نگاه کلی به انواع نژادهای ماکیان

انواع نژادهای ماکیان

مرغ و خروس دارای نژادهای مختلفی هستند که تاکنون بالغ بر ۱۷۰ گونه از مرغ و خروس ها ثبت شده است. معمولا همه مرغ و خروس ها دارای شکل ظاهری مشابهی هستند، اما در اندازه بدن، رنگ پرها و شکل تاج و ریش و … تفاوت دارند که در این نوشته می خواهیم به مهم ترین نژادهای این ماکیان بپردازیم. 

در صورتی که به تخم نطفه دار اصل این نژادها دسترسی داشته باشید به راحتی با ساخت و یا خرید دستگاه جوجه کشی ارزان  می توانید از تخم ها جوجه کشی کرده و با هزینه ای بسیار پایین جوجه های آنها را به دست آورده و پرورش دهید.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» گزینه ای بسیار عالی برای جوجه کشی از طیور اهلی در ظرفیت کم
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» کاربری آسان و راندمان بالا
قیمت : ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

با توجه به اینکه برخی از نژادهای معرفی شده در این مقاله، زینتی و گران قیمت هستند، درآمد بسیار خوبی برای شما به همراه خواهد داشت. اما برای نژادهای زینتی و افزایش راندمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها بهتر است از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید که توصیه ی ما استفاده از ایزیباتور۶ می باشد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از گونه های زینتی پرندگان
» مجهز به نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» امکان چرخش اتوماتیک شانه ها توسط موتور گرداننده ی درجه یک ساخت مالزی
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

American-Game-Fowlنام انگلیسی : American Game Fowl

نام فارسی : مرغ مسابقه آمریکایی

خصوصیات: این نژاد در مسابقه های «جنگ خروسی» در برخی از ایالتهای آمریکا كه قانون آن ایالت اجازه چنین کاری را نادیده میگیرد، به کار برده می شود. این نژاد به رنگهای مختلف خاکستری، سفید، قهوه ای و سرخ بوده و دم آن معمولأ به رنگ سیاه و یا آبی تیره است. خروس های جنگی این نژاد قبل از برگزاری مسابقه معمولاً در دایره های مبارزه به صورت مغرورانه ای جولان می دهند.

مرغ آنکونا

نام انگلیسی: AnCOna

نام فارسی: آنکونا

خصوصیات: مبدا این نژاد نیز شهر «آنکونا» در کشور ایتالیا می باشد و از نظر تیپ شبیه به لیگهورن می باشد. معروفترین انواع آن آنکونای دارای لکه های نقطهای سفید است. رنگ پرهای آنکونا سیاه است و در انتهای آن نوارهای سفیدی وجود دارد که به آن نمایا لکه دار میدهد. در خروس ها رنگ سیاه انعکاسی سبز رنگی دارد ولی پر مرغ ها فاقد این انعکاسی می باشند. این نژاد در سال ۱۸۰۰ میلادی از کشور ایتالیا به انگلستان و سپس به ایالات متحده آمریکا برده شد.

 


 

مرغ-آپنزیلر

انواع نژادهای ماکیان

نام انگلیسی : Appen Zeller
نام فارسی: آپنزیلر
خصوصیات: این نژاد مرغ ملی سوئیسی به شمار می رود و قرن هاست که در این کشور دیده می شود. از علایم مشخصه این نژاد کاکلی افشانی است که بر روی فرق سر پرنده دیده میشود و پرهای آن به طرف جلو قرار گرفته است. در انگلستان نوع دیگری از این پرنده به رنگ سیاه دیده شده است.
نژاد آپنزیلر دو گونه داد که یکی از آن ها ” اسپیت زاین Spitzhauben ” و گونه دیگر ” بارتونر Barthuhner ” نامیده میشود.

 


مرغ-Ardenners

انواع نژادهای ماکیان

نام انگلیسی : Ardenners 

نام فارسی : آردینر

خصوصیات: نژاد بسیاری نادری است که منشأ آن بخش جنوبی و فرانسوی زبان بلژیک است. گونه جنگجوی آن در سال ۱۹۰۴ میلادی به وجود آمد. این پرنده دم خود را راست نگاه میدارد و لکه های رنگدانه دار بر روی صورت آن دیده می شود. مرغ آن تخمگذار خوبی است و تخم هایی با حجم متوسط و پوسته سفید می گذارد. از لحاظ نژادی با « گالوازی GauloiSe» قرابت ژنتیکی دارد. رنگ گوشی آن سفید است و پرهای آن بلند و سیاه با جلای سبز رنگ است.


مرغ-araucana

انواع نژادهای ماکیان

نام انگلیسی : Araucanas

نام فارسی: اروکونا

خصوصیات : نام این نژاد از زبان سرخپوستان بومی ساکن در شیلی که Americanas  نیز میگویند. آروکونا تخمهای رنگی زیبایی می گذارد که به رنگ آبی سبز بوده و چیزی مابین رنگ فیروزه ای تا زیتونی دارد و به همین علت به تخم مرغهاى عید پاک شناخته می شود. جوجه های این پرنده  به همه رنگ دیده می شود و نظیر پرنده بالغ می باشند.


aseel

 

 نام انگلیسی : Aseel

نام فارسی: اصیل

خصوصیات: نژاد اصیل یکی از اجداد نژاد کورنیش به شمار می رود. نژاد اصیل در هندوستان به عنوان نژاد جنگجو به شمار می رود، اما این نژاد با نژاد جنگجوی انگلیسی متفاوت است. این پرنده استخوان بندی عضلات قوی و نیرومندی دارد و چشم های ان سفید مرواریدی سبز فام و پیشانی برآمده ای دارد. هردو جنس نر و ماده تاجی نخودی و کوچکی دارند. دم ان بلند و سراشیبی بوده و پرنده ان را به صورت بادبزنی عمودی و یا افقی نگه میدارد.


augsburger-5574m

نام انگلیسی : Augsburger  
نام فارسی : آوگس بورگر
خصوصیات: از نژادهای آلمانی واقعاً نادر است. پر و بال های مشکی با جلای سبز دارد. تاج آن تا حدودی از نوع گل لالهای Butter cup است که از وسط به دو بخش تقسیم می شود و به همین علت تاج پرنده از دور به صورت فنجان دیده می شود. صورت، تاج و ریش پرنده به رنگ سرخ روشن و نرمه گوشی به رنگ سفید است. ساق پا و چنگال ها خاکستری رنگ می باشند.

 


Australian Games Fowl

نام انگلیسی : Australian Games Fowl

نام فارسی : مرغ مسابقه استرالیایی

خصوصیات: این نژاد از اصلاح نژاد «مرغ پابلند جنگجو» که به آن «کولین ایالز Colonials» می گویند در استرالیا به وجود آمده است و برای استفاده از گوشت و یا نمایش در مسابقات خروس جنگی رشد داده شده است.

معمولا به رنگهای تیره وجود دارد و تاج وریش کوچکی دارد. ساق پای کشیده، بلند و نیرومندی دارد.


spang_oeg_lrg_ckl

نام انگلیسی : Australian Pit fowl

نام فارسی : مرغ گودال استرالیای
خصوصیات: این نژاد توسط سربازان مستقر در قرارگاه سربازان انگلیسی در استرالیا به منظور شرکت در مسابقات « جنگ خروس » ها پرورش داده شد. جثه این نژاد از لحاظ اندازه بزرگ بوده و دارای یک تاج از نوع نخودی می شود. خروسی دارای تاج گونه و ریش سرخ روشن می باشد.


 

Australorps_henne

نام انگلیسی: AuStralop
نام فارسی: استرالوپ

خصوصیات: این نژاد در استرالیا از نژاد ارپینگتون سیاه به وجود آمده است، میزان تولید تخم مرغ آن بیشتر از نژاد ارپینگتون و به رنگ سیاه و خاکستری دیده می شود. بعدها این نژاد از استرالیا به جنوب آفریقا و سواحلی آمریکای غربی برده شد. این نژاد یک نژاد دو منظوره است. پشت طویل و بدن از جلو به طرف دم، دارای شیب می باشد. تاج ساده منقار سیاه، ساق پا و پنجه ها سیاه است و به تدریج که به طرف کف پا می رود سفید پریده رنگی می شود. رنگ بدن سیاه و دارای انعکاسی سبز است.


 

bekisar-hybrid

 

نام انگلیسی : Ayam Bekisar

نام فارسی: آیام بیکی سار
خصوصیات: این نژاد از تلاقی خروسی نژاد جنگلی سبز GalluS VariuS با مرغ مسابقه بانکی ویود BankiViod پدید آمده است و در آغاز در جزیره جاوه و کومودو KOmOdo یافت گردید و احتمال زیادی وجود دارد که بیشتر نژادهای قدیمی در اقیانوس آرام نظیر مرغ ژاپنی تاج بلند «تومارو Tomaru»، نژاد سوماترا و آیام سیمانی و تمامی نژادهای بومی اقیانوسیه از
نژاد آیام بیکی سار سرچشمه گرفته باشند.

 


 

cem-046

نام انگلیسی : Ayam Cemani
نام فارسی: آیام بیکی سار

خصوصیات: اطلاعات کمی در مورد این نژاد وجود دارد، نام این نژاد از دو کلمه «آیامی» و «سیمانی» مشتق شده است که واژه اول در زبان اندونزیایی بر مرغ اطلاق می گردد و واژه دوم نام دهکده ای در نزدیکی شهر سولو، مرکز جزیره جاوه می باشد. این نژاد در مرکز و شرق جاوه، جزیره «مادورا» در سوماترا یافت میشود. این نژاد به رنگ سیاه می باشد. این نژاد در سال ۱۹۲۰ توسط یک مستعمره نشین هلندی کشف شد. وزن خروس ۱/۸ کیلوگرم و مرغ ۱ تا ۱/۲ کیلوگرم است.


 

Barbu-dWatermaal2

نام انگلیسی : Barbu de Watermaal

نام فارسی: باربو واتر مال

خصوصیات: نژادی بلژیکی و جنگجوست که تا حدودی به نژاد آنورس شبیه است. کاکل فرق سر آن رو به عقب متمایل است. وزن خروس در حدود سرخ و ریش کوتاهی دارد. این نژاد در حدود سی گونه دارد و به رنگهای سفید، آبی، بلدرچینی و فاخته ای دیده می شود. نژاد باربو واترمال در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی توسط «آنتونی درس» در یکی از شهرهای بلژیک بنام «واترمال بوستاوردی» به وجود آمد.


مرغ نژاد کوشین
مرغ نژاد کوشین

نام انگلیسی : cochin

نام فارسی : کوشین

زادگاه ابن مرغ و خروس ها به چین برمی گردد. وزنی حدود ۵ کیلوگرم را دارند و در سال حدود ۱۲۰ تخم می گذراند که بستگی به شرایط محیطی و تغذیه ای ممکن است کم و زیاد شود. این نژاد از مرغ و خروس ها در رنگ های قهوه ای ، طلایی ، طوسی، مشکی و سفید وجود دارند.

مرغ پکن
مرغ پکن

نام انگلیسی : Pekin chicken

نام فارسی : مرغ و خروس پکن

منشا این نژاد از مرغ و خروس ها نیز به چین برمی گردد. این مرغ ها و خروس ها وزن کمی دارند که به حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ گرم می رسد، آنها بیشتر به عنوان پرنده زینتی نگهداری می شوند زیرا پرورش آنها به عنوان پرنده گوشتی صرفه ندارد و در سال ۸۰ تخم می گذارد که تخم های این پرنده ها نیز به رنگ قهوه ای است. 

مرغ و خروس سیلکی
مرغ و خروس سیلکی

نام انگلیسی : Silkie

نام فارسی : مرغ ابریشمی

مرغ و خروس ابریشمی یا سیلکی جزو پرنده های زینتی و گران قیمت است که بیشتر با هدف زینتی بودن پرورش داده می شوند. نژاد این ماکی نیز چین می باشد و بدن آنها به جای پر پوشیده از کرک های نرم می باشد و در دو نوع بزرگ و بانتام هستند که وزن نوع بزرگ ان ۲۸۰۰ گرم می باشد و در سال حدود ۱۵۰ تخم می گذارد. 

مرغ و خروس لهستانی
مرغ و خروس لهستانی

نام انگلیسی : polish chicken

نام فارسی : مرغ لهستانی

این نژاد بر خلاف سایر مرغ و خروس ها دارای تاج پر مانند بر سر خود است و حدود دو کیلو وزن می گیرند. در سال حدود ۱۲۰ تخم می گذارند و رنگ تخم شان سفید است. این مرغ و خروس ها در رنگ های مختلفی مانند سفید، مشکی ، طوسی و ترکیب این رنگ ها و حتی قهوه ای وجود دارند. 

مرغ و خروس سلطان
مرغ و خروس سلطان

نام انگلیسی : sultan chicken

نام فارسی : مرغ و خروس سلطان

مبدا این نژاد به کشور ترکیه برمی گردد و در تمام بدن خود حتی ساق پاها پر دارد. این نژاد جزو پرنده های زینتی محسوب می شود و از توسط پادشاهان ترکیه پرورش داده میشد، یکی دیگر از خواص این نژاد از مرغ و خروس ها ، دارا بودن پر در سر خود است یعنی به جای تاج و ریش گوشتی ، در این ناحیه کرک و پر وجود دارد. برخی دیگر نیز دارای پرهای مشکی هستند ولی در سر خود پرهایی سفید دارند، در سال ۷۰ تخم می گذارد و وزن پرنده بالغ حدود ۲۷۰۰ گرم است.

مرغ و خروس برهما
مرغ و خروس برهما

نام انگلیسی : Brahma chicken

نام فارسی : مرغ برهما

این نژاد از مرغ و خروس ها هم جنبه زینتی دارند و هم برای تولید گوشت و تخم پرورش داده می شوند. منشا این نژاد کشور هند می باشد و بین ۴ الی ۵ کیلوگرم وزن می گیرند و در سال ۱۴۰ تخم می گذارند. رنگ تخم آنها قهوه ای می باشد اما خود پرنده ها در رنگ های سفید، طلایی و حنایی وجود دارند. 

مرغ و خروس دورکینگ
مرغ و خروس دورکینگ

نام انگلیسی : Dorking Chicken

نام فارسی : مرغ و خروس دورکینگ

نژاد این مرغ و خروس به کشور انگلیس برمی گردد و اغلب پرهای بدن مرغ و خروس ها سیاه ، سفید، قهوه ای و خاکستری می باشد. تاج و ریش خروس دورکینگ بلند است و وزن خروس بالغ حدود ۵ کیلو و وزن مرغ بالغ حدود ۴ کیلو می باشد. مرغ دورکینگ در سال حدود ۱۵۰ تخم می گذارد و گزینه های خوبی به عنوان پرنده های گوشتی و تخمگذار به شمار می روند. 

مرغ و خروس پلیموت
مرغ و خروس پلیموت

نام انگلیسی : plymouth rock chicken

نام فارسی : مرغ و خروس پلیموت

رنگ بدن این مرغ و خروس ها به صورت راه راه یا زبرایی و ترکیبی و سیاه و سفید می باشد که مهم ترین شاخصه تشخیص آنهاست. آنها وزنی حدود ۲ الی ۳ کیلو گرم می گیرند و مرغ پلیموت در سال حدود ۱۸۰ تخم می گذارد که گزینه ای بسیار عالی برای تولید تخم و گوشت می باشد. 

 

ماکیان چند نوع نژاد دارند؟

تاکنون بالغ بر ۱۷۰ نژاد از مرغ و خروس ها به ثبت رسیده که هر کدام تفاوت های ظاهری خاصی هستند و در کشورهای مختلف جهان وجود دارند. در این نوشته به مهم ترین نژادهای ماکیان پرداخته خواهد شد. 

کدام نژاد ماکیان برای پرورش مناسب هستند؟

برخی از نژادها به دلیل  زیبایی خاص و وزن پایین به عنوان پرنده زینتی پرورش داده می شوند، اما برخی نیز هستند که تخم گذاری بالایی داشته و وزن خوبی هم میگیرند که می توان در سطح انبوه پرورش داد.

کدام نژاد از خروس ها برای جنگ مناسب هستند؟

برخی از خروس ها دارای روحیه مبارزه هستند که با پرورش و تقویت آنها می توان روجیه جنگاوری را در آنها تقویت کرد. در مقاله نژاد های خروس لاری به این موضوع پرداخته شده است. 

نوشته های مشابه

‫۵۲ دیدگاه ها

  1. سلام چرا شمارتون رو برای خرید مرغ وخروس پکن رو صفحه نمیزارین

    1. اول مرغ پکن پا کوتاه روبزارین روصفحه ببینم خودشه شمارتونم رو مرغ بزارین آدرس دقیقتونم برام بفرستین هر وقت. وقت کردم میام یه سری بهتون میزنم ومرغ وخروسهاتونو میبینم شما مرغ وخروس چاپنیز آبی هم دارین با مرغ و خروس دم بلند امپراطور فونیکس اگه میشه قیمت مرغ وخروسها قیمتاشونم روشون بزارین با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋