آب خوری قناری و سایر پرندگان

آب خوری قناری و سایر پرندگان

در قرار دادن تعداد و نوع آب خوری در قفس فنچ ها بایستی دقت زیادی مبذول گردد.معمولا سه نوع آب خوری در پرورش پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد که در ذیل به شرح آنها پرداخته شده است :

۱- نوع اول آب خوری اتوماتیک : این نوع آب خوری معمولا در مرغداری ها مورد استفاده قرار می گیرد و از محاسن آن می توان به قرار گرفتن آب تازه به طور دائمی و خودکار در اختیار پرندگان اشاره نمود و معمولا در شرایط عادی اطرف آب خوری و روی زمین مرطوب نمی گردد و نسبت به انواع دیگر به نیروی کار و زمان کمتری جهت آب خوری برای دارو و مکمل ها مناسب نیست همچنین این نوع آب خوری لبه های بلند داشته و برای پرندگان درشت جثه مناسب است و برای فنچ مناسب به نظر نمی رسد.

۲- آب خوری کله قندی دستی : این نوع از آب خوری در انواع پلاستیکی و فلزی ( عمدتا آلومنیومی ) در دسترس است و از دو قسمت مخزن و تشتکی تشکیل می شود.در نوع پلاستیکی , آب سریع تر بو گرفته و گرم مشود.

در نوع آلومینیومی نسبت به پلاستیکی , آب خنک تر می باشد و آب داخل مخزن دیرتر از نوع پلاستیکی آن بو میگیرد و ضمنا میزان آب موجود در مخزن آن مشخص نیست .

این نوع آب خوری برای مرغداری ها با توجه به سن و جثه جوجه ها در سایزهای گوناگون تولید میشود و نوع تولید شده برای جوجه های سنین اولیه که معمولا دارای مخزن دو لیتری بوده و کفی لبه کوتاه است,برای فنچ مناسب است.

۳- آب خوری سفالی : این نوع آب خوری از جنس سفال بوده و معمولا به عنوان آب خوری کبوتر استفاده میشود.این نوع آب خوری مناسب برای فنچ نمی باشد چراکه ممکن است پرنده ها داخل مخزن آب خوری افتاده و تلف گردند.در این نوع آب خوری معمولا آب خنک می باشد و دیرتر بد بو میشود.

دان-خوری-و-آب-خوری-قناری

در صورت استفاده از آب خوری کله قندی , می بایست برای هر ۳۰ تا ۴۰ جفت فنچ یک آب خوری در نظر گرفت.در نهایت تاکید می گردد قرار گرفتن آب تازه و سالم به میزان کافی در اختیار پرندگان از اولیت برخوردار بوده و حتی الامکان نباید مدفوع پرندگان داخل مخزن آب وارد گردد.

همچنین شکل فیزیکی آب خوری نباید اجازه ورود پرنده به داخل مخزن آب خوری را بدهد و اگر ظرف آب خوری به نحوی باشد که پرنده بتواند داخل آن شود از آن برای آب تنی استفاده می کند و علاوه بر آلوده و کثیف شدن آب خوری موجب بروز مشکلاتی در نگهداری از تخم ها و جوجه ها میشود.

همچنین باید آب خوری های کله قندی دستی را روی سکوهایی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر قرار دارد تا از ورود پوسته ارزن که در کف پرنده خانه پخش شده , به داخل آب خوری جلوگیری شود.

متذکر می گردد که در پرورش فنچ در قفس های خانگی , از نوعی آب خوری که از دو قسمت مخزن و در پوش تشکیل گردیده است , استفاده میشود.

حجم مخزن شفاف این نوع آب خوری بیش از نصف لیوان است و برای روزانه یک جفت فنچ کافی است اما توجه شود که شستشوی اب خوری و تعویض اب آن به طور روزانه ضرورت دارد و نباید تا اتمام آب آن صبر کرد.

آب خوری قناری
نکته مهم دیگری که توجه به آن بسیار حیاتی است این است که فنچ های موجود در پرنده خانه به استفاده از آب خوری کله قندی دستی عادت می کنند و در صورت انتقال آنها به قفس معمولی پرنده ها و استفاده از آب خوری مخصوص قفس , ممکن است تعدادی از آنها به دلیل عدم آشنایی با آب خوری جدید و یا ناکافی بودن تعداد کافی آبخوری دچار استرس شده و در اثر تشنگی تلف شوند.

بنابراین برای اجتناب از بروز این مشکل لازم است در کف قفس نیز نسبت به گذاشتن ظرف آب مناسب اقدام شود.پیشنهاد میشود که به این منظور یک ظرف نیم دایره ای بزرگ را تا نیمه آن آب کرده و برای جلوگیری از افتادن یا ورود پرنده ها در آن یک ظرف نیم دایره ای کوچک به صورت وارونه در آن قرار داده شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس