آموزش پرورش و جوجه کشی قرقاول در یک محیط کوچک

اصول پرورش قرقاول

پرورش قرقاول به دلیل قیمت بالای گوشت و تخم نطفه دار این پرنده سودآوری بالایی دارد. اما قرقاول ها پرنده هایی وحشی هستند و نگهداری از آنها اصلا به سادگی مرغ و خروس نیست. بنابراین اگر قبلا مرغ و خروس یا بلدرچین پرورش داده اید باید بدانید که اصول پرورش قرقاول با همه این طیور فرق دارد. در این بخش از مجموعه مقالات وبسایت چیکن دیوایس اصول پرورش قرقاول را به شما یاد می دهیم. همچنین در مجموعه مقالات دسته قرقاول بصورت تخصصی هر یک از موضوع های تغذیه قرقاول، جوجه کشی، بیماری و غیره را بصورت جداگانه برای علاقه مندان به پرورش این پرنده آماده نموده ایم.

نحوه شروع

برای شروع پرورش قرقاول میتوان جوجه یک روزه این پرنده را تهیه کرد یا اینکه چند سِت مولد تخمگذار قرقاول خریداری نمود. حتی می توان این کار را با جوجه کشی از تخم های نطفه دار قرقاول شروع کرد. . چون جوجه کشی از تخم قرقاول به اندازه کافی حساس است و اگر نتوانید اصول آن را رعایت کنید در همان ابتدای کار از پرورش قرقاول دلسرد خواهید شد، بنابراین برای این کار باید از یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک و استاندارد استفاده کنید. در این روش گله مد نظر را با قیمت ارزان تری میتوانید تشکیل دهید.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» جوجه کشی اتوماتیک از تخم های قرقاول
» مناسب برای افراد مبتدی و حرفه ای
» امکان تنظیم دما و رطوبت بصورت خودکار
قیمت : ۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان

نکات مهم پرورش قرقاول - چیکن دیوایس

خرید جوجه قرقاول یک روزه برای افراد کم تجربه ریسک های زیادی دارد. چون جوجه قرقاول مثل جوجه مرغ نیست که سریع غذا خوردن را یاد بگیرد. از طرفی خرید قرقاول بالغ هم به بودجه بیشتری نیاز دارد و هم اینکه اطلاع دقیقی از نحوه تغذیه و شرایط نگهداری قبلی آنها در دست نخواهید داشت. تغذیه و شرایط نگهداری تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد قرقاول های بالغ  دارد. مولدهایی که در سنین جوجگی با کمبود غذا و کمبود ویتامین بزرگ شده باشند، علاوه بر بلوغ دیر رس، تخمگذاری پایین و نطفه دهی کمتری دارند و پرورش آنها اصلا به صرفه نیست. بنابراین اگر قصد خرید قرقاول های بالغ را دارید فقط از پرورش دهنده های معتبر که اصول تغذیه را رعایت میکنند خرید کنید.

زمان مناسب برای خرید قرقاول

خرید جوجه قرقاول یک روزه از اواسط بهار تا تابستان امکان پذیر است. چون قرقاول ماده از اواخر اسفند شروع به تخمگذاری نموده و حداکثر تا تیرماه تخمگذاری میکند. البته برخی از افراد با اعمال برنامه تحریک نوری قرقاول را برای جوجه کشی در فصل پاییز و زمستان نیز اماده میکنند. اما بطور طبیعی فقط در ۴ ماه اول سال امکان تخمگذاری، تهیه تخم نطفه دار و تهیه جوجه یک روزه قرقاول وجود دارد. بنابراین برای خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه قرقاول باید در ۴ ماه اول سال اقدام کنید.

جوجه کشی قرقاول

نکته: برخی از پرورش دهندگان قرقاول به جهت فروش محصولات خود، جوجه ها و یا تخم های نطفه دار را پیش فروش میکنند.

اما اگر قصد خرید قرقاول بالغ را دارید، بهترین زمان برای خرید آنها یکی دو ماه قبل از شروع فصل تخمگذاری میباشد. یعنی قرقاول های بالغ را در ابتدای زمستان خرید کنید تا در فصل تولید شاهد افت تخمگذازی آنها نباشد. قرقاول ها در هنگام جابجایی دچار استرس میشوند و اگر در زمان تخمگذاری (فصل بهار) آنها را به محیط جدید منتقل کنید در اثر استرس دچار افت و قطع تخمگذاری خواهند شد. بنابراین دو ماه قبل از فرا رسیدن فصل تخمگذاری باید این پرنده ها را به محیط جدید عادت دهید و آنها را برای تخمگذاری آماده کنید.

انتخاب نژاد

قرقاول نژادهای مختلفی دارد که همگی آنها را در مقاله معرفی نژادهای قرقاول توضیح داده ایم. برخی از نژادهای قرقاول صرفا جنبه تزئینی داشته و قیمت بسیار بیشتری هم دارند. بعنوان مثال قرقاول لیمویی یا بلژیکی نمونه از این نژادها می باشد. اما این نوع قرقاول ها نسبت به نژادهای دیگر خیلی دیر و در سن دو سالگی بالغ میشود. بنابراین برای شروع به سراغ نژادهای زینتی قرقاول نروید. شما در ابتدای مسیر تجربه زیادی در خصوص نگهداری از این پرنده ها ندارید و تلفات نژادهای زینتی خسارت مالی سنگینی به شما وارد خواهد کرد.

ما از بین نژادهای مختلف نژاد قرقاول آمریکایی، پاکستانی و سفید هلندی را برای شروع پرورش پیشنهاد میکنیم. این سه نژاد هم قیمت مناسب تری داشته، هم تخمگذاری بالایی داشته و هم از مقاومت بدنی بالایی برخودار هستند و تلفات کمتری میدهند.

ناگفته نماند که پرورش قرقاول خزری که بومی ایران است به دلیل مسائل زیست محیطی فقط تحت مجوز و شرایط خاصی امکان پذیر است و محدودیت های زیادی دارد.

برای شروع پرورش قرقاول چه نژادی بهتر است؟ - چیکن دیوایس

مکان مناسب برای پرورش قرقاول

قرقاول های پرنده های وحشی و پرخاشگر هستند آنها باید در محیط های بزرگ و سربسته و مسقف نگهداری شوند. به ازای هر قرقاول بالغ یک متر مربع فضا باید در نظر گرفت وگرنه این پرنده ها به جان یکدیگر می افتند و به هم نوک میزنند. محل نگهداری جوجه قرقاول ها با دسته های مولد کاملا جدا خواهد بود.

نکته: مکان نگهداری قرقاول ها باید به دور از محیطهای شلوغ و پر سر و صدا باشد همچنین پرورش توأم قرقاول با دیگر طیور به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود.

جوجه قرقاول ها باید در یک محیط بسته که بتوان نور و دما را در داخل آن کنترل کرد، نگهداری شوند. جوجه قرقاول در ۳ هفته اول به شدت در معرض بیماری و مرگ قرار دارد. اگر بتوانید به خوبی در این دوره به جوجه ها رسیدگی کنید، آنها از یک ماهگی به بعد به محیط عادت کرده و به ندرت تلفات میدهند. در این لینک شرایط نگهداری از جوجه قرقاول را بطور کامل مطالعه کنید.

اما از سن یک ماهگی به بعد می توان قرقاول ها را به یک فضای باز ولی سرپوشیده با حصار و سقف توری منتقل کرد. همچنین یک سقف و سرپناه نیز باید در محل نگهداری قرقاول های بالای یک سال باید در نظر گرفت تا در مواقع بارش برف و باران و یا در روزهای گرم در آسایش باشند. قرقاول پرنده ای بسیار مقاوم نسبت به دمای سرد و گرم می باشد. محل نگهداری قرقاول ها باید به اندازه کافی نور طبیعی هم دریافت کند.

حفظ و نگهداری از قرقاول

قرقاول های گوشتی حدودا تا سن ۴ ماهگی نگهداری میشوند. اما قرقاول های تخمگذار و مولد تا ۴ الی ۵ سال قابل پرورش می باشند. قرقاول های مولد به شکل دسته های جداگانه در محل های مشخص نگهداری میشوند. در هر دسته معمولا ۱ نر و ۳ الی ۵ ماده رها میکنند تا درصد نطفه داری تخم ها بالا باشد. هر دسته در یک قطعه مشخص نگهداری میشود بطوریکه هیچ دیدی نسبت به دسته های مولد کناری خود ندارد. بحث پرورش قرقاول مولد خود بحثی کاملا مفصل و جداگانه است که در مقاله پرورش قرقاول مولد و تخمگذار آن را شرح داده ایم.

نکته: بستر نگهداری قرقاول را با ماسه بادی یا ماسه دریا باید بپوشانید. استفاده از پوشال چوب و دیگر بسترهایی که برای پرورش مرغ، بوقلمون و … استفاده میشود در پرورش قرقاول مجاز نیست.

جوجه کشی از قرقاول

نحوه تغذیه قرقاول

قرقاول چینه دانی برای انباشت غذا ندارد و این بدین معنی است که در طول روز فقط به اندازه نیاز غذا میخورد و اصلا مثل بقیه طیور پرخوری نمیکند. از طرفی این پرنده ها پس از سن بلوغ نیاز دائمی به کنترل دما و شرایط محیطی ندارند. برای همین پرورش قرقاول سرمایه کمتری نیاز دارد و سختی های کمتری نسبت به پرورش دیگر طیور دارد و لازم نیست دائما آنها را تحت نظر داشته باشید. شما میتوانید بدون هیچ نگرانی غذای مصرفی یک هفته آنها را در داخل دانخوری های مختلف قرار دهید. غذای این پرنده ترکیبی از دان ذرت و سویا و برخی ریزمغذی ها می باشد و در کنار آن میتوان از سیزی تازه هم برای تغذیه قرقاول ها استفاده کرد. تغذیه جوجه یک روزه قرقاول کمی دشوار بوده و در روزهای اول باید بیشتر به آنها رسیدگی کنید تا جوجه ها غذا خوردن و محل آبخوری و دانخوری را یاد بگیرند.

جوجه کشی از قرقاول

همانطور که ذکر شد قرقاول ها از اوایل بهار شروع به جفت گیری و تولید مثل میکنند. اوج فصل جوجه کشی قرقاول اردیبهشت تا خرداد ماه میباشد. برای جوجه کشی از قرقاول حتما باید یک یا چند دستگاه جوجه کشی استاندارد متناسب با ظرفیت گله خود تهیه کنید. برای انتخاب ظرفیت دستگاه جوجه کشی متناسب با نیاز خود باید بدانید که در یک گله تخمگذار معمولا روزانه ۷۰ درصد قرقاول ها تخمگذاری میکنند. یعنی اگر ۱۰۰ تا قرقاول ماده داشته باشید در روز ۷۰ تخم جمع آوری خواهد شد. از طرفی تخم نطفه دار نباید بیش از یک هفته انبار شود و ۲۴ ساعت بعد از تخمگذاری، هرچه زودتر باید آن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی قرار گیرند. بهترین راه برای جوجه کشی پیوسته قرقاول در فصل تخمگذاری خرید دستگاه جوجه کشی با قابلیت ستر هچر همزمان می باشد. در غیر اینصورت باید دستگاه های مختلفی برای ستر جداگانه و هچر جداگانه تهیه کنید. تمامی دستگاه های جوجه کشی صنعتی اسکندری قابلیت ستر هچر همزمان دارند و برای جوجه کشی قرقاول نیز بسیار مناسب می باشند. برای مشاهده دستگاه جوجه کشی صنعتی با قابلیت ستر هچر همزمان کلیک کنید.

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار قرقاول
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در مونتاژ قطعات الکترونیکی
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

جوجه کشی قرقاول بطور معمول ۲۴ روز زمان می برد ولی نباید دستگاه را در روز ۲۴ خاموش کرد. زیرا برخی از تخم ها به دلیل مدت زمان انبار بیشتر و یا دما کم، دیرتر از بقیه باز میشوند. بنابراین تا اتمام کامل فرایند جوجه کشی قرقاول باید صبر کرد. در مقاله ای جداگانه تمامی نکات ریز و درشت جوجه کشی قرقاول را توضیح داده ایم، این مطلب را حتما مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب کلیات اصول پرورش قرقاول را شرح دادیم. لازم به ذکر است که این پرنده ها رفتارهای متفاوتی دارند و لازم است که رفتارهای این پرنده را در سنین و دوره های مختلف بشناسید. در مقالات دیگر بطور تخصصی رفتارشناسی قرقاول را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. در صورتیکه سوالی در زمینه پرورش قرقاول داشته باشید در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

 

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    من قرقاول آمریکایی دارم
    میخواستم بدونم از چه زمانی به بعد پرشون رنگی میشه ؟
    میشه به جای ماسه بادی از خاک رس تو بستر استفاده کرد ؟

  2. من از جوجه و خود قرقاوول بدم میاد هر جا ببینم و یا اینکه دست کسی باشه میگیرم و میکشم .
    حالا خودت بدونید با کی طرف هستید . اگر کسی هم بیاد استقامت کنه یا اسرار کنه و یا از جوجه ها حمایت کنه اونم میکشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋