آموزش انکوباسیون

آموزش انکوباسیون

عوارض ناشی از کاهش دما در جوجه کشی

  • به تاخیر افتادن زمان هچ جوجه ها
  • کاهش راندمان جوجه کشی 
  • به وجود آمدن جوجه های بزرگتر از حد معمولی با بدنی نرم و ضعیف

عوارض ناشی از افزایش دما در جوجه کشی

  • هچ زود هنگام جوجه ها
  • کاهش راندمان جوجه کشی
  • کوچک و ضعیف شدن بیشتر جوجه ها
  • جوجه هایی با ناف ناصاف و غیر متعارف
  • جوجه های معیوب

هیچ یک از دو حالت مطلوب نیست اما دمای بالا خطر بیشتری نسبت به دمای پایین دارد. در صورتی که ماشین جوجه کشی برای ۳ تا ۴ ساعت در دمای ۹۰ درجه فارنهایت بماند تعداد کمی از جنین ها تلف می شوند اما اگر در دمای ۱۰۵ درجه فارنهایت برای ۳۰ دقیقه قرار گیرند بیشتر جنین ها از بین می روند.
به طور کلی جنین های پیر تر وقتی در دمای بالاتری قرار گیرند بیشتر از مرگ دچار ناهنجاری های شکلی و نواقص بدنی می شوند.

در صورتی که ماشین های جوجه کشی در معرض نور آفتاب قرار گیرند دمای آنها بالا می رود. اگر فضای ساختمان محل جوجه کشی کوچک باشد افزایش دما سریع تر صورت می گیرد.

این مساله اگر در بعد از ظهر های تابستان اتفاق بیفتد بالا رفتن دما قابل مشاهده است.همچنین اگر ماشین های جوجه کشی در شرایطی که ظرفیت آنها تقریبا کامل است گردش هوایی مناسب نداشته باشند مطمئنا افزایش دما را خواهند داشت.

آموزش انکوباسیون - سیستم تولید حرارت ایزی باتور
آموزش انکوباسیون – سیستم تولید حرارت ایزی باتور

آموزش انکوباسیون :وضعیت دما نسبت به سیستم های جوجه کشی
دما در انکوباتور های تک مرحله ای با افزایش زمان جوجه کشی متفاوت خواهد بود . هر چه جنین بیشتر رشد کند یا پیر تر شود دما احتمالا کاهش می یابد اما در انکوباتور های چند مرحله ای دما در مدت زمان وجه کشی ثابت خواهد ماند. حرارت در انکوباتور های چند مرحله ای معمولا بین ۷/۹۶ تا ۷/۹۷ درجه فارنهایت است .

در هر صورت نحوه تامین دمای ایده آل ماشین جوجه کشی با تاثیر از فاکتور های زیادی مانند فاکتور های زیر متغیر خواهد بود :

  • ویژگی های مدل و ساختار ماشین های جوجه کشی
  • وضعیت جغرافیایی ساختمان محل جوجه کشی
  • تعداد تخم مرغ های قرار گرفته در ماشین جوجه کشی
  • فاکتور های تاثیر گذار دیگر مانند سن مرغان مادر نژاد و وضعیت تغذیه آنها و .. نیز موثر هستند.

مدت زمان جوجه کشی در مرغ
مدت انکوباسیون اغلب نشان دهنده وضعیت دمای جوجه کشی است. دمای بالای نرمال زمان انکوباسیون را کوتاه می کند همچنان که دمای پایین تر از نرمال مدت جوجه کشی را طولانی می کند.

در هر حال باید احتیاط کرد که تغییرات دما مدت جوجه کشی را تغییر ندهد زیرا مدت جوجه کشی ویژگی وراثت پذیری بالایی دارد و باعث تفاوت های آشکار در تخم مرغ های گذاشته شده توسط مرغان مختلف می شود. میانگین زمان انکوباسیون در دمای طبیعی ماشین های جوجه کشی برای تخم مرغ ۲۱ روز است.

آموزش انکوباسیون
آموزش انکوباسیون

چرخاندن تخم مرغ و وضعیت قرار گرفتن آن

در چرخاندن تخم مرغ در طول دوره انکوباسون عوامل زیر مهم است.

  • تکرار و استمرار چرخاندن تخم مرغ ها
  • محور قرار گیری
  • محور چرخش
  • زاویه چرخش
  • حد چرخش

آموزش جوجه کشی :علل چرخاندن تخم مرغ

آلبومین یا سفیده تخحم مرغ تقریبا فاقد ذرات چربی است و وزن مخصوص آن نزدیک به وزن مخصوص آب است اما زرده به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی مثل روغن و سایر چربی ها وزن مخصوص کمتری نسبت به آب دارد بنابراین اگر تخم مرغ در یک وضعیت ثابت قرار گیرد زرده به طرف بالا و سپس به طرف پوسته حرکت می کند. از طرفی جنین در حال رشد همیشه در قسمت بالای زرده قرار می گیرد.

اگر تخم مرغ ها چرخانده نشود زرده به دلیل وزن مخصوص کمتر نسبت به سفیده در سطح بالاتر و چسبیده به پوسته قرار می گیرد لذا جنین در حال رشد بین زرده و پوسته تحت فشار می ماند و دچار آسیب یا مرگ می شود. چرخاندن تخم باعث می شود زرده دور تر از پوسته قرار گیرد و موجب سلامت جنین در حال رشد شود.

به هر حال چرخاندن تخم مرغ در حین جوجه کشی برای جلوگیری از چسبیدن جنین به غشای داخلی پوسته تخم مرغ است. چسبیدن پرده های جنینی به پرده یا غشای داخلی پوسته تخم مرغ یا سایر قسمت های تخم باعث مواردی به شرح زیر می شود.

  1. غیر طبیعی قرار گرفتن جنین در داخل تخم مرغ
  2. کاهش استفاده از آلبومین به دلیل جاری شدن غیر طبیعی و پخش شدن داخل تخم مرغ
  3. کاهش مبادله اکسیژن از سطح کوریو آلانتوئیس
  4. ضعیف شدن رشد کیسه زرده

چرخاندن تخم مرغ ها در بیشتر گونه ها زمانی که ته یا قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا باشد حول محور کوچک تخم مرغ است. در صورتی که اگر تخم مرغ به صورت افقی قرار گیرد حول محور کوچک تخم مرغ است.

در صورتی که اگر تخم مرغ به صورت افقی قرار گیرد حول محور بزرگ آن چرخانده می شود. در تخم مرغ هایی که کیسه هوایی آن ها به طرف بالاست بهترین نتیجه زمانی به وجود می آید که تخم مرغ ها ۹۰ درجه می چرخد و با زاویه ۴۵ درجه قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋