بشه
      برای اموزش حرف زدن هم باید طبق اموزش های داخل مقاله عمل کنید.

  50. سلام . من نزدیک سه ماه طوطی ملنگو خریدم و موقع خرید دامپزشک گفت جوجه امساله. ولی بعد از گذشت سه ماه هنوز از ما می ترسه. بالای قفسش بازه و هر روز صبح باز میکنم و میاد تا شب بالای قفس میشینه ولی اصلا صدا نداره. خیلی آرومه ولی بعضی وقتا میزارم بالکن چند تا صدا درمیاره. به نظرتون چکار کنم تا به ما عادت کنه. ممنون از لطفتون

    1. به مرور زمان عادت میکنه
      اب و دانش رو مرتب بدید و اصلا با صدا یا حرکاتتون نترسونیدش تا اعتمادش رو نسبت به شما از دست نده

  51. سلام
    من هشت ماهی میشه که یه طوطی ملنگوی نر خریدم الان یک سالشه از دست میترسه خیلی با دست بهش غذا دادم چی کار کنم کاملا رام بشه.یه سوال دیگه هم داشتم الان من دو کلمه رو باهاش کار می کنم اگه روزی چهار جلسه باهاش کار کنم سه ماهه به حرف میاد

    1. سلام
      باید بیشتر باهاش مهربون باشید ، نوک میزنه ؟ اگه میزنه عکس العمل شما بهش چی هست ؟ زیاد تو قفس هست ؟
      خونه شلوغه ؟ موارد زیادی میتونه باعث عدم دستی شدنش بشه.

      بله کار بکنید ولی زمان رو نمیشه گفت ، روزی ۵ سری باهاش کار کنید هر سری ۵ دقیقه

  52. سلام وخسته نباشین.میبخشین ملنگو من طوق های صورتی و ابیش هم دور گردنش داره یعنی بیشتر از سه سال سن داره.میخواستم‌ببینم سن یادگیری برای حرف زدن کی هست؟

    1. بهترین سن بین دو ماهگی تا یکسالگی هست
      نشانه های تشخیص سن قطعی نیستند بهترکه با کمک متخصص سن قطعی اون رو تشخیص بدید

  53. سلام مطالبتون عالیه
    ما یک طوطی ملنگو یکماه قبل خریدیم گفتن ۴ ماهه ست ولی مطمئن نیستم خیلی شیطون و بازیگوشه! ۶ روز قبل یک چشمش یکم تغییر کرد و احساس کردم پلکش ملتهب شده! طوریکه شب دوم بیشتر مدت همون چشمش لسته بود! بردیم دامپزشک گفت عفونت باکتریایی شده و قطره چشمی و پماد ویتامین A و یک قرص داده که داخلش آبخوریش!بریزیم! ولی متاسفانه بعد از ۴ روز هنوز بهتر نشده و اشتهاش هم کم شده! لطفا راهنماییم کنید
    و یک سوال دیگه اینکه اگه درب قفس رو باز بزاریم بیاد بیرون میتونه پرواز کنه؟ موقع خرید فروشنده ۴ تا از پرهای هر بالش رو قیچی کرده

    1. سلام
      در مورد پرواز که خیر ، بالش رو چیده نمیتونه پرواز کنه
      در مورد چشمش هم دامپزشک رو عوض کنید و داروهایی که بهش داده شده ببرید به دامپزشک جدید نشون بدید (ترجیحا دامپزشک حیوانات خانگی) قطره های مختلف تاثیرات مختلفی دارن و اگه قطره ی نادرست استفاده بشه ممکنه سبب افزایش فشار چشم و مشکلات ناشی از اون بشه
      متاسفانه نمیشه قطره ای معرفی کرد چون اشتباه در انتخاب قطره جبران ناپذیره ، باید دامپزشک کمک کنه

      1. ممنون از راهنماییتون! متاسفانه دامپزشکش رو هم عوض کردیم گفتن داروهاش قوی بوده و تاثیر نزاشته داروی جدید شروع کرده قطره خوراکی داده داخل آبخوری و پماد جنتامایسین چشمی داخل چشمش ولی باز هم بعد از ۳ روز تغییری در روند بهبودیش ایجاد نشده! نگرانم برای بیناییش مشکلی پیش بیاد!

        1. به درمان ادامه بدید ان شا الله خوب میشه

  54. سلام من یک طوطی ملنکو خریدم حدود۲ماه روی دستم میاد نازش میکنم ولی غذا نمیخوره و هرچی باهاش حرف میزنم حرف نمیزنه اصلا هیچی و جیغ هم نمیکشه فقط موقعه ترس جیغ میکشه بوس میده حدود۶ماهشه نر هستش هنوز ولی ریشاش در نیومده خیلی کم تازگیم دم هاشو گنده و داره کم کم در میاد دمش و خیلی کنجاو داخل مغازه نگهش میدارم مشکلی نداره؟

    1. سلام
      داخل مغازه ممکنه سرو صدا و رفت و امد زیاد باشه و در نتیجه عادت کردن به شما سخت میشه
      بهتره محیط کم صدا و ارومی باشه
      کم کم عادت میکنه بهتون

  55. سلام
    من یک شاه طوطی ماده دارم یک سال ونیم سن داره
    چه شکلی میتونم به حرف بیارمش
    لطف کمکم کنید

    1. یک سال و نیم دیر برای اموزش
      می تونید باهاش حرف بزنید و تمرین کنید

  56. سلام من یک طوطی ملنگو خریدم دو روزه فروشنده گفتن ک ۵ ماهه اس ولی فکر میکنم بزرگتره و اینک دورروز اصلا هیچ صدایی نداره و خیلی میترسه و نمیتونم حتی نزدیک قفسش شم
    میشه راهنمایی کنید

    1. به مرور زمان به محیط عادت میکنه
      نیاز به هیچ کار خاصی نیست ، فقط اب و دانش رو بدید و مدتی کنار قفسش بشینید تا بفهمه که براش خطری ندارید

      1. سلام من دوماهه ی ملنگوی شیش ماهه خریدم اصلا ب آدما عادت نداره همش می‌ترسه ازمون تحقیق کردم متوجه شدم پرورشی نیستن خیلی از ملنگوها و روی درختان ی قسمت خاصی از تهران چسب میریزن و این جوجه هارو میگیرن….اصلا تو این دوماه صداش در نیومده یبارم جیغ نکشیده خیلی شیطون و باهوشه درقفسشم همش بازه چیکار کنم ی جیغ بکشه لااقل😑

        1. 😅
          احتمالا ماده است، حتما توی دستتون بهش غذا بدید و ساعات زیادی از روز رو کنار قفسش بشینید و باهاش حرف بزنید
          به مرور زمان به شما عادت میکنه و یا می تونید کلیپ سایر ملنگو ها رو براش پخش کنید ببنیید واکنشش چیه

  57. سلام من۴ماه هست یه طوطی ملنگو خریدم.گاز میگیره حرف نمیزنه رو دستم نمیاد نزدیکش میری قفس رو دور میزنه.شوهر طوطی را با دستکش میگیره سیب جلو نوکش میزاره توسینش نگه میداره من کلی نازش میکنم گاز نمیگیره .غیر این شرایط طور دیگه ای نمیزاره دست بهش بزنیم

    1. سلام
      رفتار شما با پرنده اصلا مناسب نیست
      هر با که با دستکش و به زور میگیریدش بیشتر میترسه ! گاها باید اجازه بدید بیاد بیرون
      با دست اصلا نگیریدش ، برای این که بتونید نوازشش کنید کمی صبور باشید بهتون عادت کنه بعد
      زمان بیشتری رو بهش سربزنید در طول روز و بیشتر باهاش صحبت کنید
      اگه میخواید صحبت کنه باید رخ به رخ بهش صحبت کردن یاد بدید
      اینجوری کم کم بهتون عادت میکنه و خودش میاد رو دستتون
      (اون غذایی که خیلی دوست داره رو کم دستتون بزارید و بهش بدید ، حتی اگه بهتون نوک زد ، جای نوک هم خون اومد نباید عکس العمل نشون بدید ! برای رام کردن تمامی حیوانات وحشی باید در مقابل رفتار اون ارامش داشت ! مثل رام کردن اسب و گاو وحشی ! )

  58. سلام من یه شاه طوطی نر خریدم ک هنوز طوق گردنش کامل نشده فروشنده ضمانت ۸ کلمه صحبت داده ولی خب الان ۳ روزه ک اوردیمش(رو دست میاد از دهنم غذا میخوره اصلا جیغ نمیزنه ) ولی یه کلمه هم نگفته نظرتون چیه راجبش

  59. سلام ببخشید من تازه یه طوطی ملنگو خریدم واقعا نمیدونم چیا بهش ندم ک اتفاقی براش نیفته لطفا راهنمایی کنید

    1. این غذاها رو بدید:
      انواع دانه ها مثل شاهدانه ، کتان ، ارزن ،افتابگردان، هفت تخم و…
      میوه و سبزیجات خرد شده مثل خیار هویج سیب گلابی موز توت فرنگی هنداونه خربزه و…
      تخم مرغ اب پز ، سینه مرغ اب پز شده ، سیب زمینی پخته له شده و…
      مولتی ویتامین و پلت مخصوص طوطی

      این غذاها ممنوع
      شکلات
      چیپس و پفک
      غذاهای شور
      غذاهای چرب
      برنج پخته شده

  60. ممنونم از پاسخگویی شما
    از دستم غذا میگیره ولی روی دست نمیاد، یک سوال دیگه هم داشتم، توی ظرف ابخوریش آب تنی میکنه(کوچک هست)، هرچه ظرف بزرگتر میگذارم توی ظرف جدید اب تنی نمیکنه

    1. سلام
      براش یه ابخوری دیگه بزارید ، ابتنی در ظرف ابخوری و بعد اب خوردن از اون امکان ابتلا به بیماری ها رو به شدت افزایش میده

  61. سلام، طوطی ملنگو دارم، روی شانه و پا میاد ولی روی دست (بخش های بدون لباس بدن) نمیاد، انگار ترس داره، علتش چیه و چرا نمیاد؟ نزدیک به دو ماه هست که خریدم

    1. باید تو دستتون دانه بریزید و ببرید جلو تا بخوره و کم کم ترسش بریزه

    2. سلام من تازه ۳ الی ۴ روز ملنگو نر خریدم ولی اصلا میلی نداره یاد بگیره و اصلا گوش نمیده. مشکل داره

      1. سلام
        یک ماه کاری باهاش نداشته باشید، صبور باشید محیط رو خوب بشناسه تا کم کم اماده ی اموزش بشه

  62. سلام من یک طوطی ملنگو نر دیشب خریدم دیشب رو دستم میومد رو شونم میومد ولی از صبح که بلند شده نمیدونم چش شده که اصن اخلاقش عوض شده نمیدونم چه کار کنم لطفا راهنمییم کنید

    1. طبیعی هستش چون مکانش عوض شده
      بعد از دو هفته به شما و محیط عادت خواهد کرد
      سعی کنید غذای کافی بهش بدید و همیشه هم خودتون ببرید تا به شما عادت کنه
      اصلا سعی نکنید با زور اونو از قفس بیارید بیرون
      به مرور زمان خودش میاد رو دستتون

  63. اینم بگم ک تو فیل قدیمی هاش ک فروشنده برای ما فرستاد و صحبت میکرد تیز بال هاش بودن ولی الان نیست و صحبت نکردن و ترسیدنش فک میکنم برا خاطر اون باشه !به نظرتون حرف میزنه ؟یا درست میشه ؟؟؟

    1. سلام سلام طوطی من ۲ ال ۳ روزه به خونمون اومده و ۵ الی ۶ ماهشه بعضی موقع ها ی خیلی چرت میزنه غیر طبیعی نیست ؟

      1. سلام
        اگه علائم دیگه ای هم نداره مشکلی نیست
        ولی اگه کم غذا میخوره ، فضلش مشکل داره ، اسهاله و … باید بررسی بشه

  64. سلام خسته نباشید !ما دیروز یه طوطی ملنگو نر خریدیم !ک هم میرقصه هم اواز میخونه و صحبت میکنه و بازیگوشه!ولی از دیروز ک اومده خونمون انگار خجالتیه یا میترسه از ما ساکت و پیش ما نمیاد همش نگاهمون میکنه !و اینکه گفتن ک یکسالشه !چشمای مشکی درشتی داره !و اینکه سرشو میزاره لای سیمای قفسش و بالا و پایین میکنه یا اینکه چشمشو و سرشو کامل میمالونه به چوب زیر پاش !به نظرتون مریض شده ؟

    1. حدود یک الی دو هفته طول میکشه تا به شما عادت کنه
      در این مدت غذای خوب و مورد علافه رو بهش بدید و سعی کنید باهاش حرف بزنید و وقت بگذرانید تا کم کم شما رو بشناسه و با دادن غذا اعتمادش رو جلب کنید.
      اگر بدنش رو میخارونه باید ظرف بزرگ اب داخل قفسش بذارید تا استحمام کنه

  65. سوال منم هست !دست میبریم نزدیکش نازش کنیم دستمونو گاز میگیره !فقط خواهرم نازش میکنه کاریش نداره !
    اینم بگم یک ماهه زوطی رو خریدیم !🙄

    1. باید با تغذیه و وقت گذراندن با پرنده ، اونو به خودتون وابسته کنید
      سعی نکنید با زور بگیریدش

  66. سلام
    من یک طوطی ملنگو دارم که ۲الی۳سال هست که خریدمش
    بعد از اون موقع هیچ کلمه ای رو یاد نگرفته و بعضی اوقات هم دستمون رو میبریم نزدیکش گاز میگیره و نمیزاره نازش کنیم
    اگه میشه لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم؟🙏🙏🙏🌹

    1. زمانی که پرنده رو خریدید چند سالش بود؟
      پرنده های بالغ و مسن قدرت یادگیری کمتری دارند اما پرنده های جوجه به راحتی می توانند یاد بگیرند.

  67. سلام !ما یه طوطی ملنگو خریدیم !تاحالا با هیچکی جور نشده بود و گاز میگرفت !تا اینکه دیروز خواهرم اومده بود و طوطی جیغ جیغ میکرد و کله اشو خوابونده بود و منتظر بود خواهرم نازش کنه !درحالی ک به هیچکدوم از ما اجازه نمیداد حتی دستمونو نزدیکش کنیم و گاز میگرفت !چکار کنیم ک مام گاز نگیره !بامام جور شه !اینم بگم خواهرم نازش کرد و جا به جا شدیم و منم نازش کردم !بعدش دیگه نزاشت !😶😑

    1. اگه پرنده رو تازه خریدید باید مدتی بگذره تا به شما عادت کنه
      در این مدت سعی کنید اب و غذای سالم و کافی دز اختیارش بذارید
      پرنده رو اصلا با زور نگیرید و همیشه هنگام اب و غذا دادن باهاش حرف بزنید.

  68. به نظرتون چقدر طول میکشه دربیاد ؟چه چیزایی بدم برا رشد زودتر دمش

    1. سلام
      دقیق نمیشه گفت
      مولتی ویتامین و همینطور ویتامین کلیسیم مخصوص طوی ها بهش بدید
      سنگ مینرال هم براش استافده کنید
      موارد اشاره شده رو می تونید در داروخانه دامپزشکی پیدا کنید

  69. سلام خسته نباشین !طوطی ملنگوم روی شونه ام بود !پسرم کوچیکه نگو دم بلندشو گرفته یه دونه اشو کند !دیدم طوطیم جیغ میزنه !به نظرتون درمیاد ؟یا قهر نمیکنه ؟؟چطور میشه توروخدا بگید !

    1. در میاد
      شاید طوطی چند روزی قهر کنه می تونید با دادن اب و غذای کافی از دلش در بیایید.

  70. سلام من طوطی ملنگو دارم حدود دوماه .چندوقت پیش زیاد جیغ میزد ولی حالا خیلی ساکته نه جیغ میزنه و هرطوری هم باهاش تمرین میکنیم اعتنا نمیکنه و هنوزم بهم اعتکاد پیدا نکرده هنوز نتونستم یکبارهم لمسش کنم فرارمیکنه

    1. سلام
      روی دستتون بهش غذا دادید تا حالا ؟ اینو تست کنید حتما
      همینطور غذاش رو متنوع کنید ، محیط نگهداری اروم باشه ، اجازه ی خروج از قفسش بیشتر از پیش باشه ، اگرم گازتون گرفت احیانا تنبیهش نکنید ! کم کم عادت میکنه

  71. سلام
    من ۴ ماهه که یه طوطی گیرین چیک دارم و همش گاز میگیره بنظرتون چیکار کنم؟

    1. مقاله رام کردن طوطی سانان رو بخونید
      برای غذا دادن همیشه دستتان را داخل قفس ببرید تا به شما عادت کنه
      یعنی مقداری دانه رو در دستتون بگیرید و بهش بدید مخصوصا وقتی که پرنده گرسنه هستش
      اما هیچ وقت اونو گرسنه نگه ندارید.

  72. سلام ممنون از سایت خوبتون !من طوطی ملنگوم امروز صبح ک ازخواب پا شدم دیدم گل بنت قنسول من رو کنده یا خورده نمیدونم ولی خورد کرده بود !نمیدونم خورده یا نع !به نظرتون چیکار کنم ؟؟؟اگه خورده باشه ؟؟؟؟؟

    1. هیچ مشکلی پیش نمیاد
      شاید یکم اسهال بگیره بعد خوب میشه

  73. سلام ممنون از سایت خوبتون !ببخشید سوالم اینه پاپ کورن خونگی برای طوطی ملنگو بد نیست ؟؟؟
    من طوطیم پفیلا خیلی دوست داره !

  74. باشه ممنون !مولتی ویتامین چی بدم ؟؟؟و اینکه گاز گرفتنش چی؟میاد رو شون میشینه یا روی زانو !ولی انگشتمونو میبریم نازش کنیم گاز میگیره !و اینم بگم شوهرم بیشتر باهاش جوره و یواش یواش نازش میکنه ولی منو از بس گاز گرفته میترسم !

    1. سعی کنید با دادن غذاهای مورد علاقه اعتمادش رو جلب کنید و هرگز سعی نکنید اونو با زور بگیرید بذار خودش بیاد

  75. سلام ما طوطی ملنگو ک تازه خریدیم رو هنوز یک هفته اس گرفتیم !به نظرتون اشکال داره دست میکنیم تو قفس ک بیاریمش بیرون ولی تند تند دستمونو گاز میگیره بهش میاد !و اینکه همسرم اونروز با حوله گرفتش تو تشت حمومش داد !و باهامون قهره دیگه کلا از قفس نمیاد بیرون یا دست نزدیک میبری مثل وحشیا حمله میکنه !چیکار کنیم اروم شه و رام شه توروخدا رهکاری دارین بدین !ممنون از سایت خوبتون !💜

    1. سلام
      پرنده هایی مثل طوطی ها از هوش بالایی برخوردارن و یک بار که باهاشون بدرفتاری باشه بدبین میشن به شما
      بهتره اصلا سعی نکنید که داخل قفس بگیرینیش
      درب قفس رو باز بزارید دلش خواست میاد بیرون
      به هیچ وجه دنبالش نکنید که بره داخل قفس ، با غذا میتونید ترقیبش کنید و یواش بگیرینش بزارید داخل قفس
      برای ابتی به هیچ وجه نباید به زور ابتنی بشه ! باید اول یه تشتی چیزی براش قرار بدید که دمای ابش با دمای محیط یکی باشه ، بعد خودش دلش خواست میاد میره داخل قفس !
      استفاده از مولتی ویتامین هم فراموش نشه
      کم کم خودش بهتون عادت میکنه و مشکلی باهم نخواهید داشت

      1. سلام وقت شما بخیر من چهار روزی میشه عروس هولندی گرفتم بعضی موقع لز یوتیوب براش صدای هم نوع خودشو میزارم شروع میکنه به پر زدن میخاد بیاد بیرون هم اینکه صدا در میاره میگم این کارم براش آسیب نمیزنه که باعث افسردگی یا چیزی دیگه بشه؟؟ خیلی ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          آموزش هایی که به این صورته در بیشتر مواقع باعث میشه پرنده دیگه رو در رو حرف نزنه
          و در طولانی مدت ممکنه منجر به افسردگیش بشه

  76. ببخشید بازم سوال پرسیدم چون من این پرنده رو دیروز خریدم !من میبینم ک انگار عطسه میکنه چون تنفسش صدا داره و بعد با پاهاش دماغشو میخارونه چی کار کنم ؟من عاشق این پرندم و شوهرم برام اینو خرید با گیردادنای من الانم میترسم بگم مریضه میکشه منو !خخ توروخدا بگین چکار کنم ؟

    1. سلام
      به امکان بسیار زیاد سرماخورده
      محیط نگهداریش رو گرم و مرطوب کنید
      بهش ارامش بدید ، به دنبال بازی کردن باهاش نباشید و اجازه بدید کامل استراحت کنه
      از پت شاپ ها یا دامپزشکی های حیوانات خانگی براش مولتی ویتامین مخصوص طوطی تهیه کنید ، این مولتی ویتامین در بهبود یافتنش بسیار موثر هست
      از غذاهای ابکی براش استفاده کنید
      مریضی پرنده هم مثل انسانه ، با یه هوا یا باد خنک ممکنه سرما بخوره ! فقط باید سریع عمل کنید تا بشه درمانش کرد
      اگه دیدی با اینکارها هم تا ۱ تا ۲ روز بهبودی نسبی هم حاصل نشد، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا بهش انتی بیوتیک بزنه

  77. سلام خسته نباشین !ما یه طوطی ملنگو ماده امروز خریدیم!همش مارو گاز میگیره !ولی روی شونمون میشینه !غذا از دستمون میخوره !نمیدونیم چرا گاز میگیره صورت خودمم گاز گرفت خون اومد !

    1. پرنده هنوز به شما اعتماد نداره
      باید یک الی دو هفته بگذره تا کاملا به شما عادت کنه
      در طی این مدت اصلا اونو اذیت نکنید

      1. اره می تونن باید باهاش تمرین کنید و خیلی وقت بذارید
        چند ماهشه؟
        نر یا ماده ؟

        1. سلام من تازه یه شاه طوطی ۸ ماهه خریدم ایا تو یکی دوهفته ای ک با محیط جدید سازگار میشه، میشه باهاش صحبت کنم مثلا کلمه سلام رو یا نه فعلا بذارم ازش بگذره یکی دوهفته؟؟؟

        2. سلام دوس عزیز
          فعلا بهتره اجازه بدید تو حال خودش باشه
          تا عادت کنه

  78. سلام
    مطالب خیلی خوبی گذاشتين با تشکر از شما
    امیدوارم همیشه موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋