سیستم ابخوری در مرغداری گوشتی | بررسی کیفیت آب در مرغداری

سیستم آبخوری و اهمیت کیفیت آب در مرغداری گوشتی

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

سیستم ابخوری در مرغداری گوشتی : جوجه ها را می توان به مدت ۴۸ ساعت پس از تولد، بدون آب و غذا نگهداری کرد. ولی بهتر است که پس از گذشت ۲۴ الی ۳۰ ساعت حتما دان و آب در دسترس جوجه ها باشد.

آب بعنوان یک ماده حیاتی یکی از مهمترین نیازهای اساسی برای رشد جوجه های گوشتی و یا تخمگذار میباشد. علاوه بر این آب به تنظیم دمای بدن جوجه ها کمک میکند. حجم بسیار بالایی از بدن جوجه ها را آب تشکیل داده است. کمبود آب در جوجه ها مشکلات زیادی از جمله دهیدراته شدن، چسبندگی مقعد، بی حالی و کم اشتهایی به وجود می آورد و باعث افزایش تلفات میشود. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد سیستم آبخوری و اهمیت کیفیت آب در مرغداری های گوشتی بحث خواهیم نمود.

آب مورد استفاده باید تمیز، عاری از آلودگی و دارای دمای مناسب باشد. اگر جوجه ها از مسیرهای طولانی به سالن وارد شده اند در ۳ تا ۴ ساعت اول پس از ورود جوجه ها، اول آب و سپس دان در اختیار آنها قرار گیرد. منظور این است که جوجه ها در اولین فرصت به آب دسترسی داشته باشند.

چرا در آب جوجه ها شکر می ریزند؟

مصرف شکر به میزان ۴ درصد در اولین سری آب مصرفی جوجه ها، مناسب است. زیرا انرژی تخلیه شده جوجه ها را جبران کرده، آنها را تشویق به مصرف غذا می کند و روده های آنها را از مواد چسبنده، پاک نموده و آماده دریافت دان می سازد.

چرا در آب جوجه ها شکر می ریزند؟ - چیکن دیوایسدر سه روز اول در آب شرب جوجه ها، از مکمل ویتامینی استفاده شود. در ادامه دوره می توان آب مصرفی جوجه ها را با کلر ضد عفونی کرد. مقدار مجاز مصرف کلر در آبخوریهای اتوماتیک و ناودانی به ترتیب ۱ و ۳ میلی گرم در لیتر است.

توجه : از این آب که دارای کلر می باشد، هیچگاه برای واکسیناسیون استفاده نکنید.

اهمیت استفاده از سیستم آبخوری در مرغداری و سالن های پرورش طیور

همانطور که گفته شد آب یکی از مواد مهم برای تغذیه و رشد جوجه ها میباشد. برای تأمین این نیاز جوجه ها لازم است که مرغدار سالن خود را به سیستم آبخوری مجهز نماید. آبخوری ها در انواع دستی و اتوماتیک طراحی میشوند که برای تهیه آنها میتوانید به صفحه خرید آبخوری دستی و اتوماتیک مراجعه کنید.

با مجهز نمودن سالن به سیستم آبخوری میتوان مشکلات زیادی همچون بستر مرطوب، آلودگی و شیوع بیماری ها را کاهش داد و در مصرف آب نیز صرفه جویی نمود. در ایران آبخوریهای آویز اتوماتیک و ناودانی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی امروزه استفاده از آبخوریهای قطره ای نیپل (NIPPLE) تمام اتوماتیک به دلیل صرفه جویی در نیروی کار، رایج شده است.

آبخوریهای قطره ای (NIPPLE)

آبخوریهای قطره ای (NIPPLE) : این آبخوری ها موجب صرفه جویی در آب شده، از مرطوب شدن بستر جلوگیری می کنند و همیشه آب تمیز در اختیار جوجه ها قرار می دهند.

ولی از طرف دیگر احتیاج به فشار آب قابل تنظیم داشته، نازلهای آن به سرعت جرم می گیرد و لذا مدیریت پیچیده تری نیاز دارد. به همین دلیل مرغداران منطقه قم، بیشتر از آبخوری های آویز اتوماتیک استفاده می کنند.

آبخوریهای قطره ای - چیکن دیوایسدر هر حال حفظ بهداشت آب از آلودگیهای ثانویه و تنظیم ارتفاع مناسب انواع آبخوریها در طول دوره رشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. هریک از آبخوری ها روش خاصی برای تنظیم دارند که تنظیم ارتفاع و تنظیم فشار آب ، مهمترین جزء آن است. به هیچ وجه نباید جوجه ها دچار محدودیت آب بشوند. در هر لحظه بهترین کیفیت آب در اختیار جوجه ها قرار گیرد.

کیفیت آب در مرغداری گوشتی

حدود ۷۰درصد وزن بدن جوجه ها را آب تشکیل میدهد. تامین آب مناسب برای جوجه ها از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. منابع آب معمولا خالص نیستند و آلودگیهای متفاوتی دارند.

 

آلودگی میکروبی، نیتراتها و مواد معدنی مهمترین شاخصهای کنترل کیفی آب هستند. به همین دلیل ، منبع آب مورد استفاده خود را از نظر این عوامل ، کنترل کنید:

عوامل مورد کنترل در منبع آب مرغداری گوشتی

۱- تعداد کل باکتریها و باکتریهای کولیفرم به ترتیب از ۱۰۰ و ۵۰ عدد در هر ۱۰۰ میلی لیتر آب بیشتر نباشند. آلودگی منابع آب به لاشه مرده پرندگان ، موش و مدفوع حیوانات، به سرعت کیفیت آب را پایین می آورد.

۲- غلظت نیترات و نیتریت آب به ترتیب از ۲۵ و ۴ میلیگرم در لیتر تجاوز نکند. نیترات در روده ها تبدیل به نیتریت می شود و نیتریت ظرفیت حمل اکسیژن بدن را کاهش داده و موجب نوعی خفگی در جوجه ها می شود.

۳- بعضی از مواد معدنی روی کیفیت آب اثر دارند. آهن ( ۳۰ میلی گرم در لیتر) و سولفات ( بیشتر از ۳۲ میلی گرم در لیتر) موجب تولید بوی بد و مزه تلخ آب میشوند و مصرف آب را توسط جوجه کاهش می دهند.

برای حفظ عملکرد تولید جوجه ها، نباید غلظت کلسیم، سرب، منیزیم و روی آب به ترتیب از ۲۵۰، ۱۲۵،۰/۲ و ۱/۵ میلی گرم در لیتر بیشتر باشد.

کلسیم بیش از ۱۸۰ میلی گرم در لیتر، موجب رسوب در وسایل و تجهیزات به ویژه نازل ها می شود. سدیم بیش از ۳۲ میلی گرم در لیتر، موجب افزایش مصرف آب و مرطوب شدن بستر می گردد.

مناسب ترین روش بررسی میزان مواد معدنی آب شرب مرغداریها، اندازه گیری کل مواد جامد آب (TDS) است که باید کمتر از ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر باشد که معادل هدایت الکتریکی (EC) آن، ۵ میلی موس است. در آزمایشگاهها مقدار املاح آب را با استفاده از هدایت الکتریکی اندازه گیری می کنند که قابل تبدیل به TDS است.

بنابراین در سالن پرورش مرغ گوشتی مرغدارانی که از آب چاه استفاده می کنند، بررسی مواد معدنی ، میکروبها و نیترات آب را حداقل سالی دوبار انجام دهند و اگر از منابع ثابت دیگر آب استفاده می کنند، نیاز است که اطلاعاتی در این موارد بدست آورند و یا خود راساً به اندازه گیری آن مبادرت نمایند.

عوارض استفاده از آب کم کیفیت در مرغداری ها

عوارض استفاده از آب کم کیفیت در مرغداری ها - چیکن دیوایسدر اکثر مرغداری ها از آب چاه جهت تأمین آب مصرفی مرغداری استفاده میشود. اما باید ذکر شود که میزان سختی آب چاه زیاد بوده و این نوع آب حلالیت پایینی دارد. استفاده از آب تصفیه نشده با سختی بالا مشکلات زیادی به بار می آورد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • حل نشدن کامل دارو و یا مکمل ها در آب و در نتیجه عدم واکسیناسیون صحیح جوجه ها
  • گرفتگی و خوردگی لوله ها و مسیر آب رسانی به دلیل رسوبات آهکی
  • افزایش آلودگی میکروبی آب
  • عدم دسترسی جوجه ها به آب کافی در اثر رسوب گرفتن نازل ها
  • کاهش قدرت هضم کنندگی سیستم گوارش جوجه ها و تأثیر منفی بر رشد آنها
  • افزایش تلفات در اثر مسمومیت غذایی به دلیل حجم بالای مواد معدنی در آب

لذا آب مصرفی جوجه ها در مرغداری باید کیفیت لازم را داشته و به صورت تصفیه شده باشد.

در مرغداری ها معمولا برای تأمین فشار لازم سیستم آبخوری از مخزن و یا یک تانک بزرگ آب نیز استفاده میشود. در خصوص نگهداری از منبع آب لازم است که مرغدار همیشه منبع آب را تمیز نگه دارد. همچنین لازم است که منبع آب هر چند مدت یکبار به صورت کامل تخلیه و به طور کامل شست شو و تمیز شود. دامپزشکان توصیه میکنند که اب مصرفی جوجه ها حداقل باید دو بار در طول سال جهت آزمایش و کیفیت بررسی شود.

برای مرغداری گوشتی چه تعداد آبخوری لازم است؟

تعداد آبخوری با توجه به نوع و ظرفیت مخزن آن تعیین میشود. بعنوان مثال هر یک عدد آبخوری گرد به قطر ۳۳ سانتیمتر برای ۸۰ الی ۱۰۰ قطعه جوجه کفایت میکند. یک عدد آبخوری کله قندی ۴ لیتری نیز برای ۱۰۰ قطعه جوجه در نظر گرفته میشود. همچنین هر یک عدد آبخوری نیپل برای ۱۵ الی ۲۰ قطعه جوجه کافی به کار میرود.

برای مرغداری گوشتی چه تعداد آبخوری لازم است؟ - چیکن دیوایسدر هفته اول از آبخوری های دستی که به آبخوری کله قندی معروف هستند برای جوجه استفاده میشود. سپس در هفته دوم به تدریج آبخوری های اتوماتیک جایگزین آن شده و آبخوری های دستی به تدریج جمع آوری میشوند.

دمای آب مصرفی جوجه ها باید چند باشد؟

جوجه ها حساسیت بالایی نسبت به دمای آب اشامیدنی دارند. در دو هفته اول دمای ۲۵ درجه برای آب مصرفی جوجه ها ایده ال است. پس از آن نیز باید آب آشامیدنی آنها خنک و در حدود ۱۵ درجه سانتیگراد باشد.

کنترل میزان آب مصرفی جوجه ها

هر گونه کاهش و یا افزایش آب مصرفی جوجه های گوشتی باید مورد توجه قرار گیرد و برای رفع علت آن نیز اقدام شود. به طور معمول با افزایش سن، میزان آب مصرفی جوجه ها نیز افزایش می یاید. اما میزان آب مصرفی جوجه ها با شرایط محیطی و کیفیت تغذیه آنها نیز رابطه مستقیمی دارد. بعنوان مثال در هوای گرم مصرف آب جوجه ها افزایش پیدا میکند. همچنین زمانی که نمک جیره غذایی بیش از حد مطلوب باشد و یا اینکه زمانیکه گله درگیر بیماری است، مقدار آب مصرفی آنها تغییر پیدا میکند.

مرغ های گوشتی به طور کلی با توجه به شرایط محیط ۱.۶ الی ۲ برابر خوراک دریافتی در طول روز آب مصرف میکنند. در شرایط طبیعی هر قطعه نمچه گوشتی در طول ۲۴ ساعت ۰.۶ لیتر آب مصرف میکند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس