انواع سالن های مرغ تخم گذار و تجهیزات لازم برای ساخت و راه اندازی آن

پرورش مرغ تخمگذار چه به صورت سنتی و چه به صورت مکانیزه و صنعتی، منبعی برای کسب درآمد برای افراد علاقه مند به پرورش طیور محسوب می شود. در این نوشته به انواع سالن های مرغ تخم گذار، نحوه طراحی و ساخت و تجهیزات لازم آن اشاره خواهد شد، با ادامه مقاله همراه باشید. 

انواع سالن های مرغ تخم گذار کدامند؟

مرغ ها یا در بستر و یا در قفس پرورش داده می شوند. معمولا کسانی که قصد تولید تخم نطفه دار و جوجه یک روزه دارند، مرغ و خروس ها را به صورت ترکیبی در بستر پرورش می دهند. اما کسانی که قصد تولید و فروش تخم مرغ خوراکی را دارند، از قفس مکانیزه برای این کار استفاده می کنند. به هر حال تجهیزات لازم برای این دو سالن در ادامه توضیح داده خواهد شد. 

طراحی سالن های مرغداری به چند صورت انجام میشود؟

سالن های مرغ تخمگذار به صورت بسته یا باز ساخته می شوند، هر کدام از این سالن ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

الف – طراحی سالن مرغ تخم گذار به صورت بسته 

با توجه به اینکه مرغ های تخم گذار به ۱۴ الی ۱۶ ساعت روشنایی در روز نیاز دارند، در فصل های سرد سال مانند زمستان که روزها کوتاه می شوند، امکان تامین برنامه نوری پرنده ها به صورت طبیعی وجود ندارد، بنابراین بایستی از نور مصنوعی استفاده شود، تاریک شدن هوا و روشن کردن لامپ ها با فاصله چند دقیقه ای ممکن است راندمان تخم گذاری مرغ ها را پایین بیاورد. از این رو معمولا مرغداری های مرغ تخمگذار بدون پنجره ساخته می شوند و برای تهویه هوا و خنک سازی از فن تهویه، دریچه های اینلت استفاده می شود. 

ب – طراحی سالن مرغ تخم گذار به صورت باز 

در صورتی که ساعات نوری برای مرغ ها مهم نباشد و یا سالن در منطقه ای باشد که نور کافی در طول روز به آنها میرسد، می توان سالن را به صورت باز یا دارای پنجره ساخت. جهت تهویه نیز از فن تهویه و دریچه های هوایی استفاده می شود. 

ابعاد مناسب برای سالن مرغ تخم گذار چقدر است؟

ابعاد سالن مرغداری نیز اصول خاص خود را دارد و هر متراژی را نمیتوان برای آن تعیین کرد. معمولا عرض ۱۰ الی ۱۲ متری و طول ۷۰ الی ۱۰۰ متری برای آن در نظر می گیرند تا هم تهویه هوا به خوبی انجام شود و هم تجهیزات مختلف، توانایی کافی در تامین گرما و خنک سازی و سیرکولاسیون را داشته باشد. 

ارتفاع سالن نیز با توجه محیط جغرافیایی، گرما و سرمای محیط بین ۳ الی ۵ متر در نظر گرفته می شود. دقت کنید که طول سالن مرغداری را می توان افزایش یا کاهش داد، اما عرض آن را نمی توان از ۱۲ متر بیشتر بُرد چرا که با کاهش عرض، کارکرد فن تهویه کوران ایجاد خواهد کرد و در صورت بیشتر شدن عرض، فن های تهویه توانایی خارج سازی هوای آلوده به اندازه کافی را نخواهد داشت. 

بهترین مکان برای احداث سالن مرغداری کجاست؟

قبل از راه اندازی مرغداری، باید مکان مناسبی را برای تاسیس آن انتخاب کنید. از آنجایی که طیور بوی نامطبوعی منتشر می کنند، بنابراین ساخت مرغداری بزرگ و صنعتی در مناطق مسکونی به هیچ وجه توصیه نمی شود و حتی اداره جهاد کشاورزی نیز اجازه این کار را به شما نخواهد داد. 

سالن مرغداری باید از مناطق مسکونی، مناطق صنعتی و دارای هوای آلوده، فرودگاه ها و نیروگاه ها و کلیه مکان های انتشار دهنده گازهای سمی، سر و صدای زیاد و … به دور باشد. 

معمولا جهت و سمت و سوی طول گلخانه طوری ساخته می شود که در راستای عمود با جهت وزش باد غالب باشد، در این صورت با کمترین هزینه و صرفا با باز کردن دریچه های هوایی می توان هوای سالن را خنک و تهویه کرد. 

برای ساخت سالن مرغداری از چه مصالحی می توان استفاده کرد؟

پس از تعیین محل و ابعاد مناسب، می توان برای ساخت مرغداری اقدام کرد. جهت ساخت دیوار می توان از آجر، سفال، بلوک های سیمانی استفاده کرد. سیمان کاری قسمت های داخلی و بیرونی دیوار جهت حفظ گرما ضروری است. 

دریچه های اینلت (دریچه های ورود هوا) را باید در جهت وزش باد قرار داد و در سمت دیگر که هوای آلوده از سالن خارج می شود، بایستی مکان هایی را برای فن اگزاست یا همان فن تهویه قرار داد. دریچه ها و فن ها باید در یک مسیر مستقیم قرار داده شوند تا تهویه هوا با سرعت بالایی انجام شود. 

جهت جلوگیری از ورود حشرات و موجودات موذی به داخل مرغداری، دریچه ها با توری فلزی پوشانده می شوند و سقف و کف و دیوارها، تماما سیمان کاری و عایق کاری می شوند. در کف سالن، حتما تعداد مناسبی کف شور قرار دهید تا امکان شستشو و نظافت راحت سالن در آینده وجود داشته باشد و شیب آن را طوری تنظیم کنید که آب مازاد در زمان کوتاهی تخلیه شود. 

جهت جلوگیری از خیس و مرطوب شدن کف سالن مرغداری، باید پس از پی ریزی و بتن ریزی، به کمک ایزوگام یا قیر آن را عایق سازی کرد و سپس یک لایه سیمان روی آن کشیده شود. 

طبیعتا جهت ساخت اسکلت سالن مرغداری می توان از تیرآهن و یا تیرچه بلوک استفاده کرد. هم چنین برای سقف می توان از آجر یا سفال استفاده کرد. با ایزوگام کشی سقف و سیمان کاری لایه داخلی، می توان سقف مرغداری را در برابر باران و برف، مقاوم سازی کرد. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی سالن مرغ تخم گذار کدامند؟

آموزش های ارائه شده فوق هم برای مرغ های تخم گذار و هم مرغ های گوشتی کاربرد دارد. در ادامه به تجهیزاتی پرداخته خواهند شد که برای راه اندازی سالن پرورش مرغ تخم گذار کاربرد دارند. اگرچه برخی از این تجهیزات بین سالن های مرغ گوشتی و تخمگذار مشترک هستند. 

الف – اگزاست فن 

همانطور که گفته شد، اگزاست فن ها در جهت رو به رویی دریچه ورود هوا نصب می شوند و هوای آلوده مرغداری را به بیرون انتقال می دهد. جهت جلوگیری از وارد شدن شوک سرمایی به طیور در فصل های سرد سال، حتما باید از فن تهویه دمپردار استفاده کرد.

ب – سیستم گرمایشی

برای گرمایش سالن طیور در فصل های سرد سال از سیستم های گرمایشی مختلفی استفاده می شود. اگر مرغداری تهویه قوی داشته باشد و دریچه ها و اگزاست فن ها همیشه باز و روشن باشند، می توان از جت هیتر بدون دودکش برای این سالن استفاده کرد. بهتر است از نوع گازی آن استفاده شود چون گازهای آلاینده کمتری انتشار می دهد. 

در صورتی که سالن مرغداری به صورت بسته و با تهویه پایین طراحی شده باشد، باید از هیترهای دودکش دار استفاده کرد. جت هیتر دودکش دار و هیترهای کابینتی دودکش دار، دو نوع از بخاری های صنعتی دودکش دار هستند که برای استفاده در سالن مرغ تخم گذار مناسب هستند. 

ج – لامپ های روشنایی 

جهت تامین نور مصنوعی سالن پرورش مرغ، حتما باید از لامپ های رشته ای یا مهتابی با لوکس نوری مناسب استفاده کرد. تعداد لامپ ها و شدت نوردهی آنها بستگی به ابعاد سالن و ارتفاع آن دارد. 

د – سیستم خنک سازی سالن 

در مناطق گرم و خشک برای خنک کردن سالن و افزایش سطح رطوبت نسبی، حتما باید از پد سلولزی در دیواره مرغداری استفاده کرد. معمولا پد سلولزی در سمت وزش باد و در کنار دریچه های اینلت نصب می شوند و در سمت رو به رویی نیز فن های تهویه قرار داده می شوند. هوای گرم پس از برخورد با پد سلولزی، خنک و مرطوب شده و وارد سالن مرغداری می شود. 

هـ – دانخوری و آبخوری 

در صورتی که قصد نگهداری مرغ در بستر را داشته باشید، باید از آبخوری و دانخوری های کله قندی در کف زمین استفاده کنید. جهت تسهیل در آب رسانی به طیور می توانید از آبخوری های شبکه ای استفاده کنید، اما نظافت و شستشوی روزانه آبخوری ها و دانخوری ها حتما باید انجام شود، در غیر این صورت احتمال گسترش بیماری ها در بین طیور و تلفات کل گله وجود دارد. 

و- پوشال کف بستر 

معمولا کسانی که قصد تولید تخم نطفه دار را دارند، مرغ و خروس ها را به صورت ترکیبی در بستر نگهداری می کنند و اغلب کسانی که قصد نگهداری مرغ تخم گذار جهت تولید تخم خوراکی را دارند، از قفس های مکانیزه استفاده می کنند. 

برای نگهداری مرغ و خروس در بستر، وجود پوشال و یا بستر نرم ضروری است تا از زخمی شدن کف پای آنها و خیس و لیز شدن بستر جلوگیری کرد. هم چنین باید پوشال بستر را به صورت هفتگی تعویض کرد تا از گسترش بیماری کوکسیدیوز و بامبل فوت در آنها پیشگیری کرد. 

ک – قفس های مکانیزه 

این قفس ها مخصوص مرغ های صنعتی تخمگذار طراحی و تولید شده اند و دارای آبخوری و دانخوری، سینی جمع آوری تخم و سینی مخصوص فضولات هستند. بنابراین نیازی به پر کردن و شستشوی مداوم آبخوری و دانخوری نبوده و حتی تخم ها نیز به دلیل انتقال به سینی مخصوص، از دسترس مرغ ها خارج می شوند. فضولات پرنده ها بلافاصله به سینی مخصوص فضولات انتقال داده می شود و از دسترس پرنده ها خارج می شود. بنابراین احتمال بروز بیماری کوکسیدیوز وجود نخواهد داشت. 

به عنوان مثال جهت پرورش بلدرچین تخمگذار از قفس مکانیزه بلدرچین استفاده می شود که دقیقا مشابه قفس مکانیزه مرغ بوده و تمامی امور به صورت خودکار پیش خواهد رفت. 

با توجه به اینکه قفس های مکانیزه به صورت طبقاتی ساخته می شوند، بنابراین امکان پرورش تعداد زیادی مرغ تخم گذار در یک فضای کوچک وجود خواهد داشت. این امر به افزایش چندین برابری درآمد شما کمک خواهد کرد. 

ل – دستگاه جوجه کشی

اکثر مرغداران، نیمچه های ۳ الی ۴ ماهه را خریداری می کنند تا پس از رسیدن به سن بلوغ، آماده تخم گذاری شوند. اما برخی از مرغدارانی که به فکر افزایش سود خود هستند، خصوصا کسانی که در کار تولید تخم نطفه دار فعالیت دارند، با خرید دستگاه جوجه کشی و جوجه کشی از تخم نطفه دار، می توان جوجه های یک روزه را با قیمتی بسیار پایین به دست آورد و هم از طریق فروش جوجه ها و هم از طریق پرورش مرغ تخمگذار به درآمد دو چندان رسید. 

سخن آخر 

در این نوشته به انواع سالن های مرغ تخمگذار، نحوه ساخت و تجهیزات لازم برای راه اندازی آن اشاره شد. در صورت مطالعه مقاله، تا حد زیادی با نحوه راه اندازی سالن مرغ تخم گذار آشنا خواهید شد.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام برای اینکه مرغها در سالن تخم خود را نخورند چه کاری باید انجام داد چون عادت به رفتن داخل لانه تخمگذاری ندارند و کنار ظرف دانخوری تخم را رها می‌کنند همین باعث میشه بقیه مرغها این تخم مرغ را بخورند

    1. سلام دوست عزیز
      اینا کمبود کلسیم دارن که تخمشون رو میخورن
      مکمل کلسیم بخر اضافه کن به جیره
      یا پوسته تخم مرغ رو آسیاب کن قاطی جیرشون کن

  2. سلام خیلیذعالی بود من خودم در این رشته تحصیل نموده ام مطالب جامع وکامل بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋