واقعیات پرورش بلدرچین چیست؟| معایب پرورش بلدرچین

واقعیات پرورش بلدرچین | چه مشکلات و مسائلی در پرورش طیور و بالاخص بلدرچین وجود دارد ؟

در پرورش طیور یکسری مسائلی وجود دارد که پیش از اقدام به پرورش باید به صورت کامل بررسی شده و از طرف پرورش دهنده پذیرفته شود. در نتیجه ی این موارد است که احتمالاً شما هم ماهها به دنبال تحقیق و بررسی پرورش بلدرچین بوده اید که به این نوشته رسیده اید.

قطعاً سؤالات زیادي در ذهن شما ایجاد شده است. امیدوارم که حداقل بخشی از سؤالات شما را در این نوشته و نوشته های مشابه پاسخ داده باشیم. چون خیلی از مطالب این نوشته ها پاسخ به سؤالات پرورش دهندگان یا علاقه مندان به پرورش بلدرچین بوده است.

همه کسب و کارها داراي یکسري معایب و محاسن هستند و شاید تغییر این خصوصیات عملی نبوده یا خیلی دشوار باشد. اما ما به عنوان یک کارآفرین میتوانیم کسب و کاري را انتخاب کنیم که با روحیات و شرایط ما متناسب باشند. در صورتی که به هر دلیل شما پرورش بلدرچین را به عنوان کسب وکار خود انتخاب کرده اید بنابراین باید شرایط و واقعیات آن را نیز بپذیرید و تحمل مشکلات و معضلات آن را نیز داشته باشید.

در صورتی که فقط جذب زیباییهاي این حرفه شده اید به نظرم باید بیشتر در این خصوص تحقیق کنید بعد تصمیم اساسی را بگیرید در غیر این صورت همانند دهها پرورش دهنده بلدرچین که پس از مدتی از کار زده شدند شما هم مجبور میشوید نیمه کاره کارتان را رها کنید.

توجه : اگر تحمل سختیها و مشکلات پرورش بلدرچین را ندارید شروع نکردن بهتر از نیمه کاره رها کردن است.

پس با واقعیات خوب آشنا شوید و روي آنها فکر کنید. بهتر است قبل از اینکه وارد حرفه پرورش بلدرچین شوید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید. ببینید واقعا از کسب و کارتان چه انتظاری دارید.

  • ایا تحمل بوی سالن را دارید؟ ایا تحمل بیدار ماندن در شب را دارید؟ آیا می توانید همزمان چند کارخانه مختلف را مدیریت کنید ؟
  • آیا مدیریت انسانی را می شناسید و میتوانید بین چند نفر هماهنگی ایجاد کرده و مدیریت کنید؟
  • آیا مسایل مالی را میشناسید و با مدیریت مالی اشنا هستید؟
  • نمیخواهم دلسردتان کنم که اگر این خصوصیات را ندارید انسان ناموفقی خواهید شد
  • بلکه قصد یادآوری دارم که برای کسب و کار پرورش بلدرچین هم همانند سایر فعالیتهای اقتصادی نیاز به دانستن چنین اصولی است.
  • خبر خوب اینکه تمام این موارد قابل یادگیری هستند و شاید بتوان ادعا کرد که ربطی به ژنتیک شما هم ندارند.

باید بدانید که نگهداری چند صد یا چند هزار قطعه بلدرچین در یک سالن بوی نامطبوع زیادی تولید میکند و هر روز و حداکثر هر دو روز یکبار بایستی فضولات آنها را از کف بستر تمیز کنید. البته اگر از قفس پرورش بلدرچین دو طرفه استفاده کنید، رسیدگی به امور تخلیه کود و تمیزکردن محیط نگهداری بلدرچین ها برای شما بسیار آسان خواهد شد.

پرورش بلدرچین مدیر توانمند لازم دارد

شما به عنوان یک کارآفرین در این صنعت در ابتدا باید مدیر توانمندي باشید. حجم ساعات کاري شما تأثیري در بازدهی ندارد. برنامه ریزي و مدیریت شما نقش تعیین کننده اي در پیش برد امور دارد. شاید لازم باشد بخشی از امور اجرایی را خودتان انجام دهید و حتی امور کارگري را بر عهده بگیرید.

پرورش بلدرچین مدیر توانمند لازم دارداما شما به عنوان مدیر حداقل باید ساعاتی از روز را به برنامه ریزي و ارزیابی کسب و کارتان اختصاص دهید. در ابتداي کار شاید لازم باشد تمام امور را خودتان به تنهایی انجام دهید. توصیه میشود این کار را براي مدتی حداقل یک ماه انجام دهید و پس از تسلط بر امور، متناسب با گسترش کار وظایف را به کارکنانی که خیلی با دقت جذب میکنید واگذار کنید.

آیا پرورش بلدرچین سخت است؟

صنعت پرورش بلدرچین همانند دیگر مشاغل سختی های خودش را دارد. محیط نگهداری این پرنده باید ساکت و به دور از صدا باشد تا پرنده دچار استرس نشود. همچنین فضولات این پرنده بوی نامطبوعی دارد. دما و رطوبت محیط نگهداری بلدرچین نیز همیشه باید تحت کنترل باشد.

آیا پرورش بلدرچین بازار فروش دارد؟

بله گوشت و تخم بلدرچین هم اینک در بیشتر فروشگاه ها به فروش می رسد. همچنین برخی از مراکز به صورت تضمینی گوشت و تخم بلدرچین از پرورش دهندگان خرید میکنند.

آیا شغل پرورش بلدرچین به وقت زیادی نیاز دارد؟

ساعات کاری این شغل بستگی به نحوه سیستم پرورشی دارد. اگر از سیستم های اتوماسیون و قفس های مکانیزه بلدرچین استفاده نکنید لازم است که دما و رطوبت و نور سالن و وضعیت بلدرچین ها را دائما چک کنید.

پیدا کردن بازار و مشکلات فروش بلدرچین

یکی از مشکلات و دغدغه های اصلی این صنعت، بازاریابی تخم و گوشت بلدرچین می باشد. زیرا برخلاف تخم و گوشت مرغ، محصولات بلدرچین آنچنان مصرف عمومی ندارند.

بنابراین پیدا کردن بازار فروش محصولات بلدرچین میتواند کمی سخت باشد. البته ناگفته نماند که مراکز و کشتارگاه های مختلفی به صورت تضمینی گوشت و تخم بلدرچین را خریداری میکنند. اما این شیوه فروش سود کمتر یدارد زیرا مراکز خرید محصول را با قیمت پایین خریداری میکنند.

پیدا کردن بازار و مشکلات فروش بلدرچینبرای دستیابی به مصرف کننده اصلی لازم است که خودتان نیز دست به کار شوید و افراد مختلف را از خواص و مزایای گوشت و تخم بلدرچین آگاه کنید. بدین ترتیب میتوانید محصولات خود را با قیمت بیشتر به فروش برسانید.

مجوز گرفتن برای پرورش بلدرچین

برای فروش انبوه محصولات بلدرچین نیاز است که لیبل و مهر بهداشتی بر روی محصولات خود داشته باشید که آن هم به مجوز نیاز دارد. برخی از فروشگاه ها نیز تخم و گوشت بلدرچین بدون مجوز از پرورش دهنده خرید نمیکنند. مجوز گرفتن برای سالن پرورش بلدرچین پیش نیازها و شرایط خاصی دارد. بعنوان مثال یکی از پیش شرط های اداره جهاد کشاورزی برای صدور مجوز بلدرچین زمین می باشد که باید نزدیک به یک هکتار مساحت داشته باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله شرایط اخذ مجوز پرورش بلدرچین را مطالعه کنید.

بلدرچین ها پرندگان حساسی هستند

محیط نگهداری بلدرچین باید به دور از صداهای بلند و سر و صدا باشد. چون صدای های بلند باعث استرس در بین بلدرچین ها میشود. استرس باعث ضعف و بیماری و کاهش تخمگذاری بلدرچین ها میشود. بنابراین مکان مورد نظر برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین باید ساکت و آرام باشد.

ساعات کاری پرورش بلدرچین

اگر در امر پرورش طیور میخواهید فعالیت کنید باید بدانید که ساعات کاری شما مشخص نیست و در زمان های مختلف باید به سالن مراجعه کنید. دما و رطوبت و نور سالن و تغذیه و آب آشامیدنی بلدرچین ها باید همیشه کنترل شده باشد. اگر از سیستم های اتوماسیون بهره ببرید کار شما آسان خواهد بود در غیر اینصورت باید بیشتر وقت خود را در داخل سالن سپری کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس شما را با سختی های پیش روی صنعت پرورش بلدرچین آشنا کردیم. توجه داشته باشید که هر کسب و کاری ریسک خاص خود را دارد. مخصوصا مشاغلی همچون پرورش بلدرچین به مراقبت های ویژه نیاز دارند. چرا که شما با موجود زنده ای سروکار دارید که در برابر بیماری و گرسنگی و دما و رطوبت نامناسب بسیار آسیب پذیر است. ولی اگر به شکل اصولی در این صنعت مشغول به کار شوید، این صنعت سودآوری بسیار خوبی دارد و بازگشت سرمایه آن نیز سریع می باشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. میخواهم بدانم که ریشقه چی تاثیر در بالای بلدرچین یا بودنه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋