راه اندازی خط تولید خوراک طیور | جیره نویسی مرغ

راه اندازی خط تولید خوراک طیور

راه اندازی خط تولید خوراک طیور | ساخت خوراک به همراه کنترل کیفی آن از اجزاء کلیدی کارخانجات خوراک دام و طیور است. اسیاب کردن، الک کردن، غربال کردن، مخلوط کردن، کمپرس کردن، اکسپند کردن، بافت دهی، رنگ دهی و طعم دهی از جمله مراحل مختلف آماده سازی و فرایند خوراک سازی در رسته های مختلف دام و طیور و آبزیان است.

در ساخت خوراک دام و طیور انواع مختلف مواد خوراکی را می توان بکار برد، در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد راه اندازی خط تولیدخوراک دام و طیور و هم چنین جیره نویسی مرغ بحث خواهیم نمود.

تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور کدامند؟

برای راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور به تجهیزات اساسی همچون آسیاب، میکسر، بالابر، نوار نقاله، دستگاه پرس پلت، فیدر پلت و غیره نیاز میباشد.

خط تولید دان پلت

در خط تولید پلت ابتدا خوراک از طریق فیدر وارد مخزن دستگاه میشود. سپس خوراک در معرض بخار قرار گرفته و وارد قسمت پلت زن میشود. در قسمت پلت زن غلطک هایی با فشار بالا خوراک را از منافذ عبور داده و سپس تیغه های دستگاه پلت را برش میدهند. در نهایت پلت به شکل کرامبل درامده و برای خنک سازی و بسته بندی آماده میشود.

انواع دستگاه آسیاب مورد استفاده در تولید پلت دام و طیور

آسیاب مواد خوراکی با هدف کاهش اندازه ذرات آن یکی از مهمترین مراحل تولید دان است.

برخی کارخانجات تمامی مواد مورد استفاده در تهیه دان را به دلایل زیر از دستگاه آسیاب مرغداری عبور میدهند:

  1.  مواد درشت و غلنبه های خوراکی خرد شوند.
  2.  در زمان هوادهی مقداری از رطوبت آنها کاهش داده شود.
  3. افزودنیهایی از قبیل آنتی اکسیدان به دان افزوده می شود.

عملیات فوق موجب سهولت حمل و نقل مواد و نیز قابلیت ذخیره آنها میگردد. البته آسیاب کردن و به دنبال آن، الک کردن مواد خواص دیگری نیز دارد. در طیور از اندازه های مناسبی دان استفاده میشود.

انواع دستگاه آسیاب مورد استفاده در تولید پلت دام و طیور - چیکن دیوایسآسیاب کردن مواد موجب افزایش قابلیت هضم، قابلیت پذیرش (توسط حیوان)، افزایش خاصیت و قابلیت مخلوط کردن و قابلیت پلت شدن آنها می شود و تراکم و چگالی برخی مواد را افزایش می دهد، آسیاب کردن توسط دستگاههای مختلفی و به سه روش «فشاری»، «سایشی» و «برشی» انجام می شود.

 

آسیاب چکشی | راه اندازی خط تولید خوراک طیور

آسیاب چکشی دستگاه مورد استفاده در آسیاب به روش فشاری و از جمله فشرده ترین روش های آسیاب مواد است که مواد خرد شده در یک محفظه بسته فشردگی به یک صفحه ساکن غربال مانند” برمیخورند که به عنوان صفحه خسربه گیر عمل می کند ، مواد تا زمانی که به اندازه معینی نرسیده اند از آن عبور نمی کنند.

تعداد چکشهای موجود روی شفت چرخان، اندازه، ترتیب و نحوه قرار گرفتن، تیزی، سرعت چرخش انها، الگوی فرسودگی و فاصله و شکل قرار گرفتن آنها در ارتباط با غربال دستگاه از جمله مهمترین عوامل مؤثر در ظرفیت آسیای آنها و شکل مواد آسیاب شده می باشند.

کار کردن دستگاه و به هم خوردن مواد و برخورد آنها با چکشها و مدت زمان اقامت مواد در محفظه فشردگی و ویژگیهای جریان هوا در درون آن موجب تولید گرما می شود.

آسیابهای سایشی

در این نوع آسیاب، همان اصول آسیاب چکشی استفاده می شود با این تفاوت که دانه ها و مواد از طریق سایشی خرد می گردند و در کنارآن از نیروهای فشردگی و برش نیز استفاده می شود.

در راه اندازی خط تولید خوراک طیور باید بدانید که در این روش، خرد شدن مواد در بین دو دیسک انجام می شود که مجهز به صفحات قابل تعویض هستند.

آسیابهای سایشی - چیکن دیوایسیک یا دو تا از این دیسک ها چرخان هستند و اگر هر دو چرخان بودند، جهت حرکت آنها معکوس است. وقتی یک دیسک میچرخد و دیگری ثابت است، مجموعه دستگاه برای خرد کردن مواد بکار میرود. اغلب اوقات موادی که در دیگر انواع آسیاب به نحو درشتی خرد شده اند از آسیاب سایشی استفاده میکنند تا هم مخلوط شوند و هم مواد خوراکی یا مخلوطهای دارای آب که معمولاً تمایل به تولید مواد غلنبه شده دارند در آن خرد و یکنواخت گردند.

دیسک های یک آسیاب سایش معمولاً در موقعیت عمودی قرار میگیرند به طوری که مواد نسبتاً بزرگ که دستگاه قادر به کاهش اندازه آنها نیست در اثر قوه ثقل سقوط می کند و دیگر در معرض آسیاب قرار نمیگیرند.

نوع دیگر اسیاب ها غلطکی بوده که در این آسیاب از ترکیبی از عمل های برش، سایش و خرد کردن استفاده می شود.

 

برشگر یا کاتر | راه اندازی خط تولید خوراک طیور

کاترهای چرخان نوعی آسیاب هستند که اندازه ذرات خشک را از طریق تکه کرد با لبه های چاقو مانند خود و در برابر صفحه ثابت خرد میکنند. در این دستگاه نیز نیروهای سایشی و فشردگی وجود دارد اگرچه در حد محدود است به ویژه اگر مواد در اثر عملیات برش به راحتی خرد شوند و صفحه تخلیه دارای سوراخهای بزرگ باشند.

این نوع آسیاب دارای یک میله شفت چرخان با ۴ چاقوی موازی است که به آن متصل شده و صفحه غربال آن در حدود ۹۰ درجه چرخش را میپوشاند.

این آسیاب عمدتاً برای خرد کردن دانه های درسته بکار میرود به طوری که حداقل مقدار ذرات ریز تولید گردد. بنابراین به عنوان مرحله نهایی برای کاهش اندازه مواد خوراکی بکار نمیرود.

بوجاری اولیه | راه اندازی خط تولید خوراک طیور

بعد از عملیات خرد کردن مواد در اغلب کارخانجات بخصوص کارخانجات غذای ماهی از سیستم های غربال یا الک های مختلف استفاده گردیده و مواد خارج شده بر اساس اندازه مورد نیاز دسته بندی می شوند.

ذرات خیلی بزرگ مجددا به دستگاه اسیاب عودت داده می شود و ذرات مختلف بر اساس نوع و ترجیح ماهیها از نظر اندازه انتخاب می شود و بسته به فرمول مورد نیاز ترکیب می شوند.

بوجاری اولیه | راه اندازی خط تولید خوراک طیور - چیکن دیوایساستفاده از آسیاب چکشی (روش فشردگی) در مورد دانه های خشک بخصوص دانه های غلات منجر به تولید مقداری ذرات ریز می شود که می توان آنها را ذرات «گرد و غبار» گونه نامید.

برای جمع آوری آنها به دستگاه خاصی نیاز است. در صد بالای این ذرات در جیره مناسب نیست. برای از بین بردن این نقیصه مقداری روغن یا مواد نیمه مایع از قبیل مواد محلول ماهی یا مواد محلول مخمرها را روی مواد خوراکی که وارد دستگاه آسیاب می شوند، ریخته میشود.

پودر یونجه نیز به صورت یک پودر عاری از گرد و غبار فراهم می شود که بافت آن شبیه بافت پلت کرمبل شده است. به این منظور روغن های معدنی را در اطاقک آسیاب چکشی و در زمان آسیاب کردن به آن میافزایند.

مخلوط (میکس) کردن | راه اندازی خط تولید خوراک طیور 

میکسر مرغداری یا دستگاه مخلوط کن یکی دیگر از تجهیزات لازم برای تهیه خوراک دام و طیور می باشد. در واقع مواد غذایی مورد نیاز دام طیور باید به شکل متعادل در دسترس آنها قرار گیرد. به همین دلیل مواد آسیاب شده با دیگر اجزای تشکیل دهنده خوراک به اندازه کافی در دستگاه میکسر با یک دیگر مخلوط میشوند.

در فرایند مخلوط کردن در  راه اندازی خط تولید خوراک طیور  سه مکانیسم مهم است :

  1. انتقال گروهی از ذرات مجاور موجود در یک محل از توده مواد به محل دیگر
  2. انتشار مواد و توزیع انها در سطح بیشتر
  3. سر خوردن مواد در میان ذرات دیگر در توده مواد

در بسیاری جیره های غذایی است برای رسیدل به اندازه ذرات مناسب و توزیع آنها در خوراک، برخی افزودنیهای ضروری (ویتامین، معدنی و داروها) به صورت ذرات ریز در آیند. به این معنی که ذرات آنها در حد گرد و غبار با اندازه ۱۰ تا ۵۰ میکرون باشد.

مخلوط کردن ممکن است به صورت «بچ» یا «مداوم» انجام شود. مخلوط کردن بچ را میتوان با استفاده از یک بیل و در یک سطح صاف انجام داد و یا از یک ظرف بشکه مانند یا نیم بشکه و یا مخروط و یا مخروط دوقلو با صفحات ثابت یا پاروها و حلزون های متحرک استفاده کرد.

مخلوط کردن مداوم که بر اساس حجمی یا وزنی تسهیم می شوند، تکنیک بسیار مناسبی برای مخلوط کردن تعداد معدودی از مواد خوراکی با تغییرات اندک می باشند.

کارگاه کوچک تولید خوراک دام و طیور

لازم به ذکر است که تجهزات مرغداری و دستگاه های خط تولید خوراک دام و طیور از جمله دستگاه پلت زن، اسیاب، بالابر و میکسر در تناژهای مختلفی طراحی و تولید میشوند. بنابراین با راه اندازی یک کارگاه کوچک تولید خوراک دام و طیور میتوان بخشی از نیازهای غذایی این صنعت را تأمین و به بازار عرضه نمود.

خرید آسیاب مرغداری - چیکن دیوایس

خط تولید خوراک دام

در تغذیه دام ها نیز علاوه بر علوفه از کنسانتره نیز استفاده میشود. نوع کنسانتره با توجه به نوع دام و هدف پرورشی متفاوت می باشد. اما به طور کلی کنسانتره دام نیز شامل انواع غلات، پروتئین های گیاهی و حیوانی، تفاله چغندر قند، ملاس، چربی و مکمل های ویتامینه و مواد معدنی می باشد. برای تهیه کنسانتره دامی نیز از دستگاه های آسیاب، میکسر و بالابر استفاده میشود.

امروزه استفاده از کنسانتره دامی چه به صورت آماده و یا چه تهیه آن در محل دامداری به یک امر واجب تبدیل شده است. به همین دلیل راه اندازی کارگاه و خط تولید خوراک دام میتواند گزینه بسیار خوبی برای کسب درامد محسوب شود. برای خرید تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور توجیه اقتصادی دارد؟

با توجه به حجم تولید و مصرف بسیار بالای خوراک در واحدهای دامداری و مرغداری ها، راه اندازی خط تولید دام و طیور یکی از مشاغل پر سود می باشد. همچنین با راه اندازی خط تولید خوراک میتوان برای چندین نفر فرصت اشتغالزایی نیز فراهم نمود.

چگونه خوراک دام و طیور تولید کنیم؟

برای جیره نویسی و تولید خوراک دام و طیور باید به بازار هدف توجه نمود. بعنوان مثال جیره غذایی دام های شیری با دام های گوشتی و یا مرغ های تخمگذار با مرغ های گوشتی فرق دارد. لذا در این زمینه بایستی با یک دامپزشک متخصص مشورت شود.

تولید دان مرغ

جیره نویسی مرغ ها با توجه به نوع گله متفاوت می باشد. بعنوان مثال نوع تغذیه مرغ تخمگذار، گله های مولد و گله های گوشتی با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی مواد اصلی و پایه که در جیره غذایی مرغ ها استفاده میشود، یکی بوده و فقط درصد ترکیب مواد با یک دیگر فرق میکند.

راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیوربرای جیره نویسی مرغ ابتدا لازم است که مواد لازم و تشکیل دهنده آن را بدانید.

مواد تشکیل دهنده جیره غذایی

دان مرغ شامل چند مورد میباشد که عباتند از:

مواد انرژی زا: دسته ای از مواد غذایی انرژی زا هستند که انرژی جیره را تأمین میکنند. مثل غلات از جمله گندم، ذرت، جو، سبوس برنج، سبوس گندم و غیره. در مرغداری ها به جای گندم استفاده از ذرت ارجحیت دارد. زیرا مصرف زیاد گندم، مشکلات گوارشی زیادی برای جوجه ها و یا مرغ های بالغ به وجود می آورد.

چربی ها: برای تأمین انرژی جیره علاوه ر غلات از چربی های زائد و یا چربی های حیوانی، انواع روغن گیاهی و روغن های پسماند رستوران ها نیز استفاده میشود.

مواد پروتئین دار: دسته ای از مواد دارای مقادیر بالایی پروتئین بوده که در تغذیه مرغ استفاده میشوند. این مواد  شامل انواع کنجاله ها مثل کنجاله تخم پنبه، کنجاله سویا، کنجاله آفتاب گردان، انواع پروتئین های حیوانی مثل پودر گوشت ، پودر ماهی و پودر ضایعات کشتارگاه های مرغ می باشد.

گاهی اوقات مرغداران به صورت مستقیم در جیره غذایی مرغ ها از اسید آمینه خالص برای تولید پروتئین استفاده میکنند. این اسید آمینه ها نیز شامل متیونین، لایزین، تریپتوفان و … است.

مواد فسفر دار: از موادی همچون دی کلسیم فسفات، مونو کلسیم فسفات و یا سنگ های فسفات برای تأمین فسفر جیره استفاده میشود.

سدیم: در جیره غذایی مرغ به مقدار جزئی از نمک طعام نیز برای تأمین سدیم جیره استفاده میشود.

کلسیم: کلسیم یکی از مواد معدنی مهم به خصوص برای مرغان تخم گذار می باشد. جهت تأمین کلسیم جیره نیز از کربنات کلسیم و پودر صدف بهره گرفته میشود.

ریز مغذی ها: ریز مغذی ها جزء ضروری جیره غذایی مرغ ها می باشد. بدین منظور از مکمل ویتامین ها و مواد معدنی که به صورت پودر مکمل و آماده در بازار موجود است، استفاده میشود.

افزودنی های دیگر: برخی افزودنی ها همچون داروهای ضد کوسیدیوز، محرک های رشد برای رشد بیشتر مرغ های گوشتی، رنگ دانه ها و طعم دهنده ها نیز به جیره مرغ اضافه میشود. رنگ دانه ها برای افزایش رنگ زرده تخم مرغ بوده ولی در تولید تخم مرغ بومی بهتر است که از رنگ دانه در جیره طیور استفاده نکنید چون حاوی مواد شیمیایی میباشد.

همچنین از طعم دهنده ها بیشتر در جیره غذایی مرغ های گوشتی استفاده میشود. چراکه خوش طعم بودن جیره باعث افزایش سرعت رشد و وزن گیری بهتر طیور گوشتی میشود.

یک نمونه جیره غذایی برای مرغ های گوشتی

اجزای تشکیل دهنده ۱ تا ۱۰ روزگی ۱۱ الی ۲۱ روزگی ۲۲ الی ۴۰ روزگی ۴ روزگی تا زمان کشتار
مواد انرژی زا (ذرت) ۵۵.۴ درصد ۵۸.۱ درصد ۶۴.۲ درصد ۶۹.۴ درصد
مواد پروتئنی (کنجاله سویا) ۳۸ درصد ۳۵ درصد ۲۹ درصد ۲۴ درصد
چربی (روغن گیاهی) ۱ درصد ۱.۳ درصد ۱.۳ درصد ۱.۶ درصد
کلسیم (صدف معدنی) ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد ۰.۲ درصد ۰.۲ درصد
سدیم (نمک) ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد
سایر افزودنی ها ۵ درصد ۵ درصد ۵ درصد ۵ درصد

 

در جدول بالا درصد مواد تشکیل دهنده بر حسب درصد بیان شده است. بعنوان مثال برای تولید یک تن جیره برای جوجه های یک تا ۱۰ روزه، ۵۵۴ کیلو گرم ذرت نیاز است. سایر افزودنی ها نیز شامل مواد فسفر دار، ریزمغذی ها، داروها، محرک های رشد رنگ دانه ها و … می باشد. میزان هر یک از این مواد بایستی با توجه به نژاد مرغ و با دستور دامپزشک تعیین شود.

یک نمونه جیره غذایی برای مرغ های تخمگذار بومی

اجزای جیره ۰ الی ۶ هفتگی ۷ الی ۱۴ هفتگی ۱۵ الی ۲۰ هفتگی ۲۰ هفتگی به بعد
ذرت ۳۰ درصد ۳۰ درصد ۳۰ درصد ۴۱.۷ درصد
گندم ۱۵ درصد ۲۵.۲ درصد ۲۰ درصد ۲۰ درصد
جو ۱۷.۵ درصد ۱۰ درصد ۲۴.۲ درصد ۲.۴۶ درصد
کنجاله سویا ۲۳.۵ درصد ۱۳ درصد ۴ درصد ۲۳.۱ درصد
سبوس گندم ۱۰ درصد ۱۸ درصد ۱۸ درصد
کربنات کلسیم ۱.۵ درصد ۱.۵ درصد ۱.۵ درصد ۸.۶ درصد
دی کلسیم فسفات ۱.۷ درصد ۱.۵ درصد ۱.۵ درصد ۱.۴۵ درصد
نمک طعام ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد ۰.۳ درصد ۰.۳۵ درصد
ریز مغذی ها ۰.۵ درصد ۰.۵ درصد ۰.۵ درصد ۰.۷ درصد
روغن گیاهی ۱ درصد ۱ درصد ۱ درصد ۱.۵ درصد

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید برای تولید دان مرغ آیا کل ذرت (ساقه، برگ و دانه) آسیاب می‌شود یا فقط دانه ذرت؟ ممنون اگه جواب بدین خیلی برام مهمه

  2. چگونه‌‌خوراک‌طیور را به‌ مرغداریها انتقال میدهید با‌وانت یا کامیون؟

  3. سلام لطفا در خصوص راه اندازی یه کارگاه کوچک در خصوص راه اندازی تولید خوراک طیور و ماهی راهنمایی بفرمایید

    1. لطفا با شماره های زیر در تماس باشید
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰
      ۰۹۱۴۳۴۰۳۴۶۳

  4. با سلام ، لطفاً قیمت یک عدد ماشین تولید دان مرغ
    با ظرفیت یک تن در روز را اعلام کنید. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋