آموزش تکنیک های جوجه کشی از قناری به صورت طبیعی و یا دستگاه جوجه کشی

نحوه جوجه کشی و تولید جوجه قناری ها در منزل یا سالن 

قناری ها پرنده هایی خوش آواز و بسیار محبوب و دوست داشتنی هستند که هم در ایران و هم در سایر کشورهای خارجی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قناری هستید، می توانید مقاله تاریخچه قناری را بخوانید تا دید وسیع تری نسبت به قناری ها داشته باشید. 

جوجه کشی از قناری پایه و اساس پرورش این پرنده را تشکیل می دهد و تمامی کسانی که می خواهند از پرورش قناری به درآمد برسند، باید اصول و تکنیک های جوجه کشی از این پرنده را به خوبی آموخته باشند. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم همه چیز را در مورد جوجه کشی قناری به شما آموزش دهیم. که از جمله آنها می توان به روش های تشخیص قناری نر از ماده، روش های جفت انداختن قناری ها، فصل مناسب جفت گیری و تخمگذاری این پرنده، تغذیه مناسب قناری در زمان جفت گیری، معرفی بهترین نژاد قناری برای جوجه کشی ، میزان درآمد پرورش و جوجه کشی قناری، شناسایی تخم نطفه دار اصل قناری و… اشاره کرد. 

چگونه جوجه کشی از قناری را شروع کنیم؟

طبیعتا برای شروع این کار به یک جفت قناری جوان و مولد ، مکان مناسب برای پرورش و قفس و ملزومات لازم برای نگهداری خواهید داشت. این کار به سرمایه خیلی کمی نیاز دارد، اما درآمد فوق العاده بالایی را برای شما به دنبال خواهد داشت، کافیست جوجه هایی سالم از قناری ها به دست آورده و آنها  را در سنین دو الی سه ماهگی بفروشید. 

چگونه جوجه کشی از قناری را شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسروشی دیگری نیز برای شروع جوجه کشی از قناری وجود دارد و آن تهیه تعدادی تخم نطفه دار قناری و یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای می باشد که جوجه ها را به صورت مصنوعی و با استفاده از دستگاه جوجه کشی به دست آورید. این کار به مهارت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد چون جوجه های قناری بسیار ضعیف هستند و با کوچکترین سهل انگاری از بین خواهند رفت.

در این نوشته به هر دو روش طبیعی و مصنوعی جوجه کشی از تخم قناری پرداخته شده و به ملزومات لازم برای این کار نیز اشاره خواهد شد. هم چنین در مقاله پرورش و نگهداری قناری به تمامی ملزومات لازم برای پرورش قناری در خانه پرداخته شده و شیوه نگهداری و مراقبت از آنها نیز آموزش داده شده است. 

ویژگی مکان مناسب برای جوجه کشی قناری

اگر قصد خرید یک جفت قناری را دارید، نیازی به تهیه مکان برای آنها نیست، می توانید آنها را در اتاق خواب خود نیز پرورش دهید زیرا سر و صدای زیادی نخواهند داشت و وقت زیادی را از شما نخواهند گرفت. اما اگر قصد شما کسب درآمد از پرورش قناری ها می باشد باید مکان مخصوصی را بدین منظور اختصاص دهید. قناری ها سر و صدای زیادی را ایجاد خواهند کرد بنابراین پرورش چند جفت قناری در اتاق خواب و یا اتاق پذیرایی کار درستی نیست که علاوه بر ایجاد آلودگی، باعث آزار و اذیت اهل خانه نیز خواهد شد.

پس اگر زیر زمین و یا اتاق بلااستفاده ای دارید برای پرورش انبوه قناری ها کاملا مناسب خواهد بود و اگر هم ندارید می توانید با استفاده از ایرانیت های پلاستیکی یا فلزی و چارچوب های چوبی یا فلزی اتاق مخصوصی را برای آنها در حیاط خانه بسازید.

مکان مناسب قناری ها باید از وسایل سرمایشی، گرمایشی و تهویه مناسبی برخوردار باشد، زیرا در فصل تابستان برای خنک نمودن اتاق نیاز به کولر (گازی یا آبی) و در فصل زمستان برای گرم کردن اتاق نیاز به بخاری (گازی یا نفتی) خواهید داشت و برای رساندن اکسیژن تازه به قناری ها و جوجه ها وجود یک یا چند فن تهویه ضروری خواهد بود. 

هم چنین این مکان باید دارای کف، سقف و دیوار های سیمان کاری شده باشد تا از ورود هر جانداری به داخل اتاق جلوگیری شود، این موجودات حامل میکروب ها و بیماری های زیادی هستند که برای قناری ها مضر خواهد بود. علاوه بر تمامی موارد گفته شده وجود نور کافی و مناسب نیز در اتاق قناری ها از ضروریات خواهد بود، سعی کنید از لامپ های آفتابی استفاده کنید تا به گرم شدن اتاق نیز کمک کند و لامپ ها را طوری نصب کنید که با قفس ها فاصله زیادی داشته باشد و مستقیما به چشم قناری ها نتابد.

بهترین نژاد قناری برای جوجه کشی کدام است؟

معمولا نژاد های رسمی ایرانی، لانکشایر، یورکشایر، گلاسر، کرست، موزاییک، جیبر و … از طرفداران زیادی برخوردارند، اما قبل از اقدام به خرید قناری، حتما اطلاعات را خود را در مورد نژاد های مختلف قناری ها تکمیل کنید زیرا برخی از قناری ها در برابر بیماری ها ضعیف بوده و یا علاقه کمی به تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها دارند. در مقاله انواع نژاد های قناری به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

تشخیص سن و جنسیت قناری ها قبل از خرید

برای شروع پرورش قناری شما نیاز به خرید یک جفت سالم و جوان خواهید داشت، قناری ها از یک سالگی تا سه الی چهار سالگی در بهترین وضعیت تخمگذاری خود هستند، بنابراین اگر قناری های جوان خریده باشید باید به سن آنها توجه کنید چون تخم های گذارده شده توسط قناری های زیر یک سال نابارور و بی نطفه می باشد. برعکس این حالت نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که قناری های شما مسن باشند، در این صورت یا جفت گیری ناموفقی خواهند داشت و یا اینکه تخم های بدون نطفه تولید خواهند کرد.

تشخیص سن و جنسیت قناری ها قبل از خرید - چیکن دیوایسهنگام خرید سعی کنید به صورت حضوری پرنده ها را از نزدیک ببینید و تا جای امکان از خود پرورش دهنده خرید نمایید، حتما قبل از خرید در مورد سابقه و حسن کار پرورش دهنده تحقیق کنید، شاید اولین بارتان است و تجربه کافی در تشخیص سن قناری ها را ندارید، هم چنین اگر متوجه حلقه پای قناری ها شدید، آن را بخوانید چون سن پرنده همراه با جنس او بر روی حلقه نوشته شده است. در حالت کلی قناری های مسن چشمان چروکتر و پاهای فلس داری دارند و نسبت به قناری های جوان قیافه شکسته تری دارند، اما باز توصیه می شود حتما از یک متخصص کمک بگیرید. هم چنین در نوشته تشخیص سن و جنسیت قناری به نکته ها و تکنیک های مهمی اشاره شده که به خرید دقیق شما کمک خواهد کرد. 

بهترین زمان برای خرید قناری

اولین و مهم ترین نکته در خرید قناری ، توجه به سن بلوغ آنهاست که حتما باید از یکسالگی گذشته باشند، اما اینکه در کدام فصل از سال اقدام به خرید کنید، بسیار مهم است. دقت کنید که قناری ها در فصل های بهار و پاییز جفت گیری می کنند و مشغول بزرگ کردن جوجه ها هستند و در فصل های تابستان و زمستان استراحت می کنند. 

پس اگر می خواهید قناری بخرید حتما فصل تابستان یا زمستان اقدام کنید و بهتر است که در دوره تولک یا همان پر ریزی باشند تا با خرید و تغذیه صحیح قناری ها ، آنها را از دوره تولک خارج کرده و آماده جفت گیری و تولید جوجه برای فصل بعد بکنید. 

هم چنین در این فاصله دو الی سه ماهه به محیط جدید و شما عادت خواهند کرد و آرامش کافی برای جفت گیری را بدست خواهند آورد، لازم به یادآوری است که وجود آرامش در محیط تاثیر زیادی در موفقیت جوجه کشی قناری ها خواهد داشت. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قناری به صورت حرفه ای
» جنس بدنه از ABS
» دارای نمایشگر دیجیتالی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

قفس و متعلقات لازم برای نگهداری از قناری های مولد 

قناری ها دارای قفس های مختلفی هستند که به نام های قفس تکی ، قفس جوجه کشی و قفس جوجه پران شناخته شده اند، حال که هدف شما از خرید قناری ها جوجه کشی از آنهاست، بدیهی است که باید قفس جوجه کشی این پرنده را خریداری کنید که در نوشته انواع قفس و ملزومات قناری به ویژگی های یک قفس استاندارد برای قناری و هم چنین ملزومات لازم برای نگهداری از آنها اشاره شده است. 

قفس های جوجه کشی دارای دو دانخوری و دو آبخوری و هم چنین لانه تخم گذاری و میله های نشیمن برای پرنده های نر و ماده هستند و در قسمت میانی آن یک توری فلزی وجود دارد که مانع از جفت شدن قناری تا قبل از آشنایی کامل می شود. 

زمانی که قناری ها کاملا مست و آماده جفت گیری شدند، می توان این لایه فلزی را برداشت که در ادامه زمان مناسب و نحوه انجام این کار توضیح داده خواهد شد. 

ویژگی های قفس مناسب برای قناری

قفس حتما باید استیل باشد چون هیچگاه دچار زنگ زدگی نخواهد شد و قناری ها قادر به جویدن آن نیستند، هم چنین استیل از رشد میکروب ها جلوگیری خواهد کرد و از این مهم تر اینکه کاملا مقاوم هستند و در صورت افتادن یا ضربه دیدن هیچ مشکلی برای قناری ها پیش نخواهد آمد. 

هنگام خرید قفس برای قناری ها به وجود دانخوری، آبخوری، میله های نشیمن و مکان مخصوص لانه دقت کنید، هم چنین کف قفس باید توری شکل باشد که فضولات پس از حاصل شدن بلافاصله به سینی مخصوص فضولات انتقال پیدا کنند زیرا در این حالت هم قناری ها وضعیت بهداشتی بهتری خواهند داشت و هم شما به راحتی قفس را تمیز خواهید کرد.

ویژگی های قفس مناسب برای قناری - چیکن دیوایساگرچه قفس های استیل و مجهز قیمت بالاتری نسبت به قفس های ساده دارند، اما سلامت قناری های شما را تضمین خواهد کرد، پس در مرحله خرید قناری و خرید قفس قناری نهایت دقت خود را به خرج دهید، زیرا این دو مورد رمز موفقیت شما خواهند بود. 

اقدامات لازم پس از خرید قناری ها 

پس از انتخاب و خرید قناری ها و قفس و ملزومات آنها ، می توانید آنها را به اتاق مخصوص شان منتقل کنید، البته بهتر است قبل از خرید ، مکان مناسبی را برای آنها فراهم کنید. 

قناری هایی که به تازگی خریداری شده اند نسبت به محیط و افراد خانه و حتی شما بدبین هستند و استرس زیادی را متحمل خواهند شد، بنابراین بهتر است که مکان ساکتی را برای آنها فراهم آورید و از رفت و آمد های زیاد در اتاق آنها خودداری کنید. 

وجود سر و صدای زیاد مانند صدای تلویزیون ، صدای داد و فریاد، بوق خودرو، سگ و … همگی بر استرس این پرنده های کوچک خواهد افزود. 

همانطور که گفته شد، خرید در فصل استراحت مانند تابستان و زمستان بهترین تصمیم خواهد بود و قناری ها تا زمان شروع جفت گیری کاملا با محیط آشنا خواهند شد و آرامش لازم را بدست خواهند آورد. در مقاله اهلی سازی قناری می توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه با رام کردن قناری ها به دست آورید. 

آماده سازی و تقویت قناری ها برای جفت گیری

جهت انجام جفت گیری میان قناری ها و تخم گذاری قناری ماده ، باید جفت هایی مولد و سازگار با هم را خریداری کرده باشید، تمام ملزومات لازم برای زندگی از قبیل آبخوری و دانخوری ، ظرف حمام ، میله نشیمن و مهمتر از همه لانه تخم گذاری را در قفس قناری ها قرار داده و مکان آرام و بدون استرسی را برای آنها فراهم آورید. 

آنها برای جفت گیری موفق نیاز به ۱۴ ساعت نور در روز دارند، اگر میزان ساعات روشنایی روز کمتر از ۱۴ ساعت است، حتما باید لامپ مهتابی یا رشته ای را در اتاق آنها نصب کنید. دمای مناسب برای محیط باید بین ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد باشد، در صورت سرد بودن هوا می توانید از بخاری استفاده کنید. 

میزان رفت و آمدها را به حداقل برسانید و فقط برای پر کردن آبخوری و دانخوری و نظافت قفس و ملزومات به اتاق آنها مراجعه کنید. 

دقت کنید که اگر در فصل های تابستان و یا زمستان قرار دارید، آنها را وادار به جفت گیری نکنید و حتما باید جدا از هم باشند. به کمک تغذیه مناسب آنها را تقویت کرده و برای فصل جفت گیری یعنی بهار یا پاییز آماده کنید. 
اگر قناری ها را در خارج از فصل جفت گیری در یک قفس قرار دهید، به دلیل اصرار قناری نر برای جفت گیری و عدم آمادگی قناری ماده ، احتمال درگیری و مرگ قناری ماده به وسیله پرنده نر وجود دارد. حتما حتما به این مورد دقت کنید. 

تغذیه قناری در زمان جوجه کشی

تغذیه قناری ها در زمان جفت گیری و آماده سازی آنها برای تولید مثل، باید کمی متفاوت نسبت به زمان های دیگر باشد. دانه های مورد علاقه قناری ها ارزن و کتان می باشد اما این بدان معنی نباشد که آنها را فقط با این دو دانه تغذیه کنید. 

همراه با این دانه ها می توانید دانه های دیگری مانند تخم هندوانه، تخم کدو، نخود، لوبیا و لپه، تخم گشنیز، تخم خرفه، تخم جعفری و … به قناری هایتان بدهید. اما به یاد داشته باشید که دانه ها منبع غذایی کافی برای قناری ها نیستند زیرا تمام ویتامین ها و پروتئین ها را شامل نمی شوند.

بنابراین در اولین اقدام سعی کنید پلت های مخصوص قناری ها را خریداری کنید، پلت یا کنسانتره مخصوص قناری ها سرشار از انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای قناری بوده و با مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری کاملا تغذیه خواهند شد. 

تغذیه قناری در زمان جوجه کشی - چیکن دیوایساما برای رشد بهتر قناری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات کاملا ضروری به نظر می رسد، زیرا این مواد حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های زیادی می باشد که برای بدن قناری ها بخصوص جوجه ها بسیار مفید می باشد. 

هم چنین استفاده از مولتی ویتامین های اشامیدنی نیز در تقویت بنیه قناری ها مناسب هستند و آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی و ویروس ها مقاوم تر خواهد نمود. علاوه بر موارد فوق تخم مرغ آب پز و سبزیجاتی مانند هویج، خیار، پوست هندوانه، کلم، کاهو نیز برای رشد بهتر قناری بخصوص در دوره تخم گذاری موثر خواهد بود.

با مشورت یک پرورش دهنده با تجربه و یک دامپزشک معتبر و قابل اعتماد واکسن ها و داروهای لازم برای قناری ها را در دوره های مختلف تهیه نمایید. هم چنین در نوشته تغذیه قناری به انواع مواد غذایی مناسب برای قناری ها در دوره های جفت گیری و تخم گذاری پرداخته شده و به دلیل مفصل بودن مطالب از ارایه آن در این نوشته خودداری شده است. 

چه موقع قناری نر را از ماده جدا کنیم؟

اگر از دو قفس مجزا استفاده می کنید، فاصله بین قفس قناری نر و ماده باید یک متر باشد تا از دور همدیگر را مشاهده کنند، اما اگر قفس مخصوص جفت گیری دارید، حتما باید توری جدا کننده را به سمت پایین کشیده باشید تا از هم جدا باشند. 

اصولا تا قبل از اعلام آمادگی قناری های نر و ماده ، باید از هم جدا باشند هم چنین پس از بیرون آمدن جوجه ها و مشاهده نشانه های درگیری بین قناری نر و ماده ، باید آنها را از هم جدا کنید. 

در حالت کلی قناری ها در همه زمان ها به جز زمان جفت گیری باید جدا از هم نگهداری شوند تا درگیری بین آنها اتفاق نیفتد. 

نشانه های آمادگی قناری نر و ماده برای جفت گیری 

آنها معمولا در فصل بهار آماده جفت گیری خواهند شد، یعنی زمانی که غذای کافی در دسترس باشد و دمای هوا به بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد رسیده باشد و هم چنین میزان ساعات روشنایی روز بیشتر از ۱۴ ساعت است. البته در حالت پرورشی به دلیل فراهم بودن شرایط در فصل پاییز ، امکان جفت گیری آنها در این فصل نیز وجود دارد. 

بنابراین فصل های مناسب برای جفت گیری قناری ، بهار و پاییز هستند.

از نشانه های آمادگی پرنده های نر و ماده برای جفت گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – قناری نر آواز محکم تر و خشن تر خواهد داشت و بال های خود را به سمت پایین خواهد کشید و اگر قناری نری در محیط اطراف او وجود داشته باشد به معنی تعیین قلمرو، خود را به این طرف و آن طرف خواهد زد.

ب – قناری ماده اگر تمایلی به جفت گیری با هم قفس خود داشته باشد به آوازها و بی قراری های پرنده نر واکنش نشان داده و جیک جیک هایش را شروع خواهد کرد و به منظور اعلام آمادگی، مدام دُمش را به سمت بالا خواهد داد و اگر روزنامه، تکه کاغذ، نخ یا کاموایی در کف قفس وجود داشته باشد آنها را به نشانه لانه سازی بر دهان خواهد گرفت.

ج- قرمزی و برآمدگی سطح کلواک قناری ها یکی دیگر از نشانه های مهم آمادگی برای جفت گیری است. یعنی اگر مخرج آنها به صورت برجسته باشد می توانید ۱۰۰ درصد مطمئن شوید که قناری ها آماده جفت گیری هستند و می توانید لایه جدا کننده قفس را بردارید. 

اهمیت لانه در آمادگی ماده برای جفت گیری 

لانه پناهگاه ماده برای تخم گذاری می باشد و بدون وجود آن قطعا تن به رابطه نخواهد داد و حتی شاهد درگیری بیان آنها نیز خواهید بود. 

هنگام خرید قفس برای قناری ها باید به وجود مکان مخصوص لانه در قفس نیز دقت کنید، زیرا در صورت وجود مکان مخصوص لانه به راحتی می توانید لانه را بیرون بیاورید و وضعیت تخم های گذرانده شده و جوجه های به دنیا آمده را از نزدیک پیگیری کنید. 

اهمیت لانه در آمادگی ماده برای جفت گیری - چیکن دیوایسلانه را می توانید با استفاده از ترکیبی از انواع نخ ها و کاموا و کاغذ پاره ها درست کنید و باید حفره ای را به منظور قرار گرفتن تخم ها و جوجه ها در آن در نظر بگیرید. 

نکته : چال لانه را طوری درست کنید که تبادل هوایی با محیط بیرون داشته باشد تا جوجه های درون تخم به راحتی نفس بکشند و از رشد میکروب ها و شپش ها در داخل چاله جلوگیری شود.

بهترین زمان برای جفت انداختن قناری

زمانی که علامت های فوق را در قناری های نر و ماده مشاهده کردید یعنی برای جفت گیری آماده هستند. یکی دیگر از نشانه های آماده بودن قناریها برای جفت گیری ، نوک به نوک شدن از لا به لای میله های قفس است و اگر قفسشان دور از هم باشند، سعی خواهند کرد از بین میله ها خود را به یکدیگر برسانند.

پس از مشاهده علامت های فوق می توانید توری میانی قفس ها را بردارید تا نر و ماده با هم جفت شوند. البته مدتی پس از جفت انداختن پرنده ها ، رفتارهای آنها را زیر نظر بگیرید و در صورت مشاهده دعوا و درگیری، سریعا آنها را جدا کنید تا مدتی دور از هم باشند. 

شاید جفت گیری آنها کمی با خشونت همراه باشد اما باید تفاوت های بین دعوا و جفت گیری خشونت آمیز را متوجه شوید و اقدام های لازم را به موقع انجام دهید. ممکن است قناری ها در حضور شما از جفت گیری امتناع کنند، برای ایجاد آرامش می توانید چراغ ها را خاموش کنید و یا یک پارچه سیاه و نازک را روی قفس آنها بکشید. 

تخم گذاری قناری ماده پس ازجفت گیری و اقدامات لازم 

در طی مدت زمان جفت گیری قناری ها شاهد خوابیدن قناری در لانه خواهید بود که به معنای گرم کردن لانه و فراهم آوردن شرایط تخم گذاری است. لازم به ذکر است که در زمان جفت گیری حتما غذای ماده باید سرشار از پروتئین و کلسیم باشد (به مقاله تغذیه قناری مراجعه شود).

پس از گذشت یک هفته شاهد تخمگذاری قناری ماده خواهید بود. اگر قناری شما بنا به هر دلیلی تخم گذاری نکرد باید او را ترغیب به تخم گذاری کنید، بدین شکل که یک یا چند تخم مصنوعی قناری در لانه او قرار دهید. 

هم چنین این نکته مهم را به خاطر داشته باشید اگر می خواهید که جوجه ها همگی با هم به دنیا بیایند و در یک سن باشند، بهتر است پس از هر بار تخمگذاری، تخم گذاشته شده را با یک تخم مصنوعی تعویض کنید و تخم ها را تا زمان توقف تخم گذاری قناری و شروع کرچ، در یک مکان خنک و مرطوب نگهداری کنید. 

نحوه نگهداری از تخم قناری :  دمای مناسب برای نگهداری تخم ها بین ۱۵ الی ۱۸ درجه و رطوبت مناسب بین ۶۰ الی ۷۰ درصد می باشد. هم چنین تخم ها را هر چند ساعت یکبار باید بچرخانید تا نطفه درون تخم سالم بمانند. 

پس از رسیدن تعداد تخم ها به شش الی هفت عدد قناری به صورت ناخودآگاه تخم گذاری را متوقف کرده و بر روی تخم های گذاشته شده خواهد خوابید، بدون اینکه متوجه مصنوعی بودن آنها شود، در این زمان شما باید به صورت مخفیانه تخم های واقعی را با تخم های مصنوعی جا به جا کنید تا عملیات جوجه کشی شروع شود. بهترین زمان برای جا به جایی تخم ها زمانی است که قناری ماده برای آب خوردن یا غذا خوردن از لانه دور شده باشد. 

توجه : اگر قناری شما بر روی تخم ها نمی خوابد، این بدان معناست که هنوز جوان است و تاکنون تجربه جوجه کشی نداشته است. 

شما باید دانخوری و آبخوری را کنار آشیانه او بگذارید تا پس از خوردن یا آشامیدن دوباره به لانه برگردد و تخم ها را فراموش نکند، اگر این روش جوابگو نبود می توانید از دستگاه جوجه کشی مخصوص قناری ها استفاده کنید که در ادامه روش جوجه کشی مصنوعی قناری با دستگاه جوجه کشی توضیح داده شده است. 

معمولا قناری های نر و ماده به نوبت بر روی تخم ها می خوابند، اما اگر بنا به هر دلیلی شاهد دعوای بین قناری های نر و ماده بودید، می توانید قناری نر را جدا کرده و نرده میانی را دوباره بکشید تا قناری ماده با خیال راحت بر روی تخم ها بخوابد. 

در این مدت قناری ماده تحرک خیلی کمی خواهد داشت بنابراین شما باید در تغذیه او اصلاحاتی را انجام دهید تا دچار اضافه وزن و بیماری نشود، با توجه به اینکه تخم مرغ آب پز شده و دانه های روغنی مانند آجیل و تخم آفتابگردان حاوی چربی بالایی می باشند، می توانید آنها را به دو هفته یکبار کاهش دهید و یا از رژیم غذایی قناری حذف کنید و بر روی انواع میوه و سبزیجات مانند هویج رنده شده، کلم، کاهو، خیار، جعفری، ریحان، سیب، هلو، انگور، موز، توت فرنگی و … تمرکز کنید. 

قبل از خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها حتما ناخن های پای او را کوتاه کنید، چون در برخی مواقع قناری ماده هنگام تلاش برای بیرون آمدن از لانه به تخم ها فشار می آورد و در صورتی که ناخن های درازی داشته باشد ممکن است باعث سوراخ شدن تخم شود. هم چنین اندازه چاله لانه را طوری طراحی کنید که تمامی تخم ها به راحتی در ان جای بگیرند و جای کافی برای جوجه های تازه به دنیا آمده وجود داشته باشد. 

جوجه قناری چند روزه به دنیا میاد؟

زمان بیرون آمدن جوجه قناری ها بسته به کیفیت نطفه ، نحوه خوابیدن قناری ماده بر روی آنها و دما و رطوبت محیط بستگی دارد. معمولا پس از گذشت ۱۴ الی ۱۶ روز جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، در صورت طولانی شدن دوره جوجه کشی می توانید آنها را نطفه سنجی کنید تا از وجود جوجه داخل تخم مطمئن شوید.

جوجه قناری چند روزه به دنیا میاد؟ - چیکن دیوایسدر صورت وجود جوجه بهتر است چند روز دیگر هم صبر کنید و رطوبت محیط را بالا ببرید و در صورت پوچ بودن تخم ها ، می توانید آنها را از لانه بردارید تا قناری ماده به روال زندگی عادی خود برگردد. 

تشخیص نطفه دار بودن تخم قناری

تا زمانی که نطفه سنجی انجام ندهید، نمیتوانید از نطفه دار بودن یا بی نطفه بودن تخم قناری اطلاع داشته باشید. برای اینکه بفهمید تخم قناری نطفه دار است یا بدون نطفه، حتما باید تا یک هفته پس از خوابیدن قناری ماده بر روی تخم ها صبر کنید. 

پس از گذشت یک هفته ، با استفاده از یک چراغ قوه باید در داخل تخم ها نور بتابانید تا از وجود رگ های خونی و جنین در حال تحرک در داخل تخم مطمئن شوید. این کار را زمانی انجام دهید که قناری ماده برای خوردن دان و آب از روی تخم ها بلند شده باشد.

در صورت مشاهده دو مورد فوق ، از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن خواهید شد، در غیر این صورت تخم ها بدون نطفه بوده و باید از لانه خارج کنید. 

قناری در سال چند بار جوجه میدهد؟

معمولا قناری ها در بهار جوجه می دهند، اما با فراهم بودن شرایط محیطی و تغذیه ای مناسب و بالا بودن میزان ساعات روشنایی، شاهد جوجه دهی آنها در فصل پاییز نیز خواهید بود، اما بهتر است که این فصل را به استراحت پرنده ها اختصاص دهید تا برای بهار سال بعد آماده شوند. 

آیا می توان به جوجه قناری ها برای بیرون آمدن از تخم کمک کرد؟

کمک به بیرون آمدن جوجه قناری کار درستی نیست، تنها وظیفه شما فراهم کردن شرایط مناسب و محیطی آرام برای قناری ماده است تا بر روی تخم ها بخوابد، با افزایش رطوبت محیط می توانید به نرم شدن پوسته تخم کمک کنید تا جوجه ها راحت تر هچ شوند.

آنها باید خودشان برای بیرون آمدن از تخم تلاش کنند و شکستن تخم برای کمک به بیرون آمدن جوجه ها توصیه نمی شود.

آیا جوجه کشی از قناری در زمستان امکان پذیر است؟

معمولا فصل زمستان زمانی برای استراحت و بازیابی نیروی بدنی قناری ها می باشد، به هر حال اگر قناری های شما در فصل پاییز جفت گیری نکرده اند و می خواهید آن را به فصل زمستان موکول کنید، با گرم کردن اتاق ، قرار دادن غذای کافی در اختیار آنها و هم چنین افزایش ساعات روشنایی به ۱۵ ساعت به کمک لامپ های رشته ای ، می توانید قناری ها را وادار به جفت گیری و جوجه دهی بکنید. 

مراقبت از جوجه ها و تغذیه آنها 

جوجه هایی که تازه به دنیا می آیند، چشمانی بسته و بدنی ضعیف و بدون پر دارند، بنابراین برای حفظ سلامت جوجه ها باید دمای محیط را به ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد برسانید. هم چنین رطوبت اتاق را در حد ۶۰ الی ۷۰ درصد باید افزایش دهید، برای افزایش رطوبت محیط می توانید از رطوبت ساز های اولتراسونیک استفاده کنید. 

جوجه های تازه به دنیا آمده می توانند از مواد مغذی موجود در بدن خود که کیسه زرده نام دارد، تغذیه کنند و پس از گذشت ۲۴ ساعت به شدت به غذای تقویتی نیاز خواهند داشت، همانطور که اشاره شد این کار باید توسط مادرشان انجام شود و برای اینکه قناری مادر به راحتی قادر به تغذیه جوجه ها شود باید در تغذیه قناری مادر تغییراتی را ایجاد نمایید، دادن غذای تخم مرغی و نرم به مادر از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترکیبی از انواع دانه ها مانند شاهدانه، ریحان، خرفه، گشنیز، ارزن و کتان، گندم و … را کاملا مخلوط کرده و به کمک همزن یا هاون پودر کنید تا به راحتی هضم شود و قناری مادر به راحتی آن را از چینه دان به دهان جوجه ها منتقل خواهد ساخت. 

مقداری گندم خیس شده را درون ظرفی مسطح قرار دهید تا جوانه دهد، از این جوانه برای تغذیه قناری مادر می توانید استفاده کنید، این جوانه ها سرشار از پروتئین و مواد معدنی و ویتامین می باشد، علاوه بر گندم می توانید از سایر دانه ها نیز استفاده کنید، هم چنین از جوانه ترکیبی از دانه ها می توانید استفاده کنید. 

ترکیبی از انواع سبزیجات خرد شده و رنده شده مانند هویج و خیار رنده شده، کاهو، کلم، جعفری، ریحان، گشنیز، خرفه و… نیز می تواند در تقویت بدن جوجه ها و رشد سریع تر آنها کمک کننده باشد. اگر قناری مادر هنوز بی تجربه است و تمایلی به غذا دادن به جوجه ها ندارد، او را با کاهوی تازه تغذیه کنید این کار او را شاداب و سرحال خواهد کرد و به جوجه ها توجه ویژه ای خواهد داشت.

هم چنین استحمام قناری مادر با استفاده از آب نمک رقیق (کم نمک) می تواند او را از شر کنه ها و شپش ها رها کند و به شادابی او کمک کند. اما اگر در هر حالتی قناری مادر از تغذیه جوجه ها خودداری نمود خودتان باید دست به کار شوید، برای تغذیه جوجه قناری ها می توانید از سرلاک مخصوص قناری ها و یا طوطی سانا استفاده کنید.

سرلاک قناری در برند های مختلفی تولید می شوند که بهترین آنها اگزکت (exact)، راف (raff)، پادوان (padovan) هستند که برای تغذیه جوجه قناری های یک روزه تا یک ماهه مناسب هستند. برای تغذیه جوجه ها به این روش می توانید از یک سرنگ تمیز و بهداشتی استفاده کنید، بدین ترتیب که محتویات سرلاک را در مقداری آب گرم هم بزنید تا حالتی خمیری پیدا کند و سپس مقدار مناسبی از آن را درون سرنگ ریخته و به حلق جوجه ها بریزید.

ویدیوی تغذیه جوجه قناری ها با سرلاک

این کار را باید روزانه سه مرتبه انجام دهید و هر بار باید از سرلاک تازه استفاده کنید و سرنگ مورد استفاده را کاملا بشویید. ترکیب کردن مقدار کمی مولتی ویتامین با سرلاک نیز در تقویت جوجه ها موثر خواهد بود.

جوجه های تازه به دنیا آمده ضعیف و ناتوان هستند و باید تا یک ماهگی توسط مادرشان (یا شما) تغذیه شوند و پس از گذشت یک ماه الی دو ماه کاملا مستقل و دانخور خواهند شد و باید برای هر کدام از آنها قفسی جداگانه تهیه کنید. 

تخم گذاری مجدد قناری مادر 

ممکن است پس از گذشت یک الی دو هفته از عمر جوجه ها، قناری مادر نیاز به تخم گذاری مجدد داشته باشد، نشانه های اینکار کندن پر جوجه ها، استفاده از تکه چوب ها یا کاغذهای موجود در کف قفس و … برای ساختن لانه می باشد، هنگام مشاهده این رفتار ها باید جوجه ها را همراه با لانه شان به قفس پرنده نر منتقل کنید و لانه جدیدی را در اختیار قناری ماده قرار دهید تا با خیال راحت به تخم گذاری بپردازد و همانند مرحله قبل تخم ها را از لانه خارج سازید و با تخم های مصنوعی جایگزین کنید تا تمامی جوجه ها با هم به دنیا بیایند.

رعایت بهداشت در محیط پرورش قناری 

منشا بسیاری از بیماری ها از آلودگی ها و میکروب های موجود در محیط ناشی می شود، برای جلوگیری از بیمار شدن قناری ها بخصوص جوجه های تازه به دنیا آمده حتما باید تمامی دیوارها، سقف و کف اتاق را سیمان کاری کنید تا از ورود و نفوذ موجودات موذی جلوگیری شود، موش ها، مگس ها، سوسک ها، موریانه و حتی مورچه ها نیز می توانند حامل بیماری های زیادی باشند. 

وجود سیستم تهویه مناسب در محیط الزامی باشد تا مدام هوای تازه وارد محیط شود و هوای آلوده نیز از طرف دیگر خارج شود. هم چنین همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد باید وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب را در محیط قرار دهید تا از سرماخوردگی یا گرمازدگی آنها جلوگیری شود. 

دانخوری، آبخوری آنها را روزانه بشویید و کف قفس را هر دو الی سه روز عوض کنید. برای جلوگیری از خورده شدن فضولات توسط قناری ها حتما از قفس های دارای مکان مجزا برای فضولات استفاده کنید تا پاکسازی فضولات به راحتی و بدون دردسر امکان پذیر باشد. 

رعایت بهداشت در محیط پرورش قناری - چیکن دیوایساز تغذیه قناری ها بخصوص جوجه ها با غذاهای فاسد و به جا مانده از وعده قبلی خودداری کنید، مواد غذایی مانند تخم مرغ آب پز، جوانه دانه ها و حبوبات پخته شده به شدت فساد پذیر هستند و قناری ها را با بیماری ها و عفونت های داخلی زیادی رو به رو خواهد ساخت. 

استحمام قناری ها بسیار مهم می باشد چون بدنشان را تمیز خواهد کرد و آنها را شاداب و سرحال خواهد نمود، بنابراین سعی کنید هفته ای دو بار ظرف مخصوص استحمام را پر از آب ولرم کنید و در قفس آنها قرار دهید، دقت کنید که ظرف را تا جایی پر کنید که هنگام استحمام سر ریز نشود. 

برای جلوگیری از دراز شدن بیش از حد ناخن ها و نوک حتما یک عدد سنگ آهک داخل قفس قناری ها قرار دهید. هم چنین چوب نشیمن نامناسب باعث وارد آمدن فشار به پاها و اندام پرنده خواهد شد، حتما از چوب نشیمن کاملا صاف و زبر استفاده کنید و برای تمیز کردن آن هر دو الی سه روز یکبار اقدام کنید.

جوجه کشی قناری با دستگاه چگونه انجام می شود؟

در برخی موارد پرورش دهنده ها تمایلی به خرید قناری های مولد ندارند و با خرید تخم های نطفه دار قناری با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای از آنها جوجه کشی می کنند. جوجه کشی از تخم های قناری با  استفاده از دستگاه جوجه کشی به آسانی و بدون دردسر انجام خواهد شد به شرطی که دما و رطوبت آن را به خوبی تنظیم کنید. 

ایزی باتور ۶ و آرکام سورو ۲۰ جزو دستگاه های حرفه ای و دقیق برای جوجه کشی از تخم پرنده های زینتی و گران قیمت می باشند که از آنها برای جوجه کشی تخم قناری می توانید استفاده کنید.

هم چنین در مواردی که قناری ها تمایلی به خوابیدن بر روی تخم ها ندارند، می توانید از این دستگاه ها برای جوجه کشی استفاده کنید و از هدر شدن تخم ها و زحمت های خود جلوگیری به عمل آورید. 

جوجه هایی که توسط دستگاه جوجه کشی متولد می شوند، برای تغذیه به شما نیاز خواهند داشت. آنها را تا یک روز پس از تولد می توانید در داخل دستگاه نگهداری کنید چون از محتویات کیسه زرده می توانند تغذیه کنند، اما از روز دوم حتما باید به یک محیط گرم و مرطوب با دمای ۳۳ درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰ درصد منتقل شوند. 

جوجه ها را باید در لا به لای هوله و یا پارچه نرم و تمیز نگهداری کنید و روزانه چهار الی پنج مرتبه به آنها سرلاک آبکی بدهید تا غذا و آب مورد نیاز بدن آنها تامین شود. آنها تا یک الی دو ماهگی با سرلاک تغذیه می شوند و پس از آن باید کم کم دانخورشان کنید تا مستقل شوند. 

نتیجه گیری کلی در مورد جوجه کشی قناری 

در این مقاله سعی شده تا خلاصه ای از نکات و تکنیک های مهم در جوجه کشی و تولید مثل قناری آموزش داده شود، پرورش این پرنده بسیار لذت بخش و سرگرم کننده خواهد بود به شرطی که تمام نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید. قناری ها دارای طرفداران زیادی در میان مردم می باشند و کسانی هستند که برای داشتن آنها حاضرند چندین میلیون بپردازند، بنابراین پرورش این پرنده کوچک میلیون ها تومان درآمد برای شما خواهد داشت. در صورتی که نیاز به هر گونه مشاوره داشتید و یا سوال، پیشنهاد و یا انتقاد خاصی داشتید از طریق بخش نظرات با مدیران سایت در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۱۴۱ دیدگاه ها

  1. سلام جناب خسته نباشید
    من قناریام قبلا جفت بودن و تخم گزاشته بودن و نطفه نداشت
    جداشون کردم و به تغذیه‌شون رسیدم
    مولتی ویتامین هم میدم
    نر قرص قرص آماده
    ماده هم با آواز نر جیک جیک میکنه رو چوب بال میزنه
    ولی سینه‌شو نمیزاره رو چوب دمشو بده بالا
    دیروز جفتشون کردم فکر می‌کردم دیگه امادن و راحت جفت میخورن
    دیدم نر بعد خوندن وقتی میره سمت ماده
    ماده به اصلاح گارد می‌گیره و نمیزاره نر کارشو بکنه
    جداشون کردم دوباره
    به نظرتون چیکار کنم بندازمشون بغل هم یا زوده؟
    ببخشید زیاد شد ممنون میشم پاسخ بدین❤️

    1. سلام دوست عزیز
      اگه جفتن دیگه نباید جداشون کنی
      بذارشون پیش هم
      و زیاد سرک نکش تو قفسشون بذار یه حریم شخصی داشته باشن
      اجازه بده تا خودشون جفت گیری کنن

  2. با سلام . ما قناری داریم دوتا تخمهاش شکست و ۳ تای دیگر داشت که خوابیده بود روش ولی صبح رفتم دیدم قناری ماده روی تخمهاش مرده حالا ما اون تخم هارو چطور به جوجه تبدیل کنیم تو خونه دستی و بدون نیاز به دستگاه منظورم طبیعی چطور جوجه ها از تخم بیان بیرون چون نر هست ولی ماده مرده

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر اینه که تغذیه ی پرنده درست نبوده و یا بدنش ضعیف بوده
      که بعد از تخم گذاری بهش فشار اومده و تلف شده
      اگه دستگاه نباشه و والدین رو تخما نخوابن سخته یکم که تبدیل به جوجه بشن
      دما و رطوبت محیط باید تنظیم باشه
      هر چند ساعت یه بار هم تخما باید چرخونده بشن

  3. سلام خوبی شما وقتتون بخیر ماده قناریم امادس بال بال میزنه فقط چربی داره یکم کبدشورم بهش دادم با دون خنکی ولی هنوز کامل خوب نشده یکمم اسهال داره میشه جفت کنم یا چندروز میکشه خوب بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره پرنده به طور کامل بهبود پیدا کنه و به وضعیت عادی خودش برگرده
      چون تو این شرایط نه جفت گیری درست انجام میشه و نه تخم گذاری
      پرنده هم استرس میگیره
      اون بستگی به شرایط نگهداریش داره
      هر چقدر بیشتر بهش رسیدگی کنی زودتر خوب میشه

      1. چی بهش بدم ک زودترخوب بشع؟
        کبدشور میدم الان هروز یکی از دوستان گفتدیگ دوروز در هفته بده،دون هم کتان و ارزن خیلی کم،کاهو و کاسنی و خرفه هم بهش میدم تخم مرغشو قطع کردم داروتقویتی هم قطع کردم یکماه خیلی بهتر شده ولی خوب نشده خیلی امادس یکی دوبارم تخم مستی گذاشته

        1. سلام دوست عزیز
          عرق خار مریم میخری ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره

    2. سلام باید بزاری پرنده چربیش اب بشه غذای تخم مرغی قطع کن و فقط دان اصلی بده قفس را هم بزرگ کن و چوب نشینم روبه رو هم باشه تا قناری بازی کنه چربی که اب شد بعد دو هفته جفت کن

  4. سلام دوست عزیز،نرو مادم دو هفته پیش چهارتا تخم بدون نطفه گذاشتن دوهفتم گذاشتم روش بخوابه،نر و ماده رو جدا کردم و الان ماده داخل لانه نخم گذاشتهو نر هم با وسایل قفس گفت گیری میکنه،الان باید چیکار کنم مبخواستم نر رو اماده کنم و تقویت نطفه کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تخم های بدون نطفه رو باید از قفس برداری تا پرنده انرژی خوشو صرف خوابیدن رو اونا نکنه
      این برمیگرده به تغذیه ی نا درستی که داشتن از بس گرمی تو تغذیه شون زیاده که از سر مستی این کارو انجام میدن
      بین هر بار تخم گذاری دو ماه استراحت براشون لازمه یعنی تا دو ماه نباید اجازه بدی جفت گیری کنن و مادت تخم بذاره چون تخم گذاری مزمن بدنشو به شدت ضعیف می کنه
      لونه رو بردار و از سردیجات مثل تخم کاهو، تخم خرفه و کاسنی تو جیره ی غذاییشون استفاده کن
      بعد تو ماه برای اینکه تقویت نطفه انجام بدی قطره AD3E رو تا ۳ ماه ۵ روز بده و ۱۰ روز قطع کن و با اولین تخمی که ماده ذاشت قطره رو کلا قطعش کن

      1. اخه من جز کتان و ارزن و هفته ای دوبار خیلی کم مخلوط و هفته ای یبار تخم مرغ چیزی ندادم٫نرو ماده رو جدا کردم تو قفس دیگ تخم گذاشته ٫دوتا هم گذاشته تخمشونو برداشتم دونم از چندروز قبل خنکی بهش دادم بازم تخم گذاشت

        1. مشکل همون تغذیشه ازبس گرمی داره اینطور میشه

  5. سلام.جوجه قناریم ۴۵ روزشه ورم روده گرفته،چی بهش بدم ک بخوره وباید جداش کنم از نر؟دارو و دان چی بهش بدم،ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بله حتما باید جداش کنی و اگه خیلی حاد باشه باید ببریش دامپزشک تا آنتی بیوتیک درمانی رو براش شروع کنه اگه نه
      میوه، سبزی، تخم مرغ و گرمیجات رو تا یه مدت از جیره ی غذاییش حذف کن
      تا یه هفته بهش پروبیوتیک بده، آبخوری پرنده رو تا نصف پر آب کن اندازه یه عدس پروبیوتیک قاطیش کن تا بخوره
      بعدش تا ۳ روز میتونی ۲ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی و بهش بدی

      1. مرسی دوست عزیز،ن خیلی حاد نیست،جداش کردم و گرمی هم بهش نمیدم،کبدشور هم میتونم بهش بدم؟

        1. بله می تونی
          تا یه هفته ۲۰ قطره بریز تو ۵۰ میلی لیتر آب و بهش بده

  6. سلام خوبی شما وقتتون بخیر
    ماده قناریم پف میکنه
    سنگین شده به سختی میپره رو نی
    غذام کم میخوره ،مدفوعشم میچسبه بهش و سخت می افته چکارش کنم و چ مریضی گرفته ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اون تخم داره این رفتارهارو از خودش نشون میده
      براش لونه گذاشتی؟ جفت گیریشون رو دیدی؟
      برای مخرجش هم یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن به آرومی بکش روش خوب میشه و فضله نمیچسبه بهش

  7. سلام خوبی شما وقتتون بخیر
    ۱۴ روز جوجگی میشه نر و ماده رو از هم جدا کرد؟ک جفت نخورن دوباره ضعیف نشن،تقویتشون کرد لعد کنارهم گذاشت و اینکه نر کلا ب جوجه ها غذا میده،جوجه ها روپیش نر بزارم یا ماده؟

    1. سلام دوست عزیز
      چرا میخوای نر و ماده رو از هم جدا کنی وقتی باید به جوجه ها برسن
      برای جلوگیری از جفت گیری مجدد باید از دانه های سرد استفاده کنی مثل تخم خرفه، تخم کاهو و یا عرق کاسنی
      بهتره که جوجه ها تا زمان دانخور شدن پیش والدها بمونن

      1. برای اینکه جفت نخورن و ضعیف نشن،یعنی فقط این سه مورد سردی ک شما گفتی جلوشون یه شاسی بزاربم بخورن جفت گیری نمیکنن؟و اینکه فضلشونم خیلی مایع ابکی داره و بعضی اوقات وسط فضله به شکل کرم میوفته

        1. سلام دوست عزیز
          آره بریز تو دانخوریشون سردی باعث میشه جفت گیری نکنن
          یا بهشون سبزی و میوه زیاد میدی یا تغذیشون ناجوره که فضلش این رنگش شده
          اگه کرم رنگه ممکنه عفونت هم داشته باشه
          عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان قاطی کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده
          از هرکدوم دو سر بطری باید مخلوط کنی

  8. سلام قناری تخم گذاشت ولی الان لونه ی جدید ساخته رو‌تخم نمیشینه

    1. سلام. ترس و استرس
      رژیم غذایی ضعیف و خوردن تخم ها توسط ماده
      بی نطفه بودن تخم
      مردن جوجه ها در تخم
      دستکاری شدن تخم ها به دست صاحب پرنده
      ایجاد مزاحمت در پرنده ها
      غیر استاندارد بودن لانه
      بی تجربه بودن جفت ها
      جفت گیری به خاطر مستی همگی از دلایلی هستن که قناری روی تخم نمیشینه

  9. سلام قناری جفت خورد تخم‌گذاشت الان بغل تخم خودش لونه ی جدید ساخته رو‌تخم خودش نمیشینه چیکار باید کرد

    1. سلام. ترس و استرس
      رژیم غذایی ضعیف و خوردن تخم ها توسط ماده
      بی نطفه بودن تخم
      مردن جوجه ها در تخم
      دستکاری شدن تخم ها به دست صاحب پرنده
      ایجاد مزاحمت در پرنده ها
      غیر استاندارد بودن لانه
      بی تجربه بودن جفت ها
      جفت گیری به خاطر مستی از دلایلی هستش که قناری رو ی تخم نمیشینه. مقاله علت بیرون انداختن تخم از لانه توسط پرندگان زینتی | نخوابیدن پرنده بر روی تخم رو بخونید.

  10. سلام یک جفت قناری دارم هردوشون مست شدن ازهم جدا هستن انداختم کنار هم بنظر میاد ماده تمایل داره ولی نر فرار میکنه بعد لانه رو همون موقع که ماده رو میندازم کنار نر بزارم بهتره یا بعد از چندروز .اشکال نداره دوتا ماده کنار هم باشن ولی نرها جدا باشن

    1. هر نر و ماده رو جداگانه در یک قفس بذار و لانه رو هم همزمان بذار
      داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن و تغذیه کافی داشته باشن

  11. مطالب خیلی پربار ودر عین حال در جملات آم گویا و آموزنده بود متشکر

  12. سلام قناری من یک عدد تخم گذاشته الان باید چه کارهایی انجام بدم لطفلا راهنمایی کنید

    1. مکان آرام و خلوت
      تغذیه سالم و آب کافی
      برای جلوگیری از سرما خوردن پرنده ، پنجره رو باز نکن و کولر روشن نشه

  13. با سلام ممنون از مقاله ارزشمندتان ببخشید من یک جفت قناری نرو ماده دارم نر قرص خونه تو لکه ولی ماده همش فرار میکنه و اجازه جفت گیری نمیده چیکار کنم

    1. حتما برای ماده لانه بذار
      داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      به تغذیه اونا رسیدگی کن مخصوصا ماده
      غذای دارای پروتئین و کلسیم مثل کلم و کاهو ، ارزن و کتان ، کافشه و … رو به ماده بده
      سایر میوه و سبزیجات و دانه ها رو هم بدید

  14. سلام من قناری هایم جوجه کشیده میتونم نر را جدا کنم و جفتش بزنم با یک ماده دیگر ؟

    1. بله میشه
      به شرطی که خود نر با ماده جدید جفت بشه و ماده قبلی هم افسردگی نگیره

  15. سلام خسته نباشید میتونم قناری آهویی ماده رو با نر طلایی جفت بزنم واین که چند روز طول تا باهم جفت شن ممنون

    1. بهتر که در این مورد با پرورش دهنده های با تجربه قناری سوال کنید
      شاید جفت بشن بستگی به نحوه نگهداری و کیفیت تغذیه و البته پذیرش یکدیگر داره

  16. سلام ببخشید جوجه قناری های من ۱۱ ال ۱۳ روزشونه امروز دیدم نر روی ماده جفت گیری کرد حالا باید چیکار کرد

    1. اگه قناری تخم بذاره ، دیگه به جوجه رسیدگی نمیکنه
      بهتر که نر و ماده رو از هم جدا کنی تا ماده بتونه به جوجه ها برسه
      اگر هم رسیدگی نکرد مجبورا باید از سرلاک برای تغذیه و بزرگ کردن جوجه قناری ها استفاده کنید

  17. سلام
    ببخشید من قناریام چهارتا جوجه در آوردن از جوجه اول ۶ روز میگذره میخواستم بدونم بعد چند روز باید لانه قناری را تمیز کرد
    بنده سری قبلی که قناری داشتم پنبه دونه استفاده کردم و لانه ها که سوراخ برای تهویه هوا نداشت بعد که پراشون سوک زدند یکی یکی مردند
    الان از نخ سفیدا و لانه ی مناسبی استفاده کردم میخواستم بدونم باید چیکار کنم جوجه ها نمیرند

    1. نر و ماده رو از هم جدا کن
      شاید پرنده نر جوجه ها رو کشته باشه
      به تغذیه ماده رسیدگی کن تا هم خودش سیر بشه و هم بتونه جوجه ها رو سیر کنه
      از غذاهای نرم و پودری استفاده کن
      لانه رو هم هر هفته تمیز کن و پنبه ها رو عوض کن تا سالم بمانند.

      1. اگر لانه را تمیز کنم قناری ماده قهر نمیکنه و به جوجه ها غذا نده یه سریا میگن ممکن قهر کنه

        1. بهتر زمانی این کار رو بکنی که قناری ماده داخل لانه نباشه
          اونو موقتا ببر بیرون تا متوجه تعویض لانه نشه

        2. آقا ما انجام دادیم خداروشکر قهر نکرد ممنون از راهنماییتون

        3. سلام خسته نباشید آیا میشه بعد تخم کردن قناری نر جدا کرد تا در اومدن جوجه ها

        4. سلام دوست عزیز
          به چه علت میخوایید جداش کنید
          اینا نوبتی رو تخم ها میشینن اونوقت میخوایید چیکار کنید

  18. سلام خسته نباشید من الان دوهفته که دارم قناری ماده ام رو تقویت میکنم امروز به پسش که نگاه کردم حالت نیمه اماده داشت و شکمش هم حالت کوزه بود به نظرتون امادس یا هنوز تقویتش کنم

      1. بله گذاشتم اما فقط با پنبه ها بازی میکنه فکر کنم زیاد به لانه اشتیاق نداره

        1. احتمالا هنوز به سن بلوغ نرسیده
          برای جلوگیری از جفت گیری و تخم گذاری زودرس ، از نر جدا کن و با مشاهده نشانه های امادگی برای جفت گیری ، می تونید بندازید پیش نر

  19. سلام میخواستم بدونم ایا میشه قناری مادم که اماده نیست رو میتونم کناری قناری نر بندازم تا قناری ماده آماده شه البته اگه باهم دعوا نداشته باشن

    1. قناری ماده شما باید به سن بلوغ برسه تا بتونید امادش کنید.
      قناری ها در سن ۱ سالگی به بلوغ جنسی میرسن

  20. ببخشید که انقدر سوال میکنم الان یک قناری ابلغ ماده دارم که اماده نیست اگه تقویتش کنم چقدر طول می کشه که آمده بشه و میخواستم بدونم که آیا با قناری طلایی بالغ جفت میخوره

    1. اماده شدنش بستگی به محیط ، تغذیه و سن بلوغ پرنده داره
      اگه به سن بلوغ رسیده باشه ، تغذیه مقوی بهش بدید و محیط اروم و بدون رفت و امد و بدون استرسی داشته باشه بین دو الی سه هفته اماده میشه
      در مورد جفت گیری با نژادهای دیگه هم از پرورش دهنده های قناری بپرسید تا شما رو راهنمایی کنن ، جواب این سوال نیاز به تجربه داره

  21. سلام من امروز یک جفت قناری که تازه جفت خوردن و فقط لونه گرم رو خریدم به نظرتون از جفت بودن نمیوفتن

    1. اگر شرایط مناسب و بدون استرسی داشته باشه به جفت گیری ادامه خواهند داد
      وگرنه ممکن از هم سرد بشن
      بهتر که اونا رو به یک اتاق خلوت و گرم با کمترین میزان رفت و امد انتقال بدید

    1. زمانی که کاملا دانخور شدن جدا کن
      اگر بین نر و ماده دعوا شد، نر رو جدا کن و تا زمانی که جوجه ها دانخور نشدن، نر باید به صورت جداگانه نگهداری بشه

    2. سلام خسته نباشید من امروز قناری هام رو کناره هم انداختم قناری نر در حال لانه سازی هست اما قناری ماده اصلا به لانه اهمیت نمیده دلیلش چه میتونه باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

      1. از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید؟
        شاید تازه با هم اشنا شدن برای همین به هم عادت نکردن و شاید هم ماده به سن بلوغ نرسیده

  22. سلام خسته نباشید من سه هفته هست که یک قناری ماده خریدم تاالان چیز های تقویت هم به هش دادم ولی نمیدونم چرا قنوز اماده نشده سنش هم تقریبا یک یا دوسالش هست چیکار کنم که زودتر اماده بشه ممنون میشم اگه کمکم‌ کنید

    1. بهتر که با یک دامپزشک پرنده های زینتی مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسبی را برای قناری شما تجویز کنه
      ایا قناری ماده هم دارید؟ اگر ندارید بهتر که براش بخرید تا زودتر اماده بشه

  23. سلام وقت بخیر
    قناری من دوهفته است که پاهایش رگهای خونی قرمز زده و پای چپش رو جمع میکنه و من هم تخم کاهو و کاسنی مرتب دادم ولی فرقی نکرده ، ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    1. احتمال اسیب دیدگی هست بهتر که به دامپزشک و یا پرورش دهنده با تجربه قناری مراجعه کنید تا کمک تون کنه

  24. با عرض سلام، خواستم بدونم جفت کیری کامل نر و ماده قناری در عرض چند ثانیه باید باشد، چون قناری های من جفت کیری می کنند در عرض شاید دو ثانیه، آیا این درست است یا باید بیشتر باشد تا تخم ندفه دار بشود

    1. معمولا روزانه چندین بار جفت گیری می کنند
      تعداد مهم ، طول دوره جفت گیری مهم نیست
      هر چه تعداد دفعات بیشتر باشه احتمال نطفه دار بودن تخم ها هم بالاتر میره

  25. سلام خسته نباشید یه راهنمایی میخوام من قناریم اومد فرار کنه نر مست هم هست گرفتمش ولی تعدادی از پرهای دمش کنده شد دو سه تا بیشتر نموند که اونم کندم ایا پریای دم دوباره رشد میکنه و در میاد ممنونم اگر راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام
      عجب ! اونایی هم که مونده بود کندید !
      نمیدونم حقیقتش ، باید دید چطور کنده شدن

  26. با عرض سلام، و تشگر از این که جواب سوالها را میدهید، فقط جواب این سوال برام مهم است که چرا قناری نر با جوجه خودش که ۲۰ روزه است و خیلی ضعیف است، هم غذا میده و هم جفت کیری میکنه؟؟!! در صورتی که ماده هم در کنارش هست، با اونم همینطور، ممنون میشم اگه فقط جواب این رو بدهید.

  27. با عرض سلام، ممنون میشوم که جواب سوال من رو بدهید، من قنتری نر و ماده دارم، جوجه ۲۵ روزه داشتن کاملا از هر نظر به اون رسیدگی میکردند، ولی دو روز پیش دیگه به اون غذا ندادن و اون رو می زدند، من دوسه دفعه اوردمش بیرون بهش غذا دادم ولی اخرین بار که اون رو داخل قفس گذاشتم، نره که پدرش باشه بارها و بارها با اون جفت گیری میکرد و اخرین روز نوک زد چشم راستش رو کور کرد وتمام بالهاش رو زخمی کرد و سپس د. ساعت بعد جوجه قنتری مرد و من اون رو از قفس خارج کردم، خواهش میکنم جواب من رو بدید که علت چی بوده، بسیار سپاسگذارم

    1. سلام
      رفتار طبیعی این پرنده همینجوری هست
      در اصل کل طوطی ها اینجوری هستن و به همین خاطر هست که در طبیعتی که زندگی میکنن به تعداد فراوان پیدا نمیشن
      شما زمانی که اولین بدرفتاری رو دیدید خودتون باید پرنده رو جدا کنید و با استفاده از سرلاکی بهش غذا بدید و بزرگش کنید
      گاها توصیه میشه که نر و ماده رو جدا کنید که اینم اگه انجام دادید باید رفتار ماده رو بررسی کنید که پرخاشگری نکنه

  28. واقعا شرمنده ولی یه سوال دیگه هم از خدمتتون داشتم
    این هم اینه که من مجبورم برای کارمهم چند روزی برم شهرستان میخواستم بدونم میشه بهشون رو برای۲یا۳ روز تنها گذاشت؟؟؟
    جوجه ها تقریبا ۱۴روزشونه و هنوز از ماده غذا میگیرن
    ممنون میشم جواب بدین

    1. شدنش میشه ولی بهتره یه نفر حداقل روزی یه بار یه نگاهی بهشون بندازه

  29. یک سوال دیگه هم از خدمتتون داشتم ،میخواستم بپرسم میشه از کرم میل ورم بجای تخم مرغ برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد؟

    1. بله میشه
      بهتر که زیاده روی نکنید تا جوجه ها بیمار نشن و در کنار اون حتما از میوه و سبزیجات هم استفاده کن

  30. سلام و ارز ادب
    من یک جفت قناری خریدم و باهم جفت انداختم‌و جوجه هم‌ گرفتم ازشون ولی ماده بخاطره مصرف غذای تخم مرغی دچار یبوست شده،
    میخواستم بپرسم میتونم تو این دوران که ماده به جوجه ها غذا میده از سبزیجات و میوه جات هم استفاده کنم تا یبوستش از بین بره،و این سبزیجات و میوه جات برای جوجه ها ضرر نداره؟؟؟
    جوجه ها یک هفتشون هستش و از تخم مرغ هم زرده و هم سفیده و … برای تغذیشون استفاده میکنم

    1. بله حتما استفاده کن و به صورت خرد شده به ماده بده
      استفاده مداوم و طولانی از تخم مرغ هم برای مادر و هم برای جوجه ها مضر

  31. سلام
    قناری های من همیشه تخم میزارند ولی دوهفته هم میگذره و جوجه هاش از تخم در نمیاد
    لظفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      بررسی بکنید ببینید جوجه داخل تخم وجود داره ؟
      تغذیشون چیه ؟ در چه محیطی نگهدرای میشن شرایط نگهداری چطوره ؟ اطراف شلوعه و … ؟

  32. سلام خسته نباشید بنده یک قناری گلاستر خریدم که تپل بود وقتی نگاش کردم دیدم زیر شکمش کلا زرد هستش وزیر بالهاش ،براش سرکه سیب زدم تو آبش تاثیری نداشت حدود ۴هفته .الان ۵روزه بهش کلسی کولین میدم ولی شکمش زردتر شده چیکارش کنم؟

    1. از درمان خودسر خودداری کنید و برای درمان حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  33. سلام وقت بخیر.وقتی که قناری ماده رو تخم میخابه براش اب جهت ابتنی قرار بدیم یا نه؟ و اینکه چه غذا هایی به قناری بدیم

    1. نیازی به اب تنی نیست
      از انواع دانه ها ، ترکیب میوه و سبزیحات خرد شده و اب سالم استفاده کنید.

  34. سلام
    یک جفت قناری و یک جفت سهره دارم
    که سهره نر مرد
    قناری لونه گرم میکنه آیا میتونم سهره ماده را پیش قناری ها نگه دارم؟؟

  35. سلام
    سهره من چند روز بی حال
    غذا کم میخوره
    زیاد میخوابه
    نفس نفس میزنه
    نوکش هم بلنده
    چه کار کنم 😩😩

    1. مریض شده
      دمای اتاق رو ببر بالا
      در و پنجره ها رو ببند تا سرما نیاد داخل
      اب و دان کافی بهش بده
      توی ابش مولتی ویتامین استفاده کن
      و به دامپزشک مراجعه کن تا براش آنتی بیوتیک تجویز کنه

  36. سلام وقتتون بخیر من تازه قتاری گرفتم یک سالشه نر هست.سیزده بدر مانبودیم به مدت دوروز من قبلش قناریهارو جفت کردم و رفتیم.وقتی اومدم منزل با ۳ عدد تخم پرنده مواجه شدم.ولی تخمها همه بدون نطفه بودن اینهارو بعداز ۸ روز که برسی کردم زیر نور گوشی دیدم مایع تخم مرغیش نطفه نداره.این بود که شکوندمشون.حالا نر رو از ماده جدا کردم. یه راه حلی جلوی پام بزارید ممنون میشم.

    1. اگر با هم دعوا ندارن، نیازی به جدا کردن نیست
      بهتر که اب و غذای کافی بهشون بدید و لانه حتما داشته باشن
      پودر پوسته تخم مرغ هم بهشون بده. به مرور زمان جفت میشن

  37. سلام ماده قناریمو به دلیل بد رنگ بودن عوض کردم ولی هردو تو قفس های جداگانه بودن الان نر برا ماده قناری جدید که یک هفتس خریداری شده ماده هم اماده هست ولی نر هیچ واکنشی نشون نمیده براش

    1. شرایط رو فراهم کنید به مرور به هم عادت خواهند کرد.
      شاید نر به ماده قبلی وابسته شده باشه برای همین واکنش نداره

  38. سلام
    من یک جفت سهره دارم که چند ماه خریدم
    چند روز نوک به نوک میشن ایا دارن جفت گیری میکنن

    1. دارن اماده میشن
      بهتر که براشون لانه اماده کنید و غذای کافی با کلسیم در اختیارشون بذارید

  39. سلام
    من يک قناری ماده دارم که با یک نر پیش هم بودن ماده همش نر رو میزد (پرهای گردن نر رو کنده) بعد چند روز نر را جدا کردم. ماده بعد چند روز سه تخم گذاشت که فکر کنم از مستی بوده.
    تقریبا یک هفته پیش با یک جفت سهره در یک قفس نگهداری کردم. امروز دیدم که دوباره یک تخم گذاشته از مستی.
    قناری نر یک سره میخونه و مطمن هستم که نره.
    چه کار کنم که باهم جفت بشن.
    لطفا کمک کنید. لطفا

    1. اونا رو روبروی هم بذار بعد از مدتی به هم عادت خواهند کرد

      1. سلام وقت بخیر
        انداختم پیش هم اولش خوب بود
        ولی بعد انگاری دعوا کردن چه کار کنم به هم عادت کنن

        1. ظاهرا باید مدت بیشتری دور از هم باشند.

  40. با سلام و خسته نباشید من یک قناری نر خریدم اول کم می خوند اما بعدش عالی می خوند الان هم کمتر شده و تحرکش کمتر شده ارزن و کتان هم یک سوم دو سوم می ریزم ۷ دان هم در هفته ۲ روز میدم و ۱ روز شنا و بعضی مواقع هم شاه دانه می ریزم الان میشه بگید چی کار کنم که خوب بخونه

  41. سلام من یه هفته پیش قناری نر وماده رو باهم داخل قفسی برا جوجه کشی اماده کردم بعد ۶روز یک عدد تخم گذاشته روی تخم هم نمی خوابه چیکار کنم

    1. باید حتما لانه داشته باشن
      غذای کافی هم بهشون بدید

  42. سلام میشه لطفا بگید باید چه نوع قناری را امده و از انها جوجه بگیرم که جوجه ی انها بلند وکشیده شود ممنون میشم اگر توضیحن دهید

  43. سلام .ضمن تشکراز شما.به عرض میرسانم یه جفت قناری رسمی بلند جوان دارم خیلی سرحال بودن .جفت زدم .نوک تونوک میکردن ولی ماه نیمذاشت درست جفت گیری صورت بگیره .الان هنوز باهم هستن ولی نر از خوندن افتاده .جفت گیری نمیکنن.ونر حالت بیحالی گرفته وکم تحرک شده .ویتامین .بادم فندق میوه کاهو وهروز تخم مرغ با تی ان تی هم میدم .ممنون از راهنمایتان

    1. سلام
      در مورد تغذیه از دان های مفید حتما استفاده کنید در کنار موادی که گفتید
      محیط رو کمی گرم کنید
      تا عید مجددا جفتگیری میکنن و نر هم مست میشه
      اگه احساس کردید که فضله ی ابکی دارن حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  44. من دوتا از قناریامو جوجه هاشو جدا کردم چون تخم های بعدیشو گذاشته بود بعد فردا پس فرداش هر دو مادهاش مرد لطفا راهنمایی کنید علتش چی بوده

    1. شاید از گرسنگی باشه
      جوجه قناری ها تا دو ماهگی باید در کنار والدین باشند

  45. سلام قناری جفت زدم الان بعد دو روز پر زیادی تو قفس ریخته جداشون کنم یا درست میشه؟؟

    1. اگر جفت گیری می کنن نیازی به جدا کردن نیست
      اگر دعوا می کنند بهتر که یک مدت جداشون کنید.

    2. سلام وخسته نباشید من یک جفت نرو ماده دارم که سری اول ۴تا جوجه بهم دادند که جوجهای قبلی ۱۲روزه بودند دوباره ۵تخم گذاشته و۵جوجه هم دراومدن ۱روزشونه درضمن جوجهای قبلی راتو ۳۰روزگی جدا کردم ازپدر و مادر ولی بازم قناری نر میخاد جفت گیری کنه که ماده نمیزاره، خیلی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید؟

      1. قناری نر رو جدا کنید
        و غذای زیادی رو به ماده بدید تا بتونه جوجه ها رو تغذیه کنه
        تخم مرغ اب پز ، میوه و سبزیجات خرد شده و انواع دانه های پودر شده

        1. خیلی ممنونم از راهنمایی خوبتون،من تو خونه نگهداری میکنم ۱جفت قناری دیگه هم دارم که هردو آماده جفت زدن بودن که بخاطر بلندی دمب قناری ماده ۲سانت ازدمش رابا قیچی کوتاه کردم ولی انگار افسرده شده یارفته تولک وهمش دومش پایینه ونمیزاره نر باهاش عمل جفت گیری را انجام بده بعداز ۲۰روزکه تغذیه کردم دوباره آماده شد وجفت انداختم ولی تخم اولو بدون پوسته گذاشت کف قفس تخم دوم را بعد ازیک هفته تولانه گذاشت و۲۰روزی که دیگه تخم نزاشته وماده روتخم نخابید تخمو از لونه خارج کردم،ولی قناری نر هنوز مست مسته وقرص میخونه. آیاقناری ماده راهم جدا کنم خیلی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید؟

        2. قناری ماده شما تغذیه کافی نداره که تخم بدون پوسته گذاشته
          باید بهش انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات خرد شده ، تخم مرغ اب پز ، مکمل معدنی به خصوص کلسیم ، مولتی ویتامین و … بدید تا اماده تخم گذاری بشه
          البته الان دیگه هوا سرده ، اونا رو از هم جدا کن و در فصل بهار دوباره بنداز پیش هم تا جفت بخورن
          فعلا ماده رو جدا کن و لانه رو هم بردار

  46. سلام مولتی ویتامین روتاسید برای قناری میتونم استفاده کنم ؟؟

    1. سلام
      اطلاع ندارم این مولتی ویتامین چیه !
      بهتره از مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی استفاده کنید
      از داروخانه دامپزشکی میتونید تهیه کنید

  47. سلام
    من یه قناری نر خریدم و از اونجایی که دمش بد بود وبعضی بال هاشو چیده بودند اونارو کندم ولی قناری دیگه اون جنب و جوش اولشو نداره؟
    چرا؟

    1. سلام
      خوب طبیعی هست ! شوک شدیدی بهش وارد شده
      تغذیش رو تقویت کنید ، داخل قفس براش سنگ مینرال قرار بدید ، بهش مولتی ویتامین بدید هفته ای یدونه
      و صبور باشید

  48. سلام لطف میکنید ادرس تلگرامتون بدید میخواستم عکس جفت قناری زدم بهتون نشون بدم ببینم میشه جفت زد .؟؟؟؟

    1. از طریق عکس مشخص نیست ، بهتر که از پرورش دهنده های معتبر قناری بپرسید.

  49. سلام دوست عزیز دانه هایی منجمله شاه دانه.خرفه.تخم گشنیزو.گندوم….. راکه فرمودین نرم بشه به جوجه هاداده شودباپوستش که می کوبی پراز اشغان میشه اشکال نداره؟

  50. حقیقتش یدونه از این قناریام از سر میخ افتاده زبونش قفل کرده دیگه نمیخونه ب نظر شما چیکارش کنم دوباره راه بیفته ممنون میشم راهنماییم کنید

  51. سلام وقتی جوجه به دنیا میاد بعد از گذشت چند ساعت باید چینه دانش پر باشد چون تقریبا ۲ روز از بدنیا اومدن جوجه ها میگذره ولی همیشه چینه دان جوجه خالیه این یعنی دان ندادن

  52. وااقعا مررسی من ک ب جواب تموم سوالاتم رسیدم فقد نفهمیدم ک مثلا الان نره من تو پرریزه هستش و ماده جداس ولی کاملا ب هم دید دارن و همو میتونن کامل ببینن عایا این اشکال نداره ؟بازم ممنون ازت

    1. اگر احساس می کنید ، پرنده نر اذیت میشه
      می تونید اون رو به اتاق دیگه منتقل کنید.

  53. خدا پدرو مادرت را بیامرزد انقدر کامل هیچکس توضیح نداده بود مرسی موفق باشی خدا بهت جوجه زیاد بده

  54. با سلام
    روش شما با همه روش ها متفاوت هست،ولی این روش شما رو بنده میپسندم
    اما میخواستم بدونم واقعا این روش حتمی جواب میدهد؟
    چون شما گفتید که هر دو قتاری باید داخل یک قفس باشه و با یک مانع اون ها رو از هم جدا کرد ولی دیگران میگویند که باید در دو قفس متفاوت باشه؟ و یک سوال دیگر
    آیا بعد از اینکه جوجه ها را باید به صورت جفتی جدا کرد،باید میان آن دو مانع باشد؟
    لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋