پرورش شترمرغ

پرورش و نگهداری از شترمرغ

پرورش شترمرغ و نگهداری از آنها منافع و درآمد زیادی را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داشت. چرا که شترمرغ ها تلفات بسیار پایینی داشته و در هر مکان جغرافیایی می توان با حداقل امکانات آنها را پرورش داد.یکی از مشاغلی که در سال های اخیر، مورد استقبال تعداد زیادی از کارآفرینان قرار گرفته، پرورش شتر مرغ است. در ضمن شما می توانید با داشتن یک دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار شترمرغ کنید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» دارای راندمان بسیار بالا در جوجه کشی از تخم شترمرغ
» تنظیم دقیق و هوشمند میزان رطوبت در دوران ستر و هچر
» برخورداری از بدنه ی کاملا هایژنیک، محکم و با دوام
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

بر همین اساس در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم به صورت جامع و کامل نحوه نگهداری و پرورش شترمرغ را به شما علاقه مند گرامی آموزش دهیم و شما با افزایش اطلاعات خود در این زمینه می توانید یک کسب و کار عالی و با کمترین میزان ریسک را راه اندازی کنید. 

البته بعضی از این کار آفرینان هم ماجرای غم انگیزی دارند که به شکست، منجر شده است. پرورش دهندگان موفق شترمرغ، چه کار هایی انجام می دهند؟ شرایط و امکانات مورد نیاز پرورش شترمرغ چه چیز هایی هستند؟ سرمایه اولیه لازم برای این شغل چقدر است؟ در این مطلب، پاسخ همه این سوال ها را می دهیم.

مراحل کلی در پرورش شترمرغ

در حالت کلی اگر می خواهید پرورش شترمرغ را شروع کنید باید طبق مراحل و چارچوب زیر پیش بروید که به صورت خلاصه در ادامه بیان شده است :

الف – یافتن زمین مناسب 

ب – اخذ مجوزهای لازم در صورت نیاز

ج – یافتن جوجه شترمرغ و یا تخم نطفه دار آنها 

د – آماده سازی زمین و سالن پرورش 

هـ – تهیه غذا و خوراک مورد نیاز 

و – تهیه ملزومات لازم از قبیل دانخوری ، آبخوری و سیستم های گرمایشی

ز – پرورش جوجه ها تا سن کشتار

ک – رسیدگی به شترمرغ های مولد جهت تولید تخم نطفه دار

تمامی مراحل فوق در ادامه توضیح داده خواهد شد و در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های انتهای مطلب می توانید با ما در میان بگذارید. 

 

سرمایه لازم برای شروع پرورش شترمرغ

مهم ترین بخش سرمایه گذاری پرورش شترمرغ به محل نگهداری طیور بر می گردد. در صورتی که خود شما زمین لازم برای راه اندازی این کار را داشته باشید، به سرمایه زیادی احتیاج نخواهید داشت. چرا که برای پرورش به تجهیزا۰ت و لوازم نگهداری گران قیمتی نیاز نیست. شترمرغ ها دوست دارند آزادانه در مراتع به گشت و گذار و چرا بپردازند و این بهترین روش پرورش آنها خواهد بود، بنابراین مانند مرغ و بوقلمون و سایر پرنده ها در یک سالن بسته به سختی قابل نگهداری خواهند بود.

در مقاله پرورش شترمرغ بهتر است یا بوقلمون به خوبی ها و بدی های پرورش هر کدام از این پرنده ها پرداخته ایم که با مطالعه آن می توانید اطلاعات خود را افزایش دهید.  با این حال، همانطور که خودتان هم می دانید، در کشور ما نوسانات قیمت زیاد است. اینکه در این مطلب بگوییم که چقدر سرمایه وسط بگذارید، بر مبنای قیمت های روز تهیه این مقاله است. در نتیجه راهنمای خوبی برای آینده نخواهد بود.

چقدر سرمایه گذاری کنیم

اما در ادامه به امکانات و شرایط مورد نیاز برای پرورش شترمرغ اشاره خواهیم کرد تا در هر زمانی بتوانید سرمایه مورد نیاز کسب و کار خود را تخمین بزنید.

نکته بسیار مهمی که نباید از خاطر ببرید، در نظر گرفتن سرمایه پشتیبان است. اگر کار شما بنا به هر دلیلی آن طور حساب و کتاب کردید پیش نرود، سرمایه پشتیبان به داد تان می رسد. در غیر این صورت، درگیر بدهکاری، قرض، وام و حتی شرایط بدتری می شوید. به همه این ها، سرمایه جاری مثل خرید غذای دام، تاسیسات، حقوق پرسنل و غیره را اضافه کنید.

 

مجوزهای لازم برای شروع کار نگهداری از شترمرغ

پرورش شترمرغ نیز مانند نگهداری از سایر طیور هم بدون مجوز و هم با اخذ مجوزهای لازم وجود دارد. در صورتی که پرورش دهنده حداقل ۳۰۰ شترمرغ پرواری و یا ۲۵ شترمرغ مادر باشید می توانید برای اخذ مجوز به معاونت امور دام استان و وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنید. دقت کنید که در استان های مازندران ، گیلان و گلستان به دلیل شرایط اقلیمی نامناسب و مسائل بهداشتی امکان صدور مجوز وجود ندارد. 

به طور کلی، مجوز های مورد نیاز شما شامل لیست زیر می شوند:

  • مجوز سازمان دامپزشکی
  • جواز مالکیت پرندگان
  • جواز حفر چاه تلفات (به منظور دفن کردن پرنده های تلف شده)
  • مجوز حمل و نقل پرندگان
  • احداث حوضچه ورودی وسایل نقلیه (تا در زمان ورود وسایل نقلیه به مزرعه، از داخل مواد ضدعفونی کننده عبور کنند.)

با مراجعه به اداره مربوطه و ارائه مدارک لازم ، کارشناسان جهت بررسی گله و وضعیت پرورشی شترمرغ ها به محل پرورش مراجعه کرده و پس از انجام بررسی های لازم ، موافقت صدور مجوز انجام خواهد گرفت. 

 

امکانات لازم برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ

برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ، در درجه اول باید دانش این کار را کسب کنید. با شناختن این مسیر، احتمال ضرر و زیان شما به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

بنابراین مشاهده ویدیوهای آموزشی ، خواندن مقالات آموزشی معتبر و پرورش در سطح کوچک و خانگی می تواند زمینه های لازم برای کسب مهارت و تجربه شما را فراهم کنند. پس از کسب تجربه های لازم می توانید نسبت به اجاره مکان و یا تجهیزات مکان خود برای پرورش گسترده شترمرغ اقدام کنید. در ادامه به ملزومات و امکانات لازم برای پرورش شترمرغ اشاره خواهد شد

امکانات لازم برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ

آب :

شترمرغ در طول شبانه روز به آب احتیاج دارد و در قسمت های مختلف از زمین پرورش ، جوی و بشکه های آب در دسترس آنها باشد.

شترمرغ قادر به نوشیدن آب بسیار سرد نیست بنابراین اگر مزرعه شما در مناطق سردسیر قرار دارد، حتما از آب ولرم با درجه دمایی بالا استفاده کنید و در صورت نیاز آب را بجوشانید. با اینکه انجام این کار برای شما هزینه خواهد داشت ، اما به سلامتی و ادامه حیات شترمرغ های گران قیمت شما کمک خواهد کرد. در نظر داشته باشید که پرورش شترمرغ در کنار مشکلات و سختی هایی که دارد کاملا با ارزش بوده و درآمد بالایی را برای هر پرورش دهنده ای به دنبال خواهد داشت. 

یکی از عادات شترمرغ ها، آب نوشیدن حین غذا خوردن است. این مسئله باعث کثیف شدن ظرف آب حیوان می شود. برای جلوگیری از بیمار شدن شترمرغ، باید به طور منظم و روزانه ظرف آب آن را بشویید.

هم چنین بهتر است ظروف آبخوری با دانخوری کمی فاصله داشته باشد تا آب مانده در دهان شترمرغ وارد ظرف غذا نشده و آن را خیس نکند. دانخوری و آبخوری باید ارتفاع بالایی داشته باشد تا پرنده برای آب و غذا خوردن فشار زیادی را متحمل نشود چرا که این کار به مرور زمان سبب کاهش اشتها و کاهش وزن آنها خواهد شد. 

حتما از آب آشامیدنی سالم و با سختی پایین استفاده کنید تا مشکلات ثانویه ای را برای آنها به وجود نیاورد. معمولا آب چاه دارای سختی بالایی می باشد و گزینه مناسبی نیست، در صورت تمایل به استفاده از این آب حتما از تصفیه کن های استاندارد استفاده کنید. 

محل مناسب برای نگهداری از شترمرغ
محل مناسب برای نگهداری از شترمرغ

زمین :

شترمرغ، علاقه زیادی به دویدن دارد. از طرفی دیگر، بزرگترین پرنده نیز هست. به همین دلیل ابعاد مزرعه پرورش شترمرغ نسبت به سایر پرندگان، باید وسعت بیشتری داشته باشد. اگر دارای مرتع ، زمین و مزرعه بزرگی هستید به راحتی می توانید آن را حصار کشی کنید و شترمرغ های جوان را آزادانه در مراتع رها کنید. برای حصار کشی می توانید از مفتول های و میله های فلزی بدون خار استفاده کنید. 

محل نگهداری این پرندگان در دوره های مختلف، باید متفاوت باشد. شما نمی توانید جوجه های چند هفته ای را در کنار پرندگان بالغ پرورش بدهید. بنابراین سالنی مجزا را برای جوجه های یک روزه تا چند هفتگی در نظر بگیرید چرا که آنها بدن ضعیفی دارند و باید در محیطی با دما و رطوبت ثابت نگهداری شوند. آنها باید زیر لامپ مادر مصنوعی و وسایل گرمایشی مناسب پرورش داده شوند. هم چنین جیره غذایی و شیوه نگهداری متفاوتی دارند که پرورش آنها در یک محیط باز و همراه با شترمرغ های بالغ اصلا عاقلانه و درست نخواهد بود. 

شترمرغ ها در گروه های مختلف نگهداری می شوند. این که از چه روشی برای دسته بندی آن ها استفاده می کنید، به برنامه ریزی شما و بودجه تان بر می گردد.

معمولا شترمرغ های بالغ به گروه های سه تایی شامل یک نر و ۲ ماده یا گروه های ۴ تایی شامل یک نر و ۳ ماده یا ۲ نر و ۲ ماده تفکیک می شوند. بعضی از مزرعه داران، شترمرغ ها را به صورت گله ای نگهداری می کنند. با این حال، توصیه کارشناسان بر گروه بندی ۳ تایی است. زیرا امکان بررسی دقیق تمام پرندگان وجود دارد و میزان نطفه داری تخم ها و در نتیجه راندمان جوجه کشی را بالا خواهد برد. 

ابعاد فضای محصور برای هر گروه ۳ تایی، ۱۰ در ۱۵ متر مربع یا به عبارتی ۱۵۰ متر مربع مناسب است. هرچه فضا بزرگتر باشد، شترمرغ ها آزاد تر بوده و رشد بهتری خواهند داشت. قلمرو هر گروه باید به وسیله اجر یا بلوک دیوار کشی شده باشد تا نر ها در آینده درگیر نشوند. اما در صورت پرورش شترمرغ ها به صورت آزادانه و گله ای ، ماده ها و نر ها به صورت اختیاری جفت های مناسب خود را پیدا خواهند کرد و پرورش دهنده در کار جفت یابی آنها دخالت نخواهد کرد. نرها با انجام حرکات موزون اقدام به جلب توجه و نظر ماده خواهد کرد و در صورت موافق بودن ماده ، کار لانه سازی و جفت گیری آغاز خواهد شد. 

علاوه بر همه این ها، باید فضاهایی برای گرمخانه، جفت گیری، جوجه کشی، انبار خوراک، ساختمان اداری، ساختمان اسکان کارگران و فروشگاه را نیز در نظر بگیرید. که طبق یک نقشه خاص و با نظر یک مهندس معمار می توانید پیاده سازی کنید. 

آموزش جوجه کشی از شترمرغ
آموزش جوجه کشی از شترمرغ

خوراک :

قسمت زیادی از هزینه های پرورش دهنده صرف تامین خوراک مورد نظر شترمرغ ها می شود. با اینکه آنها در دوره های مختلف زندگی روزانه مقادیر مختلفی از مواد غذایی را مصرف می کنند، اما طبق برآوردها ، آنها به صورت میانگین روزانه ۳ کیلوگرم دان یا علوفه مصرف می کنند. 

آنها معمولا در سن ۱۴ ماهگی به سن کشتار می رسند، پس اگر پرورش دهنده ای ۲۰ شترمرغ را به مدت ۱۴ ماه پرواری کند، در طول این مدت ۲۵ متن دان یا علوفه را صرف پرورش و رشد آنها خواهد کرد. 

بنابراین برای جلوگیری از افزایش هزینه ها و حفظ سود می توان در بیشتر مواقع سال آنها را در مراتع و چمنزارها رها کرد تا با چریدن شکم خود را سیر کنند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از مراتع طبیعی خداوند تامین کنند.  

آنها علاوه بر علوفه باید از انواع دانه ها و کنسانتره ها نیز تغذیه شوند، تا انواع ویتامین ها، پروتئین و ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را به صورت کامل دریافت کنند. پس باید سرمایه ای را برای خرید جیره غذایی مورد نیاز شترمرغ های گوشتی و یا تخم گذار در نظر بگیرید. 

علاوه بر هزینه تهیه خوراک، باید محل ذخیره سازی آن را هم در نظر بگیرید. برای بررسی ابعاد انبار خوراک، مقدار خوراک روزانه را در تعداد شترمرغ ها و عدد ۳۰ ضرب کنید. عدد حاصل، فضای لازم برای دپوی خوراک ۱ ماه شترمرغ ها است.

بعضی پرورش دهندگان بدون توجه با این مورد، مقدار خوراک حیوان را کم می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند. غافل از اینکه خود را به دام انداخته و با کم شدن راندمان پرنده، سود خود را از دست می دهند. در واقع شترمرغ ها تخم کمتری تولید می کنند و یا وزن گیری بسیار پایینی خواهند داشت و در اثر سو تغذیه به بیماری های مختلفی مبتلا می شوند که این کار نه تنها به نفع پرورش دهنده نیست بلکه مشکلات زیادی را نیز گریبان گیر او خواهد کرد.

برای دریافت اطلاعات کامل می توانید به مقاله تغذیه شترمرغ و فاکتورهای مهم در پرورش این پرنده مراجعه کنید، در حالت کلی باید به این نکته توجه کنید که در غذای شترمرغ باید ترکیب مناسبی از انواع ویتامین ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی، چربی و کربوهیدرات های لازم وجود داشته باشد تا به خوبی رشد پیدا کرده و در دوره تخم گذاری با کیفیت ترین ها را تولید کند. در مقاله تغذیه شترمرغ به انواع مواد غذایی لازم برای این پرنده اشاره شده است.

کنترل بهداشت : 

در پرورش هر پرنده ای باید بهداشت را رعایت کنید تا سلامتی آنها دچار خطر نشود چرا که این کار سبب ضرر مستقیم شما پرورش دهنده خواهد شد. حتما از آب و غذای سالم و تازه در تغذیه آنها استفاده کنید و از مراکز معتبر دارای مجوز از اداره های دامپزشکی اقدام به تهیه خوراک مورد نیاز شترمرغ ها بکنید. 

ظروف آبخوری و دانخوری را قبل از هر وعده غذایی به خوبی مورد شستشو قرار دهید تا میکروب ها و آلودگی ها موجود در این ظروف با غذای آنها ترکیب نشود. 

تا جای امکان از هم غذا شدن شترمرغ ها با پرنده ها و حیوانات وحشی خودداری کنید، این موجودات بیماری های ناقل زیادی دارند که در برابر آنها مقاوم شده اند اما ممکن است برای شترمرغ های شما خطر آفرین باشد. 

کف بستر آنها را به صورت دوره ای تمیز کنید و اگر از خاک اره یا کاه استفاده می کنید، آن را تعویض کنید تا شترمرغ ها از مواد آلوده تجمع یافته در بستر تغذیه نکنند. البته در صورتی که آنها را به صورت آزادانه در مراتع پرورش می دهید نیازی به این کار نیست چرا که عملا امکان تعویض بستر در فضای آزاد وجود ندارد. 

با توجه به اینکه جوجه ها بدن ضعیفی دارند بنابراین در تغذیه و رعایت بهداشت آنها باید دقت بیشتری را به عمل آورید تا دچار بیماری و تلفات نشوند، در ادامه نحوه مراقبت از جوجه های شترمرغ توضیح داده خواهد شد. 

کارگر : 

در صورتی که می خواهید از تعداد زیادی شترمرغ نگهداری کنید که یک یا دو نفر از عهده پرورش آنها بر نخواهند آمد، در این صورت نیاز به استخدام نیروی کار خواهد بود. نیروی کار نیز باید آموزش های لازم و تکنیک های مقابله با شترمرغ ها را داشته باشند، بنابراین استفاده از مردان قوی و نیرومند مناسب تر خواهد بود. 

کارگرانی که در مزرعه پرورش شترمرغ کار می کنند، باید آموزش دیده باشند. زیرا شترمرغ حیوانی قوی است که می تواند با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت بدود و با پایش ضربه هایی سخت بزند. اگر کارگران ندانند که در هنگام مواجه شدن با پرنده نر یا پخش خوراک و جمع آوری تخم ها چگونه رفتار کنند، ممکن هست که جان خود را از دست بدهند. کارگران مزرعه پرورش شترمرغ باید دوبار در اوایل و اواخر روز به پرندگان غذا بدهند. همینطور به طور منظم و دقیق، سالن نگهداری شترمرغ ها را تمیز کنند.

زمانی که تخم ها در دستگاه جوجه کشی قرار می گیرند، به طور روزانه بررسی می شوند. به جوجه ها نیز ۵ بار در روز سر بزنند و مراقب تمیزی سالن نگهداری آن ها باشند.

سایه بان :

برای استراحت شترمرغ ها در مواقع گرم سال و در امان ماندن از آفتاب سوزان ، لازم است که با استفاده از ورق های چوبی ، پلاستیکی و یا فلزی چارچوبی را برای آنها مهیا کنید تا در واقع نیاز در زیر آن استراحت کنند. 

اگر شترمرغ ها را به صورت دسته ای پرورش می دهید لازم است برای هر دسته یک سایه بان کوچک فراهم کنید، هم چنین برای در امان نگه داشتن آنها از سرمای زمستان لازم است که دیواره هایی را برای این سایه بان در نظر بگیرید و در صورت سوزناک بودن سرما لازم است که از تجهیزات گرمایشی مانند هیتر و یا بخاری استفاده کنید. 

با اینکه شترمرغ ها در برابر گرما و سرما طاقت کافی خواهند داشت اما به منظور جلوگیری از تلفات آنها لازم است که شرایط گفته شده را فراهم کنید. 

 

روش های پرورش شترمرغ

ابتدا این حیوان را بشناسید. آن ها پرندگانی اجتماعی هستند و زندگی گروهی را ترجیح می دهند. همینطور نر ها در بعضی مواقع مثل فصل تولید مثل، قدرتشان را به رخ کشیده و خطرناک می شوند. پس اگر بخواهید آنها را به صورت تکی پرورش دهید احتمالا با شکست مواجه خواهید شد، معمولا هر نر با یک الی دو ماده در یک فضای محصور پرورش داده می شوند اما در حالت آزادانه نیز نر و ماده ها به صورت گروهی زندگی می کنند و به صورت خودجوش اقدام به تشکیل قلمرو خواهند کرد. وظایف پرورش دهنده تغذیه آنها و ایجاد امنیت در برابر دزدان و حیوانات درنده می باشد.

برای پرورش دادن این پرنده، راه و روش های متفاوتی وجود دارند که آن ها را معرفی می کنیم :

  • چرخه کامل

این روش، معمول ترین شکل پرورش شترمرغ است. در این چرخه، مولد هایی وجود دارند که تخم گذاشته و جوجه آن ها به سن بلوغ، جوجه کشی و کشتار می رسند. معمولا پرورش دهنده ها با خرید چند مولد جوان کار خود را شروع می کنند. از تخم های تولید شده جوجه کشی می کنند و آنها را پس از بزرگ کردن تعدادی را برای کشتار به مراکز عرضه گوشت می فروشند و تعدادی از آنها را نیز به عنوان مولدهای آینده نگهداری می کنند.

پرورش دهنده ها هم از فروش تخم خوراکی ، هم تخم نطفه دار ، هم گوشت و پوست و پر و هم از فروش جوجه ها و شترمرغ های جوان امکان درآمدزایی خواهند داشت.  معمولا کسانی که زمین زیادی در اختیار دارند و می خواهند کار را به صورت جدی و حرفه ای شروع کنند، از این روش برای بهره مندی از حداکثر درآمد شترمرغ ها استفاده می کنند. 

  • مولد پروری

در این روش فقط پرندگان مولد را پرورش داده و تخم شترمرغ ها را می فروشند. بنابراین با دستگاه های جوجه کشی، گرمخانه یا مسائل نگهداری از جوجه ها سر و کار ندارید. در واقع پرورش دهنده با خرید تعدادی شترمرغ بالغ و تخم گذار ، از فروش تخم نطفه دار یا خوراکی آنها درآمد کسب می کند و پس از پایان دوره تخم گذاری ، آنها را فروخته و مولدهای جوان و تازه نفسی را جایگزین آنها می کند. 

با توجه به اینکه شترمرغ ها میزان تخم گذاری پایینی دارند و فقط در چند ماه از سال تمایل به تخم گذاری دارند، بنابراین در پیش گرفتن این روش درآمد شما را کاهش خواهد داد. 

  • جوجه کشی

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از پرورش شترمرغ ، جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها و فروش جوجه های یک روزه می باشد، در این روش می توان تخم های نطفه دار را از سایر پرورش دهنده ها خریداری کرد و با استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ ، آنها را به جوجه تبدیل کرده و روانه بازار نمود، حتی در برخی موارد پرورش دهندگان از تخم های تولیدی مولدهای خود نیز جوجه کشی می کنند که در این صورت سود آنها از این کار بسیار افزایش می یابد.

به دلیل مفصل بودن فرایند تبدیل تخم نطفه شترمرغ به جوجه آن در مقاله ای جداگانه تحت عنوان ، آموزش جوجه کشی از شترمرغ به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته شده و اطلاعات مفیدی را می توانید در آن مطالعه کنید. 

  • پروار کردن جوجه ها

برخی از پرورش دهندگان جوجه ها را تا سن ۱۴ ماهگی پرواری نموده و به عنوان شترمرغ گوشتی و آماده ذبح روانه کشتارگاه ها و بازارهای مصرف می کنند. در این سن شترمرغ ها تا ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلو گرم وزن پیدا می کنند و خالص گوشت دریافتی از آنها بین ۴۰ الی ۵۰ کیلوگرم خواهد بود که علاوه بر آن از پوست و پر آنها نیز امکان درآمدزایی وجود دارد. 

معمولا دو راه برای به دست آوردن جوجه ها دو راه وجود دارد. روش اول خرید جوجه ها از سایر پرورش دهنده ها می باشد و روش دوم جوجه کشی از تخم ها می باشد که در روش دوم درآمد بالایی نصیب شما خواهد شد چرا که منابع اولیه را با قیمت بسیار پایینی تهیه کرده اید. پس برای اینکه در کار خود به بالاترین درآمد برسید، بهتر است صفر تا صد کار را خودتان انجام دهید و حداقل هزینه ها را داشته باشید. 

 

آیا پرورش شترمرغ سرمایه زیادی نیاز دارد؟

جهت پرورش شترمرغ ، علاوه بر سرمایه پشتیبان باید زمین مناسب و وسیعی را نیز در اختیار داشته باشید تا به راحتی آنها را پرورش دهید. یعنی از لحاظ مالی باید توانایی تامین غذای مورد نیاز و فضای پرورش آنها را داشته باشید.

برای شروع پرورش شترمرغ به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

شترمرغ بر خلاف سایر پرنده ها با حداقل امکانات و تجهیزات و ملزومات قابل پرورش است ، اما داشتن زمین وسیع شرط اصلی پرورش آنها خواهد بود چرا که آنها دویدن را دوست دارند و در یک فضای آزاد به خوبی قابل پرورش خواهند بود. در کنار آن می توانید از دانخوری و آبخوری و دستگاه جوجه کشی و … استفاده کنید. 

آیا محصولات شترمرغ بازار دارد؟

در سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه می توان مشتریان گوشت ، پوست، پر و روغن شترمرغ را یافت و حتی می توانید آنها را به صورت زنده به کشتارگاه ها بفروشید و یا صادر کنید، بنابراین از لحاظ بازار مصرف هیچ نگرانی وجود ندارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋