پرورش و کسب درآمد از اردک در خانه به عنوان شغلی پر سود

پرورش اردک و کسب درآمد از آن

پرورش اردک نیز یکی از شاخه های مهم پرورش طیور می باشد که در اکثر مناطق ایران به ویژه استان های شمالی بسیار رایج است. پرورش این طیور به هدف تولید گوشت اردک و یا تولید جوجه های یک روزه انجام میگیرد. گوشت اردک خواص زیادی داشته و طعم و مزه لذیذی دارد. البته برای تولید گوشت اردک باید نژادهای گوشتی این پرنده را پرورش داد. در ادامه این متن از وبلاگ سایت چیکن دیوایس هر آنچه که درباره پرورش اردک باید بدانید را به شما آموزش میدهیم.

در مورد اردک

اردک یا همان مرغابی گونه ای از پرنده است که بی شک بیشتر ما در دوران کودکی خاطرات فراوانی با این پرنده داشته ایم. این پرنده بیشتر آبدوست بوده و در اکثر مناطق کره زمین البته به جز جاهای خیلی سرد مانند قطب زندگی می کند. اردک ها در نزدیکی آب زندگی می کنند و جزو ماهرترین شناگر های گونه پرنده به حساب می آیند. همچنین آنها در کنار مراتع سرسبز و چراگاه ها نیز میتوانند به خوبی زندگی کنند.

اردک ها از انواع حشرات و گیاهان تغذیه می کنند و به عبارت دیگر همه چیز خوار هستند. جالب است بدانید جوجه اردک ها بعد از خروج از تخم می تواند تا ۲۴ ساعت بدون غذا زنده بماند چرا که دارای ذخیره غذایی میباشند.

ویژگی گوشت و تخم اردک

گوشت اردک بد بو با بد طعم نیست بلکه این به نحوه مدیریت و تغذیه پرنده باز میگردد. اگر تغذیه این طیور به شکل اصولی باشد، طعم گوشت آن لذیذ و نزدیک به گوشت های شکاری خواهد بود. مصرف تخم خوراکی اردک بخصوص در کشور ما کم است و به همین دلیل پرورش اردک تخمگذار در ایران رایج نیست و بیشتر نژادهای گوشتی یا بومی پرورش داده میشوند.

نژاد

نژادهای مختلف اردک در گروه های گوشتی، تخمگذار، دو منظوره ای و زینتی تقسیم بندی شده اند. نژادهایی مثل اردک پکین یا پکن (چینی)، اسرائیلی یا روسی یا مسکویی، آیلسبوری و آنکونا از جمله نژادهای مهم اردک گوشتی به حساب می آیند. این نژاد اردک ها اهلی بوده و همانند اردک های بومی در منزل نیز میتوان از آنها نگهداری کرد. اگر به پرورش اردک گوشتی علاقه مند هستید پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین نژاد گوشتی اردک برای پرورش در ایران را مطالعه کنید.

نژادهایی مثل رانر ، هندی، خال دار انگلیسی و کمپل خاکی از جمله نژادهای تخمگذار اردک به حساب می آیند. همچنین اردک ماندارین یکی از معروف ترین نژادهای زینتی این طیور می باشد.

چگونه اردک پرورش بدهیم ؟

اردک گونه ای از پرندگان است که می تواند در آب و خشکی به راحتی زندگی کند و هیچ فرقی برایش ندارد چرا که زود به شرایط اطرافش عادت می کند. اردک ها از نظر رفتارشناسی و تغذیه در آب سر و ته می شوند ، در واقع آنها با این کار از مواد غذایی که درون آب وجود دارند تغذیه می کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش اردک

با توجه به اینکه پرورش اردک بیشتر در فضاهای نیمه باز رایج است، سرمایه گذاری کمتری برای خرید تجهیزات مرغداری لازم دارد. برای تغذیه این طیور باید از آبخوری و دانخوری های متناسب با آنها استفاده کرد. معمولا دانخوری های شبکه ای و آبخوری همچون آبخوری پلاسون برای سالن پرورش جوجه اردک قابل استفاده است. همچنین میتوان دانخوری دستی به شکل ناودانی یا بشکه ای نیز برای تغذیه اصولی این طیور به کار گرفت. دانخوری ناودانی به طول یک متر، پهنای ۲۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۶ سانتیمتر برای ۱۰ الی ۱۲ قطعه اردک مناسب خواهد بود.

دانخوری اردک - چیکن دیوایس

در خصوص آبخوری اردک باید گفت که این پرندگان عادت به کثیف کردن آبخوری ها دارند. چون هم علاقه زیادی به خوردن غذای خیس دارند و هم اینکه در داخل ابخوری ها منقار و بینی خود را تمیز میکنند. بنابراین توجه به بهداشت آبخوری ها و تمیز ماندن آنها در پرورش اردک بسیار مهم است.

در  صورت استفاده از آبخوری های دستی و طویل هر یک از این آبخوریها که دارای ابعادی به طول یک متر، پهنا ۲۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۰ سانتیمتر میباشند، برای تأمین آب ۴۰ قطعه اردک کافی خواهد بود.

آبخوری اردک - فروشگاه چیکن دیوایس

برای اردک های ماده که تخمگذار بوده و بعنوان مولد نگهداری میشوند باید به ازای هر ۳ یا ۴ قطعه یک عدد لانه تخمگذاری پیش بینی شود. ابعاد لانه تخمگذاری اردک به صورت ۴۰ در ۴۵ با ارتفاع ۳۵ سانتیمتر خواهد بود. لانه ها را به شکل یک طبقه مستقر نمایید و بصورت دوره ای بستر لانه ها را تعویض کنید.

آیا استخر آب برای پرورش اردک نیاز است؟

برای پرورش اردک های گوشتی که یک دوره ۲ ماهه دارند معمولا به استخر آب نیاز نیست. اما برای اردک های مولد و برای تولید تخم نطفه دار اردک، وجود آب ضروری است.

مصرف دان اردک تا رسیدن به سن کشتار چقدر است؟

اردک های گوشتی برای رسیدن به وزن ۲ کیلوگرم حدودا ۶ کیلو خوراک مصرف میکنند. هزینه خوراک مصرفی اردک ها ارزان بوده زیرا بخشی از نیاز غذایی آنها از طریق چرای در مراتع تأمین میشود.

پرورش اردک در خانه

پرورش اردک در خانه
پرورش اردک در خانه

شاید شما هم مثل بسیاری از اهالی روستاها ۱۰ یا ۲۰ جوجه اردک از بازار تهیه کرده اید و اکنون نمی دانید که چگونه باید اردک را در خانه پرورش داد.

شما باید اتاق یا انباری از خانه خود را به این کار اختصاص دهید و اردک های خود را در آن جا قرار دهید. یا همچنین می توانید پارکینگ خودتان را برای پرورش اردک هایتان در نظر بگیرید. دو نقطه که حائز اهمیت است : توجه کنید اگر اردک ها را در اتاق نگه داشتید حتما یک تهویه برای آن اتاق در نظر بگیرید. نکته دیگر آن است که پارکینگ یا اتاق هر کدام را در نظر گرفتید ، به طور منظم آن جا را تمیز کنید تا آلودگی ها باعث ایجاد بیماری و بروز مشکل برای اردک هایتان نشوند.

محیط پرورش اردک

بطور کلی اردک های بالغ در برابر سردی هوا مقاومت زیادی دارند ولی بهتر است که در فصل های سرد ، محیطی که اردک ها در آنجا قرار دارند دارای دمای مناسبی باشد پس سیستم گرمایشی برای محل پرورش آن ها در نظر بگیرید.

تغذیه

همانطور که گفته شد اردک جانوری همه چیز خوار است. برای تغذیه آن می توانید از  پودر گندم ،  سویا  ، پودر ذرت ، برنج، سیب زمینی آب پز، گوجه، حشرات ، کرم ها و … استفاده کنید. جهت مطمئن شدن از مقوّی بودن غذای اردک هایی که پرورش می دهید می توانید از برخی مکمل های غذایی اردک و همچنین از ویتامین ها استفاده کنید. مبحث تغذیه اردک ها کاملا مفصل بوده و پیشنهاد میکنم حتما مقاله تغذیه اردک به روش اصولی را مطالعه نمایید.

پرورش اردک به صورت صنعتی

در پرورش صنعتی اردک به برخی امکانات نیاز داریم.

پرورش اردک به صورت صنعتی
پرورش اردک به صورت صنعتی

اگر قصد پرورش اردک در فضای باز را دارید باید بدانید که به توصیه ی متخصصین این زمینه ، اردک ها باید تا ۱ ماه به دور از آب پرورش داده شوند تا پوشش بدنش از پرهای اصلی کامل شود. پس تا ۱ ماه جوجه اردک ها در داخل سالن پرورش داده می شوند ؛ بعد از آن ها را می توانید در شالیزار ها برای اردک ها استخر در نظر گرفته و در آنجا به پرورش آن ها بپردازید.

نوع دیگر ، پرورش اردک در فضای بسته است. این روش اساساً در مناطق سرد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش باید جوجه اردک ها را در یک محفظه که با نرده ، قفس و بستری پوشالی تجهیز شده نگهداری شود. در این شیوه از نگه داری ، جوجه اردک ها در قفس به صورت زندانی رفتار کرده و عملکردشان بسیار ضعیف است که این امر بسیار ناراحت کننده است.

پرورش در فضای نیمه باز

روشی دیگر برای پرورش اردک که بسیار مطلوب است پرورش در فضای نیمه باز است. در این روش نگهداری اردک ها در سالن هایی که تقسیم بندی شده اند انجام می گیرد. جلوی هر قسمت استخر هایی وجود دارند که اردک ها در آن ها به گردش و شنا مشغول می شوند.

فضای مورد نیاز برای پرورش اردک

در سیستم بسته و بر روی بستر فضای مورد نیاز جوجه اردک ها در سنین مختلف به شرح زیر می باشد:

  • از ۱ الی ۵ روزگی: ۱۵ قطعه جوجه در هر متر مربع
  • از ۶ الی ۱۰ روزگی: ۱۰ الی ۱۲ قطعه جوجه در هر متر مربع
  • از ۱۱ الی ۲۰ روزگی: ۱۰ جوجه در هر مترمربع
  • از ۲۱ الی ۳۰ روزگی: ۸ جوجه در هر مترمربع
  • از یک ماهگی تا دو ماهگی: به ازای هر ۶ یا ۷ جوجه یک مترمربع فضا نیاز خواهد بود.

در سنین بلوغ نیز در هر مترمربع ۳ یا ۴ قطعه اردک پرورشی میتوان نگهداری کرد.

در فضای باز و چراگاه ها در هر هکتار بیش از ۱۰ هزار قطعه جوجه اردک میتوان پرورش داد. در محوطه باز لازم است که یک بخش از آن دارای سایبان باشد تا اردک ها بتوانند در آنجا استراحت کنند.

از بین تمامی روش ها، سیستم نیمه باز برای پرورش اردک متداول ترین روش می باشد. در این روش اردک ها در فصل های سرد و شب ها در سالن های نیمه باز و در فصل های معتدل و گرم در بهاربندهای نزدیک سالن نگهداری میشوند.

نگهداری توام اردک و ماهی

نگهداری ماهیان کپور با اردک - چیکن دیوایسدر برخی از کشورها به دلیل همزیستی اردک و ماهی، پرورش این دو را با هم در استخرهایی مخصوص انجام میدهند. این روش در ایران نیز توسط برخی پرورش دهندگان عملی شده است. خیلی از افراد تصور میکنند که اردک ها ماهی خوار بوده و به هیچ وجه این دو با هم در یک محیط قابل پرورش نیستند. در حالیکه هر دوی آنها در تأمین غذای دیگری نقش مهمی بازی میکنند. بدین شکل که گیاهان آبزی، دیتریت ها و ماکروفیت ها به کمک ماهی ها رشد و تکثیر بیشتری نموده  و اردک ها از این مواد تغذیه میکنند.

همچنین اردک ها با دفع فضله خود در اب، میکروارگانیزم های موجود در اب را افزایش داده که این نیز به نوبه خود در برای تغذیه ماهی ها مفید است. فضله اردک کود مناسبی برای گیاهان آبزی بوده و باعث رشد بیشتر آنها میشود. در سیستم پرورش توام ماهی و اردک، تا ۴۰ درصد میتوان نیاز تغذیه اردک ها را از طریق این نوع آببندها تأمین کرد. لازم به ذکر است که اردک ها معمولا از گیاهان آبزی تغذیه میکنند که ماهی ها علاقه چندانی به مصرف آنها ندارند. در نتیجه از این لحاظ مشکلی پیش نخواهد آمد.

در این نوع سیستم ها به ازای هر هکتار ۱۵۰ الی ۲۵۰ قطعه اردک در نظر گرفته میشود که متقابلا میتوان ۴۰۰ الی ۹۰۰ کیلوگرم ماهی نیز از این یک هکتار برداشت نمود. ماهی هایی از جمله کپور معمولی، نقره ای، آینه ای، پولکی، کاراس نقریه ای و طلایی و ماهی آمور سفید همزیستی مسالمت آمیزی با اردک ها در آببندها دارند. لازم به ذکر است که در آببندهای راکد به دلیل گندیدگی سریع نباید اردک و ماهی بصوت توام پرورش داده شوند.

چگونه با اردک می توان کسب درآمد کرد ؟

راه های مختلفی برای ایجاد یک منبع درآمد از طریق پرورش اردک وجود دارد.

یکی از این راه ها ، پرورش اردک جهت بهره گیری از گوشت آن است. اردک ها بسته به نژاد و وزن مورد پسند بازار در ۶۰ الی ۸۰ روزگی اماده کشتار میشوند و به حد کافی رشد کرده و پروار شوند سپس در بازار به فروش برسند.

از دیگر راه های کسب درآمد از طریق پرورش اردک ، پرورش دادن اردک های به مدت ۲۰ روز است . شالی کاران خریدار این اردک ها هستند و به صورت گروهی و گله ای جوجه اردک ها را خریداری می کنند. این اردک ها بعد از آن که شالی های برنج کشت و جمع آوری  شدند در شالیزار ها رها می شوند تا با حرکت کردنشان باعث شخم شدن زمین شوند و  از آفات تغذیه کنند. به علاوه اردک ها باعث تولید کود و تقویت زمین نیز می شوند. امر بدیهی این است که بعد از استفاده در شالیزار ها اردک ها پرورده می شوند و بعد از تغذیه کافی و گذشت اندکی زمان به عنوان محصول گوشتی لذیذ مورد استفاده قرار می گیرند.

دمای مناسب برای جوجه اردک

جوجه های یک روزه اردک در هفته اول باید زیر گرمای مادر مصنوعی نگهداری شوند. لامپ مادر مصنوعی ارزان برای جوجه را در این لینک مشاهده کنید. در هفته اول دمای ۳۲ الی ۳۴ درجه برای جوجه اردک لازم است. از هفته دوم میتوان دما را بین ۳۰ الی ۲۸ درجه تنظیم کرد. در هفته سوم نیز میتوان دما را به ۲۵ درجه سانتیگراد رساند. همچنین از یک ماهگی به بعد بهتر است که دیگر جوجه ها در محیط باز نگهداری شوند. تا قبل از یک ماهگی شنا کردن برای جوجه اردک توصیه نمیشود زیرا باعث بیماری و سرماخوردگی آنها خواهد شد. اما از یک ماهگی به بعد به تدریج میتوان دراستخرهای کم عمق و در هوای گرم به مدت ۵ دقیقه جوجه ها را به آبتنی کردن مشغول کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگهداری و تغذیه جوجه اردک کلیک کنید.

پرورش اردک مولد

پرورش اردک مولد
پرورش اردک مولد

پرورش اردکهای مولد روشی دیگر برای کسب درآمد از پرورش اردک است. برای پرورش اردک های مولد ابتدا باید آن ها را تعیین جنسیت کنیم و نر و ماده را مشخص کنیم ؛ چون اگر تعداد ماده ها و نر ها متناسب با هم نباشد ممکن است اردک ها  همدیگر را مورد هجوم قرار داده و بکشند. با مطالعه مقاله نحوه تعیین جنسیت جوجه اردک ، نر و ماده این پرنده را به راحتی از هم تشخیص دهید. برای پرورش اردک مولد باید حدوداً ۶ الی ۷ ماه از مدت پرورش آن بگذرد و به تغذیه آن توجه شود.

در گله هایی که اردک جهت تولید جوجه یک روزه پرورش داده میشوند، معمولا فصل پاییز، اواخر زمستان و فصل بهار زمان جوجه کشی می باشد. در فصل تابستان نیز شرایط تولک را برای این نوع گله ها فراهم میکنند تا پرنده دوره پرریزی سالیانه خود را سپری کنند.

نکته: نباید فراموش کنیم که اگر اردک یا غازی که طی مدتی شروع به تولید تخمهای بادامی شکل کرد و این عمل را ادامه داد باید از گله تخم گذار یا مادر حذف شود.

یک مطلب مهم:

می توانید از دو راه جوجه های خود را برای پرورش تهیه کنید. روش اول خرید از هچری ها و تولیدکنندگان جوجه اردک می باشد.

راه دیگر تهیه تخم های نطفه دار اردک بوده که بسیار ارزان تر است. شما با خرید ۱ یا ۲ دستگاه جوجه کشی مناسب و با کیفیت می توانید همیشه از تخم های نطفه دار جوجه کشی کنید. این امر کمک می کند تا از هزینه اضافی خرید جوجه ها جلوگیری کنید که از لحاظ اقتصادی کاملاً بصرفه است.

در یک محیط ۱۰۰ متری می توان ۱۰۰۰ اردک پرورش داد. برای فعالیتی که هر سال تکرار می شود خودتان قضاوت کنید استفاده از دستگاه جوجه کشی بهتر است یا تهیه جوجه ها ؟ موفق باشید.

نحوه جوجه کشی اردک

در پرورش اردک یکی از مراحل مهم، جوجه کشی از تخم های نطفه دار می باشد. این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که بطور کامل اصول جوجه کشی را یاد بگیرید. توجه داشته باشید که تعداد روزهای جوجه کشی از اردک بستگی به نژاد آن دارد. بعنوان مثال جوجه اردک های اسرائیلی یک هفته دیرتر از سایر نژادها به دنیا می آیند. تمامی ترفندها و نکات مهم جوجه کشی اردک را در لینک مشخص شده میتوایند مطالعه کنید.

مقایسه پرورش اردک با غاز

غازها نیز همانند اردک ها رشد سریعی داشته و سازگاری بالایی با انواع محیط ها دارند. اما گوشت غاز نسبت به گوشت اردک محبوبیت بیشتری دارد، لذیذتر بوده و لذا گران قیمت تر است.

غازها تخمگذاری پایینی در مقایسه با اردک ها دارند.

مقاومت غازها به بیماری بیشتر از اردک ها می باشد و کمتر به واکسیناسیون نیاز پیدا میکنند.

هر دوی این پرنده هزینه تغذیه پایینی دارند و با پرورش در فضای باز تا حد زیادی میتوان جیره غذایی آنها را تأمین کرد.

اردک ها زودتر از غازها به سن تولید مثل و تخمگذاری میرسند و دوره پرورش آنها کوتاهتر از غاز میباشد.

پرورش غاز نیز همانند پرورش اردک نیاز به سرمایه گذاری زیادی ندارد و با تجهیزات ساده میتوان گله پرورش غاز تشکیل داد.

فرق جوجه اردک با غاز

جوجه غاز از نظر ظاهری بزرگتر و سنگین تر از جوجه اردک بوده و گردن آنها بلندتر است.

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    بنده خیلی خیلی دوست دارم پرورش اردک راه اندازی کنم ولی نسبت به بازار فروش اردک تردید خیلی زیادی دارم
    میخواستم بدونم آیا برای فروشش به مشکلی بر نمیخورم؟؟؟لطفا راهنمایی کنید 🙏

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره در این حیطه اول تجربه لازم رو لازم رو کسب کنید بعد اقدام به شروع پرورش کنید

  2. سلام
    یه سوال راجع به واکسیناسیون جوجه اردک داشتم

    به اردک چند روزه واکسن تزریق بشه بهتره؟
    چه واکسنی تزریق بشه؟
    وَ چند نوبت واکسن تزریق بشه؟

    اگه پاسخ بدید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره در این خصوص مراجعه کنید به دامپزشک
      هم راهنمایی دقیقی انجام میشه و هم واکسینه میکنن

  3. سلام
    روی بسته بندی گوشت اردک هم مثل مرغ باید مهر اداره بهداشت و سیب سلامت و شماره مجوز و .‌‌.. بخوره تا بتونیم بفروشیم؟
    یا نه نیازی به این کارها نیست؟
    برای راه اندازی یک پرورش اردک خانگی چه مجوزهایی باید بگیریم؟ به کجاها مراجعه کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      به اداره جهاد کشاورزی منطقتون مراجعه کنید
      اونجا روال اداری و مواردی که لازم هست رو کارشناسانشون توضیح میدن

  4. با سلام
    با فروش اردک گوشتی وزن بالای۲کیلوگرم گرم از چ راهی باید اقدام کنیم.البته بجز سایت هایی مثل شیپور و دیوار چون اون ها حالت تکفروشی دارن.
    الان ۵۰۰تا اردک دوماهه درشت دارم و دنبال بازارفروش هستم تا بتونم مجددا۱۰۰۰تا دیگه پرورش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      تو پرورش اردک در حیطه های مختلف میتونید به سود برسید
      فروش جوجه اردک یک روزه و ۲۰ روزه
      فروش اردک های گوشتی و مولد
      میتونید از طریق بازار محلی و فروشگاه های محل زندگیتون اقدام کنید
      و یا از طریق فضای مجازی بازاریابی کنید

  5. سلام و وقت بخیر
    اگر بخواهیم بدون واکسن و … کار کنیم تا مصرف گوشت خونه رو تامین کنیم، بین اردک و غاز و بوقلمون کدوم مقاومت بهتری دارن؟
    ممنونم

  6. سلام.استاد اشرفی گرامی بنده درحال راه اندازی پرورش اردک اسرائیلی هستم، ولی متاسفانه نمیدونم که اردک اسرائیلی بعد از ۲ماه چقدر وزنش میشه؟ مثلا در سن ۳ماهگی وزنش چقدره؟ و چهار ماهگی چقدره؟ هیچ جایی و هیچ منبعی ذکر نشده. این سه ماه خیلی برام مهم هستش. ۳ماهگی. ۴ماهگی. ۵ماهگی.

    1. سلام
      بر اساس هفته بیان میشه ، مثلا در ۱۲ هفتگی پرنده ماده به وزن ۲-۲.۵ باید برسه و پرنده نر به وزن ۴-۴.۵ باید برسه

  7. سلام. من میخوام تو رشت با دستگاه جوجه کشی شما شروع به کار کنم. رشت که درصد رطوبت هواش زیاده مثلا ۹۶% هست و رطوبت زیاد برای تخم در زمان ستر یا هچر مناسب نیست، ایا دستگاه شما کاری میتونه بکنه که رطوبت هوا رو کاهش بده؟

    1. سلام
      هیچ دستگاهی در جهان چنین قابلیتی نداره باید از کولر گازی و قابلیت DRY اون استفاده کنی

  8. سلام. اطلاعات مفیدی ارائه گیکنید.
    میخواستم بدونم ارتفاع سالن نگهداری جوجه اردک چقدر باید باشه؟
    برای هر هزارتا جوجه اردک چندتا لامپ مادر احتیاجه؟

    1. سلام ؛ سپاس از همراهی شما
      معمولا برای هر ۱۵۰ اردک یدونه لامپ ۲۵۰ واتی مادرمصنوعی میزارن ولی خب اینم در نظر بگیرید که اردک رفته رفته بزرگتر میشه و شاید بعدا یک یا دو لامپ بیشتر هم بنا به شرایط محیط و پرورش لازم بشه

      1. سلام مجدد به اقا رضای گل که رایگان تجربه ی چندین سالشو در اختیار عموم میزاره. اقا رضای دوست داشتنی نفرمودید سقف سالن در پروش جوجه اردک چه هرتفاعی داشته باشه مناسب هستش؟ معمولا کوتاه باشه راحتتر میشه گرم کرد و تهیویش اسونتر میشه. ففط نمیدونم چه ارتفاعی برای جوجه اردک ها منسبه؟ ایا بعد از یک ماهگی باید جایی ببرمشون که ارتفاع سقفش بیشتر باشه؟

        1. سلام
          همونطور که خودتون گفتید این مورد برمیگرده به سیستم تهویه و هیچ قانون یا محدودیتی برای اون تعریف نشده
          هر چقدر ارتفاع افزایش پیدا میکنه ، سیستم گرمایشی باید قوی تر باشه و تهویه بهتر صورت بگیره و در نتیجه هزینه های تجهیزات افزایش پیدا کنه

      2. سلام. سپاس از پاسخگویی شما. بزرگوار مگه اردک تا کی به لامپ مادر مصنوعی احتیاج دارن؟ بعد از چند وقت دیگه شبا به نور احتیاجی ندارن؟ کاش یه مطلب کامل میزاشتید و برنامه نوری ارد رو بهمون میگفتید. تا ادنجایی که یادمه فقط ۲هفته ی اول به نور احتیاج دارن که ۲روز اول باید ۴۸ساعت کامل زیر نور مادر مصنوعی باشن. و از روز سوم به بعد شبی یک ساعت خاموشی دارن تا یک هفته. دقیق نمیدانم.اطلاعی ندارم.

        1. سلام
          این مورد بستگی به محیط زندگی و همینطور دمای اونجا داره . اگر دما مناسب نباشه حتما باید بیشتر از دو روز زیر لامپ باشن . روز های اول لامپ برای خشک کردن بدن پرنده هست ولی بعدش باید برای گرم کردن هم استفاده بشه. اگر محیط سیستم گرمایشی مناسبی داره میشه سریعتر لامپ رو برداشت.
          برنامه نوری جدا از این مورد هست و برنامه نوری برای تخم گذاری استفاده میشه.

  9. سلام.جیره غذایی اردک در ۸ هفته ی ابتدایی هفته ایی چند گرمه؟ جایی نوشته نشده. فقط شما که تجربه دارید میتونید کمک کنید.

    1. سلام برای اردک در ماه اول یه چیزی حدود ۵۰۰ الی ۵۵۰ گرم میدن ولی خب این به خیلی شرایط بستگی داره نوع تغذیه شرایط محیط مکمل و برنامه و…
      هر اردک بالغ هم حدود ۱۱۰ الی ۱۲۰ گرم هم روزانه خوراک داره اما میگم دیگه برنامه و شرایط متفاوته مثلا اردک زمستان غذای زیادی نیاز داره یا بعضا در برنامه غذایی میوه و سبزی هم هست

  10. سلام.سوالی که دارم ایکه که ایا میشه از دستگاه ستروهچری که هنزمان هست و وقتی که هزارتا تخم رو یکجا داخلش میزاری دستگاه رو جوری تنظیم کنیم که اون هزارتا تخم همزمان بعد از ستر شدن هچ بشن؟ اخه دستگاه ستروهچری که هردتاشو داره فقط قسمت پایین دستگاه هچر هست. وقتی کل تخمها احتیاج به هچ دارند و دستگاه دومی نداریم چیکار کنیم؟

    1. سلام وقتی هزارتا باهم نیاز به هچ داره میتونید خود دستگاه ستر رو با تنظیم کردن چرخش رو قطع کنید و دما و رطوبت را مناسب هچر کنید
      در واقع با دستگاه جوجه کشی ستر رو انجام میدید و وقتی زمان هچر شد دستگاه رو به هچر تبدیل میکنید
      برای کسب اطلاعات بیشتر و برای اینکه بدونید چجوری باید تنظیمات هچر رو انجام بدید ویدیوی آموزشی دستگاهتون رو تماشا کنید یا با واحد خدمات پس از فروش شرکت سازنده دستگاهتون تماس بگیرید

  11. سلام من ۳۰۰تا جوجه اردک یکروزه دارم میخواستم بدونم روزانه چند ساعت برق سالنم رو روشن و چند ساعت خاموش نگه دارم دمای سالن و تغذیشون درسته؟

    1. سلام
      این مورد قابل تشخیص نیست باید داخل سالن کنترلرهای اتوماتیک بزاری تا دما رو تنظیم کنن
      میزان دمای محیط اطراف، دما و رطوبت داخل سالن ، ارتفاع سقف و … همه باید توسط متخصص بررسی بشه تا بشه دقیق گفت مقادیر مدنظر چقدره

  12. سلام آیا به نظر شما میتوان به جوجه اردک ها انگور قرمز هم داد ❓

  13. سلام ما یک مرغ داشتیم رو تخم های اردک و مرغ خوابید و وقتی تخم مرغ هاش جوجه شد از روی تخم اردک ها بلند شد و سه روز اخر رو نشست ما سریع تخم هارو اوردیم یه ۲ ساعتی تو دمای محیط بودن بعد یه قابلمه یکم اب کردیم و یه سبد پلاستیکی توی قابلمه گذاشتیم توش پارچه گذاشتیم و تخم هارو گذاشتیم توش و درش رو بستیم با دمای کم بخاری گذاشتیم رو بخاری البته آب به تخم ها نمیخوره فقط بخار میشه الان دمای تخم ها ولرم و مناسبه ولی الان ۳۰ روزشونه ولی هنوز در نیومدن اردک ها پکنی و کاکلین و ۲۸ روز زمان جوجه دهیشونه نطفه سنجیم کردم جوجه کامل توش رشد کرده الان از کجا بفهمم که زندن؟

    1. موقع نوربینی باید متوجه حرکات جوجه داخل تخم شوید
      اگر حرکت کنه زنده است ، شاید حرکاتش خیلی ریز باشه باید با دقت بیشتری نگاه کنید
      بذارید چند روز هم به همین روال جوجه کشی بشه ، شاید جوجه ها در اومدن
      در دفعه بعدی حتما از دستگاه جوجه کشی خانگی اسکندری استفاده کنید تا تخم ها رو تلف نکنید.

  14. سلام من میخوام کارپروش اوردک رو شروع کنم البته الانم
    ۲۰عدد اوردک خارجی خریداری کردم فقط میخوام بدونم که من چطوری اوردک هارو موقعی که خوردنی شدن بفروشم ایا مشتری پیدا میشه

    1. بله مشتری هست
      می توانید در دیوار و شیپور تبلیغ کنید و یا به بازارهای هفتگی شهر خودتان ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋