آماده سازی و پیش گرم کردن تخمها برای ورود به دستگاه جوجه کشی

آماده سازی و گرم کردن تخم ها قبل از ورود به دستگاه جوجه کشی

آماده سازی تخم ها قبل از قرار دادن داخل دستگاه جوجه کشی یک قدم مهم در جوجه کشی است به ویژه هنگامی که تخم ها را در مکان سردی نگهداری کرده باشد، در صورتی که تخم ها از یک مکان سرد به صورت ناگهانی به یک مکان گرم وارد شود، مشکلات زیادی برای ان به وجود خواهد امد که در این نوشته از چیکن دیوایس نکات مهمی در این باره بیان شده هم چنین در انتهای این مقاله می توانید توضیحات تکمیلی در این باره را از زبان کارشناسان گروه صنعتی اسکندری بشنوید. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

پیش گرم کردن یا آماده سازی تخم چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه تخم ها در دستگاه جوجه کشی قرار گیرند باید حدود ۶ تا ۸ ساعت در دمای ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتیگراد قرار گیرند. به این عمل پیش گرم کردن تخم نطفه دار گفته می شود. اگر تخم هایی که در اتاق نگهداری تخم(سردخانه) قرار دارند مستقیما به دستگاه جوجه کشی یا سالن ستر انتقال یابند در برخورد با محیط گرم  عرق کرده و مایعات زیادی بر روی تخم جمع خواهد شد، که مضرات زیر را برای تخم نطفه دار در پی خواهد داشت:

الف – در صورتی که تخمها از مکان سرد وارد مکان بسیار گرم شوند در اثر فشار منفی که در آنها به وجود می آید، احتمال ترک خوردن و شکستن تخم بسیار بالا می رود. چرا که دمای نگهداری تخم حدود ۱۸ درجه بوده و دمای دستگاه جوجه کشی ۳۷ درجه است، این فشار تغییر ناگهانی دما قطعا سبب ترک برداشتن تخم می شود.

ب – به دلیل سرد بودن تخم ، احتمال نشستن قطرات آب بر روی پوسته تخم وجود دارد که سبب نفوذ باکتریهای موجود روی پوسته به درون تخم می شود که نتیجه آن جنین مرده و مرگ جوجه در داخل تخم است. چرا که تخم ها پس از تولید برای مدتی در بستر قرار می گیرد و فضولات و میکروب های زیادی بر روی پوسته ان تجمع پیدا می کند. در حالت عادی غشای بیرونی تخم مانع از ورود میکروب ها به داخل تخم می شود، اما با خیس شدن تخم این لایه محافظ از بین رفته و میکروب ها از طریق منافذ به داخل تخم نفوذ پیدا خواهند کرد.

⚡ برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به نکات زیر توجه کنید، به عبارتی باید عملیات پیش گرم کردن تخم را قبل از انتقال آن به داخل دستگاه جوجه کشی انجام دهید:

الف – قبل از شروع جوجه کشی باید دستگاه را تست کنید، یعنی ان را روشن کنید و دما و رطوبت مورد نیاز را تنظیم کنید تا اقدام به کار در حالت خالی از تخم بکند. در صورت صحت عملکرد دستگاه می توانید مرحله بعدی را شروع کنید.

ب – پس از موفق بودن عملیات تست دستگاه ، باید ان را خاموش کنید و درش را باز بگذارید تا با دما و رطوبت محیط  هم دما و هم رطوبت شود. دمای مناسب محیط (اتاقی که دستگاه جوجه کشی در ان قرار دارد) ۲۳ الی ۲۷ درجه و رطوبت مناسب بین ۳۵ الی ۵۰ درصد است که با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج های محیطی می توانید این مقادیر را بسنجید. 

ج – تخم ها را از انبار نگهداری به اتاق جوجه کشی منتقل کنید، آنها را داخل شانه ها بچینید، اما وارد دستگاه نکنید بلکه باید به مدت یک الی دو ساعت در محیط جوجه کشی بماند تا با دما و رطوبت آن با دما و رطوبت محیط یکسان شود. 

د – پس از گذشت دو ساعت تخم و دستگاه کاملا هم دما می شوند، در این هنگام می توانید تخم ها را داخل دستگاه بگذارید و ان را روشن کنید و دما و رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی را بر روی برد دستگاه تنظیم کنید. 

هـ – زمان روشن کردن دستگاه تا رسیدن به دمای ۳۷ درجه باید به آرامی انجام شود، هر چه قدر گرمایش دستگاه زمان بیشتری طول بکشد، به همان اندازه ضرر کمتری برای تخم خواهد داشت و محیط داخل دستگاه برای ان مناسب تر و قابل تحمل تر خواهد بود. برخی از تولید کنندگان از سریع گرم شدن دستگاه جوجه کشی خود می گویند که این یک عیب بزرگ برای دستگاه های جوجه کشی محسوب می شود. 

چیدن تخم های نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی دارای چند نوع شانه هستند و با توجه به نوع شانه آنها می توانید تخم ها را در داخل آنها بچینید، به عنوان مثال اگر دستگاه شما دارای شانه های حفره ای یا شاخکی می باشد طبیعتا باید تخم ها را به صورت عمودی درون شانه ها قرار دهید که قسمت نوک تیز تخم رو به پایین باشد. 

اما اگر از شانه های غلتکی و یا سبد همه کاره استفاده می کنید می توانید تخم ها را به صورت افقی در داخل شانه قرار دهید که به حالت جوجه کشی طبیعی نزدیک تر است و راندمان جوجه کشی را بالا خواهد برد. 

بهتر است قبل از قرار تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی انها را تمیز کرده باشید تا از عوامل بیماری زا پاک شده و خطر بروز عفونت بند ناف در جوجه ها نیز از بین برود. با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز می توانید تخم ها را از الودگی ها پاک کنید. 

نکته مهم : در صورتیکه هنگام خواباندن تخم ها در شانه ، انتهای کوچک آنها به سمت بالا قرار داده شوند . معمولاً در این حالت جنین قبل از رسیدن زمان خروج از تخم تلف میشوند . چرا که کیسه هوایی در انتهای بزرگ تخم قرار دارد و جنین همواره موقعیت خود را به سمت بالای تخم می کشاند . بنابراین جوجه هرگز موفق به ترکاندن کیسه هوایی و دریافت اکسیژن نخواهد شد زیرا کیسه هوایی در زیر پای جوجه قرار خواهد گرفت، در حالی که در کنار نوک ان باید قرار داشته باشد. 

ویدیو نحوه گذاشتن تخم نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی

تخم های نطفه دار کثیف غیر قابل جوجه کشی

تمامی تخم های نطفه دار امکان انتقال به ماشین جوجه کشی را ندارند، تخم هایی که این معایب را دارند، نباید وارد پروسه جوجه کشی شوند هم چنین در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید :

  • تخم های دارای پوسته نرم
  • تخم های ترک خورده و سوراخ
  • تخم های خونی و آلوده به فضولات زیاد
  • تخم های گرد و نافرم
  • تخم های زیاد بزرگ و زیاد کوچک
  • تخم های دو زرده

ویدیوی پیش گرم کردن تخم نطفه دار 

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری در مورد نحوه گرم کردن تخم نطفه دار قبل از قرار دادن داخل دستگاه جوجه کشی توضیحاتی را ارائه داده اند که مشاهده آن را توصیه می کنیم. هم چنین در صورت وجود هر سوال یا پیشنهادی می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید :

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید بنده تخمهای نطفه‌دارداخل شان گذاشته وشان دیگری روش گذاشتم دورشو با نخ بسته‌وبه صورت عمودی گذاشتم البته دستگاه دستتی درست کردم میخواستم ببینم اشکال نداره باعث خفگی نمیشه. ؟ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      تو یه شانه بذاری کافیه دیگه
      چرا باند پیچی کردی تخما رو
      در صورتی که دما و رطوبت دستگاهت تنظیم باشه تهویه هم به درستی انجام بشه
      مشکلی پیش نمیاد

  2. هنگانی که دستگاه در حال مرحله ستر است و دارای تخم میباشد
    برای اضافه کردن تخمهای تازه به دستگاه که دمای آنها حدود۲۵ درجه است
    چگونه تخمهای جدید رو وارد دستگاه کنیم که هم تخمهای در حال ستر که میاز به دمای بالایی دارند آسیی نببنند هم تخمهای تازه که حدود ۲۵ درجه هستند عرق نکنند
    برای چه مدت میتوان در دستگاه را در زمان ستر باز گزاشت تا دستگاه با تخمهای جدید هم دما شود
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس