اصطلاحات خروس بازان | لاری بازان

اصطلاحات رایج لاری بازی

نژاد مرغ و خروس لاری یکی از مهمترین نژادهای بومی ایران بوده که در مناطق مختلفی پرورش داده میشوند. لاری بازان در میان خود اصطلاحات رایجی استفاده میکنند که معنی این اصطلاحات برای سایر افراد ناآشنا می باشد. اگر به پرورش خروس لاری علاقه مند هستید و یا اینکه میخواهید اصطلاحات آن را بدانید ما در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به طور کامل اصطلاحات خروس بازان و لاری بازان را به شما یاد خواهیم داد.

خروس لاری چه شگردهایی دارد؟

شگرد به انواع تکنیک های جنگیدن حیوان مانند یوغ گیر، زیر چرخ، کوله رو، رخ جنگ، چوب زن، بغل زن، دودم یوغ، کاسه زن، کلاف زن و … گفته میشود.

بی دست زن: ضربه ای قوی که برخی خروس ها بدون گرفتن نوک و از دور و به قصد صورت و چشم به صورت حریف میزنند.

خار زن: به خروسی می گویند که با خارهایش به حریف آسیب میزند و مانند سوزن خارهایش را به بدن حریف فرو می کند. به نظر برخی افراد، خروس خار زن اکثراً دارای قلم ها و خارهای نازک میباشند که زود هم می شکنند.

چوب زن: به خروسی می گویند که فقط با دو قلم خود (ساق پا) حریف مقابل را هدف می گیرد و ضربه میزند. (کف پا و بغل قلم پاهای خود را به سر و صورت حریف میزند). به نظر برخی از افراد، خروس چوب زنی دارای قلم های کلفت و خارهای کلفت می باشند.

کلاف زدن: ضربه با پا زیر چانه حریف در حالیکه با نوک زیر گلو گرفته شده باشد که می تواند منجر به شکستن فک یا قطع زبان شود.

دودم یوغ: حالتی است که در آن خروس با گردن و بدن طوری به خروس مقابل فشار می آورد که حریف خسته و اسیر میشود.

بغل زن: به خروسی گویند که با حریفش صورت به صورت نشود و با نیم دور چرخیدن، بغل حریف (مخصوصا ناحیه گوش) را گرفته و به پشت سر حیوان و زیر فک حریف ضربه بزند.

دودم بالا: حالتی است که خروس هنگام جنگ از دو طرف یعنی هم از چپ و هم ار راست سر خود را بالا نگه دارد و سر حریفش را به پایین میگیرد.

یوغ گیر: خروسی که در مبارزه گردن خود را دور گردن حریف می پیچاند و با فشار جثه اش حریف را به زیر میآورد. به طور کلی به گردن رو گردن انداختن یوغ گفته میشود.

رخ جنگ: خروسی که درست روبروی دشمن می ایستد و با نوک، دهن حریف را می گیرد و کاری به شگردها ندارد ولی رخ گرفتن یعنی ناحیه زیر گلوی حریف را بگیرد و مستقیم از جلو بزند.

پرورش و جوجه کشی خروس لاری

کوله رو : خروسی که با فاصله یک وجب یا بیشتر از حریف می ایستد و در موقع مناسب به حریف ضربه میزند.

پس کاسه زن: حیوانی که عادت دارد خارش را در پشت سر حریف وارد کند.

دو ور جنگ: حالتی را گویند که در آن خروس از هر طرف با حریف خود گردن به گردن شده و در هر دو طرف بتواند شگردهای یکسانی اجرا کند. بعضی خروس لاری ها فقط یک طرف شگرد قوی دارند و طرف دیگرشان ضعیف می باشد.

کاسه زن: به موقعیتی که خروس به طور کامل می چرخد و پشت سر حریفش را میگیرد و با پاهایش به پست سر حریف ضربه وارد میکند، کاسه زن گفته میشود.

مهر زدن چطوریه ؟

به خروسی گویند که در مبارزه فقط خار میزند و معمولا هم به چشم و سر حریف ضربه میزند.

اصطلاحات پر کاربرد در زمان پرورش و آماده سازی خروس لاری

لک یا تولک: فصل پرریزی حیوان را گویند که در این حالت نباید خروس بجنگد.

تخت کردن: به مرحله خشک شدن و بلند شدن پرها و پایان پر ریزی گویند.

کسو: جنگ آزمایشی برای محک زدن خروس را کسو میگویند. برای آماده سازی خروس لاری برای نبرد اقدامات مختلفی انجام میگیرد که پیشنهاد مشود مقاله مربوطه رامطالعه کنید.

دستکش: جزو مراحل آماده سازی میباشد که باعث هیکلی شدن و اهلی شدن حيوان می شود.

تاپکی: جزو مراحل آماده سازی است که به آن پراندن یا انداختن نیز میگویند.

قلم: منظور همان پا و ساق حیوان است.

فریک: به جوجه مرغ لاری فریک گویند.

مفهوم تخت کردن خروس لاری به چه معناست؟

خروسی را که سرحال است و میتوان آن را برای مسابقه آماده کرد رو تخت کردن می گویند. یعنی حیوان نه مریضی است و نه تولک (پرریزی) دارد.

لالکی: خروسی که زیر گلویش گوشواره دارد لاکلی گویند.

کج تاج: نوعی تاج خروس است که بلند و به یک طرف خم شده است.

ابرشی : خروسی بارنگ زرد و قرمز را ابرش گویند.

چیل: خروسی را که دو رنگ و یا خال خال باشد چیل گویند.

صابونی: معمولا خروس سیاه که پشتش طلایی رنگ و یا سفید باشد، صابونی گویند.

خسک: خروسی با تاج شبیه به خروس محلی، با گوشواره ولی جنگجو را گویند.

سیندی : خروس خار زن از نژادی تقریبا پاکستانی که دمی بلند و شاخه شاخه و رو به زمین دارد.

دونگ یا دانگ : بلندی پهنای و قد خروس رو میگویند که معیار سنجش آن ۶ دانگ میباشد.

لول یا نول : نوک خروس را گویند. لول رفتن یعنی پریدن نصف یا تمام نوک خروس.

خار بند: پارچه های مناسب بریده شده برای بستن خارک خروس جهت کسو یا جنگ آزمایشی است.

سرخار: به خارک های به درد نخور و توخالی گفته میشود که از حیوان مرده گرفته و بر روی خار کوتاه خروس جنگی می چسبانند تا بهتر بازی کند و به حریفش بهتر آسیب برساند.

کوله: به مجموعه مرغ، خروس و جوجه های لاری گفته میشود که شخص آنها را پرورش میدهد.

پر مرغی: از نظر برخی عشق بازان به خروس های خاکستری رنگ که پرهایی هم رنگ مرغ دارند، پرمرغی گفته میشود. برخی دیگر نیز به خروس گویند که شکل پرها و دم آنها همانند مرغ بوده و در واقع یال بلند گردن و دم بلند ندارد.

کراته: به حلق خروس کراته گفته میشود.

جغر دان: اصطلاحی است که به چینه دان گفته میشود.

اصطلاحات خروس بازی که در میدان جنگ کاربرد دارد

گرو: شرط بندی در مسابقات جنگ خروس را گویند . خروسی را گرو شده گویند که برای میدان آماده و شرط ، مبلغ ، مکان و زمانش مشخص شده است

میدان: مرحله پایان زمان گرو و انجام بازی است.

آبگیر: شخص مربی و اداره کننده حیوان در زمان میدان و مسابقه را میگویند.

آب : زمانی که یکی از دو طرف احساس کند که حیوانش به استراحت نیاز دارد و یا ضربه یا خار مهلکی خورده و نیاز به احیا دارد استراحت میگیرد که به آن آب گویند.

پر گیری: زمان تقریبا ۳۰ ثانیه ای برای بلند کردن خروس در میدان که مثلا دو حیوان به گوشه و آخر زمین رسیده اند و باید به وسط آورده شوند و یا دهانشان پر از پر است و باید تمیز شود را پرگیری گویند.

سر دادن: حیوانی که سرخود را پایین می گیرد و باعث می شود حریف از پشت مرتب سر حیوان را بگیرد و به او صدمه بزند.

اصطلاحات خروس بازان
اصطلاحات خروس بازان

سر گرفتن: اگر خروسی با خروس دیگر مبارزه نکند و بترسد می گویند سر نمی گیرد.

چوبازن: حیوانی که خارزن نیست و فقط با ضربات محکم پا به حریف ضربه میزند.

غاز شدن یا مرغ شدن یا کاکل انداختن: حیوانی که در مبارزه یا بدون مبارزه تسلیم شده و بلافاصله قبل از فرار موهای پس سرش سیخ می شود و سپس شروع به جیغ زدن و فرار می کند.

رفتن: فرار کردن

خسارت: زمانی که پس از مشخص شدن گرو و در طول زمان تا قبل از روز بازی احساس شود که نمیتوان بازی را برد مبلغ مشخصی به حریف میدهند و از بازی کناره میگیرند.

تمام تاوان: پس از مشخص شدن شکست کامل در بازی صاحب خروس لاری باید تمام مبلغ شرط را بپردازد که به آن تاوان گویند.

چارک و نصف تاوان : وقتی هنوز حیوان شکست نخورده است ولی می داند که بازنده میدان است. قبل از نابودی کامل خروس، شکست را قبول میکند. بسته به میزان برتری حریف از یک چهارم تا نصف پول را پرداخت میکند.

چارک داد: زمانیکه بازنده یک چهارم از شرط را تاوان میدهد.

سردویی یا بالادویی: این بخش مربوط به تماشاچیان بازی است که در زمان بازی مبلغی را روی یک حیوان خاص اعلام می کنند. و اگر از گروه حریف کسی خواست جواب بدهد می گوید درست است.

اصطلاحات خروس بازان - خروس لاری
اصطلاحات خروس بازان – خروس لاری

بد چوب : خروسی را می گویند که بد لگد است.

میان زده : خروسی را که در میدان مسابقه پیروز شده است.

بد قهر: به خروسی گویند اگر در مبارزه ضربه بدی بخورد حتماً باید تلافی کند.

اصطلاح میدان قدری یعنی چه؟

وقتی می خواهند خروسی را با خروس دیگر وارد جنگ کنند باید توجه شود که از نظر قد و هیکل یکی باشند. وقتی که هر دو خروس هم قد و هم هیکل باشند به آنها میدان قدری گفته میشود.

چطور قد خروس لاری را اندازه میگیرند؟

معیار اندازه گیری قد خروس، دونگ و یا دانگ میباشد که در اصطلاحات خروس بازان قد خروس را در حالت ایستاده و راست معمولا کنار دیوار و یا با متر اندازه میگیرند.

خون به خون: جفت دادن مرغ و خروس های خواهر و برادر و یا حیوانات با نسب بسیار نزدیک که در نتیجه این جفت گیری حیوان ضعیف با مشکلات ژنتیکی و خنگ به وجود می آید. بنابراین در جوجه کشی از مرغ و خروس و یا سایر پرنده ها برای جلوگیری از تولد جوجه ها ضعیف، از جفت دادن مرغ و خروس ها خواهر و برادر جلوگیری کنید.

کری شدن یا کری زدن: حالتی که به واسطه ضربه پای قوی یا وارد شدن خار به گوش، چشم یا اعصاب سر و گردن، حیوان به ان دچار می شود که باعث گیج شدن و تلوتلو و زمین خوردن حیوان می شود.

ندید: این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که صاحبان خروس جنگی از همدیگر خبر و آشنایی نداشته و نمی دانند حیوان طرف مقابل چه ویژگی هایی دارد و فقط در روز مسابقه متوجه میشوند. به طور معمول کسی به خودش و حیوانش مطمئن باشد، خروس را ندید جنگ میدهد.

قدر: زمانیکه هر دو خروس حریف هم هیکل و هم قد باشند به آنها قدر گفته میشود. همچنین وقتیکه هر دو خروس حریف از هر لحاظ با هم برابر باشند به آنها قدر گفته میشود.

پر کسو: به کسو دادن زیاد جوجه ها گفته میشود و اصطلاحی است که برای یادگیری جنگ و سفت شدن جوجه ها کاربرد دارد.

کلمات مرتبط : اصطلاحات خروس بازی ، اصطلاحات خروس بازان ، خروس لاری ، مرغ لاری ، جوجه کشی لاری

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام اگر جوجه خروس نه ماهه هنگام کسو ودرحال جنگیدن از خود صدای قاق قاق دربیاره ولی در هر صورت تا آخرین توانش جنگیده ولی تن به فرار نداده این خروس احتمال داره در آینده در میدان جنگ واقعی فرار کنه وعلت این صداها درموقع اخرهای جنگ چیست ، ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋