اصول پرورش و نگهداری از طوطی | تکنیک های پرورش و کسب درآمد از طوطی

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری از طوطی ها در خانه و سالن

اگر به دنبال پرورش و نگهداری از طوطی هستید و یا می خواهید از هدف پرورش این پرنده آگاهی پیدا کنید، در این نوشته از چیکن دیوایس شما را با رمز و راز های این کار آشنا خواهیم کرد تا بلکه زمینه ای برای شروع یک راه درآمدی کم ریسک را آغاز کنید، به عبارتی همه چیز درباره پرورش انواع طوطی ها مانند مرغ عشق ، طوطی برزیلی ، گرین چیک ، عروس هلندی ، کاسکو ، کاکادو ، ماکائو و چگونگی پرورش آنها توضیح داده خواهد شد.

هدف از پرورش طوطی چیست؟

افراد اهداف مختلفی از پرورش و تربیت این پرنده های زینتی دارند، برخی صرفا آنها را برای سرگرمی و اوقات فراغت پرورش می دهند و به عنوان یک دوست و رفیق به طوطی ها نگاه می کنند.

اما در این میان افرادی نیز هستند که ضمن سرگرم کردن خود، قصد درآمدزایی از این راه را نیز دارند، همانطور که می دانید طوطی ها قیمت بالایی دارند و در صورتی که مهارت کاملی در زمینه پرورش و تولید مثل آنها داشته باشید، به راحتی و کمترین ریسک و بدون نیاز به سرمایه بالا از این راه به درآمد بالایی خواهید رسید. ویدیوی زیر نکات جالبی در زمینه کسب در آمد از پرورش طوطی سانان را بیان می کند. 

به دیدن قسمت های بعدی این ویدیو علاقه دارید ؟ بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : فیلم آموزشی پرورش پرندگان زینتی از صفر تا صد 

چه نوع طوطی هایی را می توان پرورش داد؟

منظور از پرورش طوطی فقط یک نوع از آنها نیست، طوطی ها دارای نژاد ها و گونه های زیادی هستند که از جمله محبوب ترین آنها می توان به مرغ عشق ، عروس هلندی ، طوطی برزیلی ، کاسکو ، ماکائو ، کاکادو ، گرین چیک ، طوطی کانور خورشیدی ، طوطی راهب ، ملنگو ، شاه طوطی و … اشاره کرد که در این نوشته به نحوه پرورش و شرایط کلی برای نگهداری از آنها خواهیم پرداخت.

هر کدام از این طوطی ها شرایط پرورشی متفاوتی دارند، اما در حالت کلی با فراهم کردن محیطی مناسب می توان آنها را پرورش داد. هر چند در مقالاتی جداگانه به نحوه پرورش هر کدام از این طوطی پرداخته شده است، به عنوان مثال در مقاله پرورش طوطی کاکادو به صورت کامل به نحوه شروع این کار پرداخته شده است.

چه نوع طوطی هایی را می توان پرورش داد؟ - چیکن دیوایسهم چنین اگر به عروس هلندی علاقه مند هستید، در نوشته تکثیر و پرورش عروس هلندی به موارد و نکات لازم در رابطه با نگهداری از این پرنده پرداخته شده است. کاسکوها نیز پرنده های محبوب و با ارزشی هستند که با وجود قیمت بالا ، طرفداران زیادی نیز دارند، در نوشته اصول پرورش کاسکو به موارد لازم جهت نگهداری و کسب درآمد از این طوطی پرداخته شده است.

اگر به پرورش و نگهداری از طوطی برزیلی نیز علاقه مند هستید می توانید در مقاله تولید مثل طوطی برزیلی اطلاعات جالبی در مورد این طوطی به دست آورید که به پرورش بهتر این پرنده کمک خواهد کرد.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع طوطی ها
» دارای سیستم گردش دائمی و اصولی هوا
» رطوبت دهی با سیستم تمام اتوماتیک
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

پرورش طوطی را چگونه شروع کنیم؟

اولین گام برای شروع پرورش طوطی ، داشتن اشتیاق و علاقه به این پرنده و نگهداری از آنها می باشد، یعنی زمانی که به این پرنده های زینتی عشق بورزید و کسب درآمد از فروش آنها را اولویت بعدی خود قرار دهید، بهترین جوجه ها را تربیت خواهید کرد و به خوبی از پس مشکلات و بیماری های آنها بر خواهید آمد و در نیمه راه نیز دلسرد نخواهید شد. 

داشتن یک مکان مناسب در خانه نیز امکان پرورش طوطی در خانه را برای شما فراهم خواهد کرد. اگر یک اتاق یا زیر زمین و یا انباری بلا استفاده ای دارید، به سادگی می توانید آن را تجهیز کرده و زمینه را برای پرورش انواع طوطی های کوچک و بزرگ فراهم کنید.

پرورش طوطی را چگونه شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسدقت کنید که اگر قصد شما از پرورش طوطی ها ، کسب درآمد از آنها می باشد باید چندین جفت از آنها را پرورش دهید که به فضایی اختصاصی نیاز دارند و امکان نگهداری آنها در اتاق خواب و یا اتاق پذیرایی، بالکن و … وجود ندارد. 

اما اگر صرفا یک جفت از آنها را برای سرگرمی و اوقات فراغت می خواهید پرورش دهید، امکان نگهداری بدون مشکل از یک جفت در اتاق خواب ، بالکن  و هر جایی از خانه وجود خواهد داشت. 

بررسی شیوه های پرورش طوطی

پرورش دهندگان در نگهداری از این پرنده ها ، شیوه ها و روش های مختلفی را در پیش می گیرند که از جمله متداول ترین آنها می توان موارد زیر را برشمرد :

نگهداری از طوطی در خانه

کسانی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند، ترجیح می دهند کمترین هزینه را به خرج دهند، بنابراین پرورش طوطی در خانه را به عنوان یک روش کم هزینه انتخاب می کنند که لازمه آن داشتن یک مکان بلا استفاده است. معمولا چند جفت طوطی را در یک اتاق می توان پرورش داد. اما برای گسترش کار حتما باید از یک انباری و یا سالن مجزا استفاده کنید که در خانه نباشد چون که سر و صدا و بوی فضولات آنها ، مسلما اعضای خانواده را آزرده خاطر خواهد کرد. 

پرورش طوطی سانان به صورت گله ای 

اغلب طوطی ها با هم سازگار هستند و قادر به زندگی جمعی و گله ای در یک اتاق یا سالن هستند. بهتر است که از طوطی های هم نژاد استفاده کنید تا درگیری کمتری داشته باشند، معمولا طوطی ها بر اثر ماده ها ، آب و غذا و لانه با یکدیگر دعوا می کنند و طوطی های بزرگ بر طوطی های کوچک غلبه می کنند. 

پرورش طوطی سانان به صورت گله ای - چیکن دیوایسبرای جلوگیری از بروز این مشکلات و سازگار شدن طوطی ها با هم ، بهتر است برای هر جفت لانه ، آب و غذا و قلمرو مشخصی در نظر بگیرید، مزیت پرورش طوطی ها به صورت گله ای عدم نیاز به خرید قفس است. البته در صورت پرورش طوطی ها به این روش ، امکان اهلی کردن و تربیت آنها وجود نخواهد داشت و به زندگی وحشیانه خود ادامه خواهند داد. 

این روش برای کسانی مناسب است که جوجه های چند ماهه طوطی ها را به فروش می رسانند وقت خود را صرف تربیت آنها نمی کند، البته این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که طوطی های سخنگو و تربیت شده دارای قیمت چندین میلیونی هستند. 

پرورش طوطی ها در سالن

در این روش نیز به دو صورت گله ای و جداگانه می توان طوطی ها را پرورش داد. اگر قصد پرورش طوطی ها به صورت گله ای را دارید، بهتر است از چندین درختچه ، گیاهان و گل و گیاه نیز استفاده کنید تا فضای زندگی طبیعی را برای آنها تداعی کنید. جدای از اینکه هر جفت باید دارای لانه ای جداگانه باشند و تا جای امکان ظروف آبخوری و دانخوری جداگانه ای داشته باشند، البته برخی از پرورش دهندگان ، از آبخوری ها و دانخوری های مشترک استفاده می کنند که این کار رو توصیه نمی کنیم چرا که در صورت بیمار بودن یکی از پرنده ها ، احتمال سرایت بیماری به سایرین بسیار بالا خواهد رفت. 

پرورش طوطی ها در سالن - چیکن دیوایسبرخی دیگر از پرورش دهنده ها ، برای هر کدام از جفت های سازگار ، یک قفس خریداری می کنند و لانه و ظروف آبخوری و دانخوری و اسباب بازی ها را در قفس آنها قرار می دهد. در این صورت احتمال درگیری بین آنها بسیار کاهش خواهد یافت و حتی امکان فروش جداگانه هر جفت همراه با قفس و ملزومات وجود دارد. مزیت دیگر این روش ، امکان قرارگیری قفس ها بر روی یکدیگر می باشد که تراکم طوطی ها در محیط افزایش خواهد یافت و امکان پرورش تعداد زیادی از آنها در یک محیط کوچک فراهم خواهد شد. 

پرورش در فضای محصور شده

اگر می خواهید آنها را در حیاط خانه پرروش دهید و انباری یا اتاقی را مد نظر ندارید، می توانید با استفاده از توری های فلزی ، سقف و دیوار هایی را برای آنها درست کنید. البته در کنار آن می بایست سایه بانی را نیز برای آنها در نظر بگیرید تا در صورت گرم بودن آنها ، جهت خنک کردن بدن خود به سایه بیایند. لانه ها حتما باید در قسمت سایه بان باشند و نکته بد اینکه امکان پرورش طوطی ها به این روش در فصل های سرد سال وجود ندارد. 

فیلم سالن پرورش طوطی 

در این ویدئو یک سالن پرورش طوطی ها را مشاهده می کنید که به صورت گله ای پرورش داده می شوند و یک منبع درآمد مطمئن برای پرورش دهنده آنها محسوب می شود. 

مراحل پرورش طوطی 

پس از فراهم کردن مکان مناسب باید به دنبال چند مولد باشید – مولد به طوطی هایی می گویند که توانایی تولید تخم نطفه دار را دارند – پس از آن با تبدیل کردن تخم ها به جوجه و پرورش و فروش جوجه ها می توانید به درآمد برسید که نحوه انجام این کار به صورت مرحله ای در ادامه آموزش داده خواهد شد

قدم اول – آماده سازی مکان پرورش 

محلی که طوطی ها در آن زندگی خواهند کرد باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد، به همین دلیل نظافت محیط قبل از وارد کردن طوطی ها ضروری خواهد بود. رنگ آمیزی و سیمان کاری دیوار ، سقف و کف اتاق جهت جلوگیری از ورود موجودات موذی و عایق بندی آنها لازم خواهد بود. 

تجهیزات لازم برای سالن پرورش طوطی

مهم ترین ابزاری که برای پرورش طوطی ها لازم است ، لانه خواهد بود. جفت ها در داخل لانه آرام می گیرند و برای ادامه زندگی امیدوار هستند. آنها در داخل لانه اقدام به جفت گیری و تخم گذاری خواهند کرد و جوجه ها را بزرگ می کنند. جنس لانه را از چوب یا پلاستیک بسازید، فلزات به دلیل اینکه در فصل گرما بسیار گرم و در فصل سرما بسیار سرد می شوند، گزینه های خوبی نیستند. 

دومین ابزار مهم آبخوری و دانخوری می باشد، در صورت پرورش جفت ها در قفس های جداگانه طبیعتا برای هر جفت یک دانخوری و یک آبخوری در نظر بگیرید، اما در صورتی که طوطی های شما با هم سازگار هستند می توانید از دانخوری و آبخوری مشترک استفاده کنید. دقت کنید که امکان هم غذا شدن پرنده ها و موجودات وحشی با طوطی ها وجود دارد، برای جلوگیری از بیمار شدن طوطی ها ، حتما موارد بهداشتی را رعایت کنید و از ورود موجودات وحشی به داخل سالن جلوگیری کنید.

تجهیزات لازم برای سالن پرورش طوطی - چیکن دیوایسسومین ابزار مهم فن تهویه است، برای تازه سازی هوای سالن، خروج بو، آمونیاک و هوای مصرف شده و ورود اکسیژن تازه می توانید از فن تهویه استفاده کنید، فن های متعددی در بازار وجود دارند که بسته به ابعاد سالن و تعداد طوطی ها ، می توانید از فن های کوچک یا بزرگ استفاده کنید. 

چهام ابزار مهمی که باید در سالن پرورش طوطی ها قرار دهید، بخاری یا هیتر گرمایشی است که برای تامین گرمای مورد نظر سالن مناسب است اگر قصد نگهداری از طوطی ها در فصل های سرد سال را دارید طبیعتا باید از آنها در برابر سرما محافظت کنید که بخاری های گازی یا برقی می تواند گزینه های خوبی باشند. بخاری برقی آزتک توانایی تامین گرمای مورد نیاز سالن طوطی ها را دارد، برای خرید با شماره های انتهای سایت تماس بگیرید. 

توری برای محافظت از طوطی ها ضروری است، اگر می خواهید آنها را در حیاط یا باغچه خود پرورش دهید که حالت زندگی طبیعی را به آنها تداعی کنید، استفاده از توری های فلزی برای جلوگیری از فرار کردن و محافظت از جان آنها در برابر شکارچیان ضروری خواهد بود. همانطور که گفته شد باید طوطی ها را در فصل زمستان به سالن سرپوشیده انتقال دهید. 

دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه از تخم لازم است، معمولا طوطی ها بر روی تخم ها می خوابند و آن را به جوجه تبدیل می کنند، اما برخی از طوطی ها تمایلی به خوابیدن روی تخم ها ندارند، در این زمان لازم است که از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای برای جوجه کشی از تخم های آنها استفاده کنید و یا تخم ها را به زیر سایر طوطی های مستعد کرچ منتقل کنید. 

یکی از دستگاه های حرفه ای و مناسب برای جوجه کشی از تخم پرنده های زینتی و طوطی سانان ، ایزی باتور ۶ است که توسط گروه صنعتی اسکندری تولید می شود و دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله می باشد. این محصول تمامی فرایندهای جوجه کشی را به صورت خودکار انجام می دهد و کاربر هیچ دخالتی در جوجه کشی نخواهد داشت، آموزش های لازم همراه با محصول برایتان ارسال خواهد شد. 

قدم دوم – تهیه مولد ها

برای تهیه طوطی های تخم گذار باید به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید چون از سن و جنسیت طوطی های خود خبر دارند و از تعداد دوره های تخم گذاری و سازگاری نر و ماده ها با هم نیز اطلاع دارند. اما فروشنده ها، طوطی ها را از افراد مختلف خریداری کرده و بدون اطلاع دقیق از سن و جنسیت و خصوصیات آنها، طوطی ها را به فروش می رسانند.

تهیه مولد ها سالن پرورش طوطی - چیکن دیوایسدقت کنید که طوطی ها بسته به سنی که دارند، سن بلوغ متفاوتی دارند، به عنوان مثال عروس هلندی در یکسالگی ، مرغ عشق در ۱۰ ماهگی و کاسکو در ۴ سالگی به سن بلوغ می رسد، منظور از سن بلوغ یعنی زمانی که پرنده آماده جفت گیری ، تخم گذاری و تولید جوجه می باشد، بنابراین سعی کنید پرنده هایی را خریداری کنید که سن بلوغ را گذرانده اند و حداکثر یک سال بالاتر از سن بلوغ باشند. 

هم چنین در خرید مولدها به این نکته دقت کنید که از سلامت کامل برخوردار باشند، پرنده های بیمار مسلما پس از مدتی تلف خواهند شد و ضررهای مالی زیادی به شما وارد خواهند کرد، پس حتما قبل از خرید همراه با یک دامپزشک متخصص به محل پرورش مراجعه کرده و پرنده های سالم را شناسایی و خریداری کنید. 

قدم سوم – انتقال به سالن 

پس از انتخاب و خرید مولدهای جوان ، تخم گذار و سالم ، می توانید آنها را به سالن یا اتاق مورد نظر برای پرورش انتقال دهید. توجه کنید که قبل از انتقال پرنده ها به سالن باید تمام شرایط مناسب برای زندگی آنها را فراهم کنید. 

معمولا پرنده ها در یک الی دو هفته اول دچار استرس هستند چون که به محیط جدیدی وارد شده اند، اگر چند جفت از آنها را بخرید و محیط زندگی شادابی داشته باشند، سریعتر به محیط جدید عادت خواهند کرد.

قدم چهارم – تغذیه و مراقبت از طوطی ها 

برای تغذیه آنها از انواع دانه ها و میوه و سبزیجات و پلت مخصوص طوطی ها می توانید استفاده کنید. به دلیل اینکه طوطی ها قبلا رژیم های غذایی مختلفی داشته اند، بنابراین بهتر است از ترکیبی از انواع مواد غذایی استفاده کنید.

اگر تصمیم به خرید جوجه های طوطی را دارید، بهتر است از مواد غذایی پودری و نرم استفاده کنید تا به راحتی توسط جوجه ها هضم شوند، البته انواع مواد غذایی مورد علاقه طوطی ها را از پرورش دهنده قبلی سوال کنید تا تغییری در رژیم غذایی پرنده ایجاد نشود. 

تغذیه و مراقبت از طوطی ها  - چیکن دیوایسهر طوطی رژیم غذایی خاص خود را دارد به عنوان مثال در مقاله تغذیه عروس هلندی از جوجگی تا بلوغ به تمامی موارد لازم برای تغذیه این نژاد پرداخته ایم و هم چنین در نوشته غذای طوطی برزیلی از جوجگی تا تخمگذاری به هر آنچه که برای این پرنده لازم است پرداخته شده است. در مورد سایر نژادهای طوطی نیز بهتر است تحقیق کنید تا به بهترین و مناسب ترین مواد غذایی برای رشد آنها دست پیدا کنید. 

قدم پنجم -جلوگیری از بیمار شدن طوطی ها 

با رعایت بهداشت در آب و غذای طوطی ها و نظافت مرتب محیط زندگی آنها تا حد زیادی می توان از بیماری های آنها جلوگیری کرد. از ورود پرنده ها و موجودات وحشی به داخل سالن جلوگیری کنید؛ همانطور که گفته شد این موجودات و پرنده های وحشی می توانند ناقل بیماری های زیادی باشند که از طریق تنفس ، آب و غذا به طوطی ها منتقل کنند. 

حتما هر چند ساعت یکبار طوطی ها را مورد بررسی قرار دهید و پرنده های بی حال و بی اشتها و مخصوص آنهایی که کز کرده اند و پرهای خود را پف کرده اند، شناسایی و جدا کنید چون که این طوطی ها به احتمال زیاد بیمار هستند و باید درمان شوند و برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر طوطی ها ، حتما  پرنده بیمار را قرنطینه کنید. 

فضولات طوطی ها را مورد بررسی قرار دهید، قهوه ای یا سیاه و سبز و قرمز بودن فضله و یا آبکی بودن آن نشانه بیماری طوطی است که پس از شناسایی پرنده بیمار باید به دنبال سایر نشانه های بیماری باشید. برای درمان سریعتر آنها حتما اطلاعات خود را در زمینه بیماری های طوطی سانان افزایش دهید و به یک دامپزشک متخصص پرنده های زینتی دسترسی داشته باشید. در مجموعه مقالات بیماری های طیور اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد. 

تخم گذاری و تولید مثل طوطی ها 

مسلما مهم ترین دغدغه و چالش پرورش دهنده های طوطی ، به تخم آوردن آنها و کسب درآمد از فروش تخم های نطفه دار و جوجه های آنها می باشد.

تخم گذاری و تولید مثل طوطی ها - چیکن دیوایسبرای اینکه شاهد تخم گذاری در طوطی های خود باشید اولا باید تا سن بلوغ آنها صبر کنید و همانطور که گفته شد هر نژاد از طوطی سن بلوغ متفاوتی دارد.

پس از رسیدن آنها به سن بلوغ باید شرایط مناسبی را برای زندگی آنها فراهم آورید تا قادر به تخم گذاری و تولید مثل و پرورش جوجه ها باشند. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- قرار دادن لانه در مکان مناسب که طوطی ها تسلط بیشتری در محیط اطراف بخصوص پشت سر داشته باشند. 

۲- پر کردن داخل لانه با پوشال های نرم و یا کاه 

۳- در اختیار گذاشتن آب و دان کافی در اختیار آنها (ماده باید پروتئین و کلسیم بیشتری مصرف کند)

۴- محیطی آرام و بدون سر و صدا و استرس را برای آنها فراهم آورید. صدای سگ و گربه و ماشین و بوق و آژیر می تواند سبب وارد شدن استرس به آنها شود. طوطی ها در آرامش کامل تمایل به جفت گیری و تخم گذاری پیدا می کنند. 

۵- نر و ماده ها باید کاملا با هم سازگار باشند، در صورت مشاهده دعوا و اختلاف در بین آنها بهتر است که از جفت های غربیه استفاده کنید تا به مرور زمان به هم عادت کنند. 

۶- جهت تشخیص نر و ماده بودن طوطی ها حتما از یک کارشناس طیور زندگی و یا پرورش دهنده با تجربه همان نژاد کمک بگیرید، چرا که در برخی مواقع دو پرنده ماده یا دو پرنده نر را در یک لانه می اندازیم که شاهد اختلاف و درگیری بین آنها هستیم و هیچ گونه تخم نطفه داری هم تولید نمی کنند. 

هر کدام از طوطی ها شرایط تخم گذاری و جفت گیری خاص خود را دارند اطلاعات کامل را در مقالات مربوط به آنها می توانید مطالعه کنید. با توجه به اینکه درآمد اصلی شما از پرورش و فروش جوجه ها و طوطی های جوان خواهد بود، بنابراین حتما از مولدهای تخم گذار و مطمئن استفاده کنید و از جفت گیری و تخمگذاری آنها در دوره های قبلی اطمینان حاصل کنید چون که طوطی های بی ثمر فقط هزینه های شما را افزایش خواهند داد. 

شغل و درآمد پرورش طوطی

در آخرین بخش از این نوشته می خواهیم به میزان محبوبیت و درآمد یک پرورش دهنده طوطی بپردازیم ، شاید برای شما خواننده گرامی جای سوال باشد که آیا می توان به این کار به عنوان یک شغل اصلی نگاه کرد. 

شاید در ابتدای راه اندازی این کار به درآمد چشم گیری نرسید و حتی به عدم وجود تجربه ، ضررهایی را نیز متحمل شوید، بنابراین ابتدا به چشم یک شغل دوم به این کار نگاه کنید و پس از به دست آوردن تجربه کافی و به درآمد رسیدن این شغل ، می توانید به عنوان حرفه رسمی خود فعالیت کنید. 

طوطی سانان جزو پرنده های زینتی محبوب ، پر فروش و البته گران قیمت هستند که هم در داخل کشور و هم در خارج ، مشتریان زیادی دارد، بنابراین اگر بتوانید به تبحر و مهارت کافی در این زمینه برسید و جوجه هایی سالم و قابل تربیت پرورش دهید، مسلما در بسیاری از استان های کشور و حتی کشورهای خارجی ، خریداران وفاداری را پیدا خواهید کرد. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر از مقاله خوب شما.من با طوطی ام این مشکل را پیدا کردم.۸ ماه پیش متوجه شدم که جوجه طوطی برزیلی ام به مرغ عشق نر ما علاقه آرد و جفت شده اند.برایش یک طوطی برزیلی نر خوب خریدم.چون با مرغ عشق دوست بود با طوطی جفت نشد.ناچار شدم مرغ عشق را از خانه بیر ن ببرم.باز هم با طوطی خودش جفت نشد.مدتی است که طوطی ماده به طوطی نر علاقه نشان میدهد و تخم هم ميگذارد. اما طوطی نرفقط سرش را برای خاراندن پایین می آورد.شک کرده بودم که طوطی نر مرا دوست دارد.کنار گوشم دور خودش میرقصد و بالا می آورد و سعی می کند به انگشتم غذا بدهد.چه کنم که با جفت خودش جفت بخورد؟ ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام چون از مدت جفت شدنش مدت زیادی گذشته سخت جفت رو قبول میکنه طوطیسانان معمولا جفت نگه دارید خیلی بهترن این پرنده رو به کسی دیگه بسپارید شاید جفت قبول کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋