پرورش مرغ شاخدار

پرورش و نگهداری از مرغ شاخدار

مرغ شاخدار گونه ای دیگر از ماکی سانان می باشد و انسان­ها از دیرباز به پرورش مرغ شاخدار پرداخته­اند. مرغ شاخدار یا مرغ گینه برای اولین بار در یونان معروف شد.

یونانی­ها این پرنده را از آفریقا به کشور خود برده و از آن به عنوان حیوان اهلی و خانگی، نگهداری می­کردند.

از آنجا که گوشت این پرنده زیبا، قوت و طعم منحصر به فردی دارد، فرانسوی­ها نیز به آن علاقه­مند شدند. امروزه فرانسه، بزرگترین مرکز پرورش مرغ شاخدار شناخته می­شود. در برخی از کشورهای خارجی پرورش این پرنده با اصلاح نژادی و به صورت صنعتی انجام میگیرد.

در ایران نیز با ایجاد شرایط مناسب در اکثر مناطق میتوان همچون پرورش بوقلمون و مرغ و دیگر ماکیان مرغ شاخدار پرورش داد. با ما همراه باشید تا در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس شما را با فوت  فن های این کسب و کار آشنا سازیم.

زیستگاه مرغ شاخدار در ایران

متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مرغ­های شاخدار ایرانی وجود ندارد. با این حال، باید بگوییم که این پرنده، بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی کشور پرورش داده می­شود.

استان­های یزد، اصفهان و کرمان بیشترین تعداد مزارع پرورش مرغ گینه را دارند. رنگ این پرندگان، خاکستری و خاکستری مایل به آبی است.

این مرغ با دیدن افراد غریبه، سر و صدای زیادی به پا می­کند. به همین دلیل می­تواند نقش یک نگهبان را در باغ شما بازی کند.

البته مرغ شاخدار نمی­تواند مثل مرغ خانگی به زمین پنجول بزند. به همین خاطر در مزارع پرورشی، ضرری جزئی به بار می­آورد.

پرورش مرغ گینه توجیه اقتصادی دارد؟

مرغ شاخدار بر خلاف سایر پرندگان، برنامه غذایی ویژه­ای ندارد. از طرفی، رشد آن سریع بوده و خیلی زود رشد می­کند.

جوجه مرغ شاخدار، تنها پس از گذشت ۶ تا ۷ ماه بالغ شده و توانایی تخم گذاری را کسب می­کند. این پرنده در هر دوره تخم گذاری، بین ۹ تا ۲۱ تخم می­گذارد.

با این حال، بعضی پرورش دهندگان، ترفندهایی را برای افزایش تخم گذاری مرغ شاخدار به کار می­برند. برای مثال با تغییر دادن میزان نور و دمای محیط ، تعداد تخم گذاری پرنده به ۹۰ تا ۱۲۰ عدد می­رسد.

پرورش مرغ گینه توجیه اقتصادی دارد

اگر به فکر فروش تخم مرغ شاخدار نیستید، می­توانید پرنده های ۳ ماهه را به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کنید. گوشت خوش طعم مرغ شاخدار، با گوشت قرقاول برابری می­کند.

مرغ مرواریدی، جزء مرغ­هایی است که به راحتی بیمار نمی­شود. در نتیجه، سرمایه شما حفظ شده و ضرر نمی­کنید.

روش­های پرورش مرغ شاخدار

به طور کلی، ۳ روش برای پرورش دادن مرغ گینه وجود دارد. با استفاده از سیستم­های پرورشی آزاد، نیمه آزاد و پرورش در سالن بسته می­توانید این پرنده را پرورش دهید. در ادامه، این روش­ها را بررسی می­کنیم.

سیستم پرورشی آزاد

این سیستم در مزارع خیلی بزرگ که تفاوتی با فضای آزاد ندارند، اجرا می­شود. در کشور آفریقا و سایر کشورهای در حال توسعه، از این روش برای نگهداری مرغ گینه استفاده می­کنند.

در سیستم پرورشی آزاد، فقط آب در اختیار پرنده گذاشته می­شود. این پرنده برای رشد کردن، آزادانه در فضای باز، چرا می­کند.

سیستم پرورشی نیمه بسته

این سیستم، همان روشی است که بیشتر مزرعه داران پرورش مرغ مروارید به کار می­برند. در این سیستم، پرنده بخشی از شبانه روز را در فضای آزاد و باقی زمان را در آشیانه می­گذراند.

البته فراموش نکنید که این مرغ، توانایی پریدن و پرواز کردن را دارد. بنابراین لازم است که فضای آزاد را با حصارهای بلند، محصور کنید.

سیستم سالن بسته

سالن بسته، برای پرورش دهندگانی که امکان ایجاد فضای باز را ندارند، مناسب است. از آنجایی که احتمال فرار پرنده کم می­شود، روش مناسب تری به نظر می­رسد.

برای پرورش مرغ شاخدار در سالن، باید بستری نرم برای آن فراهم کرده و به تراکم مرغ­ها نیز توجه کنید. برای این منظور، در هر متر مربع فضا، حداکثر ۳ تا ۵ مرغ را قرار دهید.

در سالن های­مدرن پرورش مرغ شاخدار، پرنده در قفس نگهداری می­شود. دوره جفت گیری و تخم گذاری نیز به روش لقاح مصنوعی انجام می­پذیرد.

از کجا شروع کنیم؟

اگر تجربه­ای در این زمینه ندارید، یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه­دار تهیه کنید. جوجه ­ها بعد از گذشت ۲۸ روز، سر از تخم در می­آورند.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» کارکرد تمام اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت کاربر
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر ضربه، حرارت و رطوبت
» جوجه کشی از تخم های پرندگان مختلف با بیشترین میزان راندمان
قیمت : ۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان

جوجه­ ها در زمان تولد، بسیار ضعیف هستند. اگر به آن­ها توجه کافی نکنید، شاهد بیمار و تلف شدنشان خواهید بود. برای نگهداری از جوجه ­ها، چند روزی آن­ها زیر نور مادر مصنوعی بگذارید.

برای تقویت بهتر، دان خیسانده و آب شکر را در برنامه غذایی آن­ها بگنجانید. این کار به رشد سریع تر جوجه­ها کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری­ های مختلف را کاهش می­دهد.

از کجا شروع کنیم پرورش مرغ

نگهداری از جوجه ­ها تا ۳ هفته اول زندگی­شان، به فضای بزرگی احتیاج ندارد. یک فضای ۲۰ متر مربعی برای پرورش ۱۰۰ جوجه مرغ شاخدار، کفایت می­کند.

پس از آن که رشد کردند و کمی گوشت گرفتند، آن­ها را به سالن جدید منتقل کنید. در نظر داشته باشید که امکان نگهداری جوجه ­ها و مرغ­های شاخدار بالغ در یک مکان، وجود ندارد.

همانطور که گفتیم، اگر قصد پرورش مرغ های­گوشتی را دارید، از آن­ها تا ۳ ماهگی نگهداری کنید. سپس آماده عرضه کردن مرغ­ها به بازار شوید.

جفت­گیری در پرورش مرغ شاخدار

اگر شرایط پرنده­های نر و ماده محیا باشد، می­توانند دو بار در سال جفت­گیری نمایند. اگر پرنده را در فضای باز نگهداری می­کنید، تعدادی بوته و درخت در محیط بکارید.

زیرا از نظر این پرنده، لای بوته­ها و  زیر درخت، محل مناسبی برای جفت­گیری است. در غیر این صورت، زمین را کنده و برای جفت­گیری به داخل چاله می­روند.

بعد از آن، مرغ شاخدار ماده، شروع به لانه سازی می­کند و کم­کم باید منتظر تخم­گذاری آن باشید. برای جوجه کشی از این پرنده، به ازای هر ۱ مرغ شاخدار نر، ۴ مرغ ماده تهیه کنید.

اگر هدف شما از پرورش مرغ شاخدار، فروش تخم نطفه دار این پرنده هست، باید صبور باشید. پرنده­هایی که ۷ ساله هستند، می­توانند تخم نطفه­دار بگذارند.

تغذیه در پرورش مرغ شاخدار

مرغ شاخدار، در انتخاب غذا سختگیر نیست. انواع دانه­ ها، برگ­ها، بذرها، ریشه گیاهان، حشرات و خلاصه هر چیزی که دم دستش باشد، می­خورد.

از آنجا که این پرنده به خوردن مارمولک ­های کوچک، کرم خاکی، هزار پا و غیره هم علاقه دارد، به عنوان آفت کش زنده شناخته می­شود. در واقع هدف باغداران از پرورش مرغ شاخدار، نجات دادن گیاهان از شر آفات و حشرات است.

مرغ شاخدار ماده در زمان تخم گذاری، به غذای مقوی­تری احتیاج دارد. در این دوران باید به فکر تهیه دانه ذرت، تخم پنبه، علوفه و کنجانه بادام زمینی باشید.

در نهایت

در این مطلب، روش­های پرورش مرغ شاخدار را معرفی کردیم. پرورش این پرنده، بسیار سود آور است. به همین دلیل بازار آن، روز به روز گرم­تر می­شود.

اگر یک سالن متوسط دارید و نمی­دانید چه کسب و کاری را شروع کنید، تعدادی جوجه مرغ شاخدار را خریده و آن­ها را پرورش دهید. در مدت کوتاهی، معنی واقعی سود را درک خواهید کرد.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام نمشه تخم مرغ شاخ دارو با تخم مرغ محلی باهم داخل داخل دستگاه بزاری بعد مرغ شاخدار ۷ روز دیرتر باز بشن مشکل نداره

    1. سلام مرغ شاخدار رو ۷ روز زودتر بزارید تا همه باهم هچ بشن
      اگر دیرتر بزارید که مرغ در هچر نیاز به قطع چرخش تخم داره ولی شاخدار برعکس
      بهترین حالت اینه که هفت روز زودتر بزارید تا در هچر (سه روز آخر ) همه باهم چرخش قطع و جوجه ها هچ بشن

    2. سلام با تجربه‌ای که بنده در ضمینه جوجه کشی و پرورش دارم مرغ شاخدار ۲۴روزه سر از تخم در می آید و می توانید بعد از گذشت سه روز تخم مرغ ها را داخل دستگاه قرار دهید تا هم زمان به دنیا بیایند
      نکته بسیار مهم در رابطه با پرورش مرغ شاخدار حتماً واکسن زده شود

  2. سلام تخم مرغ و تخم شاخدار باهم میشه داخل دستگاه جوجه کشی گزاشت جوجه دربیاریم؟؟؟

    1. دوره جوجه کشی تخم مرغ شاخدار ۲۸ روز و باید ۷ روز زودتر از تخم مرغ بذاری داخل دستگاه تا با هم هچ بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋